نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۸

بررسی بازی Mirror's Edge Catalyst از دید وبسایت های معتبر دنیا

بازی Mirror's Edge Catalyst به تازگی منتشر شده و نمرات نسبتا خوبی از منتقدان دریافت کرده است. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به مهمترین نقدهای بازی از وبسایت‌های معتبر جهان داشته باشیم.

دومین بازی از سری اکشن-ماجراجویی Mirror's Edge که با ویژگی‌های سکوبازی منحصربه‌فردش طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد، چند روز پیش منتشر شد. Mirror's Edge Catalyst که به وسیله استودیوی دایس (EA DICE) ساخته شده، در واقع یک بازآفرینی برای بازی اول مجموعه است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده بود. بازیکن‌ها در این بازی قصه قهرمانی به اسم «فیث» را دنبال می‌کنند که با تکیه به مهارت‌های آکروباتیک و بکارگیری حرکات پارکور، قصد دارد نظام حکومتی ظالم و مستبد شهر «گلس» را سرنگون سازد.

بازیکن‌ها در Mirror's Edge Catalyst ماجرا را در محیط‌های پیشرفته و آینده‌گرایانه و با زاویه دوربین اول‌شخص دنبال می‌کنند. مثل بازی اول، هدف اصلی در این بازی هم استفاده از حرکات پارکور و پریدن از روی ساختمان‌های مختلف برای رسیدن به نقاط مختلف شهر و انجام ماموریت‌های تعیین شده است. برخی مراحل بازی طوری طراحی شده‌اند که بازیکن باید از دست دشمنانش فرار کند. در مقایسه با قسمت قبلی، مبارزاتی که با سلاح گرم انجام می‌شدند از بازی حذف شده‌اند و فیث تنها با استفاده از مهارت‌های فردی‌اش باید دشمنان خود را نابود کند. البته سازندگان بازی حرکات و توانایی‌های جدیدی را برای او در نظر گرفته‌اند. برای مثال حالا فیث یک چنگک مخصوص دارد که می‌تواند از آن برای طی مسافت‌های طولانی‌تر و صدمه زدن به دشمنان استفاده کند.

در Mirror's Edge روند مراحل کاملا خطی بود و به طور کلی طراحی محیط‌های بازی به بازیکنان اجازه نمی‌داد از مسیرهای تعیین شده خارج شوند، اما این موضوع در Catalyst تغییر کرده و محیط‌های بازی اصطلاحا جهان باز (Open-World) و قابل جستجو شده‌اند. به این ترتیب برای رسیدن به مقصد یا یک هدف خاص در بازی می‌توانید از راه‌ها و مسیرهای متعددی استفاده کنید. علاوه بر ماموریت‌های اصلی، بازی دارای یک سری فعالیت‌های جانبی مثل مسابقات زمان‌دار و حل پازل‌های محیطی نیز هست که به تنوع روند گیم‌پلی تا حدودی کمک می‌کنند.

Mirror's Edge Catalyst

  • سازنده: دایس
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • سبک: اکشن-ماجراجویی، سکوبازی
  • پلتفرم: رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان
  • تاریخ انتشار: ۷ ژوئن ۲۰۱۶ (۱۸ خرداد ۱۳۹۵)

|

دیستراکتوید: ۸.۵/۱۰

عادت کردن به تغییراتی که در این بازی صورت‌ گرفته‌اند واقعا دشوار است و از سوی دیگر فراموش کردن ذهنیتی که بازی اول با درجه‌یک بودنش به وجود آورد کار آسانی نیست، اما فکر می‌کنم اگر بازیکن‌ها این شوک اولیه را پشت سر بگذارند می‌توانند به بازی عشق بورزند.

آی جی ان: ۶.۸/۱۰

ستون‌های اصلی Mirror’s Edge در ژانر اول‌شخص در سال ۲۰۱۶ تازه و منحصربه‌فرد باقی می‌مانند، اما تلاش Catalyst برای تبدیل شدن به یک بازی دنیای باز (که این روزها مثل اعتیاد است)، با نقاط قوت طراحی بازی و همچنین حرکات آن همخوانی ندارد. گذشته از این، ضعف‌ گرافیکی نسخه‌های کنسولی و وجود یک داستان ناقص با شخصیت‌های غیرجذاب، بازگشت Mirror’s Edge را به سقوط محکوم می‌کنند. من در ابتدا از ساخته شدن این بازی خوشحال بودم، اما پس از انجام آن، از تغییراتی که به وجود آمده‌اند ناامید شدم.

گیم اسپات: ۷/۱۰

بخش‌های خاصی از بازی شگفت‌انگیز نیستند، اما به ندرت می‌توانم آنها را ناامیدکننده و آزاردهنده بنامم (یا شاید هرگز نتوانم)، بنابراین از چنین المان‌هایی چشم‌پوشی می‌کنم و از سرخوشی منحصربه‌فردی که Catalyst ارائه می‌کند لذت می‌برم. بخش حرکات بازی، من را متحیر و شگفت‌زده کرد، بنابراین با اینکه Catalyst یک بازی اکشن ناامیدکننده است، اما در ژانرهای سکوبازی، پازلی و مسابقه‌ای شگفت‌انگیز عمل می‌کند. به همین دلیل است که نمی‌توانم برای ادامه دادن بازی صبر کنم.

پی سی گیمر: ۷۸/۱۰۰

علی‌رغم ایراداتی که در بخش مبارزات وجود دارد و همچنین داستانی که بسیار خشک است و حتی میان‌پرده‌های خوش‌ساخت نیز به جذابیت آن کمکی نمی‌کنند، من تجربه Catalyst را به شما پبشنهاد می‌کنم. موضوع رنج‌آور آن است که این بازی به یک Mirror’s Edge ایده‌آل بسیار نزدیک است‌، اما تعدادی از ایرادات بازی قبلی را، هرچند به شکلی دیگر حفظ کرده است. اگر شما هم به اندازه من بازی اول را دوست داشتید، از دویدن در این زمین بازی بزرگ و زیبا لذت خواهید برد.

گیم اینفورمر: ۶.۵/۱۰

Catalyst شامل لحظات هیجان‌انگیزی در سکوبازی است، اما اکثر این لحظات زیر جابه‌جایی‌های تکراری در دنیای بازی و همچنین یک کلان‌شهر معمولی دفن شده‌اند. قسمت اول Mirror’s Edge یک گوهر گران‌بها از نسل قبل محسوب می‌شود (البته با چشم‌پوشی از ایراداتش)، اما حتی طرفداران سرسخت این بازی نیز برای پیدا کردن الماس‌های Catalyst با مشکل مواجه خواهند شد.

گیمز بیت: ۸۰/۱۰۰

انجام حرکات پارکور با نمای دید اول‌شخص، به همان اندازه که در بازی اول جذابیت داشت، در Catalyst هم جالب و هیجان‌انگیز است. سیستم جدید مبارزات یک بهبود قابل‌ توجه به شمار می‌رود و جهان باز شدن بازی، آن را به تجربه‌ای طولانی‌تر نسبت به بازی قبلی تبدیل می‌کند. داستان بازی مکمل خوبی برای گیم‌پلی پرنشاطش نیست و پایان‌بندی ضعیف و خالی از گره‌گشایی، تاثیر نهایی کمی را به جا می‌گذارد. خوشبختانه پس از اتمام بخش داستانی همچنان می‌توانید به تجربه بازی بپردازید و ساعت‌های بیشتری را به دویدن روی پشت‌بام‌ها مشغول شوید. سقوط‌های ناگهانی که به مرگ منجر می‌شوند کمی اذیت‌تان خواهند کرد، اما سکوبازی اول‌شخص در Mirror's Edge Catalyst حسی خوب به شما می‌دهد که به راحتی نمی‌توانید رهایش کنید.

Meta-Score-72

اگر شما هم بازی Mirror's Edge Catalyst را تجربه کرده‌اید، نظر خود درباره آن را با ما در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده