اولین نگاه به بازی Song of the Deep، پروژه جدید سازندگان Ratchet & Clank
Song of the Deep یک بازی پهلو پیمایشی (Side-Scrolling) دوبعدی در سبک «مترویدوانیا» است که ماجراجویی یک دختربچه در دنیای بزرگ و ترسناک زیر آب را بازگو میکند. این بازی علاوه بر اینکه گیمپلی جذابی دارد و از جلوههای گرافیکی زیبایی بهره میبرد، به نظر میرسد که در بُعد داستانی نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. در ادامه با ویژگیهای مختلف Song of the Deep بیشتر آشنا خواهیم شد.
پروژهی عشق
وقتی بازیسازهای اینسومنیاک گیمز بازی Song of the Deep را معرفی میکردند عبارت «پروژهی عشق» (Passion Project) را زیاد مورد استفاده قرار دادند. آنها میگویند که قصد دارند تجربهای مملو از شگفتی و ترس در دنیایی ناشناخته و مرموز را برای بازیکنها رقم بزنند؛ دنیایی که اگرچه سرد و تاریک به نظر میرسد اما بستری مناسب برای روایت یک قصهی گرم و عاشقانه است.
داستان بازی که از افسانههای ایرلندی اقتباس شده، دربارهی یک دختر ۱۲ ساله به اسم «مرین» است که به همراه پدرش در یک دهکدهی ساحلی زندگی میکند. پدر مرین برای تامین نیازهای زندگیشان هر روز برای صید ماهی به دریا میرود و پس از غروب خورشید به خانه برمیگردد. مرین هر شب با یک چراغ کوچک در کنار ساحل منتظر پدرش میماند و تا بازگشت او به افسانههایی که دربارهی شهرهای گمشده و گنجهای مدفون در اعماق دریا شنیده است فکر میکند. مرین تقریبا هر روز این کار را تکرار میکند تا اینکه یک شب مرد ماهیگیر بازنمیگردد و دخترک تنها نگران پدرش میشود؛ او تصمیم میگیرد که یک زیردریایی قدیمی و کوچک را روبهراه کند و با هدف نجات پدر از خطری که گرفتارش شده است، اولین ماجراجویی واقعی عمرش را تجربه نماید.
محیطهای زیر آب در Song of the Deep به گونهای طراحی شدهاند که از همان ابتدا بازیکن را به جستجو و اکتشاف فرا میخوانند. این محیطها متشکل از مکانهای مخفی و اسرارآمیزی هستند که کشف هر کدام از آنها یک صفحهی جدید به کتاب ماجراهای مرین اضافه میکند؛ کتابی که پر است از تصاویر زیبا و چشمنواز که انسان را به یاد انیمههای شاهکار استودیوی «جیبلی» میاندازند. در واقع بازیسازهای اینسومنیاک قصد داشتند با کمک جلوههای گرافیکی بازی، حس ترس ناشی از قرار گرفتن در یک محیط ناشناخته را به بازیکنها منتقل کنند و در این راه تا حد زیادی نیز موفق بودهاند.
مترویدوانیای دخترانه
Song of the Deep با تمام ساختههای قبلی اینسومنیاک متفاوت است. این بازی مثل سایر بازیهای سبک مترویدوانیا ترکیبی از جستجوهای بیحد و اندازه در محیط، حل معما و همچنین مبارزه است. البته اینسومنیاک تلاش کرده تا بیشتر روی مکانیزمهای جستجو و حل پازل تمرکز کند و سهم کمتری را برای بخش مبارزه در گیمپلی بازی در نظر بگیرد. همانطور که سازندگان بازی میگویند مرین به خاطر هوش و پشتکارش به یک قهرمان تبدیل میشود نه به خاطر کشتن دیگران.
البته زیردریایی مرین به اندازهی کافی مجهز هست تا بتواند از او در برابر خطرات زیر آب محافظت کند. توپ لیزری، بازوی چنگکی و بمب صوتی از جمله امکانات این زیردریایی کوچک هستند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. مثلا بمب صوتی باعث ایجاد ارتعاش در آب میشود و میتواند آیتمهای مخفی را آشکار کند. برای نابود کردن موجودات خطرناک و موانع، بازیکنها قادرند از روشهای مختلفی استفاده کنند: میتوانند به طور مستقیم به آنها شلیک کنند و یا با استفاده از بازوی چنگکی، بمبهای معلق در محیط را به سمتشان بفرستند. همچنین امکان ارتقای امکانات زیردریایی وجود دارد و بازیکنها میتوانند با پرداخت سکه به یک خرچنگ خوش قلب (!)، قدرتهای خود را افزایش دهند. ظاهرا در بازی سه غول اصلی و چند دشمن کوچکتر نیز وجود دارند که مبارزه با آنها در طول داستان اتفاق خواهد افتاد، اما سازندگان Song of the Deep تاکید کردهاند که هدف اصلی در بازیشان نابود کردن این دشمنان نیست.
از آنجا که Song of the Deep در دنیای زیر آب اتفاق میافتد، طراحی گیمپلی و مراحل آن با بسیاری از بازیهای همسبک متفاوت است. به خاطر شرایط طبیعی زیر دریا، حرکت و حمله کردن در بازی به کندی صورت میگیرد و این مسئله یک چالش بزرگ برای سازندگان است که بتوانند جذابیت و هیجان گیمپلی را در سطح قابل قبولی نگه دارند.
یکی از بخشهایی که به نظر میرسد اینسومنیاک وسواس خاصی روی آن داشته، طراحی پازلهای بازی است. این پازلها که تعدادشان بسیار زیاد است از تنوع بالایی نیز برخوردارند؛ مثلا یکی از پازلهای پیچیدهی بازی بدین شکل است که باید با کمک آینههای متعدد، نورهای لیزر را چندین بار منعکس کنید و آنها را به نقاط مشخص شده برسانید تا راه خروج باز شود. در پازلی دیگر که به زمانبندی دقیق نیاز دارد میبایست با استفاده از بازوی چنگکی، زیردریایی را درون جریانهای زیر آبی به درستی هدایت کنید.
Song of the Deep اتمسفر سنگینی دارد که نتیجهی تلاش اینسومنیاک برای القای حس ترس به بازیکنها است. در حالی که مرین با زیردریایی کوچک خود به کشف رازهای اعماق دریا مشغول است، هیولاهای عظیم در پسزمینه و گاهی جلوی تصویر حرکت میکنند و گویی به بازیکنها یادآور میشوند که نباید آرامش اربابان زیر آب را برهم بزنند. این فضاسازیها وقتی با جزییات کوچکی مثل تغییر موسیقی در هنگام خارج شدن مرین از زیردریایی همراه میشوند به غرق شدن بازیکن در دنیای بازی کمک میکنند.
یکی از نکات جالب بازی مربوط به شخصیت اصلی آن است. برایانهیستینگز، سرپرست نویسندگان Song of the Deep میگوید که شخصیت مرین را شبیه دختر ۱۰ سالهی خود طراحی کرده است. به گفتهی هیستینگز دخترش مانند بسیاری از همسن و سالان خود به مُد و ظاهرش بیش از حد اهمیت میدهد، به همین دلیل او تصمیم گرفت تا با طراحی و معرفی مرین به عنوان یک دختربچهی قهرمان، به فرزندش نشان بدهد که باید هویت خود را در خصوصیات و تواناییهای خویش جستجو کند نه در مدل مو و طرز لباس پوشیدن.
گیماستاپ وارد میشود
اینسومنیاک قصد دارد تا در بخش انتشار و فروش Song of the Deep روش جدید و متفاوتی را تجربه کند. این استودیو بازیاش را مطابق با روش معمول، یعنی همکاری با یک کمپانیِ ناشر تولید و عرضه نمیکند، بلکه این کار را با کمک خردهفروشی معروف گیماستاپ (GameStop) انجام میدهد. البته گیماستاپ هیچ گونه دخالتی در روند ساخت Song of the Deep ندارد و فقط بخش تبلیغات و بازاریابی این بازی را برعهده گرفته است. بنابراین وقتی Song of the Deep منتشر شود علاوه بر اینکه به صورت دیجیتالی به فروش میرسد، نسخهی فیزیکی آن فقط در فروشگاههای گیماستاپ موجود است.
این اولین باری است که گیماستاپ به صورت مستقیم وظیفهی انتشار یک بازی را بر عهده میگیرد. مسئولین این کمپانی اعلام کردهاند که Song of the Deep را مانند یک بازی بزرگ درجهی یک (AAA) منتشر خواهند کرد و برای افزایش فروش این بازی برنامههای زیادی دارند. همچنین اینسومنیاک با کمک گیماستاپ در حال تدارک یک رمان کوتاه بر اساس Song of the Deep است. این کتاب که به وسیلهی انتشارات استرلینگ (Sterling Publisher) تهیه میشود ماجراهای بازی را از نگاه مرین و با دید عمیقتری به جزییات روایت میکند. به احتمال زیاد انتشار این کتاب نیز همزمان با بازی خواهد بود.
Song of the Deep در سه ماههی دوم سال ۲۰۱۶ (اوایل تابستان) برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان منتشر خواهد شد. بازیکنهایی که به فروشگاههای گیماستاپ دسترسی ندارند میتوانند این بازی را به صورت دیجیتالی و با قیمت ۱۵ دلار تهیه کنند.