نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۵

آخر هفته چی بازی کنیم: از وارهمر تا سقوط به چاه!

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ یک بازی استراتژی باکیفیت رفتیم و یک بازی مستقل جالب هم داریم. همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم را داریم که در آن، به معرفی دو بازی می‌پردازیم؛ اولی، اثری در سبک استراتژی از استودیو موفق رلیک و دوم هم یک بازی مستقل جالب و سرگرم‌کننده. پس در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید:

لوگوی بازی Dawn of War 2

بازی Warhammer 40,000: Dawn of War II

زمان زیادی تا انتشار بازی توتال وار: وارهمر ۳ باقی نمانده و خب به همین دلیل یکی از بازی‌های این هفته را به Warhammer 40,000: Dawn of War II، ساخته استودیو رلیک اختصاص دادم که هم یک بازی استراتژی است و هم اینکه با مجموعه وارهمر مرتبط می‌شود. البته که از این مجموعه، یک نسخه جدید‌تر و مربوط‌به سال ۲۰۱۷ هم منتشر شده ولی واقعیت این است که نسخه دوم، بازی بسیار با‌کیفیتی است و از آنجایی که شاید به‌دلیل قدیمی بودن برای برخی ناشناخته باشد، نسخه انتخاب‌شده برای معرفی است.

Warhammer 40,000: Dawn of War II، محصول سال ۲۰۰۹ و زمانی است که هنوز THQ فقید سالم و سرحال مشغول انتشار بازی‌هایش بود! البته که از سال ۲۰۱۲ تا الان امتیاز این مجموعه به‌دست سگا افتاده است. سازنده بازی هم استودیو رلیک است که مجموعه‌های دیگری مثل Company of Heroes را هم ساخته است و از قضا در توسعه Warhammer 40,000: Dawn of War II، الهام زیادی هم از این مجموعه گرفته است.

استودیو رلیک، در ساخت بازی از موتور Essence Engine 2.0 استفاده کرده است؛ نسخه بهبود‌یافته همان موتوری که Company of Heroes اولی و بسته‌های الحاقی‌اش با آن ساخته شدند و به همین دلیل، شاهد گرافیک بهتری در این بازی بودیم که حتی الان هم پس از گذشت سال‌ها، تو ذوق نمی‌زند و می‌توان از آن رضایت داشت. اما به‌مراتب مهم‌تر از بحث گرافیک و جلوه‌های بصری، این مکانیک‌های اصلی گیم‌پلی بازی است که آن را هنوز هم سرپا نگه داشته و باعث می‌شود تا تجربه‌اش را به طرفداران سبک استراتژی پیشنهاد کرد.

قهرمان گروه ارک‌ها در Dawn of War 2

Warhammer 40,000: Dawn of War II حالت‌های بازی مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، قسمت کمپین داستانی است. وقایع بازی در جهان فانتزی وارهمر جریان دارد و شاهد حضور گروه‌های مختلفی از مارین‌های فضایی گرفته تا اُرک‌ها در آن هستیم که البته بعدا به‌لطف بسته‌های الحاقی، نژاد‌های بازی بیشتر هم شدند. در قسمت کمپین، رلیک آزادی‌عمل جالبی به گیمر‌ها داده است تا به انتخاب خودشان مراحل را پیش ببرند و این انتخاب‌ها، در سرنوشت شما تأثیرگذار هستند. از طرف دیگر، باید حسابی پیش از رفتن به دل مراحل، در انتخاب نیرو‌هایتان دقت کنید؛ چرا که در جریان مراحل تمرکز اصلی شما روی نبرد خواهد بود و فقط تعداد محدودی نیروی کمکی خواهید داشت. یکی دیگر از موارد جالب در رابطه با کمپین بازی، وجود عناصر نقش آفرینی در آن است و مثلا برخی نیرو‌ها با کسب امتیاز تجربه، قابل ارتقا هستند.

اما جدا از بخش کمپین، Warhammer 40,000: Dawn of War II حالت Skirmish را هم ارائه می‌دهد و البته که امکان بازی رقابتی و آنلاین هم داشت. یکی از تغییرات اساسی این نسخه در مقایسه با قسمت قبلی همین مجموعه، کم‌رنگ و حتی حذف شدن مکانیک‌های ساخت‌و‌ساز از بازی و تمرکز آن روی مدیریت درست نیرو‌ها در جریان نبرد‌ها بود. به همین دلیل هم مثلا در بخش Skirmish، نیرو‌ها همگی از یک بخش مخصوص تربیت می‌شوند و دیگر خبری از ساخت بنا‌های مختلف به سبک استراتژی‌های کلاسیک نیست. جانی ابرت، طراح ارشد بازی، در دفاع از این تصمیم اعلام کرده بود که هدف سازندگان، حفظ ویژگی‌های مثبت نسخه اصلی مجموعه و ترکیب آن با المان‌های جذاب Company of Heroes بود که درنهایت به گیم‌پلی فعلی بازی منتهی شد.

به هر حال با این تغییرات و ویژگی‌ها، Warhammer 40,000: Dawn of War II در مجموع بازی بسیار موفقی بود که توانست متای ۸۵ را هم کسب کند و بسیاری از منتقدین، همین رویکرد جدید بازی به گیم‌پلی را حسابی تحسین کردند. پس اگر تا به امروز فرصت تجربه این اثر را نداشتید و به سبک استراتژی هم علاقه دارید، بازی کردن آن پیشنهاد می‌شود.

شخصیت ها و دشمنان بازی Downwell

بازی Downwell

برای دومین بازی این هفته، یک اثر مستقل بی‌نهایت اعتیادآور را داریم که می‌توان روی پلتفرم‌های مختلفی، از جمله موبایل، آن را تجربه کرد. بازی Downwell، محصول سال ۲۰۱۵ است و توسط اوجیرو فوموتو ساخته شده است که داستان ساخت بازی، خود جذابیت‌های خاصی دارد.

اوجیرو فوموتو در سال ۲۰۱۴، در رشته خوانندگی اُپرا از دانشگاه هنر توکیو فارغ‌التحصیل شد ولی پس از دریافت مدرکش، به این نتیجه رسید که قرار نیست آینده او با خواندن اُپرا رقم بخورد. به همین دلیل و پس از خواندن مقاله‌ای، تصمیم گرفت تا وارد رویداد‌های خاص بازی‌سازی شود که در آن‌ها، هر شخص هفتگی یک بازی می‌ساخت. Downwell، سیزدهمین بازی بود که فوموتو در جریان پروژه‌های مربوط‌به این رویداد‌ها ساخت و پس از رساندن آن به حد قابل‌بازی، به این نتیجه رسید که این پروژه‌اش پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند تبدیل به یک بازی واقعی و قابل‌انتشار شود. به این ترتیب پروژه Downwell تکمیل و در سال ۲۰۱۵ هم توسط دیوالور دیجیتال، منتشر شد.

گیم پلی بازی Downwell

Downwell در ظاهر ایده بسیار ساده‌ای دارد اما قرار است در جریان آن، بارها و بارها کشته شوید و هر بار هم به خودتان بگویید که فقط یک بار دیگر (!) و خدا می‌داند که این یک بار دیگر‌ها، تا کی و کجا ادامه خواهند داشت. روند کلی بازی، به این صورت است که شخصیت بازی، در ابتدا به داخل یک چاه می‌پرد و حالا در حین سقوط عمدی در داخل آن، باید دشمنان مختلفی را از بین ببرد، قسمت‌های مخفی را پیدا کند و تا جایی که می‌تواند، زنده بماند و به پایین رفتن ادامه دهد. بازی در کل، فقط چند مکانیک دارد؛ حرکت به چپ، راست و پرش زمانی‌که روی سطح ثابتی قرار گرفته‌اید و اگر کلید پرش را زمانی‌که بین زمین و هوا هستید بزنید، از کفش‌های شخصیت گلوله‌هایی به سمت پایین شلیک می‌شود.

حالا شما هستید و ترکیب این مکانیک‌ها که باید با آن، دشمنان را از بین ببرید و برای رسیدن به قسمت‌های عمیق‌تر چاه تلاش کنید. این نکته را هم فراموش نکنیم که پس از هر بار مرگ، ساختار مرحله‌ها عوض می‌شود و به همین دلیل Downwell، همیشه تازگی خودش را حفظ می‌کند. پس اگر دل‌تان یک بازی سخت و در عین حال اعتیادآور می‌خواهد، Downwell را از دست ندهید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده