نویسنده: آرش رستمی
// سه شنبه, ۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸

رئیس کمپانی ولو: بازی های انحصاری واقعیت مجازی به نفع گیمرها و بازیسازها نیستند

گیب نیوول (Gabe Newell)، رئیس کمپانی وَلو (Valve)، بر این باور است که انحصارگرایی در بازی‌های واقعیت مجازی نتیجه‌ی خوبی برای گیمرها و توسعه‌دهنده‌ها به همراه ندارد. با زومجی و جزئیات خبر همراه باشید.

یکی از کاربران وب‌سایت رددیت اخیراً طی ایمیلی دیدگاه گیب نیوول را درباره‌ی بازی‌های واقعیت مجازی انحصاری جویا شده بود. اکنون رئیس ولو به این ایمیل پاسخ داده است. نیوول در آغاز پاسخ‌اش این‌طور نوشته است:

ما گمان نمی‌کنیم که [ساختن بازی‌های] انحصاری حرکتی مناسب [و به نفع] مشتریان و توسعه‌دهندگان باشد.

رئیس کمپانی ولو سپس با اشاره به این نکته که همه‌ی توسعه‌دهنده‌ها در هر یک از پروژه‌های‌شان کم‌وبیش با ریسک سر و کار دارند، یادآوری کرد که شدت این ریسک برای توسعه‌دهندگان محتواهای واقعیت مجازی بیش‌تر است. او در این‌باره گفت:

انواع مختلفی از ریسک وجود دارد: ریسک مالی، ریسک طراحی، ریسک برنامه‌ریزی، ریسک سازمان‌دهی، ریسک [خلق] بازی جدید و …. بسیاری از کارهای جالب توجه در [زمینه‌ی] واقعیت مجازی توسط توسعه‌دهندگان جدید انجام شده است که از بخت بد با نوعی ریسک مضاعف [روبه‌رو هستند؛ چرا که در اینجا] یک توسعه‌دهنده‌ی نوپا دارد روی یک پلتفرم جدید، ساز و کارهای گیمینگ تازه‌ای طراحی می‌کند.

بنیان‌گذار ولو در ادامه خاطرنشان کرد که کمپانی او توسعه‌دهندگان فعال در حوزه‌ی واقعیت مجازی را به شکلی از لحاظ مالی پشتیبانی می‌کند. وی تأکید کرد که این پشتیبانی تنها به دست‌اندرکاران بازی‌های انحصاری اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive)، هدست واقعیت مجازی ولو و اچ‌تی‌سی، منحصر نمی‌شود. نیوول در این مورد گفت:

ما با توجه به جایگاه‌مان، بسیار بهتر از توسعه‌دهندگان جدید واقعیت مجازی می‌توانیم ریسک مالی [این پروژه‌ها] را تحمل کنیم. بنابراین با خرسندی سرمایه‌ای را (در قالب پیش‌دریافت درآمد از استیم) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهیم تا [ریسک بالا] را خنثی کنیم.

نیوول دقیقاً مشخص نکرد که کمپانی‌اش به چه شکل از بازی‌سازان پشتیبانی خواهد کرد؛ اما ظاهراً ولو مبالغی را در قالب وام را در اختیار استودیوهای فعال در زمینه‌ی واقعیت مجازی قرار می‌دهد و پس از قرار گرفتن بازی‌های آن‌ها در فروشگاه استیم، ولو از فروش این بازی‌ها درصد سود بیشتری نسبت به حالت معمول دریافت می‌کند تا به این شکل، استودیو بتواند وام را به‌مرور بازگرداند.

رئیس ولو در ادامه گفت:

[دریافت کردن] این سرمایه محدودیت [خاصی] ندارد. [بازی‌سازان] می‌توانند برای [هدست] ریفت، پلی‌استیشن VR یا هر سیستم واقعیت مجازی دیگری که مناسب می‌دانند، [محتواهای‌شان را] توسعه دهند. ما به این امید بسته‌ایم که با فراهم آوردن این سرمایه، توسعه‌دهندگان کمتر به سمت قراردادهایی جلب شوند که انحصاری‌سازی [ساخته‌های] آن‌ها را طلب می‌کند.

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده