آموزش اجرای اندروید روی کامپیوتر (ویندوز)

آموزش اجرای اندروید روی کامپیوتر (ویندوز)

پنجشنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۷

در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا نگاهی به شبیه‌سازهای سیستم‌عامل اندروید و روش‌های مختلف اجرای بازی های اندرویدی روی کامپیوتر بیاندازیم. با زومجی همراه باشید.

در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی و قدرتمندتر شدن سخت‌افزارهای گوشی‌های موبایل، بسیاری از توسعه‌دهندگان، بازی‌های بسیار باکیفیتی را روی پلتفرم موبایل منتشر کرده‌اند که پیش از این امکان تجربه آن‌ها به هیچ وجه وجود نداشت. بازی‌هایی که در بسیاری از موارد می‌توانند با آثار دیگر پلتفرم‌ها رقابت کنند و تجربه‌ای لذت‌بخش و در عین‌حال منحصربه‌فرد را روی موبایل در اختیار بازیکنان قرار دهند. درواقع رشد بی‌امان قدرت سخت‌افزاری موبایل‌ها باعث شده تا در سال‌های اخیر شاهد کنار رفتن بیشتر کنسول‌های دستی همانند PS Vita باشیم که در زمانی تنها انتخاب بازیکنان برای تجربه‌ پورتابل بازی‌ها بودند.

البته که بسیاری از افراد به آخرین مدل گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و اینجا است که شاید بهترین گزینه برای تجربه بازی‌های باکیفیتی همانند پابچی موبایل یا کال آف دیوتی وارزون موبایل استفاده از شبیه‌سازهای مختلفی روی پلتفرم پی سی باشد. در حال حاضر نرم افزارهای شبیه‌ ساز اندروید مختلفی وجود دارند که می‌توانند تجربه استفاده از این سیستم‌عامل را در کامپیوتر شما فراهم کنند؛ برخی از این برنامه‌ها صرفا در محیط ویندوز اجرا می‌شوند و شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از ماوس و کیبورد خود با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برخی دیگر از این برنامه‌ها هم با استفاده از نرم‌افزارهای ماشین مجازی همانند VirtualBox تجربه استفاده کامل از اندروید را در اختیار شما قرار می‌دهند. با ما همراه باشید تا در ادامه روش‌های مختلف اجرای بازی های اندرویدی روی کامپیوتر و تجربه استفاده از سیستم‌عامل اندروید را روی این پلتفرم با یکدیگر مرور کنیم.

اجرای بازی های اندروید با BlueStacks

اجرای بازی های اندروید روی کامپیوتر و مشکلات احتمالی

همان‌طور که گفته شد امولاتورها درواقع سیستم‌عامل اندروید را به کامپیوتر یا ویندوز شما می‌آورند و بعد از آن شما می‌توانید هر برنامه یا بازی‌ای که خواستید را روی آن‌ها نصب و تجربه کنید. البته که انجام این کار به این سادگی هم نیست و شاید در نگاه اول دقیقا همان تجربه‌ای که از بازی‌های مختلف روی پلتفرم موبایل می‌توان به‌دست آورد، در پلتفرم کامپیوتر غیرممکن باشد.

اول از همه بحث ورودی‌های کنترلی در اندروید است که در بازی‌های اندرویدی، بازی‌ها از صفحه لمسی موبایل برای تجربه بازی‌ها استفاده می‌کنند و باتوجه‌به عدم وجود صفحه‌نمایش لمسی در کامپیوتر، برنامه‌های شبیه‌ساز باید بتوانند یک نگاشت (Mapping) از کنترل صفحه لمسی به ورودی‌های موس و کیبورد کامپیوتر انجام دهند. اگر قابلیت استفاده از کنترلر در برخی از بازی‌ها را در درنظر نگیریم، شاید هیچ‌وقت این تبدیل سیستم کنترلی نتواند تجربه‌ای مشابه با صفحه‌لمسی را به شما انتقال دهند.

مورد دیگر نیز بحث رندر کردن بازی‌ها و توانایی سخت‌افزار کامپیوتر شما در اجرای روان آن‌ها است. درست است که بازی‌های موبایل در مقایسه با بازی‌های کامپیوتر از جزئیات گرافیکی کمتری برخوردار هستند، اما اجرای آن‌ها به واسطه یک برنامه شبیه‌ساز معمولا نیاز به سخت‌افزاری قدرتمندتر از حالت عادی دارد. برای رفع این مشکلات، توسعه‌دهندگان امولاتورهای اندرویدی تلاش کرده‌اند تا تنظیمات مختلفی را در برنامه خود قرار دهند تا کاربران بتوانند به‌واسطه آن‌ها بازی‌ها را با نرخ فریم و رزولوشن بالاتر روی کامپیوتر خود اجرا کنند.

بیشتر امولاتورهای اندرویدی حداقل به ۴ گیگابایت فضای رم نیاز دارند که درکنار یک کارت گرافیک ۲ گیگابایتی می‌توانند اکثر بازی‌های موبایل را بدون مشکل اجرا کنند. طبیعی است که هرچه مشخصات سخت‌افزاری شما قوی‌تر باشد، برنامه‌های شبیه‌ساز می‌توانند بازی‌ها را با جزئیات گرافیکی بهتر و روان‌تری در اختیار شما قرار دهند.

آخرین مشکلی که معمولا با استفاده از امولاتورها ممکن است با آن مواجه شویم، عدم پشتیبانی کامل آن‌ها از تمامی بازی‌های به‌روزی است که در فروشگاه پلی استور می‌توانیم تجربه کنیم. بسیاری از نرم افزارهای شبیه‌ساز از نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید استفاده می‌کنند و ممکن است برخی از بازی‌ها یا برنامه‌های اندرویدی برای اجرا به نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل نیاز داشته باشند یا حداقل روی نسخه‌های جدیدتر روان‌تر و بدون مشکل اجرا شوند.


روش‌های اجرای بازی های اندروید روی کامپیوتر

به منظور اجرای بازی های اندروید روی کامپیوتر روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تمامی این روش‌ها را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، رایج‌ترین و ساده‌ترین روش اجرای بازی های اندرویدی روی کامپیوتر استفاده از نرم افزارهای شبیه‌ ساز اندروید در محیط ویندوز بوده که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان BlueStacks و GameLoop اشاره کرد. نرم‌افزارهایی که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کاربردی در زمینه اجرای بهینه‌ بازی‌ها روی کامپیوتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

همان‌طور که گفته شد امولاتورهای اندروید معمولا از نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند و در بیشتر موارد دارای کتاب‌خانه محدودی در زمینه پشتیبانی بازی‌ها و برنامه هستند. اگر قصد داشته باشید که تجربه‌ای کامل از سیستم‌عامل اندروید روی پلتفرم کامپیوتر داشته باشید می‌توانید به سراغ نصب و استفاده از خود این سیستم‌عامل روی کامپیوتر بروید که در حال حاضر برخی از برنامه‌ها این مورد را برای شما ممکن کرده‌اند.

برای مثال برنامه‌هایی همانند Genymotion درواقع شبیه‌ساز خود سیستم‌عامل اندروید روی کامپیوتر هستند که با استفاده از راه‌اندازی یک ماشین مجازی (Virtual Machine) در محیط ویندوز به کاربر اجازه تجربه کامل سیستم‌عامل اندروید را می‌دهند. البته که می‌توانید خود سیستم‌عامل اندروید را با استفاده از نرم‌افزار VirtualBox که یک برنامه شبیه‌ساز سیستم‌عامل در محیط ویندوز است، تجربه کنید. در انتها هم اگر علاقه داشتید که به‌جای استفاده از یک برنامه‌ ماشین مجازی، می‌توانید با نصب سیستم‌عامل اندروید روی فلش مموری آن را درکنار ویندوز در زمان بالا آمدن کامپیوتر به‌طور کامل بوت کنید.


بهترین شبیه‌ ساز اندروید برای کامپیوتر

پس از معرفی تمامی روش‌های اجرای سیستم‌عامل و بازی‌های اندرویدی روی کامپیوتر نوبت به معرفی بهترین نرم افزارهای شبیه‌ ساز اندروید روی سیستم‌عامل ویندوز می‌رسد. نرم‌افزارهای شبیه‌ ساز اندروید یا امولاتورها معمولا برنامه‌هایی هستند که با مجازی‌سازی اندروید روی ویندوز فرصت تجربه این سیستم‌عامل، برنامه‌ها و بازی‌های آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از آن‌جا که بیشترین کاربرد این شبیه‌سازها روی ویندوز اجرای بازی‌های موبایل است، طبیعی است که توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها هم تنظیمات مخصوصی برای اجرای روان‌ بازی‌ها در برنامه‌های خود در نظر بگیرند. درواقع بیشتر این امولاتورها به کاربران اجازه می‌دهند تا بتوانند بازی‌های مختلفی همانند پابجی موبایل، کلش آف کلنز (Clash of Clans) و کال آف دیوتی وارزون موبایل را روی سخت‌افزارهای خود اجرا کنند.

برنامه شبیه ساز اندروید BlueStacks

۱- برنامه BlueStacks

بهترین شبیه‌ ساز اندروید برای ویندوز 10

BlueStacks به‌عنوان یکی از جامع‌ترین برنامه‌های شبیه‌ ساز اندروید روی پلتفرم کامپیوتر شناخته می‌شود که با ویژگی‌های بهینه‌سازی بسیاری برای اجرای بازی‌های اندروید روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک عرضه شده است. یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های این برنامه Keymapping Tool آن است که به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات کنترلی شخصی‌سازی شده را در بازی‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید. قابلیت بعدی Instance Manager نام دارد که به شما اجازه می‌دهد تا چندین صفحه شبیه‌ساز باز کرده و به واسطه آن چندین بازی‌ را به‌صورت همزمان اجرا و تجربه کنید. از دیگر ویژگی‌های بارز این برنامه می‌توان به Eco Mode اشاره کرد که برای اجرای بازی‌هایی که به سخت‌افزارهایی قدرتمند نیاز دارند، شبیه‌ساز از منابع سخت‌افزاری کمتری استفاده کند.

جدیدترین نسخه این برنامه یعنی BlueStacks 5 درواقع سبک‌ترین و سریع‌ترین شبیه‌سازی است که در حال حاضر روی پلتفرم کامپیوتر وجود دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های مختلف را در بهینه‌ترین حالت ممکن روی سخت‌افزارهای ضعیف‌تر هم اجرا کنند. جالب است بدانید که نسخه X این برنامه از ویژگی‌های هوش مصنوعی و تکنولوژی هیبریدی کلاود استفاده می‌کند تا بازیکنان بتوانند بازی‌ها را به‌صورت محلی یا استیم‌ شده از روی فضای ابری تجربه و اجرا کنند. درواقع شما می‌توانید با استفاده از BlueStacks X بازی‌ها را در بستر فضای کلاود بدون نیاز به دانلود کردن با بالاترین کیفیت ممکن تجربه کنید.

در جدیدترین به‌روزرسانی منتشر شده از این نرم‌افزار، بسیاری از باگ‌های بازی‌های مختلف همانند eFootball™ 2023 و Diablo Immortal برطرف شده است و کاربران حالا می‌توانند بدون هیچ خطا و مشکلی بازی‌های مورد علاقه خود را تجربه کنند. همچنین آخرین به‌روزرسانی این نرم‌افزار به کاربران اجازه تجربه چندلمسی را در بازی‌های مختلف می‌دهد که نمونه عملکرد آن را می‌توانیم در بازی‌هایی همانند The Sims Mobile و Rise of Kingdoms مثال بزنیم.

شبیه ساز اندروید گیم لوپ

۲- برنامه GameLoop

دانلود شبیه‌ ساز پابجی برای اندروید

برنامه GameLoop ساخته استودیو Tencent را می‌توان بهترین مکان برای تجربه نسخه موبایل بازی‌های پابجی و کال آف دیوتی موبایل روی پلتفرم کامپیوتر نامید. این برنامه ابتدا با نام Tencent Gaming Buddy عرضه شده بود و تنسنت با عرضه به‌روزرسانی‌ها و امکانات مختلف، آن را با نام جدید گیم لوپ در اختیار مخاطبان قرار داد. از نکات مثبت این امولاتور پشتیبانی آن از بسیاری از بازی‌های پلتفرم اندروید است که به کاربران اجازه می‌دهد با یک رابط کاربری ساده به تجربه بازی‌های مورد علاقه خود بپردازند.

از دیگر امکاناتی که این برنامه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، امکان استریم بازی‌ها ازطریق سرویس‌های Nonolive و Nimo است که به نوبه خود تجربه متفاوتی در زمینه امولاتورهای کامپیوتر به‌شمار می‌رود. در زمینه اجرای روان بازی‌ها باید بگوییم که پس از اجرای گیم لوپ می‌توانی مشخص کنید که تا چه اندازه این برنامه از قدرت سخت‌افزاری کامپیوتر برای پردازش بازی‌ها استفاده کند یا تنها با زدن گزینه Smart function، به برنامه اجازه دهید سخت‌افزار شما را شناسایی کرده و مطابق با آن تنظیمات گرافیکی بازی‌ها را تنظیم کند. برای تجربه بازی‌ها روی برنامه گیم لوپ شما به ۱.۵۸ گیگابایت فضای خالی، ۴ گیگابایت رم و حداقل پردازنده Intel Core i3 560 at 3.3 GHz یا AMD @ 3.0 GHz نیاز دارید. شما می‌توانید هم‌اکنون گیم لوپ را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کرده و آن را نصب کنید.

شبیه ساز اندروید LDPlayer

۳- برنامه LDPlayer

LDPlayer یک شبیه‌ساز سبک اندروید است که تمرکز ویژه‌ای روی اجرای بهینه بازی‌ها دارد. در نسخه ۵ این این برنامه از اندروید نوقای ۷.۱ میزبانی شده است و از قابلیت‌های مختلفی همانند پشتیبانی از سیستم کنترلی ماوس و کیبورد، صفحات چندگانه، دکمه‌های میانبر، نرخ فریم بالا و تنظیمات گرافیکی متعدد بهره می‌برد. ال دی پلیر علاوه‌بر فروشگاه پلی استور یک فروشگاه اختصاصی به‌نام LD Store را در خود جای داده است که بسیاری از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی را به‌واسطه آن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد این برنامه به‌خوبی از سیستم کنترلی ماوس و کیبورد پشتیبانی می‌کند و حتی به کاربران اجازه شخصی‌سازی دکمه‌های مختلف ورودی را می‌دهد که می‌تواند در بسیاری از بازی‌ها یک مزیت بزرگ به‌شمار آید. از جمله‌ بازی‌هایی که در این امولاتور اجرا می‌شوند می‌توان به Epic Seven ،Clash of Clans و Arknights اشاره کرد. سازندگان تلاش کرده‌اند تا از زبان طراحی برنامه BlueStacks در طراحی خود استفاده کنند و تا حدی موفق شده‌اند تجربه‌ای کامل از یک شبیه‌ساز برنامه‌ها و بازی‌های اندروید را در اختیار کاربران قرار دهند.

آخرین نسخه منتشر شده از این برنامه درواقع LDPlayer 9 نام دارد که با میزبانی اندروید 9 پای تجربه‌ای به‌مراتب روان‌تر و سریع‌تر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درواقع توسعه‌دهندگان این برنامه ادعا کرده‌اند که بازیکنان می‌توانند در این نسخه بازی‌های مختلف را با نرخ فریم بالاتر و در عین استفاده کم‌تر از پردازنده گرافیکی تجربه کنند.

شبیه ساز اندروید MEmu Play 8

۴- برنامه MEmu Play

MEmu یکی دیگر از نمونه شبیه‌سازهای اندرویدی است که تجربه خوبی از بازی های اندرویدی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این شبیه‌ساز قابلیت پشتیبانی آن از تراشه‌های سخت‌افزاری AMD و اینتل است که باعث می‌شود بسیاری از کاربران بتوانند به‌راحتی از آن برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی استفاده کنند. MEmu Play از جمله امولاتورهایی است که در عین‌حال که به‌ سخت‌افزار نسبتا ضعیفی برای اجرا شدن نیاز دارد، مي‌تواند بازی‌ها را با خروجی بهتری در مقایسه با رقبای خود رندر کند.

از دیگر نکات مثبت این شبیه‌ساز می‌توان به قابلیت اجرای همزمان چندین بازی‌ها و برنامه‌های آن اشاره کرد که درکنار عملکرد بهینه آن باعث می‌شود MEmu به یکی از بهترین شبیه سازهای سیستم‌عامل اندروید روی کامپیوتر تبدیل شود. درحال حاضر نسخه 8.1.3 این برنامه در وب‌سایت رسمی آن در دسترس قرار گرفته است و شما می‌توانید با دانلود و نصب آن از آخرین امکانات این برنامه شبیه‌ساز استفاده کنید.

علاوه‌بر بهینه‌سازی‌های مختلف در اجرای بازی‌ها، از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آخرین نسخه این نرم‌افزار می‌توان به پشتیبانی از نرخ فریم بالاتر از ۲۴۰ هرتز اشاره کرد که در بازی‌هایی همانند Arknights و Azur Lane تجربه‌ای وصف‌نشدنی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

شبیه ساز اندروید MuMu Player

۵- برنامه MuMu Player

برنامه شبیه‌ساز بعدی ساخته استودیو نام‌آشنای NetEase Games است که پیش از این با شرکت بلیزارد در روند توسعه نسخه‌های چینی بازی‌های آن همکاری داشته است. MuMu درواقع یک برنامه امولاتور بازی‌های و نرم‌افزارهای اندروید است که همانند بسیاری دیگر از برنامه‌های شبیه‌ساز، از اندروید نسخه 7.1 در هسته مرکزی خود استفاده می‌کند. سازندگان درکنار این نسخه، یک نرم‌افزار دیگر به‌نام MuMu Nebula را در وب‌سایت رسمی خود به‌صورت بتا در دسترس قرار داده‌اند که به ادعای آن‌ها می‌تواند بازی‌ها را روی کامپیوترهای با سخت‌افزارهای ضعیف با کیفیت بالایی اجرا کند.

این شبیه‌ساز با موتور اختصاصی شرکت NetEase توسعه داده شده است و در مقایسه با دیگر شبیه‌سازها از مزیت‌هایی همانند بهینه‌سازی کامل، عملکردهای بهبودیافته و مصرف رم بسیار کم بهره می‌برد. درواقع این نرم‌افزار قادر است تا بازی‌ها را به‌روانی هرچه بیشتر روی کامپیوترهایی با سخت‌افزار معمولی با نرخ فریم ۱۲۰ اجرا کند. شما می‌توانید آخرین نسخه برنامه شبیه‌ساز MuMu Player را از وب‌سایت رسمی آن دریافت و نصب کنید.

شبیه ساز اندروید NoxPlayer

۶- برنامه NoxPlayer

Nox یکی دیگر از برنامه های شبیه‌ساز اندروید روی کامپیوتر است که تلاش می‌کند تجربه‌ای کامل از بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی را در اختیار کاربران پلتفرم کامپیوتر قرار دهد. سازندگان به واسطه یک نوار ابزار تنظیمات مختلفی همانند استفاده از GPS، ضبط ویدیو، تنظیمات صدا و موارد این چنینی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. نوکس پلیر به کاربران اجازه می‌دهد تا از سیستم‌های کنترلی مختلف همانند کیبورد، کنترلر و حتی ژست‌های کنترلی موبایل را در برای تجربه بازی‌های مختلف مورد استفاده قرار دهند. به‌نحوی که شما می‌توانید حرکت سوایپ کردن به سمت راست را توسط کلیدهای جهت کیبورد خود نگاشت کنید.

توسعه‌دهندگان همواره برای Nox به‌روزرسانی‌های مختلف منتشر می‌کنند و این برنامه جزو معدود شبیه‌سازهایی است از که علاوه‌بر نسخه‌های 5 و 7، از سیستم‌عامل اندروید نسخه 9 نیز در دو حالت ۳۲ و ۶۴ بیت بهره می‌برد. شما همچنین می‌توانید در این برنامه چندین بازی و برنامه‌ را به‌صورت همزمان اجرا و تجربه کنید. از دیگر قابلیت‌های جذاب NoxPlayer می‌توان به ویژگی Macro Recorder آن اشاره کرد که کاربران می‌توانند به واسطه آن چندین عملیات مختلف را ضبط کرده و بعدا تنها با یک کلیک آن‌ها اجرا کنند. برای تجربه این برنامه کافی است به صفحه رسمی آن مراجعه کرده و با زدن دکمه Download آخرین نسخه از آن را دریافت کنید.


فروشگاه آمازون ویندوز 11

اجرای برنامه های اندروید روی ویندوز 11

مایکروسافت پیش از انتشار ویندوز 11 اعلام کرده بود که این سیستم‌عامل قرار است به‌صورت رسمی از اجرای نرم افزارهای اندرویدی پشتیبانی کند. پس از عرضه ویندوز 11 و انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف مایکروسافت این قابلیت را در اختیار کاربران قرار دارد که در ادامه می‌خواهیم نحوه استفاده از آن را به شما آموزش دهیم. تنها باید دقت داشته باشید که برای اجرای برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز 11 نسخه بیلد شما باید 22000.526 به بالا باشد. از سویی دیگر از جمله پیش‌نیازهای اولیه برای اجرای بازی های اندروید اطمینان حاصل کردن از به‌روزرسانی نسخه فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) است که باید مطمئن باشید که نسخه آن حداقل 22110.1402.6.0 باشد.

پس از اطمینان حاصل کردن از به‌روز بودن نسخه Store، شما می‌توانید به سراغ فعال‌سازی بخش مجازی‌سازی ویندوز خود بروید. برای راه‌اندازی بخش مجازی‌سازی ویندوز، قبل از هرچیز باید از پشتیبانی تنظیمات بایوس (Bios) خود مطمئن باشید. این بخش از تنظیمات معمولا در زمان روشن شدن کامپیوتر و با زدن دکمه‌ای مخصوص در اختیار شما قرار می‌گیرد. براساس نوع پردازنده، تنظیمات مجازی‌سازی پردازنده شما با نام‌های VT-X یا AMD-V شناخته می‌شوند که درصورت غیرفعال بودن باید آن را فعال کنید.

تنظیمات Windows Features ویندوز 11

حال پس از آماده‌سازی پردازنده برای راه‌اندازی بخش مجازی‌سازی ویندوز، نوبت به‌ فعال‌سازی آن در تنظیمات کنترل پنل (Control Panel) می‌رسد. بدین منظور شما باید بخش Program را از قسمت Control Panel ویندوز باز کنید و سپس با انتخاب دکمه Turn Windows features on or off وارد بخش Windows Features شوید. از بین گزینه‌های موجود باید گزینه‌های Virtual Machine Platform و Windows Hypervisor Platform را انتخاب کرده و دکمه OK را بزنید.

در حال حاضر مایکروسافت به‌صورت رسمی تنها ازطریق فروشگاه آمازون (Amazon Appstore) به کاربران کشور امریکا اجازه نصب برنامه‌های اندرویدی را می‌دهد. درواقع شما باید پس از نصب فروشگاه آمازون ازطریق فروشگاه ویندوز (Windows Store)، یک حساب کاربری (درحال حاضر امکانات این فروشگاه تنها برای کاربران کشور امریکا فعال شده است) ایجاد کنید. باتوجه‌به محدودیت جغرافیای ارائه این سرویس و فهرست بسیار محدود برنامه‌ها و بازی‌های آن، مشخص است که هنوز مایکروسافت راه زیادی برای محلی کردن تجربه برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی در ویندوز 11 دارد. درکنار این روش، در حال حاضر روش‌های مختلف دیگری وجود دارد که کاربران می‌توانند به نصب و تجربه برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی روی ویندوز 11 بپردازند که نصب فروشگاه Google Play یکی از آن‌ها است. البته که این روش کمی به دانش فناوری نیاز دارد و شما کافی است با مراجعه به این لینک، از نحوه عملکرد آن مطلع شوید.


اجرای سیستم‌ عامل اندروید روی کامپیوتر

تا اینجا امولاتورهای مختلف اجرای سیستم‌عامل اندروید و نحوه استفاده از آن‌ها برای تجربه بازی‌های اندرویدی را روی ویندوز معرفی کردیم. درکنار این برنامه‌ها، روش‌ها و برنامه‌های دیگری وجود دارند که به شکلی محلی‌تر و کامل‌تر تجربه استفاده از سیستم‌عامل اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. درواقع این برنامه‌ها برخلاف شبیه‌سازهایی که پیش‌تر معرفی شدند، تمرکز ویژه روی اجرای بازی‌ها ندارند و شما به‌واسطه آن‌ها می‌توانید جدیدترین نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید را روی ویندوز یا کامپیوتر خود تجربه کنید.

سیستم عامل اندروید در ویندوز با PrimeOS

۱- برنامه PrimeOS

PrimeOS را نمی‌توان دقیقا یک شبیه‌ساز اندروید درنظر گرفت. شما درواقع این برنامه را به‌عنوان یک پارتیشن جدید روی کامپیوتر خود نصب کرده و آن را همانند یک سیستم‌عامل اندروید محلی اجرا می‌کنید. این برنامه درواقع یک تجربه بازی‌محور اندرویدی است که شامل یک بخش مرکزی بازی که در آن آثار مختلف برای تجربه کردن وجود دارد، می‌شود. PrimeOS همچنین به‌طور کامل از ماوس و کیبورد پشتیبانی می‌کند و به بسیاری از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی دسترسی دارد.

درواقع این برنامه درنگاه اول شما را یاد سیستم‌عامل ChromeOS می‌اندازد که به ظاهر تمامی بخش‌های مربوط‌به کروم آن حذف شده است. شما می‌توانید در آن‌ به‌صورت همزمان هم به بازی کردن بپردازید و هم ویدیوهای مختلف را تماشا کنید. شاید جالب‌ترین و جذاب‌ترین بخش این نرم‌افزار نسخه 11 سیستم‌عامل اندروید آن باشد که برای اجرای آن نیازی به استفاده از ماشین‌های مجازی ندارید. درواقع توسعه‌دهندگان این شبیه‌ساز بسته به سخت‌افزار مورد استفاده کاربر، در دو نسخه مختلف هر دو نسخه اندروید ۷ و ۱۱ را در اختیار کاربران قرار داده‌اند تا بازیکنان بیشتری بتوانند از تجربه اجرای بازی‌های اندرویدی روی کامپیوترهای خود لذت ببرند.

اندروید در ویندوز با Genymotion

۲- شبیه‌سازی کامل سیستم‌ عامل اندروید در ویندوز با Genymotion

Genymotion یکی از ابزارهایی است که می‌تواند سیستم‌عامل اندروید را به شکل تمام و کمال روی ویندوز شبیه‌سازی کند. توسعه‌دهندگان یک نسخه رایگان از این برنامه‌ را برای استفاده معمولی منتشر کرده‌اند و درصورتی که بخواهید از آن به‌صورت حرفه‌ای و کامل استفاده کنید باید به سراغ نسخه کلاود و پولی آن بروید.

Genymotion درواقع از برنامه VirtualBox برای شبیه‌سازی اندروید استفاده می‌کند. درنتیجه شما برای اجرای این برنامه یا باید نرم‌افزار VirtualBox را روی سیستم خود نصب داشته باشید یا از اول نسخه‌ای از Genymotion را نصب کنید که با برنامه VirtualBox ادغام شده باشد. البته که همانند بسیاری از برنامه‌های شبیه‌ساز اندروید شما باید ویژگی مجازی‌سازی پردازنده خود را که تحت تنظیمات Intel VT-x یا AMD-V در بخش تنظیمات بایوس وجود دارد، فعال کنید.

در جدیدترین نسخه این برنامه، شاهد پیاده‌سازی اندروید نسخه 12.1 هستیم که به کاربران اجازه از آخرین امکانات این سیستم‌عامل بهره ببرند و در عین حال، جدیدترین بازی‌های اندرویدی را با بالاترین کیفیت ممکن روی کامپیوترهای شخصی خود تجربه کنند.

راه‌اندازی اندروید 10 روی کامپیوتر با Bliss OS

۳- برنامه Bliss OS

Bliss OS درواقع یک سیستم‌عامل کامل اندروید است که می‌توانید آن را درکنار ویندوز روی کامپیوتر خود تجربه کنید. البته که شما می‌توانید این سیستم‌عامل را ازطریق VirtualBox روی کامپیوتر خود نصب کنید و در بستر ویندوز، تجربه‌ای کامل از سیستم‌عامل اندروید را داشته باشید. از نکات جالب توجه این برنامه در مقایسه با سایر، نسخه‌های متفاوتی از سیستم‌عامل اندروید است که به‌واسطه آن می‌توانید تجربه کنید. به‌نحوی‌که نسخه Bliss OS 11 تجربه استفاده از اندروید 9 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته پشتیبانی از نسخه 11 و 12 این نرم‌افزار به‌پایان رسیده است و توسعه‌دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به سراغ نصب نسخه‌های 14 و 15 برنامه Bliss OS بروند که به‌ترتیب تجربه استفاده از اندرویدهای 11 و 12.1 را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد Bliss OS درواقع به‌عنوان یک سیستم‌عامل کامل روی کامپیوتر شما نصب می‌شود و از این صفحه می‌توانید نسخه مورد نظر خود را در قالب فایل ISO دانلود کرده و به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار دهید. نحوه استفاده از این سیستم‌عامل تشابه زیادی با Android-x86 دارد که در بخش بعدی کامل توضیح داده می‌شود.

اجرای اندروید روی کامپیوتر با Android x86

۴- اجرای سیستم‌ عامل اندروید در کامپیوتر با Android-x86

اگر به‌دنبال اجرا و تجربه کامل سیستم‌عامل اندروید روی کامپیوتر خود هستید، پروژه Android-x86 نزدیک‌ترین تجربه کاربری از این سیستم‌عامل را در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌نوعی کامپیوتر شما را به یک کروم بوک تبدیل می‌کند. Android-x86 درواقع یک پروژه منبع‌باز است که سیستم‌عامل اندروید را به پلتفرم‌های x86 پورت کرده است و به کاربران اجازه می‌دهد این سیستم‌عامل را به‌جای موبایل یا تبلب روی کامپیوتر شخصی خود اجرا کنند. برای تجربه اندروید در Android-x86 شما چندین راه مختلف در اختیار دارید. اگر می‌خواهید که این برنامه را همانند یک سیستم‌عامل درکنار ویندوز داشته باشید، باید نسخه ISO دلخواه خود را از این صفحه دانلود کرده و توسط برنامه Rufus از آن یک فلش مموری قابل بوت ایجاد کنید. تنظیمات مربوط‌به ایجاد یک فلش مموری قابل بوت توسط این نرم‌افزار در ادامه توضیح داده شده است.

نحوه استفاده از نرم افزار Rufus

پس از آماده‌سازی فلش مموری، کافی است کامپیوتر خود را ریستارت کرده و در منوی بوت (معمولا با زدن کلید F12 ظاهر می‌شود)، فلش را بوت کنید. در ادامه پنجره‌ای همانند تصویر زیر به شما نشان داده می‌شود که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید که سیستم‌عامل را به‌صورت پرتابل اجرا کرده یا روی کامپیوتر خود نصب کنید.

البته که یک راه ساده‌تر برای تجربه اندروید برنامه Android-x86، اجرای آن در ماشین مجازی VirtualBox است. برای انجام این‌کار کافی است که در برنامه VirtualBox ابتدا یک سیستم‌عامل لینوکس بسته به ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن فایل اندروید دانلود شده خود انتخاب کنید. سپس در صفحه بعدی باید فایل ISO دانلود شده از وب‌سایت سازنده را در برنامه وارد کرده و بعد از آن دیگر تنظیمات مربوطه را اعمال کنید. در انتها با اتمام روند اعمال تنظیمات مربوط‌به ماشین مجازی، به‌راحتی می‌توانید Android-x86 را به‌واسطه نرم‌افزار VirtualBox روی ویندوز خود تجربه کنید. در تصاویر زیر می‌توانید به‌صورت خلاصه نحوه استفاده از برنامه ماشین‌ مجازی VirtualBox را مشاهده کنید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین شبیه سازهای اندروید روی کامپیوتر کدام ها هستند؟

از میان روش‌های اجرای بازی های اندروید روی کامپیوتر می‌توان به شبیه‌سازهای BlueStacks، گیم لوپ و LDPlayer اشاره کرد که هرکدام امکانات مختلفی را در اختیار کاربران کامپیوتر قرار می‌دهد.

۲- چگونه می‌توان اندروید را روی کامپیوتر اجرا کرد؟

روش‌های مختلفی برای اجرای اندروید روی کامپیوتر وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از امولاتورهای گوناگون همانند BlueStacks گرفته تا شبیه‌ساز خود سیستم‌عامل اندروید (همانند Android x86) که به کاربران اجازه می‌دهد تا تجربه‌ای کامل از سیستم‌عامل اندروید روی پلتفرم کامپیوتر داشته باشند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده