نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از مانکی آیلند تا تجربه‌ای تاکتیکی

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سری به مجموعه قدیمی مانکی آیلند زدیم و یک بازی مستقل نوبتی هم داریم. همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. اولین اثر، تجدید خاطره‌ای با مجموعه مانکی آیلند است و بازی دوم هم یک تجربه تاکتیکی و نوبتی است. پس لطفا در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید:

اسکام بار در بازی The Secret of Monkey Island: Special Edition

بازی The Secret of Monkey Island: Special Edition

یکی از اتفاقات ویژه گیمینگ چند وقت اخیر، مخصوصا برای آن‌هایی که عاشق دوران طلایی بازی‌های ادونچر در دهه ۹۰ میلادی بودند و چه در زمان خودشان و چه بعد‌ها به سراغ تجربه بازی‌های مشهور آن دوره رفته‌اند، معرفی نسخه جدیدی از مجموعه مانکی آیلند بود. واقعیت ابتدا قصد داشتم تا هفته گذشته به همین مناسبت و تا خبر حسابی داغ است سراغ این مجموعه برویم ولی از آنجایی که یک هفته قبل‌تر هم بازی ادونچر سایبریا را معرفی کرده بودیم، تصمیم گرفتم با فاصله‌ای یک هفته‌ای این کار را انجام دهم تا شاهد بازی‌هایی در سبک تکراری هم نباشیم.

از مانکی آیلند، همواره به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک ادونچر اشاره و کلیک یاد می‌شود. اولین نسخه از این مجموعه، The Secret of Monkey Island بود که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد و تیم شیفر، ران گیلبرت و دیو گراس‌من در طراحی آن با یکدیگر همکاری کردند و ران گیلبرت هم کارگردان اصلی پروژه بود. The Secret of Monkey Island دنباله‌رو بازی‌های هم‌سبک قبلی استودیو مثل Maniac Mansion بود ولی مکانیک‌های استفاده‌شده در آن‌ها را به‌نوعی به کمال رساند و ترکیب این موضوع با داستان جالب، معما‌های چالش‌برانگیز ولی شیرین و شخصیت‌های دوست‌داشتنی، باعث شدند تا مانکی آیلند به اسمی ماندگار در سبک ادونچر تبدیل شود.

گیم پلی دقایق ابتدایی بازی The Secret of Monkey Island: Special Edition

داستان The Secret of Monkey Island، در مورد شخصی به اسم گای‌براش تریپ‌وود است. جالب است بدانید که وقتی تیم طراحی گرافیکی بازی مشغول طراحی اولیه شخصیت‌های بازی بود، اسم فایل مربوط‌به این کاراکتر را گای‌براش ذخیره کرده بود و گیلبرت بعدا پس از دیدن این فایل، تصمیم گرفت تا اسم نهایی کاراکتر اصلی بازی هم گای‌براش باشد. گای‌براش در ابتدای The Secret of Monkey Island، وارد جزیره‌ای به اسم Melee می‌شود و قصد دارد تبدیل به یک دزد دریایی شود. بااین‌حال گای‌براش می‌فهمد که این کار به همین سادگی هم نیست و برای این منظور، باید اصول خاصی را یاد بگیرد که او را وارد ماجراجویی عجیبش در جزیره می‌کنند. از طرف دیگر،‌ روح لیچاک هم به‌عنوان آنتاگونیست بازی، تصمیم می‌گیرد تا مانع از موفقیت گای‌براش شود.

درست است که در The Secret of Monkey Island شاهد داستان کلی خوبی هم هستیم، ولی آنچه که ارزشمند‌تر از داستان در بازی به‌چشم می‌آید، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده این اثر و نویسندگی واقعا درجه‌یک آن است. مانکی آیلند از آن بازی‌هایی است که با‌وجود ظاهری جدی و مخصوصا معما‌هایی که گاهی واقعا چالش‌برانگیز هستند، طنز بی‌نظیری در دقایق آن جریان دارد. از معرفی شخصیت‌ها به عجیب‌ترین شکل ممکن و با خنده‌دار‌ترین دیالوگ‌ها گرفته تا بلا‌هایی که در ادامه سر گای‌براش می‌آید و ماجراهایی که درگیرش می‌شود، همگی آمیخته به طنزی هستند که البته هرگز لوس و مسخره نمی‌شود و هدف نویسندگان و سازندگان، خنداندن مخاطب به هر قیمتی نیست و این طنز، به شکلی هنرمندانه در دل وقایع جدی بازی قرار گرفته است.

از طرف دیگر،‌ The Secret of Monkey Island واقعا از حیث معما‌ها هم عالی است و برای اینکه در حال حاضر بهتر بتوانید از تجربه آن لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنم تا سراغ The Secret of Monkey Island: Special Edition، محصول سال ۲۰۰۹ بروید که نسخه‌ای بهبود‌یافته از بازی به‌حساب می‌آید و ضمن حفظ ویژگی‌های ارزشمند نسخه اصلی، با بهبود‌هایی در زمینه جلوه‌های صوتی و بصری و موارد دیگر،‌ تجربه‌ای امروزی‌تر ارائه می‌دهد. همچنین اگر از تجربه بازی لذت بردید، می‌توانید بلافاصله سراغ Monkey Island 2: LeChuck's Revenge: Special Edition هم بروید تا حسابی برای انتشار نسخه جدید آماده باشید؛ چرا که سازندگان اعلام کرده‌اند وقایع نسخه جدید دقیقا در ادامه Monkey Island 2 رخ خواهد داد.

شخصیت ها و لوگوی بازی Wargroove

بازی Wargroove

برای دومین بازی این هفته، اثری در سبک تاکتیکی و نوبتی به نام Wargroove داریم که محصول سال ۲۰۱۹ است. این بازی توسط استودیو چاکل‌فیش ساخته و منتشر شده و باتوجه‌به کسب نمره متای ۸۴، تجربه موفقی در سبک خودش به‌حساب می‌آید؛ سبکی که این روز‌ها خیلی هم بازی‌های پرتعدادی در آن ساخته نمی‌شوند.

بازی، بازیکنان را به قاره‌ای به نام Aurania می‌برد که سال‌ها درگیر جنگ بوده است. داستان بازی ما را با شاهزاده جوانی همراه می‌کند که باید در مقابل دشمنانش ایستادگی کند و سازندگان برای این حالت، داستانی قابل‌قبول با گیم‌پلی نسبتا طولانی تدارک دیده‌اند که در آن، باید روی نقشه‌ای بزرگ در حرکت باشید و در این راه با دشمنانی که سر راه‌تان قرار می‌گیرند هم در یک حالت نوبتی و تاکتیکی مبارزه کنید. استودیو چاکل‌فیش در زمان توسعه بازی، اعلام کرده بود که جای خالی آثار موفقی مثل Advance Wars در نسل فعلی بازی‌ها به‌چشم می‌آید و هدف آن‌ها، ساخت اثری بوده که بتواند این جای خالی را پُر کند؛ هدفی که می‌توان گفت سازندگان در رسیدن به آن موفق هم بوده‌اند.

گیم پلی بازی Wargroove

اما یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم در Wargroove، وجود ابزار ادیتور در بازی است که ازطریق آن، می‌توانید با تمام جزییات سناریویی را که در ذهن دارید طراحی و آن را بازی کنید. حتی بازی امکان اشتراک‌گذاری این سناریو‌ها با سایر بازیکنان را هم ارائه می‌دهد و به همین دلیل انواع و اقسام محتویات جالب خلق‌شده توسط بازیکنان از سراسر جهان برای بازی در دسترس است. همچنین ۱۵ قهرمان مختلف هم برای بازی در دسترس است که هرکدام داستان و قابلیت‌های خاص خودشان را دارند.

Wargroove در کل با گیم‌پلی طولانی و درگیر‌کننده، داستان قابل قبول و گرافیک پیکسلی چشم‌نوازش اثری است که اگر با آن ارتباط برقرار کنید، مدت‌های طولانی درگیرش خواهید بود و به همین دلیل بد نیست تا فرصتی به بازی بدهید.

در پایان لطفا مثل همیشه نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده