با بازی لغو شده از سری Thief که در دنیای مدرن جریان داشت آشنا شوید
این بازی از سال ۲۰۰۴ با الهام گرفتن از سری Splinter Cell و توسط هاروی اسمیت، سازنده بازی Dishonored، در استودیو یون استورم در حال ساخت بود. ولی متاسفانه همان سال این بازیهم در کنار یک محصول از سری Deus Ex لغو شد. این بازی که قرار بود Thief 4: Daggers of Ways نام داشته باشد، همانند بازی Thi4f که چندی پیش توسط اسکوئر انیکس منتشر شده، قرار بود یک بازسازی از نسخه اصلی باشد، با این تفاوت که اتفاقات آن در دنیایی امروزی و مدرن جریان داشت. در اسنادی که از این بازی پیدا شده است، یوناستورم در معرفی این بازی به ایداس گفته:
در این بازی شاهد حال و هوای قسمتهای قبلی Thief خواهیم بود. با این تفاوت که محیط شهری بازی تلفیقی از شهرهای مدرن آمریکا مثل لسآنجلس، نیویورک، بوستون و دیگر شهرها است. داستان بازی در شب و در میان کوچههای تاریک و مغازههای لوکس جریان خواهد داشت. ما سعی داریم تا شهری روشن شده در نور ماه را نمایش دهیم که گرت در یک مرحله به گشت و گذار در میان خیابانها خواهد پرداخت و در مرحلهای دیگر به خانه حاکم شهر دستبرد خواهد زد.
تصمیم یوناستورم، برای تغییر فضای بازی از دنیای اصلی Thief به دنیایی مدرن را میتوان نتیجه فشارهای وارد آمده از جانب ایداس به این استودیو به دلیل کمفروغ بودن Thief: Deadly Shadows از لحاظ اقتصادی دانست. در همین راستا یکی از مسئولین استودیو یوناستورم اعلام کرده است:
ما همواره به خاطر فشارهایی که از جانب گروهی که هیچ ایدهای در بازیسازی نداشت و فقط به فکر کسب درآمد بود، به ما وارد میشد، اذیت میشدیم. چون این افراد فقط به دنبال بازی بودند که بتواند سود زیادی برای آنها در پی داشته باشد. البته ایده ساخت بازی Thief در جهانی مدرن برای خود ما هم لذتبخش بود. چون ما به کارمان یقین داشتیم و میتوانتیم بازی بسازیم که در جهان مدرن رخ میدهد ولی به ریشههای سری هم وفادار است و با این کار به ایداس ثابت کنیم که استودیو ما توانایی ساخت بازیهای بزرگ و موفق را دارد.
البته این مقام مسئول در ادامه اشاره کرده است که ایداس به دلیل فروش کم نسخه قبلی بازی، اعتقاد کمی به این استودیو داشته و به همین دلیل هم تمام ایدههای نوآورانه ای که برای ساخت Dagger of Ways ارایه میشد، حتی قبل از اینکه به مرحله تولید آزمایشی برسد باید رای مسئولین ایداس را کسب میکرد و این امر محدودیتهای زیادی برای تیم سازنده ایجاد میکرد. شاید جذابترین ایده سازندگان برای این بازی استفاده از سلاحی ویژه به نام Dagger of Ways بود که نام بازیهم از این سلاح نشات گرفته و قرار بود با استفاده از آن، گرت وارد حالتی روح مانند شود و بدون اینکه دیده شود در محیط گشت و گذار کند که ایده استفاده از این سلاح شدیدا با مخالفت ایداس روبرو شده است. البته قرار نبود استفاده از این سلاح تمام سختی بازی را از بین ببرد و هر بار که گرت در دنیای اصلی شخصی را میکشت، روح وی وارد دنیای اشباح میشد و پس از آن اگر به حالت روح مانند وارد میشدید این ارواح خبیثه گرت را اذیت میکردند! همچنین امکان تغییر بین دنیاهای بازی هم در هر زمان وجود داشت که به دلیل مخالفت ایداس هیچیک از این ایدهها عملی نشد.
این نسخه از بازی Thief قربانی اختلافات بین ایداس و یوناستورم شد
یوناستورم همچنین سعی داشت تا محیط بازی را احساسیتر و مخوفتر از سریهای قبلی بسازد تا بازیکنان بیشتر به عواقب کارهایی که میکنند اهمیت دهند. برای مثال قرار بود در بازی با قاتلهای سریالی که به دلیل یک سری اعتقادات عمیق اقدام به کشتار میکنند و افرادی که توسط ارواح خبیثه تسخیر شده اند روبرو شوید و این موارد زمانی ترسناکتر میشد که بدانید گرت به هیچ وجه توان مقابله با این افراد را نداشت، مسئول یون استورم در این مورد گفت:
گرت به عنوان یک خلافکار در محیط مدرن شناخته میشود که از تجهیزات دید در شب و سلاحهای نیمه اتوماتیک استفاده میکند ولی با تمام این ابزار وی هنوز هم در برابر محیط مخوف و عوامل ماورالطبیعی بازی ضعیف است. و به همین دلیل هم ما سعی داشتیم توانایی ورود به دنیای ارواح را وارد بازی کنیم تا گرت در موارد این چنینی بتواند جان سالم به در ببرد. ولی ایداس به ما اعلام کرد که بازی باید عاری از هرگونه عنصر تخیلی باشد و به همین دلیل هم پس از مدتی که از ساخت بازی گذشته بود با محصولی کاملا واقعگرایانه در دنیای مدرن روبرو بودیم که این امر بسیاری از طراحیهای ما را دچار تحول کرده بود.
در تحقیقاتی که برای پیدا کردن سرنخهایی از این بازی لغو شده صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که تمام محتویات این بازی یا به صورت کاملا محرمانه حفظ میشوند یا کاملا از بین رفتهاند و تنها مدرکی که میتوان به آن استناد کرد صحبتهای مسئول سابق یوناستورم است که تاکید دارد هویت وی ناشناخته بماند. تنها مدرکی که از خود ایداس در دسترس است این بازی را به عنوان یک تیراندازی تاکتیکی واقعگرایانه معرفی میکند که با بودجهای ۶.۶ میلیون دلاری ساخته میشد و تصاویر آنها را در بالا میبینید. به هر حال این مقام مسئول اطلاعات جالبی هم از داستان این بازی ارایه داده است:
خانواده گرت عضو یک دسته مذهبی سری به نام «The Keepers» بودند که بعدها به یک فرقه افراطی تبدیل شد و به همین دلیل پدر و مادر گرت در تلاش برای فرار ناپدید شدند و گرت هم از این دسته جدا شد ولی خواهر وی وفادار ماند. گرت پس از آن در تلاش برای بهبود مهارتهای خود با دو فرقه به نامهای کلیسا و «Openers» آشنا میشود. Openers علیرغم این که فرقهای بسیار نوپا هستند ولی با استفاده از نیروهایی که قدمتشان بیشتر از تاریخ بشریت است سعی دارند تا جنبههای مخفی جهان هستی را بشناسند و کلیسا هم سعی دارد تا با استفاده از عناصر مدرن با خرافه پرستی مقابله کند. پس از آن گرت با خواهرش روبرو میشود و این حق انتخاب را دارد که مسیر خود را در بین فرقههای مختلف انتخاب کند.
این بازی قرار بود بازسازی از نسخه اصلی در دنیایی مدرن ارایه دهد
باقی داستان بازی براساس این انتخاب شکل میگیرد ولی متاسفانه جزییات بیشتری از آن در دسترس نیست و طبق گفتههای سخنگوی استودیو یوناستورم، گذر ۱۰ سال از زمان ساخت این بازی باعث فراموشی وی از جزییات داستانی شده است. البته این مسئول در مورد گیمپلی بازی هم صحبتهایی انجام داده است:
به دلیل اینکه ما در انتخاب موتور ساخت بازی دچار مشکل شده بودیم، این محصول هیچ وقت به مرحله تولید نرسید و چیزی برای بازی وجود نداشت، ولی علیرغم این قضیه، ما ایدههای زیادی برای گیمپلی بازی در نظر داشتیم که برای مثال استفاده از دوربین دید در شب توسط گرت بود که نور چراغقوه نیروهای امنیتی دید آن را مختل میکرد و همچنین میخواستیم سیستم جدیدی برای باز کردن قفلها استفاده کنی. ولی تمام این ایدهها در مرحله آزمایشی ماند و عملی نشد.
وی در پایان هم در مورد لغو شدن بازی گفت:
ما همواره میدانستیم که Thief: Deadly Shadows و Deus Ex: Invisible War نتوانستند انتظارات اقتصادی ایداس را برآورده کنند و به همین دلیل هم همواره ترس لغو شدن بازی جدید را داشتیم. پس از آن هم تغییرات مدیریتی زیادی در ایداس صورت گرفت که به موجب آن هاروی اسمیت از جمع ما جدا شد و همین امر باعث شد تا تیم سازنده بازی از هم بپاشد و ساخت این بازی برای همیشه متوقف شد.
هاروی اسمیت پس از جدایی از یوناستورم به استودیوی میدوی پیوست که حاصل کار وی ساخت بازی Blacksite: Area 51 بود و پس از آن هم بازی Dishonored را ساخت که طبق اعلام مسئول یوناستورم در این بازی میتوان نشانههایی از بازی لغو شده Thief را مشاهده کرد.
به هر حال با استناد به صحبتهای یکی از مسئولین سابق یوناستورم و مدارک اندک موجود میتوان گفت که قسمت چهارم Thief توسط این استودیو در حال ساخت بوده و بعدها به دلیل اختلافات بین ایداس با این استودیو و جدایی هاروی اسمیت، این بازی لغو شده است. پس از آن هم ایداس با مشکلات مالی بسیاری روبرو شد و ضرر مالی آن به سالانه ۱۰۰ میلیون پوند رسید که باعث شد در نهایت اسکوئر انیکس، ایداس را خریداری کند و ساخت دنباله این بازی را در دست بگیرد که حاصل آن Thi4f بود که در سال ۲۰۱۴ برای ایکسباکس وان، ایکس باکس 360، پلیاستیشن 4، پلیاستیشن 3 و رایانههای شخصی عرضه شد. نظر شما در مورد این نسخه لغو شده از بازی Thief چیست؟ آیا ایده ساخت یک نسخه از این بازی در دنیای مدرن را مناسب میدانید؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.
منبع: EuroGamer