نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از The Darkness تا یک پازل جذاب

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ بازی 2 The Darkness و یک بازی مستقل جالب رفتیم. همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ معرفی دو بازی خواهیم رفت. اولین بازی یک شوتر اول‌شخص است که بر اساس کاراکتری کمیک‌بوکی ساخته شده و بازی دوم هم یک تجربه مستقل جالب در سبک پازل. پس لطفا در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید:

لوگوی بازی دارکنس ۲ و شخصیت جکی نشسته روی صندلی

بازی The Darkness 2

برای اولین بازی این هفته، سراغ مجموعه The Darkness برویم که توسط 2K Games منتشر شده و تا به امروز، دو نسخه از آن در دسترس قرار گرفته است. واقعیت این است که هدف ما در این مجموعه مقاله‌ها، معرفی بازی‌های در دسترس روی پی سی بوده است و به همین دلیل هم سراغ نسخه دوم مجموعه رفته‌ایم؛ چرا که نسخه اول این مجموعه برای پی سی منتشر نشده است. 

مجموعه بازی‌های The Darkness، بر اساس مجموعه کمیکی با همین نام ساخته شده‌اند و از شخصیت دارکنس این کمیک‌ها الهام زیادی در بازی‌ها گرفته شده است. نسخه اول The Darkness، توسط استودیو Starbreeze ساخته و در سال ۲۰۰۷ برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد. این بازی، اثر در کل موفقی بود و توانست نمره‌های خوبی هم دریافت کند. پس از نسخه اول، شرکت 2K Games تصمیم گرفت تا برای نسخه دوم، سراغ استودیو Digital Extremes برود و بعد‌ها، مدیرعامل استاربریز اعلام کرد که توکی پیشنهادی برای کار روی نسخه دوم به خودِ آن‌ها ارائه نکرده و البته که در آن زمان، این استودیو مشغول کار روی بازی Syndicate بود. 

نکته مهم در رابطه با بازی The Darkness 2، این است که پال جنکینز به‌عنوان نویسنده داستان نسخه اول، در نسخه دوم هم برگشت و از آنجایی که کلا دارکنس تمرکز زیادی روی بحث داستان دارد، این موضوع باعث شد تا کیفیت روایت نسخه اول تا حد خیلی زیادی در نسخه دوم هم حفظ شود. بازی The Darkness 2 در سال ۲۰۱۱ معرفی و یک سال بعد هم منتشر شد و این بار علاوه بر کنسول‌ها، روی کامپیوتر هم در دسترس قرار گرفت. 

کاراکتر جکی و دارکنس در بازی Darkness 2

داستان بازی The Darkness 2، کماکان روی شخصیت Jackie Estacado تمرکز دارد که پس از اتفاق‌های نسخه اول، به رهبر خانواده فرانکتی تبدیل شده و توانسته قدرت دارکنس را که یک موجود تاریک و شیطانی است و قدرتش در خون اعضای این خاندان جریان دارد، کنترل کند. با این حال و زمانی که همه‌چیز حل‌شده به‌نظر می‌رسد، جکی یک شب مورد حمله اعضای یکی دیگر از گروه‌های شهر قرار می‌گیرد و آسیب می‌بیند. همین موضوع جکی را مجبور می‌کند تا دوباره سراغ دارکنس برود، با استفاده از قدرت آن، خودش را احیا کند و برای حمله به دشمنانش آماده شود. از اینجا به بعد، روایت بازی پای جکی را به اتفاق‌های عجیب و غریبی باز می‌کند که قصد اسپویل کردن‌شان را ندارم ولی بدون شک آنقدر جذاب هستند که تا پایان بازی شما را درگیر نگه دارند. 

از حیث گیم پلی، با یک بازی شوتر اول‌شخص طرف هستیم. کاراکتر جکی، توانایی استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های گرم رایج را دارد ولی نکته‌ای که لایه جدید و جذاب‌تری به بازی اضافه می‌کند، مهارت‌های ویژه‌ای است که جک به‌لطف قدرت دارکنس در اختیار دارد. به‌لطف این قابلیت، جکی مجهز به دست‌های شیطانی است که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید بلا‌های خشنی سر دشمنان بیاورید! از طرف دیگر، موجودی به نام Darkling هم قدرت گرفته‌ از دارکنس است جکی را همراهی می‌کند و حتی در بخش‌هایی از بازی، امکان هدایت مستقیم این کاراکتر را دارید. جدا از جنبه‌های شوتر بازی، یک سری المان نقش آفرینی هم در The Darkness 2 دیده می‌شود. با کشتن دشمنان، شما منابع لازم را به‌دست می‌آورید و می‌توانید مهارت‌های جکی را در چهار شاخه مختلف ارتقا بدهید. 

علاوه بر بخش داستانی تک‌نفره، حالتی به نام وندتاس هم در بازی در دسترس است که یک کمپین چندنفره به‌حساب می‌آید و در آن، تا سقف چهار بازیکن می‌توانند در نقش هیتمن‌هایی که برای جکی کار می‌کنند قرار بگیرند و ماموریت‌های مختلفی را انجام دهند. به‌طور کلی، The Darkness 2 بازی شوتر جذاب و حتی می‌توان گفت متفاوتی است که اگر تا به امروز به‌سراغش نرفته‌اید، از بازی کردن آن پشیمان نخواهید شد. 

لوگوی بازی Grindstone و کاراکتر جوری

بازی Grindstone

بازی‌های پازلی که در آن‌ها باید رنگ‌های یکسان را با وصل کردن به‌هم از بین ببرید، سابقه زیادی دارند و برخی از آن‌ها هم حسابی اعتیادآور و سرگرم‌کننده هستند. برای دومین بازی این هفته، سراغ Grindstone رفته‌ایم که اثری در این سبک است و با خلاقیتی که سازندگانش به‌خرج داده‌اند، ایده‌های جدیدی به این سبک اضافه کرده‌اند که نتیجه آن، موفقیت زیاد این بازی و نمره متای عالی ۸۸ است. 

استودیو Capybara ایده اولیه بازی Grindstone را از همان زمان که روی دو ساخته قبلی‌اش کار می‌کرد، در سر داشت؛ یک بازی پازل که در آن شخصیت بازی بتواند در صفحه ضمن از بین بردن رنگ‌های یکسان، حرکت بکند. با این حال این ایده پس از گذشت مدتی وارد مرحله رسمی توسعه شد و پس از آزمون و خطا‌های مختلف، در نهایت به شکل فعلی‌اش منتشر شد. 

گیم پلی بازی Grindstone

شخصیت اصلی بازی Grindstone کاراکتری به نام جوری است که هیکل بزرگ و قدرت زیادی دارد. شما در هر مرحله، باید با وصل کردن دشمنانی با رنگ یکسان، آن‌ها را از بین ببرید. این وسط اما ایده‌های جالبی در بازی پیاده شده‌اند؛ مثلا برخی دشمنان توانایی ضربه زدن به شما را دارند و به همین دلیل باید در محاسبات‌تان برای قرار گرفتن جای جوری روی محیط دقت کنید یا فرضا با ایجاد زنجیری طولانی از دشمنان یکسان، می‌توانید سنگ‌‌های خاص را در محیط به‌وجود بیاورید که از طریق آن‌ها، می‌توانید برای زنجیر بعدی از دو ترکیب رنگ یا همان نوع دشمن استفاده کنید. 

مراحل زیاد و در کنار آن وجود المان‌هایی مثل باس فایت، Grindstone را به یک تجربه پازل متفاوت و بسیار سرگرم‌کننده تبدیل کرده‌اند. این بازی ابتدا برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS منتشر شد ولی بعد‌ها برای سوییچ و کامپیوتر هم در دسترس قرار گرفت و اگر دنبال تجربه‌ای اعتیادآور هستید، تجربه آن پیشنهاد می‌شود. 

در پایان لطفا مثل همیشه نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده