نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Red Faction تا یک شبیه‌ساز ساخت و ساز

از یک شوتر سوم‌شخص با‌کیفیت تا شبیه‌ساز ساخت روستا؛ با قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به سراغ معرفی دو بازی می‌رویم. اولین اثر، یک شوتر سوم‌شخص موفق از مجموعه Red Faction است و بازی دوم هم اثری شدیدا آرامش‌بخش در سبک شبیه‌ساز ساخت و ساز که با‌وجود انتشار در حالت ایرلی اکسس، کاملا قابل بازی است. پس همراه معرفی بازی‌ها باشید:

لوگوی بازی Red Faction Guerrilla

بازی Red Faction: Guerrilla

برای اولین بازی این هفته، سراغ نسخه سوم از مجموعه Red Faction به نام Red Faction: Guerrilla می‌رویم. با اینکه نسخه جدید‌تری از این مجموعه هم منتشر شده است، ولی از آنجایی که Guerrilla تجربه بهتر و لذت‌بخش‌تری به‌حساب می‌آید، تصمیم گرفتم تا آن را در بین بازی‌های هفته داشته باشیم.

Red Faction مجموعه‌ای نسبتا با‌سابقه است؛ به طوریکه اولین نسخه از آن، در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است. نکته جالب در مورد بازی‌های این مجموعه، تحول سبکی آن‌ها در طول زمان است. دو نسخه اول Red Faction، بازی‌هایی در سبک شوتر اول‌شخص بودند و مخصوصا بخش چندنفره آن‌ها که امکان تجربه آن با حضور بات‌ها هم فراهم بود، تجربه لذت‌بخشی ارائه می‌کرد. در ادامه سازندگان در Red Faction: Guerrilla، سبک بازی را به شوتر سوم‌شخص تغییر دادند و المان‌های جهان‌باز را هم به آن اضافه کردند. Red Faction: Armageddon هم به‌عنوان آخر نسخه مجموعه، در سبک شوتر سوم‌شخص ساخته شده اما به‌جای فضای بزرگی که گوریلا در آن جریان داشت، اکثر اوقات در محیطی بسته و محدود جریان دارد.

به گوریلا برگردیم؛ استودیو Volition اولین‌بار اوایل سال ۲۰۰۸ به ساخته شدن نسخه جدیدی از مجموعه رد فکشن اشاره کرد و چند ماه بعد هم اسم بازی مشخص و اعلام شد. پس از انتشار چند نسخه دمو و آزمایشی، در سال ۲۰۰۹ بازی ابتدا برای کنسول‌های پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد و با فاصله چند ماهه هم در اختیار کاربران پی سی قرار گرفت. ناشر این بازی شرکت THQ بود که پس از ورشکست شدن آن، شرکت Nordic امتیاز مجموعه را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۸، یک نسخه ریمستر از گوریلا توسط THQ Nordic منتشر شد؛ بااین‌حال این ریمستر حداقل در زمان انتشار وضعیت اصلا جالبی نداشت و باگ‌های بی‌شمار آن، ضربه بدی به کیفیت نسخه اصلی زده بود. پس اگر قصد تجربه بازی را دارید، کماکان پیشنهادم رفتن سراغ نسخه اصلی است.

گیم پلی بازی Red Faction Guerrilla

وقایع بازی Red Faction در سال ۲۱۲۵ و در سیاره مریخ جریان دارند. داستان بازی، به نسخه‌های قبلی مرتبط می‌شود؛ به این صورت که گروه EDF که در نسخه اول طرف مثبت و خوب داستان بودند، این بار نقش آنتاگونیست بازی هستند. داستان، از این قرار است که اعضای این گروه در ابتدا حامی و کمک‌حال معدنچی‌های مریخ بودند اما با گذر زمان، منابع روی زمین کم‌تر می‌شود و سیاست‌مداران، از EDF تقاضا می‌کنند تا به هر قیمتی که شده، فشار کار روی معدنچی‌ها را افزایش دهند و منابع بیش‌تری به زمین بفرستند. همین مسئله هم باعث تغییر رویکرد EDF می‌شود و در نتیجه گروه رد فکشن در مخالفت با آن‌ها شکل می‌گیرد. الک میسون که یک مهندس معدن است، پس از اعزام به مریخ با هدف پیوستن به برادرش، متوجه این وضعیت شده و عضو گروه رد فکشن می‌شود.

بازیکنان در نقش میسون، آزادی‌عمل بالایی برای گشت‌و‌گذار در جهان بازی و انجام مأموریت‌ها دارند و باید به مرور،‌ مناطق مختلف سیاره را از دست نیرو‌های EDF نجات بدهند. رد فکشن گوریلا با استفاده از موتور GeoMod 2.0 ساخته شده که یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن، شبیه‌سازی واقع‌گرایانه تخریب‌ها در بازی است. در نتیجه شما می‌توانید تقریبا اکثر بنا‌ها، حتی موارد عظیم‌جثه و موارد دیگری مثل سنگر‌ها را در بازی تخریب کنید و این تخریب‌پذیری بالا، نه‌تنها جلوه بسیار زیبایی به بازی بخشیده، بلکه در گیم‌پلی آن هم نقش دارد و می‌توانید به شیوه‌هایی خلاقانه از آن در انجام مأموریت‌ها استفاده کنید. درکنار تخریب‌پذیری، گان پلی بازی هم کیفیت بالایی دارد و در مجموعه شاهد شوتر واقعا مهیجی هستیم.

بازی Red Faction: Guerrilla در زمان انتشار با استقبال خوبی روبه‌رو شد و توانست نمره متای ۸۵ را دریافت کند. این اثر هنوز هم با گذشت سال‌ها ارزش تجربه بالایی دارد و مخصوصا مواردی مثل تخریب‌پذیری واقع‌گرایانه آن، باعث شده‌اند تا خیلی هم تاثیر زمان روی جنبه‌های بصری بازی حس نشود. پس اگر قبلا سراغ این مجموعه و این نسخه از آن نرفته‌اید، هنوز هم می‌توانید لذت خوبی از بازی ببرید.

روستای بزرگ و لوگوی بازی Dorfromantik

بازی Dorfromantik

دومین بازی این هفته هم Dorfromantik است. یک اثر در سبک شبیه‌ساز ساخت و ساز که سازندگانش آن را به‌عنوان اثری کاملا آرامش‌بخش معرفی کرده‌اند و به همین دلیل هم بازی فقط محدود به ساخت و ساز شده و در آن، خبری از مواردی مثل نبرد یا خرید و فروش نیست.

Dorfromantik توسط استودیویی کوچک به نام Toukana Interactive ساخته و منتشر شده که فقط چهار عضو دارد و هر چهار عضو آن، دانشجوی طراحی بازی دانشگاه برلین بوده‌اند که پس از اتمام تحصیل، باهم استودیو مذکور را تأسیس کرده‌اند. Dorfromantik تقریبا از یک سال پیش در قالب نسخه ایرلی اکسس در استیم منتشر شده و قرار است اوایل اردیبهشت هم نسخه نهایی آن در دسترس قرار بگیرد.

روستای کوچک در بازی Dorfromantik

در Dorfromantik، هدف ساخت یک روستا و گسترش آن تا جای ممکن است. برای این منظور، تعدادی شش‌ضلعی خالی روی سطح زمین دیده می‌شوند که باید با کاشی‌هایی که دارید و روی آن‌ها مواردی مثل درخت، خانه و موارد دیگر قرار گرفته‌اند، این شش‌ضلعی‌ها را پُر کنید. هر از گاهی در بازی مأموریت‌هایی هم به شما داده می‌شود و مثلا ممکن است پس از قرار دادن یک کاشی از خانه‌ها، بازی از شما بخواهد که در اطراف آن، تعداد مشخصی خانه دیگر هم بسازید. اگر بتوانید کاشی درستی را در این منطقه قرار بدهید، مأموریت را با موفقیت تمام و کاشی‌های بیش‌تری به‌عنوان جایزه دریافت می‌کنید.

هدف در Dorfromantik، این است که با انجام مأموریت‌ها، تا جای ممکن روستای خودتان را بزرگ و بزرگ‌تر کنید و امتیاز بالاتری به‌دست بیاورید. البته که بازی خیلی قصد به چالش کشیدن مخاطب را ندارد و می‌توانید کلا بیخیال این موضوع بشوید و صرفا با ساخت روستا به شکلی که خودتان دوست دارید، از یک تجربه آرامش‌بخش لذت ببرید. به‌طور کلی با اینکه Dorfromantik در حالت ایرلی اکسس منتشر شده، ولی بدون دردسر خاصی در دسترس و قابل بازی است و اگر درکنار تمام بازی‌های بزرگ دنبال اثری ساده و جمع‌و‌جور هستید، بازی کردن آن پیشنهاد می‌شود.

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده