بهترین بازی های سال ۲۰۲۱ | ۲۰ بازی جذاب در سبک‌های مختلف

بهترین بازی های سال ۲۰۲۱ | ۲۰ بازی جذاب در سبک‌های مختلف

جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۷

با پایان سال، سراغ معرفی بهترین بازی های سال ۲۰۲۱ می‌رویم؛ ۲۰ بازی که به سلیقه اعضای تحریریه زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند. در ادامه همراه ما باشید. 

در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضه بازی‌های مختلفی بودیم؛ از آثار بزرگ و AAA گرفته تا بازی‌های مستقلی که با سر و صدای کمی منتشر شدند ولی توانستند حسابی توجه گیمر‌ها و منتقدین را جلب کنند. با پایان سال، ما هم تصمیم گرفتیم تا در تحریریه زومجی، ۲۰ بازی ارزشمند این سال را انتخاب و به سلیقه اعضای زومجی، رتبه‌بندی کنیم. پس بدون توضیحات و مقدمه‌چینی بیش‌تر، به سراغ بازی‌ها برویم. در نظر داشته باشید که منظور از کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن در قسمت پلتفرم‌ها، کنسول‌های نسل هشتمی و نُهُمی این دو شرکت است:

این لیست بر اساس رای اعضای تحریریه زومجی از ۲۰ تا ۱ رتبه‌بندی شده است

لیست بهترین بازی های 2021 از نگاه زومجی

لوگو بازی Unpacking

۲۰- بازی Unpacking

  • سازنده/ ناشر: ویچ بیم / هامبل باندل
  • پلتفرم: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، کنسول‌های ایکس باکس

در رتبه ۲۰ بهترین‌های سال زومجی، یک بازی مستقل جالب از ویچ بیم داریم. بازی Unpacking به شکلی است که وقتی اولین بار سراغ آن می‌روید، حس و حال یک تجربه پازل بسیار ساده را می‌دهد. شما در اتاقی قرار دارید که باید اسباب و وسایل شخصیتی را که نه چهره‌اش را می‌بینیم و نه حتی چیزی از هویتش می‌دانیم، در قسمت‌های مختلف این اتاق جا بدهید. با این حال به مرور، متوجه می‌شویم که بازی، در واقع روایتگر داستان زندگی این شخصیت است و برای این منظور، از اسباب‌کشی‌هایی که در طول زندگی‌اش تجربه می‌کند، بهره می‌برد. 

به بیان بهتر، هر بار که به خانه جدیدی می‌رویم و باید وسایل شخصیت اصلی را در آن بچینیم، ناظر بازه‌ای از زندگی این شخص هستیم و وسایل انتخاب‌شده و گاهی هم نحوه چینش آن‌ها، سرنخ‌هایی هستند که به ما در مورد وقایع زندگی این شخص اطلاع‌رسانی می‌کنند. Unpacking با بهره بردن از چنین روشی، خیلی خوب داستان جالبش را روایت می‌کند و بدون استفاده از ابزار‌های رایج داستان‌گویی در مدیوم بازی، به سبکی خلاقانه اقدام به روایت ماجرایش می‌کند. این ویژگی در کنار حس آرامشی که می‌توان از بازی گرفت، آن را به یکی از بهترین‌های سال تبدیل کرده است. 

تصویر کاور نسخه کامپیوتر بازی Monster Hunter Rise

۱۹- بازی Monster Hunter Rise

  • سازنده/ ناشر: کپکام
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ، کامپیوتر

مجموعه مانستر هانتر کپکام، یکی از چند IP ارزشمند این شرکت به‌حساب می‌آید که نسخه Rise آن، در سال ۲۰۲۱ برای نینتندو سوییچ منتشر شد و اخیرا هم برای کامپیوتر عرضه شده است. Monster Hunter Rise به‌نوعی ادامه‌دهنده همان مسیر موفقی است که نسخه World این مجموعه و بسته الحاقی بزرگش تجربه کرده بودند و Rise هم با حفظ نقاط قوت این نسخه‌ها و اضافه کردن ویژگی‌هایی جدید، یک تجربه هیولا‌کشی درجه‌یک روی سوییچ ارائه کرد. 

Monster Hunter Rise اولا از حیث گیم پلی، بی‌نهایت گسترده و شدیدا هم سرگرم‌کننده است؛ تنوع بالای هیولا‌ها و تجهیزاتی که به‌لطف سیستم لوت غنی بازی به‌دست می‌آیند، باعث شده‌اند تا هرگز از کشتن موجودات مختلف در این نسخه خسته نشوید. به این‌ها باید جهان زیبای بازی و بهینه‌سازی عالی آن از هر نظر روی سوییچ را هم اضافه کنیم که باعث شدند تا Monster Hunter Rise هم فروش بسیار خوبی داشته باشد و هم اینکه در بهترین‌های زومجی هم حاضر شود. 

شخصیت‌های داستانی بازی Death's Door

۱۸- بازی Death's Door

  • سازنده/ ناشر: اسید نِرو/ دیوالور دیجیتال
  • پلتفرم: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

در جایگاه هجدهم لیست، یک بازی مستقل دیگر به اسم Death's Door داریم. این بازی توسط اسید نِرو ساخته شده و ناشر آن هم دیوالور دیجیتال است که در چند سال اخیر، سابقه انتشار تعداد زیادی از بهترین آثار مستقل در کارنامه‌اش دیده می‌شود. Death's Door هم یکی دیگر از همین بازی‌ها است که داستان یک کلاغ را روایت می‌کند و با الهام گرفتن از بازی‌هایی مثل زلدا، تجربه‌ای بی‌نهایت سرگرم‌کننده و ارزشمند است. 

روند کلی Death's Door را می‌توان به گشت و گذار در محیط، مبارزه با دشمنان و باس‌ها و همینطور حل پازل تقسیم کرد و انصافا هم سازندگان در هیچ‌یک از این جنبه‌ها، کم نگذاشته‌اند. داستان از جایی شروع می‌شود که کلاغ مذکور، با شکست دادن یک گُل بزرگ، به‌دنبال به‌دست آوردن روح آن است که این روح توسط یک کلاغ بزرگ‌تر دزدیده می‌شود! دنبال کردن این موجود همانا و رسیدن به دری که با نام در مرگ شناخته می‌شود هم همانا. همین اتفاق پای شخصیت اصلی را به بخش‌های مختلفی از سرزمین بازی می‌کشد که در هرکدام ماجراهای جالب و مبارزه‌ای با یک باس انتظارش را می‌کشد. در مجموع تنوع جالب در روند کلی و همین ماجرای به‌ظاهر ساده‌ای که به پایانی عالی ختم می‌شود، از ویژگی‌هایی هستند که Death's Door را به یکی از بهترین‌های سال ۲۰۲۱ تبدیل می‌کنند. 

لوگو و سه شخصیت بازی Inscryption

۱۷- بازی Inscryption

  • سازنده/ ناشر: دنیل مالینز گیمز/ دیوالور دیجیتال
  • پلتفرم: کامپیوتر

باز هم یک بازی مستقل دیگر و این بار اثری که می‌توان آن را حتی عجیب‌ترین بازیِ خوب سال هم معرفی کرد! دنیل مالینز پس از بازی‌هایی مثل Pony Island، با بازی Inscryption برگشت و یک بار دیگر نشان داد که هنر خوبی در تلفیق ژانر‌های مختلف با یکدیگر دارد. Inscryption در ابتدا و به‌ظاهر، یک بازی کارتی است؛ شما پشت میزی در اتاقی تاریک نشسته‌اید که شخصیت عجیبی هم در آنطرف آن قرار دارد و باید با یکدیگر یک نبرد کارتی داشته باشید. اما خیلی زود متوجه خواهید شد که این، فقط بخشی از جهان کلی بازی است و مثلا باید در همین فضای اتاق حواس‌تان به حل پازل‌ها باشد یا در ادامه کلا تجربه‌ای با حال و هوای متفاوت داشته باشید. 

اما حتی فقط برای همان جنبه کارتی هم Inscryption لایق تحسین است. در بخش اول بازی، شما باید یک مجسمه چوبی را روی نقشه یک جنگل هدایت کنید و با رفتن به خانه‌های مختلف، چالش‌های آن را پشت سر بگذارید. هر خانه‌ای ماجرای خاص خودش را دارد؛ از مبارزه با یک دشمن گرفته تا خانه‌هایی که به شیوه‌هایی خلاقانه، امکان آپگرید دسته کارت‌ها یا آیتم‌های دیگر را فراهم می‌کنند. در نهایت اگر بتوانید باس‌های این نقشه را شکست بدهید، بازی شما را به سمت و سویی کاملا جدید خواهد کشید که برق از سرتان می‌پراند! در کل با اینکه Inscryption در مقطعی درگیر یک افت عجیب می‌شود، ولی به‌طور کلی اثر بسیار ارزشمند و متفاوتی است که جزو بهترین‌های ۲۰۲۱ است. 

پوستر بازی Tales of Arise

۱۶- بازی Tales of Arise

  • سازنده/ ناشر: باندای نامکو
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

در رتبه شانزدهم، بازی Tales of Arise را داریم؛ یک نقش آفرینی شرقی که هفدهمین نسخه از مجموعه قدیمی و ریشه‌دار Tales of به‌حساب می‌آید. ساخته باندای نامکو، از آن بازی‌های نقش آفرینی است که خلق شده تا گیمر‌ها مدت زمان بسیار طولانی را در جهان عظیم آن زندگی کنند و به ماجراجویی بپردازند. 

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب Tales of Arise، منطبق شدن آن با نیاز گیمر‌های امروزی و ایجاد تعادل عالی بین ریشه‌های مجموعه و مواردی است که کاربران از یک بازی مدرن انتظار دارند. برای این منظور، سیستم مبارزات دست‌خوش تغییراتی شد و بسیار هیجان‌انگیزتر از نسخه‌های قبلی است. در کنار این ویژگی، موارد دیگری مثل جلوه‌های بصری بسیار چشم‌نواز، شخصیت‌هایی هرکدام با پس‌زمینه داستانی منحصربه‌فرد و تنوع بالای ماموریت‌های اصلی و فرعی را هم داریم؛ ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند تا Tales of Arise یک تجربه نقش آفرینی بسیار درگیر‌کننده باشد و مخاطب بتواند ساعت‌ها، بدون ذره‌ای خستگی، سرگرم تجربه آن باشد. 

پوستر بازی The Forgotten City

۱۵- بازی The Forgotten City

  • سازنده/ ناشر: مدرن استوری‌تلر/ شرکت Dear Villagers
  • پلتفرم: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

یکی دیگر از شگفتی‌های سال ۲۰۲۱ بازی The Forgotten City بود که در رتبه پانزدهم بهترین‌های زومجی هم قرار گرفته است. The Forgotten City در اصل یک ماد برای اسکایریم بود که پس از استقبال عالی منتقدین و گیمر‌ها از آن، سازنده‌اش تصمیم گرفت تا آن را تبدیل به اثری مستقل با موتور آنریل کند و نتیجه هم به معنی واقعی کلمه شگفت‌انگیز است!

The Forgotten City تاکید زیادی روی روایت یک داستان مرموز و بسیار فکر‌شده دارد. شخصیت اصلی بازی به‌شکلی عجیب سر از یک شهر قدیمی در یونان باستان در می‌آورد که پر از رمز و راز‌های مختلف است و شما باید با گشت و گذار در این جهان، به راز‌ها پی ببرید و انصافا هم سازندگان به بهترین شکل ممکن جواب سوال‌ها را برای ذهن کنجکاو مخاطب آماده کرده‌اند. جدا از داستان واقعا عالی، در The Forgotten City شاهد مبارزات، پازل‌ها و رد و بدل شدن دیالوگ‌های مختلفی بین شخصیت‌ها هم هستیم که دست به دست هم می‌دهند تا The Forgotten City یکی از بهترین بازی‌های ۲۰۲۱ باشد. 

شخصیت های بازی Mass Effect Legendary Edition

۱۴- بازی Mass Effect Legendary Edition

  • سازنده/ ناشر: بایوور/ الکترونیک آرتز
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

مخصوصا طی سال‌های گذشته، آنقدر ریمستر‌ها و ریمیک‌های عجیبی از بازی‌های خاطره‌انگیز قدیمی دیده‌ایم که وقتی صحبت از چنین آثاری می‌شود، ناخودآگاه ترس برمان می‌دارد که شاید این یکی هم تبدیل به اثری برای خراب کردن خاطرات‌مان شود؛ اتفاقی که خوشبختانه برای مجموعه ریمستر سه‌گانه مس افکت رخ نداد تا حالا Mass Effect Legendary Edition در رتبه چهاردهم بهترین‌های سال زومجی قرار بگیرد. 

Mass Effect Legendary Edition مجموعه‌ای شدیدا غنی از حیث محتوا است که شامل نسخه بهبود‌یافته مس افکت ۱، مس افکت ۲ و مس افکت ۳ می‌شود. میزان پیشرفت و تغییرات بازی‌ها نسبت به نسخه اصلی، هرچند از حد یک ریمستر فراتر نمی‌رود، ولی کاملا انتظارات را برآورده می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه در پسِ همه این بهبود‌ها و تغییرات، سازندگان توانسته‌اند آن حس و حال فراموش‌نشدنی نسخه‌های اصلی را حفظ کنند. این مساله باعث شده تا هم آن‌هایی که ساعت‌ها صرف ماجراجویی با فرمانده شپرد در نسخه‌های اصلی کرده‌اند و هم مخاطبان جدید، بتوانند لذت زیادی از Mass Effect Legendary Edition ببرند؛ مخصوصا که بازی هم یک نقش آفرینی درجه‌یک است، هم کماکان آن قدرت داستان‌گویی محشرش را حفظ کرد و هم اینکه از حیث گیم پلی کماکان ارزشمند و سرگرم‌کننده است. 

کاراکترهای بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

۱۳- بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

  • سازنده/ ناشر: ایداس مونترال/ اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

ایداس و اسکوئر انیکس در حالی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy را معرفی کردند که هر دو نیاز به یک برگ برنده واقعی داشتند و خب نگهبانان کهکشان، به بهترین شکل ممکن توانست این کار را انجام دهد. از یک طرف خود گروه نگهبانان کهکشان محبوبیت و جذابیت ذاتی بسیار بالایی دارد و پیش از این در فیلم‌های مربوط به این گروه، این مساله کاملا ثابت شده است. سازندگان بازی با رفتن به سراغ این گروه، خیلی خوب توانستند آن را تبدیل به یک بازی ابرقهرمانی بسیار مفرح کنند که به شکلی عالی، رسالتش را به‌عنوان یک بازی سرگرم‌کننده به سرانجام می‌رساند. 

Marvel's Guardians of the Galaxy، بازیکنان را در نقش استار لرد قرار می‌دهد و با اینکه سایر اعضای گروه را نمی‌توان شخصا هدایت کرد، ولی مکانیک جالب بازی این امکان را فراهم می‌کند تا در جریان نبرد‌ها، دستورات مختلفی به آن‌ها بدهید و همین مساله عمق بسیار خوبی به نبرد‌های بازی بخشیده است. از طرف دیگر، Marvel's Guardians of the Galaxy بازی بسیار چشم‌نوازی است و آن طنز مخصوص گروه هم به شکل خوبی به داستان کلی‌اش اضافه شده است. به‌لطف این موارد، نگهبانان کهشکان یکی از مفرح‌ترین بازی‌های سال است که در فهرست زومجی هم در رتبه سیزدهم قرار گرفته است. 

تمدن انسان‌ها در بازی Age of Empires 4

۱۲- بازی Age of Empires IV

  • سازنده/ ناشر: رلیک/ مایکروسافت
  • پلتفرم: کامپیوتر

پس از نسخه بهبود‌یافته بازی‌های قبلی مجموعه،‌ در سال ۲۰۲۱ نوبت به نسخه‌ای کاملا جدید از Age of Empires رسید که ساخت آن به دستان مطمئن استودیو رلیک سپرده شده بود؛ استودیویی که با همکاری World's Edge توانستند یک نسخه باکیفیت و خوب از این سری بسازند. 

Age of Empires IV که در رتبه دوازدهم بهترین‌های سال زومجی قرار دارد، یک تجربه استراتژی کلاسیک و کامل به‌حساب می‌آید. از طرفی بخش داستانی بازی را داریم که به‌لطف ویدیو‌های مستند‌مانند، ما را به بازی‌های تاریخی مختلفی می‌برد و با فتوحات چهره‌هایی آشنا همراه می‌کند. تنوع بسیار خوب ماموریت‌ها در این بخش و مخصوصا در یک سری سناریو‌های خاص مثل مغول‌ها، باعث شده تا Age of Empires IV از آن دست بازی‌های استراتژی باشد که قسمت کمپین بسیار خوبی دارد. این ویژگی با قسمت آشنای Skirmish و همچنین یک تجربه چندنفره جذاب همراه شده که نتیجه همه آن‌ها، بازگشت بسیار خوب یکی از قدیمی‌های استراتژی است. 

پوستر بازی Kena: Bridge of Spirits

۱۱- بازی Kena: Bridge of Spirits

  • سازنده/ ناشر: اِمبر لَب
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های پلی استیشن

وقتی اولین بار مشخص شد که Kena: Bridge of Spirits قرار است اولین تجربه بازیسازی یک استودیو انیمیشن‌سازی باشد، خیلی‌ها تصور می‌کردند که احتمالا شاهد اثری خواهیم بود که تمرکز اصلی آن روی زیبایی بصری است. ولی Kena با هر نمایش دل افراد بیش‌تری را اسیر کرد و در نهایت هم نشان داد که بسیار فراتر از گرافیک، یک بازی ویدیویی واقعا خوب است. 

Kena: Bridge of Spirits از یک طرف، روایتگر داستانی بسیار احساسی و تاثیرگذار است. شخصیت کینا یک راهنما برای ارواح است و در این مسیر، یک سری شخصیت بسیار بامزه و دوست‌داشتنی هم او را همراهی می‌کنند و این سفر، پُر شده از لحظاتی احساسی با پیچیدگی‌های داستانی ارزشمند. علاوه بر بحث داستان، بازی مبارزات بسیار جالبی هم دارد و مخصوصا نبرد با باس‌های آن، چالشی شیرین و منطقی ارائه می‌دهد که باعث شده‌اند تا اثری با حال و هوای انیمیشنی، در بطن خود گیم پلی‌ای چالش‌برانگیز هم داشته باشد. به‌طور کلی، Kena: Bridge of Spirits از آن بازی‌هایی است که می‌توان لذتی خاص را از تجربه تک‌تک دقایقش چشید و همین هم اصلی‌ترین عاملی است که آن را بین بازی‌های خوب سال قرار می‌دهد. 

پوستر بازی Hitman 3

۱۰- بازی Hitman 3

  • سازنده/ ناشر: آی‌اُ اینتراکتیو
  • پلتفرم: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

Hitman 3، سومین نسخه و سرانجامی از سه‌گانه جدید مجموعه هیتمن است که از ابتدا هم قرار بود تا داستان کلی این سه‌گانه را به سرانجامی مشخص برساند و از حق نگذریم، در نهایت هم توانست حسن ختام بسیار خوبی برای این بازی‌ها باشد. Hitman 3 یک بار دیگر بازیکنان را با مامور ۴۷ دوست‌داشتنی همراه می‌کند که یکی از قدیمی‌ترین و مخوف‌ترین قاتلان ژانر مخفی‌کاری به‌حساب می‌آید و در هیتمن ۳، بهتر از همیشه برگشته تا به کمک گیمر‌ها، ماموریت‌های مختلفی را انجام دهد. 

یکی از بهترین ویژگی‌های Hitman 3 که از قضا شاید مهم‌ترین جنبه از یک بازی مخفی‌کاری هم باشد، طراحی و تنوع عالی مراحل بازی است. هیتمن 3 در طول گیم پلی‌اش، مدام شما را درگیر ماموریت‌هایی متفاوت و جدید می‌کند و از تنوع در ماهیت این ماموریت‌ها مهم‌تر، اینکه هرگز دست‌تان را نمی‌بندد تا با روشی محدود کارتان را انجام دهید و دقیقا برعکس، این اجازه به شما و خلاقیت‌تان داده شده تا با ابزاری که دوست دارید و به شکلی که باب میل‌تان است، کارها را انجام دهید و گاهی حتی قید مخفی‌کاری را بزنید و با روشی اکشن کار را پیش ببرید. این مساله حتی ارزش تکرار خوبی هم به بازی بخشیده است و در مجموع، هیتمن 3 را به نسخه‌ای عالی برای پایانِ یک سه‌گانه از ایجنت ۴۷ تبدیل کرده است. 

کاراکترهای بازی Deathloop استودیوی آرکین

۹- بازی Deathloop

  • سازنده/ ناشر: آرکین/ بتسدا
  • پلتفرم: کامپیوتر، پلی استیشن 5

استودیو آرکین پس از تجربه موفق در Dishonored، تبدیل به استودیویی بسیار قابل‌احترام شد و ساخته جدید آن‌ها به نام Deathloop هم جنبه‌های دیگری از خلاقیت این استودیو را به‌تصویر کشید. Deathloop، اثری است که ایده گرفتار کردن بازیکن در یک لوپ زمانی را به شکل بسیار خوبی پیاده کرده و با اینکه شاید در بخش‌های پایانی کمی دچار تکرار هم شود، ولی در مجموعه تجربه‌ای خلاقانه و ارزشمند را در اختیار گیمر‌ها قرار می‌دهد. 

روند کلی Deathloop، از این قرار است که بازیکنان در یک لوپ گرفتار شده‌اند و باید راهی برای کشتن تمام ۸ باس بازی در جریان یک لوپ پیدا کنند و به آن پایان بدهند. این کار البته اصلا و ابدا به این سادگی نیست؛ چرا که شما در طول یک روز فقط چهار بازه زمانی در اختیار خواهید داشت که باید در جریان هریک از آن‌ها، وارد یکی از مراحل ۱۶‌گانه بازی شوید و سعی کنید با استفاده از خلاقیت خودتان، آن مرحله را پیش ببرید و با کسب اطلاعات از طریق تجربه چندین‌باره این مراحل در بازه‌های زمانی مختلف، به راه‌حلی برسید که در نهایت بتوانید هر ۸ باس را در یک لوپ از بین ببرید. Deathloop هم دقیقا مثل بازی قبلی لیست،‌ دست مخاطب را خیلی خوب برای اتخاذ روش کشتن دشمنان باز می‌گذارد و برای این منظور هم به اندازه کافی و حتی بیش‌تر از کافی سلاح و تجهیزات در اختیارش می‌گذارد. این گیم پلی جالب در کنار مواردی مثل جلوه‌های صوتی و بصری بسیار خوب، باعث شده‌اند تا Deathloop در رتبه نُهُم بهترین‌های سال زومجی قرار بگیرد. 

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart و ریوت در حال نگاه به مسئول غذاخوری

۸- بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

  • سازنده/ ناشر: اینسامنیاک گیمز/ سونی
  • پلتفرم: پلی استیشن 5

اینسامنیاک گیمز طی چند سال اخیر، بازی‌های بسیار خوبی عرضه کرده که Ratchet & Clank: Rift Apart هم از این قاعده مستثنی نیست. نسخه جدید مجموعه رچت و کلنک، از یک طرف به بهترین شکل ممکن از ویژگی‌های فنی پلی استیشن 5 و قابلیت‌های آن مثل امکانات دوال‌سنس بهره می‌برد و از طرفی هم چه از حیث داستان و چه از حیث گیم پلی، یک بازی واقعا خوش‌ساخت است. 

Ratchet & Clank: Rift Apart یک بار دیگر ما را با شخصیت‌های آشنای این مجموعه همراه می‌کند که البته این بار، یک شخصیت جدید به اسم ریوِت هم در کنار آن‌ها قرار دارد؛ ریوِتی که از قضا خودش به‌تنهایی یکی از نقاط قوت بازی است و سازندگان خیلی خوب توانسته‌اند او را وارد این ماجرا کرده و جایگاهی بسیار مهم و ارزشمند برایش تعریف کنند. جدا از این مساله، Ratchet & Clank: Rift Apart در تک‌تک دقایقش قدرت شگفت‌زده کردن مخاطب را دارد؛ طراحی مراحل بازی با تنوع بسیار خوبی صورت گرفته و گاهی شما را درگیر چالش پشت سر گذاشتن موانع در سرعتی دیوانه‌وار می‌کند و گاهی هم دشمنان زیادی را همزمان به جان‌تان می‌اندازد که مبارزه با آن‌ها، چیزی جز هیجان خالص نیست. گرافیک بسیار چشم‌نواز در کنار بهینه‌سازی فنی هم موارد ارزشمند دیگری در Ratchet & Clank: Rift Apart هستند که هشتمین بازی برتر سال از نگاه زومجی است. 

شخصیت هایزنبرگ در بازی Resident Evil Village

۷- بازی Resident Evil Village

  • سازنده/ ناشر: کپکام
  • پلتفرم: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، کنسول‌های ایکس باکس، کنسول‌های پلی استیشن

در رتبه هفتم بهترین‌های سال، جدید‌ترین نسخه از رزیدنت ایول با نام ویلیج قرار گرفته است. از نسخه هفتم بود که کپکام شخصیت ایتن را وارد داستان رزیدنت ایول کرد و با یک تجربه اول‌شخص، خیلی‌ها را به مسیر جدید مجموعه امیدوار کرد. ویلیج با ادامه دادن این مسیر و در عین حال وفاداری بیش‌تر به اصالت مجموعه، تبدیل به نسخه‌ای شد که هم طرفداران قدیمی‌تر توانستند با آن ارتباط بهتری برقرار کنند و هم اینکه در مجموع، شاهد یک بازی بسیار خوش‌ساخت بودیم. 

در Resident Evil Village، شخصیت ایتن به‌دنبال دخترش که یک شب به‌دست شخصیتی کاملا آشنا دزدیده می‌شود، به یک روستای مرموز می‌رود. از همان دقایق نخست، می‌توان حال و هوایی نزدیک به رزیدنت ایول 4 را حس کرد و در ادامه با وارد شدن به عمارت Dimitrescu، می‌توان متوجه شباهت‌های زیادی بین آن با فضا‌های آشنای نسخه‌های کلاسیک مثل عمارت اسپنسر هم شد. اکشن معقول بازی در کنار برخی پازل‌های جالب و همچنین داستان خوب، از دیگر عواملی هستند که باعث شده‌اند تا ویلیج یک بازی جذاب باشد و نشان دهد که کپکام، در مسیر درستی برای ادامه دادن این مجموعه است. 

سلین، پروتاگونیست بازی Returnal قابل تعداد پرشماری از کلاه های شکسته لباس فضانوردی

۶- بازی Returnal

  • سازنده/ ناشر: هوس‌مارک/ سونی
  • پلتفرم: پلی استیشن 5

Returnal جدید‌ترین بازی استودیو هوس‌مارک است که قبلا هم بازی‌هایی ارزشمند از سازندگان آن را تجربه کردیم اما قطعا ریترنال، اوج بازیسازی این استودیو تا به امروز به‌حساب می‌آید؛ یک تجربه روگ‌لایت ارزشمند که فرقی نمی‌کند چند بار در برابر چالش‌های سخت و شیرینش شکست بخورید و کارتان را از ابتدا آغاز کنید؛ Returnal آنقدر در عین سختی جذاب است که هرگز با ضعف انگیزه روبه‌رو نخواهید شد و همیشه بهانه‌ای برای دادن یک فرصت دوباره به آن خواهید داشت. 

Returnal از همان ابتدا با اتمسفری عالی مخاطب را غرق جهانش می‌کند. فضای تاریک و خاص بازی، بیش از هر چیز یادآور فیلم‌های بیگانه است و همان وحشت همیشگیِ حاکم بر آن آثار را می‌توان در ریترنال هم به‌وضوح حس کرد. با پیش‌روی در بازی، متوجه خواهید شد که Returnal هم خیلی خوب مهارت‌های گیمینگ شما را به‌چالش می‌کشد و هم اینکه در پس‌زمینه، در حال روایت داستانی است که به مرور بیش از پیش شیفته آن خواهید شد و همین خود عامل دیگری خواهد بود تا با وجود شکست‌های متوالی، انگیزه کافی برای تلاش مجدد را داشته باشید. هوس‌مارک به‌طور کلی توانست یک بازی کامل روگ‌لایت خلق کند که در فهرست زومجی هم جایگاه شِشُم را به خود اختصاص داده است. 

پوستر بازی It Takes Two

۵- بازی It Takes Two

  • سازنده/ ناشر: هِیزلایت/ الکترونیک آرتز (EA Originals)
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های پلی استیشن، کنسول‌های ایکس باکس

جوزف فارس پس از آن سخنرانی مشهور در مراسم گیم آواردز، تبدیل به چهره‌ای خاص در دنیای بازی‌های ویدیویی شد و در حالی که برخی با توجه به ساخته قبلی‌اش خیلی‌ها صحبت‌های او در تمجید از بازی It Takes Two را پیش از انتشار جدی نمی‌گرفتند، ولی در نهایت و پس از عرضه، It Takes Two نشان داد که به‌عنوان یک تجربه Co-Op، واقعا بازی موفقی است. 

It Takes Two داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که مشکلات زیادی با یکدیگر دارند و در آستانه طلاق هستند. با این حال اتفاقاتی باعث می‌شود تا این دو تبدیل به شخصیت‌هایی عروسکی شوند که باید با کمک یکدیگر، راهی برای برگشتن به دنیای واقعی پیدا کنند. نتیجه این مسیر و ماجراجویی، یک تجربه Co-Op شده که به‌لطف طراحی مراحل عالی و متنوع، یک سرگرمی واقعی از جنس ویدیوگیم است. بازی بارها و بارها با مکانیک‌های جدید، مخاطب را سورپرایز می‌کند و این احساس تا لحظه آخر ادامه دارد. این کیفیت بالا و لذت خاصی که تجربه It Takes Two به شکل دونفره ارائه می‌دهد، باعث شده تا بازی در رتبه پنجم بهترین‌های سال زومجی قرار بگیرد. 

شخصیت اصلی بازی Psychonauts 2 با عینک بزرگ و خاص خود در زمینه ای سبز

۴- بازی Psychonauts 2

  • سازنده/ ناشر: دابل‌فاین/ استودیو‌های ایکس‌ باکس
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های پلی استیشن، کنسول‌های ایکس باکس

در رتبه چهارم، شاهد بازی Psychonauts 2 هستیم؛ ساخته استودیو دابل‌فاین که پس از چند بار تاخیر و با فاصله‌ای طولانی از نسخه اول، در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و انصافا هم ارزش همه این صبر را داشت! بازی Psychonauts 2 از ادامه وقایع نسخه اول و تجربه واقعیت مجازی سایکوناتس آغاز می‌شود و یک بار دیگر، ما را با شخصیت Raz همراه می‌کند. 

Psychonauts 2، داستانی روایت می‌کند که می‌توان آن طنز خاص آثار تیم شیفر را به‌وضوح در آن دید و قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم ضمن حفظ این ویژگی، بازی خیلی هم خوب به مشکلات روحی و روانی می‌پردازد. در کنار داستان خوب، Psychonauts 2 گیم پلی بسیار مفرحی هم دارد؛ به‌طوریکه در جایی سوار یک توپ بولینگ می‌شوید که باید آن را از بین موانع حرکت دهید و در مرحله‌ای دیگر، باید با نهایت سرعت تلاش کنید تا در یک مسابقه آشپزی برنده شوید. به بیان بهتر، Psychonauts 2 لحظه‌ای تکراری یا حوصله‌سربر نمی‌شود و مگر از یک بازی ویدیویی، چه انتظاری غیر از سرگرمی محض و درجه‌یک داریم؟ این، همان حسی است که سایکوناتس ۲ در تک‌تک دقایقش ارائه می‌دهد و همین هم برای تبدیل شدنش به یکی از بهترین‌های سال کافی است. 

سموس و یکی از ربات‌های EMMI در Metroid Dread

۳- بازی Metroid Dread

  • سازنده/ ناشر: مرکوری استیم/ نینتندو
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ

Metroid Dread یکی از آن بازی‌هایی است که پروسه ساخت بسیار پُر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و شاید همین هم عاملی بود تا خیلی‌هایمان نگران باشیم که بازی نهایی شاید نتواند آن تجربه درخشانی باشد که انتظارش را داریم. ولی خب خوشبختانه، نسخه نهایی Metroid Dread ثابت کرد که تمام این نگرانی‌ها، بیهوده بوده است و اثری که ۱۶ سال از معرفی‌اش می‌گذشت، در نهایت تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سال شد که در فهرست زومجی هم در رتبه سوم قرار دارد. 

Metroid Dread در یک کلام تمام آن چیزی است که از یک متروید دو‌بعدی انتظار داریم. از یک طرف بازی داستانی بسیار خوب با محوریت شخصیت Samus روایت می‌کند و از طرف دیگر، مملو از عناصر جذابی در گیم پلی است؛ از مبارزات نفس‌گیر گرفته تا حتی ارائه حس ترس در برخی از دقایقش و به‌چالش کشیدن بازیکن با باس فایت‌های ارزشمند. Metroid Dread همچنین عناصر مترویدوینیا را هم به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کند که لذت عجیبی به گشت و گذار در محیط‌های متنوعش می‌بخشند. در حالی که خیلی‌ها انتظار داشتیم تا نینتندو بالاخره خبری از متروید پرایم جدید منتشر کند، Metroid Dread به شکل سورپرایز‌کننده‌ای منتشر کند تا حداقل برای مدتی،‌ عطش طرفداران این مجموعه را سیراب کند. 

مستر چیف در بازی انحصاری halo infinite ایکس باکس (هیلو اینفینیت)

۲- بازی Halo Infinite

  • سازنده/ ناشر: ۳۴۳ اینداستریز/ استودیو‌های ایکس‌ باکس (مایکروسافت)
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های ایکس باکس

دومین بازی برتر سال از نگاه زومجی، چیزی نیست جز Halo Infinite، جدید‌ترین نسخه از مجموعه شوتر محبوب هیلو. راستش را بخواهید پس از آن نمایش عجیبی که از گیم پلی هیلو اینفینیت منتشر شد، همه‌چیز محیا بود تا این اثر تبدیل به یک بازی ضعیف شود. اما شجاعت سازندگان و مایکروسافت در قبول این مشکلات، باعث شد تا بازی تاخیر بخورد و انصافا در این مدت اضافه، استودیو ۳۴۳ اینداستریز هم گرافیک بازی را که اصلی‌ترین انتقاد‌ها به آن وارد بود ارتقا داد و هم توانست در نهایت یک شوتر اول‌شخص از هر نظر در اختیار گیمر‌ها بگذارد. 

Halo Infinite از یک طرف بخش داستانی ارزشمندی دارد که با محوریت مستر چیف محبوب و دوست‌داشتنی ما را به یک ماجراجویی حماسی، نفس‌گیر و پرتنش می‌برد و اضافه شدن مواردی مثل عناصر جهان‌باز هم باعث شده‌اند تا نسخه جدید هیلو، کامل‌تر و بهتر از همیشه به‌نظر برسد. مکمل بخش کمپین بازی هم یک قسمت چندنفره بسیار رقابتی و جالب است که پیش از بخش کمپین و به‌صورت رایگان منتشر شد و از همان موقع نشان داد که این قسمت از هیلو، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. 

ماشین‌ها در کوهستان برفی در بازی Forza Horizon 5

۱- بازی Forza Horizon 5

  • سازنده/ ناشر: پلی‌گراند گیمز/ استودیو‌های ایکس‌ باکس (مایکروسافت)
  • پلتفرم: کامپیوتر، کنسول‌های ایکس باکس

در نهایت، بهترین بازی سال ۲۰۲۱ از نگاه زومجی، چیزی نیست جز Forza Horizon 5؛ اثری که استودیو پلی‌گراند گیمز، در آن ثابت کرد که به بهترین شکل ممکن ساخت بازی‌های ریسینگ را یاد گرفته است و Forza Horizon 5، هر آنچه را که از یک بازی ریسینگ انتظار دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد. 

اولین چیزی که پس از ورود به دنیای فورتزا هورایزن ۵ توجه هر مخاطبی را جلب می‌کند، زیبایی بصری شگفت‌انگیز بازی است. مکزیک در دنیای بازی به بهترین شکل و با بالاترین تنوع بصری ممکن طراحی شده و رانندگی در گوشه و کنار آن، لذتی غیرقابل‌وصف دارد. برای اینکه بتوانید هرچه بیش‌تر از این جهان چشم‌نواز لذت برد، سازندگان تنوعی بسیار عالی از ماشین‌ها را برای‌تان تدارک دیده‌اند که رانندگی با هرکدام، حس و حال منحصربه‌فردی دارد. از نحوه هدایت ماشین گرفته تا صدای ماشین‌ها کاملا متفاوت از هم است و گزینه‌های متعدد شخصی‌سازی هم مزید بر علت می‌شوند تا لذت بیش‌تری از رانندگی با آن‌ها ببرید. 

در کنار این جزییات دیوانه‌وار که در جهان و ماشین‌های Forza Horizon 5 به‌کار رفته، بازی چه از حیث ارائه یک بخش داستانی با انواع و اقسام کارها و چه در زمینه یک بخش چندنفره رقابتی عالی کار می‌کند و در یک کلام، کافی است تا اندکی علاقه‌مند سبک ریسینگ باشید تا ساعت‌های بسیار طولانی غرق محتوایی شوید که پلی‌گراند گیمز برای‌تان تدارک دیده است. به‌لطف تمام این ویژگی‌ها، Forza Horizon 5 در نهایت بهترین بازی سال ۲۰۲۱ از نگاه زومجی است. 

در پایان، لطفا نظرات خود را در مورد بهترین‌های سال زومجی با ما و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید و بگویید که از نظر شما کدام بازی بهترینِ سال است. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده