نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Terraria تا ماجراجویی در جهانی فانتزی

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ و تجربه‌ای رفتیم که چندنفره بازی کردنش بسیار لذت‌بخش است. 

به رسم چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم به معرفی دو بازی می‌پردازیم. اولین اثر، تجربه‌ای دو بعدی و سندباکس است که جزو بازی‌های پرفروش تاریخ هم به‌حساب می‌آید و بازی دوم هم تجربه‌ای که هم به شکل تک‌نفره و هم چندنفره می‌توان آن را بازی کرد و چند نفره بازی کردنش، لذت بسیار زیادی دارد. 

پوستر بازی Terraria

بازی Terraria

برای اولین بازی این هفته، سراغ Terraria می‌رویم؛ ساخته استودیو Re-logic و محصول سال ۲۰۱۱ که با فروش ۴۴.۵ میلیونی تا الان، به استناد آمار ویکیپدیا در رتبه نهم پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ قرار دارد. 

Terraria یک بازی سندباکس دو‌بعدی است که مخصوصا اگر طرفدار بازی‌هایی مثل ماینکرفت باشید، به احتمال خیلی زیاد با آن هم ارتباط برقرار خواهید کرد. Terraria با تیمی نسبتا کوچک در استودیو ری‌-لاجیک ساخته شد و ابتدا هم برای کامپیوتر در دسترس قرار گرفت. با این حال از همان سال ۲۰۱۱ تا الان، هم بازی روی انواع و اقسام پلتفرم‌ها پورت شده و حتی می‌توانید آن را روی موبایل هم تجربه کنید و هم اینکه سازندگان مدام با انتشار آپدیت‌های مختلف، کاری کرده‌اند تا حتی پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از عرضه هم Terraria کماکان جذابیت زیادی داشته باشد و تازه بماند. 

محیط بازی Terraria

Terraria همانطور که اشاره کردیم، تجربه‌ای دو‌بعدی است و گرافیک نسبتا ساده ولی از بُعد هنری بسیار زیبایی دارد. هر بار که بازی جدیدی در Terraria شروع کنید، جهان آن به شکلی تصادفی ساخته می‌شود و بازیکنان با سطح پایینی از مانا و سلامتی، کارشان را در این جهان آغاز می‌کنند. گیم‌پلی Terraria، متشکل از اجزای مختلفی است؛ ساخت و ساز، گشت و گذار و اکتشاف، مبارزه با دشمنان و باس‌ها و تعامل با برخی NPC‌ها در جهان بازی که هرکدام امکانات خاصی در اختیارتان می‌گذارند. 

Terraria به دلایل مختلفی تبدیل به اثری با ارزش تجربه بالا تبدیل می‌شود که شاید یکی از واضح‌ترینِ آن‌ها، اعتیادآور بودن کلیت تجربه بازی باشد. در واقع Terraria به شکلی است که همیشه نوعی هدف و انگیزه برای مخاطبش ایجاد می‌کند تا بخواهد آن را برای مدت بیش‌تری ادامه دهد. بازیکن در بازی کارش را با گشتن دنبال منابع مختلف آغاز می‌کند. تنوع منابع در ابزی بسیار بالا است و از آن‌ها می‌توان برای ساخت و ساز استفاده کرد. ساخت و ساز هم شامل ساخت خانه می‌شود که می‌توان به مرور آن را گسترش داد و هم انواع و اقسام آیتم‌ها را داریم که هرکدام پیش‌نیاز‌های خاص خود را دارند و به مرور می‌توان آن‌ها را ساخت و استفاده کرد. 

در Terraria مبارزات هم نقش پررنگی دارند؛ در بازی دشمنان مختلفی خواهید داد و حتی تعدادی باس هم وجود دارند که کشتن آن‌ها دستاورد‌های خاصی باز می‌کند و مثلا می‌توان سراغ درجه سختی بالاتری رفت که چالش‌ها و پاداش‌های بیش‌تری به‌ارمغان می‌آورد. همه این‌ها، Terraria را تبدیل به اثری کرده‌اند که می‌توان برای مدت بسیار طولانی آن را تجربه کرد و از بازی کردنش هم لذت برد؛ پس اگر تا امروز به هر دلیلی سراغ بازی نرفته‌اید، این روز‌های تابستان فرصت ایده‌آلی برای تجربه آن است. 

سه شخصیت اصلی بازی Trine 2

بازی Trine 2

دومین بازی این هفته هم یک تجربه پازل از مجموعه Trine است. در بین بازی‌های تراین، نسخه‌های اول، دوم و چهارم تجربه‌های خوبی هستند ولی به شخصه پیشنهاد می‌کنم سراغ نسخه دوم بروید؛‌ اثری که سال ۲۰۱۱ منتشر شد. 

مایک داناوان، طراح ارشد تراین، پس از موفقیت نسخه اول آن پیشنهاد کرد که دنباله بازی هم ساخته شود و بودجه لازم برای آن از طریق یک هامبل باندل که شامل پنج بازی فروزن‌بایت می‌شد، به‌دست آمد. این هامبل باندل مبلغی حدود ۷۰۰ هزار دلار عاید فروزن‌بایت کرد و آن‌ها ساخت نسخه دوم تراین را آغاز کردند. تراین ۲ از همان جایی آغاز می‌شود که نسخه قبلی شروع شد و سه شخصیت اصلی بازی در قامت یک جادوگر، یک شوالیه و یک دزد دوباره درگیر ماجرایی می‌شوند که باید راهی برای مقابله با آن پیدا کنند. 

اسکرین شات از گیم پلی بازی Trine 2

بازیکنان می‌توانند در آن واحد، بین کاراکتر‌های بازی سوییچ کنند و هرکدام از این سه شخصیت، مهارت‌های خاص خود را دارند. مثلا شوالیه با توجه به قدرت بدنی بالایش، گزینه مناسب‌تری برای مبارزه با دشمنان است و دزد به‌لطف تیرکمانی که دارد، می‌تواند از فاصله دور به دشمنان شلیک کند. طراحی پازل‌های بازی هم به‌شکلی است که برای عبور از آن‌ها، باید به بهترین شکل از توانایی کاراکتر‌ها استفاده کنید. تراین همچنین برای تجربه چندنفره هم بسیار مناسب است و پشت سر گذاشتن چالش‌های پازل آن در کنار یک دوست، چند برابر جذابیت بازی را بیش‌تر می‌کند. 

تراین همچنین گرافیک فانتزی بسیار زیبایی هم دارد. با اینکه زمان نسبتا زیادی از انتشار بازی می‌گذرد، ولی از آنجایی که جذابیت بصری آن بیش‌تر بُعد هنری دارد تا فنی، کماکان جهان فانتزی آن زیبا است. در کل مخصوصا اگر امکان تجربه بازی کنار یک دوست را دارید، تراین ۲ گزینه بسیار خوبی است و در صورتی که از کلیت بازی لذت ببرید، می‌توانید سراغ نسخه‌های اول و چهارم هم بروید. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده