نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰

آخر هفته چی بازی کنیم: از Enslaved تا تجربه‌ای با محوریت عکاسی

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ یکی از بازی‌های نینجا تئوری رفتیم و یک تجربه پازل بسیار خاص هم داریم. همراه زومجی باشید.

چهارشنبه‌ای دیگر و معرفی دو بازی در مقاله آخر هفته چی بازی کنیم؛ این هفته ابتدا سراغ یکی از ساخته‌های نینجا تئوری رفتیم که ماجرای توسعه جالبی دارد و بی‌اغراق می‌توان آن را اثری دانست که آنطور که باید، دیده نشد. بازی دوم هم اثری در سبک پازل است که البته ویژگی‌های بسیار خاص و منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد. پس لطفا همراه معرفی بازی‌ها باشید:

مانکی در حال مبارزه در بازی Enslaved

بازی Enslaved: Odyssey to the West

استودیو نینجا تئوری احتمالا برای خیلی از گیمر‌ها نامی آشنا است و آن را با تجربه‌هایی چون Hellblade یا DMC: Devil May Cry می‌شناسیم. بااین‌حال اثری که امروز از این استودیو به‌سراغش رفتیم، بازی Enslaved: Odyssey to the West است که به‌اعتقاد خیلی‌ها، هیچوقت آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفت و به همین دلیل شاید الان فرصت خوبی باشد تا شانس مجددی به آن بدهید.

Enslaved: Odyssey to the West از همان ابتدای مطرح شده ایده توسعه، درگیر ماجراهای جالبی بود. نینجا تئوری پس از اتمام توسعه بازی Heavenly Sword، علاقه داشت تا دنباله آن را هم بسازد اما قراردادی که با سونی برای این بازی داشتند، باعث شد تا این کار به همین سادگی‌ها هم نباشد و در نتیجه نینجا تئوری هم قید توسعه بازی را زد و تمام تکنولوژی‌های مرتبط با نسخه قبلی را هم به سونی واگذار کرد. استودیو در ادامه به‌دنبال ناشری جدید گشت تا برای تجربه بعدی خود با آن‌ها همکاری کند و جالب است بدانید که این پروژه، ابتدا در قالب یک فیلم CGI، به استودیوهای هالیوودی پیشنهاد شد ولی استقبالی از آن نشد و نینجا تئوری هم تصمیم گرفت به کار اصلی خودش یعنی بازی‌سازی برگردد! درنهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، این باندای نامکو بود که با آن‌ها سر انتشار بازی جدید‌شان به توافق رسید.

بازی Enslaved اول از همه، از بازی Heavenly Sword الهام گرفت و سازندگان قصد داشتند تا شکل روابط بین کاراکتر‌های آن را در ساخته جدیدشان هم به‌نوعی تکرار کنند. Tameem Antoniades، کارگردان بازی، در آن دوره رمان Journey to the West را که یکی از رمان‌های مشهور و ارزشمند چینی است خوانده بود و حتی آن را با مجموعه ارباب حلقه‌ها مقایسه می‌کرد؛ به همین دلیل داستان کلی این رمان هم منبع الهامی دیگر برای بازی بود و درنهایت Antoniades و الکس گارلند، فیلم‌ساز انگلیسی، با همکاری هم داستان بازی Enslaved: Odyssey to the West را نوشتند.

گیم پلی بازی Enslaved

داستان بازی در جهانی جریان دارد که ۱۵۰ سال از جنگی ویرانگر در آن گذشته ولی هنوز موجودات مکانیکی درگیر جنگ، در آن پرسه می‌زنند و تبدیل به تهدیدی همیشگی و اساسی برای انسان‌های باقی‌مانده شده‌اند. بازیکنان هدایت کاراکتر مانکی را برعهده دارند که اندی سرکیس مشهور نقش او را ایفا کرده و در ابتدای بازی، با شخصیت دیگری به نام تریپ آشنا می‌شوند؛ تریپ قصد بازگشت به روستای خودش را دارد و با قرار دادن یک هدبند روی سر مانکی، به‌نوعی او را تبدیل به برده خودش کرده و اگر به هر دلیلی تریپ کشته شود، مانکی هم از بین خواهد رفت؛ در نتیجه مانکی باید به تریپ در رسیدن به هدفش کمک کند.

Enslaved: Odyssey to the West ترکیبی از مبارزه، پلتفرمینگ و حل پازل است. مانکی به سلاحی مجهز شده که هم گلوله‌هایی دوربُرد شلیک می‌کند و هم در نبرد‌های نزدیک به‌عنوان یک سلاح سرد قابل استفاده است. علاوه‌بر این، با ازبین‌بردن دشمنان مکانیکی، امکان استفاده موقتی از برخی سلاح‌های دیگر هم فراهم می‌شود. کشتن دشمنان همچنین منابعی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توان قابلیت‌های مانکی را ارتقا داد. تریپ هم در این مسیر قابلیت‌هایی دارد و مثلا با کارهایی از قبیل هک کردن کامپیوتر‌ها، به شما در پیش‌برد بازی کمک می‌کند و البته که باید همیشه مراقب او هم باشید.

به‌طور کلی، Enslaved: Odyssey to the West تجربه‌ای است که از یک طرف جهانی آخرالزمانی با حال و هوای خاص را ارائه می‌دهد و از حیث گیم‌پلی هم تجربه سرگرم‌کننده‌ای است. نسخه پی سی بازی در زمان انتشار مشکلات فنی متعددی داشت و به همین دلیل هم نمره‌هایش پایین‌تر از نسخه‌های کنسولی شد ولی بسیاری از این مسائل به مرور حل شدند و می‌توان الان به سراغ بازی رفت و از تجربه آن، لذت خوبی هم برد. پس اگر تا امروز فرصت تجربه این بازی را نداشتید، بد نیست شانسی به آن بدهید.

شخصیت‌ها و جهان بازی Toem

بازی TOEM: A Photo Adventure

دومین بازی این هفته، تجربه‌ای بسیار آرامش‌بخش و دلنشین به نام TOEM: A Photo Adventure است؛ تجربه‌ای که تمرکز اصلی در آن روی عکاسی است و توسط استودیو Something We Made ساخته و منتشر شده است. بازی محصول سال ۲۰۲۱ است و از آن آثاری به‌حساب می‌آید که احتمالا خیلی‌هایمان لابه‌لای اسامی بزرگ‌تر اهمیتی برایش قائل نمی‌شویم؛ بااین‌حال به‌عنوان یک بازی کوتاه و بی‌نهایت آرامش‌بخش، بسیار مناسب برای تجربه در زمانی کوتاه است.

بازی TOEM: A Photo Adventure محصول همکاری دو دانشجو است که هم‌کلاسی بودند و در سال ۲۰۱۸، ایده اولیه این بازی را وارد یک رقابت محلی کردند و موفق شدند برنده آن مسابقه هم بشوند و از جایزه به‌دست آمده، برای راه‌اندازی استودیو خودشان بهره ببرند. در ادامه افراد بیش‌تری به تیم اضافه شدند و حتی استودیو با هامبل باندل هم به‌توافق رسید تا بودجه ساخت بازی تأمین شود؛ بااین‌حال همه‌چیز به‌سادگی هم پیش نرفت و شیوع کرونا، باعث بروز مشکلات زیادی برای تیم توسعه شد و موانع مالی جدیدی هم به‌وجود آورد. به هر حال پس از تغییرات مختلف در کلیت بازی، درنهایت TOEM: A Photo Adventure در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد.

گیم پلی بازی TOEM: A Photo Adventure

TOEM: A Photo Adventure تجربه‌ای نسبتا کوتاه است؛ بازیکنان وارد منطقه‌ای می‌شوند که حال و هوای کلی آن، با الهام از مناظر منطقه اسکاندیناوی طراحی شده و طراحی بازی هم به‌شکل سیاه و سفید صورت گرفته است. بازیکنان در هر مرحله، با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که باید کارهایی برای آن‌ها انجام دهند و با به‌دست آورد منابع لازم، سوار بر اتوبوس به منطقه بعدی بروند. مأموریت‌هایی که کاراکتر‌ها به بازیکن می‌دهند، به شکلی بسیار خلاقانه طراحی شده‌اند و کلید حل آن‌ها هم دوربین عکاسی شما است و مثلا باید از زاویه‌ای خاص از موجودی خاص عکس بگیرید؛ این کار با اینکه سرراست و ساده به‌نظر می‌رسد، ولی در کل ایده‌های جالبی در آن مخفی شده و برای پیدا کردن راه‌حل گاهی باید حسابی از مغزتان کار بکشید.

TOEM: A Photo Adventure همچنین موسیقی‌های بسیار خوبی هم دارد و در کل، ترکیبی جالب از ایده‌های هنری با مأموریت‌هایی جالب است که می‌تواند چند ساعت مخاطب را کاملا سرگرم کند. بازی در هجدهمین دوره جوایز بازی بفتا جایزه بهترین بازی اول یک استودیو را برنده شد و اگر به‌دنبال تجربه‌ای نسبتا کوتاه هستید که بتوان در یک روز آن را به پایان رساند، تجربه‌اش کاملا پیشنهاد می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده