نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۲

آخر هفته چی بازی کنیم: سفر به دنیای ارباب حلقه‌ها

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ دو بازی می‌رویم که با محوریت سرزمین میانه و ارباب حلقه‌ها ساخته شده‌اند.

فاصله زیادی تا انتشار بازی The Lord of the Rings: Gollum نداریم و این اثر پس از چند بار تأخیر خوردن، قرار است دو روز دیگر منتشر شود. محوریت بازی شخصیت گالم از مجموعه ارباب حلقه‌ها خواهد بود و قرار است شاهد تجربه‌ای باشیم که بخش زیادی از آن بر پایه مخفی‌کاری است. به همین مناسبت در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ مجموعه ارباب حلقه‌ها رفتیم و دو اثری را معرفی می‌کنیم که با محوریت آن و ماجراجویی در سرزمین میانه ساخته شده‌اند.

تالیون در بازی Middle-earth: Shadow of War

بازی Middle-earth: Shadow of War

اولین بازی، Middle-earth: Shadow of War است که پیش‌تر نسخه قبلی آن را هم در این مجموعه مقاله‌ها معرفی کرده بودیم. بازی ساخته استودیو مونولیث و محصول سال ۲۰۱۷ است. وقایع Middle-earth: Shadow of War در بین اتفاق‌های دو کتاب هابیت و ارباب حلقه‌ها رخ می‌دهند و برگرفته از نوشته‌های تالکین هستند. همین موضوع باعث شده تا شاهد تجربه‌ای باشیم که داستانی آشنا از فیلم‌های این مجموعه را روایت نمی‌کند و در نتیجه‌ای اثری متفاوت و خاص از این حیث داریم.

در پی موفقیت بازی Shadow of Mordor، استودیو مونولیث تصمیم گرفت تا دنباله این بازی را هم بسازد. مایکل دی پلاتر، کارگردان بازی، اعلام کرد که نسخه اول درواقع حکم یک تجربه آموزشی برای ساخت بازی‌های جهان‌باز را برای استودیو داشت و آن‌ها عمدی برخی از موارد را به شکلی محدود نگه داشتند تا بتوانند از پس اجرای چنین پروژه‌ای بربیایند. پلاتر همچنین گفته بود که Middle-earth: Shadow of War، به‌نوعی حکم ترمیناتور ۲ را نسبت به ترمیناتور ۱ دارد و قرار است از هر نظر نسبت به بازی اول، گسترده‌تر و کامل‌تر باشد. برای این منظور تیم سازنده از موتور جدید‌تری استفاده کرد که اجازه ارائه میدان‌های نبرد وسیع‌تر را فراهم می‌کرد و از جنبه‌های دیگر هم دست سازندگان را باز می‌گذاشت.

وقایع بازی پس از اتفاق‌های نسخه قبلی آغاز می‌شوند و شخصیت تالیون به همراه کلبریمبور اقدام به ساخت حلقه قدرتی جدید می‌کنند. بااین‌حال کلبریمبور توسط شلوب گرفتار و تالیون مجبور می‌شود تا حلقه را به این موجود بدهد. بااین‌حال در ادامه کاراکتر‌ها به این نتیجه می‌رسند که دشمنی مشترک به نام سائرون دارند و از اینجا، ماجراجویی شما در سرزمین میانه آغاز می‌شود. Shadow of War تجربه‌ای جهان‌باز با نقشه‌ای وسیع است که می‌توانید در آن به شکلی که دوست دارید پیش بروید و درکنار انجام دادن مأموریت‌های اصلی داستانی، سراغ فعالیت‌های فرعی هم بروید که حسابی در شکل گرفتن کلیت اتفاق‌ها تأثیرگذار هستند.

بالروگ در بازی Middle-earth: Shadow of War

اما یکی از مهم‌ترین جنبه‌های Shadow of War، سیستم نمسیس آن بود که نسبت به نسخه قبلی پیشرفت زیادی هم داشت. به‌موجب این سیستم، دشمنان رفتار‌هایی واقع‌گرایانه دارند و به‌نوعی بسته به عملکرد خود گیمر، مواردی را در بازی یاد می‌گیرند، پیشرفت می‌کنند و در نتیجه شاهد تجربه‌ای غیرقابل پیش‌بینی از رویارویی با آن‌‌ها هستیم. در هر بخش از بازی، تالیون اهدافی در بین اُرک‌ها دارد که باید با آن‌ها مبارزه کند. این دشمنان متعلق به ارتشی با دسته‌بندی و درجه‌های مشخص هستند و شما می‌توانید پیش از رفتن به سراغ هریک از آن‌ها، با گرفتن گروهی خاص از دشمنان و بازجویی از آن‌ها، اطلاعاتی در مورد نقاط ضعف و قوت‌شان و موارد دیگر به‌دست بیاورید. در رویارویی با دشمنان، بسته به اینکه موفق می‌شوید یا خیر، به‌لطف سیستم نمسیس اتفاق‌های جدیدی رخ می‌دهد. مثلا یک اُرک با شکست دادن تالیون، می‌تواند قوی‌تر شود و در نتیجه نبرد بعدی با او سخت‌تر خواهد بود.

همچنین دشمنان رویارویی با تالیون را به خاطر می‌سپارند و مثلا ممکن است یکی از آن‌ها از نبرد فرار کند و بعدتر در جایی که انتظارش را ندارید، به‌سراغ تالیون بیاید و انتقام شکست قبلی را بگیرد. اتفاق‌های اینچنینی حالت‌های مختلفی دارند و تجربه‌ای جالب و غیرقابل پیش‌بینی را در بازی رقم می‌زنند. در مجموع Shadow of War تجربه‌ای جهان‌باز با دنیای فانتزی بسیار دوست‌داشتنی است که می‌تواند ساعت‌های طولانی مخاطب را سرگرم نگه دارد. به مرور زمان روش‌های جدیدی برای مبارزه به‌دست خواهید آورد و از این حیث هم شاهد بازی خوبی هستیم. همچنین از حیث بصری و گرافیکی هم کماکان می‌توان لذت خوبی از Shadow of War برد و تجربه آن به تمام علاقه‌مندان ارباب حلقه‌ها و آثار فانتزی، پیشنهاد می‌شود.

لوگو بازی Lego the Lord of the Rings

بازی Lego The Lord of the Rings

برای بازی دوم، سراغ Lego The Lord of the Rings برویم که تجربه‌ای متفاوت از دنیای ارباب حلقه‌ها ارائه می‌دهد. به هر حال سه‌گانه فیلم‌ها و کتاب‌های ارباب حلقه‌ها، آثاری جدی هستند که در قسمت زیادی از آن‌ها، انواع و اقسام خطر‌ها در کمین کاراکتر‌ها است و شاهد تقابلی حماسی از خیر و شر هستیم. اما خب این هم باعث نشده تا استودیو Traveller's Tales که آن را با آثار لگویی می‌شناسیم، سراغ مجموعه نرود و شوخی‌های مرسوم خودش را با آن نداشته باشد. البته که خود سازندگان هم در زمان انتشار بازی اعلام کردند که برای این مجموعه، میزان و شدت شوخی‌ها کمی کمتر از بازی‌های لگویی دیگر استودیو است.

داستان بازی دقیقا همانی است که در سه‌گانه فیلم یا کتاب‌ها داشتیم و سازندگان به شیوه خودشان، اتفاق‌های این سه‌گانه را در قالب تجربه‌ای بامزه و سرگرم‌کننده ارائه داده‌اند. بیش از ۸۰ شخصیت قابل‌بازی در Lego The Lord of the Rings حضور دارند که هرکدام خصوصیات و ویژگی‌های خاصی ارائه می‌دهند. مکانیک کلی بازی هم برای آن‌هایی که با آثار لگویی آشنا هستند، غریبه نخواهد بود و شامل مبارزه با دشمنان، حل پازل‌ها و گشت‌و‌گذار در جهانی بزرگ و فانتزی می‌شود.

گیم پلی بازی Lego the Lord of the Rings

تلفیق طنز با تجربه فانتزی و جدی ارباب حلقه‌ها نتیجه بسیار خوبی داشته و با اینکه بازی روی برخی پلتفرم‌ها مثل 3DS یا ویتا در زمان عرضه مشکلات زیادی داشت و نمره‌های پایینی هم گرفت، ولی برای نسخه پی سی شاهد چنین مسائلی نیستیم و به همین دلیل بازی نمره متا ۸۰ را هم روی این پلتفرم ثبت کرده است. اگر طرفدار ارباب حلقه‌ها هستید و مخصوصا آن را با فیلم‌هایش شناخته‌اید، Lego The Lord of the Rings می‌تواند تجدید خاطره‌ای بسیار خوب و سرگرم‌کننده باشد که به شیوه‌ای متفاوت داستان آن‌ها را روایت می‌کند.

در پایان لطفا نظرات خود را در رابطه با بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده