معرفی بازی Timberborn؛ شهرسازی با سمورها
بازیهای سبک شهرسازی، همیشه طرفداران خاص خود را دارند؛ این آثار معمولا پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به تجربههایی اعتیادآور دارند که گیمرها بتوانند برای مدت زمان طولانی مشغول ساخت و ساز و ارتقای سازههای خودشان در آنها شوند. یکی از بازیهای نسبتا متفاوت در این سبک، Timberborn است؛ اثری ساخته استودیو Mechanistry که از سال ۲۰۲۱ در حالت ارلی اکسس استیم منتشر شده است و به مرور با آپدیتهای جدیدی از آن پشتیبانی میشود.
Timberborn در جهانی روایت میشود که انسانها از بین رفتهاند و فقط بقایای سازههای مختلف و صد البته زبالههای سمی آنها باقی مانده است. در چنین جهانی، گیمرها هدایت گروهی از سمورهای آبی را برعهده میگیرند و باید سعی کنند محیط را به دنیایی مناسب برای زندگی این موجودات تبدیل کنند. البته بازی در حالت فعلی، دو گروه قابلبازی دارد که پس از رساندن سمورها به درجه خوشبختی و رضایت ۱۵، میتوانید با گروه دوم هم آن را تجربه کنید.
بازی Timberborn سبک و سیاقی آشنا برای ژانر شهرسازی دارد؛ همهچیز از یک خانه اصلی شروع میشود و به مرور باید با جمعآوری منابع، غذا و ساخت سازههای مختلف، شهر خودتان را گسترش بدهید. منابع اهمیت زیادی در بازی دارند و شامل انواع چوب، غذا، انرژی، آب و موارد ریز و درشت دیگری میشوند. برای نگه داشتن این منابع هم میتوانید انبارهای مختلفی بسازید.
اما Timberborn مواردی دارد که میتوانند تجربهای نسبتا متفاوت از آن رقم بزنند؛ یکی از این موارد، دقت بسیار زیاد به جزییات است. ویژگی که البته کمی هم باعث سردرگمی گیمرها در ساعتهای اولیه تجربه بازی میشود. برای مثال، پس از گذشت مدتی و افزایش تعداد سازهها، با مشکل کمبود کارگر روبهرو خواهید شد و راستش را بخواهید بازی هم چندان راهنمایی مناسبی برای اینکه چطور میتوان تعداد این کارگرها را افزایش داد، ارائه نمیدهد. از طرف دیگر، تنوع منابع موردنیاز برای ساخت و ساز، مخصوصا پس از گذشت مدتی از تجربه بازی، واقعا زیاد است؛ مثلا از طرفی نیاز به انرژی خواهید داشت که تامین آن اصلا و ابدا کار سادهای نیست یا باید منابع مختلف را با سازههای مخصوصی به انواع دیگری تبدیل کنید تا امکان ساخت برخی سازهها فراهم شود.
در کنار نیاز به منابع، شما باید از طریق تحقیق، به مرور امتیازهایی کسب و سازههای جدید را باز کنید و این سازههای جدید، گستردگی خیلی زیادی به تجربه Timberborn میدهند. مثلا میتوانید روی رودخانهها پل بکشید که پلها ابعاد مختلفی دارند. یا در مثالی دیگر، میتوانید با ساخت پله به مرور به سطوح بالاتر محیط دسترسی پیدا کنید و در آنجا مشغول جمعآوری منابع یا ساخت و ساز شوید. علاوه بر این، Timberborn امکان ساخت و ساز سازهها روی یکدیگر را هم فراهم میکند که این موضوع تنوع جالبی به بازی میبخشد و در فازهای پیشرفته شهرها، نمای بسیار خاصی به آنها میبخشد.
Timberborn فاقد حالتی داستانی است و روند کلی آن، به انتخاب یک نقشه و ساخت و ساز روی آن خلاصه میشود. با این حال نقشههای بازی تنوع مناسبی دارند و از نظر ابعاد، با یکدیگر متفاوت هستند. در نقشههای کوچکتر قدرت مانور نسبتا کمتری خواهید داشت و خیلی زود باید سراغ ساخت سازهها روی یکدیگر بروید که در این حالت، تامین آب و انرژی طبقههای بالاتر میتواند چالش اصلی شما باشد. از طرفی دیگر، در نقشههای بزرگتر بازی ساخت و ساز کمی راحتتر است ولی در این حالت هم پل زدن از روی رودها و دسترسی به مناطق دیگر میتواند چالشبرانگیز باشد.
یکی دیگر از نکات جالب در مورد Timberborn، امکان ساخت رباتها در بازی است. در حالی که خود سمورها ساعت کاری مشخصی دارند و پس از مدتی خسته میشوند و میخوابند، این موضوع در رابطه با رباتها صدق نمیکند و پس از دستیابی به تکنولوژی ساخت آنها، میتوانید نیروهای کار تمام وقت و ۲۴ ساعته داشته باشید. حتی برخی محیطهای نقشه به دلیل زبالههای سمی باقیمانده از انسانها برای سمورها خطرناک هستند ولی این رباتها میتوانند در این محیطها هم مشغول جمعآوری منابع یا انجام کارهای دیگر شوند.
پشتیبانی از ماد، امکان طراحی نقشه و صد البته استفاده از نقشههایی که سایر گیمرها ساختهاند، از دیگر ویژگیهای بازی Timberborn هستند. در مجموع، Timberborn اثری خوشساخت و باکیفیت در سبک شهرسازی است که در همین نسخه ارلی اکسس هم میتواند برای ساعتهای طولانی شما را سرگرم نگه دارد و قطعا با عرضه آپدیتهای بعدی، این اثر پتانسیل خواهد داشت تا تبدیل به یکی از تجربههای موفق سبک شهرسازی شود.