نگاهی کوتاه به بازی Deus Ex: Mankind Divided
بدون شک یکی از بهترین بازیهای اکشن-نقشآفرینی نسل هفتم با فضای جذاب سایبرپانک خود Deus Ex: Human Revolution بود، همانطور که به یاد دارید در این بازی نقش آدام جِنسِن را ایفا میکردید، حالا او بار دیگر در Deus Ex: Mankind Divided قدرتمندتر از همیشه باز میگردد تا داستان بازی را با او ادامه دهید. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مراحل آموزشی و نخست بازی که در دوبی و پراگ قرار دارد. آزادی عمل یکی از مواردی است که سری Deus Ex را از بازیهای همرده متمایز میکند، آنقدر که ممکن است فراموش کنید تواناییهای جنسن را استفاده کنید. مرحله آموزشی بازی را در دوبی و بالاترین طبقه یک برج شروع میکنید. گروهی از خلافکاران در طبقه همکف برای معامله اسلحه حضور دارند و جنسن به دستور اینترپل وظیفه دارد از این معامله جلوگیری کند.
راه نخست فشردن کلید آسانسور و رسیدن به طبقه همکف با آسانسور است. راه دیگری هم وجود دارد، میتوانید به لبه طبقه فوقانی بروید و با پرشی بلند به طبقه همکف برسید، بعد از چند ثانیه قابلیت Icarus Landing System وارد عمل میشود، دوربین وارد حالت سوم شخص شده و صحنهای سینمایی فرود جنسن را نمایش میدهد. استفاده از این قابلیت در برخی دیگر از قابلیتها را برای مدتی از کار میانداخت. در دو مورد بازی را بهشدت جذاب میکنند: یک شبیهساز عالی از یک دیستوپیای سایبرپانک و سیستم انرژی که برای استفاده از قابلیتها استفاده میشد و بازیکن برای پر کردن آن نیاز به مصرف مواد انرژیزا داشت. در قسمت جدید سیستم قدیمی انرژی با نوار انرژی جایگزین شده است و نیاز به مصرف تعداد مشخصی خط انرژی برای استفاده از یک قابلیت ندارید، استفاده از هر قابلیت بخشی از این نوار را مصرف میکند، برای مثال اگر از قابلیت غیب شدن استفاده کنید مقداری از نوار خالی شده و بقیه آن آرامآرام تخلیه میشود. بخش انتهایی نوار انرژی هیچگاه بهصورت کامل تخلیه نمیشود، این تغییرات کوچک به شما اجازه میدهد تا بیشتر با قابلیتهای جنسن بازی کنید. جنسن بسیار قدرتمند شده است و بازنگری در قدرتهای او (augmentation) انتخابهای بیشتر به بازیکن میدهد. حالا بیشتر قدرتها حالت کشنده و غیر کشنده دارند و شکلهای مختلفی از یک قدرت طراحی شدهاند. برای مثال با دستکاری قابلیت typhoon attack امکان پرتاب نارنجک بیهوش کننده وجود دارد. بازو جمعشونده جنسن میتواند برای بیهوش کردن، پرتاب کردن و ایجاد سروصدا به کار برود. انتخاب سبک بازی محدود به بخش کوچکی از قابلیتهای جنسن نیست و نسبت به گذشته انتخابهای بسیار بیشتری دارید. البته طراحی مراحل این آزادی عمل را دوچندان میکند. مرحله دوبی به دلیل تمرینی بودن بیشتر خطی است و مرحله نخست بازی که در پراگ تاریک و بارانی قرار دارد به روش سنتی Deus Ex طراحی شده است و آزادی عمل همیشگی در آن وجود دارد. در پراگ وظیفه دارید به ساختمانی پر از خلافکار نفوذ کنید.
انتخابهای زیادی برای وارد شدن به ساختمان دارید. میتوانید از نردبانهای اطراف بالا بروید، اسنایپر را بکشید سلاح او را بردارید و وارد تئاتر شوید، یا از کانال بالای سقف به مرکز ساختمان بروید. میتوانید بهصورت مستقیم از در وارد شوید و راه پر زدوخورد را انتخاب کنید. بی سروصداترین راه ورود به ساختمان از طریق پنجره است که برای ورود از راه پنجره میتوانید تعدادی جعبه را روی هم قرار داده و بهسادگی وارد ساختمان شوید. بعد از ورود به ساختمان راه مخفی کارانه مناسب است، بهسادگی با گول زدن نگهبانان آنها را به دستشویی میکشانید، غیب شده و آنها را از پا درمیآورید. امکان تغییر روش میان مرحلهای بسیار آسانتر است و سیستم شخصیسازی اسلحه مانند بازی Crysis به شما اجازه میدهد تغییرات موردنظر خود را بهصورت لحظهای انجام دهید. هک از راه دور در صورت باز کردن قابلیتهای مرتبط کمک زیادی به سریع شدن بازی کرده است، در میان تیراندازی با فشردن کلیدهایی به ترتیب درست هدف شما که میتواند دوربین یا تیربار باشد از کار میافتد. برای سیستمهای پیچیدهتر باید از نسخه زیباتر مینیگیم node-capture بازی قبلی عبور کنید. هک کردن اجازه دسترسی به ایمیل افراد که مانند قبل پر از شوخی، پیشزمینههای داستانی و رمز عبور درهای بسته هستند را میدهد. روشهای داستانسرایی بازی بهتر از گذشته شده و برای مثال در جایی میتواند یک گزارش خبری طولانی را تماشا کنید. صحبتهای درون بازی بسیار بیشتر شدهاند و تیم سازنده بازی بیش از صدها صداگذار حرفهای استخدام کرده است. به لطف پیشرفتهای موتور بازی، شخصیتهای غیر قابل بازی (NPC) بیشتری در محیط بازی وجود دارند. این قابلیت به تیم سازنده اجازه میدهد محیطهای پویاتری نسبت به گذشته خلق کنند.
از نظر بصری بازی چیزی کم ندارد و موتور گرافیکی Dawn Engine که در اصل نسخه بهشدت تغییریافته Glacier Engine است توانایی رندر جزییات بسیار بیشتری نسبت به Human Revolution دارد و به همین دلیل امکان تعامل با اشیای بیشتری در Mankind Divided دارید. پراگ و دبی به لطف موتور گرافیکی فوقالعاده بازی تفاوتهای چشمگیری دارند، یکی غبارگرفته و دیگری بارانی و غمناک. حذف فیلتر طلاییرنگ به سازندگان امکان خلق فضاهای بیشتری داده است. خوشبختانه فضای سایبرپانک بازی فدای تنوع محیطهای بازی نشده است و از این نظر نگرانیها برطرف شدهاند. در اینجا به پایان نگاهی کوتاه به مراحل آموزشی و نخست بازی میرسیم، بدون شک بازی همچنان حال و هوای سری بازی Deus Ex را دارد و رفع تمام اشکالات Human Revolution بدون شک باعث خواهد شد تا Mankind Divided توجه همگان را بار دیگر به خود جلب کند. Deus Ex: Mankind Divided سال ۲۰۱۶ میلادی برای پلتفرمهای
پلیاستیشن 4
،
ایکسباکس وان
و
رایانههای شخصی
منتشر خواهد شد. منبع: