راهنمای عزیمت به تاریک‌ترین سیاهچال بازی Darkest Dungeon

راهنمای عزیمت به تاریک‌ترین سیاهچال بازی Darkest Dungeon

دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۴

دومین نسخه از بازی محبوب و موفق دارکست‌دانجن، محصول استودیو ردهوک به‌تازگی و در حالت ارلی‌اکسس در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. به همین مناسبت در این مطلب سری به نسخه قبلی مجموعه می‌زنیم تا مکانیزم‌های این بازی نوبتی را باهم مروری کرده باشیم.

بازی دارکست‌دانجن محصول استودیو کانادایی رد هوک (Red Hoock Games)، یکی از زیباترین، خلاقانه‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های مستقل سال‌های اخیر بوده است. این بازیِ نوبتیِ نقش‌آفرینی، چنان محبوبیتی میان گیمرها پیدا کرده که نه‌تنها هنوز که هنوز است عده‌ی بسیاری مشغول تجربه آن هستند، بلکه تا این تاریخ خوره‌های بازی بیشمار ماد مختلف هم برایش ساخته‌اند تا بتوانند تجربه‌ی اندک متفاوت‌تری از بازی داشته باشند.

بازی دارکست دانجن پس از سپری‌کردن یک سال در حالت ارلی‌اکسس، بالاخره و در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه می‌شود. دارکست‌دانجن که یک بازی کیک‌استارتری هم به‌حساب می‌آید، باوجود اینکه اولین بازی ساخته شده در استودیو رد‌هوک است، بعد از عرضه، جوایز بسیاری را از آن خود می‌کند و منتقدان و گیمرها هم از بازی استقبال بسیار گرمی کرده‌اند. از آنجایی که نسخه ارلی‌اکسس بازیِ دوم از همین مجموعه به‌تازگی در دسترس قرار گرفته است، شاید بد نباشد نسخه اول این بازی را باهم مرور کرده باشیم. البته که نسخه دوم بازی تغییرات زیادی نسبت به نسخه اول خواهد داشت، ولی حال و هوای کلی بازی مشابه همان نسخه اصلی است.

بازی دارکست‌دانجن به یک بردگیم سخت و پیچیده شباهت دارد که در وهله اول، سردرآوردن از مکانیزم‌هایش شاید کاری دشوار به‌نظر برسد؛ درحدی که ممکن است همان اولِ کار قید یادگیری را بزنید و بازی را رها کنید. هرچند اگر کمی همت کنید، چندین صفحه ویکی بخوانید، تمرین کنید و کنار نکشید، بدون شک با یکی از زیباترین بازی‌هایی که به عمر تجربه کرده‌اید روبه‌رو می‌شوید.

تماشا در آپارات

داستان بازی در شهری به نام هملت جریان دارد. در کات‌سینی که در ابتدای بازی می‌بینیم، تا حدودی با پیشینه‌ این شهر و ماموریتی که در آن داریم آشنا می‌شویم.در این کات‌سین شخصیتی به نام انسستور یا همان جد بزرگ! را می‌بینیم که در حال نوشتن نامه‌ای برای یکی از خوایشاوندان خود است. (از آنجایی که اسم این شخصیت را هرگز نمی‌فهمیم، او را همان انسستور می‌نامیم.) انسستور که گویا روزی ملاکی ثروتمند، صاحب زمین‌ها و عمارتی باشکوه در هملت بوده، حالا و در جریان تحقیقات روی موضوعی مرموز، تمام ثروت خود را برباد داده است. البته که مشکل اصلی نه از دست‌رفتن مال و مکنت، بلکه عواقب شومی است که ماجراجویی‌های این فرد برای شهر به ارمغان آورده.

در جریان این تحقیقات، انسستور پی می‌برد که جایی در عمارت باستانی آبا و اجدادیش که بر فراز تپه‌ای خارج از شهر هملت واقع شده، نوعی دروازه به دنیایی ممنوعه قرار دارد. بعد از استخدام کارگران و خرج بسیار که موجب ته‌کشیدن ثروت خانوادگیش می‌شود، انسستور جایی در پایین‌ترین طبقات عمارت، بالاخره این دروازه‌ی مرموز را پیدا می‌کند. با عبور از این دروازه، آن‌گونه که خود وصف می‌کند، با دنیای «مرگ و جنون» روبه‌رو می‌شوند؛ دنیایی شوم و شیطانی پر از موجوداتی دهشتناک، فراتر از ادراک آدمی.

از ماجراجویی آن روز تنها انسستور جان سالم به‌در می‌برد؛ درحالی‌که به حال نیمه‌دیوانگی افتاده بود و دائم می‌خندید. بعد از این واقعه، انسستور تصمیم می‌گیرد نامه‌ای بنویسد و از ما که گویا تنها بازمانده‌ی خاندان پرآوازه‌اش هستیم، درخواست کند تا به هملت برویم و باری دیگر اوضاع را به شرایط قبل بازگردانیم. با تمام شدن نامه، وی که گویا دیگر کاری در این دنیا ندارد، اسلحه را بر شقیقه‌اش می‌گذارد و به زندگی خود پایان می‌دهد.

Ancestor

با باز کردن نامه‌ای که انسستور برای‌مان ارسال کرده، کارِ ما در مقام وارثِ او به‌طور رسمی آغاز می‌شود. برای نجات هملت اما به نیروهای مبارزی نیاز داریم که زمین‌های اطراف شهر و خرابه‌های عمارت قدیمی را از وجود موجودات اهریمنی پاک کنند. این قهرمانان که با شنیدن شایعات جدید، برای ماجراجویی‌ راهی هملت شده‌اند، رفته‌رفته از راه می‌رسند و به تیم ما ملحق می‌شوند. این افراد هرکدام سرگذشتی منحصربه‌فرد دارند و به دلیلی مخصوص راهی شهر هملت شده‌اند؛ برخی مبارزینی هستند مواجب‌بگیر و برخی دیگر آوارگانی که چیزی برای از دست دادن ندارند.

هدف نهایی در این بازی اما ورود به دروازه‌ای است که انسستور از روی کنجکاوی آن را باز کرده است و همان، راه ورود به «تاریک‌ترین سیاهچال» است. هرچند برای ورود به این مکان دهشتناک، مسیری طولانی در پیش دارید؛ چرا که باید ابتدا قهرمانانی که از راه رسیده‌اند را با فرستادن به مأموریت‌های ساده‌تر، حسابی تقویت و مجهز کنید. درنهایت و با موفقیت در مأموریت‌های «دارکست‌دانجن» است که بازی به اتمام می‌رسد.

کاراکترهای بازی دارکست دانجن

با شروع بازی، این نوشته روی صفحه نقش می‌بندد:

دارکست دانجن از شما می‌خواهد بیشترین استفاده را از بدترین موقعیت پیش آمده ببرید. (گاهی) مأموریت‌ها شکست می‌خورند و باید رها شوند. «قهرمانان» می‌میرند و اگر که بمیرند، تا پایان مرده باقی می‌مانند. پیشرفت در بازی به‌طور پیوسته ذخیره می‌شود، به همین دلیل هر اقدامی در این بازی دائمی خواهد بود.

بازی از شما توقع زیادی دارد. فکر می‌کنید تا کجا می‌توانید پیشرفت کنید؟ تا چه حد حاضرید برای نجات هملت، ریسک مأموریت‌ها را بپذیرید؟ برای نجات جان کاراکتر محبوب خود، حاضرید چه چیز را فدا کنید؟ خوشبختانه همیشه نیروی جدید از راه می‌رسد، که به‌دنبال شهرت و ماجراجویی هستند، در سایه‌ی... (تاریک‌ترین سیاهچال).

بله، پیش از هرچیز باید بدانید که دارکست دانجن بازی بسیار سخت، خشن و بی‌رحمی است. همان‌طور که گفتیم، در این بازیِ نقش‌‌آفرینی، هدف اصلی بازیکنان ساختن پایگاهی از «قهرمانان» مختلف و تقویت و آپگرید کردن آن‌ها در گذر زمان است تا روزی که بالاخره آماده‌ی عزیمت به تاریک‌ترین سیاهچال شوند. برای آپگریدِ هرکدام از این کاراکترها اما نیاز به شرکت در مأموریت‌های مختلف، جمع‌آوری منابع متنوع، تقویت ساختمان‌های بازی، جمع‌کردن پول و مهم‌تر از همه، صرف وقت بسیار دارید. برای همین بی‌دلیل نیست که بسیاری از کسانی که این بازی را برای اولین‌بار تجربه می‌کنند، بعد از اینکه می‌بینند بازی به چه راحتی کاراکتری که آن‌ها ساعت‌ها وقت صرف ساختش کرده بودند را از بین می‌برد، بازی را کنار می‌گذارند. به این ترتیب پیش از هرچیز باید تکلیف را با خودتان یک‌سره کنید؛ آیا تحمل از دست رفتن ساعت‌ها کار و تلاش‌تان را دارید؟ می‌توانید اعصاب‌تان را کنترل کنید و دوباره نیروهایی جدید از پایه بسازید؟ اگر که پاسخ‌تان مثبت است، در این صورت این بازی مناسب شما خواهد بود.

صحنه آغازین بازی دارکست دانجن

صحنه آغازین بازی دارکست دانجن

بخش مقدمه‌ی بازی با نمایش مسیر حرکت اولین ماجراجویانی که عازم شهر هملت شده‌اند، آغاز می‌شود. این دو نفر در مسیر شهر، درشکه خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل، بازی جایی درست پشت دروازه‌های شهر هملت آغاز می‌شود.

بازی دارکست‌دانجن یک بازی سایداسکرول است و کاراکترهای شما تنها در محور افقی حرکت می‌کنند. در بخش کوتاه ابتدایی بازی، با دو نبرد ساده روبه‌رو می‌شویم. طی این مبارزات ساده می‌توانید تا حدودی با مکانیزم مبارزاتِ «نوبتی» بازی هم بهتر آشنا شوید. علاوه‌بر این بازی یادمان می‌دهد که چطور بعد از نابود کردن دشمنان، پاداشی انتظارمان را می‌کشد.

اولین مبارزه در بازی دارکست دانجن

تصویری از مبارزات بازی

دشمنانی که در بخش ابتدایی بازی نابود می‌کنیم، درواقع راهزنانی هستند که در مسیر شهر هملت، کشیک تازه‌واردان را می‌کشند. با نابود کردن آن‌ها، بالاخره به شهر هملت، یعنی جایی که تمام وقایع بازی در آن جریان دارد می‌رسیم. در شرایط فعلی و با پیشینه‌ای که گفتیم، هملت فعلاً شهر سوت‌وکوری است، ساختمان‌هایش درب و داغانند و جمعیت چندانی در آن به‌چشم نمی‌خورد.

صفحه‌ای که در تصویر پایین می‌بینید، درواقع همان شهر هملت و پایگاه اصلی ماست که قرار است ساعت‌های زیادی را در آن سپری کنیم. همان‌طور که می‌بینید شهر از چندین ساختمان مختلف و تعدادی واگن تشکیل شده که همگی کاربرد منحصربه‌فردی دارند. هرچند از آنجایی که فعلاً در ابتدای بازی به‌سر می‌بریم، اکثر این ساختمان‌ها غیرقابل استفاده‌ خواهند بود.

تصویر شهر هملت در بازی دارکست دانجن

نمایی از ساختمان‌های شهر هملت در ابتدای بازی

واگن کوچکی که در گوشه پایینِ سمت چپ تصویر می‌بینید، Stage Coach نام دارد و کارش آوردنِ نیروهای تازه‌نفس به‌ شهر هملت است. یکی از اصلی‌ترین کارهای ما در این بازی، سر زدن به واگن و انتخاب قهرمانان جدید و اضافه‌‌کردن‌شان به تیم، بنا به نیازمان در لحظه خواهد بود.

با کلیلک روی تصویر واگن، صفحه‌ای به‌شکل زیر باز می‌شود:

تصویر واگن در شهر هملت

واگنی که نیروهای جدید را به شهر می‌آورد

برای اضافه کردن شخصیت‌های جدید، تنها کافی است آن‌ها را بِکشید و به فهرست سایر قهرمانانی که دارید اضافه کنید. از آنجایی که برای شرکت در هر مأموریت‌ به تیمی چهار نفره نیاز داریم، پس دو قهرمان اول را چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به تیم اضافه کنیم.

نکته مهم: از آنجایی که (علی‌الخصوص در ابتدای بازی) از دست دادن نیروها امری است عادی، تقویت و ارتقای این واگن یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های‌تان خواهد بود. با آپگرید کردن Stage Coach، بازی در دورهای بعدی قهرمانان بیشتری را در دسترس بازیکن قرار می‌دهد. علاوه‌بر این در این قسمت می‌توانید ظرفیت Roaster یا همان تیم خود را هم افزایش دهید؛ چرا که در بخش‌های ابتدایی بازی فعلاً باید تا جایی که می‌توانید به تیم خود نیرو اضافه کنید.

پایگاه ما در بازی دارکست‌دانجن از دو صفحه اصلی تشکیل می‌شود: صفحه اول مربوط‌به ساختمان‌ها و واگن‌ها و صفحه دوم مربوط‌به لوکیشن‌ها و مأموریت‌های بازی. برای آشنایی با مکانیزم‌ها کلی بازی دارکست‌دانجن، بد نیست اولین مأموریت این بازی را با هم مرور کنیم. برای شرکت در مأموریت‌ اول، از پایین صفحه گزینه‌ی Embark را انتخاب می‌کنیم و عازم صفحه بعدی می‌شویم.

مأموریت‌های اولیه بازی به نسبت از سختی و پیچیدگی کمتری برخوردار هستند، حال آنکه هرچه در بازی پیش‌روی کنید و به قدرت و تجربه کاراکترهای‌تان اضافه شود، به همان میزان به سختی مأموریت‌ها هم افزوده خواهد شد.

تصویری از صفحه انتخاب ماموریت در بازی دارکست دانجن

صفحه انتخاب مأموریت در بازی

از آنجایی که فعلاً در ابتدای بازی به‌سر می‌بریم، تنها همین یک مأموریت در دسترس است. به این ترتیب برای مأموریت اول عازم خرابه‌های عمارت قدیمی (Ruins) می‌شویم. پیش از عزیمت اما بازی از ما می‌خواهد تا کوله‌بار خود یا همان Inventory را از آیتم‌های مورد نیاز حسابی پر کنیم. برای آنکه بدانیم در هر بار عزیمت به چه چیزهایی نیاز داریم، باید لوکیشن‌های بازی را تک‌به‌تک و با جزئیات بشناسیم و باتوجه‌به نوع خطراتی که در آن لوکیشن کمین‌مان را می‌کشند و نیز نحوه لوت (Loot) در آن لوکیشن خاص، آیتم‌های مورد نیاز خود را از این بخش به اینونتوری منتقل کنیم. در میان این آیتم‌ها، تقریباً همیشه به «غذا» و «مشعل» و تعدادی «بیل» نیاز خواهید داشت. (جلوتر سایر آیتم‌های این بخش و کاربرد هرکدام را باتوجه به لوکیشن‌های بازی توضیح می‌دهیم.)

نکته: از آنجایی که در بازی دارکست دانجن فضای اینونتوری بسیار محدود است، بهتر است در انتخاب آیتم‌هایی که باخود می‌برید دقت زیادی به‌خرج دهید. اگر همان ابتدا کوله‌بار خود را پر کنید، به همان میزان فضای کمتری برای جمع‌کردن لوت از هر مأموریت در اختیار خواهید داشت.

صفحه Provision در بازی دارکست دانجن

فروشگاه بازی

تمامی مأموریت‌های بازی به شکل مسیری تودرتو طراحی شده که هرکدام از چندین اتاق‌ و راهروهایی که آن‌ها را بهم متصل می‌کنند تشکیل می‌شوند. تک‌تک این لوکیشن‌ها در توانایی‌ها و نقاط ضعف دشمنان، نوع و میزان لوت‌ها و حتی چیدمان نقشه با یکدیگر متفاوتند. در قسمت پایین، سمت چپ تصویر زیر می‌توانید نقشه‌ی مأموریت اول بازی را مشاهده کنید. برای جابه‌جایی میان اتاق‌ها، ابتدا باید روی یکی از مربع‌های خالی کلیک کنید و سپس به‌راه بیفتید.

نمایی از نقشه در بازی دارکست دانجن

نقشه اولین مأموریت‌ بازی

با ورود به سیاهچال، یکی از اولین مواردی که نظر را به خود جلب می‌کند، میزان نور محیط است که گویا با هر حرکت ما دائم کم و کمتر می‌شود؛ تا جایی که اگر مشعلی با خود به‌همراه نداشته باشید، فضا در تاریکی مطلق فرو می‌رود و محیط اطراف از آنچه که بود، ترسناک‌تر هم می‌شود. جدای از تاریکی اطراف، رفتار محیط و دشمنان بازی هم باتوجه‌به میزان نور تغییر می‌کند. اگر که محیط تاریک‌تر باشد، بازیکن نبرد سخت‌تری در پیش دارد و ضربات سنگین‌تری از دشمنان دریافت می‌کند؛ هرچند از آن طرف لوت بیش‌تری هم نصیبش خواهد شد. به این ترتیب می‌بینیم که یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌ها در بازی دارکست‌دانجن، مسئله نور و مدیریت مشعل‌ها است.

نکته: نور مشعل بازی از صفر تا صد واحد متغییر است. در تجارب اول خود بهتر است نورِ مشعل را بالاتر از هفتاد و پنح واحد نگه‌دارید تا آسیب کمتری از ضربات دشمن ببینید. بعد از حرفه‌ای‌تر شدن، حالا می‌توانید نور محیط را کم کنید و لوت بیشتری از هر سیاهچال به‌جیب بزنید.

مشعل در بازی دارکست دانجن

در این تصویر می‌بینید که میزان نور محیط چه تغییراتی در روند بازی ایجاد می‌کند

جدای از مشعل، گفتیم که برای هر مأموریت، حتماً به تعدادی غذا هم نیاز داریم. همان‌طور که در نقشه بازی دیده می‌شود، مسیر راهروها به شکل کاشی‌های بهم‌متصل طراحی شده است. با ورود به هر سیاهچال، بازی تعدادی از این کاشی‌ها را به‌عنوان Hunger Tile در نظر می‌گیرد؛ هرچند به بازیکن نشانش نمی‌دهد. به این ترتیب و با ردشدن از روی این کاشی‌ها قهرمانان احساس گرسنگی می‌کنند و شما باید به آن‌ها غذا بدهید. جدای از نقاط گرسنگی که نقاطی است ثابت و مشخص، گاهی می‌توانید برای جبران نوار سلامتی از دست‌رفته کاراکترها هم به آن‌ها غذا بخورانید. علاوه‌بر این برای کمپ‌کردن در میانه مسیر (در مأموریت‌های طولانی‌تر) هم نیاز به غذا خواهید داشت.

از آنجایی که به‌لطف سیستم اینونتوری سفت و سخت این بازی، در هر دور تنها می‌توانید تعدادی محدود از غذا با خود حمل کنید، مدیریت کردن غذا و رسیدگی به‌شکم کاراکترها تا پایان مسیر یکی دیگر از چالش‌های سخت بازی را تشکیل می‌دهد. دقت کنید که اگر کاراکترها در میانه مسیر گرسنه شوند و شما غذای کافی در کوله‌بار خود نداشته باشید، به کاراکترهای‌تان آسیب نسبتاً زیادی وارد می‌شود.

نکته: یکی از راه‌های مدیریت غذا در این بازی این است که اگر یک‌بار از روی یکی از این کاشی‌ها رد شدید، در بازگشت دیگر از آن مسیر عبور نکنید و راه خود را تغییر دهید. علاوه‌بر این بدانید که بعد از یک‌بار Hunger Check، تا فاصله دو اتاقِ بعدی کاراکترها گرسنه نخواهند شد.

سیستم مدیریت غذا در بازی دارکست دانجن

در میانه مسیر گاهی قهرمانان گرسنه می‌شوند و نیاز به غذا خواهند داشت

جدای از مباحث بالا، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مکانیزم‌های بازی دارکست دانجن را مبحث «استرس» کاراکترها تشکیل می‌دهد. در این بازی، کاراکترهای شما جدای از آسیبی که از دشمن و موانع مسیر دریافت می‌کنند، دچار استرس هم می‌شوند. عوامل متعددی در بالارفتن این استرس دخیلند: ضربات دشمنان، تله‌های مسیر، تعامل اشتباه با سیستم لوت بازی یا حتی راه‌رفتن عادی در راهروهای دانجن‌ها و ... در قهرمانان شما استرس ایجاد می‌کنند. این استرس رفته‌رفته بیشتر می‌شود تا به عدد صد می‌رسد. (بازی میزان استرس هر کاراکتر را به‌شکل نوار سفیدی زیر نوار سلامتی آن‌ها نشان می‌دهد.)

سیستم استرس در بازی دارکست دانجن

واحدهای سفیدرنگ زیر نوار سلامتی هر کاراکتر، میزان استرس او را نشان می‌دهد

با رسیدن استرس هر کاراکتر به صد، دو حالت پیش می‌آید: یا به‌اصطلاح به مرحله تقوا می‌رسید و ورچو (Virtue) می‌شوید، یا آنکه مصیبتی دامان‌تان را می‌گیرد و به این ترتیب دچار افلیکشن (Affliction) می‌شوید. در حالت اول، که درصد احتمال وقوع بسیار پایین‌تری دارد، نه‌تنها استرس کاراکتری که ورچو شده، بلکه استرس سایر هم‌تیمی‌هایش هم کاهش می‌یابد.

سیستم ورچو در بازی دارکست دانجن

کاراکتری که بعد از رسیدن به استرس صد، صفتی مثبت نصیبش شده است

در حالت دوم که درصد احتمال وقوع بالاتری دارد، کاراکتر دچار نوعی مریضی مثلاً پارانویا می‌شود و از آن به‌بعد با حرف‌هایی که می‌زند در دیگران هم استرس ایجاد می‌کند. البته که این تنها عواقب منفی استرس صد نیست؛ گاهی حتی کاراکترها از انجام کارشان هم سر باز می‌زنند، یا حتی گاهی دمیجی که باید به دشمن بدهند را به خودشان، یا به یکی از هم‌تیمی‌ها می‌دهند.

سیستم افلیکشن در بازی دارکست دانجن

کاراکتری که بعد از رسیدن به استرس صد، صفتی منفی نصیبش شده است

حال در حالت دوم، اگر بازهم موفق به کاهش استرس کاراکتر نشوید و استرس از صد هم بگذرد و به دویست برسد، قهرمان‌تان سکته می‌کند و میمیرد! به این ترتیب می‌بینید که مدیریت استرس در این بازی، تا چه حد امری حیاتی است.

یکی از منطقی‌ترین راه‌های مقابله با استرس این است که سعی کنید در وهله اول اصلاً استرس نشوید! از آنجایی که حجم عظیمی از این استرس در این بازی ناشی از ضربات دشمنان است، پیش از هرکاری سعی کنید آن دسته از دشمنانی که بیشترین استرس را به قهرمانان‌تان منتقل می‌کنند بشناسید و آن‌ها را زودتر از سایرین نابود کنید. این دسته از دشمنان معمولاً در خطوط عقبی، یعنی جایگاه سه و چهار قرار می‌گیرند. حال اگر بنا به هر دلیلی استرس کاراکترها بالا رفت، بازهم جای نگرانی نیست، چرا که در این بازی راه‌های بسیاری برای پایین‌آوردن استرس کاراکترها (در میانه مأموریت و پیش از خروج از سیاهچال) وجود دارد. ضربات کریتیکال خودِ کاراکترها یکی از بهترینِ این روش‌هاست. جدای از این در بازی قهرمانانی هم دارید که در طول مبارزات، توانایی درمان استرس خود یا سایرین را دارند. (به این دو مورد در بخش توانایی‌های کاراکترها می‌پردازیم.)

استرس کاراکترها (برخلاف آسیبی که به سلامتی‌شان وارد می‌شود)، حتی بعد از اتمام مأموریت و بازگشت به شهر هم با آن‌ها باقی می‌ماند. به این ترتیب اگر که مأموریت را به اتمام رساندید و استرس کاراکترها همچنان بالا بود، می‌توانید بعد از خروج از سیاهچال، آن‌ها را در برخی از ساختمان‌های شهر بستری کنید. البته که با این‌کار کاراکتر مورد نظر دور بعدی بازی را از دست می‌دهد، اما استرسش به میزان چشمگیری پایین‌ می‌آید.

در بازی دارکست دانجن اما دو ساختمان برای درمان استرس وجود دارد. ساختمان اول درواقع یک میخانه (Tavern) است که خود از سه اتاق مختلف تشکیل می‌شود.

ساحتمان میخانه در بازی دارکست دانجن

تصویری از ساختمان Tavern. با بازگشت از هر مأموریت، برای درمان استرس می‌توانید کاراکترهای خود را به این ساختمان بفرستید

ساختمان بعدی اما ساختمان یک صومعه است که آن نیز از سه اتقاق یا جایگاه مختلف تشکیل شده است. اتاق‌های این دو ساختمان هرکدام ظرفیت بستری‌شدن همزمان سه نفر را دارند. (البته که در ابتدای بازی این ظرفیت به اندازه یک نفر است.) بعد از اتمام هر مأموریت، در صورتی که قهرمانان استرس بالایی (مثلاً بالاتر از سی واحد) داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را در یکی از این اتاق‌های شش‌گانه بستری‌ کنید. این ساختمان‌ها هم مانند سایر ساختمان‌های بازی قابلیت ارتقا دارند؛ به این ترتیب که با آپگرید کردن آن‌ها، در هر نوبت میزان استرس بیشتری از قهرمانان درمان می‌شود، اتاق‌های بیشتری در دسترس‌ قرار می‌گیرد و هزینه‌ی پرداختی هم پایین‌تر می‌آید.

نکته: ساختمان‌هایی که در بازی برای درمان استرس استفاده می‌شوند، برای آپگرید کردن اولویت آخر را دارند. از آن‌جایی که دو ساختمان مختلف در اختیار خواهید داشت، بسیار بعید است که برای بستری کردن نیروهای خود فضای خالی کم بیاورید. به همین دلیل، در مصرف آیتم‌های خود برای آپگرید کردن ساختمان‌ها، بهتر است این دو ساختمان را اولویت آخر خود قرار دهید.

نکته: به‌یاد داشته باشید که هر هفته به میزان پنج واحد از استرس کاراکترهای که در شهر مانده‌اند (و با خود به مأموریت نبردید‌شان) هم کم می‌شود.


با پیش‌روی در هر مرحله، چیزی نمی‌گذرد که کم‌کم سروکله‌ی دشمنان هم پیدا می‌شود. همان‌طور که گفتیم، هر مأموریت بازی از تعدادی اتاق که توسط راهروهایی به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل می‌شود. به این ترتیب علاوه‌بر هر اتاق، ممکن است در طول مسیرِ راهروها هم با دشمنانی روبه‌رو شوید.

در این بازی مکانیزم دیگری هم وجود دارد با نام «سورپرایز». به این ترتیب که در هر برخورد که میان تیم شما و تیم دشمن صورت می‌گیرد، درصد احتمالی وجود دارد که یکی از دو تیم سورپرایز یا همان غافل‌گیر شوند. این غافل‌گیری برای دشمن، به از دست رفتن یک دور کامل از نوبت تمامی اعضای تیم‌شان می‌انجامد. حال اگر تیم شما غافل‌گیر شده باشد، ممکن است ترکیب تیم بهم بریزد و قهرمانان جابه‌جا شوند. این موضوع می‌تواند هزینه سنگینی برای‌تان به‌همراه بیاورد، چرا که اکثر قابلیت‌های کاراکترها در این بازی به جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند بستگی دارد و اگر که از آن جایگاه تکان بخورند، ممکن است علناً بی‌استفاده شوند. به همین دلیل در صورت سورپرایز شدن، باید نوبتی را خرج برگرداندن کاراکترها به مکان قبلی‌شان کنید.

سورپرایز شدن در بازی دارکست دانجن

دشمنانی که غافل‌گیر شده‌اند!

با مواجه با دشمنان، فاز مبارزه آغاز می‌شود. با شروع مبارزه، کاراکتری که بیشترین «سرعت» را در بازی دارد، مبارزه را آغاز می‌کند و بعد به ترتیبِ همان سرعت، نوبت به سایر کاراکترها و افراد دشمن می‌رسد. (بسته به این سرعت، ممکن است گاهی تیم شما آغاز کننده مبارزه باشد و گاهی تیم دشمن.) بازی برای محاسبه این سراعت اما روش جالبی دارد. به این ترتیب که با شروع هر دور از مبارزه، بازی یک تاس هشت‌تایی می‌اندازد و نتیجه را با سرعتِ تمامی کاراکترها جمع می‌بندد. عدد نهایی تعیین‌کننده نوبت اول خواهد بود. به این ترتیب می‌بینید که رسیدن نوبت به کاراکترها تاحدودی هم به شانس و اقبال بستگی دارد.

به‌یاد داشته باشید که تمامی مبارزات بازی دارکست‌دانجن، قابلیت Retreat یا همان «عقب‌نشینی» هم دارند؛ به این معنا که در میانه مبارزه هروقت احساس کردید اوضاع چندان بر وفق مرادتان پیش نمی‌رود، می‌توانید گزینه Retreat را از بالای صفحه انتخاب کنید و از مبارزه خارج شوید. هرچند ممکن است در تلاش اول موفق نشوید و در این صورت، باید کمی بیشتر مقاومت کنید و دوباره این گزینه را امتحان کنید؛ شاید این‌بار بازی با عقب‌نشینی کردن‌تان موافقت کند. البته که در صورت موافقت با عقب‌نشینی شما، کاراکترهای‌تان دچار استرس زیادی می‌شوند.

نکته: بعد از خارج شدن از یک مبارزه، اگر باری دیگر وارد آن اتاقی که مبارزه در آن جریان داشت بشوید یا از همان مسیری عبور کنید که در آن در حال مبارزه بودید، باید دوباره در همان مبارزه‌ای که رهایش کرده بودید شرکت کنید! بنابراین بهترین تصمیم در این مواقع، تغییر دادن مسیر حرکت یا بالکل، خارج شدن از مأموریت است.

با اتمام کارمان در هر سیاهچال، صفحه‌ای به شکل زیر به‌نمایش در می‌آید. در این صفحه می‌توانید پاداش آن مأموریت و لوت‌هایی که از مرحله به‌دست آورده‌اید را مشاهده کنید. علاوه‌بر این هر آیتمی، مانند غذا یا مشعل را که استفاده نکرده باشید، بازی به ازای آن‌ها مبلغی (هرچند بسیار پایین‌تر از قیمت خرید آن آیتم) به شما می‌پردازد.

پاداش هر مرحله در بازی دارکست دانجن

تصویری از پاداش هر مأموریت

نکته: دقت کنید که در این بازی دو نوع عقب‌نشینی دارید، عقب‌نشینی از هر مبارزه، یا کنسل کردن کل ماموریتی که در آن به‌سر می‌برید. بازی برای هرکدام از این اقدامات جداگانه تنبیه‌تان می‌کند. در حالت اول قهرمانان دچار استرس می‌شوند و در حالت دوم، پاداشی که قرار بود از آن مأموریت نصیب‌تان شود را از دست می‌دهید و کاراکترها از بازی XP هم دریافت نمی‌کنند. هرچند در حالت دوم، درهرصورت لوتی که تا آن لحظه موفق به جمع‌آوریش شده بودید را با خود می‌برید.

در تصویر بعدی (تصویر پایین) که روی صفحه نقش می‌بندد هم می‌توانید میزان XP که کاراکترها از آن مأموریت به‌دست آورده‌اند را مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید هر کاراکتر، بسته به طول ماموریتی که پشت‌سر گذاشته، از بازی اکس‌پی دریافت می‌کند. کاراکترهای این بازی در ابتدا لول صفر هستند و می‌توانند تا لول شش ارتقا پیدا کنند. هدف از لول‌آپ کردن کاراکترها، جدای از دردسترس قرارگرفتن آپگریدهای بازی، اما دو چیز است: اول آن‌که کاراکتر لول‌آپ شده، حالا که قهرمانی باتجربه به‌حساب می‌آید، در سفرهای بعدی دچار استرس کمتری می‌شود. دوم آن‌که با بالارفتن اکس‌پی کاراکترها، میزان درصد خطای آن‌ها نیز در زمان مبارزه پایین‌تر می‌آید.

دریافت اکس‌پی بعد از مرحله در بازی دارکست دانجن

تصویری از میزان اکس‌پی دریافتی کاراکترها بعد از پشت‌سر گذاشتن یک مأموریت

قسمت میانی تصویر اما به «صفاتی» (Quirk) تعلق دارد که قهرمانان از پشت‌سر گذاشتن هر مأموریت به‌دست می‌آورند. این صفات به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند و تا حدودی به عملکرد بازیکن در آن مأموریت بستگی دارد؛ هرچند که کماکان این صفاتِ اکتسابی بیشتر RNG محور هستند و به شانس و اقبال بازیکن بستگی زیادی دارند. صفات مثبت معمولاً توانایی خاصی را در یک کاراکتر تقویت می‌کنند؛ مثلاً میزان دمیجی که آن کاراکتر به‌نوعی خاص از دشمن می‌زند را افزایش می‌دهد. صفات منفی اما دقیقاً برعکس عمل می‌کنند. به این ترتیب که می‌توانند عملکرد خاصی از یک کاراکتر را حتی تا میزان چشمگیری پایین آورند. این صفات درکنار برخی «بیماری‌ها» که ممکن است در جریان مأموریت به آن‌ها دچار شوید، تا زمانی‌که درمان نشوند روی کاراکترها باقی می‌مانند. (این صفات و بیماری‌ها در صفحه مربوط‌به اطلاعات هر کاراکتر به نمایش در می‌آیند. جلوتر به این بخش بیشتر اشاره می‌کنیم.)

بعد از اتمام هر مأموریت باری دیگر به شهر هملت بازمی‌گردیم، حال آنکه در نبود ما «یک هفته» زمان در شهر سپری شده است. درحقیقت واحد زمانی بازی دارکست‌دانجن با مقیاس هفته محاسبه می‌شود. البته که این گذرزمان در درجات سختی آسان و متوسط بازی (یعنی Radiant و Darkest) تاثیر چندانی نخواهند داشت. حال آنکه در درجه سختی آخر یا همان بلادمون (Bloodmoon)، بازی از شما می‌خواهد تا پیش از به‌پایان رسیدن صد هفته، تمام مأموریت‌های (لوکیشنِ) دارکست‌دانجن را انجام داده باشید. در غیر این صورت و با رسیدن به هفته صدم، بازی بدون هیچ رحمی، تمام پیشرفت شما را ریست می‌کند. البته که در درجات سختی بالاتر محدودیت تعداد مرگ و میر کاراکتر هم دارید. از آنجایی که از دست رفتن نیرو در بازی دارکست‌دانجن امری است بسیار محتمل، می‌بینید که درجات سختی بالاتر بازی تا چه حد می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد.

دقت کنید که بازی، باس‌فایت‌ها را به‌عنوان پیشرفت محاسبه نمی‌کند و تنها معیارش برای شکست‌دادن بازی، به اتمام رساندن مأموریت‌های چندگانه‌ی لوکیشنِ دارکست‌دانجن است. درواقع این مأموریت‌ها از همان ابتدای بازی هم در دسترس هستند، اما چه کسی جرئت دارد با کاراکتر لول صفر قدم در تاریک‌ترین سیاهچال بازی بگذارد؟

نمایی از شهر هملت در بازی دارکست دانجن

ساختمان‌های شهر هملت که با هربار بازگشت از مأموریت، کم‌کم در دسترس قرار می‌گیرند

در دفعات اولی که به شهر بازمی‌گردیم، می‌بینیم که حالا ساختمان‌های بیشتری در دسترس قرار گرفته‌اند. این روند آن‌قدری تکرار می‌شود تا کم‌کم تمامی ساختمان‌های شهر آزاد می‌شوند. دراین میان گاهی اتفاقات رندومی هم در شهر رخ می‌دهد که بازی بلافاصله بعد از بازگشت از هر مأموریت به شما اطلاع‌رسانی‌ می‌کند. مثلاً می‌بینید که این‌ هفته، درمان استرس کاراکترها ازطریق میخانه یا درمان بیماری‌ها در تیمارستانِ شهر رایگان شده است. این موارد، هرچند از اهمیت بالایی برخوردار نیستند، اما گاهی تنوعی هم در جریان بازی ایجاد می‌کنند.


در بازی دارکست‌دانجن، هنر اصلی بازیکن انتخابِ قهرمانانِ درست برای پشت‌سر گذاشتن هر مأموریت است. برای پی‌بردن به نحوه چیدمان نیروها اما پیش از هرچیز باید با ماهیت هر مأموریت، مکانی که قرار است عازمش شویم، توانایی‌های دشمنان هر مکان، کلاس هر کاراکتر و توانایی‌های آن‌ها به‌تنهایی و در ترکیب با توانایی‌های دیگر کاراکترها آشنا شویم. (جلوتر به تک‌تک این موارد به تفصیل می‌پردازیم.)

تنوع مأموریت‌ها

همان‌طور که پیش از این گفتیم، مأموریت‌های اولیه بازی به نسبت مأموریت‌های کوتاه‌تر و ساده‌تری هستند و با گذر زمان و بالارفتن تجربه قهرمانان، رفته‌رفته به پیچیدگی این مأموریت‌ها هم افزوده می‌شود. این مأموریت‌ها هرکدام در نوع کاری که باید انجام دهید، طول هر سیاهچال، سختی دشمنان و میزان پاداشی که به‌شما می‌دهند متفاوت هستند.

تنوع ماموریت‌ها در بازی دارکست دانجن

۱-۱: طول مأموریت‌ها (Expedition length)

مأموریت‌های بازی دارکست‌دانجن درکل به سه دسته‌ی کوتاه، متوسط و طولانی تقسیم می‌شوند.

دسته اول یعنی مأموریت‌های کوتاه، کوتاه‌ترین و سرراست‌ترین سیاهچال‌های بازی هستند. هرچند این کوتاهی (و نه لزوماً آسانی) به معنای پایین بودن میزان عایدی‌تان از آن مأموریت‌ هم خواهد بود.

دسته دوم که مأموریت‌هایی با طول متوسط به‌حساب می‌آیند، دانجن‌هایی با راهروهای به نسبت طولانی‌تر و پیچیده‌تری هستند. به همین دلیل مدیریت منابعی همچون مشعل و غذا در این دسته از دانجن‌ها به کار چالش‌برانگیزتری تبدیل می‌شود. در سیاهچال‌های متوسط بازی می‌توانید یک‌بار «کمپ» کنید.

دسته سوم اما مأموریت‌های طولانی بازی هستند که در مراحل بالاتر، بسیار سخت و پیچیده و طاقت‌فرسا خواهند بود. به‌دلیل راهروهای بسیار طولانی و پیچ‌درپیچ، مدیریت منابع و فضای اینونتوری در این دسته از سیاهچال‌های بازی نیاز به فکر و مدیریت درست و حسابی دارد. در دانجن‌های طولانی بازی می‌توانید دو بار کمپ کنید.

۱-۲: میزان سختی مأموریت‌ها (Difficulty)

مأموریت‌های بازی دارکست دانجن از لحاظ میزان سختی به سه دسته کارآموز، کهنه‌سرباز و سلحشور تقسیم می‌شوند. برای شرکت در هر دسته از این مأموریت‌‌ها نیاز به قهرمانانی با لول مشخص دارید.

درجه سختی اول که کارآموز (Apprentice) نام دارد، به قهرمانی با لول «یک» نیاز دارد. این مأموریت‌های که در بازی با رنگ سبز مشخص شده‌اند، با دانجن‌هایی سرراست‌تر و دشمنان ضعیف‌تر، ساده‌ترین مأموریت‌های بازی به‌حساب می‌آیند.

درجه سختی دوم که کهنه‌سرباز (Veteran) نام دارد، به قهرمانی با لول «سه» نیاز دارد. در این دسته از مأموریت‌ها، نه‌تنها با دشمنان قبلی که حالا HP بالاتری دارند و ضربات‌شان آسیب بیشتری به شما وارد می‌کنند، بلکه با تعدادی دشمن جدید هم روبه‌رو خواهید شد. علاوه‌بر این خطرات محیطی بیشتری در طول راهروهای دانجن‌ها انتظار بازیکن را می‌کشد. مأموریت‌های وِتران در بازی با رنگ زرد مشخص می‌شوند.

درجه سختی سوم اما که سلحشور (Champion) نام دارد، مأموریت‌های قرمز رنگی هستند که به قهرمانانی با لول پنج نیاز دارند. این دسته از مأموریت‌ها اما بی‌نهایت سخت و پیچیده و خطرناک هستند. در این درجه سختی، ضربات دشمنان دمیج بسیار سنگین‌تری به کاراکترها می‌دهند و این‌بار حتی بازی دشمنان جدید و سخت‌تری هم سر راهمان قرار می‌دهد. مسلماً به هر میزان که به سختی و پیچیدگی مأموریت‌ها اضافه می‌شود، به همان میزان نیز از بازی پاداش بهتری دریافت می‌کنید.

حال برای شرکت در هر مأموریت، باید «لول کاراکترها» با «لول ماموریتی» که قصد عزیمت به آن را دارید هم‌خوانی داشته باشد. نکته مهم دراین‌میان آن است که لولی که بازی برای پشت‌سر گذاشتن هر مأموریت در نظر گرفته، صرفاً به‌معنای معقول‌ترین انتخاب است، نه به‌معنای تنها حق انتخاب شما. برای مثال گفتیم که مأموریت‌های نارنجی رنگ بازی نیاز به قهرمانانی با لول سه دارند؛ این بدین معنی است که توانایی‌های کاراکتر لول سه برای پشت‌سر گذاشتن این مأموریت کافی خواهد بود. حال آن‌که اگر بخواهید، می‌توانید از کاراکترهای لول بالاتر، مثلاً لول چهار یا پنج هم برای این مأموریت استفاده کنید. البته که این مورد بنا به درجات سختی بازی متفاوت خواهد بود.

در درجه سختی Radiant بازی، شما در انتخاب قهرمانان آزادی بیشتری دارید. برای مثال در این درجه سختی، حتی می‌توانید کاراکترها را با اختلاف سه سطح به مأموریت بفرستید. (مثلاً کاراکتر لول شش را به مأموریت لول سه بفرستید.) حال آنکه در دو درجه سختی دیگرِ بازی، دیگر از این خبرها نیست. در دو دسته دیگر، کاراکترها تنها با اختلاف یک سطح در مأموریت‌ها شرکت می‌کنند! برای مثال اگر ماموریتی نیاز به قهرمانانی با لول سه داشته باشد، شما باید از میان کاراکترهایی با لول سه یا نهایتاً چهار، نیروهای خود را انتخاب کنید. مشکل آن‌جا است که در این بازی کاراکترها به‌سرعت لول آپ می‌شوند. مثلاً برای رسیدن لول یک کاراکتر از صفر به یک تنها کافی است او را دوبار عازم مأموریت کوتاه یا یک بار عازم مأموریت بلندش کنید. به این ترتیب می‌بینید که اگر دائم از یک ترکیب تیم خاص برای پشت‌سر گذاشتن تمام مأموریت‌های بازی استفاده کنید، چیزی نمی‌گذرد که قهرمانان محبوب‌تان لول‌آپ می‌شوند و دیگر نمی‌توانید آن‌ها را به مأموریت‌ها ساده‌تر بازی بفرستید. گویا بازی قصد دارد با اینکار بازیکنان را مجبور به استفاده از تمامی اعضای لیستش بکند و نگذارد تنها به یک ترکیب تیم بسنده کنند.

نکته: اگر برای شرکت در ماموریتی از کاراکترهایی با لول پایین‌تر از سطح پیشنهادی استفاده کنید، کاراکترها در طول مأموریت دچار استرس زیاد می‌شوند و احتمال نابودی‌شان بسیار بالاتر می‌رود.

۱-۳: اهداف هر مأموریت (Mission objectives)

درست است که هدف اصلی ما از انجام هر مأموریت جمع‌آوری لوت و لول‌آپ کردن کاراکترهای‌مان است، اما در هربار عزیمت به سیاهچال‌، بازی انجامِ «کاری» را هم از ما درخواست می‌کند. در زیر تنوع این مأموریت‌ها را مرور می‌کنیم.

دسته اول مأموریت‌هایی با هدف «پاک‌کردن» (Cleanse) دانجن هستند. گفتیم که مأموریت‌ها در بازی دارکست‌دانجن از تعدادی اتاق که توسط راهروها به یکدیگر متصل می‌شوند، تشکیل شده است. با ورود به هر سیاهچال، بازیکن، هم در راهروها و هم در اتاق‌های بازی ممکن است با نبردی روبه‌رو شود. در این دسته از مأموریت‌ها اما بازی از ما می‌خواهد تا تمام «مبارزاتی که در اتاق‌ها» جریان دارند یا به اصطلاح خودِ بازی تمامی Room Battle ها را با موفقیت به اتمام برسانیم. درواقع فرق اساسی این دسته از مأموریت‌ها با سایرین، در تعداد بالاتر مبارزاتِ جاری در اتاق‌ها است. با موفقیت در تمامی مبارزاتی که در اتاق‌ها جریان دارد، مأموریت شما هم به پایان می‌رسد.

دسته دوم اما مأموریت‌هایی بر پایه «کاوش» در محیط (Explore) هستند. در این دسته از مأموریت‌ها، بازی از ما می‌خواهد تا نود درصد نقشه‌ی دانجن را طی کنیم. دقت داشته باشید که در مأموریت‌های بازی دارکست‌دانجن، نیازی نیست که همه اتاق‌ها را پشت‌سر بگذارید؛ صرفاً بعد از به اتمام رساندن هدفی که بازی از ما درخواست کرده، می‌توانیم دانجن را ترک کنیم. برای مثال در حالت قبلی، می‌توانید بلافاصله بعد از پاک‌کردن تمامی اتاق‌های مبارزه، از دانجن خارج شوید. اگر هم به لوت بیشتری نیاز داشته باشیم، می‌توانیم به اتاق‌های بیشتری سرک بکشیم. حال آن‌که در دانجن‌های با محوریت «کاوش»، مأموریت شما تنها با پشت‌سر گذاشتن نود درصد اتاق‌ها به پایان می‌رسد. به همین دلیل اگرچه در این دسته از مأموریت‌ها با مبارزات ساده‌تری نسبت به مأموریت قبلی روبه‌رو می‌شویم، اما به‌دلیل طولانی‌تر شدن مسیر حرکت، مدیریت منابعی مانند غذا و مشعل به‌کار سخت‌تری تبدیل خواهد شد.

در دسته بعدی که مأموریت‌هایی بر مبنای «جمع‌آوری» (Gather) هستند، بازی از ما می‌خواهد تا سه «آیتم» خاص را که هرکدام در گوشه‌ای از دانجن پنهان شده‌اند، پیدا کنیم و با خود به هملت بازگردانیم. چالش اصلی این مأموریت‌ها، مکان مخفی این سه آیتم است. گاهی در همان اتاق‌های ابتدایی به هر سه آیتم بر می‌خورید و گاهی هم اگر بدشانس باشید، باید تمام طول دانجن را برای پیداکردن آیتم‌ها پشت‌سر بگذارید. مشکل بعدی این دسته از مأموریت‌ها اما «سه‌ جایگاهی» است که آیتم‌های مورد نظر در اینونتوری شما اشغال خواهند کرد. واضح است که سه جای کمتر در اینونتوری، به‌معنای جمع‌کردن لوت کمتر از آن مأموریت خواهد بود.

دسته بعدی از مأموریت‌ها به «فعال‌کردن» (Activate) تعدادی شراین‌ (Shrine) در نقاط مختلف از سیاهچال نیاز دارد. به این ترتیب که در سه نقطه، اعم از راهروها تا اتاق‌های دانجن، سه شراین وجود دارد که برای فعال کردن‌شان، باید از منابعی که بازی در ابتدای مأموریت در اینونتوری شما قرار می‌دهد استفاده کنید. با وجود شباهتی که این دسته از مأموریت‌ها با مأموریت‌های «جمع‌آوری» آیتم دارد، اما درحقیقت این دسته از مأموریت‌ها درست برخلاف قبلی عمل می‌کنند. به این ترتیب که در ابتدای این مراحل شما فضای کمتری از کوله‌بار خود را دراختیار دارید، چرا که منابعی که برای فعال‌کردن شراین‌ها در اختیارتان گذاشته‌شده، سه جای خالی از فضای کوله‌بارتان را اشغال کرده‌اند. حال آنکه رفته‌رفته و در جریان مأموریت و با فعال‌کردن سه شراین، فضای اینونتوری شما هم برای جمع‌کردن لوت بیشتر آزاد خواهد شد.

دسته بعدی از مأموریت‌ها اما به باس‌های (Boss) بازی تعلق دارد. باس‌فایت‌های بازی همگی در دانجن‌هایی با طول «متوسط» جریان دارند؛ به این معنی که در میانه مسیر یک‌بار فرصت کمپ‌کردن خواهید داشت و همگی نیز با کشته‌شدن باس، به اتمام می‌رسند. در این بازی جدای از لوکیشن دارکست‌دانجن، با چهار لوکیشن اصلی دیگر هم روبه‌رو می‌شویم که هرکدام دو باس منحصر‌به‌فرد برای خود دارند. البته که با نابودی هر هشت باس کار تمام نمی‌شود، چرا که حالا باید با ورژن سخت‌تر همان باس‌ها مبارزه کنید. درواقع در این بازی از هر باس سه نسخه سبز، نارنجی و قرمز (نشانگر درجات سختی مأموریت‌ها) وجود دارد که برای پیروزی نهایی در برابرشان، باید هر سه نسخه را شکست دهید. البته که باس‌فایت‌های هر لوکیشن از همان ابتدا در دسترس نیستند و برای رسیدن به آن‌ها، ابتدا باید تعدای از مأموریت‌های عادی را پشت‌سر بگذارید. (درواقع با اینکار به‌نوعی دارید مسیر رسیدن به باس را از وجود دشمنان و سایر موانع پاک می‌کنید!) باس‌فایت‌های نهایی همگی با پاداشی منحصر‌به‌فرد و باارزش به اتمام می‌رسند.

باس فایت در بازی دارکست دانجن

یکی از باس‌‌فایت‌های بازی دارکست‌دانجن
نکته: فراموش نکنید که اتاق باس‌فایت، همیشه در دورترین فاصله از شما قرار خواهد داشت. به این ترتیب برای پیدا کردن مکان باس، تنها کافی است پس از ورود به سیاهچال، «اتاق‌های» نقشه را بشمارید. اتاقی که در دورترین فاصله از شما قرار گرفته باشد، اتاق باس است.

دسته آخر اما مأموریت‌های Darkest Dungeon/Brigand Incursion هستند. این دسته از مأموریت‌ها به‌دلیل سختی بیش از اندازه، با درجه «دارکست» که برابر با کاراکترهای لول شش است، نشان داده می‌شوند. دسته اول همان مأموریت‌های دارکست‌دانجن هستند که به لوکیشن دارکست‌دانجن تعلق دارند و سخت‌ترین سیاهچال‌های بازی را تشکیل می‌دهند. (برای جلوگیری از اسپویل، به‌نوعِ این مأموریت‌ها اشاره‌ای نمی‌کنم.) دسته دوم یعنی Brigand Incursion اما مأموریت‌هایی هستند که گاهی در جریان کمپین بازی پیش می‌آیند و در میزان سختی، نسبت به سایر مأموریت‌های بازی، بالاتر می‌ایستند. جدای از سختی بی‌حد و اندازه این مأموریت‌ها، تفاوت دیگر در رهاکردن این دسته از مأموریت‌ها در نیمه راه است. گفتیم که در بازی دارکست‌دانجن به بازیکن این فرصت داده می‌شود که مأموریت‌ها را نیمه‌کاره رها کند و از دانجن خارج شود. در مأموریت‌های عادی بازی، با اینکار تنها پاداشی که قرار بود از آن مأموریت به‌دست آورید را از دست می‌دهید، حال آنکه اگر مأموریت‌های درجه سختی «دارکست» را نیمه‌کاره رها کنید، بازی با نابودکردن یکی از چهار کاراکترتان به‌شکل تصادفی، شما را مجازات سنگینی می‌کند.

به این ترتیب تا حدودی با تنوع مأموریت‌های بازی هم آشنا شدیم. خیال‌تان راحت باشد که بازی از ابتدا تا انتها، همیشه مأموریت‌های متنوعی در اختیارتان قرار می‌دهد تا بسته به نیاز خود در لحظه و باتوجه‌به کاراکترهایی که در اختیار دارید، بالاخره یکی را انتخاب کنید. هرچند دقت کنید که بعد از بازگشت از یک مأموریت، در هفته بعد مأموریت‌های جدیدی انتظارتان را می‌کشند. (البته این قانون شامل باس‌فایت‌های بازی نمی‌شود. باس‌فایت‌ها بعد از اینکه یک‌بار در دسترس قرار گرفتند، تا زمانی‌که بالاخره به سراغ‌شان بروید، توسط بازی پیشنهاد داده می‌شوند.)

مبارزات در بازی دارکست دانجن

مبارزات

گفتیم که با بازگشت از هر مأموریت، بازی نیروهای جدیدی را در واگنِ Stage Coach به ما پیشنهاد می‌دهد. این کاراکترها اما هرکدام کلاس متفاوتی دارند؛ عده‌ای کاراکتر تنک (Tank) هستند و نزدیک‌زن، عده‌ای کاراکتر رِنج (Range) هستند و دورزن. عده‌ای باف می‌کنند و عده‌ای دی‌باف، عده‌ای هیلرند و عده‌ای استرس را درمان می‌کنند. در بازی دارکست‌دانجن، کاراکترها درمجموع از پانزده کلاس متفاوت تشکیل می‌شوند. شما می‌توانید باتوجه‌به ظرفیتی که در اختیار دارید، از هر کلاسِ کاراکتر به هر تعداد که می‌خواهید در فهرست خود اضافه کنید. با نابودی هر کاراکتر هم می‌توانید آنقدر صبر کنید تا بلاخره بازی، باری دیگر همان کلاس را به‌شما پیشنهاد دهد.

نکته: با هر بار بازگشت از هر مأموریت، قهرمانان جدیدی وارد شهر می‌شوند؛ هرچند نوع این شخصیت‌ها و لول آن‌ها کاملاً رندوم و اتفاقی است. با ارتقای واگن تنها می‌توانید احتمال ظاهرشدن قهرمانانی با لول بالاتر و تعداد بیشتر را افزایش دهید. دقت کنید که اگر ظرفیت فهرست‌تان تکمیل بود، می‌توانید یکی از قهرمانان را اخراج و با نیروی جدیدی که بیشتر به کارتان می‌آید جایگزین کنید.

با کلیلک روی هر کاراکتر صفحه‌ای به شکل زیر باز می‌شود. در این صفحه می‌توانید اطلاعاتی راجع به توانایی‌های پایه و مبارزاتی و کمپینگ، صفات مثبت و منفی و میزان مقاومت هرکاراکتر دربرابر ضربات مختلف دشمنان را مرور کنید. حال برای نمونه، کاراکتر شوالیه که یکی از اولین کاراکترهایی است که بازی در اختیارمان قرار می‌دهد را انتخاب می‌کنیم. از آنجایی که کاراکتر ما فعلاً در لول یک به‌سر می‌برد، توانایی‌های محدودی هم دارد:

کاراکتر شوالیه پایه در بازی دارکست دانجن

صفحه مربوط‌به اطلاعات هر کاراکتر

در سمت چپ و میانی تصویر و در بخش Base Stats، اطلاعات پایه هر کاراکتر را مشاهده می‌کنید. جدای از Max Hp که ظرفیت نوار سلامتی هر کاراکتر را نشان می‌دهد، در این بخش می‌توانید توانایی داج (Dodge) هر کاراکتر و سرعت (SPD) او را هم مشاهده کنید. برای مثال کاراکتر شوالیه در ابتدای بازی داج پنج و سرعت یک دارد. علاوه‌بر این در این قسمت می‌توانید میزان پروتکشن (Prot) یا همان «درصد محافظت» هر کاراکتر را هم ببینید. هرچه میزان پروتکشن یک کاراکتر بالاتر رود، میزان آسیبی که از دشمن دریافت می‌کند هم کمتر خواهد بود. در قسمت ACC MOD، میزان اکیورسی (Accuracy) یا همان دقت ضربات یک کاراکتر را می‌بینید. میزان دقت کاراکترها یکی از موارد مهم این بازی را تشکیل می‌دهد، چرا که در بازی دارکست‌دانجن باید عادت کنید که تمامی ضربات شما قرار نیست با موفقیت به هدف اصابت کند. بالطبع هرچه درصد دقت کاراکتر در بازی بالاتر رود، به همان میزان درصد خطای کاراکترهای‌تان هم پایین‌تر می‌آید.

عدد بعدی اما پایه آسیب یا دمیج (DMG) هر کاراکتر را نشان می‌دهد که همیشه به‌شکل یک بازه تعریف می‌شود. برای مثال کاراکتر شوالیه در هربار ضربه‌زدن، می‌تواند چیزی بین ۱۰ تا ۱۹ واحد آسیب به دشمن وارد کند. میزان حداقل آسیب این ضربات هرگز تغییر نمی‌کند. یعنی اگر که ضربه با موفقیت به دشمن اصابت کرده باشد، در هرصورت به میزان عدد پایه به او آسیب وارد می‌کنید، اما میزان حداکثر این دمیج می‌تواند از این بازه هم فراتر رود. این اتفاق معمولاً باتوجه‌به درصد ضربات کریتیکال هر کاراکتر پیش می‌آید. درواقع عدد کریتِ (CRIT) هر کاراکتر نشان می‌دهد که از هر ضربه‌‌ای که با او وارد کنید، چند درصد احتمال وجود دارد که ضربه‌ی کریتیکال بزنید. ضربات کریتیکال علاوه‌بر آسیب بالاتری که به‌دشمن وارد می‌کنند، تا حدودی استرس کاراکتر و سایر هم‌تیمی‌های را هم پایین می‌آورند.

حال این کاراکتر شوالیه را با نمونه‌ای لول بالاتر تعویض می‌کنیم:

کاراکتر شوالیه لول آخر در بازی دارکست دانجن

صفحه اطلاعات مربوط‌به کاراکتر شوالیه لول شش

همان‌طور که می‌بینید، کاراکتر شوالیه به لول شش رسیده و توانایی‌های پایه‌اش تا آخر آپگرید شده است. با بالارفتن میزان اکس‌پی و بالطبع لول‌آپ شدن هر کاراکتر، می‌توانید آن‌ها را به ساختمان بلک‌اسمیت (Blacksmith) یا همان آهنگری شهر بفرستید و لباس و تجهیزاتشان را آپگرید کنید. با اینکار، میزان «نوار سلامتی» و نیز میزان «آسیبِ پایه» هر کاراکتر افزایش پیدا می‌کند. البته که طبق معمول برای در دسترس قرار گرفتن سطوح بالاتر این آپگریدها هم باید ساختمان آهنگری را ارتقا داده باشید.

ساختمان آهنگری در بازی دارکست دانجن

برای ارتقای لباس و تجهیزات هر کاراکتر باید به ساختمان آهنگری شهر سر بزنید

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، هر کاراکتر بعد از شرکت در هر مأموریت ممکن است صفات مثبت یا منفی (یا هردو!) را به‌دست آورد. این صفات در صفحه مربوط‌به اطلاعات هر کاراکتر برای همیشه درج می‌شود. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، کاراکتر شوالیه لول شش، در جریان شرکت در مأموریت‌ها، صفت Man Slayer را به‌دست آورده است. این یعنی دقت ضربات این کاراکتر روی دشمنانی با جنس «انسان» (ACC vs Human) به میزان ۱۰ واحد بیشتر خواهد بود. علاوه‌بر این دربرابر این دسته از دشمنان پنج واحد هم شانس ضربات کریتیکال (CRT vs Human) بالاتری خواهید داشت. در مقابل اما صفاتی که با رنگ قرمز نوشته شده‌اند، صفات منفی آن کاراکتر به‌شمار می‌روند که اگرچه برخی از آن‌ها ممکن است مشکل چندانی ایجاد نکنند، اما برخی دیگر حسابی بلای جان‌تان خواهند شد. (این صفات اکثراً تصادفی هستند.)

صفات مثبت کاراکترها در بازی دارکست دانجن

صفات مثبت و منفی قهرمانان که هرکدام تغییری در عملکرد طبیعی آن‌ها ایجاد می‌کنند

برای مدیریت این صفات اما باید سری به ساختمان تیمارستان (Sanitarium) در شهر هملت بزنید. تیمارستان اما خود از دو بخش مجزا تشکیل می‌شود: بخش اول مربوط‌به مدیریت «صفات» یا همان Quirkهای هر کاراکتر است و بخش دوم مربوط‌به درمان بیماری‌ها. اگر بعد از پشت‌سر گذاشتن یک مأموریت، کاراکتری دچار صفتی منفی شده باشد، می‌توانید او را در بخشِ درمانیِ (Treatment Ward) تیمارستان بستری کنید و با پرداخت هزینه‌ای، آن صفتِ منفی را از روی کاراکتر بردارید. درمقابل اگر بازی صفت مثبتی به قهرمان‌تان داده بود، می‌توانید این صفت را برای همیشه رویش قفل کنید. دلیل اینکار این است که با هربار شرکت در یک مأموریت، ممکن است بازی صفت مثبت جدیدی را جایگزین قبلی کند. حال اگر آن ویژگی خاص را روی کاراکتر لاک نکرده باشید، ممکن است در مأموریت بعدی بازی صفت دیگری را جایگزین آن کند.

بخش دوم اما که بخش پزشکی (Medical Ward) نام دارد، مربوط‌به درمان بیماری‌ها است. در این بازی ممکن است برخی از ضربات دشمنان بیماری‌ خاصی را به کاراکترهای‌تان منتقل کنند. مثلاً اگر در یکی از مبارزات توسط سگی گاز گرفته شوید، ممکن است کاراکترتان دچار بیماریِ هاری شود. این بیماری‌ها معمولاً تاثیرات منفی شدیدی روی کاراکترها اعمال می‌کنند و تا زمانی‌که آن‌ها را درمان نکنید، این تاثیر منفی روی‌شان باقی می‌ماند. با یک دور بستری‌کردن قهرمانان در تیمارستان، بیماری آن‌ها هم درمان خواهد شد. (در سمت راست، پایینِ صفحه اطلاعات مربوط‌به هر کاراکتر، می‌توانید اطلاعات مربوط‌به بیماری کاراکترها را مشاهده کنید.)

ساختمان تیمارستان در بازی دارکست دانجن

ساختمان تیمارستان در شهر هملت

حال به اساسی‌ترین بخش این بازی، یعنی توانایی‌های مبارزاتی (Combat Skills) هر کاراکتر می‌رسیم. همان‌طور که گفتیم در بازی دارکست‌دانجن، هر تیم از چهار عضو تشکیل می‌شود و هنرِ اصلی ما در این بازی، چیدن درست قهرمان به‌نسبت توانایی‌های‌شان خواهد بود.

برای بررسی توانایی‌های کاراکترها بازهم به سراغ کاراکتر شوالیه می‌رویم. در بخش مهارت‌های مبارزاتی (Combat Skills) می‌بینید که هر کاراکتر، بهترین عملکرد خود را در کدام‌یک از این جایگاه‌‌ها چهارگانه خواهد داشت. بازی این جایگاه یا همان Preferred Position را با دایره‌های زرد روشن نشان می‌دهد. حال همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، کاراکتر شوالیه دو چراغ زرد روشن دارد. این بدان معنی است که بهترین عملکرد کاراکتر شوالیه در خطوط جلویی و جایگاه یک و دو خواهد بود. در مقابل می‌توانید ببینید که این کاراکتر به کدام دشمنان (Preferred Target) می‌تواند ضربه وارد کند. بازی این جایگاه را با دایره‌های قرمز نشان می‌دهد. کاراکتر شوالیه یک کاراکتر تنک است؛ از یک طرف میان سایر کاراکترها اچ‌پی‌ بالاتری دارد (و به همان میزان توانایی دریافت دمیج بالاتر) و از طرف دیگر آسیب بیشتری هم به دشمن وارد می‌کند. حال در بخش Preferred Target می‌بینید که ضربات شوالیه بیشترین تاثیر را روی کاراکترهای جلویی (یعنی جایگاه یک و دو از تیم دشمن) خواهد داشت.

البته که همیشه مجبور نیستید از هر کاراکتر در بهترین جایگاهش استفاده کنید. این بازی معمولاً آنقدری تنوع در توانایی‌های به هر کاراکتر داده که بالاخره در هر جایگاهی که قرار بگیرند، استفاده‌ای (هرچند کمتر) هم خواهند داشت. درواقع این‌طور بگویم که برای استفاده حداکثری از توانایی‌های هر کاراکتر، بهتر است آن‌ها را در جایگاهی که خود بازی پیشنهاد داده بچینید، در غیر این صورت باید قید چندتایی از توانایی‌های کاراکترهای‌تان را بزنید.

پوزیشن هر کاراکتر در بازی دارکست دانجن

در این قسمت می‌توانید بهترین محل قرارگیری هر کاراکتر در تیم را مشاهده کنید

همان‌طور که در تصویر می بینید، هرکاراکتر هفت توانایی مجزا دارد که در هر دور مأموریت، تنها می‌توانید چهارتای آن‌ها را انتخاب کنید. البته که تمام این توانایی‌ها صرفاً بر پایه آسیب‌وارد کردن به‌دشمن نیستند. برای مثال برخی از کاراکترها (مانند همین شوالیه) توان درمان استرس و سلامتی از دست‌رفته خود و سایر کاراکترها را هم دارند. جدای از این برخی از کاراکترها می‌توانند قدرت‌های اعضای تیم خود را تقویت یا باف و قدرت‌های دشمنان را ضعیف یا دی‌باف کنند. البته که همه‌ی این توانایی‌ها در ابتدای بازی و تا زمانی‌که کاراکترهای روی لول‌های پایین‌تری هستند در دسترس نخواهند بود. با پیش‌روی در بازی، لول‌آپ‌شدن کاراکترها و باز شدن ساختمان‌های شهر هملت، می‌توانید توانایی‌های بیشتری برای قهرمانان خود خریداری کنید و در گذر زمان این توانایی‌ها را ارتقا بخشید.

شاید ابتدا تصور کنید که استفاده از توانایی‌های کاراکترها کار ساده‌ای است، یا شاید هم فکر کنید از هشت توانایی که برای هر کاراکتر پیشنهاد شده، تنها کافی است که چندتایی را یاد بگیرید. البته که چنین نیست. درواقع روند مبارزات در این بازی به‌شکلی پیش می‌رود که درنهایت ناچار خواهید بود برای بهترین عملکرد و نتیجه‌گیری، تمامی توانایی‌های هرکاراکتر را بشناسید و در استفاده از تمامی آن‌ها استاد شوید. در غیر اینصورت پیشروی در بازی به‌کاری تکراری و کسل‌کننده و در اکثر اوقات با چالشی بیش از اندازه تبدیل می‌شود.

نکته بسیار مهم: به‌یاد داشته باشید که پس از ورود به هر دانجن (و نه میانه مبارزات) هم می‌توانید توانایی‌هایی که انتخاب کرده‌ بودید، اعم از توانایی‌های مبارزتی و کمپینگ را تغییر دهید. این قابلیت، مخصوصاً در مراحل باس‌فایت بازی بسیار مفید خواهد بود.

توانایی Smite کاراکتر شوالیه

تصویری از توانایی Smite کاراکتر شوالیه

باری دیگر به سراغ کاراکتر شوالیه می‌رویم که حالا به لول شش رسیده و تمامی توانایی‌هایش هم در دسترس است. بازی برای هر یک از توانایی‌های کاراکترها، اعداد و ارقامی را در نظر می‌گیرد که شاید سر در آوردن از آن‌ها در وهله اول کمی پیچیده به نظر برسد. با نگه‌داشتن موس روی هر توانایی می‌توانید اطلاعاتی راجع به آن به‌دست آورید. برای نمونه، اولین توانایی کاراکتر شوالیه که Smite نام دارد و یک توانایی Melee یا نزدیک‌زن است را باهم مرور می‌کنیم. طبق توضیحات بازی، توانایی Smite از شوالیه که ضربه‌ی ساده‌ی او با شمشیر است، (اگر که تا آخر، یعنی لول پنج آپگرید شده باشد) به میزان صد و پنج واحد دقت و به میزان چهار درصد امکان کریتیکال‌شدن دارد. علاوه‌بر این، این ضربه خاص روی دشمنانی با جنس Unholy (یکی از کلاس‌های دشمنان در بازی)، به میزان سی و پنج درصد آسیب بیشتری وارد می‌کند.

نکته: بازی برای برخی از توانایی‌های قهرمانان، پایه را عدد صد در نظر می‌گیرد. مثلاً میزان دقت «ضربات» (با میزان دقت کلی هر کاراکتر فرق دارد) همیشه با حداقل میزانِ صد محاسبه می‌شود. به این ترتیب اگر میزان دقتِ یکی از توانایی‌ها صد و پنج است، این یعنی تنها به میزان پنج واحد بیش از احتمال عادی بازی شانس دارید که ضربه شما با موفقیت به هدف اصابت کند. دقت کنید صد و پنج به‌تنهایی درصد بالایی نیست، چرا که درواقع تنها پنج واحد شانس اضافی دارید. این یعنی بازهم به احتمال زیاد اکثر ضربات خود به دشمن را از دست می‌دهید. حال آنکه ضرباتی که اکیورسی یا همان دقت بالاتر از صد و ده داشته باشند، با درصد خطای بسیار کمی روبه‌رو خواهند شد. اگر این عدد به صد و سی یا صد و چهل برسد، دیگر می‌توانید مطمئن باشید که چیزی نزدیک به صد در صد ضربات‌تان با موفقیت به دشمن اصابت می‌کند.

با استفاده از دومین توانایی شوالیه که Zealous Accusation نام دارد، می‌توانید به‌طور همزمان به دو نفر از اعضای تیم دشمن ضربه وارد کنید. علاوه‌بر کاراکتر شوالیه، قهرمانان دیگری هم هستند که توانایی وارد کردن ضربه به‌طور همزمان به بیش از یک دشمن را داشته باشند.

توانایی استان کاراکتر شوالیه

توانایی Stun در کاراکتر شوالیه

حالا سراغ سومین توانایی کاراکتر شوالیه می‌رویم که Stunning Blow نام دارد و همان‌طور که از نام این توانایی‌ هم بر می‌آید، برای اِستان یا گیج‌کردن دشمن از آن استفاده می‌شود. دشمنانی که اِستان می‌شوند، یک دور بعدی از نوبت خود را از دست می‌دهند. بد نیست اعداد و ارقام این توانایی‌ را هم مرور و با توانایی اول شوالیه مقایسه کنیم. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، میزان دقت این ضربه از شوالیه پس از آپگریدشدن تا لول پنج، به عدد صد و ده رسیده است؛ حال آنکه دقتِ اولین توانایی شوالیه درنهایت به عدد صد و پنج رسیده بود. این بدین معنا است که در میانه‌ی مبارزه، حرکت اِستان کاراکتر شوالیه نسبت به ضربه واردکردن عادی به دشمن، حرکت مطمئن‌تری به‌حساب می‌آید و درصد وقوع بالاتری دارد. این روند در توانایی‌های سایر کاراکترها هم دیده می‌شود. یعنی برخی از توانایی‌های کاراکترها، بسته به میزان اکیورسی‌شان، حرکات مطمئن‌تر و با درصد وقوع بالاتری نسبت به سایر توانایی‌های آن‌ها به‌شمار می‌روند.

باری دیگر به توانایی Stunning Blow بازمی‌گردیم. جدای از میزان دقت یک ضربه، میزان آسیب وارده به دشمن توسط آن ضربه هم مسلماً امری مهم تلقی می‌شود. حال می‌بینیم که این توانایی خاص به میزان منفیِ پنجاه درصد به دشمن آسیب وارد می‌کند. اما این به چه معنی است. گفتیم که هر کاراکتر، میزانِ مشخصی از دمیج پایه دارد که به شکل یک بازه تعریف می‌شود. حال «منفی پنجاه درصد» یعنی این ضربه خاص، به میزان نصف آن بازه به دشمن آسیب وارد می‌کند. البته که این درصدها برای هر کاراکتر و توانایی‌هایش متفاوت است. این را هم باید بدانید که برخی از این درصدها که درواقع تعریف یک توانایی هستند، با آپگریدکردن آن توانایی تغییری نمی‌کنند. برای مثال، ضربه استان شوالیه قرار است که همیشه ضربه ضعیف‌تری (از نظر میزان آسیب به دشمن) نسبت به ضربه عادی شمشیر او به‌حساب آید و از آن طرف، مزیت گیج‌کردن دشمن و دقت بالاتر را با خود به‌‌همراه داشته باشد. به همین دلیل مهم نیست که این توانایی را تا چه حد آپگرید می‌کنید، این درصد خاص هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند.

عدد آخر اما که با Stun مشخص و عدد صد و چهل درصد روبه‌رویش نوشته شده است، به این معنا است که اگر ضربه شما با موفقیت به حریف اصابت کرد (میزان اکیورسی یا همان دقت ضربه که اینجا روی صد و ده است)، دشمن با احتمال صدوچهل درصد اِستان خواهد شد. درواقع آن عدد صدوچهل صرفاً تاکیدی است بر درصد احتمال بالای استان‌شدن دشمن توسط این توانایی خاص. به بیان خیلی ساده‌تر، درواقع هر ضربه یک درصد احتمال اصابت دارد و یک درصد احتمال اینکه بعد از اصابت کار می‌کند یا نه. با آپگریدکردن هر توانایی، می‌توانید این درصدها را رفته‌رفته ارتقا دهید. (این را دقت کنید که شوالیه میان سایر کاراکترها از توانایی استان به‌نسبت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بازی برایش عدد ۱۴۰ را در نظر گرفته. توانایی استان برخی دیگر از کاراکترهای بازی، درصد وقوع پایین‌تری نسبت به کاراکتر شوالیه دارد.)

توانایی مارک کردن کاراکتر شوالیه

توانایی Bulwark of Faith از کاراکتر شوالیه

حال به توانایی چهارم شوالیه با نام Bulwark of Faith می رسیم. گفتیم که توانایی‌های قهرمانان بازی صرفاً درجهات آسیب وارد کردن به دشمن نیستند و گاهی روی خودِ قهرمانان هم استفاده می‌شوند و توانایی خاصی را در آن‌ها تقویت می‌کنند. برای مثال این توانایی خاص پس از استفاده روی شوالیه، به میزان بیست و چهار واحد به نور مشعل بازی اضافه می‌کند. علاوه‌بر این کاراکتر شوالیه پس از استفاده از این توانایی «مارک‌دار» می‌شود. این بدین معنی است که در دورهای بعدی دشمنان برای ضربه واردکردن، او را اولویت خود قرار می‌دهند. البته که برای بالانس‌شدن این توانایی، بازی به میزان سی درصد پروتکشن یا محافظت هم برای شوالیه در نظر می‌گیرد. یعنی درست است که کاراکتر خود را مارک می‌کنید و او قرار است که از این به‌بعد ضربات بیشتری دریافت کند، اما همزمان به میزان سی درصد آسیب کمتری هم از ضربات دشمنان دریافت می‌کند.

نکته: از آنجایی که میزان HP کاراکترهای تنکِ بازی بالاست، این دسته از قهرمانان معمولاً همگی توانایی مارک کردن خود را دارند. اگر در میانه مبارزه احساس کردید سایر هم‌تیمی‌ها آسیب زیادی دیده‌اند و نیاز به مراقبت دارند، می‌توانید با استفاده از این توانایی، کاراکتر تنک را مارک کنید تا ضربات بیشتر با او اصابت کنند و شما هم از این فرصت به‌دست آمده برای درمان سایر اعضای تیم استفاده کنید.

البته که باید دقت کنید تاثیر برخی از توانایی‌های کاراکترها، علی‌الخصوص آن‌هایی که باف و دی‌باف می‌کنند همیشگی نیست و معمولاً سه دور از هر مبارزه دوام می‌آورند. به همین دلیل استفاده از این دسته از توانایی‌ها دقت و زمان‌بندی درستی میان مبارزه می‌طلبد.

توانایی درمان استرس کاراکتر شوالیه

توانایی درمان استرس در کاراکتر شوالیه

کاراکتر شوالیه کاراکتری به‌نسبت کامل و به‌نوعی خود‌کفا به‌حساب می‌آید. علاوه‌بر توانایی بالا در آسیب واردکردن و گیج‌کردن دشمنان، شوالیه می‌تواند تاحدودی میزان سلامتی ازدست‌رفته و استرس خود و سایر هم‌تیمی‌هایش را هم درمان کند. برای مثال، توانایی Inspiring Cry این کاراکتر با هربار استفاده، علاوه‌بر اینکه به میزان هشت واحد استرس را درمان می‌کند، بلکه به میزان دو واحد هم نوار سلامتی ازدست‌رفته کاراکترها را جبران خواهد کرد. حال آنکه توانایی دیگر شوالیه یعنی Battle Heal، تنها توانایی درمان Hp کاراکترها را خواهد داشت.

درنهایت به توانایی ششم که Holy Lance نام دارد می‌رسیم. می‌بینید که با وجود سایر توانایی‌های شوالیه که برای استفاده از آن‌ها باید در جایگاه یک یا دو قرار می‌گرفتید، این توانایی خاص تنها از جایگاه سه و چهار در دسترس خواهد بود. تفاوت دیگر این توانایی اما در «حرکت کردن» کاراکتر است. در بازی دارکست‌‌دانجن، برخی از توانایی‌ها باعث جابه‌جایی کاراکترها می‌شوند. به این ترتیب که می‌توانید دائم آن‌ها را به عقب و جلوی صف بفرستید و از قابلیت‌های متفاوت‌شان در میانه مبارزه استفاده کنید. البته که برای استفاده از این دسته از توانایی‌های بازی، نیاز به تمرین خواهید داشت؛ چرا که این جابه‌جایی باعث بهم‌ریختگی ترکیب اصلی تیم‌تان می‌شود و ممکن است توانایی‌های سایر هم‌تیمی‌ها از دست برود. به همین دلیل پیش از استفاده از این دسته از توانایی‌ها، باید تغییراتی که در جایگاه باقی اعضای تیم ایجاد می‌شود را هم در نظر بگیرید.

توانایی Holy Lance کاراکتر شوالیه

توانایی Holy Lance در کاراکتر شوالیه

حال می‌بینیم که این توانایی شوالیه او را به میزان یک واحد (Forward 1) به جلو می‌کشاند. هرچند دربرابر این جابه‌جایی و ریسکی که می‌پذیرید، می‌بینید که میزان دمیج وارده و درصد کریتیکال این توانایی خاص نسبت به سایر توانایی‌های شوالیه تا چه حد بالاتر است.

البته که همان‌طور که از پیش هم گفتیم، همه‌ی این توانایی‌ها در ابتدای بازی و تا زمانی‌که کاراکترهای روی لول‌های پایین‌تری هستند در دسترس نخواهد بود. با پیش‌روی در بازی، لول‌آپ شدن کاراکترها و باز شدن ساختمان‌های شهر هملت، می‌توانید توانایی‌های بیشتری برای قهرمانان خود خریداری کنید و در گذر زمان این توانایی‌ها را ارتقا بخشید.

برای ارتقای توانایی‌های کاراکترها هم بازی ساختمانی مجزا تدارک دیده. به این ترتیب که برای خرید توانایی‌های بیشتر یا آپگریدکردن توانایی‌های قبلی باید به ساختمانی که در شهر با نام گیلد (Guild) مشخص شده، سر بزنید. نیازی به تکرار مجدد نیست که این ساختمان هم مانند سایر ساختمان‌های بازی، در طول زمان آپگرید می‌شود.

ساختمان گیلد در بازی دارکست دانجن

ساختمان Guild برای خرید و آپگریدکردن توانایی‌های قهرمانان

درکنار توانایی‌های مبارزاتی، هر کاراکتر هفت توانایی کمپینگ هم دارد. گفتیم که مأموریت‌های بازی دارکست دانجن به شکل راهروهای درهم تنیده طراحی شده‌اند. حال اگر ماموریتی طولانی انتخاب کرده باشید، بازی به شما اجازه می‌دهد که یک یا دوبار (بسته به طول آن سیاهچال) کمپ کنید. برای اینکار بازی پیش از عزیمت و در قسمت Provision، «یک دسته چوب» در اختیارتان قرار می‌دهد تا در میانه مسیر و هرکجا که احساس کردید کاراکترها نیاز به رسیدگی دارند، کمپ کنید. هر کدام از کاراکترهای بازی توانایی‌هایی کمپ منحصربه‌فردی دارند. برای مثال برخی از کاراکترها می‌توانند استرس تمام اعضای گروه را پایین بیاورند، عده‌ای می‌توانند توانایی‌های سایرین را «باف» یا تقویت کنند و عده‌ای هم می‌توانند میزان سلامتی سایرین را بهبود ببخشند. البته که برای استفاده از این توانایی‌ها هم محدودیت خواهید داشت. به همین دلیل باید حسابی حواس خود را جمع کنید تا پوینت‌های کمپ خود را به اشتباه هدر ندهید.

سیستم کمپ کردن در بازی دارکست دانجن

کمپ کردن در بازی دارکست‌دانجن

جدای از مزایای کمپ‌کردن در هر مأموریت اما اینکار ممکن است چالش‌هایی هم برای‌تان به‌همراه داشته باشد. یکی از چالش‌های کمپ کردن در بازی، شبیخون‌های دشمن است. به این ترتیب که پیش از خارج‌شدن از کمپ و در میانه شب، همیشه درصد احتمالی وجود دارد که دشمنان به سراغ‌تان بیایند و غافل‌گیرتان کنند. از آنجایی که این دسته از مبارزات در تاریکی انجام می‌شود، در همان ابتدا کاراکترها‌ی‌تان دچار استرس زیادی خواهند شد. حال برای جلوگیری از این شبیخون‌ها، باید از توانایی‌های کمپینگ خاص کاراکترها که مانع از این امر می‌شوند استفاده کنید. برای مثال یکی دیگر از توانایی‌های کمپینگ شوالیه که Zealous Vigil نام دارد، از حمله ناگهانی دشمنان در میانه شب جلوگیری می‌کند. (بازی این دسته از توانایی‌های کاراکترها را با نام Prevent Nighttime Ambush می‌شناسد. جدای از شوالیه تعدادی دیگر از کاراکترهای بازی هم این توانایی را دارند.)

نکته مهم: در مامورت‌های بلند بازی که باید دوبار کمپ کنید، به‌همراه داشتن حداقل یک کاراکتر با قابلیت Prevent Nighttime Ambush از واجبات خواهد بود.

توانایی کمپ شوالیه در بازی دارکست دانجن

تصویر توانایی کمپ شوالیه

دوباره سری به کاراکتر شوالیه می‌زنیم که در توانایی‌های کمپ‌کردن، کاراکتری بی‌نهایت مفید به‌حساب می‌آید. توانایی‌های کمپ هر کاراکتر درست زیر توانایی‌های مبارزاتی او به‌نمایش در می‌آید. برای مثال می بینید که با استفاده از توانایی ZEALOUS SPECH این کاراکتر، می‌توانید به میزان پانزده واحد از استرس تمامی اعضای تیم خود کم کنید. البته که این توانایی به میزان پنج واحد هم از پوینت‌های کمپ شما کم می‌کند و به همین دلیل به‌نسبت توانایی پرهزینه‌ای به‌حساب می‌آید؛ چرا که در هر دور کمپ کردن، بازی تنها دوازده پوینت در اخیتارتان قرار می‌دهد و بالطبع درمان استرس کاراکترها، تنها فایده کمپ‌کردن در بازی نیست.

البته که توانایی‌های کمپ کاراکترها هم مانند سایر توانایی‌های‌شان همگی در دسترس نیستند. برای آزادکردن توانایی‌های بیشتر، باید سری به شهر هملت بزنید و سراغ خانمی بروید که جایی بیرون شهر، کنار آتش کمپ کرده است. این خانم دربرابر دریافت پول، توانایی‌های کمپ بیشتری به شما می‌فروشد.

توانایی‌های کمپ در بازی دارکست دانجن

برای توانایی‌های کمپینگ بیشتر می‌تونید سری به بخش Survivalist‌ در شهر هملت بزنید

به این ترتیب تا حدودی با نحوه سروکله زدن با توانایی‌های کاراکترها هم آشنا شدیم. هرچند واضح است که این توانایی‌های بسیار وسیع و متنوع هستند و سر درآوردن از تمامی آن‌ها به صرف زمان و تمرین و تکرار زیاد نیاز دارد. فقط باری دیگر تاکید می‌کنم که در این بازی هیچ توانایی هیچ کاراکتری بیخود و بی‌جهت قرار داده نشده است! برای همین سعی کنید هرچه سریع‌تر با تمامی توانایی‌های قهرمانان آشنا شوید تا پیش از رسیدن به مراحل سخت بازی، زمان کافی برای تمرین و تکرار آن‌ها داشته باشید.


البته که هنوز کارمان با صفحه اطلاعات کاراکترها تمام نشده. در قسمت پایین، سمت چپ صفحه اطلاعات هر کاراکتر (بخش Equipment) می‌توانید قسمتی که به اضافه‌کردن ترینکت‌ها (Trinket) اختصاص دارد را پیدا کنید. اما این ترینکت‌ها چه هستند و چه فایده‌ای دارند.

با اتمام هر مأموریت و درکنار آیتم‌های مورد نیاز برای آپگرید ساختمان‌ها و نیز پول و سکه، بازی یک ترینکت (که چیزی شبیه به جواهرات بدلی هستند) هم به‌شما پاداش می‌دهد. ترینکت‌ها اما کاربرد بسیار مهمی در بازی دارند؛ تا جایی که حتی می‌توان گفت یکی از دلایل انتخاب مأموریت‌ها در بازی، ترنینکتی است که آن مأموریت به ما پیشنهاد می‌دهد. این ترینکت‌ها، درواقع حکم افزونه‌هایی را در بازی ایفا می‌کنند که باعث تقویت برخی از توانایی‌های کاراکترها می‌شود. از آن‌جایی که در جریان بازی، رفته‌رفته به سختی و پیچیدگی مراحل و دشمنان اضافه می‌شود، جمع‌کردن این ترینکت‌ها که خود به‌نوعی آپگریدی اساسی برای کاراکترها به حساب می‌آیند، یکی از اهداف اصلی ما را تشکیل می‌دهد.

ترینکت‌ها در بازی دارکست دانجن

نحوه اضافه کردن ترینکت به هر کاراکتر

در این بازی چند دسته ترینکت وجود دارد. دسته اول ترینکت‌های مخصوص هر کاراکتر هستند که صرفاً برای همان کاراکتر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. دسته دوم که پرتعدادترند، ترینکت‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای همه‌ی کاراکترها استفاده کنید. در میانِ این آیتم‌ها اما ترینکت‌های «انسستور»، قوی‌ترین و مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی‌های شما را تشکیل می‌دهند که به‌دست آوردن آن‌ها راه و روشی منحصربه‌فرد خواهد داشت.

با کلیک روی صندوقچه‌ای که در پایین صفحه می‌بینید، به گنجینه ترینکت‌های خود دسترسی پیدا می‌کنید. پیش از عزیمت به مأموریت و بنا به توانایی‌های هر کاراکتر، می‌توانید نهایتاً تا دو ترینکت از کلکسیون خود بردارید و به او اضافه کنید. به‌یاد داشته باشید که اگر قهرمانی میان مبارزه کشته شود، اما شما کماکان بتوانید آن مبارزه را با موفقیت به اتمام برسانید، بازی ترینکت‌هایی که روی آن کاراکتر بوده را به‌شما پس می‌دهد. با تمامی این اوصاف و اگر بازهم در جریان بازی ترینکت‌های خود را از دست بدهید، بازی راهی (غافل‌گیر کننده) برای بازگرداندن ترینکت‌های از دست‌رفته‌تان به‌شما پیشنهاد می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، برای به‌دست آوردن ترینکت‌، باید عازم مأموریت‌های مختلف شویم و هرچه مأموریت سخت‌تر، ترینکتی که به‌عنوان پاداش می‌گیریم هم ترینکت بهتری خواهد بود. اما این تنها راه به‌دست آوردن ترینکت در بازی نیست. در شهر هملت واگنی با نام Nomad Wagon قرار دارد. در این واگن خانمی نشسته که کارش فروش «ترینکت» است. این واگن درواقع برای خرید ترینکت‌هایی به‌کار می‌آید که شاید در جریان پشت‌سر گذاشتن مأموریت‌های بازی با آن‌ها روبه‌رو نشده باشید یا آنکه صرفاً قصد داشته باشید ترنیکتی را زودتر به‌دست آورید. به این ترتیب می‌توانید با پرداخت مبلغی، ترینکت را خریداری کرده و به مجموعه‌ی خود اضافه کنید. از آنجایی که این ترینکت‌ها معمولاً قیمت بالایی دارند، پیشنهاد می‌کنم پول خود را صرف خرید آن‌ها نکنید و به‌جای اینکار، سعی کنید با شرکت در مأموریت‌های بازی، رفته‌رفته برای کاراکترهای خود ترینکت جمع کنید.

واگن خرید ترینکت در بازی دارکست دانجن

تصویری از Nomad Wagon، محل خرید ترینکت در بازی

درنهایت به آخرین بخش از صفحه اطلاعات کاراکترها و بخش Resistance می‌رسیم. برای توضیح این بخش در ابتدا باید بدانیم که در بازی دارکست‌دانجن، تیم ما و تیم دشمن (تقریباً) یک‌نوع آسیب به‌یکدیگر می‌رسانند. به این معنی که هرکاری که ما می‌کنیم، دشمن هم انجامش می‌دهد و برعکس. (غیر از استرس شدن، استرس تنها بلایی است که فقط سر اعضای تیم ما می‌آید و بالطبع توانایی درمان استرس هم تنها در اختیار اعضای تیم ما خواهد بود.) در بخش رزیستنس یا مقاومت اما می‌توان میزان استقامت هر کاراکتر دربرابر ضربات مختلف دشمن و نیز موانع محیطی را مشاهده کرد. واضح است که هرچه این اعداد و ارقام بالاتر باشد، میزان مقاوت کاراکترها دربرابر ضربات و خطرات مختلف بیشتر خواهد بود.

نکته: برای بالابردن اعداد و ارقام بخش Resistance، می‌توانید از ترینکت‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید استفاده کنید. ترینکت‌ها، جدای از ارتقای برخی از توانایی‌های مبارزاتی کاراکترها، میزان مقاومت آن‌ها را نیز دربرابر خطرات محیطی و ضربات دشمن بیشتر می‌کنند.

میزان مقاومت هر کاراکتر در بازی دارکست دانجن

بخش مربوط‌به اطلاعات Resistance هر کاراکتر

این‌بار سری به یکی دیگر از کاراکترهای بازی یعنی کاراکتر Grave Robber می‌زنیم. در تصویر بالا و زیر توانایی‌های کمپینگ، می‌توانید اطلاعات مربوط‌به «مقاومت» این کاراکتر دربرابر ضربات مختلف دشمن و خطرات احتمالی محیط را مشاهده کنید. در زیر به بررسی تک‌به‌تک این موارد می‌پردازیم.

اِستان (Stun): استان یا همان گیج‌کردن، ضرباتی از جانب دشمن است که در صورت اصابت با هرکاراکتر، دور بعدیِ بازی با او را از دست می‌دهید.

خونریزی یا بلید (Bleed): برخی ضربات از جانب تیم دشمن باعث خونریزی اعضای تیم‌تان خواهد شد. این دسته از ضربات جدای از آسیبِ اولیه، در دورهای بعدی هم به تعداد واحد مشخصی از نوار سلامتی کاراکترها کم می‌کنند. بهترین راه مقابله با این دسته از حملات آن است که (با استفاده از ترینکت) میزان مقاومت هر کاراکتر را دربرابر خونریزی افزایش دهید. قهرمانانی که مقاومت بالاتری دربرابر این ضربات دارند، بالطبع دیرتر دچار خونریزی می‌شوند. البته که در میان کلاس‌های مختلف، قهرمانانی هم داریم که توانایی درمان خونریزی سایرین میانه مبارزه را دارند. جدای از تمام این موارد، برای بندآوردن خونریزی می‌توان از بانداژهایی که پیش از عزیمت و از قسمت Provision تهیه کرده بودید، استفاده کنید.

مسمومیت یا بلایت (Blight): ضربات بلایت دشمن هم درست مشابه Bleed عمل می‌کند. به این ترتیب که با مسموم‌شدن یکی از قهرمانان، آن کاراکتر تا چند دور بعدی هم به میزان مشخصی آسیب می‌بیند. بازهم مشابه ضربات قبلی، بازی راه‌های مختلفی برای درمان مسمومیت کاراکترها پیش روی‌مان گذاشته. جدای از قهرمانانی که توانایی درمان مسمومیت خود یا سایر هم‌تیمی‌ها حین مبارزه را دارند، می‌توانید از آیتم Antivenom یا همان پادزهر که بازی در قسمت Provision به‌شما پیشنهاد می‌کند هم برای درمان مسمومیت کاراکترها استفاده کنید.

نکته: توانایی‌های مانند Bleed و Blight را بازی در دسته‌ی توانایی‌های DOT یا همان Damage over Time قرار می‌دهد. این دسته از ضربات با یک‌بار استفاده، در دورهای بعدی و برای مدتی طولانی‌تر به هدف آسیب وارد می‌کنند. به‌یاد داشته باشید که ضربات دشمن تنها مواردی نیست که باعث خونریزی یا مسموسیت قهرمانان‌تان خواهند شد؛ در جریان پشت‌سر گذاشتن سیاهچال‌های این بازی، گاهی قهرمانان ناخواسته پای خود را روی تله‌هایی قرار می‌دهند که باعث مسمومیت یا خونریزی آن‌ها می‌شود. به‌همین دلیل بهتر است همیشه تعدادی بانداژ و پادزهر باخود به‌همراه داشته باشید.

نکته: تاثیرات ناشی از ضربات DOT، در صورت عدم شارژ مجدد توسط دشمن، نهایتاً بعد از سپری شدن سه‌دور به پایان می‌رسند.

سیستم خونریزی کردن در بازی دارکست دانجن

کاراکتر شوالیه پس از دریافت ضربه‌ای از دشمن، به‌دلیل خونریزی تا سه دور بعدی و هر دور به میزان یک واحد آسیب خواهد دید

بیماری یا Disease: در این بازی برخی ضربات دشمن ممکن است قهرمانان‌تان را دچار بیماری کند. تاثیر این بیماری‌ها که گاهی اوقات بسیار مخرب هم هستند، تا آخر مأموریت همراه کاراکتر باقی می‌ماند. به این ترتیب برای درمان بیماری چاره‌ای ندارید جز اینکه تا اتمام مأموریت صبر کنید. با بازگشت به شهر، می‌توانید کاراکتر خود را در تیمارستان شهر بستری و بیماری او را درمان کنید.

نکته: برخی از قهرمانان این بازی می‌توانند در زمان کمپ بیماری خود یا سایر هم‌تیمی‌های خود را درمان کنند. هرچند اگر کاراکتری با این قابلیت همراه نداشته باشید، بازهم باید تا اتمام مأموریت و بازگشت به شهر صبر کنید.

نکته: برخی از بیماری‌ها در این بازی، باوجود آسیبی که به کاراکتر شما می‌زنند اما توانایی‌های دیگر او را تقویت می‌کنند. مثلاً ممکن است کاراکتری بر اثر یک بیماری، درصدی از «دقت» ضربات خود را از دست بدهد، اما همان بیماری  میزان «دمیج» ضربات او را به میزان چشمگیری افزایش داده باشد. در چنین مواردی و بسته به کلاس کاراکتر، می‌توانید تصمیم بگیرید که بهتر است بیماری او را درمان کنید، یا بگذارید بیماری روی آن کاراکتر باقی بماند.

باف (Buff) و د‌ی‌باف (Debuff): در بازی دارکست‌دانجن، اعضای تیم دشمن گاهی هم‌تیمی‌های خود را باف یا به اصطلاح قدرت‌های یکدیگر را تقویت می‌کنند. جدای از این مورد گاهی ضربات دشمن باعث «دی‌باف»شدن نیروهای شما یا همان کاهش توانایی‌های خاصی در قهرمانان‌تان می‌شوند. برای مثال ضربه‌ای از جانب دشمن ممکن است میزان «داج» یا «اکیورسی» یا همان دقت کاراکتر شما را پایین بیاورد. در چنین مواردی می‌توانید از آیتم‌ Medicinal Herbs یا همان گیاهان دارویی استفاده کنید. به این ترتیب که در میانه مبارزه، هر زمان نوبت به کاراکتری که دی‌باف شده رسید، از اینونتوری خود روی آیتم Medicinal Herbs کلیلک کنید تا تاثیر آن ضربه از روی کاراکتر برداشته شود.

نکته: تاثیرات ضربات باف و دی‌باف هم مانند ضربات DOT در صورت عدم شارژ مجدد توسط دشمن پس از گذشت چند دور به اتمام می‌رسند.

تله (Trap): یکی دیگر از مکانیزم‌های بازی دارکست‌دانجن را مبحث «تله‌های میانه مسیر» تشکیل می‌دهد. برخی از این تله‌ها پنهان‌اند، به این معنی که چه بخواهید و چه نخواهید پا روی‌شان می‌گذارید. برخی دیگر اما از دور قابل تشخیص هستند و بازی به شما امکان تعامل با آن‌ها را می‌دهد. برای خنثی‌کردن این دسته از تله‌ها، تنها کافی است با یکی از قهرمانان‌تان روی تله مورد نظر کلیک کنید. البته که خنثی‌کردن این تله‌ها به همین راحتی‌ها هم نیست و مهارت می‌خواهد. در میان قهرمانان این بازی، تعدادی تله‌خنثی‌کن ماهرتری به‌حساب می‌آیند و این مهارت هم با اعداد و ارقامی که دربرابر عنوان Trap در صفحه اطلاعات هر کاراکتر نوشته شده، مشخص می‌شود. به این ترتیب باتوجه به این عدد و درصد، می‌توانید انتخاب کنید که خنثی‌کردن تله را به کدام‌یک از اعضای تیم‌تان بسپارید.

نکته: با رسیدن به هر تله، بازی اعداد مربوط‌به توانایی خنثی‌کردن تله را زیر تصویر هرکاراکتر نشان می‌دهد.

نکته: گاهی ممکن است در میانه مسیر، کاراکترها با قدم گذاشتن روی تله‌‌ای دی‌باف شوند. این اتفاق مخصوصاً در مراحل بالاتر بازی تبعات سنگینی با خود به‌همراه خواهد داشت؛ چرا که تاثیرات این دی‌باف‌ها که بعضاً برخی از توانایی‌های کاراکترها را به میزان بسیار زیادی پایین می‌آورند، برای مدتی بسیار طولانی همراه آن کاراکتر باقی می‌ماند. به همین دلیل همراه داشتن آیتم Medicinal Herbs در مراحل بالاتر بازی، برای برطرف‌کردن تاثیرات این دی‌باف‌های سنگین، امری حیاتی خواهد بود.

خنثی کردن تله در بازی دارکست دانجن

تصویری از نحوه تعامل با تله‌های مسیر

حرکت (Move): پیش از این گفتیم که توانایی‌های هرکاراکتر وابستگی شدیدی به جایگاهی که در آن قرار می‌گیرند دارد. حال در میانه مبارزه، گاهی برخی از ضربات دشمن باعث جابه‌جایی اعضای تیم‌تان می‌شود. مثلا نفرِ جلویی پس از دریاف ضربه‌ای به جایگاه آخر رانده می‌شود. در چنین مواردی دو راه پیش رو دارید؛ یا باید نوبتی را خرج بازگرداندن نیروها به جایگاه اصلی‌شان کنید، یا از توانایی‌‌ کاراکترهایی که توان «ضربه زدن و حرکت کردن همزمان» دارند استفاده کنید. در حقیقت اینجا است که تازه ارزش توانایی‌های «حرکتی» کاراکترها مشخص می‌شود.

ضربه مهلک یا (Death Blow): ضربات مهلکِ دشمنان در بازی دارکست‌دانجن یکی دیگر از مکانیزم‌های اصلی این بازی را تشکیل می‌دهد. در این بازی، با رسیدن نوار سلامتی قهرمانان به عدد صفر، آن کاراکتر ابتدا در وضعیت Death’s Door یا به‌نوعی یک قدمیِ مرگ قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی، ضربه‌ی بعدی از جانب دشمن که همان ضربه مهلک یا Death Blow است، تعیین‌کننده سرنوشت قهرمان‌تان خواهد بود. به این ترتیب که اگر کمی شانس داشته باشید و میزان «مقاوت» کاراکتر در حالت دث‌دور بالا باشد، ممکن است قهرمان‌تان از آن ضربه مهلک هم جان سالم به‌در برد. هرچند درصد احتمالِ این واقعه بسیار پایین است و در اکثر موارد و علی‌الخصوص اوایل بازی، قهرمانان تحمل دریافت «ضربه مهلک» را ندارند و جان‌به‌جان آفرین تسلیم می‌کنند. بنابراین بهترین کار در چنین مواقعی، درمان هرچه سریع‌تر کاراکتری است که در وضعیت «یک قدمی مرگ» قرار گرفته.

به این ترتیب تاحدودی با جنس خطرات محیط و نوع ضربات دشمنان هم آشنا شدیم. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، برخی از این ضربات بین تیم ما و دشمن یکسان است. برای مثال از مواردی که در بالا نام بردیم، توانایی خونریزی، مسموم‌کردن، باف و دی‌باف و حرکت‌دادن اعضای تیم دشمن از جایگاه اصلی‌شان، توانایی‌هایی به‌شمار می‌روند که میان ما و آن‌ها یکسان است. به این ترتیب که برخی از قهرمانانِ ما «بلید»کن حرفه‌ای‌تری هستند و برخی نیز تخصص در مسموم‌کردن دشمن دارند. برخی از کاراکترها می‌توانند اعضای دشمن را دی‌باف و برخی دیگر می‌توانند هم‌تیمی‌های خود را باف کنند. البته که مزیت «درمان» کردن در میانه مبارزه برای اعضای تیم ما باقی می‌ماند و دشمنان بازی، جز در مواردی خاص قابلیت درمان هم تیمی‌های خود را ندارند. به همین دلیل گاهی بهترین نوع آسیب واردکردن به دشمن استفاده از توانایی‌های DOT خواهد بود؛ چرا که برخلاف ما، اعضای تیم دشمن نمی‌توانند خود را درمان کنند و به همین دلیل در دورهای بعدی هم آسیب خواهند دید. هرچند مانند تیم دشمن، اگر که می‌خواهید تاثیر ضربات بعد از سه دور از بین نرود، باید دائم این دسته از ضربات خود را روی دشمن تکرار کنید. به این ترتیب نه‌تنها سه دور به دورهای قبلی اضافه کرده‌اید، بلکه به ازای هربار استفاده مجدد از آن توانایی خاص روی دشمن، میزان آسیبِ وارده در هر دور را هم افزایش داده‌اید.

قهرمانان در بازی دارکست دانجن

حال که تاحدودی با نوع ضربات قهرمانان و روش سروکله‌زدن با توانایی‌های آن‌ها آشنا شدیم، بد نیست برخی از کلاس‌های مهم بازی را باهم مرور کنیم تا ببینیم هریک از قهرمانان در چه زمینه‌ای تخصص ویژه‌ دارند.

کلاس شوالیه

کلاس Crusader

کاراکتر شوالیه همان‌طور که پیش از این هم به او پرداختیم، کاراکتری به‌نسبت خودکفا در بازی به‌حساب می‌آید. جدا از توانایی وارد کردن آسیب بالا به دشمن، توانایی اِستان (Stunning Blow) این کاراکتر نیز حسابی به‌کار می‌آید. علاوه‌بر این شوالیه با استفاده از توانایی Inspiring Cry خود می‌تواند به‌میزان اندکی استرس خود و سایر هم‌تیمی‌ها را هم درمان کند.کلاس شوالیه در زمان کمپ هم یکی از کاراکترهای مفید بازی محسوب می‌شود. جدای از قابلیت خنثی کردن شبیخون‌های دشمن، شوالیه حتی قابلیت درمان استرس خود و سایر هم‌تیمی‌هایش را هم دارد. (برای آشنایی بیشتر با توانایی‌های کاراکتر شوالیه به بخش مبارزات در متن رجوع کنید.)

کلاس Highwayman

کلاس Highwayman

کاراکتر Highwayman یا همان راهزن یکی از قوی‌ترین کلاس‌های بازی است، چرا که این کاراکتر در تمامی جایگاه‌های تیم کاربردی خواهد داشت. اگر او را در خطوط پشتی (یعنی جایگاه سه و چهار) قرار دهید، این کاراکتر می‌تواند با استفاده از تفنگ و توانایی Pistol Shot خود، به سمت دشمن تیراندازی کند. با استفاده از توانایی دیگر این کاراکتر یعنی Duelist's Advance هم می‌توانید او را به‌سمت جایگاه‌های جلویی بکشانید. این تواناییِ خاص علاوه‌بر حرکت‌دادن او به جلو، توانایی دیگری با نام Riposte را نیز فعال می‌کند. با فعال شدن Riposte، کاراکتر راهزن در جواب ضرباتی که از دشمن دریافت می‌کند، ضربه‌ای هم به سمت او حواله خواهد کرد. جدای از این موارد، کاراکتر راهزن می‌تواند با استفاده از چاقوی خود و توانایی Open Vein، افراد دشمن را به خونریزی (Bleed) بیاندازد.

کلاس Highwayman بازی حتی در زمان کمپ هم کاراکتر مفیدی به‌حساب می‌آید. این کاراکتر علاوه‌بر تقویت دقتِ ضربات خود در زمان کمپ، مانند کلاس شوالیه، توانایی Prevent Nighttime Ambush نیز دارد.

کلاس Man at Arms

کلاس Man at Arms

این کلاس از بازی اما بیش از آنکه مبارزی قوی باشد، ساپورتی حرفه‌ای به‌شمار می‌رود. بیشتر توانایی‌های کلاس سرباز یا همان Man at Arms، به تقویت قوای خود و سایر هم‌تیمی‌ها یا تضعیف نیروهای دشمن اختصاص دارد. برای مثال با استفاده از توانایی Bolster این کاراکتر می‌توانید میزان «داج» و «مقاومت در برابر استرس» کاراکترهای خود را برای دورهای بعدی افزایش دهید. با استفاده از توانایی دیگر این کاراکتر یعنی Bellow هم می‌توانید میزان داج و سرعت اعضای تیم دشمن را تاحدودی پایین آورید. جدای از این موارد، کلاس سرباز، به‌دلیل نوار سلامتی بیشتر نسبت به سایر کاراکترها، می‌تواند هم‌تیمی‌های خود را گارد هم کند. به این ترتیب که اگر در میانه مبارزه، میزان اچ‌پی یکی از اعضای تیم به میزان خطرناکی پایین آمده باشد، می‌توانید او را با استفاده از توانایی Defender این کلاس از بازی، گارد کنید. با اینکار ضربات دشمن به‌جای کاراکتر ضعیف، به کاراکتر سرباز برخورد می‌کند.

البته که کلاس سرباز توانایی‌های مبارزاتی هم دارد. جدای از قابلیت اِستان کردن دشمن، کاراکتر سرباز می‌تواند با استفاده از گرز خود و توانایی Crush، ضربه‌ای سنگین به دشمن وارد کند. یکی دیگر از مهم‌ترین توانایی‌های مبارزاتی Man at Arms، توانایی Retribution است. این توانایی، جدای از آسیبی که به دشمن وارد می‌کند، حالت Riposte را نیز در این کاراکتر فعال می‌کند. به این ترتیب که اگر ضربات بعدی دشمن با این کاراکتر اصابت کند، (مانند کاراکتر راهزن) سرباز نیز در جواب ضربه‌ای به آن‌ها وارد خواهد کرد.

توانایی‌های کمپینگ کاراکتر Man at Arms اما بیشتر بر تقویت توانایی‌های مختلف خود و هم تیمی‌ها تمرکز دارد. برای مثال می‌توانید با استفاده از توانایی‌‌های کمپینگ این کاراکتر، میزان داج، دقت ضربات، میزان آسیب و پروتکشن اعضای تیم را برای مبارزات پیشِ رو افزایش دهید.

نکته: در این بازی تنها دو کاراکتر راهزن و سرباز قابلیت Riposte دارند. فراموش نکنید که Riposte، به‌دلیل فرصت اضافه‌ای که برای آسیب‌وارد کردن به‌دشمن در اختیارتان قرار می‌دهد، یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین توانایی‌های این بازی به‌حساب می‌آید.

کلاس Vestal

کلاس Vestal

مهم نیست که در این بازی تا چه حد استاد شوید، درهرصورت دریافت آسیب از دشمن و از دست رفتن HP امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. کلاس Vestal یا راهبه در بازی حکم اصلی‌ترین هیلرِ تیم را دارد و مهم‌ترین توانایی‌های این کاراکتر هم به درمان نوار سلامتی از دست‌رفته هم‌تیمی‌ها مربوط می‌شود. با استفاده از توانایی Devine Grace این کاراکتر می‌توانید سلامتی از دست‌رفته یکی از هم‌تیمی‌ها را به میزان قابل توجهی درمان کنید. با استفاده از توانایی Divine Comfort این کاراکتر هم می‌توانید سلامتی تمامی اعضای تیم را، هرچند به میزان کمتری بهبود ببخشید. این میزان بهبودی شاید در مراحل ابتدایی بازی چندان چشمگیر نباشد، اما با گذشت زمان، آپگرید توانایی‌های کاراکتر Vestal و البته استفاده از ترینکت‌های مناسب، خیال‌تان می‌تواند برای همیشه از وضعیت سلامتی اعضای تیم آسوده باشد. البته که کاراکتر راهبه چند توانایی مبارزاتی هم دارد که برای استفاده از برخی از آن‌ها باید کاراکتر او را به خطوط جلویی منتقل کنید. هرچند با اینکار توانایی‌های درمانی او را تاحدودی از دست خواهید داد. از آن‌جایی که مهم‌ترین توانایی این کلاس از بازی، همان قدرت‌های درمانی او هستند، استفاده از این کاراکتر برای آسیب‌وارد کردن به‌دشمن کار چندان منطقی‌ای به‌نظر نمی‌رسد. جدای از توانایی ضربه واردکردن به دشمن اما کاراکتر راهبه می‌تواند با استفاده از توانایی Dazzling Light خود، دشمن را اِستان کند. توانایی استان‌کردن دشمن اما از همان جایگاه‌های انتهایی صف هم در دسترس هستند. به این ترتیب می‌بینید که بهترین مکان قرارگیری کاراکتر راهبه، همان خطوط پشتی تیم خواهد بود؛ یعنی جایی که هم بتواند دشمن را استان کند و هم در زمان نیاز، هم‌تیمی‌های خود را درمان.

کلاس Vestal حتی در زمان کمپ هم کاراکتر مفیدی به‌حساب می‌آید. جدای از توانایی Sanctuary این کاراکتر که قدرت خنثی‌کردن شبیخون‌های دشمن را دارد، با استفاده از توانایی Pray او نیز می‌توانید تا حدودی استرس اعضای تیم را پایین آورید.

کلاس Jester

کلاس Jester

سروکله زدن با این کلاس از بازی کار کمی سختی است، چرا که استفاده از برخی از توانایی‌های مبارزاتی این کاراکتر، او را دائم میان سایر اعضای تیم جابه‌جا می‌کند. برای مثال با هربار استفاده از قابلیت Dirk Stab این کاراکتر که درواقع ضربه‌ی چاقوی او محسوب می‌شود، کاراکتر ژستر به میزان یک واحد به جلو حرکت می‌کند. این ضربه از ژستر اما همزمان توانایی دیگر او یعنی Finale که پرقدرت‌ترین ضربه‌ی این کاراکتر است و باری دیگر او را سه واحد به‌عقب برمی‌گرداند، شارژ می‌کند. به‌دلیل این جابه‌جایی زیاد، استفاده از این دسته از توانایی‌های ژستر به تیمی نیاز دارد که دربرابر حرکت‌کردن منعطف باشند.

توانایی‌های کاراکتر Jester، ترکیبی است از توانایی‌های مبارزاتی و توانایی‌های ساپورت. ژستر می‌تواند با استفاده از توانایی Battle Ballad خود، سرعت و دقت تمامی اعضای تیم و نیز میزان آسیب ضربه Finale خود را تقویت کند. با تمامی این اوصاف اما هنرِ اصلی کاراکتر ژستر، درمان استرس خود و سایرین است. در حقیقت ژستر مهم‌ترین و قوی‌ترین درمان‌کننده‌ی استرس در این بازی به‌شمار می‌رود.با هر بار استفاده از توانایی Inspiring Tune این کاراکتر، ژستر، سازی که به‌همراه دارد را می‌نوازد و به این ترتیب استرس اعضای تیم را به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آورد. البته که اگر به توانایی‌های درمانی و تقویتی این کاراکتر نیاز داشته باشید، دیگر نمی‌توانید او را زیاد جابه‌جا کنید. چرا که این دسته از توانایی‌های ژستر تنها در جایگاه‌‌های عقبی کار می‌کنند و اگر او را به خطوط جلویی بفرستید، این دسته از توانایی‌های کاراکتر ژستر غیرفعال می‌شود. البته که در همان خطوط پشتی هم ژستر توان مبارزاتی خواهد داشت. در خطوط عقبی و با استفاده از دو توانایی Harvest و Slice Off این کاراکتر، می‌توانید اعضای تیم دشمن را به خونریزی بیاندازید.

کلاس ژستر در زمان کمپ هم استرس‌هیلری قوی به‌شمار می‌رود. به این ترتیب که با استفاده از توانایی Every Rose Has Its Thorn این کاراکتر، می‌توانید استرس تمامی اعضای تیم خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

کلاس Plague Doctor

کلاس Plague Doctor

کلاس Plague Doctor در قیاس با سایر کلاس‌های بازی، از تنوع توانایی‌های بالایی برخوردار است. این کاراکتر درواقع دکتری است که تخصص ویژه‌ای در مسموم‌کردن (Blight) اعضای تیم دشمن دارد. به این ترتیب که با استفاده از توانایی Noxious Blast این کاراکتر، می‌توانید دشمنان جلو و با استفاده از توانایی Plague Grenade این کاراکتر، دشمنان خطوط عقبی را مسموم کنید. همان‌طور که گفتیم، توانایی‌های نظیر مسموم‌کردن در دسته توانایی‌های DOT بازی قرار می‌گیرند؛ به این ترتیب که دشمن با هربار بلایت‌شدن، تا سه دور دیگر هم به میزان واحدهای مشخصی آسیب خواهد دید. درکنار توانایی مسموم کردن اما کلاس دکتر، استان‌کنی حرفه‌ای هم به‌حساب می‌آید. با استفاده از توانایی Blinding Gas این کاراکتر، می‌توانید دو دشمن عقبی را به‌طور هم‌زمان استان کنید. با استفاده از توانایی دیگر این کاراکتر یعنی Disorienting Blast هم می‌توانید یکی از اعضای دشمن را استان کرده و همزمان ترتیب تیم دشمن را هم بهم بزنید. البته که این‌ها تنها توانایی‌های مبارزاتی Plague Doctor نیستند. این کلاس از بازی خنجری هم دارد که می‌تواند با استفاده از آن اعضای تیم دشمن را به خون‌ریزی بیاندازد.

درکنار تمام این توانایی‌ها اما یکی دیگر از هنرهای اصلی Plague Doctor در درمان Bleed و Blight اعضای تیم است. به این ترتیب که اگر در میانه مبارزه ضربات دشمن باعث مسمومیت یا خون‌ریزی یکی از اعضای تیم‌تان شود، می‌توانید با استفاده از توانایی Battlefield Medicine این کاراکتر، هم‌تیمی خود را درمان کنید و تاثیر این ضربات را از روی‌شان بردارید. این توانایی خاص به‌میزان اندکی نوار سلامتی از دست‌رفته کاراکتر را هم جبران می‌کند.

در زمان کمپ اما کاراکتر Plague Doctor بیشتر نقشی درمانی دارد. برای مثال با استفاده از توانایی Leeches این کاراکتر در زمان کمپ، می‌توانید میزان سلامتی از دست‌رفته یکی از اعضای تیم را به میزان پانزده درصد جبران کنید و در عین حال تاثیرات مسمومیت یا بیماری را نیز از روی او بردارید.

کاراکتر grave robber

کلاس Grave Robber

مانند کلاس قبلی، کلاس Grave Robber هم از مسموم‌کننده‌های (Blight) حرفه‌ای بازی به‌حساب می‌آید. با استفاده از توانایی Poison Darts این کاراکتر، می‌توانید به‌سمت دشمن دارت‌های سمی پرتاب و آن‌ها را برای دورهای متوالی مسموم کنید. علاوه‌بر این، توانایی دیگر این کاراکتر یعنی Thrown Dagger، خنجری به سمت دشمن پرتاب می‌کند. ضربات این خنجر اما علاوه‌بر دمیجِ معمول، آسیب ویژه‌ای هم بر دشمنانی که مسموم‌شده‌اند وارد می‌کند. توانایی مبارزاتی قابل‌توجه دیگر کاراکتر Grave Robber توانایی Pick to the Face است. در بازی دارکست دانجن، گاهی دشمنان نیز مانند قهرمانان ما از درصدی Protection برخوردار هستند که میزان آسیب وارده به آن‌ها را تاحد زیادی پایین می‌آورد. حال این ضربه از کاراکتر Grave Robber علاوه‌بر دمیج بالا، می‌تواند پروتکشن نیروهای دشمن را نادیده بگیرد و ضربه‌ای کاری به او وارد کند.

جدای از توانایی‌های مبارزاتی، این کلاس از بازی توان درمان خود را نیز در میانه مبارزات دارد. به این ترتیب که با استفاده از توانایی Toxin Trickery، می‌توانید تاثیرات مسمومیت یا خونریزی را از روی این کاراکتر بردارید. این توانایی خاص علاوه‌بر قابلیت درمانی، سرعت و داج کاراکتر Grave Robber را نیز تقویت می‌کند. کلاس Grave Robber دربرابر جابه‌جایی و حرکت‌کردن بسیار منعطف است و در هر جایگاهی از ترکیب تیم، توانایی خاصی خواهد داشت. به‌همین دلیل می‌توانید از این کاراکتر (به‌تناسب سایر اعضای تیم خود) در هرجایگاهی که می‌خواهید استفاده کنید.

کلاس Grave Robber در زمان کمپ اما قهرمان چندان مفیدی به‌حساب نمی‌آید. جدای از درمان بیماری خود یا یکی از اعضای تیم و تاحدودی پایین‌آوردن استرس خود، کلاس Grave Robber در زمان کمپ کاربرد مهم دیگری نخواهد داشت.

نکته: در این بازی تعدادی از کاراکترها، مانند Vestal هیلری قوی حساب می‌شوند که می‌توانند یک تنه از پس درمانِ کل اعضای تیم بر بیایند. حال اگر بنا به هردلیلی در یکی از مأموریت‌ها نتوانید هیلرِ اصلی خود را به‌همراه ببرید، بهترین راه ترکیب تیمی است که یا حداقل دو نفر قابلیت درمان اعضای تیم را داشته یا تمامی اعضای تیم، قدرت درمان خود را داشته باشند.

کلاس Antiquarian

کلاس Antiquarian

کلاس Antiquarian (عتیقه‌شناس) اما یکی از منحصربه‌فرد‌ترین کاراکترهای بازی دارکست‌دانجن است. این کاراکتر با وجود توانایی مبارزاتی پایینش، تخصص ویژه‌ای در جمع‌کردن پول و سکه دارد. از آن‌جایی که در این بازی اینونتوری شما فضای محدودی خواهد داشت، در هر مأموریت تنها تا سقف مشخصی می‌توانید پول و منابع جمع کنید. حال اگر در ماموریتی کلاسِ عتیقه‌شناس را نیز با خود به‌همراه ببرید، ظرفیت سکه‌هایی که می‌توانید حمل کنید به میزان چشمگیری اضافه می‌شود. علاوه‌بر این کلاسِ Antiquarian، از آنجایی که تخصص ویژه‌ای در جست‌و‌جوی محیط دارد، اشیا و عتیقه‌هایی پیدا می‌کند که در حالت عادی به‌آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. فقط دقت داشته باشید که قبل از تعامل با سیستم لوت بازی، حتماً کاراکتر Antiquarian را انتخاب کرده باشید.

البته که کلاس Antiquarian توانایی‌های مبارزاتی جزئی‌ای هم دارد. برای مثال با استفاده از خنجر کوچک او و توانایی Nervous Stab، می‌توانید آسیبی جزئی به نیروهای دشمن وارد کنید. علاوه‌بر این با استفاده از توانایی Festering Vapours این کلاس از بازی می‌توانید دشمنان را مسموم یا بلایت هم کنید. کاراکتر عتیقه‌شناس حتی توانایی‌های باف‌ و دی‌باف هم دارد، هرچند این دسته از توانایی‌های او هم دربرابر سایر کاراکترهای ساپورت بازی چندان چشمگیر نیستند.

کاراکتر عتیقه‌شناس حتی در زمان کمپ هم توانایی خاصی برای عرضه ندارد. با استفاده از توانایی کمپینگ Trinket Scrounge این کاراکتر، می‌توانید ترینکتی نه‌چندان ارزشمند ظاهر کنید. با استفاده از توانایی Resupply این کاراکتر در زمان کمپ هم، بازی به‌طور رندوم یکی از منابع مورد نیاز شما، مانند غذا، بانداژ، پادزهر و غیره را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نکته: از آن‌جایی که کلاس Antiquarian ضعیف‌ترین کاراکتر بازی از لحاظ میزان مقاومت و توانایی‌های مبارزاتی به‌حساب می‌آید، بهتر است از این کاراکتر تنها در ابتدای بازی، یعنی زمانی‌که نیاز شدید به منابع مالی دارید استفاده کنید. بعد از اینکه کارتان با این کلاس از بازی تمام شد، می‌توانید کاراکتر عتیقه‌شناس را از تیم خارج کرده و مبارزی قوی‌تر جایگزین او کنید؛ چرا که در مأموریت‌های جلوتر، به‌همراه بردن این کلاس از بازی ریسکی بالا به‌حساب می‌آید.

کلاس Occultist:

کلاس Occultist

کلاس کیمیاگر در این بازی اما کاربردهای بسیار متنوعی دارد. این کلاس از بازی که درواقع کاراکتری ساپورت به‌حساب می‌آید، علاوه‌بر قدرت درمان اعضای تیم، یکی از قوی‌ترین دی‌باف‌کننده‌های بازی هم هست. به این ترتیب که با استفاده از توانایی Weakening Curse این کاراکتر، می‌توانید میزان آسیب وارده از دشمن را به میزان بسیار زیادی پایین آورید. این توانایی کاراکتر کیمیاگر، علی‌الخصوص در زمان باس‌فایت‌های بازی که قرار است دمیج بسیار سنگینی به کاراکترهای‌تان وارد شود، توانایی بی‌نهایت موثری به‌حساب می‌آید. علاوه‌براین کاراکتر کیمیاگر تخصص ویژه‌ای روی آسیب‌واردکردن به کلاس Eldritch، یکی از کلاس‌های دشمنان در بازی دارد. به این ترتیب که با استفاده از توانایی‌های Sacrificial Stab و Abyssal Artillery این کاراکتر، می‌توانید به دشمنان Eldritch بازی، در هر جایگاهی که قرار گرفته‌اند، آسیب ویژه‌ای وارد کنید.

یکی دیگر از مهم‌ترین توانایی‌های این کلاس از بازی اما توانایی حرکت‌دادن نیروهای دشمن است. با استفاده از توانایی Daemon's Pull کاراکتر کیمیاگر، می‌توانید دشمنانی که در خطوط عقبی قرار گرفته‌اند را به جلو بکشانید و سپس با کاراکترها تنک خود، کار آن‌ها را یک‌سره کنید. کاراکتر کیمیاگر اما استان‌کننده‌ی ماهری هم به‌حساب می‌آید. هرچند استفاده از توانایی استان این کاراکتر، نور مشعل بازی را پایین می‌آورد.

نکته: مانند قهرمانان ما، اعضای تیم دشمن هم گاهی در صورت جابه‌جایی توانایی‌های اصلی خود را از دست می‌دهند و به دشمنانی ساده‌تر تبدیل می‌شوند. برای مثال دشمنانی که کار اصلی‌شان وارد کردن استرس زیاد به اعضای تیم‌تان است و معمولاً در خطوط عقبی می‌ایستند، اگر آن‌ها را با استفاده از توانایی‌های حرکتی قهرمانان خود به خطوط جلویی بکشانید، قدرت‌های اصلی خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند آسیبِ جدی به‌شما وارد کنند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت کاراکتر کیمیاگر اما در توانایی درمانی اوست. این کلاس از بازی بعد از کلاس Vestel، قوی‌ترین هیلر بازی به‌حساب می‌آید، هرچند استفاده از توانایی درمانی او هم مکافات دارد. به این ترتیب که اگر در میانه مبارزه کاراکتری نیاز به درمان داشته باشد، می‌توانید با استفاده از توانایی Wyrd Reconstruction این کلاس از بازی او را به میزان صفر تا حتی چهل واحد درمان کنید! مشکل آن‌جایی است که این میزان کاملاً تصادفی است و هیچ ضمانتی هم برای کار کردنش وجود ندارد؛ یعنی کاملاً بسته به‌شانس، ممکن است کاراکتری چهل واحد درمان شود، یا حتی یک واحد هم درمان نشود! علاوه‌بر این توانایی درمانی کیمیاگر گاهی کاراکترهای شما را به خون‌ریزی هم می‌اندازد. به این ترتیب می‌بینید که با وجود توانایی درمانی بالای این کاراکتر، بازهم نمی‌توان به او به‌عنوان تنها هیلر تیم اعتماد کرد. به‌همین دلیل اگر که قصد دارید کیمیاگر را به‌جای راهبه به‌عنوان هیلر اصلی تیم خود به مأموریت بفرستید، بهتر است یکی دیگر از اعضای تیم هم قابلیت درمانی داشته باشد.

کیمیاگر اما در زمان کمپ هم می‌تواند از شبیخون‌های دشمن جلوگیری کند. هرچند این توانایی او نیز مانند توانایی‌های مبارزاتیش مجازاتی (Punish) هم برای اعضای تیم به‌همراه دارد. به این ترتیب که توانایی کمپِ Unspeakable Commune کیمیاگر، شبیخون دشمن را خنثی می‌کند، اما به میزان هفت واحد هم به اعضای تیم استرس وارد می‌کند.

لوکیشن‌های بازی دارکست دانجن

لوکیشن‌ های بازی

همان‌طور که در صفحه انتخاب مأموریت دیدیم، بازی دارکست‌دانجن از چندین لوکیشن مختلف تشکیل می‌شود که همگی در تنوع دشمنان، چیدمان نقشه، خطرات محیطی و نحوه تعامل با سیستم لوت با یکدیگر متفاوتند. گفتیم که در این بازی هدف اصلی ما آپگریدکردن ساختمان‌های شهر هملت است تا به این طریق بتوانیم قهرمانان‌مان را هرچه سریع‌تر تقویت کنیم و درنهایت به مأموریت‌های دارکست‌دانجن بفرستیم. برای آپگریدهای بازی هم نیاز به منابع متنوعی داریم که بازی بعد از اتمام هر مبارزه به ما پاداش می‌دهد، هرچند حجم بیشتر آیتم‌های مورد نیاز خود را باید با لوت‌کردن هر یک از سیاهچال‌های بازی به‌دست آوردیم. تعامل با سیستم لوت بازی اما خود داستان مفصل و مجزایی دارد که برای پیشرفت سریع‌تر در بازی، چاره‌ای جز حرفه‌ای شدن در آن ندارید.

به این ترتیب که در جریان هر مأموریت، در راهروها یا اتاق‌های هر سیاهچال، با اجسام قابل تعاملی روبه‌رو می‌شویم که بازی آن‌ها را با نام کیوریو (Curio) می‌شناسد. این کیوریوها (که به‌معنای جنس کمیاب و غیرمعمول و جذاب است)، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ آن‌هایی که برای تعامل نیاز به آیتم دیگری دارند و برعکس. برای تعامل با کیوریوهای عادی، تنها کافی است روی آن‌ها کلیلک کنید، اما برای باقی نیاز به آیتم‌هایی دارید که از قسمت Provision بازی و پیش از عزیمت به مأموریت، به اینونتوری خود اضافه کرده بودید. این کیوریوها کاربردهای متفاوتی دارند. علاوه‌بر آن‌هایی که پول و سکه و آیتم‌های مورد نیاز برای آپگرید ساختمان‌های بازی در اختیارتان قرار می‌دهند، برخی برای درمان استرس و سلامتی از دست‌رفته کاراکترها و برخی دیگر نیز برای تقویت قدرت‌های‌شان به‌کار می‌روند. البته که پیش از استفاده از این کیوریوها باید با آن‌ها خوب آشنا شوید، چرا که در صورت تعامل اشتباه با آن‌ها، بازی کاراکترهای‌تان را مجازاتی سنگین می‌کند. برای مثال اگر برای خنثی‌کردن یکی از کیوریوهای بازی، به‌جای تعامل عادی، از مشعل استفاده کنید، کاراکترتان متحمل صد واحد استرس می‌شود! البته که با پیش‌روی در بازی، رفته‌رفته با کاربرد کیوریوها و نحوه تعامل با آن‌ها آشنا می‌شوید، هرچند برای این آشنایی فعلاً باید بهای سنگینی پرداخت کنید.

تعامل با سیستم لوت بازی دارکست دانجن

نحوه تعامل با سیستم لوت بازی

با رسیدن به هر کیوریو، اگر که آن جسم برای تعامل نیاز به آیتمی از اینونتوری شما داشته باشد، بازی با نشان‌دادن تصویری کوچک زیر آیتم مورد نظر در اینونتوری، کمی راهنمایی‌تان می‌کند. البته که این راهنمایی همیشه درست و موثر نیست و گاهی بازی قصد فریب شما را دارد. به همین دلیل برای تعامل با این دسته از کیوریوها تنها دو راه دارید؛ یا باید آنقدر آزمون و خطا کنید تا بالاخره راه درست تعامل را پیدا کنید، یا آنکه دائم به صفحه ویکی بازی سر بزنید و بهترین راه تعامل با کیوریوهای هر لوکیشن را یاد بگیرید. بازهم تاکید می‌کنم، از آنجایی که تعامل اشتباه با کیوریوهای بازی ممکن است مجازات سنگینی برای کاراکترهای‌تان به‌همراه داشته باشد، یا آنکه در بهترین حالت لوت کمتری نصیب‌تان کند، بهتر است این بخش از بازی را هرچه سریع‌تر به ذهن بسپارید.

حال برای آشنایی مختصر با نحوه تعامل با کیوریوهای بازی، بد نیست باری دیگر سری به قسمت Provision بازی بزنیم.

فروشگاه در بازی دارکست دانجن

آیتم‌های مورد نیاز برای تعامل با سیستم لوت بازی

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، فروشگاه بازی پیش از عزیمت آیتم‌های مختلفی را به ما پیشنهاد می‌کند. حال تک‌به‌تک به بررسی این آیتم‌ها می‌پردازیم. پیش از این راجع به منابع غذایی این بازی و نیاز شدیدی که به‌آن داریم صحبت کردیم، هرچند این دسته از آیتم‌ها برای تعامل با کیوریوهای بازی کاربردی ندارند. آیتم بعدی اما آیتم بیل (Shovel) است. در بازی دارکست دانجن گاهی در میانه مسیر به موانعی برمی‌خوریم که برای برطرف کردن آن‌ها نیاز به بیل داریم. به‌یاد داشته باشید که اگر مسیر پیش‌رو با مانعی مسدود شده باشد و شما بیلی به‌همراه نداشته باشید، به‌ کاراکتر‌های‌تان آسیب سنگینی وارد می‌شود؛ چرا که باید با دستِ خالی آن مانع را از سر راه بردارند! این آیتم اما جدای از باز کردن مسیر، گاهی در تعامل با کیوریوهای بازی هم کاربرد دارد. برای مثال در برخی از لوکیشن‌های بازی، صندوقچه‌هایی وجود دارد که اگر به‌جای تعامل عادی با آن‌ها از بیل استفاده کنید، بازی لوت بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

برطرف کردن موانع مسیر در بازی دارکست دانجن

برطرف کردن موانع مسیر

آیتم بعدی اما Antivenom یا همان پادزهر است که کارِ اصلی‌اش در درمان مسمویت کاراکترها است. هرچند در برخی از لوکیشن‌های بازی با کیوریوهایی برخورد می‌کنید که خواص سمی دارند و برای تعامل درست با آن‌ها باید از آیتم پادزهر استفاده کنید. آیتم بعدی یعنی بانداژ (Bandage) نیز کاربردی مشابه دارد. به این ترتیب که علاوه‌بر رفع خونریزی کاراکترها، برای تعامل با کیوریوهایی که تیز و بُرنده هستند هم باید از بانداژ استفاده کنید. کاربرد اصلی آیتم بعدی یعنی گیاهان دارویی (Medicinal Herbs) در رفع دی‌باف‌های ناشی از ضربات دشمنان است. هرچند کاربرد مهم دیگر این آیتم در تعامل با کیوریوهایی است که منابع غذایی در اختیارتان قرار می‌دهند. از آن‌جایی که بسیار پیش می‌آید در میانه مسیر منابع غذایی‌ای که با خود به‌‌همراه دارید به پایان برسد، بهتر است تا انتهای مسیر تعدادی از این آیتم را برای تعامل با کیوریوهای «غذایی» بازی نگه‌دارید.

کلیدهای بازی هم که تکلیف‌شان مشخص است، برای باز کردن هرچیزی که قفل است می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال در اتاق‌های هر سیاهچال صندوقچه‌هایی پر از آیتم و سکه قرار دارد. اگر با این صندوقچه‌ها تعامل عادی کنید، بازی لوت کمتری به‌شما می‌دهد. حال آنکه استفاده از کلید برای صندوقچه میزان لوت دریافتی را به‌میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. آیتم بعدی اما آب‌مقدس یا همان Holy Water است. این آیتم از بازی، جدای از کاربرد عادی‌اش که باف‌کردن توانایی‌های اعضای تیم‌ و بالابردن مقاوت آن‌ها دربرابر استرس است، برای تعامل با کیوریوهایی با تِم مذهبی هم کاربرد دارد. برای مثال ممکن است در مسیر خود با کیوریویی به‌شکل یه مجسمه برخورد کنید. اگر برای تعامل با این کیوریو از Holy Water استفاده کنید، میزان استرس کاراکترتان تا حد زیادی پایین می‌آید.

درمان استرس در بازی دارکست دانجن

درمان استرس کاراکتر از طریق تعامل با کیوریوهای بازی

آیتم بعدی اما که Laudanum نام دارد، صرفاً برای درمان استرس به‌کار می‌رود و کاربردی برای خنثی کردن کیوریوهای بازی ندارد. آیتم نهایی هم که مشعل‌ است، جدای از تنظیم نور محیط، در تعامل با برخی از کیوریوهای بازی کاربرد دارد. مثلاً اگر برای تعامل با کیوریوی Pile of Scrolls از مشعل استفاده کنید، بازی یکی از صفات منفی کاراکترهای‌تان را درمان می‌کند. حال آنکه اگر به‌حرف بازی گوش دهید و در تعامل با کیوریوی Stack of Books از مشعل استفاده کنید، بازی به‌میزان صد واحد استرس به شما می‌دهد! (با این منطق که نباید کتاب‌ها را آتش می‌زدید و صرفاً باید با آن‌ها تعامل عادی می‌کردید.)

نکته: در حقیقت بازی منطقی خاص برای تعامل با این اشیا دارد. برای مثال در مسیر خود ممکن است با تخته چوبی برخورد کنید که تعدادی چاقو در آن فرو رفته. منطقی است که برای خارج‌کردن این چاقو‌های تیز، نیاز به آیتمی (بانداژ) داشته باشید که نگذارد چاقوها دست‌تان را ببُرد! یا منطقی است که برای زیر و رو کردن قبری مخروبه برای پیدا کردن لوتِ بیشتر، از بیل استفاده کنیم. اما اگر همین‌کار را با دسته‌ای دیگر از کیوریوهای بازی، مثلاً کیوریوی Bas-Relief انجام دهید (که آن نیز به‌نوعی یک مجمسه است و منطقی است که در تعامل با آن از بیل استفاده کنید)، بازی صد واحد استرس به کاراکترتان می‌دهد؛ حال آنکه در هر دو مورد بازی آیتم بیل را برای تعامل با کیوریوها به‌شما پیشنهاد داده بود! به‌همین دلیل فراموش نکنید که گاهی منطق بازی هم قصد فریب شما را خواهد داشت. برای پایین آوردن ریسک، بهتر است در ابتدای بازی و تا یاد گرفتن نحوه تعامل صحیح با همه کیوریوها، ویکی بازی را باز نگه دارید.

شاید به‌خاطر سپردن تمامی این جزئیات در ابتدا کار سختی به‌نظر برسد، اما اگر این موارد را به تفکیک لوکیشن‌های بازی یاد بگیرید، کارتان بسیار راحت‌تر خواهد شد. در بازی دارکست‌دانجن و علاوه‌بر شهر هملت، پنج لوکیشن اصلی وجود دارد. در ادامه و به تفکیک به ویژگی‌های منحصر به‌فرد هر لوکیشن از بازی می‌پردازیم.

لوکیشن ruins

لوکیشن Ruins

این لوکیشن از بازی که درواقع خرابه‌های عمارت قدیمی به‌حساب می‌آید، ناحیه‌ای است که بازی در همان هفته اول در اختیارمان قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این لوکیشن، گنجینه‌های بیشتر نسبت به‌سایر لوکیشن‌های بازی است.

اکثریت دشمنان این منطقه از بازی را کلاسِ Unholy تشکیل می‌دهند. به‌همین دلیل انتخاب آن‌دسته از قهرمانانی که توانایی واردکردن آسیب بیشتر به این کلاس از دشمنان را دارند (مانند کاراکتر شوالیه)، انتخابی منطقی خواهد بود. علاوه‌بر این، دشمنانِ Ruins دربرابر خونریزی مقاومت بالایی دارند. به‌همین دلیل بهتر است برای عزیمت به مأموریت‌های این لوکیشن از قهرمانانی استفاده کنید که توانایی مسموم‌کردن دشمن را داشته باشند؛ چرا که توانایی خونریزی علناً بی‌استفاده خواهد بود. در طرف مقابل اما ضربات دشمنان بازی در این منطقه بیشتر موجب خونریزی و استرس کاراکترهای شما می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای عزیمت به مأموریت‌های این منطقه، تعدادی بانداژ بیشتر و نیز کاراکتری که توانایی درمان استرس سایرین را داشته باشد به‌همراه داشته باشید.

از آن‌جایی که در این منطقه از بازی کیوریوهای بسیاری با محوریت درمان استرس وجود دارد، نسبت به سایر لوکیشن‌های بازی نیاز به Holy Water بیشتری خواهید داشت. علاوه‌بر این به غیر از کلید و بیل، برای تعامل با کیوریوهای این منطقه به‌چندتایی هم آیتم Medicinal Herbs نیاز پیدا می‌کنید.

لوکیشن weald

لوکیشن Weald

این منطقه از بازی اما که درحقیقت بیشه‌های اطراف عمارت قدیمی به‌شمار می‌آیند و از هفته سوم بازی در دسترس قرار می‌گیرند، پر هستند از دشمنانی از کلاسِ Eldritch. بسیاری از ضربات دشمنان این منطقه از بازی موجب بیماری قهرمانان‌تان خواهد شد. به‌همین دلیل به‌همراه داشتن کاراکتری که توان درمان «بیماری» در زمان کمپ را داشته باشد، استراتژی مناسبی است. خطر بعدی دشمنان این منطقه اما مسومیت یا همان Blight شدن کاراکترهای‌تان است. برای مقابله با این دسته از ضربات دشمن، بهتر است در مأموریت‌های این لوکیشن از بازی تعدادی پادزهر (Antivenom) بیشتر با خود به‌همراه داشته باشید. علاوه‌بر این می‌توانید از ترینکت‌های که به‌دست آورده‌اید برای بالابردن مقاومت کاراکترها دربرابر ضربات مسموم‌کننده‌ و بیماری نیز استفاده کنید.

در مقابل اما دشمنان این منطقه دربرابر خونریزی یا همان Bleed آسیب‌پذیر و دربرابر مسمویت یا Blight مقاوم هستند. به‌همین دلیل بهتر است برای مأموریت‌های این لوکیشن از کاراکترهایی که توانایی Bleed کردن دشمنان را داشته باشند استفاده کنید.

برای تعامل با کیوریوهای این منطقه اما بیش از هرچیز نیاز به بانداژ خواهید داشت. اولویت دوم برای به‌دست آوردن لوت بیشتر از کیوریوهای این منطقه هم آیتم پادزهر است. علاوه‌بر این به‌همراه داشتن تعدادی بیل اضافی در این منطقه، برای زیرورو کردن قبرهای مخروبه هم خالی از لطف نخواهد بود.

لوکیشن warrens

لوکیشن Warrens

این منطقه از بازی که درواقع فاضلاب‌های زیرزمینیِ تودرتو و درهم پیچیده، پر از دشمنانی از جنس انسان‌- حیوان ‌(Human- Beast) است، از هفته چهارم بازی در دسترس قرار می‌گیرد. ضربات دشمنان این منطقه از بازی، هم ممکن است باعث خونریزی کاراکترهای‌تان شود و هم ممکن است آن‌ها را مسموم کند. به‌همین دلیل پیش از عزیمت به مأموریت‌های این منطقه بهتر است پادزهر و بانداژ بیشتری تهیه کنید. در اولویت دوم و در مراحل سخت‌تر این منطقه از بازی نیز ضربات دی‌باف‌کننده سنگین دشمنان را داریم که برای مقابله با آن‌ها به‌‌همراه داشتن آیتم گیاهان‌دارویی ضروری خواهد بود.

از آن‌طرف دشمنانی که در این فاضلاب‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، خود نیز دربرابر خونریزی و مسمویت آسیب‌پذیر هستند، هرچند درنهایت مقاومت کمتری دربرابر خونریزی دارند. به‌همین دلیل بهتر است ترکیب تیم خود را بر پایه کاراکترهایی با قابلیت Bleed بالا بچینید.

در کیوریوهای لوکیشن Warrens اما بیش از هرچیز دیگری غذا پیدا خواهید کرد. اکثر کیوریوهای این منطقه که برای تعامل با آن‌ها نیاز به آیتم گیاهان‌دارویی (Medicinal Herbs) خواهید داشت، منابع غذایی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. به‌همین دلیل می‌توانید پیش از عزیمت به مأموریت‌های این منطقه و از قسمت Provision، غذای کمتری نسبت به سایر لوکیشن‌های بازی خریداری کنید.

لوکیشن Cove

لوکیشن Cove

منطقه Cove در بازی دارکست‌دانجن درواقع غارهایی هستند که در گذشته، از میان دریا راهی به ساختمان عمارت قدیمی پیدا می‌کرده‌اند. حال اما این غارها پر شده از دشمنانی از کلاسِ Eldritch که سر و شکلی شبیه به ماهی دارند و سرتاسر بدن‌شان از پولک پوشیده شده است. به‌دلیل ماهیت ماهی‌مانند این دشمنان، در این منطقه از بازی توانایی‌های Bleed کاراکترهای‌تان چندان مفید نخواهد بود. دربرابر اما می‌توانید از قابلیت مسمویت برای کم‌کردن تدریجی خونِ دشمنان این ناحیه استفاده کنید.

علاوه‌بر مقاومت دربرابر خونریزی، برخی از دشمنان این لوکیشن محافظت یا Protection بالایی هم دارند که باعث می‌شود آسیب کمی از ضربات قهرمانان شما دریافت کنند. هرچه کاراکترهایی نظیر Grave Robber توانایی‌های ویژه‌ای دارند که درصد بالایی از پروتکشن دشمن را نادیده می‌گیرد. ضربات دشمن اما در مقابل، اکثراً باعث خونریزی کاراکترهای‌تان خواهد شد. علاوه‌بر این دشمنان این منطقه هنر خاصی در بالابردن میزان استرس اعضای تیم‌تان هم دارند. به‌همین دلیل به‌همراه داشتن کاراکتری که توانایی درمان استرس داشته باشد برای مأموریت‌های این منطقه از بازی منطقی خواهد بود.

از آن‌جایی که این لوکیشن از بازی از راهروهایی درهم تنیده و طولانی تشکیل می‌شود، بهتر است پیش از عزیمت به مأموریت‌های Cove غذای بیشتری تهیه کنید. دقت کنید که برای به‌دست آوردن غذا به‌هیچ وجه نباید به کیوریوهای این منطقه از بازی دل ببندید. علاوه بر این در Cove با تعداد زیادی صندوقچه روبه‌رو می‌شوید که برای تعامل با آن‌ها نیاز به بیل خواهید داشت. کیوریوهای لوکیشن Cove در درمان صفت‌های منفی کاراکترها هم بی‌نهایت موثر هستند. به این ترتیب که اگر در مسیر خود با کیوریوی Eerie Coral برخورد کردید، با استفاده از آیتم گیاهان دارویی و تعامل با این کیوریو می‌توانید یکی از صفات منفی کاراکترها را حذف کنید و به‌این ترتیب از بستری‌کردن آن کاراکتر در تیمارستانِ شهر خلاص شوید.

لوکیشن دارکست دانجن

لوکیشن Darkest Dungeon

سیاه‌ترین سیاهچال این بازی اما لوکیشنی است که تمامی زحماتِ مسیر را برای عزیمت بدان‌جا می‌کشیم. در این لوکیشن از بازی که درواقع همان مسیری است که انسستور به دنیای دگر باز کرده، دشمنانی از جنس Eldritch انتظارمان را می‌کشند. جالب است که این لوکیشن از بازی از همان هفته اول هم در دسترس قرار می‌گیرد، هرچند خیلی سریع پی‌می‌برید که برای راهی‌شدن به این لوکیشن‌ حالا حالاها باید منتظر بمانید.

ناگفته پیداست که در مأموریت‌های دارکست‌دانجن قرار است با سخت‌ترین دشمنان بازی روبه‌رو شوید. سخت به این معنی که آسیب ضربات دشمنان بسیار بالا، میزان مسمویت و خونریزی بسیار شدید و استرس کاراکترهای‌تان به‌طرز ترسناکی بالا خواهد بود. به‌همین دلیل بهتر است پیش از عزیمت، خوب با تمامی کلاس‌های بازی آشنا و در استفاده از توانایی‌های مختلف‌شان استاد شده باشید. به‌یاد داشته باشید که اگر مأموریت‌های این لوکیشن از بازی را نیمه‌کاره رها کنید، بازی یکی از اعضای تیم‌تان را قربانی خواهد کرد.

با بازگشت پیروزمندانه از هر مأموریت دارکست‌دانجن، استرس تمام افرادی که در فهرست خود دارید درمان می‌شود. قهرمانانی که از مأموریت‌های دارکست‌دانجن با موفقیت خارج شده‌اند، در درجات سختی بالاتر بازی از عزیمت دوباره به این منطقه سر باز می‌زنند. حال آنکه در درجات سختی پایین‌تر، می‌توانید این قهرمانان را باری دیگر به مأموریت‌های دارکست‌دانجن بفرستید، هرچند با اینکار استرس زیادی به آن‌ها وارد خواهید کرد. در این دسته از مأموریت‌های بازی خبری از کیوریو هم نیست، به‌همین دلیل بهتر است پیش از عزیمت به هر مأموریت کوله‌بار خود را از آیتم‌های مورد نیاز تا جایی‌که می‌توانید پر کنید.

از آن‌جایی که این مأموریت‌ها حکم پایان‌بازی را دارند، اشاره بیشتر به ماهیت مأموریت‌ها به‌معنای اسپویل لذت تجربه آن‌ها خواهد بود. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنم اولین‌بار بی‌هیچ آگاهی قدم در این مأموریت‌ها بگذارید؛ چرا که بدون‌شک بی‌نهایت غافل‌گیر خواهید شد!

لوگوی بازی داکست دانجن

البته که برای بازی دارکست‌دانجن، دو دی‌ال‌سی پولی هم روانه بازار شده است که لوکیشن‌ها و کاراکترهای بیشتری را به بازی اضافه می‌کند. هرچند پیشنهاد می‌کنم تا در بازی اصلی حرفه‌ای نشده‌اید، به‌هیچ وجه سراغ این بسته‌های الحاقی نروید؛ چرا که هرکدام از این لوکیشن‌ها چالش‌های بیشتری به بازی اضافه می‌کنند. علاوه بر این باری دیگر یادآوری کنیم که برای تجربه اول خود، بهتر است بازی را روی پایین‌ترین درجه سختی تجربه کنید. پس از حرفه‌ای شدن، اگر به‌دنبال چالش بیشتر بودید، درجه سختی بلادمون بازی با محدودیتِ زمانی و مرگ‌و‌میر کاراکترها، می‌تواند گزینه مناسبی برای‌تان باشد.

به این ترتیب به پایان مقاله راهنمای بازی دارکست‌دانجن می‌رسیم. در این مطلب سعی کردیم تا حد ممکن به اطلاعات موردنیاز برای شروع بازی و تقویت قهرمانان اشاره کرده باشیم، تا روزی که آماده‌ی عزیمت به تاریک‌ترین سیاهچال بازی شوند. هرچند تا حرفه‌ای‌شدن در این بازی راهی طولانی پیش‌رو خواهید داشت؛ راهی که تنها راهش تمرین و تکرار زیاد و سرزدن گاه‌ و بیگاه به ویکی بازی خواهد بود. بازهم تاکید می‌کنم، نگذارید در این بازی، نابودی قهرمانان از ادامه مسیر ناامیدتان کند، چرا که خوشبختانه همیشه نیروی‌های جدید از راه می‌رسند...

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده