نویسنده: محسن بیگی نیا
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲

سهام نینتندو در پی اعلام اینکه آنها صاحب Pokemon Go نیستند، سقوط کرد

سهام شرکت نینتندو (Nintendo) که پس از عرضه‌ی بازی Pokémon Go با رشد چشمگیری همراه شده بود اکنون سقوط چشمگیری را تجربه می‌کند. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با زومجی همراه باشید.

سهام نینتندو هنگام عرضه‌ی Pokémon Go با رشد خیره کننده‌ای همراه شد، اما اکنون ارزش سهام آنها در سراشیبی قرار دارد. می‌پرسید دلیل این اتفاق چیست؟ به نظر می‌رسد سرمایه گذاران نینتندو سرانجام متوجه شده‌اند که در واقع نینتندو صاحب پدیده‌ی این روزهای دنیای موبایل نیست.

به گزارش شبکه‌ی بی‌بی‌سی (BBC) در جلسه‌ی گزارش مالی نینتندو که اخیرا برگزار شد، گفته شده از آنجایی که نینتندو صاحب این اپلیکیشن نیست، هر گونه سود حاصل از آن برای شرکت محدود خواهد بود. در نتیجه سهام نینتندو که پیش از این با رشدی ۵۰ درصدی همراه بوده، دچار سقوط ۱۷/۷ درصدی شده است. نینتندو در این ارتباط گفته است:

 با توجه به شرایط موجود، شرکت ما فعلاً درآمد مالی پیش بینی شده‌اش را تغییر نمی‌دهد.

به عبارت دیگر، این شرکت علی رغم موفقیت عظیم Pokémon Go انتظار بروز هیچگونه تغییری در میزان سودش را ندارد. Pokémon Go در صدر فهرست «بیشترین دانلود» و در نتیجه «فهرست سودآور ترین» اپلیکیشن‌ها در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. اما ارتباط چندانی با خود نینتندو ندارد. این بازی توسط استودیوی نیانتیک لبز (Niantic Labs) که پیش‌تر از شرکت آمریکایی گوگل (Google) جدا شده بود و بر اساس بازی واقعیت افزوده‌ی پیشین این شرکت یعنی Ingress، ساخته شده است. حق ساخت این بازی را نیز شرکت پوکمون (The Pokémon Company) به آنها داده است.

نینتندو صاحب یک سوم از شرکت پوکمون است و از محل اعطای حق ساخت بازی، مقداری پول هم نصیب آنها خواهد شد. هر چند، اینکه دقیقاً چه مقدار از این پول به نینتندو خواهد رسید نیز هنوز مشخص نیست.

البته منظور ما این نیست که نینتندو نمی‌تواند از روش‌های دیگری نیز از موفقیت این اپلیکیشن استفاده کند. بازی‌های موبایل Animal Crossing و Fire Emblem نیز برای عرضه در پاییز امسال برنامه‌ریزی شده‌اند و قطعاً پس از موفقیت عظیم Pokémon Go آنها نیز می‌توانند نظرهای بیشتری را به خودشان جلب کنند. در خصوص بازی‌های Pokémon Sun و Pokémon Moon نیز که کریسمس امسال روی کنسول 3DS عرضه خواهند شد هم می‌توان نظر مشابهی داد.

همچنین موفقیت Pokémon Go به خوبی نشان می‌دهد که سری بازی‌های شناخته شده هم می‌توانند روی پلتفرم موبایل موفق باشند و نینتندو هنوز هم فرصت خودش را از دست نداده است.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده