پیش نمایش بازی Twelve Minutes | گرفتاری در لوپ ۱۲ دقیقهای
به جرات میتوان گفت که در چند سال اخیر آثار مستقل درواقع یک مأمن و قلمرویی مطمئن برای بازیسازان جهت پیادهسازی ایدههای خلاقانه و آزمون و خطا بوده است. امروزه بسیاری اعتقاد دارند برای تجربه لحظاتی ناب و نوآورانه در صنعت بازیهای ویدیویی یکی از بهترین گزینههای روی میز، بازیهای مستقل هستند؛ آثاری که شاید در نگاه اول پیشپا افتاده و پروژهای کوچک بهنظر برسند، اما همین بازیهای بهظاهر ساده، پرشده از مکانیزمها، گیمپلی و داستانی بلندپروازانه و در بعضی مواقع میخکوب کننده.
لوییس آنتونیو یکی از همین افرادی است که با رویای ساخت یک بازی متفاوت و شخصی خود از دو استودیوی راکاستار گیمز و یوبیسافت جدا شد. او همچنین در کارنامه حرفهای خود سابقه همکاری در توسعه بازی مستقل و موفق The Witness که در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شده را دارد. رویا و هدف آنتونیو اما همواره ساخت پروژهای بوده که گیمپلی و داستان آن براساس تصمیمات گیمر و پیامدهای آنها شکل بگیرد.
چنانچه بهخاطر داشته باشید سال ۲۰۱۵ بود که طی مراسم PAX East برای اولینبار از حاصل همکاری لوییس آنتونیو در مقام کارگردان و استودیوی Annapurna Interactive، بهعنوان ناشر پردهبرداری شد. اثری تحت عنوان Twelve Minutes که در ابتدا قرار بود سال ۲۰۱۶ در دسترس علاقهمندان قرار گیرد اما بنابه دلایل مختلف با تأخیر در زمان انتشار مواجه شد.
فرض کنید از سر کار خود وارد منزل شده و با استقبال گرم همسرتان روبهرو میشوید. او با علاقه غذای مورد علاقهتان را درست کرده و هدیهای نیز برای شما تدارک دیده است. پس از گذشت چند ثانیه از زبان همسرتان خبر سه نفره شدن خانواده به گوشتان میرسد. آنجاست که متوجه میشوید تمام این برنامهریزیهای شریک زندگیتان درواقع جشنی بهمناسبت پدر شدن شما بوده است.
پنج دقیقه پس از شنیدن این خبر هیجانانگیز و رویایی همه چیز تبدیل به جهنم میشود. به در خانه شما مردی درحال نزدیک شدن است که خود را در قامت یک پلیس معرفی میکند. او پس از ورود به منزل، همسرتان را به جرم ارتکاب قتلی در هشت سال پیش دستگیر میکند. شما بهعنوان تنها حامی او قطعا مانع این اتفاق خواهید شد؛ اما پلیس داستان ما برای دستگیر کردن هدف خود هیچ مانعی را برنمیتابد و حتی شما را هم در این راه از سر راه خود برمیدارد. حالا شما چه میکنید؟
داستانی که خواندید درواقع خلاصه بازی Twelve Minutes است. شما در طول این بازی تعاملی تنها نقش شوهر را برعهده دارید؛ کسی که گرفتار یک چرخه زمانی دوازده دقیقهای شده و پس از پایان هر لوپ و چرخه دوباره از ابتدا باید تمام این حوادث تلخ و شیرین را تجربه کند. شاید به این فکر کنید که گیرافتادن در یک چرخه تکرار ایده ناب و نوآورانهای برای ساخت یک اثر نیست؛ اما نکته متمایزکننده بازی Twelve Minutes نسبتبه سایر پروژهها این است که در این بازی با هربار شروع مجدد این حلقه مرد خانواده که شما وظیفه کنترل آن را برعهده دارید، تمام وقایع چرخه قبلی را به یاد دارد. از همینرو باید با استفاده از المانها و وسایل موجود در آپارتمان که تنها مکان بازی نیز بهحساب میآید و همچنین با ارایه سرنخها و نشانههایی جهت متقاعدکردن همسر خود، این حلقه را شکسته و مانع از رخ دادن اتفاقات ذکر شده شوید.
باتوجه به علاقه شدید آنتونیو به دنیای سینما و الهام گرفتن بازی Twelve Minutes از آثاری چون Shining، ساخته استنلی کوبریک، فیلم Groundhog Day، اثر هارولد رامیس و Memento به کارگردانی کریستوفر نولان، احتمالا دوستداران هنر هفتم نیز با این بازی ارتباط برقرار خواهند کرد.
آنتونیو درخصوص گیمپلی Twelve Minutes خاطرنشان کرده که کسب و جمعآوری اطلاعات، کلید حل معمای بازی خواهد بود. «اگر متوجه شوید که چه اتفاقی درحال رخ دادن است، چه عکسالعملی انجام میدهید؟ مسئله جذاب برای من روی دیگر اطلاعات درمورد سایر مردم و موقعیتها و همچنین نحوه برخورد و تجزیه و تحلیل آنها است. تمام این موارد در Twelve Minutes اتفاق خواهد افتاد و بازی به شما هیچ راهنمایی درمورد اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید، نخواهد کرد. بنابراین این شما هستید که باید اتفاق پیشروی خود را تحلیل کنید. از همینرو هرچه اطلاعات شما بیشتر شود کار برایتان راحتتر خواهد شد.»
تجزیه و تحلیل و جمعآوری اطلاعات کلید اصلی در حل معمای Twelve Minutes
یکی از بارزترین ویژگیهای بازی Twelve Minutes به زاویه دوربین آن برمیگردد. همانطور که در تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از بازی متوجه شدهاید، تمام مدت داستان بازی از زاویه دید بالا به پایین روایت میشود. استفاده از این روش داستانگویی باعث شده تا ظاهر کاراکترها و احساسات آنها بهصورت دقیق قابل تشخیص نباشند. براساس شواهد بهنظر میرسد اما لوییس آنتونیو با دعوت از دیزی ریدلی، جیمز مک آوی و ویلم دافو بهترتیب بهعنوان صداپیشگان سه کارکاتر پلیس، شوهر و همسر توانسته احساسات و تعاملات را ازطریق کلام و در دل مکالمات به درستی و کاملا باورپذیر به گیمر منتقل کند.
کارگردان Twelve Minutes اعتقاد دارد که اکنون زمان آن فرارسیده تا شاهد آثار متفاوتی در صنعت بازیهای ویدیویی باشیم. «بهنظر من زمان مناسب برای اینکه صنعت بازیهای ویدیویی پای خود را فراتر از سبکهای موجود مثل شوتر یا مبارزه بگذارد، فرا رسیده است. داشتن این آثار بسیار فوقالعاده است اما این صنعت نیز همانند سایر مدیومها باید در مسیرهای متفاوت و گوناگونی پیشرفت کند.»
از آنجاییکه بازی Twelve Minutes درواقع جزو آثار اشاره و کلیک محسوب میشود، احتمالا کنترل بازی چالش پیچیدهای را برای گیمر ایجاد نخواهد کرد. با استناد به اطلاعات موجود، بازیکنان برای دستیابی به آیتمهای جمعآوری شده تنها لازم است به سمت بالای صفحهنمایش اسکرول کنند. در این بخش میتوانید هر کدام از وسایل مورد نیاز خود را انتخاب کرده و نتیجه و تاثیر استفاده از آن را در روند داستان بازی مشاهده کنید. حرکت در محیط بازی نیز تنها با کلیک کردن روی مقصد مورد نظر صورت خواهد گرفت.
اساس پیشرفت در این بازی، آزمون و خطا است. گیمر با هربار شروع مجدد حلقه تکرار بازی باید با استفاده از آیتمهای طراحی شده، داستان را پیش برده تا درنهایت به جواب مورد نظر برسد. بهعنوان مثال در یکی از شبها شما احتمالا با تلفن همراه خود سعی در کمک گرفتن از اورژانس خواهید کرد، یا پیش از ورود پلیس جهت دستگیری همسرتان، او را در اتاقی پنهان میکنید؛ اما باید توجه داشته باشید که داستان به همین راحتی ختم به خیر نمیشود و پیامدهای ناگهانی همیشه در مسیرتان قرار دارند.
آنتونیو راحتی در آزمون و خطا را دلیل اصلی طراحی یک مکان برای ساخته خود اعلام کرده است. ««درصورتیکه کار اشتباهی انجام دهید یا تمایل دارید آیتم و موارد جدید را امتحان کنید، مکان کوچک اجازه تکرارهای سریع را به شما میدهد و در نتیجه پاسخهای سریعی هم به آزمون و خطای خود دارید. گیمر لازم نیست ۵۰ کار مختلف را امتحان کند که در ۴۹ مورد آن نیز شکست میخورد. در اینجا شما دو کار انجام میدهید؛ بههمین دلیل به سرعت هم یاد خواهید گرفت.»
براساس گفتههای تیم سازنده، مدت زمان گیمپلی بازی Twelve Minutes بین ۶ تا ۸ ساعت خواهد بود.
بازی Twelve Minutes بالاخره پس از چندین بار تأخیر قرار است در تاریخ ۲۸ مردادماه (۱۹ اوت) بهصورت رسمی برای پلتفرمهای پی سی، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و ایکس باکس وان روانه بازار شود.
حال نوبت شما است تا درنهایت درصورتیکه از طرفداران این سبک از بازیهای ویدیویی هستید، نظرات و پیشبینیهای خود درمورد Twelve Minutes را با ما و سیار مخاطبان زومجی به اشتراک بگذارید.