Palworld؛ پوکمون‌های تفنگ‌دار یا یک بازی نوآورانه؟

Palworld؛ پوکمون‌های تفنگ‌دار یا یک بازی نوآورانه؟

چهار شنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۹

در این مقاله تصمیم داریم به سراغ بازی Palworld برویم و ببینیم چگونه یک بازی ناشناخته تا این اندازه به محبوبیت دست پیدا کرد.

هر از چندگاهی در دنیای بازی‌های ویدیویی شاهد عرضه شدن اثری هستیم که همانند یک بمب بین بازیکنان سراسر جهان صدا می‌کند و به‌صورت تساعدی بسیاری به تجربه آن می‌پردازند. از بازی فورتنایت گرفته تا امانگ آس تنها نمونه‌هایی از این بازی‌ها هستند که در چندسال گذشته نام آن‌ها را به دفعات از سوی بازیکنان و رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم و بعضا بسیاری از خود ما هم به تجربه آن‌ها پرداخته‌ایم. البته که صرفا در صدر اخبار بودن یک بازی به‌ معنی فوق‌العاده خوب بودن آن نیست و نمونه بارز آن را می‌توانیم در بازی The Day Before ساخته Fntastic مشاهده کنیم که به‌عنوان یکی از بدترین محصول‌های تولید شده در زمینه سرگرمی در فاصله بسیار کوتاه از زمان انتشار برای همیشه به خاطره‌ها پیوست. در مقاله قبل ما این بازی پرحاشیه را زیر ذره‌بین بردیم و به فرازو نشیب‌های آن پرداختیم و حالا این‌بار در این مقاله نوبت به یک بازی جدید اما فوق‌العاده خوب و سرگرم‌کننده رسیده است که امروزه همه در حال صحبت کردن درباره آن هستند.

Palworld یک بازی اکشن نقش‌آفرینی با محوریت شکار و تربیت هیولاها است که چندی پیش توسط استودیو ژاپنی Pocket Pair ساخته و منتشر شد. اثری در سبک بقا که شما را در دنیایی جهان‌باز قرار می‌دهد که در آن موجوداتی بی‌شمار با نام «Pal» قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به ساخت پایگاه، جابه‌جایی در دنیای بازی و مبارزات استفاده کنید. Palworld در حال حاضر در حالت دسترسی زودهنگام به‌سر می‌برد، اما شما می‌توانید آن را به‌صورت انفرادی یا به‌صورت آنلاین تا تعداد حداکثر ۳۲ نفره روی یک سرور تجربه کنید.

حال و هوایی کمدی بازی که شامل استفاده از سلاح‌ها و به‌کارگیری Palsها درکنار آن‌ها می‌شود، به‌شدت شما را یاد مجموعه پوکمون می‌اندازد. پوکمون‌هایی که حالا سلاح گرم به‌دست گرفته‌اند و قرار است درکنار شما به نبرد دشمنان بروند. Palworld از المان‌های گیم‌پلی سرگرم‌کننده متعددی بهره می‌برد که باعث شده‌ است به‌سرعت به محبوبیت فراوانی بین بازیکنان دست پیدا کند. شما در طول بازی می‌توانید از Palهای خود برای کار در معادن استفاده کرده یا از آن‌ها همانند یک حیوان خانگی نگه‌داری کنید. درکنار نظرات مثبتی که نسبت به گیم‌پلی و سرگرم‌کننده بودن این بازی منتشر شده است، بسیاری هم طراحی‌های غیراوریجینال شخصیت‌های آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند و آن را یک نقطه منفی برای توسعه‌دهندگان بازی قلمداد کرده‌اند.

انتشار Palworld از همان زمان معرفی با حواشی متعددی روبه‌رو بود. پیش از انتشار بازی، تریلر رونمایی از آن در شبکه‌های مجازی نظرهای بسیاری را به خود جلب و نقدهای متفاوتی از مثبت تا منفی را دریافت کرد. بسیاری از بازیکنان و رسانه‌ها بازی را با عبارت «پوکمون‌ها با تفنگ» خطاب کردند که این موضوع بعدا حتی واکنش خود شرکت پوکمون را هم در پی داشت. پیش از انتشار بازی، بسیاری حتی آن را یک محصول تقلبی قلمداد می‌کردند که هیچ آینده‌ای نخواهد داشت. از سویی‌ دیگر به‌دلیل ناتمام بودن بازی قبلی این استودیو یعنی Craftopia، شک‌وشبهه‌های فراوانی نسبت به این بازی وجود داشت.

پوستر بازی Palworld

نظر منتقدین تاکنون درباره بازی چه بوده است؟

بازی Palworld پس از انتشار نظرهای مثبت مختلفی را از رسانه‌های متعدد دریافت کرده است. به‌نحوی‌که IGN و PC Invasion مبارزات سرگرم‌کننده و گیم‌پلی جذاب آن را از نکات مثبت بازی قلمداد کرده‌اند و مجله آنلاین بریتانیای PCGamesN هم در خصوص بازی نوشته است که با وجود برخی ایرادات موجود در ساختار غیراخلاقی گیم‌پلی (به کار کشیدن و زور گفتن به Palهای بخت‌برگشته) و طراحی‌های غیراوریجینال Palsها، بازی از گیم‌پلی و دنیای سرگرم‌کننده جذابی بهره می‌برد. گیم‌اسپات هم مکانیزم‌ها و حس‌وحال بازی را تحسین کرده است و نوشت که این بازی به‌عنوان یک اثر جمع‌آوری هیولا اولین‌بار است که موفق شده بدین شکل سیستم گیم‌پلی این‌چنینی را پیاده‌سازی کند.

از سویی دیگر برخی منتقدین همانند Rock Paper Shotgun و PC Gamer به‌دلیل تکیه بیش از حد به طنز شوک‌آمیز در مورد حیوان‌آزاری و به‌کار کشیدن Palها در گیم‌پلی بازی از آن انتقاد کرده‌اند. در ادامه VG247 هم معتقد است که طراحی‌های غیراوریجینال بازی باعث شده است تا موارد تحسین‌برانگیز بازی تحت شعاع قرار گیرند. درواقع بیشتر انتقادهای وارده به بازی درخصوص طراحی شخصیت‌ها آن‌ و مشابهت فراوانی که با پوکمون‌ها داشته‌اند، بوده است. تشابهی که خود استودیو Pocket Pair به‌هیچ‌وجه اعتقادی به آن ندارد!

فروش بی‌سابقه

اگر اخبار دنیای بازی‌های ویدیوی را در روزهای اخیر دنبال کرده باشید، بدون شک از تعداد بازیکنان بسیار بالای Palworld اطلاع دارید. این بازی روی پلتفرم استیم مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده و از سویی دیگر مایکروسافت هم آن را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران سرویس اشتراکی گیم‌پلی پلتفرم ایکس باکس قرار داده است. Palworld در زمان عرضه با چنان واکنش مثبتی از جانب بازیکنان روبه‌رو شد که شاید خود سازندگان هم آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. این بازی بیش از یک میلیون نسخه در هشت ساعت اول عرضه خود فروش کرد که در ۲۴ ساعت اول این عدد به دو میلیون نسخه رسید.

در ادامه در ۴۰ ساعت اول فروش بازی به سه میلیون، در روز سوم به پنج میلیون و در روز ششم به هشت میلیون نسخه رسید که برای یک بازی دسترسی زودهنگام ناشناخته ارقام فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌روند. چهارم بهمن‌ماه بود که بازی موفق شد در پلتفرم استیم دو میلیون کاربر همزمان را در سرورهای خود گرد هم آورد که از زمان پابجی اولین‌بار است که اثری به این موفقیت دست پیدا می‌کند. بازی از دوازدهم بهمن‌ماه ۱۲ میلیون در استیم فروش کرد و در ایکس باکس هم ۷ میلیون بازیکن به تجربه آن پرداختند. براساس گفته مایکروسافت، این بازی پرمخاطب‌ترین اثر سوم‌شخص در گیم پس بود و موفق شد به رقم سه میلیون بازیکن فعال در یک روز در این پلتفرم دست پیدا کند.

شخصیت بازی Palworld روی دوش یکی از هیولاها

استودیو Pocket Pair

Pocket Pair برای توسعه Palworld کار خود را ابتدا با یک تیم بسیار کوچک شروع کرد

نوزدهم ژانویه (۲۹ دی‌ماه) بود که بازی Palworld در حالت دسترسی زودهنگام توسط استودیو Pocket Pair روی پلتفرم‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس | اس و پی سی منتشر شد. استودیویی که پیش از این با انتشار آثاری غیرمعمول و منحصربه‌فرد همچون Craftopia و Overdungeon نامی برای خود بین بازیکنان دست و پا کرده بود و از همان ابتدا می‌توانستید بلندپروازی‌های تیم توسعه‌دهنده را در آثار آن‌ها مشاهده کنید. Palworld درواقع پنجمین بازی آن‌ها به‌شمار می‌رود که برخلاف انتظارهای خود سازندگان موفق شد نظر مثبت مخاطبان بسیاری را از سراسر جهان جلب خود کند. اثری خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده که در همین حالت دسترسی زودهنگام خود موفق شده است رکوردهای مختلفی را به‌نام خود کند. به‌گفته سازندگان توسعه بازی از سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و حالا به جایی رسیده است که در صدر بسیاری از اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.

جالب است بدانید که تاکورا میزوبه (Takuro Mizobe) مدیرعامل این استودیو هم نقشی به‌سزایی در فرایند توسعه بازی را چه به‌عنوان تهیه‌کننده و چه به‌عنوان کارگردان ایفا کرده است. به‌گفته میزوبه، در زمان عرضه نسخه دسترسی زودهنگام بازی Craftopia، استودیو Pocket Pair کمتر از ۱۰ نیرو داشت. آن‌ها کار روی بازی Palworld را حدود ۶ ماه پس از عرضه این بازی آغاز کردند که تنها سه چهار نفر اعضای تیم توسعه آن را تشکیل می‌دادند. درواقع Palworld اساسا با یک تیم توسعه کاملا جداگانه از بازی Craftopia شروع به کار کرد. با گذشت یک‌سال تعداد اعضای تیم توسعه به ده نفر و پس از دو سال این تعداد به ۲۰ الی ۳۰ نفر رسید و این روند رو به رشد به همین شکل در حال ادامه پیدا کردن است. درواقع واحد طراحی هنری بازی بخش اعظم اعضای تیم توسعه‌دهنده را تشکیل می‌دهد که هرکدام وظیفه خاصی را در زمینه طراحی حرکت‌ شخصیت‌ها، طراحی پس‌زمینه‌ها و مدل‌های سه‌بعدی به‌عهده دارند.

پوکمون با اسلحه در بازی Palworld

Palworld دقیقا چیست؟

همان‌طور که گفته شد، بازی Palworld یک اثر جهان‌باز سبک بقا با المان‌های جمع‌آوری و تربیت‌ کردن هیولاها است که دست کاربران را در نحوه تجربه خود کاملا باز می‌گذارد. درواقع این به خود بازیکنان بستگی دارد که چگونه قصد دارند از هیولاهای بازی که Pals نام دارند، در جریان پیش‌برد اهداف خود استفاده کنند. شما می‌توانید با آن‌ها مهربان باشید یا برای راحتی کار خود تا حد امکان از آن‌ها کار بکشید. برای مثال شما می‌توانید برای آن‌ها تخت و غذا فراهیم کنید یا تصمیم بگیرید هیچ امکاناتی را در اختیار آن‌ها قرار ندهید.

میزوبه در جریان مصاحبه‌ای که با وب‌سایت Automation Media انجام داده است، به رقیب سرسخت این بازی یعنی مجموعه پوکمون اشاره می‌کند که بسیاری Palword را یک کپی ماهرانه از آن قلمداد می‌کنند. میزوبه در این خصوص گفت: «من متوجه هستم که مجموعه پوکمون رهبر بی‌چون‌وچرای سبک جمع‌آوری و تربیت هیولاها است. درواقع پوکمون آن‌قدر خوب است که من حتی از مقایسه آن با Palworld وحشت دارد.»

«زمانی‌که پوکمون عرضه شد، من یک دانش‌آموز بودم و واقعا این بازی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده بود. بدون شک من دیگر بازی‌های این مجموعه را هم تحسین می‌کنم. بازی‌هایی همانند Pokemon Scarlet and Violet و بازی نقش آفرینی Pokemon Legends: Arceus تاثیر زیادی رو من گذاشته‌اند.»

«تصور این موضوع هم برای من دشوار است که یک مجموعه چگونه به مدت ۳۰ سال بتواند تحسین مردم را جلب خود کند. فکر می‌کنم که تمامی نسخه‌های پوکمون از این جهت فوق‌العاده هستند که در هرکدام شما می‌توانید روح سازندگان اصلی آن‌ها را پیدا کنید.»

«مفهوم اصلی طراحی Palworld البته از این سؤال نشات گرفت که چگونه می‌توان المان‌های جمع‌آوری و تربیت کردن هیولاها را به سبک جهان‌باز و بقا اضافه کرد؟ اگرچه ما پوکمون را به‌عنوان یکی از منابع اصلی الهام از این سبک قلمداد کرده‌ایم، اما باید به شما بگویم که Palworld حسی کاملا متفاوت به‌عنوان یک بازی را به شما منتقل می‌کند که معتقدم که بازیکنان هم پس از تجربه آن به این حس دست پیدا می‌کنند. درواقع به‌نظر من Palword از نظر مکانیزم‌های گیم‌پلی بیشتر شبیه بازی ARK: Survival Evolved است.»

نوازش کردن یک Pal در بازی Palworld

هیولاهای بازی Palworld برخلاف پوکمون‌ها یا بازی قبلی Pocket Pair دارای احساسات هستند و از دست شما ناراحت یا خوشحال می‌شوند

یکی از ویژگی‌های اصلی بازی Palworld کاراکترهای دوست‌داشتنی آن است که شاید در نگاه اول شباهت بسیاری بین آن‌ها با کاراکترهای مجموعه پوکمون پیدا کنید، اما واقعیت این است که پس از تجربه بازی متوجه می‌شوید که این کاراکترها نسبت به شخصیت‌های مشابه دیگر بازی‌ها از پیچیدگی و جذابیت بالاتری برخوردار هستند. برای درک این موضوع باید به سراغ بازی قبلی استودیو Pocket Pair یعنی Craftopia برویم. اثری که محوریت اصلی گیم‌پلی آن را «اتوماسیون» تشکیل می‌داد و بازیکنان قادر بودند تا با استفاده از شخصیت‌های بازی به انجام امور مختلف بپردازند.

اما سازندگان در Palworld پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و درکنار اتوماسیون، «احساسات» را هم برای شخصیت‌های بازی درنظر گرفته‌اند که خود این موضوع باعث جذابیت و خلق صحنه‌های بامزه و سرگرم‌کننده شده است. این اتفاق به‌نحوی است که اگر شما به این موجودات غذا دهید و آن‌ها را نوازش کنید، آن‌ها تا پای جان در خدمت شما خواهند بود و از سویی‌دیگر اگر با آن‌ها با خشونت رفتار کنید، گریه می‌کنند و حتی ممکن است از کار کردن امنتاع کنند. به‌گفته میزوبه با این‌‌که تیم توسعه‌دهنده Pocket Pair کوچک است، اما آن‌ها دوست دارند تا از این هم بیشتر پیش بروند که البته از لحاظ هزینه و نیروی انسانی با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند.

میزوبه این‌گونه ادامه داد که اگر یکی از Palهای شما طی مدتی دچار استرس شود، ممکن است مشکلات متعددی دامن‌گیر شما شود. برای مثال او حالتی را مثال می‌زند که پس از وارد شدن استرس زیاد به یک Pal نوع آتش، باعث سوختن خانه‌ای شد که میزوبه دو ساعت برای ساخت آن تلاش کرده بود. درواقع اگر شما زیادی از Palهای خود کار بکشید، باید انتظار وقوع اتفاق‌های ناخوشایندی را داشته باشید و همین موضوع شاید باعث شود گیم‌پلی بازی کمی تعدیل شود.

درواقع Palها از لحاظ ظاهر و تخصص با یکدیگر تفاوت دارند و هرکدام آن‌ها در حیطه مشخصی ماهر هستند. برای مثال برخی از آن‌ها می‌توانند درختان را قطع کنند و دیگری ممکن است در استخراج سنگ از معدن مهارت داشته باشد. البته که سازندگان مهارت‌های پسیو مختلفی هم برای این شخصیت‌های بامزه درنظر گرفته‌اند که به‌صورت تصادفی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. از سخت‌کوشی برخی از Palها گرفته تا مقاومت دربرابر استرس از جمله مواردی هستند که ممکن است در مهارت‌های پسیو هرکدام آن‌ها مشاهده کنید.

چندین هیولا در حال شلیک با تیربار در بازی Palworld

از نکات جالب توجه دیگر Palworld این است که با اینکه بازی به‌صورت دسترسی پیش‌ از موعد در اختیار بازیکنان قرار گرفته است، اما از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و به‌نوعی حتی می‌توان آن را یک بازی کامل هم قلمداد کرد. بازی Craftopia استودیو Pocket Pair هم ابتدا به‌صورت دسترسی زودهنگام عرضه شد، اما باگ‌های نسبتا زیاد آن تاحدی اذیت‌کننده که بسیاری آن را یک پروژه شکست‌خورده قلمداد می‌کنند. و خب این موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده تا این استودیو در عرضه بازی بعدی خود وسواس بیشتری به‌خرج دهد. به‌گفته میزوبه در حال حاضر تمامی المان‌های اصلی در بازی گنجانده شده‌اند و روند توسعه Palworld حدودا به میزان ۶۰ درصد کامل شده است. مرحله بعدی کار تیم توسعه‌دهنده بازی، پولیش کردن آن و بهبود تمامی مشکلات ریز و درشتی است که به‌واسطه بازخوردهای بازیکنان دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که میزوبه در مصاحبه خود به آن اشاره کرد، تاریخ انتشار درنظر گرفته شده برای بازی بود. درواقع پس از آن‌که Palworld برای اولین‌بار در رویداد Indie Live Expo در ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی شد، هدف سازندگان این بود که باتوجه‌به سابقه کار قبلی خود روی بازی Craftopedia، بازی را حداکثر تا یک سال دیگر در اختیار بازیکنان قرار دهند. اگرچه پس از گذشت یک‌سال آن‌ها متوجه شدند که بازی هنوز با زمان انتشار فاصله زیادی دارد و تصمیم گرفتند تا آن را در اوت ۲۰۲۳ منتشر کنند. البته که با رسیدن به این تاریخ هم، محصول توسعه‌یافته چیزی نبود که میزوبه را راضی به انتشار آن کند. به‌نحوی‌که علاوه‌بر وجود باگ‌های متعدد، سرور اختصاصی بازی هنوز کامل نشده بود و باتوجه‌به پیش‌بینی جذب مخاطب زیاد این بازی سرگرم‌کننده، آن‌ها تصمیم گرفتند تا با کمی تأخیر بازی را تا ژانویه ۲۰۲۴ به‌دست بازیکنان برسانند.

اتهامات سرقت ادبی پوکمون

همان‌طور که اشاره شد، پس از گذشت مدت کوتاهی از زمان عرضه بازی، کاربران در شبکه اجتماعی X به شباهت‌های بین طراحی Pals و پوکمون‌ها اشاره کردند. به‌صورتی‌که یک کاربر مدارک و شواهدی مبنی بر سرقت ادبی دارایی‌ها بازی را رونمایی کرد. قبل از مطالعه ادامه مقاله شما را دعوت می‌کنیم تا نمونه تصاویری را که وب‌سایت آی‌جی‌ان از شباهت‌های کاراکترهای بازی Palworld با دنیای پوکمون تهیه کرده است، در ادامه مشاهده کنید.

این موضوع سرقت ادبی با بررسی بازی‌های قبلی Pocket Pair و رویکردهای قبلی میزوبه درخصوص استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی شکل پیچیده‌‌تری به‌خود می‌گیرد. کاربری در شبکه اجتماعی X اشاره کرده است که یکی از بازی‌های قبلی این استودیو «AI: Art Imposter» به شکل واضحی از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی به‌عنوان هسته اصلی مکانیزم بازی استفاده کرده بود. این کاربر در ادامه به چندین پست میزوبه اشاره کرد که او در آن‌ها به پتانسیل بالای استفاده از ابزارهای تولید تصاویر هوش مصنوعی اشاره کرده است.

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت‌های خلاقیت‌محور مختلف همانند بازی‌های ویدیویی به‌شدت تحت شعاع نظرهای مختلف بوده است. چرا که به‌کارگیری ابزارهایی همانند Midjourney توسط بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته است، چرا که این ابزار باعث جایگزینی آرتیست‌های حرفه‌ای می‌شود و بعضا هم بسیاری از کارهای این افراد بدون اجازه آن‌ها در Train کردن این ابزارها مورد استفاده قرار گرتفه است. درواقع در یکی از پست‌های سال ۲۰۲۲ مدیرعامل Pocket Pair در شبکه توییتر، او اشاره کرده بود که معتقد است که ابزارهای هوش مصنوعی تولید محتوا روزی خواهند توانست که محتوایی ایجاد کنند که به‌واسطه آن‌ها سازندگان دیگر با مشکلات حقوقی مبحث کپی‌رایت مواجه نشود.

در پستی دیگر او در سال ۲۰۲۱ نشان داده بود که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند طراحی‌های جدیدی از پوکمون‌ها را ایجاد کند. البته که هیچ‌کدام از این موارد چیزی را درخصوص استفاده از هوش مصنوعی در خلق طراحی‌های Palworld ثابت نمی‌کنند و این موارد تنها گمانه‌زنی‌هایی هستند که توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی زده می‌شوند. اگرچه، برخی معتقد هستند که اگر این اتفاق رخ داده باشد، این موضوع می‌تواند شباهت‌های میان طراحی‌های بازی را توضیح دهد. درواقع یکی دیگر از دلایل حساسیت‌های ایجاد شده در خصوص طراحی‌های شخصیت‌های Palworld این است که توسعه بازی بیشتر توسط یک تیم کم‌تجربه انجام شده است که بسیاری از آن‌ها قبل از آن‌که به استخدام این شرکت در آیند، افرادی آماتور و تازه‌کار بوده‌اند.

گردهم‌آیی کاراکترهای بازی Palworld

بسیاری از اعضای تیم توسعه‌دهنده بازی Palworld را افراد تازه‌کار تشکیل داده‌اند که سابقه چندانی در زمینه تولید بازی‌های ویدیویی نداشته‌اند

به‌صورتی‌که خود میزوبه ادعا کرده بود که یکی از اعضای تیم قبلا در یک خواروبار فروشی کار می‌کرده و در پستی دیگر هم گفته بود که طراحی‌های صد کاراکتر بازی را یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده انجام داده است. میزوبه در مصاحبه‌ای درخصوص اتهامات وارده در خصوص شباهت Palworld به مجموعه پوکمون بیان کرد که بازی بررسی‌های قانونی را پشت‌سر گذاشته است: «ما بازی‌های خود را جدیت توسعه می‌دهیم و هیچ قصدی نداریم که محصولات دیگر شرکت‌ها را مورد استفاده قرار دهیم.» از نظر میزوبه بازی Palworld هیچ شباهتی به پوکمون یا حتی دیگر بازی‌هایی که رسانه‌ها به آن‌ها اشاره می‌‌کنند، ندارد. او بازیکنان را تشویق کرده است که شایعه‌ها را نشنیده بگیرند و به Palworld شانس امتحان‌ شدن بدهند.

البته که در این بین شرکت پوکمون هم بالاخره نسبت به اتهام‌های وارده به استودیو Palworld و احتمال سرقت ادبی شخصیت‌های پوکمون تنها چند روز پس از انتشار بازی و در ۲۴ ژانویه (سوم بهمن‌ماه)، به‌صورت غیرمستقیم با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با این بازی بدین شکل واکنش نشان داد: «ما سوالات زیادی را در رابطه با بازی شرکت دیگری که در ژانویه ۲۰۲۴ منتشر شده است، دریافت کرده‌ایم. ما قصد داریم تا بررسی‌های لازم را انجام دهیم و اقدامات لازم را در خصوص حفظ حق مالکیت پوکمون انجام دهیم.» بدون شک پیش از این با برخوردهای سختگیرانه این شرکت یا حتی شرکت نینتندو در خصوص حفظ حقوق مالک آثار آشنایی دارید و می‌توانید حدس بزنید که اگر کار به شکایت برسد احتمالا چه کسی دراین‌میان برنده خواهد بود!

در حال حاضر Palworld توسط بسیاری از افراد روی پلتفرم‌‌های استیم و ایکس باکس در حال تجربه شدن است و گذر زمان مشخص می‌کند که استودیو Pocket Pair تا چه زمانی می‌تواند از این دوران خوش لذت ببرد. بازی از نظر ظاهری بدون شک از بازی پوکمون ایده‌برداری کرده است، اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که در زمینه گیم‌پلی و ارائه یک تجربه سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بسیار خوب عمل کرده است. درواقع سؤال اصلی اینجا است که اگر شخصیت‌های این بازی شباهتی به هیچ اثر معروفی نداشتند، آیا باز هم Palworld تا این اندازه مورد توجه قرار می‌گرفت یا خیر؟ نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما هم نظرات خود را درخصوص این بازی و آینده آن با ما در میان بگذارید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده