نویسنده: علی گودرزی
// سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰

منبع الهام بازی GTA 6:‌ داستان واقعی بانی و کلاید

آیا می‌دانستید قهرمانان قصه GTA 6 با الهام از دو خلافکار مشهور تاریخ آمریکا متولد شده‌اند؟ در این مقاله با قصه‌ی بانی و کلاید، زوج تبهکار اما هنرمند آمریکایی آشنا می‌شویم. همراه زومجی باشید. 

بالاخره بعد از سال‌ها انتظار و گمانه‌زنی، امروز تریلر بازی GTA 6 منتشر شد. تریلری معرکه و فک‌برانداز که طی همان لحظات انتشار در پاسی از بامداد امروز، از هر جنبه‌ای که فکرش را بکنید توانست ما را به‌وجد بیاورد! در این تریلر اما جزئیات زیادی وجود دارد که می‌توانیم ساعت‌ها پیرامون‌شان صحبت کنیم، جزئیاتی که از تماشایشان سیر نمی‌شویم و نمی‌توانیم از خیال‌پردازی درموردشان دست بکشیم. جدا از تمام این موارد جذاب و تماشایی، نکته‌ای بسیار مهم در مورد قصه‌ی بازی وجود دارد که می‌خواهیم به‌سراغش برویم.

سری بازی‌های GTA و Red Dead با الگوبرداری‌های صحیح‌ از فیلم‌های کلاسیک در ژانرهای جنایی، وسترن، اکشن و بیشتر معروف هستند؛ با وجود اینکه در ساخت بازی GTA 6 هم قطعا از فیلم‌ها و آثار هم‌سبک الهام گرفته شده است اما، راک‌استار پا را فراتر گذاشته و قهرمانان قصه‌ی این بازی را بر اساس دو شخصیت واقعی از تاریخ جرم و جنایت آمریکا خلق کرده است. بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) که در این مطلب به‌سراغ قصه و فعالیت‌هایشان می‌رویم.

تصویر قدیمی از بانی و کلاید

بانی و کلاید عاشق شعر و موسیقی بودند

بیایید در آغاز با روند زندگی بانی و کلاید آشنا شویم؛ بانی الیزابت پارکر (Bonnie Elizabeth Parker) در تاریخ ۱ اکتبر سال ۱۹۱۰ (۸ مهر ۱۲۸۹) در شهر روئنا (Rowena) از ایالت تگزاس متولد شد. کلاید درحالی که تنها چهار سال داشت، پدر خود را از دست داد و همراه با مادر، برادر و خواهر کوچک‌ترش به‌‌حومه شهر دالاس، منطقه‌ای با نام سِمِنت سیتی (Cement City) نقل مکان کردند. بانی در این شهر روند تحصیل خود را آغاز کرد و به‌یکی از دانش‌آموزان برتر مدرسه‌اش تبدیل شد؛ بانی عاشق ادبیات و شعر بود و در آرزوی بازیگر شدن، هرگز در مسیر جرم و جنایت قدم برنمی‌داشت. 

بانی در دومین سال از دوره دبیرستان، با پسرکی با نام روی ثورن‌تون (Roy Thornton) آشنا شد. در ماه سپتامبر از سال ۱۹۲۶ و دقیقا چند روز قبل از تولد ۱۶ سالگی بانی، او با روی ازدواج کرد و این وصلت همانا و تغییر جهت زندگی بانی به‌سوی خلاف و جنایت نیز همان. روی علاوه بر اینکه بانی را کتک می‌زد، دائما به‌فعالیت‌های مجرمانه مشغول بود و در سال ۱۹۲۶ میلادی به‌زندان افتاد. او به‌پنج سال حبس محکوم شد و به‌دنبال همین اتفاق، بانی به‌خانه مادربزرگش رفت و با او زندگی کرد. پس از این جریان، بانی و روی هرگز یک‌دیگر را ندیدند. اینجاست که کلاید باروو (Clyde Barrow) وارد ماجرا می‌شود.

پوستر تحت تعقیب بانی و کلاید

کلاید باروو در ۲۴ مارس سال ۱۹۰۹ (چهارم فروردین ۱۲۸۸)‌ در خانواده‌ای فقیر ساکن منطقه تلیکو (Telico) در تگزاس متولد شد. کلاید از همان سنین کودکی/نوجوانی فعالیت‌های خلاف‌کارانه را آغاز کرد. او پنجمین کودک از جمعیت هفت نفره خواهران و برادرانش به‌شمار می‌رفت؛ جمعتیتی که همراه با پدر و مادرشان، خانواده‌ای ۹ نفره را تشکیل می‌دادند. پس از ورشکست شدن مزرعه خانواده باروو، آن‌ها به‌شهر دالاس مهاجرت کردند. کلایو تا ۱۶ سالگی به‌مدرسه رفت و به‌موسیقی علاقه داشت. او نواختن ساکس‌فون (Saxophone) و گیتار را آموخت و آرزو داشت تا به‌یک موسیقی‌دان تبدیل شود. 

کلاید اما تحت تاثیر برادر بزرگ‌تر خود، فعالیت‌های خلاف‌کارانه‌اش را آغاز کرد. از سرغت‌های پیش‌پا افتاده تا دزدی‌های بزرگ و برجسته خیلی سریع کلاید را به‌یک گنگستر بدل کرد؛ او در سن ۲۰ سالگی (سال ۱۹۲۹) یک خلافکار تحت تعقیب محسوب می‌شد. کلاید اما قبل از گرایش به‌فعالیت‌های مجرمانه، تصمیم داشت تا به‌نیروی دریایی آمریکا بپیوندد اما به‌دلیل بیماری‌های مادرزادی، درخواستش برای حضور در نیروی دریایی قبول نشد. 

تصویر قدیمی از کلاید و بانی

کلاید قبل از پرداختن به فعالیت‌های خلافکارانه، برای عضویت در نیروی دریایی تلاش کرد

بانی پارکر در سال ۱۹۳۰ و از طریق یک دوست مشترک، کلاید را ملاقات کرد. کلاید و بانی پس از گذشت چند هفته به‌یکدیگر علاقه‌مند شدند. درحالی که کلاید به‌بانی قول داد که دیگر هرگز خلاف نخواهد کرد و به‌زندان نخواهد رفت، او یکبار دیگر به‌زندان افتاد و برای مدتی از معشوقه‌اش دور ماند. اولین دستگیری کلاید به‌دنبال سرپیچی او از تحویل دادن یک خودروی اجاره‌ای اتفاق افتاد. برای رسیدن دوباره‌به بانی، کلاید با کمک اسلحه‌ای که از طریق بانی به‌دست آورده بود و همراه با سایر هم‌بندی‌هایش، از زندان فرار کرد. غافل از اینکه یک هفته بعد، او دوباره دستگیر و به‌ ۱۴ سال «کار شدید» محکوم شد. دو سال بعد اما به‌لطف مادر کلاید که رای قاضی پرونده فرزندش را تغییر داده بود، کلاید از بند محکومیتش خارج شد و به‌بانی برگشت. 

بانی و کلاید بعد از اتحاد دوباره‌شان، به‌شکل دونفره فعالیت‌های مجرمانه را آغاز کردند. بانی اما در جریان یک دزدی ناموفق از بانک، دستگیر شد و به‌مدت دو ماه به‌زندان افتاد؛ او در زندان شعر می‌سرود. در سال ۱۹۳۲ و درحالی که بانی اعلام کرده بود توسط اعضای گنگ بارلوو گروگان گرفته شده است، توانست رای دادگاه را برگردانده و آزادی‌اش را به‌دست بیاورد. احتمالا ادامه را می‌توانید حدس بزنید؛ بله بانی و کلاید باز هم فعالیت‌های جنایت‌کارانه‌شان را ادامه دادند و با چند فقره قتل و دزدی‌های بزرگ، در سال ۱۹۳۳ به‌‌خطرناک‌ترین زوج آمریکا بدل شده بودند. 

کلاید و یک تفنگ بزرگ در دستش

بانی و کلاید چندین و چند بار با نیروهای FBI درگیر شدند و از دستشان فرار کردند. پلیس آمریکا نیز هرگز تسلیم نمی‌شد و از تعقیب این زوج دست نمی‌کشید. مثل زمانی که FBI با ردگیری اسناد موجود پیرامون یک خودرو رهاشده در شهر اوکلاهاما، آن‌ها را به‌بانی و کلاید رساند اما قهرمانان قصه ما باز هم از ماموران قانون فرار کردند. 

قتل یک مامور پلیس به‌دست هنری مث‌وین (Henry Methvin) که یکی دیگر از اعضای گنگ بانی و کلاید بود، آن‌ها را برای چند هفته و به‌طور شدید تحت تعقیب پلیس قرار داد. در صبح روز ۲۳ می سال ۱۹۳۴ (دو خرداد ۱۳۱۳ شمسی) و در یورش نیروهای پلیس به‌اتوبان لویزیانا، بانی و کلاید به‌ضرب گلوله‌های پلیس کشته شدند. این حمله اما به‌‌رهبری پدر مث‌وین صورت گرفته بود؛ مردی که این حمله را جهت گرفتن تخفیف برای حکم پسرش رهبری کرده بود. در زمان مرگ بانی و کلاید، این زوج به‌اندازه‌ای محبوب شده بودند که جسد آن‌ها مورد حمله افرادی قرار گرفت که می‌خواستند تکه‌ای از آن‌ها را به‌عنوان یادگاری برای خود ببرند. پیکر بانی و کلاید اما در نهایت به‌شهر دالاس منتقل شد و برخلاف آرزویشان، آن‌ها به‌طور جدا و در دو مقبره جداگانه دفن شدند. 

بانی و کلاید با وجود فعالیت‌های خلاف‌کارانه و فرارهای دائمی‌شان از قانون، به‌تکه‌ای جدانشدنی از تاریخ آمریکا و فرهنگ عامه این کشور بدل شدند. قصه این زوج بارها در مدیوم‌های مختلفی همچون سینما، تلوزیون و حالا در بازی GTA 6 از مدیوم گیم روایت شده و می‌شود. زندگی عاشقانه اما پر شده از جرم و جنایت این دو در کنار پیشینه هنری و عجیب آن‌ها، جریان حیات‌شان را به‌منبعی جذاب برای اقتباس‌های درام تبدیل کرده است. اما این زندگی دراماتیک با پایانی تلخ همراه شد و سوال اینجاست که آیا در پایان بازی GTA 6 هم قرار است چنین پایانی برای لوسیا و جیسون رقم بخورد و با قصه‌ای دراماتیک همچون داستان سری رد دد ردمپشن طرف باشیم؟ دیدگاهتان را حتما برای زومجی بنویسید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده