نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

۱۰ فناوری که می‌توانند دنیای بازی‌ها را دگرگون کنند – قسمت آخر

در سومین و آخرین قسمت از سری مقالات فناوری‌هایی که آینده‌ی بازی‌ها را متحول می‌کنند، به معرفی چند تکنولوژی دیگر می‌پردازیم. با زومجی همراه باشید تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار بازی‌های ویدئویی است.

قسمت‌های قبلی

  • قسمت اول
  • قسمت دوم

در دو قسمت قبلی این مقاله با فناوری‌های مختلفی مثل استریم بازی‌ها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آشنا شدیم. هر کدام از این تکنولوژی‌ها دریچه‌ای نو را به سوی دنیای سرگرمی باز خواهند کرد. در این قسمت نیز موارد دیگری مانند تصاویر هولوگرافیک و حسگرهای مغزی را معرفی می‌کنیم که اگرچه در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارند اما پس از تکمیل شدن می‌توانند دنیای بازی‌ها را به کلی دگرگون کنند.

 

Holograms-1

۷. هولوگرام‌ها

هولوگرام‌ها نوعی تصاویر سه‌بعدی هستند که معمولا به وسیله‌‌ی نور لیزر ساخته می‌شوند. استفاده از این تکنولوژی در بازی‌های ویدئویی سابقه‌ای تقریبا طولانی دارد. در سال ۱۹۹۱ شرکت سگا اولین بازی هولوگرافیک تاریخ را با نام Time Traveler به صورت آرکید منتشر کرد. این بازی به جای گرافیک رایانه‌ای از تصاویر ضبط شده‌ی بازیگران واقعی روی یک صفحه‌ی سبزرنگ استفاده می‌کرد. افکت‌های هولوگرام نیز در واقع نوعی توهم نوری بودند که به کمک یک آینه‌ی مقعر بزرگ و یک تلویزیون CRT پدید می‌آمدند.

Holograms-Time-Traveler-1 تصویری از گیم‌پلی بازی Time Traveler

با اینکه Time Traveler بازی جذاب و موفقی بود، اما تکنیکی که این بازی برای خلق تصاویر هولوگرام از آن بهره می‌برد کاملا ابتدایی و پیش‌پاافتاده بود. امروزه دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای برای ساخت تصاویر سه‌بعدی هولوگرافیک وجود دارند که از میان آنها می‌توان به zSpace اشاره کرد. این دستگاه که شبیه یک تبلت بزرگ است از تکنولوژی واقعیت مجازی سه‌بعدی استفاده می‌کند. شما می‌توانید با کمک یک عینک مخصوص تصاویر کاملا سه‌بعدی را روی این تبلت مشاهده کنید، آنها را حرکت دهید و یا ساختارشان را دستکاری نمایید. zSpace دارای برنامه‌های کاربردی زیادی است و حتی پزشکان می‌توانندبا استفاده از آن نمونه‌های طبیعی اندام‌های حیاتی بدن مثل قلب و مغز را بدون لمس بدن بیمار به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند. برای zSpace بازی‌هایی نیز طراحی شده‌اند اما قیمت بالای این دستگاه (۴۰۰۰ دلار) بازی کردن با آن را به امری نامعقول تبدیل می‌کند.

Holograms-z-space تبلت هلوگرافیک zSpace

اگر به دنبال یک تجربه‌ی بهتر از بازی‌های هلوگرافیک هستید باید چشم به دستان مایکروسافت بدوزید. این شرکت یک هدست بسیار پیشرفته به نام هولولنز ساخته که به نظر می‌رسد در زمینه‌ی ساخت تصاویر هولوگرافیک بی‌رقیب باشد(البته در قسمت دوم این مقالات و در بخش واقعیت افزوده درباره‌ی هولولنز توضیحات کاملی ارائه شده است.)  مایکروسافت هنوز در حال توسعه و تکمیل این هدست شگفت‌انگیز است، اما در مراسم E3 سال گذشته یک نمایش بسیار جذاب از آن را ارائه داد. در این مراسم مایکروسافت یک نسخه‌ی هولوگرافیک از بازی پرطرفدار Minecraft را نشان داد که با استفاده از هدست هولولنز قابل انجام بود. برای اجرای این دمو یکی از مسئولین مایکروسافت در حالی که از هولولنز استفاده می‌کرد به روی صحنه آمد. با کمک دوربین‌های مخصوص تصاویری که این فرد از طریق هدست مشاهده می‌کرد روی یک صفحه‌ی بزرگ برای حاضران در سالن هم نمایش داده می‌شدند. او سپس در مقابل یک میز ایستاد و این عبارت را گفت: «دنیا را بساز.» ناگهان قطعات هولوگرافیک Minecraft به صورت منظم در مقابل چشم حاضران روی میز چیده شدند. این تصاویر به قدری هیجان‌انگیز بودند که تشویق و حیرت تماشاگران را به طور هم‌زمان برانگیختند.

Holograms_hololens-minecraft نسخه‌ی هولولنز بازی Minecraft

مایکروسافت برنامه‌های زیادی برای هولولنز دارد و ماهیت آن را به وسیله‌‌ای برای بازی کردن محدود نخواهد کرد، اما دموی Minecraft به ما نشان داد که آینده‌ی بازی‌های ویدئویی با استفاده از تکنولوژی تصاویر هولوگرافیک چقدر جذاب‌تر از امروز خواهد بود.

 

mind-wave

۸. هدست حسگر مغزی

اغلب چالش‌ها در بازی‌های ویدئویی مربوط به عکس‌العمل سریع بازیکن‌ هستند. در این مواقع مغز دستور یک واکنش (مثلا زدن دکمه‌ی A) را صادر می‌کند و سپس دست و انگشتان بازیکن آن دستور را به اجرا در می‌آورند. این فرآیند در زمان مشخصی اتفاق می‌افتد که که مدت آن به مهارت‌های بازیکن بستگی دارد. حالا تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر این پروسه، یعنی رسیدن دستور از مغز به اندام‌ها حذف شود و این دستور بلافاصله پس از صادر شدن به اجرا درآید.

یک کمپانی به نام NeuroSky با استفاده از فناوری حسگر مغزی یک هدست فوق پیشرفته ساخته که می‌تواند ذهن شما را بخواند. این هدست که MindWave نام دارد امواج مغزی را دریافت می‌کند و طرز کار آن شبیه دستگاه‌هایی است که برای تهیه‌ی نوار مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپانی همچنین یک بازی ساده برای کار با هدست طراحی کرده که واقعا جالب به نظر می‌رسد. این بازی Throw Trucks With Your Mind نامیده می‌شود و در آن می‌توان اجسام و وسایل مختلف را با نیروی ذهن جابه‌جا کرد. همان‌طور که در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید افراد مختلف می‌توانند با استفاده از هدست MindWave ماشین‌های سنگین داخل بازی را بدون هیچ‌گونه حرکت فیزیکی جابه‌جا کرده یا پرتاب کنند.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

تنها مشکلی که برای کار کردن با این هدست وجود دارد این است که افراد باید آرامش ذهنی کامل و تمرکز بالا داشته باشند. در واقع یک ذهن آشفته و درگیر، امواج مغزی زیادی تولید می‌کند که تشخیص آنها به وسیله‌ی دستگاه کمی دشوار است. به همین دلیل گفته می‌شود که MindWave برای کودکان عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد، چون آنها ذهن آرام‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. فناوری حسگر مغزی می‌تواند تحول عظیمی در آینده‌ی بازی‌ها و نحوه‌ی کنترل آنها به وجود آورد. این فناوری هنوز در ابتدای راه قرار دارد، اما پس از تکمیل شدن حتی سبک زندگی بشر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

MindMaze

۹. ترکیب حسگر مغزی، واقعیت مجازی و حسگر حرکتی

یک شرکت سوییسی به نام MindMaze هدست جدیدی ساخته که در آن از چند تکنولوژی مختلف به صورت ترکیبی استفاده شده است. این هدست که به آن MindLeap گفته می‌شود علاوه بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از فناوری‌های حسگر حرکتی و مغزی نیز بهره می‌برد. بنابراین می‌توان گفت که این دستگاه کامل‌ترین تجربه‌ی مجازی که با استفاده از یک هدست شکل می‌گیرد را ارائه می‌کند.

MindLeap کامل‌ترین تجربه‌ی مجازی که با استفاده از یک هدست شکل می‌گیرد را ارائه می‌کند

MindMaze در ابتدا قصد داشت تا یک سیستم پزشکی برای کمک به بیمارانی که از نقص‌های عصبی رنج می‌برند بسازد، اما هدستی که به وسیله‌ی این شرکت ساخته شده امکانات بسیار بیشتری را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. این هدست می‌تواند به همراه کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار گیرد؛ حتی MindMaze در اوایل سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که موتور مخصوص ساخت بازی برای این دستگاه را در اختیار بازی‌سازها قرار خواهد داد و هدست MindLeap را به صورت عمومی عرضه خواهد کرد.

مزیت اصلی MindLeap نسبت به هدست‌های مشابه دیگر مثل آکیولس ریفت این است که در قسمت جلوی آن یک دوربین برای تشخیص حرکات قرار دارد (چیزی شبیه کینکت) و برای مثال می‌تواند کوچک‌ترین حرکات دست شما را ردیابی کند. علاوه بر این در قسمت بالای هدست تعدادی حسگر وجود دارند که مثل یک توری روی سر قرار می‌گیرند و امواج مغزی را اسکن می‌کنند. طراحان MindLeap می‌گویند که حسگر‌های مغزی این هدست می‌توانند فعالیت‌های مغز که منجر به حرکت اندام‌ها می‌شوند را بخوانند و حتی احساسات پیچیده مثل شادی و ناراحتی را تشخیص بدهند. این قابلیت در کنار حسگر حرکتی می‌تواند برای طراحی گیم‌پلی بازی‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد و تجربه‌ای کاملا نزدیک به واقعیت را ارائه کند. مثلا برای باز کردن یک در به جای اینکه دکمه‌ای را فشار دهید، یک دستگیره‌ی مجازی را می‌گیرید و در را به آرامی باز می‌کنید. حالا تصور کنید این تکنولوژی در بازی‌هایی که دارای دنیاهای فانتزی یا علمی-تخیلی هستند چه تجربه‌ی شگرفی را رقم خواهد زد.

 

Microsoft-RoomAlive

۱۰. اتاق زنده‌ی مایکروسافت

شاید کنسول‌های خانگی محبوب‌ترین وسیله برای انجام بازی‌های رایانه‌ای باشند، اما برای بازی کردن با آنها باید حتما یک تلویزیون داشته باشید و همه چیز را از داخل قاب  تصویرمشاهده کنید. مایکروسافت راه‌حلی برای این محدودیت پیدا کرده و نام آن را اتاق زنده (RoomAlive) گذاشته است. با اتاق زنده‌ی مایکروسافت دیگر برای بازی کردن به تلویزیون نیاز ندارید؛ با کمک کینکت ابعاد و زوایای اتاق شما اندازه‌گیری می‌شود و سپس یک یا چند پروژکتور، تصاویر بازی را روی دیوارهای اتاق نمایش می‌دهند. در واقع این سیستم نوع متفاوتی از فناوری واقعیت افزوده است که در داخل یک اتاق شکل می‌گیرد.

اتاق زنده‌ی مایکروسافت با استفاده از کینکت می‌تواند موقعیت بازیکن درون اتاق و حرکات او را شناسایی کند. بنابراین شما می‌توانید با محیط مجازی که در اتاق ایجاد شده است تعامل داشته باشید، اجسام را حرکت دهید، دشمنان را از بین ببرید و به طور کلی تمام کارهایی را که در یک بازی ویدئویی قادر به انجامشان هستید به شکلی متفاوت تجربه کنید. با مشاهده‌ی ویدئوی زیر بیشتر با مفهوم و طرز کار این فناوری آشنا خواهید شد.

دانلود ویدیو با کیفیت معمولی

اتاق زنده از ترکیب کینکت و پروژکتورها استفاده می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که قیمت این سیستم بسیار گران‌تر از یک کنسول خانگی و یا رایانه‌ی مخصوص بازی باشد، اما مایکروسافت قصد دارد این فناوری را کامل کرده و آن را صورت کوچک و ارزان‌تر عرضه نماید. بد نیست بدانید که شرکت سونی هم در گذشته یک سیستم تقریبا مشابه با اتاق زنده را معرفی کرده بود، اما در اتاق زنده‌ی مایکروسافت امکان تشخیص خودکار کف و دیوار‌ها وجود دارد که این یک ویژگی منحصر به فرد است و باعث می‌شود بازیکن‌ها بتوانند آن را در اتاق‌های مختلف مورد استفاده قرار دهند.

اتاق زنده نیز مثل سایر فناوری‌های مرتبط با بازی، هر روز به مرحله‌ی تکامل نزدیک‌تر می‌شود. آیا تکنولوژی‌هایی که در این مقاله و دو قسمت قبلی آن معرفی شده‌اند می‌توانند آینده‌ی بازی‌ها را متحول کنند؟ مایلیم نظرات شما را در این رابطه بدانیم.

تهیه‌ شده در زومجی با اقتباس از مقاله‌ی TopTenz
سایر منابع: The Verge (1, 2), LA Times, DailyMail


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده