معرفی بازی Red Glare؛ جنگ جهانی به سبک تاکتیکی
بازیهای سبک تاکتیکی همیشه طرفداران خاص خود را داشتند؛ از آن دورهای که علاقهمندان این ژانر ساعتها غرق تجربه بازیهایی مثل کماندوز میشدند گرفته تا این اواخر که استودیو تعطیلشده میمیمی گیمز با بازیهایی مثل دسپرادوس ۳ یا شدو گمبیت روح تازهای به این ژانر دمید. با این حال نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که معمولا در این سبک بازیهای زیادی ساخته نمیشوند و به همین دلیل هم به سراغ معرفی بازی Red Glare رفتهایم که اخیرا منتشر شده است و بد نیست طرفداران آثار تاکتیکی، نگاهی به آن داشته باشند.
Red Glare توسط استودیو BT Studios ساخته شده است که با توجه به توضیحات صفحه استیم بازی، در واقع کل پروسه ساخت بازی را یک نفر به تنهایی انجام داده است. توسعهدهنده بازی خود را شیفته آثار تاکتیکی کلاسیک معرفی میکند و البته که با تجربه Red Glare، متوجه خواهید شد که او واقعا هم شناخت خوبی از این سبک و مکانیکهایی که میتوانند آن را جذاب کنند، داشته است.
وقایع بازی Red Glare، در دوران جنگ جهانی دوم جریان دارد؛ با این حال خبری از آن جبهههای معروف و مشهور این نبرد که بارها در بازیهای مختلف در آنها جنگیدهایم نیست و در عوض، Red Glare گیمرها را در نقش گروهی حرفهای از سربازهای آمریکایی، به مناطق مختلفی در آمریکای جنوبی اعزام میکند تا جلوی پروژه مخفی و سِری نازیها را بگیرند؛ پروژهای که گفته میشود کامل شدن آن میتواند عواقب بدی برای دشمنان نازیها داشته باشد و قدرت زیادی به آلمانها بدهد.
مثل خیلی از بازیهای تاکتیکی، در Red Glare هم داستان بیشتر بهانهای برای طراحی ماموریتها و مراحل بازی است ولی باز هم توسعهدهنده اهمیت خوبی برای آن قائل شده است و در جریان ۶ مرحله مختلف که هریک در محیطی با حال و هوای متفاوت جریان دارند، جزییات داستانی قابلقبولی ارائه میدهد که محرک کافی برای ادامه دادن بازی و پی بردن به سرنوشت ماموریت شخصیتهای آن است.
صحبت از شخصیتها شد و باید اشاره کنیم که در Red Glare، شاهد حضور پنج کاراکتر مختلف هستیم که مثل مجموعه کماندوز، هریک مهارتهای خاص خودشان را دارند. یکی از شخصیتها مثل گرین برت معروف یک سرباز همهکاره است و کارهایی از قبیل پرتاب چاقو را انجام میدهد و شخصیتهای دیگری در نقش اسنایپر، مدیک، متخصص مواد منفجره و یک متخصص مخفیکاری هم در تیم شما هستند که بسته به ماموریت و کاری که باید انجام دهید، میتوانید از مهارت آنها بهره ببرید.
اما نکته قوت اصلی بازی Red Glare، در طراحی مراحل آن نهفته است. اینجا جایی است که نشان میدهد سازنده بازی واقعا شناخت خوبی از سبک تاکتیکی دارد و ایدههای جالبی را هم در طراحی مراحل بازی پیاده کرده است. هریک از مراحل اصلی بازی، نقشه وسیع و بزرگی دارند که چند هدف اصلی و چند هدف فرعی برای آن در نظر گرفته شده است. از چینش درست دشمنان گرفته تا قابلیتهایی که در اختیار سربازهای شما قرار دارد، همگی با فکر طراحی شدهاند و اجازه میدهند تا بتوانید آنچه را که در ذهن دارید، بدون اینکه ایراد یا مانعی از سمت بازی جلوی شما را بگیرد، انجام دهید. در این بین شاهد بالانس خیلی خوبی از حیث سطح چالشها هم هستیم و درجه سختیهای بازی به شکلی طراحی شدهاند که هم گیمرهای نسبتا تازهکار ژانر تاکتیکی بتوانند از Red Glare لذت ببرند و هم بازیکنان حرفهایتر که دنبال چالشی درست و حسابی هستند.
یکی از موارد جالب Red Glare، تاثیراتی است که شب و روز و شرایط جوی روی بازی میگذارند؛ برای مثال در شب دشمنان دید کمتری دارند و البته که برخی از آنها به سلاح اسنایپر یا چراغقوه مجهز شدهاند تا حتی در شب هم از دست آنها در امان نباشید! علاوه بر این شرایط جوی هم روی گیمپلی تاثیر میگذارد و مثلا زمان بارش باران، صدای شلیک اسلحهها کمتر شنیده میشود و میتوانید از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید. جزییات ریز اینچنینی در بازی زیاد هستند و مثلا اگر دشمنان را با اسلحه بکشید و خون آنها روی زمین ریخته شود، حتی در صورتی که جسد آنها را هم مخفی کنید دشمنان مشکوک خواهند شد و به گشتن محیط اطراف مشغول میشوند.
در کنار ماموریتهای داستانی و اصلی بازی، شاهد مراحل بیشتری در قالب چالشها هم هستیم که سازنده بازی اعلام کرده به مرور هم به تعداد آنها اضافه خواهد شد و در صورتی که از تجربه بازی لذت ببرید، میتوانید در آینده هم از محتوای بیشتر آن استفاده کنید.
در مجموع با اینکه Red Glare شاید از نظر بصری بازی خیلی زیبایی نباشد، ولی طراحی مراحل آن خیلی خوب صورت گرفته است و سازنده بازی با شناخت کافی از سبک تاکتیکی، مکانیکهای آن را به نحوی طراحی کرده است که میتوان از تجربه کلی بازی راضی بود و لذت برد. پس اگر طرفدار ژانر تاکتیکی هستید، پیشنهاد میکنم به Red Glare هم فرصت بدهید.