نویسنده: علی گودرزی
// جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۱

معرفی بازی The House of Da Vinci 3

سومین قسمت از سری The House of Da Vinci احساس لذیذ حل معما را با رنگ‌ولعابی چشم‌نوازتر از قبل در اختیار مخاطبش قرار می‌دهد. در ادامه به معرفی این بازی جذاب می‌پردازیم؛ همراه زومجی باشید.

اگر گفتید احساس لذت از بازی‌های معمایی مثل چه می‌ماند؟ مواجهه‌ی خودخواسته‌ با یک مشت معما و کلنجار ذهنی مثل هر روز به مدرسه رفتن و حل کردن تکالیف انتگرال است با این تفاوت که حس لذیذ حل معما در ویدیوگیم‌های معمایی هرگز قرار نیست زیر سایه‌ی مواردی همچون اتفاقات کسالت‌بار مدرسه و سیستم تحصیلی‌ عجیبمان قرار بگیرد. مزه‌ی حل معما و لذت از بازی‌هایی همچون سری Portal به‌قدری خوش طعم و فراموش‌نشدنی است که آن حالت روحی و آن شرایط ذهنیِ مملو از لذت و دوپامین را فقط در این سبک از بازی‌ها می‌توانید پیدا کنید. شاید گیم‌های معمایی از دور برایمان کسل‌کننده یا ترسناک به‌نظر برسند اما زمانی‌که طعم حل معاهایشان را بچشیم، دیگر به دو قطب ناهمنام دو آهنربا تبدیل شده و هرگز نمی‌توانیم از این بازی‌ها جدا شویم. بازی House of the Da Vinci نیز از همین جنس محصولات است.

یکی از راهروهای بازی هاوس آو داونیچی ۳

در بازی‌های House of the Da Vinci در نقش شخصیتی با نام جیاکامو قرار می‌گیریم. مردی که از همراهان لئوناردو داوینچی به‌حساب می‌آید و به‌دنبال ماجراهایی که اختراعات لئوناردو رقم می‌زنند، خودش را در میان حجمی از پازل‌های مکانیکی و خمیدگی‌های مختلف فضا-زمانی پیدا می‌کند. سومین قسمت از سری بازی‌های The House of Da Vinci اما قصه‌اش را در مقیاسی بزرگ‌تر ارائه می‌کند. البته این را باید در نظر داشت که ما با یک محصول واقعا جمع‌وجور طرف هستیم که پلتفرم اصلی آن، گوشی‌های هوشمند بوده و به‌دنبال استقبال گیمرها برای کامپیوتر هم عرضه شده است؛ در نتیجه، از داستان اثر نباید انتظار چندانی داشته باشیم چرا که پیرنگ‌های داستانی «خانه داوینچی» صرفا در حد آماده‌سازی پایه‌های روایی/منطقی هر یک از مراحل بازی عمل می‌کنند.

دفترچه راهنما در بازی هاوس آو داوینچی ۳

شاخص‌های قصه و گیم‌پلی بازی با یکی از مخلوقات عجیب اما جذاب لئوناردو با نام Oculus Perpetua گره خورده است (البته لئوناردو صرفا چنین محصولی را در دنیای این بازی خلق کرده و در جهان واقعی چنین چیزی وجود ندارد). این ماشین واقعا مرموز و کار راه‌انداز درواقع می‌تواند کاربر خود را به زمان گذشته برده و درواقع، ابعاد زمانی کهن برای یک فضای به‌خصوص را در مقابل دیدگان صاحبش قرار بدهد. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که تقریبا تمامی معماهای بازی حول محور همین دستگاه فضا-زمانی طراحی و اجرا شده‌اند. مراحل بازی واقعا خوش‌ساخت هستند و تنوع خوبی دارند. تمامی معماهای بازی دارای ساختار مکانیکی و جذابی هستند که احساس کار کردن با ساختارهای رنسانسی و مکانیزم‌های قدیمی اما بسیار خاص آن دوران را به مخاطب منتقل می‌کنند.

اتمام بازی حدودا ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد. خوشبختانه همه‌ی مراحل بازی واقعا ساختار متنوعی دارند و در زمان تجربه‌ی اثر و حل معماهای آن، متوجه خواهید شد که برای تمامی جزئیات مراحل واقعا انرژی و زمان صرف شده و با یک محصول سردستی روبه‌رو نیستیم. بازی درواقع یک تجربه‌ی ماجراییِ ریلی همراه‌با انواع معماها را در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌این شکل که در محیط‌های معمولا دالان‌مانند بازی، نقاط قابل تعامل را لمس و شخصیت‌تان به‌آن مکان منتقل می‌شود. سپس باید مولفه‌های قابل تعامل اشیاء محیط که اکثرا یک سری مخلوق مکانیکی هستند را بررسی کرده، جزئیاتشان را در دفترچه‌ی یادداشت شخصیت اصلی منتقل و با کنارهم گذاشتن تمامی این شاخص‌ها، راه‌حل معما را پیدا کنید. از آنجایی که بازی برای گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی شده و تمامی معماها بر پایه‌ی سر و کله زدن با چیزهای مکانیکی طراحی شده‌اند، گیم‌پلی لحظه‌به‌لحظه اعم از تعامل با این وسایل واقعا لذت‌بخش و خوش‌ساخت از آب درآمده است.

مکانیزم حل معما در بازی هاوس آو داوینچی ۳

از منظر طراحی هنری و فنی، با یک محصول انصافا کار درست و درجه یک طرفیم. The House of Da Vinci 3 نه‌تنها از نظر جلوه‌های هنری و بهره‌گیری از شاخص‌های معماری کلاسیک ایتالیایی در عصر رنسانس به‌بهترین شکل استفاده کرده، بلکه یک خروجی تصویر کم‌ایراد و چشم‌نواز را روی گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها ارائه کرده است. تولید محصولی کم‌ایراد و بهینه چه روی پی سی و چه روی گوشی‌های هوشمند واقعا حرکتی قابل تحسین از سازندگان بازی است. مواردی همچون کات‌سین‌های دوبله‌شده و باکیفیت همراه‌با آهنگسازی بسیار خوب Ambiance (آهنگسازی برای خلق اتمسفر) درکنار صوت‌های بسیار مناسبی که برای تمامی مکانیزم‌ها و اشیاء قابل تعامل محیط تنظیم شده، جنبه‌های صوتی از مولفه‌های هنری اثر را هم در سطحی بالا قرار داده است.

سه‌گانه‌ی The House of Da Vinci از محصولات انصافا خوش‌ساخت ژانر معمایی برای گوشی‌های هوشمند و پی سی به‌حساب می‌آید. قسمت سوم هم به‌دنبال دو بازی قبل از این مجموعه‌، ساخته‌ای باکیفیت و ارزشمند است که لذت قرارگیری در فضای ایتالیای رنسانس و سروکله زدن با خرت و پرت‌های مکانیکی برای حل معماهای مختلف را خیلی راحت به‌بازیکنانش منتقل می‌کند. درنتیجه، اگر شما هم سرتان درد می‌کند تا یک اثر معمایی را در گوشی هوشمندتان داشته باشید و در زمان‌های بی‌حوصلگی سراغ معماهای عجیب و جذابش بروید، The House of Da Vinci 3 همان چیزی است که دنبالش می‌گردید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده