نویسنده: سیدرضا نصری
// چهار شنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

ویژ‌گی های بازی Rainbow Six Mobile | تاریخ عرضه، سلاح ها و حالت ها

در این مقاله قرار است تا یک نگاه کلی به جزئیات بازی Rainbow Six Mobile بیندازیم و کمی بیشتر با ساخته‌ی جدید یوبیسافت آشنا شویم.

بازی Rainbow Six Mobile ساخته‌ی شرکت یوبیسافت، یک اثر منحصر‌به‌فرد در سبک تاکتیکال شوتر محسوب می‌شود که فعلا در حالت بتا قرار دارد. درواقع بازی قرار است تا به‌دلیل تفاوت‌های پلتفرمی و تحت شعاع قرار دادن گیمر‌های بیشتر در موبایل، ویژ‌گی‌ها و البته تفاوت‌هایی با نسخه‌ی کنسولی و پی سی رینبو سیکس داشته باشد. تفاوت‌هایی که قرار است تا صرفا در بهتر شدن تجربه‌ی کلی بازیکنان این پلتفرم نقش داشته باشند و تغییری در هسته‌ی اصلی گیم‌پلی ایجاد نکنند.

رینبو سیکس موبایل در زمینه‌هایی مانند گیم‌پلی، نقشه‌ها، قوانین، مکانیزم‌ها، طراحی کاراکترها و بسیاری از موارد دیگر، اثری است که بسیار به بازی Rainbow Six Siege نسخه‌ی مرجع آن شباهت دارد. بنابراین بازیکنانی که تجربه‌ی نسخه‌ی کنسولی و پی سی بازی را داشته باشند، احتمالا Rainbow Six Mobile هم تجربه‌ی بسیار آشنایی برای آن‌ها محسوب می‌شود. از همین رو باید گفت که چنین شباهت‌هایی باعث شده است تا مواردی از جمله شیوه‌ی بازی کردن، ترفند‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دیگر، با کمی تفاوت به نسخه موبایل هم راه پیدا کنند. ما نیز قصد داریم تا در ادامه با دید آشنایی بیشتر با Rainbow Six Mobile به جنبه‌های مختلفی از این محصول جدید یوبیسافت بپردازیم تا بازیکنان جدیدی که قبلا تجربه‌ی نسخه‌ی پی سی یا کنسولی رینبو سیکس را نداشته‌اند، کمی بیشتر با حال و هوای این بازی تاکتیکال شوتر آشنا شوند.

حالت‌های بازی Rainbow Six Mobile

حالت‌های مختلف بازی Rainbow Six Mobile

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، قوانین و گیم‌پلی رینبو سیکس موبایل تا حد زیادی به نسخه‌ی کنسولی و پی سی آن شباهت دارد. بازی در هر یک از حالت‌های خود که فعلا شامل سه مود Secure Area ،Bomb و Team Deathmatch می‌شود، ده بازیکن را در قالب دو تیم پنج نفره مهاجمان (Attackers) و مدافعان (Defender) مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. هر جناح از استراتژی‌های متفاوتی نسبت به تیم مقابل خود بهره می‌برد که پیش‌برد آن‌ها به نوع اپراتو‌رهای انتخاب شده توسط بازیکنان بستگی دارد.

بازی در مود‌های Secure Area و Bomb حرکت اعضاگروه دیفندر را به درون ساختمان محدود می‌کند. درواقع اگر هر یک از افراد گروه دیفندر از ساختمان خارج شوند، محل قرار گیری افراد خارج شده به‌صورت لحظه‌ای برای تیم اتکر نمایش داده می‌شود. تعداد راند‌های بازی نیز در حال حاضر در دو حالت Best of 3 و Best of 5 دنبال می‌شود. هر تیمی که در حالت Best of 3 دو راند و در حالت Best of 5 سه راند، تیم مقابل خود را شکست دهد به پیروزی دست پیدا می‌کند. البته بعد از پایان هر راند، جناح تیم‌ها تغییر می‌کند تا شرایط برابری میان بازیکنان شکل بگیرد.

بازی سعی می‌کند تا حد ممکن، تجربه‌ای شبیه به بازی رینبو سیکس سیج را رقم بزند

در حالت Secure Area نیز بازیکنان مدافع باید از یک مکان مشخص شده دفاع و از ورود گروه مهاجم جلو گیری کنند. اعضا گروه اتکر هم در مقابل باید سعی خود را برای نفوذ و تصاحب منطقه‌ی محافظت شده به کار بگیرند و از موانع احتمالی عبور کنند. البته هر یک از جناح‌ها با ازبین‌بردن تمام اعضای تیم حریف خود نیز می‌تواند به‌راحتی پیروز مسابقه شود.

به‌طور کلی حالت Bomb تنها کمی با Secure Area تفاوت دارد و در هسته‌ی اصلی گیم‌پلی، همچنان وظایف دفاع و نفوذ را حفظ می‌کند. درواقع گروه دیفندر این‌بار باید از دو مکان محافطت کند و مانع خنثی کردن بمب‌ها توسط تیم اتکر شود. تیم اتکر هم باید پیش از اتمام زمان بازی، سعی کند تا با خنثی کردن یکی از بمب‌ها یا نابود کردن تمام اعضای تیم دیفندر، پیروز میدان شود.

Team Deathmatch یکی دیگر از حالت‌هایی است که بیشتر برای آشنایی گیمر‌ها با نقشه‌ها و سیستم تیراندازی طراحی شده است. این مود دو راند دارد و هر راند جناح بازیکنان تیم اتکر و دیفندر را با یکدیگر تعویض می‌کند. درنهایت تنها تیمی پیروز می‌شود که در مجموع، امتیاز بیشتری را نسبت به حریف خود کسب کرده باشد.

نشانه گیری با اسکوپ رد دات در بازی Rainbow Six Mobile

نوع گیم‌پلی رینبو سیکس سیج به‌دلیل تفاوت‌هایی که در زمینه‌ی گیم‌پلی و میزان سختی نسبت به سایر آثار مشهور چند نفره دارد، ممکن است در جلب نظر همه‌ی سلیقه‌ها موفق نشود. اما رینبو سیکس موبایل قرار است تا با تغییر و ساده سازی بعضی‌ از مکانیزم‌های گیم‌پلی نسخه‌ی کنسولی و پی سی، محصول نهایی خود را برای یک رقابت تمام عیار در زمینه‌ی آثار چند نفره‌ی موبایل آماده کند و جامعه‌ی بیشتری از گیمر‌ها را نسبت به Rainbow Six Siege جذب کند.‌

بااین‌حال بعضی از مکانیزم‌ها و قوانین گیم‌پلی، ممکن است که با وجود آموزش‌های اولیه‌ی بازی، آن‌گونه که باید مفهوم به نظر نرسند؛ از این موارد می‌توان به سلاح‌ها و ویژگی‌های اپراتور‌ها اشاره کرد. هر اپراتور علاوه‌بر قدرت ویژ‌ه‌ای که در دسترس دارد، از تعدادی سلاح نیز بهره می‌برد. این سلاح‌ها به جز مواردی که خود بازی برای انتخاب در اختیار گیمر قرار می‌دهد، قابل تغییر نیستند و تنها می‌توان آن‌ها را در زمینه‌هایی مانند نوع اسکوپ، Muzzle و مواردی از این دست تا حدودی شخصی‌سازی کرد. حتی در روند بازی نیز نمی‌توان سلاحی از روی زمین برداشت یا هر نوع تجهیزاتی را با دوستان خود تعویض کرد.

شخصی سازی سلاح در بازی Rainbow Six Mobile

دسته‌بندی سلاح‌های بازی Rainbow Six Mobile

به‌طور کلی سلاح‌های بازی در پنج دسته‌ اصلی اسنایپر، رایفل،‌ اس ام جی،‌ شاتگان و پیستول‌ تقسیم می‌شوند. نکته‌ی جالبی که وجود دارد، تاثیر گذاری بیشتر سلاح‌هایی مانند SMG و Pistol است. زیرا در روند Rainbow Six Mobile تنها چند گلوله لازم است تا یک اوپراتور زمین گیر یا به عبارتی دیگر ناک شود. بنابراین باتوجه‌به معیار‌هایی مانند سرعت‌تیر، سرعت نشانه‌گیری و لگد سلاح، می‌توان نتیجه گرفت که بعضی از سلاح‌های SMG و حتی Pistol به‌خصوص در بحث دفاع، گاهی بسیار مفیدتر از اسلحه‌های رایفل‌ها واقع می‌شوند. البته این موضوع به نحوه‌ی بازی گیمر، نقشه و حالت انتخاب شده نیز بستگی دارد.

تخریب پذیری در بازی Rainbow Six Mobile

اگر پیش از این تجربه‌ی رینبو سیکس سیج را در پی سی یا کنسول داشته‌اید، احتمالا با یک سری موارد کلیدی در Rainbow Six Mobile نیز آشنا هستید. تخریب پذیری یکی از ویژگی‌های اصلی این بازی شمرده می‌شود که به‌طور کامل به نسخه‌ی موبایل هم راه پیدا کرده است؛ این قابلیت یکی از اولین و مهم‌ترین موضوعاتی است که مدام در روند بازی با آن مواجه خواهیم شد.

درواقع هرجناح برخورد‌های گوناگونی با موضوع تخریب پذیری دارد و به‌گونه‌های متفاوتی با آن برخورد می‌کند. به‌عنوان مثال اعضا تیم دیفندر می‌توانند دیوار‌های شکننده را با یک محافظ فلزی پوشش داده و از نفوذ تیم حریف جلوگیری کنند. تیم اتکر‌هم باید سعی کند تا با استفاده از توانایی‌های بعضی از اپراتور‌های خود، از موانع تیم دیفندر عبور و مسیر را هموار‌تر کند. ویژگی‌های تعداد قابل توجهی از اپراتور‌های هر دو جناح نیز حول محور همین موضوع می‌چرخند و امکانات متنوعی را در این راستا در اختیار گیمر قرار می‌دهند.

اپراتور‌های بازی Rainbow Six Mobile

اپراتور‌های بازی Rainbow Six Mobile

دنیای رینبو سیکس اپراتور‌های بسیاری در خود جای داده است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تخریب یا ایجاد موانع و تله‌ها، از تجهیزات متنوعی بهره می‌برند. در ادامه قصد داریم تا چهار تا از اپراتور‌هایی که درحال حاضر مناسب بازیکنان تازه وارد هستند را معرفی کنیم و درکنار هم نگاهی به ویژ‌گی‌های هرکدام داشته باشیم.

Thermite یکی از اپرتور‌های محبوب تیم اتکر شمرده می‌شود که درکنار سلاح خوب و کاربردی خود، می‌تواند تعدادی از دیوار‌های فلزی را نابود کند؛ برای انجام این کار، تنها کافی است تا مواد منفجره را به دیوار‌ها متصل کرده و کمی از آن فاصله بگیرد و درنهایت دکمه‌ی انفجار را لمس کنید.

از طرفی با استفاده از اپراتور‌هایی مانند Bandit می‌توان از وقوع چنین سناریو‌هایی جلوگیری کرد. زیرا Bandit با اتصال برق به دیوار‌های فلزی می‌تواند از فعایت‌های احتمالی تیم اتکر روی دیوار‌ جلوگیری و حتی به بازیکنان حریف صدمه وارد کند.

هر اپراتور علاوه‌بر مهارت ویژه‌ای که دارد، از تجهیزات و سلاح‌های متفاوتی نیز بهره می‌برد

اپراتور Mute نیز با استفاده از وسیله‌ای با نام جامر، توانایی پوشش دهی یک محدوده مشخص شده را برای از کار انداختن ابزار مبتنی بر کنترل از راه دور دارد. زیرا جامر به واسطه‌ی نویز‌هایی که از خود ساطع می‌کند، مانع از فعال شدن تجهیزات تیم حریف در مناطق تحت پوشش می‌شود. علاوه‌بر این، می‌توان با به کار گیری این ابزار در بخش‌های ورودی، از نفوذ دوربین‌های دشمن نیز جلوگیری کرد.

همچنین جناح اتکر نیز اپراتوری مهمی با نام Thatcher را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد که با استفاده از نارنجک‌های ویژه‌ی خود می‌تواند تمام ابزار‌های به کار گرفته شده مانند جامر را نابود کند. این اپرتور یک تحدید جدی برای تله‌ها و سیستم‌های حفاظتی جناح مدافع محسوب می‌شود.

موضوعات مربوط بالانس، تنها در این کاراکتر‌ها پایان نمی‌یابد و در اپراتور‌های دیگر هم قابل مشاهده است. به‌طور کلی رینبو سیکس سیج ده‌ها اپراتور متنوع را شامل می‌شود که احتمالا بعد از انتشار نسخه‌ی جهانی Rainbow Six Mobile، به مرور و با اپدیت‌های مختلف به بازی افزوده می‌شوند. در حال حاضر بازی در جناح اتکر، اپراتور‌های Ash ،Sledge ،Twitch ،Thermite ،Hibana ،Ying ،Glaz و Thatcher را در خود جای داده است. همچنین در تیم دیفندر هم از اپراتور‌های Caveira ،Bandit ،Smoke ،Valkyrie ،Mute ،Rook ،Joger و Kapkan بهره می‌برد.

تظیمات کنترل بازی Rainbow Six Mobile

تنظیمات بازی Rainbow Six Mobile

در بخش تنظیمات می‌توان مواردی مانند کنترل و چیدمان کلید‌ها را متناسب با سبک بازی خود تغییر داد. با اینکه این بخش هنوز نیاز به پبشرفت و جزئیات بیشتری دارد، اما فعلا می‌تواند تا رسیدن نسخه‌ی اصلی، بازیکنان را راضی نگه‌دارد. همچنین بخش تنظیمات گرافیکی نیز به گیمر اجازه می‌دهد تا در‌ کنار تجربه‌ی بصری خوب، در حالت ۳۰ یا ۶۰ فریم به تجربه‌ی بازی بپردازد. بااین‌حال اگر از موبایل قدرتمندی بهره نمی‌برید، پیشنهاد می‌شود تا سطح گرافیک بازی را روی خودکار یا Medium قرار دهید تا با مشکلاتی مانند افزایش غیر معمول دما یا افت فریم روبه‌رو نشوید. مشکلاتی که انتظار می‌رود در اپدیت‌های آینده یا در نسخه‌ی اصلی رفع شوند.

بخش ورود به حساب بازی Rainbow Six Mobile

دانلود و اجرای بازی Rainbow Six Mobile

همان‌طور که می‌دانید، بازی رینبو سیکس موبایل در حال حاضر در نسخه‌ی بتا محدود به سر می‌برد. از همین‌رو برای دسترسی به نسخه‌ی اندروید یا آیفون بازی، باید به روش‌های زیر رجوع کنیم.

برای دسترسی به نسخه‌ی اندروید، باید در ابتدا آی‌پی خود را تغییر دهید. سپس داده‌های پلی‌استور را حذف و برای ثبت نام در بتا بازی، به صفحه‌ی Rainbow Six Mobile در پلی‌استور مراجعه کنید. اگر به هر دلیلی در این راه موفق نشدید، تنها کافی است تا فایل بازی را که در سطح اینترنت نیز به‌راحتی یافت می‌شود، دانلود و نصب کنید.

کاربران پلتفرم آیفون هم می‌توانند پس از تغییر آی پی خود به این لینک مراجعه و ثبت نام کنند تا بالاخره پس از دریافت دعوت نامه، موفق به تجربه‌ی نسخه‌ی بتا رینبو سیکس موبایل شوند.

لازم به ذکر است که حتما زبان گوشی خود را روی انگلیسی قرار دهید تا در اجرای بازی با مشکلی مواجه نشوید. همچنین باید گفت که به یک حساب کاربری یوبیسافت نیز برای ذخیره‌ی پیشرفت خود احتیاج خواهید داشت که می‌توانید ازطریق بخش Ubisoft Connect صفحه‌ی اول بازی هم به آن دسترسی داشته باشید.

در وضعیت کنونی تجربه‌ی بازی فعلا برای بازیکنان ایرانی چندان ساده نیست و چاره‌ای جز تغییر آی پی وجود ندارد. اما با عرضه‌ی نسخه‌جهانی ممکن است شرایط به نسبت راحت‌تر پیش‌برود یا حتی دیگر مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. علاوه‌بر این به‌زودی بتا محدود بازی به پایان می‌رسد و ممکن است در نسخه‌ی آینده درکنار دریافت امکانات و ویژگی‌های بیشتر، تجربه‌ی به مراتب بهینه‌تری را برای گیمر‌ها رقم بزند. با اینکه نمی‌توان بازی رینبو سیکس موبایل را در نسخه‌‌های فعلی قضاوت کرد، اما تا این لحظه با اثر خوش‌ساخت و سرگرم کننده‌ای مواجه بودیم که ظاهرا آینده‌ی بسیار خوبی انتظار آن را می‌کشد. در هر حال برای تجربه‌ی کیفیت نهایی Rainbow Six Mobile چاره‌ای جز صبر کردن تا انتشار نسخه‌ی جهانی وجود ندارد.

تاریخ عرضه رینبو سیکس موبایل 

فعلا بازی رینبو سیکس موبایل در مرحله دوم بتا است و هنوز یوبی‌سافت به‌صورت رسمی تاریخ عرضه نسخه نهایی بازی را اعلام نکرده است. 

پرسش‌های متداول

دانلود بازی رینبو سیکس موبایل چگونه است؟

در حال حاضر می‌توانید با ورود به سایت گوگل پلی در نسخه بتا بازی رینبو سیکس موبایل شرکت کنید و اقدام به نصب بازی کنید. شما همچنین از سایت های مشابه ایرانی نیز با جستجو در گوگل می‌توانید به بازی دسترسی داشته باشید.

رینبو سیکس موبایل رایگان است؟‌

بله یوبی سافت این بازی را به‌صورت رایگان اما با امکاناتی مثل به‌روزرسانی‌های فصلی و سیزن پس برای اندروید و iOS عرضه می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده