آخر هفته چی بازی کنیم: از No Man's Sky تا تجربهای کاراگاهی
به رسم همیشگی چهارشنبهها، این هفته هم در قسمتی دیگر از سری مقالههای آخر هفته چی بازی کنیم میرویم تا به معرفی دو بازی بپردازیم. باتوجهبه اینکه در ایام تعطیلات نوروز هم هستیم، این روزها فرصت خوبی است تا زمانی را صرف بازیهای ویدیویی کنیم و به همین دلیل هم یکی از بازیهای این هفته، اثری است که میتوان برای مدتی نسبتا طولانی از آن لذت برد و بازی دوم هم یک تجربه مستقل جالب. پس سراغ معرفی بازیها برویم:
بازی No Man's Sky
اولین بازی این هفته، چیزی نیست جز No Man's Sky؛ اثری که پس از عرضه اولیه در سال ۲۰۱۶، مثالی عالی برای اشتباهات یک بازیساز/ ناشر در زمینه تبلیغات بازی خود بود و حالا پس از گذشت چند سال، میتوان آن را مثالی عالی از تعهد یک بازیساز به رفع مشکلات بازی و پشتیبانی درست از آن دانست.
زمانیکه بازی No Man's Sky معرفی شد، بیش از هر چیزی برای ایدههای بلندپروازانه خود مورد توجه قرار گرفت. سازندگان اولینبار در جریان مراسم VGX Awards سال ۲۰۱۳ از بازی رونمایی کردند و خیلی زود رسانهها توجه ویژهای به آن نشان دادند. استودیو هِلو گیمز در آن زمان بهدنبال ناشری میگشت که در انتشار بازی از آنها حمایت مالی داشته باشد و درنهایت هم همکاری آنها با سونی شکل گرفت. سونی ابتدا پیشنهاد کرد که بودجهای برای ساخت به هِلو گیمز بدهد اما استودیو با رد این پیشنهاد، از سونی خواست تا صرفا حامی آنها در زمینه تبلیغات بازی و انتشار آن باشد. در پی این همکاری، بازی No Man's Sky در سال ۲۰۱۶ برای پلی استیشن 4 و پی سی منتشر شد و کاربران ایکس باکس، دو سال بعد به آن دسترسی پیدا کردند.
No Man's Sky از همان ابتدا، با ایدههایی بلند پروازانه معرفی شد. استودیو هلو گیمز که استودیو نسبتا کوچکی هم بود، قصد داشت اثری با الهام از کتابهای علمی تخیلی مشهور و بازیهای قدیمی با محوریت فضا بسازد که امکان گشتوگذار در جهانی بسیار بزرگ را فراهم کند و بازیکنان با آزادیعمل بالا، بتوانند در آن کارهای مختلفی را انجام دهند. موتور بازی، امکان پردازش جهانهای مختلف را با سیستمی تصادفی فراهم میکرد و سازندگان از این روش، برای گسترش جهان بازی و بزرگتر کردن هرچه بیشتر آن بهره میبردند.
تمام نمایشهای بازی، حمایتهای سونی از یک اثر مستقل و ایدههای جذابی که در مورد آن مطرح میشدند، انتظارها را شدیدا از No Man's Sky بالا برده بود و به همین دلیل زمانیکه بازی پس از چند بار تأخیر خوردن درنهایت در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، شاهد واکنشهای ضد و نقیضی نسبت به آن، هم از طرف رسانهها و هم گیمرها، بودیم. مشکلاتی مثل آنچه که تبلیغات دروغین در مورد برخی ویژگیها از جمله امکان تجربه چندنفره بهنظر میرسید، باعث شدند تا استودیو هِلو گیمز با اعتراضهای بدی روبهرو شود و واکنش نشان ندادن آنها به این قضیه هم کار را بدتر میکرد.
بااینحال پس از گذشت چند ماه از آن عرضه جنجالی، کم کم همهچیز به سمت بهتر شدن پیش رفت. استودیو اولین آپدیت بزرگ بازی را منتشر کرد و شان ماری، کارگردان بازی، با صحبت در مورد حواشی مختلف اعلام کرد که آنها دوست داشتند تا ابتدا چیزی برای عرضه و بهبود بازی آماده کنند و بعد در مورد مسائل مختلف توضیح بدهند. این آپدیت اما تنها آغاز مسیری جدید از استودیو بود و به مرور تا همین سال ۲۰۲۲، هِلو گیمز انواع و اقسام آپدیتها و محتویات مختلف را برای بازی منتشر کرده که باعث شدهاند تا No Man's Sky، روزبهروز بهتر و کاملتر شود و نهتنها تبدیل به همان اثری شود که انتظار میرفت، بلکه حتی موارد بسیار زیاد بیشتری را هم ارائه دهد.
بهلطف این پشتیبانی واقعا درست، اگر الان سراغ No Man's Sky بروید، با یک بازی واقعا کامل طرف خواهید بود که توضیحات محتویات و ویژگیهایش، خود نیازمند مقاله بسیار مفصل جداگانهای است. پس اینجا فقط در همین حد بگوییم که No Man's Sky، اثری است که ساختار کلی آن روی چهار محور اکتشاف، بقا، مبارزه و معامله بنا شده و آپدیتهای بازی هم رفته رفته، این ویژگیها را کاملتر و بهتر کردهاند. از یک طرف، جهانی واقعا بزرگ در اختیار شما است که در هر گوشه آن، چالش یا اتفاقی جدید انتظارتان را میکشد و کافی است درگیر لذت کشف جنبههای مختلفی از این جهان شوید تا ساعتهای طولانی مشغول تجربه بازی بمانید. مبارزات No Man's Sky، ساخت و ساز در آن و سایر ویژگیها هم این لذت را بیشتر و بیشتر میکنند و حتی مواردی مثل جنبههای بصری هم مکمل خوبی برای غرق شدن هرچه بیشتر در آن هستند.
پس اگر شما هم در زمان عرضه No Man's Sky بهدلیل همان حواشی که صحبتش را کردیم بیخیال تجربه آن شدید، الان فرصت بسیار خوبی است تا شانس مجددی به این بازی بدهید و از این فرصت بهدست آمده در تعطیلات برای تجربه طولانیمدت این بازی نهایت استفاده را ببرید.
بازی Genesis Noir
برای دومین بازی این هفته، سراغ Genesis Noir برویم که از قضا همین سال ۲۰۲۱ هم منتشر شده است. در یک کلام، Genesis Noir اثری است در سبک ماجراجویی اشاره و کلیک که بهدلیل حال و هوای سورئال خود و داستان عجیب و غریبش ارزش تجربه دارد و شما را درگیر جهانی پُر از اتفاقهای غیرمنتظره میکند.
در وصف میزان عجیب بودن بازی Genesis Noir، همین بس که ما با کاراگاهی طرف هستیم که برای جلوگیری از آسیب دیدن زنی که دوستش دارد، میخواهد جلوی بیگ بنگ را بگیرد! داستان بازی به شکلی است که برای پی بردن به جزییات آن، باید حوصله خواندن متن و توضیحات را داشته باشید؛ چرا که بازی کمتر از شیوههای دیگر روایت مثل دیالوگهای صوتی و موارد اینچنینی استفاده کرده است.
از حیث گیمپلی هم شاهد تجربه یکنواختی نیستیم؛ به طوریکه گاهی بازی مخاطب را درگیر مینیگیمهایی میکند که شاید برخی از آنها ساده هم باشند و گاهی هم با کنترل خود شخصیت کاراگاه، باید محیط اطراف را با دقت بگردید. اما شاید بهترین بخش از روند Genesis Noir، پازلهای آن باشد که حس و حال یک تجربه ماجراجویی اشاره و کلیک درست و حسابی را منتقل میکنند و باید با دقت تمام، راهی برای حل کردن آنها پیدا کنید.
بهطور کلی، بازی Genesis Noir که ازطریق یک کمپین کیکاستار بودجه آن جمعآوری شده، اثری با حال و هوایی متفاوت و خاص است که این منحصربهفرد بودن را از جلوههای بصری آن گرفته تا گیمپلی و حتی داستانش میتوان متوجه شود و همین مسئله هم چیزی است که به بازی، ارزش تجربه بخشیده و اگر دنبال یک تجربه متفاوت میگردید، Genesis Noir گزینه خوبی بهحساب میآید.