// جمعه, ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۰

موشکافی اولین تریلر بازی GTA 6: از وایس سیتی جدید تا الهام از داستان واقعی

اولین تریلر بازی GTA VI پر از نکات جذاب است و اطلاعات زیادی درباره‌ی جدیدترین اثر استودیو راک‌استار را در اختیار گیمرها می‌گذارد. همراه این ویدیو اختصاصی و مقاله برای موشکافی کامل تریلر GTA 6 باشید.

ثانیه‌های ابتدایی تریلر جی‌تی‌ای ۶ شباهت جالبی به تریلر GTA 5 دارد. اولین تریلر GTA 5 با این جمله از شخصیت مایکل شروع شد: «چرا اومدم اینجا؟ فکر کنم به‌خاطر آب‌وهواش بود». اولین تریلر GTA 6 این‌گونه شروع می‌شود که یکی از مسئولان زندان لئونیدا، از شخصیت اصلی بازی به اسم لوسیا می‌پرسد: «می‌دونی چرا اینجایی؟». او پاسخ می‌دهد: «فکر کنم به‌خاطر بدشانسیم بود».

حامی ویدیو: فروشگاه موبوگیفت، مرجع خرید گیفت‌کارت

تماشا ویدیو در کانال یوتیوب زومجی

زندانی که لوسیا پشت میله‌های آن گرفتار شده، در همان اولین قاب تریلر دیده می‌شود. کافی است که به شکل برج‌های مراقبت زندان در دوردست توجه کنید و سپس همین برج مراقبت را روبه‌روی لوسیا و پشت پنجره اتاق بازداشتگاه ببینید. این‌جا Leonida Detention Center نام دارد. مخفف اسم آن (LDC) روی لباس نارنجی‌رنگ لوسیا به چشم می‌خورد.

باتوجه‌به شروع تریلر با نمایش زندان و اطلاعات لورفته‌ای که به وجود مرحله‌ی فرار از زندان در بازی GTA 6 اشاره می‌کرد، شاید بازی GTA 6 با فرار از زندان آغاز شود. این وسط نباید فراموش کرد که روی تصویر رسمی بازی، یک پابند الکترونیکی به لوسیا وصل است. یا لوسیا در مقطعی از بازی فقط آزادی مشروط دارد یا او انقدر زندانی خطرناکی بوده که چنین ردیابی را به وی وصل کرده‌اند و باید پس از فرار از زندان به فکر باز کردن آن باشد.

لوسیا در زندان لئونیدا در بازی GTA 6

دومین شخصیت اصلی و قابل کنترل بازی، جیسون است که رابطه‌ی عاطفی وی با لوسیا را در تریلر دیدیم. البته نام جیسون را در اولین تریلر بازی GTA VI نمی‌شنویم، بلکه لیک‌ها باعث لو رفتن اسم او شدند. راک‌استار این دو شخصیت را تحت تاثیر داستان واقعی بانی و کلاید، زوج خلافکار دهه‌ی ۱۹۳۰ آمریکا طراحی کرد.

هم این منبع الهام و هم تاکید لوسیا روی اینکه آن‌ها در شرایط خاصی گرفتار شده‌اند و فقط با اعتماد کامل به هم می‌توانند از ماجرا قسر در بروند، این احساس را به مخاطب می‌دهد که احتمال دارد قصه اصلا پایان خوشی نداشته باشد. وابستگی شدید دو کاراکتر به یکدیگر در مرکز داستان GTA 6 شاید باعث شود که این بازی داستانی به مراتب جدی‌تر و احساسی‌تر از بازی GTA 5 داشته باشد.

رانندگی جیسون، یکی از شخصیت های اصلی بازی GTA 6 راک استار

وایس سیتی در تریلر GTA 6 خوش می‌درخشد، اما حالا با اطمینان کامل می‌دانیم که شهر وایس فقط بخشی از نقشه بزرگ بازی جی‌تی‌ای 6 را تشکیل می‌دهد؛ نه کل آن. همه‌ی محیط‌های بازی در یک ایالت به اسم لئونیدا قرار دارند و این ایالت با الهام بسیار زیاد از ایالت فلوریدا کشور ایالات متحده آمریکا ساخته می‌شود؛ همان‌طور که وایس سیتی به‌شدت تحت تاثیر شهر میامی ایالت فلوریدا شکل گرفت. سم هوزر، رئیس استودیو راک‌استار گفت که بازی GTA VI شامل «شهر وایس و فراتر از آن» است.

بزرگی نقشه ایالت لئونیدا و تنوع کلی نقشه، باعث به حاشیه رفتن وایس سیتی نخواهد شد. طرفدارهای بازی Grand Theft Auto: Vice City، لوکیشن‌های آشنای زیادی همچون Ocean Beach و Starfish Island را در بازی GTA 6 پیدا می‌کنند که البته با تکنولوژی روز صنعت ویدیوگیم، زیباتر، گسترده‌تر و پرجزئيات‌تر به نظر می‌رسند. حتی هتل اوشن ویو هم که طرفدارهای وایس سیتی با تامی به آن سر زده‌اند، در یک شات از تریلر GTA 6 دیده می‌شود.

در این بین به‌لطف تابلوها و گزارش خبری، اسم چند لوکیشن بازی را می‌دانیم: از شهرک کلی، شهرک وایس دیل و بلوار کاتالان تا فرودگاه بین‌المللی وایس سیتی، بندر و Stockyard Downtown.

هتل اوشن ویو در جی تی ای وایس سیتی (سمت راست) و هتل اوشن ویو در جی تی ای ۶ (سمت چپ)

حجم تشابهات پیداشده بین تریلر بازی GTA 6 و جنوب فلوریدا بسیار زیاد است. اصلا اسم لئونیدا ربط مستقیم به فلوریدا دارد. خوآن پونس دِ لئون به‌عنوان یک جستجوگر اسپانیایی در سال ۱۵۱۳ میلادی برای اولین‌بار مهاجرهای اروپایی را به فلوریدا رساند. اگر León را هم‌وزن با Florida کنید، به اسم Leonida می‌رسید.

در لئونیدا باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟ راک‌استار پاسخ محکمی برای این سؤال دارد. در تریلر روی تی‌شرت یک نفر می‌خوانیم: «در لئونیدا، ما گاز می‌گیریم». زیرنویس ویدیو هم به رواج داشتن رفتارهای خشن و زشت بین مردم لئونیدا اشاره می‌کند. البته که این جزئیات هم به دنیای واقعی ارجاع می‌دهند.

مثلا استودیو Rockstar ازطریق نمایش یک خلافکار با موی رنگی و صورت پر از تتو، مخاطب‌ها را به یک خلافکار واقعی در آمریکا به اسم جوکر فلوریدا انداخت. در صحنه‌ای که این خلافکار را می‌بینیم، متن گزارش خبری توضیح داده است: «اعترافِ نوشته‌شده با تتو». فرد لئونیدایی با تتویی که روی گرنش بود، خودش را لو داد.

این‌ها را بگذارید کنار ویدیو زن خانه‌داری که با عصبانیت دو چکش را به‌دست گرفته است یا شبکه ویزل (راسو) نیوز که عملا به فاکس (روباه) نیوز طعنه می‌زند.

مشخص است که راک‌استار اصلا از یک‌سری حساسیت‌ها نمی‌ترسد و قصد عقب‌نشینی ندارد. تیم سازنده می‌خواهد باز هم چهره واقعی و تمام‌عیار بخشی از آمریکا را به تصویر بکشد. بالاخره کمدی سیاه و انتقاد از جوامع روز همواره بخشی از هویت مجموعه جی‌تی‌ای را تشکیل داده است.

یک خلافکار در بازی GTA 6 با الهام از خلافکار واقعی جوکر فلوریدا آمریکا

از آن‌جایی که سری بازی GTA به شبیه‌سازی غیرعینی واقعیت شهره است، این رویکرد در همه‌ی ابعاد بازی GTA 6 دیده می‌شود؛ از جمله برندها و اتومبیل‌های موجود در جهان جی‌تی‌ای. بسیاری از خودروها در سری بازی GTA انقدر مشابه با ماشین‌های معروف و محبوب واقعی هستند که خیلی از کاربرها نمی‌توانند فرق آن‌ها را تشخیص دهند. اما راک‌استار همیشه با یک‌سری تغییرات ضروری، خیال خود را راحت می‌کند؛ تا بازی از این جهات، وابسته به لایسنس‌های محدودکننده نباشد. مجوزهای استفاده از طرح‌های واقعی ماشین‌ها در بازی‌های ویدیویی معمولا زمان‌دار هستند و فروش اثر پس از چند سال را غیرممکن می‌کنند.

در نتیجه بسیاری از لوگوها و برندهایی که به مشاهده‌ی آن‌ها در جی‌تی‌ای عادت کرده‌ایم، در تریلر GTA 6 بازگشتند تا جی‌تی‌ای وفادار به جهان‌سازی خود باشد؛ از برندهای شناخته‌شده‌ی دنیای جی‌تی‌ای مثل بازی Righteous Slaughter، برند فشن Sessanta Nove و اداره GO POSTAL تا ماشین محبوب چیتا که امکان رانندگی با آن در جی تی ای ۳، جی تی ای وایس سیتی، جی تی ای سن آندریاس، جی تی ای ۴ و جی تی ای ۵ وجود داشت.

به نظر می‌رسد در بازی GTA 6 هم تعداد زیادی آهنگ اورجینال و جدید را خواهیم شنید. طرفدارها متوجه شدند که پشت تی‌شرت یکی از NPCهای حاضر در تریلر، اسم یک بند موسیقی به اسم Dolls of Destruction نوشته شده است. احتمالا باز هم با یک بند ساخته‌شده در جهان بازی روبه‌رو هستیم. نکته‌ی مورد بحث وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید روی همین تی‌شرت، اسم یک‌سری از لوکیشن‌های بازی Grand Theft Auto IV و بازی Grand Theft Auto: San Andreas نیز به چشم می‌خورد؛ تا سازندگان یک بار دیگر روی پیوستگی قسمت‌های مختلف سری بازی GTA تاکید کنند.

ماشین چیتا از بازی های قدیمی جی تی ای در بازی GTA 6

همان‌طور که از مجموعه‌ای به اسم سرقت بزرگ اتومبیل انتظار می‌رود، وسایل نقلیه‌ی زیادی در بازی GTA 6 قابل استفاده هستند. در اولین تریلر بازی GTA VI می‌توانیم هواپیما، قایق سرعتی، کامیون‌ها، قایق تفریحی، اتومبیل‌های مختلف از خودروهای لوکس تا ماشین‌های یدک‌کش، جت اسکی، موتور چهارچرخ، هواپیما ملخی، هلیکوپتر، هاوربوت، هلیکوپتر با امکان فرود روی آب، کشتی‌های باری در حال حرکت، کشتی کروز، موتورسیکلت، هواپیما با امکان فرود روی آب، مانستر تراک، مینی ون و ون را به همراه اتومبیل‌های دیگر پیدا کنیم.

تریلر GTA 6 نشان می‌دهد که احتمالا شخصی‌سازی خودروها در این بازی واقعا مفصل و پرجزئيات خواهد بود. کافی است به استیکرهای چسبیده به شیشه‌ی دو خودرو سبزرنگ در دو نمای مختلف از تریلر و همین‌طور تفاوت طرح رنگی و جزئیات دیگر اتومبیل‌های پارک‌شده در خیابان‌ها دقت کنید.

ماشین های مختلف با طرح های رنگی متفاوت در بازی GTA 6

دزدی ماشین‌ها، همراهی با دی‌جی در نایت‌کلاب، تنیس، مسابقات رانندگی آفرود و پیوستن به گنگ‌های مختلف از جمله Thrillbilly Mud Club و High Rollerz Lifestyle از جمله فعالیت‌هایی هستند که در اولین تریلر بازی GTA 6 دیده می‌شوند. راستی باتوجه‌به برج رادیویی بلندی که در نمای اول تریلر دیده شد، می‌توانیم به بازگشت بیس جامپینگ هم امیدوار باشیم.

تازه شاید انجام کارهای مختلف برای موفقیت در سوشال مدیا هم بخشی از گیم‌پلی بازی باشد. مثلا فرض کنید لوسیا بتواند با حضور در مهمانی ثروتمندانه و فیلم گرفتن از خود، تعداد فالوئرهای اکانت شبکه اجتماعی خود را افزایش دهد و حتی به درآمد برسد. واضح است که سوشال مدیا نقش پررنگی در اولین تریلر بازی GTA 6 دارد. ظاهرا راک استار می‌خواهد این بخش از سبک زندگی مردم امروز را با شبیه‌سازی تیک‌تاک یا ریلز و لایو اینستاگرام به سخره بگیرد؛ مثلا ازطریق یک نرم‌افزار که در بازی روی موبایل شخصیت‌های اصلی نصب می‌شود.

در بخشی از تریلر وقتی که لوسیا داخل ماشین سقف‌باز ایستاده، یک نفر دارد از او فیلم‌برداری کند. البته ممکن است سوشال مدیا در بازی جی‌تی‌ای ۶ به درد پیدا کردن برخی مراحل و آشنایی با بعضی از شخصیت‌های فرعی هم بخورد. مثلا فرض کنید که شخص بیرون‌آمده از ماشین در ویدیو RIP Rudi - C U in heaven, cuz یکی از شخصیت‌هایی باشد که جیسون و لوسیا برای انجام بعضی کارها به سراغ او می‌روند.

کروکودیل و سازمان POACH (محافظت از حیوانات و شکار کنترل‌شده) در بازی جی تی ای 6

یک شرکت به نام POACH در بازی وجود دارد که اسم کامل آن می‌شود Protection of Animals and Controlled Hunting (محافظت از حیوانات و شکار کنترل‌شده). این موضوع درکنار جزئيات دیگر نشان می‌دهد که احتمال دارد مراحل فرعی متمرکز روی حیوانات هم در جی تی ای 6 باشند. احتمالا وجود این سازمان در بازی GTA 6، یک شوخی با مؤسسه آمریکایی حقوق حیوانات PETA باشد که معمولا به بازی‌هایی مثل جی‌تی‌ای اعتراض شدید می‌کند.

چرا حیات وحش حضور قابل توجهی در اولین تریلر GTA VI دارد؟ چون فلوریدا به‌عنوان منبع الهام لئونیدا، حیات وحش غنی و گسترده‌ای را در خود جا می‌دهد. پس بعید نیست که نقش محیط زیست و حیوانات در بازی جی‌تی‌ای 6 پررنگ‌تر از همه‌ی بازی‌های قبلی جی تی ای باشد؛ شاید تحت تاثیر حیات وحش معرکه و سیستم‌های حیوانات پرجزئيات رد دد ردمشن ۲.

انواع پرندگان از جمله فلامینگو، سگ کوچک، دلفین و کروکودیل موجوداتی هستند که حضورشان در بازی تایید شد. باتوجه‌به یک قاب از تریلر GTA 6، شاید پوشش طبیعی شبیه به باتلاق‌های اورگلیدز فلوریدا را هم در بازی ببینیم؛ منطقه‌ای شامل حیوانات مختلف مثل لاکپشت، خرس و گوزن. شاید سیستم‌های عمیق برای شکار هم داشته باشیم. البته که در لئونیدا، مواجهه با حیوانات فقط بیرون از شهر اتفاق نمی‌افتد. گویا امکان دارد هنگامی که مشغول دزدی از یک مغازه هستیم هم ناگهان یک تمساح از راه برسد.

ورود تمساح به مغازه در بازی GTA 6

آیا راک‌استار در تریلر GTA 6 به حالت اول شخص جی‌تی‌ای ۶ اشاره کرد؟ برای نتیجه‌گیری زود است.

در ثانیه‌ای از نخستین تریلر بازی GTA VI یک ویدیو ضبط‌شده توسط دوربین قرارگرفته روی لباس یک نفر پخش می‌شود که حس‌وحال گیم‌پلی با دوربین اول-شخص را دارد. ولی شاید این صرفا یک ویدیو از عملیات پلیس باشد که لوسیا به آن دسترسی پیدا می‌کند و به‌دلیل خاصی مشغول دیدن آن می‌شود.

بازی جی تی ای ۶ و ورود ماموران با شکستن در

در انتها می‌توان به دو جلوه از کمدی سیاه جی‌تی‌ای در تریلر بازی GTA VI اشاره کرد. یک تابلو در مسیر رانندگی جیسون، دارویی تمسخرآمیز برای درمان احساسات را معرفی می‌کند؛ با هشداری که می‌گوید مصرف‌کننده‌ی دارو باید مراقب باشد که ناگهان مشغول تفکر نشود! دوم هم اینکه روی دلارهای دست لوسیا در ماشین، اسم کشور به‌جای ایالات متحده آمریکا، این‌طور نوشته شده است: ایالات متحده پارانویا.

تابلو داروی تمسخرآمیز در تریلر بازی GTA 6

جی‌تی‌ای ۶ در سال ۲۰۲۵ میلادی روی ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 به‌دست گیمرها می‌رسد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده