نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰

آخر هفته چی بازی کنیم: از شورش در شهر تا پازلی چشم‌نواز

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ مجموعه شورش در شهر رفتیم و یک تجربه پازل پلتفرمر با‌کیفیت هم داریم. همراه زومجی باشید.

این چهارشنبه هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. بازی اول این هفته، جدید‌ترین نسخه از یک مجموعه نوستالژیک است و بازی دوم هم تجربه‌ای شدیدا دوست‌داشتنی از استودیویی که حسابی در ساخت بازی‌های مستقل با‌کیفیت خوش درخشیده است. پس در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید.

شخصیت اکسل در بازی Streets of Rage 4

بازی Streets of Rage 4

گیمر‌های قدیمی، خاطرات زیادی با بازی‌های مجموعه Streets of Rage دارند. این مجموعه که در کشورمان با نام شورش در شهر شهرت پیدا کرده بود، یکی از IP‌های موفق شرکت سگا در دهه ۹۰ میلادی بود. سه نسخه اول مجموعه بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ روانه بازار شدند و مخصوصا دو نسخه اول، موفقیت بسیار خوبی برای سگا بودند. بااین‌حال تا از راه رسیدن نسخه چهارمی از این مجموعه، طرفداران سال‌های خیلی زیادی را منتظر مانند تا اینکه Streets of Rage 4 در سال ۲۰۲۰ از راه رسید و این هفته به معرفی آن می‌پردازیم.

پس از انتشار نسخه سوم Streets of Rage در سال ۱۹۹۴، سگا تلاش‌هایی برای نسخه دیگری از بازی داشت. برای مثال این شرکت در بازه‌ای، قصد داشت تا نسخه‌ای از مجموعه را برای کنسول Saturn منتشر کند که به نتیجه نرسید. بعد‌ها تلاش مشابهی برای انتشار نسخه جدیدی از بازی برای دریم‌کست هم انجام شد که آن هم نتیجه‌ای نداشت. در سال ۲۰۱۸، استودیو لیزاردکیوب پس از اتمام ساخت بازی Wonder Boy: The Dragon's Trap، قصد داشت تا یک ریمستر از نسخه اول شورش در شهر بسازد. اما خب در پی جدا شدن یکی از اعضای استودیو، این برنامه تغییر کرد و لیزاردکیوب با همراهی شرکت Dotemu، سراغ سگا رفتند تا مجوز ساخت نسخه جدیدی از شورش در شهر را دریافت کنند. سگا با این ایده موافقت کرد و نتیجه آن، آغاز ساخت بازی Streets of Rage 4 بود.

مبارزه با دشمنان در بازی Streets of Rage 4

در ساخت بازی، استودیو‌های Dotemu، Lizardcube و Guard Crush Games باهم همکاری داشتند و به‌طور کلی، ساخت بازی با دقت بالایی به جزییات ریز صورت گرفته است. از طراحی بسیار چشم‌نواز محیط‌های مختلف مراحل گرفته تا دقت بالا در طراحی شخصیت‌ها؛ به طوریکه برای هریک از کاراکتر‌های اصلی بازی حدود هزار فریم و برای دشمنان هم حدود ۳۰۰ فریم انیمیشن در نظر گرفته شده است. اما جدا از این موارد، آنچه که تجربه Streets of Rage 4 را واقعا لذت‌بخش می‌کند، گیم‌پلی درجه‌یک و مفرح آن است.

Streets of Rage 4 بدون اغراق، تجربه‌ای بیت‌ام‌ آپ است که همان اصالت و جذابیت نسخه‌های کلاسیک را با حال و هوای یک اثر مدرن و امروزی ارائه می‌دهد. در نسخه اصلی بازی، پنج شخصیت قابل‌بازی داریم که هرکدام سبک مبارزه‌ای و حرکات خاص خودشان را دارند. در ادامه با انتشار بسته الحاقی Mr. X Nightmare، سه شخصیت دیگر هم به این جمع اضافه شدند. حالت داستانی نسخه اصلی، بازیکنان را در قالب مراحل مختلف به نبرد با دشمنان می‌برد و برای یک تجربه بیت‌ام آپ، داستان قابل قبولی هم روایت می‌کند. تجربه بازی به‌تنهایی هم لذت‌بخش است ولی جذابیت اصلی بازی را زمانی خواهید چشید که همراه‌با یک دوست آن را تجربه کنید و در این حالتِ Co-Op، بازی به اندازه همان نسخه‌های کلاسیک و چند‌نفره بازی کردن آن‌ها دوست‌داشتنی و مفرح است.

گیم پلی و نبردهای بازی Streets of Rage 4

به‌طور کلی، Streets of Rage 4 با گیم‌پلی سرگرم‌کننده، جزییات بصری بسیار مناسب، موسیقی‌های درجه‌یک و همینطور بسته الحاقی ارزشمند Mr. X Nightmare، یکی از بهترین آثار بیت‌ام آپی است که این روز‌ها می‌توان تجربه کرد و پیشنهاد می‌کنم اگر تا الان آن را بازی نکرده‌اید یا سراغ حالت Co-Op آن نرفته‌اید، بیشتر از این خودتان را از لذت تجربه بازی محروم نکنید!

شخصیت اصلی بازی Creaks در وضعیتی آشفته

بازی Creaks

آمانیتا دیزاین یکی از آن استودیو‌هایی است که طی سال‌های گذشته، آثار مستقل واقعا ارزشمندی ساخته و منتشر کرده است. شاید بتوان مشهور‌ترین بازی این استودیو را Machinarium دانست که اولین بازی کامل استودیو و محصول سال ۲۰۰۹ است و قبلا هم در این مجموعه مقاله‌ها به معرفی آن پرداخته‌ایم. اما اثری که امروز از استودیو به‌سراغش رفتیم، Creaks، محصول سال ۲۰۲۰ است.

Radim Jurda و Jan Chlup دو هم‌دانشگاهی بودند که در حین دوره تحصیل، ایده بازی Creaks به‌ ذهن‌شان رسید. این دو بعد‌تر با Jakub Dvorský، بنیان‌گذار استودیو آمانیتا دیزاین و طراح بازی‌هایی چون Machinarium آشنا شدند و همین موضوع زمینه پیوستن آن‌ها به استودیو را فراهم کرد. این دو دوست باهم این فرصت را پیدا کردند تا ایده خود را تا رسیدن به اثری کامل در استودیو گسترش بدهند و Dvorský هم در این راه کنار این دو بود. روند کلی ساخت بازی حدود هشت سال طول کشید و درنهایت سال ۲۰۲۰ بود که به مرحله انتشار رسید.

گیم پلی بازی Creaks

Creaks تجربه‌ای در سبک پازل و پلتفرمر است که البته جنبه‌های پازل آن، به‌مراتب پررنگ‌تر از جنبه‌های پلتفرمری بازی هستند؛ به این صورت که خیلی پیش نخواهد آمد که شما مجبور شوید عکس‌العمل خیلی سریع داشته باشید یا لازم باشد نهایت دقت را در پرش‌ها لحاظ کنید؛ بلکه بیشتر اوقات ذهن‌تان درگیر حل معما‌ها برای پیش‌روی بیشتر در بازی خواهد بود. البته گاهی هم کلا بیخیال همه‌چیز خواهید شد و از زیبایی بصری واقعا فوق‌العاده بازی شگفت‌زده خواهید شد! استودیو آمانیتا دیزاین همیشه وسواس زیادی در طراحی جزییات بصری بازی‌هایش داشته و خب این مورد در Creaks هم به‌وضوح دیده می‌شود و اتمسفر درجه‌یک و چشم‌نواز بازی، بدون شک یکی از بهترین ویژگی‌های آن است.

پازل‌های بازی Creaks، مکانیک‌های خیلی متفاوت و پیچیده‌ای ندارند. اما یکی از جنبه‌هایی که این اثر را متفاوت و متمایز می‌کند، نقش پررنگ موجوداتِ جهانِ بازی در حل معما‌ها است. شما به‌مرور با موجوداتی آشنا می‌شوید که هرکدام رفتار خاص خود را دارند و شما باید با یاد گرفتن این رفتارِ آن‌ها و بدون اینکه آسیبی به خودتان وارد شود، از رفتار و نوع حرکت آن‌ها برای حل معما‌ها استفاده کنید. گاهی هم این موارد را باید با عناصری چون ترکیب کنید و همین موضوع باعث می‌شود تا پازل‌های بازی، هرگز یکنواخت و تکراری نشوند و به مرور هم معرفی مکانیک‌ها و موجودات جدید، تازگی تجربه بازی را حفظ می‌کند.

Creaks پس از انتشار نمره متای ۸۲ را کسب کرد و جزو آثار خوب سبک پازل در سال‌های اخیر است که اگر تا امروز تجربه‌اش نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم سری به آن بزنید.

در پایان لطفا نظر خود را در رابطه با بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده