معرفی بازی های زمان عرضه پلی استیشن VR2

معرفی بازی های زمان عرضه پلی استیشن VR2

سه شنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

زمان زیادی تا عرضه هدست واقعیت مجازی PSVR2 باقی نمانده است و نگاهی داریم به بازی‌هایی که در طول یک ماه اول برای آن منتشر خواهند شد.

چند روز بیشتر تا عرضه پلی استیشن VR2 فاصله نداریم؛ هدست واقعیت مجازی سونی که قرار است این بار با کمک پلی استیشن 5، آثاری جذاب را با کیفیتی بالاتر از هدست قبلی این شرکت به علاقمندان ارائه دهد. پلی استیشن VR2 از هر جهت نسبت به مدل سال ۲۰۱۶ بهبود پیدا کرده است و درکنار افزایش کیفیت، قابلیت‌های جدیدی را نیز ارائه می‌دهد که حس حضور در دنیای مجازی بازی‌های ویدیویی را بیش‌ازپیش تقویت می‌کنند.

از طرفی در کنترلرهای پلی استیشن VR2 با ویژگی‌هایی مثل بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی همراه هستیم که پیش از این با آن‌ها در کنترلر دوال سنس تجربیات لذت‌بخشی داشتیم. از طرف دیگر خود هدست هم قابلیت لرزش دارد و سازندگان بازی های واقعیت مجازی می‌توانند با کمک این ویژگی، حس و حال متفاوتی به آثار خود بدهند. همچنین امکان ردیابی چشم‌های بازیکن هم برای پلی استیشن VR2 در نظر گرفته شده است که دو استفاده جالب دارد؛ هم می‌توان به شکل خلاقانه‌ای از این قابلیت برای جذابیت بخشیدن به گیم‌پلی استفاده کرد و هم از نظر تکنیکی، باعث بهبود کیفیت تصویر می‌شود و بازی با درنظرگرفتن محل نگاه بازیکن، آن بخش را با کیفیتی بالاتر در اختیار او قرار می‌دهد و از جزئیات سایر بخش‌ها می‌کاهد تا بار پردازشی کمتر شود.

سونی درکنار ارائه کیفیتی بالا برای هدست واقعیت مجازی جدید خود که تا امروز با نظرات بسیار مثبت اهالی صنعت بازی روبه‌رو شده، آثار فراوانی را هم برای آن در نظر گرفته است. طبق اطلاعات به‌دست آمده، تا این لحظه بیش از ۱۲۰ بازی برای پلی استیشن VR2 تدارک دیده شده‌اند که ۵۲ عدد از آن‌ها در همان ماه اول به‌دست علاقمندان می‌رسند؛ بازی‌هایی که بخشی از آن‌ها پیش از این برای مدل قبلی پلی استیشن VR یا سایر هدست‌ها عرضه شده بودند و اکنون با بهبودهایی برای هدست پلی استیشن 5 آماده شده‌اند، بعضی از آن‌ها کاملاً جدید هستند و بخش دیگری هم نه بازی‌های جداگانه واقعیت مجازی، بلکه بازی‌های استانداردی هستند که این ویژگی به آن‌ها اضافه شده است.

با زومجی همراه باشید تا سری بزنیم به دنیای واقعیت مجازی پلی استیشن 5 و نگاهی داشته باشیم به موج اول بازی‌های پلی استیشن VR2.

بازیکن‌های فوتبال آمریکایی در بازی 2MD: VR Football Unleashed All-Star

2MD: VR Football Unleashed All-Star

  • سازنده: Truant Pixel
  • ناشر: Truant Pixel

با وجود طرفداران پُرشمار ورزش فوتبال (چه از نوع جهانی و چه مدل آمریکایی)، کمتر کسی به جز اعضای تیم‌ها و سایر عوامل برگزاری مسابقات، فرصت حضور در وسط زمین استادیوم‌های عظیم را به‌دست می‌آورد و در دنیای بازی‌های ویدیویی هم به ندرت شاهد ارائه بازی‌های ورزشی از دید اول شخص بوده‌ایم تا خود را به بهترین شکل ممکن به‌جای ورزشکار موردنظر بگذاریم. استودیو Truant Pixel چند سال قبل با بازی 2MD: VR Football به سراغ انجام این کار رفت و مسابقات فوتبال آمریکایی را از زاویه اول شخص و به کمک هدست‌های واقعیت مجازی تدارک دید.

در نسخه جدید بازی که به‌زودی برای پلی استیشن VR2 منتشر می‌شود، شاهد ارتقای کیفیت و اضافه شدن بخش‌های مختلفی هستیم و مدت زمان هر بازی (که در نسخه قبلی دو دقیقه بود) نیز طولانی‌تر شده است و می‌توان حتی مسابقاتی ۶۰ دقیقه‌ای هم ترتیب داد. طرفداران فوتبال آمریکایی می‌توانند حس حضور درون استادیوم و نبردهای سنگین این ورزش را این بار با قابلیت انتخاب از بین ۵۲ تیم از هشت لیگ درون ۷۰ استادیوم مختلف تجربه کنند و قبل از هر بازی هم به سراغ برنامه‌ریزی و استفاده از نقشه‌های مختلف برای پیروزی بروند.

شخصیت بازی After the Fall در حال مبارزه با هیولاها

After the Fall

  • سازنده: Vertigo Games
  • ناشر: Vertigo Games

در بازی After the Fall به همراه دوستان خود در قالب یک تیم چهارنفره، وارد شهر لس‌آنجلس می‌شوید؛ لس‌آنجلسی که بر اثر اتفاقاتی آخرالزمانی نابود شده و همه جای آن یخ زده است. اوضاع شهر به هیچ وجه خوب نیست و در گوشه و کنار آن، موجودات زامبی‌مانندی کمین کرده‌اند که کافی است شما را ببینند تا در گروه‌هایی عظیم به سمت شما حمله کنند؛ موجوداتی با شکل و شمایل متنوع از نمونه‌های ساده‌تر تا موارد غول‌پیکر که برای ازبین‌بردن آن‌ها نیاز به استراتژی‌های مناسب دارید.

سلاح‌های متنوعی برای بازی در نظر گرفته شده است، از نمونه‌های کلاسیک و معمولی تا موشک‌انداز و همین‌طور سلاحی که اره‌برقی‌های کوچکی را به سمت دشمنان پرتاب می‌کند؛ سلاح‌هایی که می‌توان به تدریج قدرت و قابلیت‌های بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفت و با کمک بازخورد لمسی کنترلر پلی استیشن VR2، بیش‌ازپیش درون دنیای ترسناک بازی غرق شد؛ موضوعی که در مورد خود هدست هم صدق می‌کند و کافی است با یک موجود وحشی طرف شوید که به سر شخصیت اصلی ضربه‌ای می‌زند و این ضربه را با هدست نیز احساس کنید.

شخصیت‌های بازی Altair Break با شمشیر در کنار ربات

Altair Breaker

  • سازنده: Thirdverse
  • ناشر: Thirdverse

در Altair Breaker، شمشیربازی را در قالب واقعیت مجازی تجربه می‌کنید و وارد دنیایی فانتزی می‌شوید که ماجراهای آن روی جزیره‌ای شناور در هوا به نام Vastus جریان دارد؛ مکانی که سال‌ها قبل روزگار باشکوهی را تجربه می‌کرده، ولی اکنون به خرابه‌ای پُر از ربات‌های مهاجم تبدیل شده است و باید به سراغ پاکسازی جزیره از این ربات‌ها و بازگرداندن صلح بروید.

این بازی که پیش از این برای هدست‌های دیگر منتشر شده بود، روی پلی استیشن 5 تمام محتوای عرضه شده را تا به‌روزرسانی Even Horizon درون خود دارد و می‌توان آن را به‌صورت Co-op آنلاین درکنار سه نفر دیگر تجربه کرد و با زدن کمبوهای جذاب، حس و حال حضور در یک انیمه را به‌دست آورد.

شخصیت بازی Among Us VR در کنار جسد یکی از بازیکن‌ها

Among Us VR

  • سازنده: Schell Games
  • ناشر: Innersloth

بازی Among Us یکی از پدیده‌های سال‌های اخیر صنعت بازی محسوب می‌شود که با وجود عرضه در سال ۲۰۱۸، در ابتدا خیلی هم سروصدایی به پا نکرد و تازه دو سال بعد به محبوبیتی حیرت‌انگیز رسید و میلیون‌ها نفر را سرگرم کرد و هنوز هم طرفداران زیادی دارد. این بازی مهیج چندنفره، اواخر سال گذشته وارد دنیای واقعیت مجازی شد و شاهد عرضه Among Us VR برای پی سی و هدست کوئست 2 بودیم و پلی استیشن VR2 نیز تا چند روز دیگر میزبان آن خواهد بود.

هسته اصلی Among Us VR کم و بیش شبیه نسخه اصلی است و بازیکن‌ها در هر دست به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ خدمه یک سفینه فضایی که باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا به پیروزی برسند، درکنار افرادی که شکل و شمایلی مشابه آن‌ها دارند ولی در حقیقت نفوذی‌هایی هستند که باید بدون شناسایی شدن، تک‌تک خدمه را از بین ببرند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ماجرا هم به تصمیم‌گیری بازیکن‌ها برای شناسایی نفوذی بعد از پیدا شدن هر جسد مربوط می‌شود که لحظات خنده‌دار و البته پُر استرسی را شکل می‌دهد.

بازی Among Us VR با وجود شباهت‌های زیاد به نسخه قبلی، به‌صورت اول شخص دنبال می‌شود تا حس حضور در محیط با کمک هدست واقعیت مجازی به خوبی به بازیکن‌ها منتقل شود و به این ترتیب هیجانی بیش‌ازپیش را به آن‌ها تزریق می‌کند.

لوگوی بازی Awesome Asteroids

Awesome Asteroids

  • سازنده: Strange Games
  • ناشر: Strange Games

احتمالاً با بازی Asteroids آشنایی دارید؛ یکی از قدیمی‌ترین آثار معروف صنعت بازی که محصولی از شرکت آتاری بود و بازیکن‌ها در آن با کمک یک سفینه فضایی، به سراغ انهدام سیارک‌ها می‌رفتند. اکنون استودیو Strange Games اثری کم و بیش مشابه آن بازی کلاسیک را تدارک دیده است، البته با تکنولوژی مدرن و بهره بردن از قابلیت‌های واقعیت مجازی.

Awesome Asteroids به‌عنوان یکی از اولین بازی های پلی استیشن VR2، هدایت سفینه‌ای را به شکل اول شخص در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و او را به دل کهکشانی پُر از سیارک می‌فرستد تا با تخریب آن‌ها، از خطرات این سیارک‌ها برای بشر بکاهد. طبق گفته سازندگان بازی، بعدها نسخه ارتقایافته‌ای هم از آن منتشر خواهد شد، ولی فعلاً آن‌ها نسخه معمولی بازی را برای انتشار در روزهای اول عرضه هدست واقعیت مجازی سونی در نظر دارند.

قایق روی آب در بازی Before Your Eyes

Before Your Eyes

  • سازنده: GoodbyeWorld Games
  • ناشر: Skybound Games

بازی Before Your Eyes قرار است یکی از جالب‌ترین استفاده‌ها را از قابلیت ردیابی چشم در پلی استیشن VR2 انجام دهد؛ به این صورت که همه چیز در این اثر ماجرایی با نگاه بازیکن پیش می‌رود و او با زاویه نگاه خود و پلک زدن در بخش‌های موردنیاز، داستان را جلو می‌برد و ماجراهای شخصیت اصلی به نام «بنجامین برین» را دنبال می‌کند؛ شخصیتی که خاطرات خود را از دوران کودکی تا ملاقات با اولین عشق زندگی و سایر اتفاقات مهم عمر خود مرور می‌کند، آن هم در قالب گرافیک هنری ساده و زیبایی که درکنار موسیقی‌های آرامش‌بخش بازی، به خوبی مخاطب را درون خود غرق می‌کند.

بازی Before Your Eyes که پیش از این برای پی سی، اندروید و iOS منتشر شده بود، به‌عنوان اثری متفاوت و خلاقانه استقبال خوبی را به‌دنبال داشت و به دستاوردهایی مثل جایزه «بازی فراتر از سرگرمی» از بفتا نیز رسید و به‌زودی دارندگان پلی استیشن VR2 را هم با سفر جادویی خود همراه می‌کند.

کاکتوس‌ها در میدان جنگ در بازی Cactus Cowboy: Plants at War

Cactus Cowboy: Plants at War

  • سازنده: Cactus VR Studios
  • ناشر: Cactus VR Studios

در یکی از اولین بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 5، هدایت کاکتوس‌هایی را برعهده می‌گیریم که برای دفاع از سرزمین خود دربرابر حمله حشرات، وارد جبهه‌های نبرد می‌شوند و جنگی عظیم را پیش می‌برند. بازی Cactus Cowboy با تم طنز خود، نبردهایی را با حال و هوای جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد که بعضی از بخش‌های آن شباهت زیادی به اتفاقات مهم این جنگ دارند؛ از جمله نبرد نرماندی یا D-Day که این بار با حضور کاکتوس‌ها به تصویر کشیده شده است.

انواع و اقسام سلاح‌های سبک و سنگین برای این بازی کارتونی تدارک دیده شده‌اند و در آن باید منتظر هر اتفاقی باشید، حتی حمله حشرات با تانک و هواپیما. این بازی مفرح بعد از عرضه برای هدست‌هایی مثل کوئست، به‌زودی به‌صورت یک اثر Free to Play برای پلی استیشن VR2 منتشر خواهد شد.

مبارزه با موش‌ها در معدن در بازی Cave Digger 2

Cave Digger 2: Dig Harder

  • سازنده: VRKiwi
  • ناشر: VRKiwi

بازی Cave Digger با عرضه در سال ۲۰۱۸، هرچند کیفیت خیلی بالایی نداشت ولی طرفداران خاص خود را پیدا کرد و به همین دلیل سازندگان آن تصمیم گرفتند روی نسخه دوم کار کنند و آن را با بهبودهای فراوان، چند ماه قبل برای هدست‌های واقعیت مجازی منتشر کردند و تا چند روز دیگر هم نوبت به پلی استیشن VR2 می‌رسد.

در این بازی اکشن ماجرایی با تم غرب وحشی که می‌توان آن را در تیم‌های چهارنفره به همراه دوستان تجربه کرد، سفرهای پُر ماجرایی به دل معادن و غارهای خطرناک خواهیم داشت و به‌طور اول شخص، به سراغ کندن دیواره‌ها و استفاده از تی‌ان‌تی برای باز کردن راه‌ها و درنهایت پیدا کردن گنج‌ها می‌رویم. بازی درکنار تم طنز خود، حالتی کاملاً فانتزی هم دارد و از موجودات عجیب و غریب لاوکرفتی تا صندوق‌های طلای زنده را در آن شاهد هستیم و بنابراین عجیب نیست که درکنار تجهیزات متنوع برای کند و کاو معادن، به سلاح‌های مختلفی نیز برای مبارزه با خطرات دسترسی داشته باشیم.

ساختمان‌ها و خیابان‌ها در بازی Cities VR

Cities VR

  • سازنده: Fast Travel Games
  • ناشر: Paradox Interactive

سری بازی‌های SimCity از زمان آغاز به کار در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان بزرگ‌ترین آثار مرتبط با شهرسازی شناخته می‌شدند و طرفداران پُرشماری پیدا کردند که البته این قضیه در نسخه ۲۰۱۳ به پایان رسید و این بازی به دلایل مختلف چنان شکستی خورد که تا امروز شاهد عرضه نسخه اصلی دیگری از آن نبوده‌ایم. ولی دراین‌میان جایگزینی به نام Cities: Skylines از راه رسید که توانست با کیفیت بالای خود، مخاطبان زیادی به‌دست آورد و تا امروز هم بیش از ۱۲ میلیون نسخه فروخته است.

مدتی قبل شاهد عرضه یک بازی واقعیت مجازی با نام Cities VR برای هدست کوئست بودیم که شهرسازی را به شکلی متفاوت و جذاب‌تر از همیشه ارائه می‌دهد و نه دقیقاً نسخه واقعیت مجازی بازی قبلی، بلکه یک محصول جدید با ویژگی‌های خاص خود به حساب می‌آید؛ اثری که تا چند روز دیگر برای پلی استیشن VR2 منتشر می‌شود و در آن می‌توانید با حس و حالی طبیعی‌تر از قبل، به طراحی شهر دلخواه خود بپردازید و از نصب پل‌ها و کاشتن درختان تا ساختمان‌ها و سیستم حمل‌و‌نقل را با سلیقه خود انجام دهید. این شما هستید که در نقش شهردار و مسئول اجرایی شهر، باید انواع و اقسام نیازهای شهروندان را در نظر بگیرید و به‌دنبال رضایت آن‌ها باشید.

موجودات فضایی رنگارنگ در بازی Cosmonious High

Cosmonious High

  • سازنده: Owlchemy Labs
  • ناشر: Owlchemy Labs

استودیو Owlchemy Labs با تجربه بالایی که در زمینه بازی های واقعیت مجازی پیدا کرده و بعد از عرضه بازی‌هایی مثل Rick and Morty: Virtual Rick-ality، این بار به سراغ ارائه یک اثر متفاوت و بامزه دیگر رفته است؛ Cosmonious High که سال گذشته برای پی سی منتشر شد و به‌زودی برای پلی استیشن VR2 نیز عرضه می‌شود.

در این بازی وارد یک دبیرستان فضایی پُر از موجودات عجیب و غریب می‌شوید و بعد از انتخاب مواردی مثل کیف و کلاه و وسایل مدرسه، پا به دنیایی سرشار از اتفاقات جالب می‌گذارید که در آن هر کسی قدرت‌های خاص خود را دارد و شما نیز با قابلیت‌هایی که در اختیار دارید، درکنار ماجراجویی‌های مختلف باید یک زندگی دبیرستانی را نیز درکنار سایر دانش‌آموزان تجربه کنید. Cosmonious High آزادی عمل بالایی را در مقایسه با خیلی از بازی های واقعیت مجازی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و طنز جالب و جلوه‌های بصری جذاب و خوش آب و رنگ آن هم باعث می‌شوند حضور در کلاس‌های درس، لذت‌بخش‌تر از هر زمان دیگری باشد.

آدونیس کرید در حال بوکس در بازی Creed: Rise to Glory

Creed: Rise to Glory - Championship Edition

  • سازنده: Survios
  • ناشر: Survios

فیلم کرید با حضور مایکل بی جردن و سیلوستر استالونه در حالی در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان اسپین‌آفی از سری فیلم‌های راکی (Rocky) اکران شد که شاید حتی خود سازندگان آن هم انتظار چنین موفقیتی را از این درام ورزشی نداشتند. استقبال مخاطبان از کرید باعث شد نسخه دوم آن هم تولید شود و درکنار این فیلم، یک بازی ویدیویی به نام Creed: Rise to Glory هم عرضه شد که رقابت‌های مهیج بوکس را به شکل واقعیت مجازی به نمایش می‌گذاشت.

اکنون نسخه بهبودیافته بازی با کیفیتی بهتر از قبل برای پلی استیشن VR2 در راه است تا هم‌زمان با سومین فیلم کرید عرضه شود و رقابت‌های بوکس را جذاب‌تر از هر زمان دیگری به دوست‌داران این ورزش هدیه کند؛ آن هم با بخش‌های جدید و قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوع و بهبود فراوان در حالت آنلاین؛ اثری که می‌توانید در آن در قالب «آدونیس کرید» به سراغ بخش‌های داستانی بروید یا مینی‌گیم‌های تمرینی را پشت سر بگذارید و در مجموع تنوع بالایی را در دنیای بوکس تجربه کنید.

شخصیت‌های بازی Demeo با خنجر و تیر و کمان

Demeo

  • سازنده: Resolution Games
  • ناشر: Resolution Games

طرفداران بازی‌های رومیزی با المان‌های نقش‌آفرینی هم می‌توانند از همان روزهای اول عرضه پلی استیشن VR2، به سراغ تجربه‌ای جذاب در این زمینه بروند. بازی Demeo، حال و هوای گشت‌و‌گذار درون سیاهچال‌ها را با جذابیت بازی‌های رومیزی ترکیب می‌کند و در آن می‌توانید به هدایت قهرمان خود از بین کلاس‌های مختلفی مثل جادوگر و شکارچی بپردازید و با استفاده از مهارت خود و البته گاهی اوقات شانس، مشکلات را پشت سر بگذارید.

بازی از بخش‌های مأموریتی و چندنفره تشکیل می‌شود و مبارزات نوبتی آن با استفاده از جادوها، ضربات نزدیک و آیتم‌های مختلف، تنوع بالایی را ارائه می‌دهد. کارت‌هایی هم در اختیار بازیکن قرار دارد که هرکدام قابلیت مخصوص خود را دارند و مثلاً می‌توان با کمک یکی از آن‌ها به نقطه دیگری از زمین بازی منتقل شد یا با کمک دیگری، یک سپر قدرتمند دربرابر حملات دشمنان ایجاد کرد. در مجموع Demeo از آن دست بازی های واقعیت مجازی است که مخاطبان مخصوص خود را دارد و اگر اهل بازی‌های رومیزی با چاشنی نقش‌آفرینی هستید، نباید آن را از دست بدهید.

شخصیت بازی Drums Rock در حال اجرای آهنگ در کنار شیاطین

Drums Rock

  • سازنده: Garage51
  • ناشر: Garage51

اگر از طرفداران بازی‌های Guitar Hero و Rock Band باشید، در همان نگاه اول متوجه شباهت فراوان Drums Rock به این بازی‌های موزیکال/ریتمیک می‌شوید. بازی دقیقاً از همان سبک گیم‌پلی بهره می‌برد و در مقابل بازیکن، درامی با چندین بخش قرار گرفته است که باید به محض اینکه زمان موردنظر از راه رسید، یکی از دکمه‌ها را فشار دهد.

Drums Rock استفاده کاملی از قابلیت‌های هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5 می‌کند و از بازخورد لمسی تا لرزش هدست و همین‌طور ردیابی چشم در آن به کار رفته است. از نظر فهرست آهنگ‌ها هم با اثر جذابی طرف هستیم و از Bring Me to Life - Evanescence و I Love Rock 'n' Roll - Joan Jett تا آهنگ‌های اوریجینال ساخته شده برای بازی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. درکنار بخش‌های متنوعی که برای بازی در نظر گرفته شده‌اند و همین‌طور قابلیت‌های شخصی‌سازی که تنوع بالایی به آن می‌دهند، بخش داستانی جذابی نیز برای Drums Rock طراحی شده است که در آن به سراغ ماجراهای جالبی با حضور شیاطین و هیولاهای فانتزی می‌رویم.

شخصیت‌های بازی Dyschronia: Chronos Alternate با پس زمینه ساختمان

Dyschronia: Chronos Alternate

  • سازنده: MyDearest Inc
  • ناشر: Perp Games

ماجراهای بازی Dyschronia در شهری ساحلی به نام Astrum Close اتفاق می‌افتد که آمار جرم و جنایت در آن به ۰.۰۰۱٪‌ رسیده است؛ موضوعی که علت آن به پیش‌بینی و کشف جرم پیش از وقوع آن برمی‌گردد. ولی معمولاً چنین داستان‌هایی (مثل فیلم Minority Report یا گزارش اقلیت) به این خوبی و خوشی پیش نمی‌روند و در اینجا هم «پروفسور رامفورد»، مؤسس شهر به قتل می‌رسد، آن هم بدون اینکه این قضیه پیش‌بینی شده باشد. به همین دلیل فردی به نام Hal Scion مأموریت بررسی ماجرا را برعهده می‌گیرد و بازیکن هم در نقش این شخصیت، یک داستان کارآگاهی متفاوت را پیش می‌برد.

بازی Dyschronia که با ظاهری انیمه‌مانند همراه است، قابلیت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد و از نفوذ به گذشته و جست‌وجو در اتفاقات قبلی برای پیدا کردن سرنخ، تا کمک گرفتن از رباتی برای کشف معماها، لحظات جذابی را پشت سر می‌گذارید و البته بخش‌های اکشن و مخفی‌کاری هم برای بازی در نظر گرفته شده است که در آن‌ها باید مراقب هوش مصنوعی نگهبان شهر باشید و کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است باعث بروز مشکلات فراوانی برای شما شود.

اوریگامی روی میز در بازی Engram

Engram

  • سازنده: Maze Theory
  • ناشر: Maze Theory

در سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه بازی واقعیت مجازی Doctor Who: The Edge of Time بودیم که با وجود ایراداتی که داشت، تجربه متفاوتی را برای دوست‌داران سریال دکتر هو رقم زد. اکنون سازنده آن بازی یعنی Maze Theory، اثر جدید خود را برای عرضه روی هدست‌هایی مثل پلی استیشن VR2 آماده کرده است؛ پروژه‌ای که ابتدا با نام The Vanishing Act معرفی شده بود و سپس به Engram تغییر نام داد.

این بازی روان‌شناختی، مخاطب را به سفری درون ذهن افراد مختلف دعوت می‌کند تا خاطرات قدیمی آن‌ها را زنده کند. سازندگان بازی تأکید زیادی روی استفاده از قابلیت‌های پلی استیشن VR2 و کیفیت بالای این هدست دارند؛ به طوری که هرچند پروژه مدتی برای مدل قبلی هدست سونی آماه می‌شد، ولی دست نگه داشتند تا آن را برای هدست پلی استیشن 5 آماده کنند و باید دید درنهایت چه جایگاهی را در میان بازی‌های هم‌زمان با عرضه این هدست واقعیت مجازی به‌دست می‌آورند.

آتش بازی در بازی Fantavision 202X

Fantavision 202X

  • سازنده: Cosmo Machia
  • ناشر: Cosmo Machia

بازی فانتاویژن یکی از آثار هم‌زمان با عرضه پلی استیشن 2 در ژاپن بود و هرچند بعدها کم و بیش به‌دست فراموشی سپرده شد، ولی در دوران خود با استقبال بخشی از منتقدان روبه‌رو شد. سبک پازل بازی تفاوت‌هایی نسبت به اکثر آثار مشابه داشت و گیم‌پلی مبتنی بر هماهنگ کردن رنگ‌ها، با آتش‌بازی‌های زیبایی ترکیب شده بود و فانتاویژن را به‌عنوان محصولی از استودیو ژاپن، به یکی از اولین آثار پلی استیشن 2 تبدیل کرده بود که تفاوت قدرت این کنسول را با محصول قبلی سونی به نمایش می‌گذاشت.

بعد از گذشت ۲۳ سال، به‌زودی شاهد احیای فانتاویژن خواهیم بود و استودیو Cosmo Machia نسخه جدید آن را برای پلی استیشن VR2 عرضه خواهد کرد. فانتاویژن 202X با موتور آنریل طراحی شده و قرار است یک بار دیگر آتش‌بازی‌هایی تماشایی را این بار با تکنولوژی مدرن به نمایش بگذارد، آن هم به شکل واقعیت مجازی و با بهره‌گیری از امکانات مختلف هدست سونی تا حس حضور دربرابر آتش‌بازی‌ها را با پس‌زمینه‌های متنوعی از شهرهای معمولی تا دنیاهای آینده‌نگرانه و چشم‌اندازهایی در دل کهکشان به خوبی به مخاطبان منتقل کند؛ درکنار بخش Replay که امکان تماشای این صحنه‌های زیبا را بعد از پایان هر مرحله می‌دهد.

والپیپر رسمی آبی و قرمز بازی Gran Turismo 7، شبیه ساز اتومبیل رانی استودیو ژاپنی Polyphony Digital پلی استیشن سونی

Gran Turismo 7

  • سازنده: Polyphony Digital
  • ناشر: سونی

مجموعه ریسینگ محبوب پولی فونی دیجیتال در طول سال‌های اخیر با مشکلات ریز و درشتی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و با وجود کیفیت بالای گیم‌پلی و ویژگی‌های جالبی که داشت، هر بار به دلایلی با انتقاداتی همراه می‌شد. ولی بالاخره با عرضه گرن توریسمو 7 برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5، این برند قدیمی یک بار دیگر به دوران اوج خود بازگشت و نشان داد که دود از کنده بلند می‌شود. یکی از بهترین اخبار مرتبط با پلی استیشن VR2 نیز به پشتیبانی بازی گرن توریسمو 7 از هدست واقعیت مجازی سونی برمی‌گردد.

سبک ریسینگ همواره رابطه نزدیکی با واقعیت مجازی داشته است و گرن توریسمو اسپرت هم به‌عنوان اثر قبلی پولی فونی دیجیتال از پلی استیشن VR پشتیبانی می‌کرد، ولی به شکلی بسیار محدود و جمع و جور. اما این بار با اوضاع به مراتب بهتری روبه‌رو هستیم و تقریباً تمام بخش‌های تک‌نفره و آنلاین بازی گرن توریسمو 7 از پلی استیشن VR2 پشتیبانی می‌کنند (به جز حالت دونفره Split Screen) و صاحبان بازی می‌توانند به‌زودی با کمک یک به‌روزرسانی رایگان، به شکلی طبیعی‌تر و مهیج‌تر از قبل درون بیش از ۴۵۰ اتومبیلِ گرن توریسمو 7 قرار بگیرند و برای پیروزی در مسابقات تلاش کنند.

شخصیت بازی Horizon Call of the Mountain در کنار مناظر و ربات‌ها

Horizon Call of the Mountain

  • سازنده: Guerrilla Games/Firesprite
  • ناشر: سونی

مجموعه هورایزن جزو آثار بزرگ این سال‌های پلی استیشن محسوب می‌شود و بعد از عرضه دو نسخه اصلی و یک DLC (درکنار DLC نسخه دوم که تا چند ماه دیگر منتشر می‌شود)، سونی روی پروژه‌های دیگری هم در دنیای هورایزن کار می‌کند. علاوه‌بر تولید یک بازی چندنفره و همین‌طور سریالی که قرار است توسط نتفلیکس عرضه شود، به‌زودی شاهد انتشار بازی واقعیت مجازی Horizon Call of the Mountain نیز خواهیم بود.

بازی Horizon Call of the Mountain ماجراهای شخصیتی به نام Ryas را روایت می‌کند؛ یکی از نیروهای سابق Shadow Carja که در گذشته فعالیت‌هایی داشته که اکنون از انجام آن‌ها پشیمان است و می‌خواهد با جبران کارهای قبلی خود، به رستگاری برسد. بازیکن در قالب یک اثر اول شخص کنترل این شخصیت را به‌دست می‌گیرد و مکانیزم‌های نسخه‌های اصلی هورایزن مثل بالا رفتن از صخره‌ها و استفاده از تیر و کمان را به شکلی جدید با کمک پلی استیشن VR2 تجربه می‌کند.

انتظارات از بازی Horizon Call of the Mountain به‌عنوان یکی از معدود آثار انحصاری در ابتدای راه پلی استیشن VR2 بسیار بالا است و استودیو فایر اسپرایت هم به‌عنوان یکی از اعضای جدید خانواده پلی استیشن، به‌دلیل تجربه بالای خود در زمینه تولید بازی های واقعیت مجازی وارد مراحل تولید این پروژه شده و با گوریلا گیمز همکاری کرده است تا احتمالاً با یکی از آثار بزرگ سال اول هدست سونی همراه شویم.

ربات گیج در بازی Job Simulator

Job Simulator

  • سازنده: Owlchemy Labs
  • ناشر: Owlchemy Labs

استدیو Owlchemy Labs درکنار Cosmonious High، بازی‌های دیگری را هم برای روزهای اول پلی استیشن VR2 آماده می‌کند که یکی از آن‌ها شبیه‌ساز کار است؛ اثری که چند سال قبل برای پلی استیشن VR و هدست‌های دیگر عرضه شده و به محبوبیت بالایی رسیده بود و اکنون با یک به‌روزرسانی برای پلی استیشن 5 آماده می‌شود.

شبیه‌ساز کار برخلاف اسم خود، یک بازی عادی و خسته‌کننده در مورد کارهای تکراری نیست و برعکس، اثر بامزه و دیوانه‌واری است که مخاطب را به سراغ شغل‌هایی مثل مکانیکی، آشپزی و... می‌فرستد، البته با چاشنی طنز و اتفاقات عجیب. ماجراهای بازی در سال ۲۰۵۰ رخ می‌دهد؛ زمانی‌که ربات‌ها همه چیز را به‌دست گرفته‌اند و می‌خواهند نگاهی به دوران کار و فعالیت انسان‌ها در دهه‌های قبلی داشته باشند و مشاغل مختلف را آزمایش کنند. بازی با طنز خاص خود به شکلی طراحی شده است که مثلاً وقتی به‌عنوان کارمند اداره مشغول به کار می‌شوید، باید درکنار فعالیت‌هایی مثل پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی، دونات هم بخورید تا یک کارمند نمونه باشید! آزادی عمل بازی هم در حد مناسبی قرار دارد و مثلاً می‌توانید به‌عنوان آشپز رستوران، پیتزاها را با مواد دلخواه درست کنید و هر بار به سراغ ترکیب جدیدی بروید.

فرار از ولاسی‌رپتر در بازی Jurassic World: Aftermath

Jurassic World Aftermath

  • سازنده: Coatsink Software
  • ناشر: Coatsink Software

تا امروز بازی های واقعیت مجازی متنوعی از سری پارک ژوراسیک/دنیای ژوراسیک منتشر شده که یکی از جدیدترین موارد، Jurassic World Aftermath است که پیش از این برای هدست‌های کوئست و کنسول نینتندو سوئیچ (البته نه در قالب واقعیت مجازی) منتشر شده و اکنون نوبت به انتشار آن برای پلی استیشن VR2 رسیده است.

اولین نکته‌ای که با دیدن بازی جلب توجه می‌کند، گرافیک کارتونی و سل‌شید آن است که تصویری متفاوت از دایناسورها را به نمایش می‌گذارد؛ دایناسورهایی مثل ولاسی‌رپتور و تیرانوسورس رکس که دو سال بعد از وقایع فیلم دنیای ژوراسیک در جزیره Isla Nublar با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم و خیلی هم هوس خوردن گوشت انسان را کرده‌اند! خطرات مواجه شدن با این دایناسورها باعث شده است سبک بازی به‌صورت مخفی‌کاری طراحی شود، آن هم در قالب اول شخص. بازی درکنار المان‌های مخفی‌کاری، پازل‌هایی هم در گوشه و کنار خود دارد و داستان آن نیز با صداپیشگی جف گلدبلوم (یکی از بازیگران سری فیلم‌های پارک ژوراسیک) و لورا بیلی (صداپیشه شخصیت «ابی» در بازی The Last of Us 2) پیش می‌رود.

کایاک سواری در آب‌های قطبی در بازی Kayak VR: Mirage

Kayak VR: Mirage

  • سازنده: Better Than Life
  • ناشر: Better Than Life

کایاک‌سواری یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین رشته‌های مرتبط با قایق‌رانی محسوب می‌شود و مسابقات آن طرفداران زیادی دارد. تا امروز بازی‌های مختلفی را در ارتباط با قایق‌رانی داشته‌ایم، ولی کمتر فرصت تجربه‌ای مثل Kayak VR: Mirage به علاقمندان این رشته داده شده است، آن هم در قالب واقعیت مجازی که هیجان این ورزش را به مراتب بالاتر می‌برد.

در این بازی که پیش از این برای پی سی منتشر شده بود و به‌زودی برای پلی استیشن VR2 هم عرضه می‌شود، به نقاط مختلف دنیا سر می‌زنیم و از حرکت در غارهای یخی اطراف قطب جنوب و مسیرهای آبی طوفانی نروژ، تا تنگه‌های استرالیا و کایاک‌سواری درکنار دلفین‌ها در کاستاریکا را تجربه خواهیم کرد؛ آن هم با گرافیکی تماشایی که محیط‌های زیبای هر منطقه را به خوبی شبیه‌سازی کرده است. همچنین درکنار حالت‌های اصلی که شکل رقابتی و سرعتی دارند، می‌توان به سراغ حالت آزاد هم رفت و لحظاتی آرامش‌بخش و دلپذیر را بدون استرس درون کایاک تجربه کرد.

طرح کارتونی از Kizuna AI

Kizuna AI: Touch the Beat

  • سازنده: Gemdrops
  • ناشر: Gemdrops

یوتیوبرهای مجازی (VTubers) را می‌توان جزو پدیده‌های عجیب این سال‌های اینترنت دانست؛ افرادی که برخلاف یوتیوبرهای معمولی، به‌جای نمایش ظاهر واقعی خود از یک آواتار دیجیتالی استفاده می‌کنند و اکثراً هم ژاپنی هستند. یکی از معروف‌ترین این افراد، Kizuna AI نام دارد که اولین‌بار هم او بود که باعث مطرح شدن عبارت یوتیوبر مجازی شد؛ کسی که از سال ۲۰۱۶ شروع به فعالیت کرد و در این دوران هم میلیون‌ها طرفدار به‌دست آورد.

محبوبیت بالای این یوتیوبر مجازی باعث شده است حتی شاهد عرضه بازی‌های ویدیویی با حضور او باشیم و جدیدترین بازی در این زمینه هم Kizuna AI: Touch the Beat نام دارد که پلی استیشن VR2 نیز یکی از میزبان‌های آن خواهد بود. این بازی ریتمیک شامل ۱۵ آهنگ می‌شود که بازیکن درکنار Kizuna AI به اجرای آن‌ها می‌پردازد و به جز این بخش که حالتی مثل سایر بازی‌های موزیکال/ریتمیک دارد، بخشی هم برای بازی در نظر گرفته شده است که می‌توانید در آن به‌طور آزادانه در اطراف سن حرکت کنید.

موش در جنگل در بازی Moss

Moss

  • سازنده: Polyarc
  • ناشر: Polyarc

استودیو Polyarc سه سال بعد از تأسیس، یکی از معروف‌ترین بازی‌های پلی استیشن VR (و بعدها هدست‌های دیگر) را به‌دست علاقمندان رساند؛ اثری در ارتباط با موش کوچکی به نام Quill که عموی خود را گم کرده است و با کمک بازیکن قصد پیدا کردن او را دارد. این بازی پازل/معمایی استفاده‌های خلاقانه‌ای از ترکیب سبک‌های اول شخص (زاویه دید بازیکن) و سوم شخص (موش) کرده بود و حل کردن معماها و پازل‌ها نیز با کمک بازیکن و موش امکان‌پذیر بود.

سبک خاص بازی اجازه می‌داد که در لحظات مختلف، زاویه دید خود را عوض کنیم و با بررسی بهتر محیط، موانع را پشت سر بگذاریم. استفاده موش از زبان اشاره برای برقراری ارتباط با بازیکن هم در نوع خود جالب بود و حس و حال متفاوتی به بازی می‌داد. بازی Moss بعد از موفقیت‌هایی که روی هدست قبلی سونی به‌دست آورد، پس از گذشت پنج سال برای پلی استیشن VR2 نیز عرضه می‌شود.

تصویر بازی Moss Book

Moss: Book 2

  • سازنده: Polyarc
  • ناشر: Polyarc

یک سال قبل شاهد انتشار بازی Moss: Book 2 بودیم و این بار هم پلی استیشن VR، اولین پلتفرم این بازی محسوب می‌شد و سپس نوبت به سایر هدست‌ها رسید. در قسمت دوم Moss که هم‌زمان با عرضه پلی استیشن VR2 برای این هدست هم منتشر می‌شود، یک بار دیگر با ماجراهای Quill همراه می‌شویم و این موش بامزه و شمشیرباز را در سفری پُر خطر همراهی می‌کنیم.

بازی از جهات زیادی به نسخه اول شباهت دارد و در عین حال ویژگی‌های جدیدی هم برای ارتباط هرچه بیشتر بازیکن با موش تدارک دیده شده است. اکنون می‌توانید تأثیر عمیق‌تری روی محیط بگذارید و قدرت بالاتری در هموار کردن مسیر برای موش داشته باشید و او هم با قابلیت‌هایی مثل صعود از ارتفاعات کوچک و استفاده از پُتک جدید و قدرتمند خود، توانایی‌هایی بیشتر از گذشته پیدا کرده است و به‌زودی با دارندگان پلی استیشن VR2 همراه خواهد شد تا یکی از جذاب‌ترین بازی های واقعیت مجازی را به آن‌ها ارائه دهد.

بازیکن فوتبال آمریکایی در بازی NFL Pro Era

NFL Pro Era

  • سازنده: StatusPro Inc
  • ناشر: StatusPro Inc

درکنار 2MD: VR Football، علاقمندان فوتبال آمریکایی یک گزینه دیگر نیز در روزهای اول عرضه پلی استیشن VR2 خواهند داشت. NFL Pro Era که گرافیک و جزئیات بهتری نسبت به 2MD: VR Football دارد، اولین بازی فوتبال آمریکایی در واقعیت مجازی است که به‌طور کامل حق استفاده از تمام ۳۲ تیم حاضر در لیگ آمریکا را به‌دست آورده است و به‌طور مرتب هم به‌روزرسانی می‌شود تا نتایج و اتفاقات دنیای واقعی را درون بازی پوشش دهد.

سازندگان بازی که بعضی از آن‌ها پیش از این تجربیات ورزشی هم داشته‌اند، از هر روشی برای هرچه طبیعی‌تر شدن حضور بازیکن‌ها در این تجربه واقعیت مجازی استفاده کرده‌اند و از مراسم و سرودهای پیش از شروع بازی تا تشویق‌های تماشاگران، همگی دست به‌دست یکدیگر می‌دهند تا حضور در زمین فوتبال آمریکایی را از زاویه اول شخص با هیجانی بالا تجربه کنید؛ آن هم با در اختیار داشتن صفحه نمایشی روی دست خود درون بازی که می‌توانید با کمک آن، برنامه‌ها و نحوه حرکات هم‌تیمی‌ها را تنظیم کنید.

والپیپر رسمی بازی No Man's Sky استودیو Hello Games با نمایش جلوه های مختلف حیات در کهکشان ها

No Man's Sky

  • سازنده: Hello Games
  • ناشر: Hello Games

بازی No Man's Sky یکی از نمونه‌های منحصربه‌فرد این صنعت به حساب می‌آید که کار خود را با مشکلات و کمبودهای فراوان شروع کرد و بازخوردهای بدی را به‌دنبال داشت، ولی به تدریج با به‌روزرسانی‌های متعدد و ارتقای کیفیت در بخش‌های مختلف به جایی رسید که بعد از مدتی مخاطبان پُرشماری به‌دست آورد و این روزها بعد از گذشت بیش از ۶ سال از زمان عرضه، همچنان طرفداران فراوان خود را دارد که هر روز به گشت‌و‌گذار در کهکشان و جست‌وجو در سیارات بی‌انتهای آن می‌پردازند.

از همان سال‌های اول عرضه، صحبت‌های زیادی از طرف علاقمندان به گوش می‌رسید که No Man's Sky را اثری کاملاً مناسب واقعیت مجازی می‌دانستند و این اتفاق بالاخره در سال ۲۰۱۹ رخ داد و از آن پس دارندگان هدست‌های واقعیت مجازی موفق شدند این اثر فضایی و عظیم را با حس و حالی عمیق‌تر از قبل تجربه کنند؛ تجربه‌ای دلچسب که به‌زودی نصیب دارندگان پلی استیشن VR2 نیز خواهد شد و افرادی که پیش از این بازی را خریداری کرده‌اند هم به‌طور رایگان به این قابلیت دسترسی خواهند داشت.

سربازان در حال تیراندازی در بازی Pavlov VR

Pavlov VR

  • سازنده: Vankrupt Games
  • ناشر: Vankrupt Games

اگر از طرفداران قدیمی بازی کانتر استرایک (Counter-Strike) باشید، شاید با مشاهده بازی Pavlov VR در نگاه اول تصور کنید که این اثر استودیو Vankrupt Games به کانتر استرایک ارتباط دارد. ولی با وجود شباهت‌هایی بین این دو بازی، Pavlov VR حال و هوای مخصوص خود را دارد و کیفیت بالای آن هم باعث شده است به یکی از محبوب‌ترین شوترهای چندنفره واقعیت مجازی روی پی سی تبدیل شود؛ جایگاهی که شاید آن را به‌زودی روی پلی استیشن VR2 نیز به‌دست آورد.

در بازی Pavlov VR با حالت‌های متنوعی طرف هستیم؛ از بخش‌های آموزشی و سرعتی تا رقابت‌های مختلف در قالب تک‌نفره و تیمی و حتی مواردی مثل مبارزه با موج عظیم زامبی‌ها درکنار دوستان. بازی فهرست بلندبالایی از سلاح‌های کوچک و بزرگ را شامل می‌شود که می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد و مواردی مثل صدا خفه‌کن را برای آن‌ها به کار برد. سازندگان بازی حتی به سراغ طراحی تانک معروف شوروی یعنی T-34 هم رفته‌اند تا حس حضور در میدان جنگ را از درون این تانک به علاقمندان ارائه دهند.

شخصیت‌های بازی Pistol Whip و تیراندازی دشمن

Pistol Whip

  • سازنده: Cloudhead Games
  • ناشر: Cloudhead Games

این روزها شاهد عرضه بازی‌های جالبی هستیم که المان‌های ریتمیک را با گیم‌پلی اکشن ترکیب می‌کنند، مثل Metal: Hellsinger و Hi-Fi Rush که هر دو به زیبایی از عهده انجام این کار برآمده‌اند و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. استودیو Cloudhead Games هم در سال ۲۰۱۹ به سراغ تجربه تقریباً مشابهی رفته بود و شوتر اول شخص خود را در قالب واقعیت مجازی با حال و هوای ریتمیک عرضه کرده بود.

بازیکن‌ها در بازی Pistol Whip که با به‌روزرسانی جدید خود آماده عرضه برای پلی استیشن VR2 می‌شود، به‌صورت خودکار جلو می‌روند و باید با سلاح خود به سمت دشمنان هدف‌گیری کنند و از گلوله‌های آن‌ها هم جاخالی دهند؛ آن هم درحالی‌که در هر بخش شاهد پخش یک موسیقی هستند و اگر شلیک‌های خود را با ریتم موردنظر هماهنگ کنند و متناسب با ضرباهنگ موسیقی کار را پیش ببرند، امتیاز بیشتری هم کسب می‌کنند. نام بازی یعنی Pistol Whip هم اشاره به حرکتی در دنیای واقعی دارد که در آن فرد با اسلحه خود به دشمن ضربه فیزیکی می‌زند؛ حرکتی که یکی از روش‌های ریلود کردن اسلحه درون این بازی جذاب محسوب می‌شود.

به هم چسباندن قطعات پازل در بازی Puzzling Places

Puzzling Places

  • سازنده: Realities.io Inc
  • ناشر: Realities.io Inc

سبک پازل را می‌توان جزو محبوب‌ترین سبک‌های واقعیت مجازی در نظر گرفت و Puzzling Places هم یکی از بهترین‌ها در این زمینه به حساب می‌آید؛ اثری که پیش از این برای اولین مدل پلی استیشن VR عرضه شده بود و اکنون افرادی که آن بازی را خریداری کرده بودند، می‌توانند به‌طور رایگان به سراغ به‌روزرسانی آن روی پلی استیشن 5 بروند.

بازی با محیط آرامش‌بخش خود، شما را با دنیایی از پازل‌های متنوع همراه می‌کند که بیش از ۲۰ عدد را شامل می‌شوند؛ پازل‌هایی که می‌توان آن‌ها را در نمونه‌هایی با قطعات مختلف از ۲۵ و ۵۰ تا حالت‌هایی با صدها قطعه آماده کرد و نسخه پلی استیشن VR2، یک پازل اختصاصی ۱۰۰۰ قطعه‌ای نیز دارد. این پازل‌های سه‌بعدی به نقاط مختلف دنیا مربوط می‌شوند و از سواحل فرانسه و صومعه‌ها و معابد ارمنستان، تا کاخ‌های استکهلم و حتی کره مریخ را دربرمی‌گیرند. همچنین بازی درکنار استفاده از ویژگی‌های کنترلر پلی استیشن VR2 مثل تریگرهای تطبیقی و بازخورد لمسی، از قابلیت ردیابی چشم هم برای انتخاب قطعات پازل توسط بازیکن بهره می‌گیرد.

بانو دیمیتریسک در بازی Resident Evil Village VR

Resident Evil Village

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom

وقتی کپکام در اقدامی غیرمنتظره تصمیم گرفت بازی رزیدنت ایول 7 را به شکل اول شخص ارائه دهد، خیلی‌ها به موفقیت آن شک داشتند ولی درنهایت بازی هم از کیفیت بالایی برخوردار بود و هم به محبوبیت زیادی رسید. جالب اینکه قبل از معرفی رسمی رزیدنت ایول 7، شاهد عرضه یک دموی واقعیت مجازی با عنوان Kitchen بودیم و بنابراین عجیب نبود که خود بازی اصلی هم بعدها از واقعیت مجازی پشتیبانی کند.

اکنون حدود دو سال بعد از عرضه رزیدنت ایول 8 که مثل نسخه قبلی با موفقیت عظیمی همراه بوده است، کپکام قصد دارد هم‌زمان با عرضه PSVR2 حالت واقعیت مجازی بازی را نیز روی پلی استیشن 5 در اختیار علاقمندان قرار دهد؛ آن هم به‌طور رایگان برای افرادی که پیش از این بازی را خریداری کرده‌اند. به این ترتیب می‌توانید یک بار دیگر در نقش «ایتن وینترز» به سراغ ماجراهای مخوف بازی رزیدنت ایول 8 بروید و این بار به‌لطف کیفیت بالای PSVR2 و صدای سه‌بعدی آن، بیش‌ازپیش درون بازی غرق شوید و با کنترل جداگانه دو سلاح در دو دست، اکشن بازی را هم لذت‌بخش‌تر از قبل تجربه کنید.

شخصیت بازی Rez Infinite

Rez Infinite

  • سازنده: Monstars/Resonair
  • ناشر: Enhance Games

بازی Rez در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان یک اثر متفاوت با ترکیب المان‌های موزیکال و شوتر، با استقبال خوب منتقدان روبه‌رو شد و ایده‌های نوآورانه‌ای را ارائه داد که تا سال‌ها بعد هم جذابیت خود را حفظ کردند. این اثر تتسویا میزوگوچی، با فضای آینده‌نگرانه خود هرگز از ذهن طرفدارانش پاک نشد و مدت‌ها بعد در سال ۲۰۱۶، شاهد احیای آن در قالب واقعیت مجازی بودیم، با عنوان Rez Infinite که برای هدست‌های مختلفی از جمله PSVR عرضه شد.

Rez Infinite بعد از گذشت بیش از ۶ سال، این بار برای دارندگان هدست واقعیت مجازی سونی روی پلی استیشن 5 منتشر می‌شود و گذشته از استفاده‌های جالب از قابلیت‌های کنترلر PSVR2 و لرزش‌های هدست، از ویژگی ردیابی چشم هم بهره می‌برد تا بازیکن‌ها بتوانند با نگاه خود، دشمنان را هدف‌گیری کنند. میزوگوچی از نسخه پلی استیشن 5 به‌عنوان بهترین نسخه Rez Infinite یاد می‌کند و افرادی که پیش از این بازی را روی کنسول قبلی سونی خریداری کرده بودند هم می‌توانند نسخه نسل نهم را با تخفیف و به قیمت ۹.۹۹ دلار تهیه کنند.

موتورسواری در اتوبان در بازی Runner

Runner

  • سازنده: Truant Pixel
  • ناشر: Truant Pixel

استودیو Truant Pixel درکنار بازی 2MD: VR Football Unleashed All-Star، اثر دیگری را هم برای PSVR2 آماده می‌کند که ترکیب جذابی است از المان‌های متنوع مثل موتورسواری با سرعت زیاد در اتوبان‌ها و تیراندازی به‌صورت اول شخص به سایر وسایل نقلیه.

طراحی هنری بازی با حال و هوای سایبرپانک خود، شباهت زیادی به انیمه‌هایی چون Akira دارد و موسیقی‌های شنیدنی آن هم باعث افزایش هیجان بازی می‌شوند. همچنین بازیکن‌ها می‌توانند موتور و سلاح کاراکتر اصلی Runner که دختری است به نام «مینا» را شخصی‌سازی کنند و به تدریج با به‌دست آوردن سلاح‌ها و قابلیت‌های بیشتری مثل استفاده هم‌زمان از دو اسلحه، لحظات جذاب‌تری را تجربه کنند و حتی به سراغ استفاده از شمشیر لیزری برای دفع حملات دشمنان هم بروند.

شخصیت بازی Song in the Smoke در کنار شیر

Song in the Smoke: Rekindled

  • سازنده: 17BIT
  • ناشر: 17BIT

بازی اکشن ماجرایی Song in the Smoke با المان‌های تلاش برای بقا (Survival)، بازیکن را وارد دنیایی فانتزی با حضور انواع و اقسام موجودات وحشی در دل طبیعتی زیبا می‌کند. برای زنده ماندن در چنین محیطی، باید سختی‌های زیادی را تحمل کرد و بازی به شکلی طراحی شده است که به خوبی این حس را به بازیکن منتقل می‌کند.

از تهیه مواد موردنیاز از دل طبیعت و تدارک وسایل مختلف از جمله اسلحه، معجون و لباس با کمک آن‌ها، تا شکار حیوانات و مقابله با خطرات، همگی دست به‌دست یکدیگر می‌دهند تا با یکی از مهیج‌ترین بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 5 طرف باشیم؛ اثری که هرچند پیش از این برای مدل قبلی PSVR هم عرضه شده بود، اما این بار با پسوند Rekindled شامل ویژگی‌های جدیدی می‌شود که از گرافیک بهتر تا استفاده کامل از کنترلر را دربرمی‌گیرد و قابلیت‌هایی مثل پرش آزادانه و گرفتن صخره‌ها هم به آن اضافه شده است. در جریان این ماجراجویی ۱۵ ساعته، تصمیم با شما است که چگونه کار را پیش ببرید و با کمک سلاح‌های قدرتمند به سراغ دشمنان بروید یا با روشن کردن آتش، آن‌ها را از محل زندگی خود دور کنید و در مجموع آزادی عمل زیادی برای پیشروی در بازی به شکل‌های مختلف خواهید داشت.

اهالی کافه در بازی Startenders

Startenders

  • سازنده: Foggy Box Games
  • ناشر: Yogscast Games

بازی Startenders یکی از متفاوت‌ترین ایده‌های آثار فضایی را به خود اختصاص داده است و مسئولیت هدایت یک کافه فضایی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد؛ کافه‌ای با امکانات جالب و منحصربه‌فرد که می‌توان در آن انواع و اقسام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را برای مهمانان فضایی تدارک دید.

بازیکن به فهرست بلندبالایی از مواد مختلف دسترسی دارد و می‌تواند به دلخواه آن‌ها را ترکیب و نوشیدنی‌های جدیدی را ترتیب دهد و در این راه از بعضی موجودات زنده هم در هرچه خوشمزه‌تر کردن نوشیدنی‌ها استفاده کند. باید با هر مشتری نسبت به اخلاق و خصوصیات او برخورد کرد و مینی‌گیم‌هایی هم برای بازی در نظر گرفته شده است تا از تکراری شدن آن جلوگیری شود. افرادی که پیش از این نسخه PSVR بازی را خریداری کرده بودند هم می‌توانند به‌طور رایگان با PSVR2 به تجربه آن بپردازند.

کاراکترهای بازی Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition

  • سازنده: ILMxLAB
  • ناشر: Disney Interactive Studios

در میان بازی‌های پُرشماری که در این دهه‌ها براساس دنیای جنگ ستارگان منتشر شده‌اند، بعضی از آثار جدید این مجموعه هم به شکل واقعیت مجازی به‌دست علاقمندان رسیده‌اند که یکی از معروف‌ترین‌ها در این زمینه، Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge، بعد از هدست کوئست به‌زودی برای PSVR2 نیز منتشر خواهد شد (Galaxy's Edge یا لبه کهکشان، نام یکی از بخش‌های پارک تفریحی دیزنی‌لند در کالیفرنیا و فلوریدا است که دوست‌داران جنگ ستارگان را به سفری متفاوت در دل دنیای این مجموعه دعوت می‌کند).

در این بازی با یک متخصص تعمیرات دروید (ربات‌های جنگ ستارگان) همراه می‌شویم؛ کسی که روی سیاره Batuu سقوط می‌کند و در ادامه به سراغ مأموریت‌های مختلفی می‌رود؛ از روبه‌رو شدن با دار و دسته Guavian Death تا نفوذ به یکی از تأسیسات First Order و ماجراجویی‌های دیگر در نقاط مختلف کهکشان. نسخه مخصوص PSVR2 درکنار بهبودهایی که نسبت به قبل داشته، تمام بسته‌های الحاقی عرضه شده را نیز درون خود دارد؛ اثری که طرفداران جنگ ستارگان را با شخصیت‌های محبوبی مثل R2-D2، C-3PO و «یودا» همراه می‌کند و تنوع بالای آن در حدی است که هم تجربه استفاده از سلاح‌های گرم دنیای جنگ ستارگان را به شما ارائه می‌کند و هم لذت کار با شمشیرهای نوری را به شکل واقعیت مجازی به شما هدیه می‌دهد.

شوالیه در بازی Swordsman VR

Swordsman VR

  • سازنده: Sinn Studio
  • ناشر: Sinn Studio

نام‌گذاری بعضی از بازی‌ها به شکلی است که تنها با یک نگاه می‌توان متوجه محتوای آن‌ها شد و Swordsman VR هم یکی از همین دست بازی‌ها است؛ یک شبیه‌ساز شمشیربازی که می‌توانید در آن به شکل‌های مختلف به مبارزه با دشمنان بپردازید؛ از حالت دو شمشیره تا استفاده از یک شمشیر و سپر یا حتی شمشیرهایی جادویی که به آن‌ها برای ازبین‌بردن دشمنان قدرتمند بازی نیاز دارید.

بازی دوره‌های زمانی و موقعیت‌های مکانی متنوعی را شامل می‌شود و از مبارزات وایکینگ‌ها و شوالیه‌ها تا سامورایی‌ها، مغول‌ها و دزدان دریایی را می‌توان در آن تجربه کرد؛ آن هم در محیط‌های مختلفی مثل شمشیربازی روی کشتی در دریای کارائیب، نبردهای نفس‌گیر در بیابان گُبی و حتی مبارزه با «هِل»، ایزدبانوی دنیای زیرین در اساطیر نورس و همین‌طور روبه‌رو شدن با لشکر زامبی‌ها. Swordsman VR درکنار فهرست جذاب سلاح‌های خود که قابلیت ارتقا هم دارند، المان‌های نقش‌آفرینی را نیز به کار می‌گیرد تا حس پیشرفت را به خوبی به بازیکن منتقل کند.

لوگوی بازی Synth Riders

Synth Riders: Remastered Edition

  • سازنده: Kluge Interactive
  • ناشر: Kluge Interactive

بازی Synth Riders در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و طرفداران خاص خود را به‌دست آورده بود و اکنون بهترین و کامل‌ترین نسخه آن برای PSVR2 در راه است، آن هم به شکل رایگان برای افرادی که پیش از این بازی را برای هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 4 خریداری کرده بودند.

بازیکن با به‌دست گرفتن دو کنترلر در این بازی موزیکال/ریتمیک، دو دایره نورانی آبی و قرمز را در طول مسیری به همراه موسیقی هدایت می‌کند و دهها آهنگ متنوع هم برای آن در نظر گرفته شده است تا بازی به این زودی‌ها تکراری نشود. گاهی اوقات سرعت و هیجان بازی و نحوه اجرای حرکات به قدری بالا می‌رود که حتی استودیو Kluge Interactive در تبلیغات آن به کالری‌سوزی و کاهش وزن هم اشاره کرده و درون بازی ویژگی‌هایی را در این زمینه برای علاقمندان طراحی کرده است.

Synch Riders را می‌توان به‌صورت تک‌نفره یا همراه دوستان تجربه کرد و از پشتیبانی کامل بازی از قابلیت‌های کنترلر PSVR2 مثل تریگرهای تطبیقی و بازخورد لمسی لذت برد.

پوستر بازی Tetris Effect Connected

Tetris Effect: Connected

  • سازنده: Monstars/Resonair
  • ناشر: Enhance Games

تتریس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ، تا امروز در قالب نسخه‌های بی‌شماری روی پلتفرم‌های مختلف عرضه شده است ولی شاید بتوان گفت بعد از نسخه‌های کلاسیک اولیه، این بازی تتریس افکت بود که یک بار دیگر باعث محبوبیت این اثر دوست‌داشتنی بین مردم شد و با جلوه‌های بصری تماشایی خود، درکنار علاقمندان قدیمی به جذب مخاطبان جدید هم پرداخت (نام بازی تتریس افکت از سندرمی به همین عنوان گرفته شده است و برای افرادی به کار می‌رود که به قدری زمان و تمرکز خود را صرف انجام یک فعالیت خاص می‌کنند که آن فعالیت روی فکر و ذکر و حتی رؤیاهای آن‌ها هم تأثیر می‌گذارد و مثلاً در حال پیاده‌روی در خیابان، اشیای مختلف را به شکل بلوک‌های تتریس می‌بینند).

بعد از موفقیت‌های عظیم تتریس افکت، نسخه بهبودیافته آن با پسوند Connected و با قابلیت‌های جدیدی در زمینه بازی چندنفره به‌دست علاقمندان رسید و امکان بازی در قالب واقعیت مجازی هم در اختیار آن‌ها قرار گرفت. اکنون نسخه پلی استیشن 5 بازی هم در راه است و از امکانات جالب PSVR2 در این نسخه، می‌توان به انتخاب بلوک‌ها توسط چشم‌های بازیکن اشاره کرد که جذابیت خاص خود را دارد؛ نسخه‌ای که در صورت خریداری بازی روی پلی استیشن 4، می‌توانید با پرداخت ۹.۹۹ دلار به سراغ آن بروید.

کاراکتر بازی The Dark Pictures: Switchback VR

The Dark Pictures: Switchback VR

  • سازنده: Supermassive Games
  • ناشر: Supermassive Games

استودیو سوپرمسیو گیمز در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، همکاری‌های مختلفی با سونی داشت، تا اینکه این رابطه نزدیک در بازی Until Dawn به اوج خود رسید و شاهد عرضه یکی از جالب‌ترین درام‌های تعاملی پلی استیشن 4 بودیم. بعدها یکی از اولین بازی های واقعیت مجازی این کنسول هم توسط سوپرمسیو گیمز تولید شد، یعنی Until Dawn: Rush of Blood که یک شوتر ریلی بود و طرفداران خاص خود را به‌دست آورد.

اکنون این استودیوی انگلیسی، یک بار دیگر به سراغ همکاری با سونی آمده و بازی The Dark Pictures: Switchback VR را به‌عنوان یکی از آثار مجموعه دارک پیکچرز برای PSVR2 تدارک دیده است؛ شوتر ریلی ترسناکی که بازیکن را به بخش‌های مختلفی از هر چهار بازی دارک پیکچرز می‌برد و ماجراهایی مخوف را با حضور انواع و اقسام موجودات ترسناک روایت می‌کند. این بار به‌لطف قابلیت‌های مخصوص PSVR2، بیش از هر زمان دیگری درون این تجربه واقعیت مجازی غرق می‌شویم و از بازخورد لمسی کنترلر تا ردیابی چشم‌ها، باعث می‌شوند در تک‌تک لحظات منتظر اتفاقی هولناک باشیم و حتی از یک پلک زدن ساده هم بترسیم؛ چرا که ممکن است در اثر پلک زدن، دشمنان ترسناک بازی یک قدم به ما نزدیک‌تر شوند و کار ما را بسازند.

لوگوی بازی The Last Clockwinder

The Last Clockwinder

  • سازنده: Pontoco
  • ناشر: Cyan Ventures

The Last Clockwinder به‌عنوان یکی از اولین بازی‌های سبک پازل روی PSVR2، شما را وارد یک برج ساعت عجیب و غریب می‌کند که ربات‌های کارگر در آن مشغول فعالیت هستند؛ ربات‌هایی که می‌توان آن‌ها را به‌نوعی کلون‌های شخصیت اصلی دانست و براساس فعالیت‌های او، در جای مناسب قرار می‌گیرند و کارهای او را تکرار می‌کنند تا ساعت تعمیر شود و به کار بیفتد.

البته همه چیز تنها در تعمیر ساعت خلاصه نمی‌شود و از پرورش گیاهان و جدا کردن میوه‌ها تا کار با ماشین روب گلدبرگ را درون بازی شاهد هستیم، آن هم با انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری جذابی که حس و حال خوبی از حضور در این محیط شلوغ به مخاطب منتقل می‌کنند (ماشین روب گلدبرگ که اسم آن اشاره به طراح و مخترعی به همین نام دارد، وسیله‌ای است که از بخش‌های مختلفِ به ظاهر بی‌ارتباط با یکدیگر تشکیل شده که به ترتیب کارهایی را انجام می‌دهند و درنهایت اتفاق جالبی را رقم می‌زنند. مثل دستگاه‌هایی که در انیمیشن‌هایی چون «تام و جری» می‌بینیم و با ریختن آب و به حرکت درآمدن یک گوی و پرواز بادکنک و... همراه هستند).

دستان سرباز در بازی The Light Brigade

The Light Brigade

  • سازنده: Funktronic Labs
  • ناشر: Funktronic Labs

یکی از جدیدترین بازی های واقعیت مجازی با مایه‌های روگ‌لایک، The Light Brigade است که علاقمندان می‌توانند آن را تا چند روز دیگر برای هدست‌های مختلف، از جمله PSVRهای سونی تهیه کنند. این شوتر اول شخص تمرکز زیادی روی استفاده از سلاح‌های مختلف برای نبرد با دشمنان دارد و در عین حال استفاده‌های متفاوتی هم از جادوها می‌کند؛ جادوهایی که در دنیای فانتزی The Light Brigade برای ازبین‌بردن شیاطین و موجودات ماوراءالطبیعه به کار می‌روند و به شکل جالبی با سلاح‌های گرم ترکیب می‌شوند و مثلاً می‌توان گلوله‌های یک سلاح معمولی را با کمک جادو، به گلوله‌هایی آتشین تبدیل کرد.

مکانیزم‌های روگ‌لایک درکنار کارت‌های مخصوصی که در طول هر دست از بازی پیدا می‌کنید هم از تکراری شدن آن جلوگیری می‌کنند و هر بار وارد میدان نبرد جدیدی با چالش‌های جذاب می‌شوید که محیط‌ها، دشمنان و سلاح‌های متفاوتی نسبت به نبرد قبلی دارد.

شخصیت‌های بازی The Tale of Onogoro در معبد

The Tale of Onogoro

  • سازنده: Amata K.K
  • ناشر: Amata K.K

استودیو آماتا که پیش از این بازی Last Labyrinth را برای هدست‌های واقعیت مجازی تدارک دیده بود، مدتی قبل اثر جدید خود را برای پی سی و PSVR منتشر کرد و تا چند روز دیگر شاهد عرضه نسخه PSVR2 آن نیز خواهیم بود. بازی با طراحی‌های انیمه‌مانند خود، داستان جذابی را در جزیره اونوگورو روایت می‌کند و در آن با دختری به نام Hal همراه می‌شویم و باید با پشت سر گذاشتن معماها و پازل‌های مختلف درکنار او، به سراغ مبارزه با غول‌های ساکن جزیره برویم.

همکاری با Hal جزو ویژگی‌های اصلی بازی محسوب می‌شود و نه‌تنها باید با کمک او به حل معماها و نابودی دشمنان بپردازیم، بلکه شخصیت اصلی و این دختر از خط سلامتی مشترکی هم بهره می‌برند و بنابراین باید هم مراقب خود باشیم و هم در لحظات حساس، از او دفاع کنیم. بازی The Tale of Onogoro با ترکیب المان‌های سنتی ژاپنی با حال و هوای سایبرپانک، اثر متفاوتی را رقم می‌زند که تجربه آن خالی از لطف نخواهد بود.

شخصیت بازی The Walking Dead: Saints and Sinners در برابر زامبی‌ها

The Walking Dead: Saints and Sinners

  • سازنده: Skydance Interactive
  • ناشر: Skydance Interactive

بعد از محبوبیت عظیم مجموعه کمیک واکینگ دد/مردگان متحرک و سپس سریال تلویزیونی برگرفته از آن، شاهد عرضه بازی‌های فراوانی براساس این اثر رابرت کرکمن بوده‌ایم و علاقمندان بازی های واقعیت مجازی هم در این زمینه بی‌نصیب نماندند و در سال ۲۰۲۰ با بازی The Walking Dead: Saints and Sinners به دل ماجراهایی مخوف با حضور زامبی‌ها سفر کردند.

این بازی اول شخص با المان‌های تلاش برای بقا، به خوبی حس حضور در دنیایی پساآخرالزمانی را در نیو اورلئان شبیه‌سازی می‌کرد و بازیکن می‌توانست با کمک سلاح‌های سرد و گرم و وسایل متنوعی که در محیط پیدا می‌کرد، به شکار زامبی‌ها بپردازد؛ زامبی‌هایی که گاهی اوقات در دسته‌های بزرگ به سمت او هجوم می‌آوردند و فرار از آن‌ها کار چندان ساده‌ای نبود. بازی از سیستم ساخت و ساز آیتم هم بهره می‌برد تا عمق بیشتری پیدا کند و در مجموع اثر جذابی بود که طرفداران واکینگ دد را تا مدت‌ها سرگرم می‌کرد و خریداران PSVR2 نیز می‌توانند طی روزهای آینده به سراغ آن بروند.

لوگوی بازی The Walking Dead: Saints and Sinners 2 - Retribution

The Walking Dead: Saints and Sinners - Chapter 2: Retribution

  • سازنده: Skydance Interactive
  • ناشر: Skydance Interactive

با استقبال خوبی که از بازی The Walking Dead: Saints and Sinners شاهد بودیم، اصلاً عجیب نبود که نسخه دوم آن هم ساخته شود؛ اثری که در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ برای هدست کوئست 2 منتشر شد و جزو اولین بازی‌های PSVR2 (درکنار مدل قبلی هدست سونی) خواهد بود.

داستان بازی سه ماه بعد از حوادث نسخه اول اتفاق می‌افتد و از نظر گیم‌پلی نیز شباهت زیادی به نسخه قبلی دارد و یک بار دیگر دوست‌داران زامبی‌کشی را به‌طور اول شخص به سراغ این موجودات ترسناک می‌فرستد؛ این بار با تجهیزات جدیدی مثل یک اره‌برقی که جذابیت زیادی در نبرد با زامبی‌ها دارد و همین‌طور یک شاتگان دو لول قدرتمند که حس شلیک به دشمنان را به زیبایی به مخاطبان منتقل می‌کند.

سوسک بازی Thumper در حال حرکت

Thumper

  • سازنده: Drool
  • ناشر: Drool

بازی Thumper یکی از آثار جذاب نسل هشتم بود که هدایت موجودی فلزی و سوسک‌مانند (البته از نوع بیتل‌های بامزه، نه سوسک‌های حمام بدترکیب) را در فضایی عجیب و آینده‌نگرانه در اختیار بازیکن قرار می‌داد و او را به سفری مهیج و نفس‌گیر در مسیرهای تنگ و باریک می‌فرستاد. این بازی را می‌شد هم به‌صورت عادی و هم با کمک هدست‌های واقعیت مجازی تجربه کرد و اکنون قرار است یک بار دیگر به سراغ آن برویم، این بار روی پلی استیشن 5 با رزولوشن 4K و با بهره‌گیری از کیفیت بالای PSVR2 و کنترلرهای مخصوص آن.

موسیقی در آثاری مثل Thumper از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل استودیو Drool تمام تلاش خود را به خرج داده تا بهترین کیفیت صوتی را ارائه دهد. از دیگر نکات جالب بازی هم می‌توان به امکان تجربه آن با یک دست اشاره کرد و کافی است با انجام تنظیمات مناسب، همه دکمه‌های موردنیاز را به یک کنترلر منتقل کنید و دست دیگر شما خلاص شود.

اختاپوس در کنار دهکده در بازی Tentacular

Tentacular

  • سازنده: Firepunchd Games
  • ناشر: Devolver Digital

در این بازی مفرح و خوش آب و رنگ، کنترل یک اختاپوس عظیم‌الجثه را به‌دست می‌گیرید و به اهالی یک شهرک کمک می‌کنید تا مشکلات خود را برطرف کنند و زندگی راحت‌تری داشته باشند. بازی در طول ۵۰ مرحله، استفاده‌های مناسبی از فیزیک باکیفیت خود می‌کند و درکنار مأموریت‌های اصلی و فرعی با انواع و اقسام پازل‌ها، بخش مخصوصی هم با آزادی عمل بالا برای آن طراحی شده است که می‌توانید به شکل‌های مختلف در آن سرگرم شوید.

از ویژگی‌های جالب نسخه PSVR2 بازی Tentacular، به استفاده آن از قابلیت ردیابی چشم‌ها برمی‌گردد و می‌توانید تنها با نگاه کردن به فرد موردنظر و فشار یک دکمه، او را انتخاب کنید و مأموریت جدید خود را بگیرید. همچنین بازخورد لمسی کنترلر و قابلیت لرزش هدست هم به هرچه بیشتر غرق شدن درون این تجربه متفاوت کمک می‌کنند.

کمک به مردم و خانه‌سازی در بازی Townsmen VR

Townsmen VR

  • سازنده: HandyGames
  • ناشر: HandyGames

بازی‌هایی که در آن‌ها باید مردم را به شکل مناسبی درون یک منطقه جای دهید و به آن‌ها کمک کنید که زندگی راحتی در سرزمین جدید خود داشته باشند، از دهه‌ها قبل طرفداران خاص خود را داشته‌اند. Townsmen VR هم به‌نوعی یکی از همین دست بازی‌ها محسوب می‌شود، البته در ترکیبی با بازی‌های God Game که در آن‌ها نقش موجودی خداگونه را ایفا می‌کنیم و این ترکیب با چاشنی واقعیت مجازی نیز همراه شده است تا حس حضور در محیط را بهتر از قبل به مخاطبان انتقال دهد.

در این بازی در نقش یک خدای خیالی ظاهر می‌شوید که دستان بزرگ او روی تصویر به چشم می‌خورد و کارهای فراوانی از عهده او برمی‌آید. گذشته از مواردی مثل خانه‌سازی و تدارک زمین‌های کشاورزی و...، می‌توانید به‌صورت جداگانه روی زندگی افراد مختلف هم تأثیر بگذارید. مثلاً اگر کسی قصد ماهی‌گیری دارد، می‌توانید او را تا کنار دریاچه منتقل کنید یا به‌جای انجام این کار، یک ماهی را از دریاچه خارج کنید و درون دیگ او روی آتش بیندازید. البته همیشه هم اوضاع در صلح و صفا پیش نمی‌رود و گاهی اوقات هم جنگ‌هایی رخ می‌دهد که باید در این مواقع نیز به کمک مردم بروید.

زامبی با شمشیر در بازی Undead Citadel

Undead Citadel

  • سازنده: Dark Curry
  • ناشر: Dark Curry

یکی دیگر از بازی‌های اول شخص PSVR2 که مبارزات داغ و نفس‌گیری را با سلاح‌های متنوع به مخاطبان ارائه می‌دهد. در بازی Undead Citadel به بیش از ۶۰ سلاح و وسیله جنگی از شمشیر، تبر و گرز تا سپر و موارد دیگر دسترسی دارید و درکنار آن‌ها می‌توانید از تیر و کمان و موارد انفجاری هم استفاده کنید. هر سلاح درکنار قدرت مخصوص خود، دوام خاصی نیز دارد و در صورت استفاده بیش از حد، کارایی خود را از دست می‌دهد.

دشمنان بازی که از موجودات ماوراءالطبیعه و نامیرا تشکیل شده‌اند، به این سادگی‌ها از پای درنمی‌آیند و برای مبارزه با آن‌ها باید از معجون‌های مختلفی استفاده کنید که ویژگی‌هایی مثل افزایش قدرت و آهسته کردن زمان را به شما می‌دهند. همچنین به جز بخش داستانی با مراحل متنوع، بخش‌های دیگری مثل Horde Mode نیز برای بازی طراحی شده‌اند؛ بخشی که در آن با موج بی‌پایانی از دشمنان روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید امتیاز خود را ثبت و با دیگران مقایسه کنید.

ربات متعجب در بازی Vacation Simulator

Vacation Simulator

  • سازنده: Owlchemy Labs
  • ناشر: Owlchemy Labs

شبیه‌ساز تعطیلات به‌نوعی دنباله شبیه‌ساز کار محسوب می‌شود و استودیو Owlchemy Labs این بار هم به سراغ اثری بامزه و خلاقانه رفته است. داستان بازی ۱۰ سال بعد از شبیه‌ساز کار، یعنی در سال ۲۰۶۰ جریان دارد و ربات‌ها این بار به‌دنبال تحقیق و بررسی یکی دیگر از بخش‌های زندگی انسان‌ها یعنی تفریحات آن‌ها هستند.

در شبیه‌ساز تعطیلات می‌توانید به سراغ تفریحات متنوعی بروید و از ساختن خانه‌های شنی و انجام بازی‌های ویدیویی تا ورزش‌های مختلف مثل بسکتبال و اسکی را تجربه کنید. از گشت‌و‌گذار در جزایر استوایی تا پرورش گل و گیاه و کارهای لذت‌بخش دیگر برای این بازی واقعیت مجازی تدارک دیده شده‌اند و در مجموع فعالیت‌های زیادی در انتظار شما هستند که انسان‌ها در دهه‌های قبل از ۲۰۶۰ و پیش از ظهور ربات‌ها، در اوقات فراغت انجام می‌دادند.

شخصیت بازی ?What the Bat در کنار فیل

?What the Bat

  • سازنده: Triband
  • ناشر: Triband

چه اتفاقی می‌افتاد اگر به‌جای دستان خود، دو چوب بیسبال داشتید؟ این ایده عجیب در ذهن سازندگان بازی ?What the Bat تبدیل به یک بازی واقعیت مجازی برای PSVR2 و سایر هدست‌ها شده و یک اثر کمدی و دیوانه‌وار را شکل داده است که کمتر مشابه آن را دیده‌ایم؛ فضای خاصی که کم و بیش در اثر قبلی استودیو Triband یعنی بازی ?What the Golf هم وجود داشت و این بار حتی غلیظ‌تر از قبل هم شده است.

درکنار بخش‌های مربوط‌به بیسبال و هدف‌گیری توپ با چوب یا همان دستان شخصیت اصلی، بازی ?What the Bat پُر است از مینی‌گیم‌ها و بخش‌های بامزه و مفرحی که با این دست‌های چوب بیسبالی در ارتباط هستند؛ از لحظه بیدار شدن شخصیت اصلی که با چوب روی ساعت می‌زند، تا پختن نیمرو، اتو کردن لباس‌ها، نظافت منزل و حتی مجسمه‌سازی با چوب بیسبال! فضای عجیب بازی حتی تا جایی پیش می‌رود که شخصیت اصلی لحظاتی را هم در فضا می‌گذراند. در مجموع بیش از ۱۰۰ مینی‌گیم مختلف برای بازی طراحی شده است که با کمک فیزیک خاص بازی و لحظات خنده‌دارِ آن، اثری سرگرم‌کننده را برای PSVR2 ترتیب می‌دهند.

شخصیت‌های بازی Zenith: The Last City در چمنزار

Zenith: The Last City

  • سازنده: RamenVR
  • ناشر: RamenVR

بازی کردن یک اثر MMO به‌صورت واقعیت مجازی هم در نوع خود تجربه جالبی است و Zenith: The Last City که نسخه دسترسی اولیه آن یک سال پیش برای هدست‌هایی مثل PSVR عرضه شده بود، چنین تجربه‌ای را در قالب یک اثر اول شخص به مخاطبان ارائه می‌دهد؛ آن هم با جلوه‌های بصری جذابی که حس و حال انیمه‌ها و JRPGهای خوش آب و رنگ را زنده می‌کنند.

بازی شامل سلاح‌های متنوعی می‌شود و دو کلاس مختلف برای آن در نظر گرفته شده است که یکی با شمشیر و سلاح‌های سرد سر و کار دارد و دیگری هم با سلاح‌هایی جادویی که می‌توان از آن‌ها برای نابودی دشمنان از فواصل دوردست استفاده کرد. همچنین آزادی عمل بالایی برای حرکت در بخش‌های مختلف دنیای عظیم بازی در نظر گرفته شده و کافی است نوار استقامت مناسبی داشته باشید تا بتوانید از بلندترین صخره‌ها هم بالا بروید یا از ارتفاع به سمت پایین شیرجه بزنید و در هوا شناور شوید.

شخصیت‌های بازی Zombieland: Headshot Fever Reloaded در کنار زامبی‌ها

Zombieland: Headshot Fever Reloaded

  • سازنده: XR Games
  • ناشر: XR Games

فیلم‌های زامبی لند به کارگردانی روبن فلیشر جزو آثار مطرح این سال‌ها در ارتباط با زامبی‌ها بوده‌اند و همین قضیه هم باعث تولید بازی‌های ویدیویی براساس این مجموعه شده است. یکی از این بازی‌ها دو سال قبل در قالب واقعیت مجازی برای هدست‌های مختلف عرضه شد و اکنون نوبت به PSVR2 رسیده است، البته با بهبودهای فراوان و ارتقا در تمام زمینه‌ها، از جمله گرافیک که با حال و هوای هنری جدیدی به شکل سل‌شید طراحی شده و از انیمیشن‌ها و فیزیک بهتری نسبت به قبل برخوردار است.

بازی درکنار مراحل قبلی که با بهبودهایی همراه شده‌اند، یک مرحله داستانی جدید را نیز شامل می‌شود و چالش‌ها و سلاح‌های تازه‌ای هم برای آن طراحی شده است تا دوست‌داران شوترهای اول شخص (البته از نوع ریلی با حرکت خودکار)، لذتی بیش‌ازپیش از حضور در دنیایی پُر از زامبی ببرند؛ آن هم درکنار قابلیت‌هایی مثل بازخورد لمسی و لرزش هدست PSVR2 که حس حضور در محیط را بهتر از قبل به بازیکن‌ها منتقل می‌کنند.

هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر ۲ شرکت سونی و دسته های سنس

در مجموع با نگاهی به بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 5، می‌توان انواع و اقسام آثار جذاب را در آن مشاهده کرد؛ بازی‌هایی که اکثر سبک‌ها را پوشش می‌دهند و برای سلیقه‌های مختلف طراحی شده‌اند.

شاید بتوان میزان موفقیت یک هدست واقعیت مجازی را به سه مورد نسبت داد که سونی در دو مورد عملکرد خوبی داشته است؛ کیفیت بالای PSVR2 که تا امروز نظر اکثر افرادی را که از آن استفاده کرده‌اند به خود جلب کرده است و همین‌طور بازی‌های این هدست که حداقل در ابتدای راه، فهرست عظیمی را تشکیل می‌دهند و احتمالاً بعدها هم شاهد سرمایه‌گذاری مناسبی از طرف سونی روی این آثار باشیم. ولی مورد سوم یعنی قیمت، ماجرای دیگری دارد.

هدست PSVR2 قرار است در تاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۱ (۲۲ فوریه ۲۰۲۳) با قیمت ۵۵۰ دلار عرضه شود؛ قیمتی که برای یک وسیله جانبی، زیاد به نظر می‌رسد و هرچند هدست پلی استیشن 5 از کیفیت بالا و امکانات فراوانی برخوردار است، ولی باز هم پرداخت چنین هزینه‌ای که حتی بالاتر از قیمت کنسول‌های نسل نهم محسوب می‌شود، برای خیلی از اهالی دنیای بازی قابل پذیرش نیست. به این ترتیب شاید بتوان نقطه ضعف بزرگ PSVR2 را حداقل در ابتدای مسیر، قیمت بالای آن دانست و باید دید استقبال از آن در چنین شرایطی به چه شکلی خواهد بود و آیا جذابیت هدست و بازی‌های آن می‌توانند این نقطه ضعف را پوشش دهند یا خیر.

شما از میان فهرست بلندبالای بازی های PSVR2، به کدام آثار علاقه بیشتری دارید؟ آیا قصد خرید این هدست را دارید یا به دلایل مختلف (از عدم تمایل به تجربه واقعیت مجازی تا هزینه‌های آن) به سراغ PSVR2 نخواهید رفت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده