// دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۹

گزارش کافه بازار: عملکرد ابزارهای تبلیغات در سال ۱۳۹۹

کافه‌بازار در جدیدترین گزارش خود، عملکرد ابزارهای مختلف تبلیغات این پلتفرم را در سال ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار داده است. گزارشی که می‌تواند برای تبلیغ‌کنندگان بسیار مفید باشد.

بدون شک تبلیغات اصلی‌ترین روش دیده‌ شدن برنامه‌ها و بازی‌ها توسعه‌دهندگان مختلف است و اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت و سودآوری یک استودیو یا تیم سازنده را ضمانت کند. از این‌رو به‌تازگی کافه‌بازار گزارشی را منتشر کرده است که در جریان آن انواع روش‌های تبلیغات را در پلتفرم خود معرفی کرده و تأثیرات آن‌ها را در بازاریابی دیجیتال مورد بررسی قرار داده است. این فروشگاه ایرانی در پلتفرم خود سه روش تبلیغات «تبلیغات در جست‌وجو»، «تبلیغات در گشت‌وگذار» و «تبلیغات در ویدیو» را در اختیار مدیران بازاریابی و مخاطب‌های خاص خود قرار می‌دهد که میزان عملکرد و بازدهی هرکدام به‌تفصیل در این گزارش آورده شده است.

در ابتدای گزارش از ظرفیت‌های بازار گفته شده و توضیح داده شده است که با ده درصد افزایش، تعداد نصب فعال اپلیکیشن‌ها و بازی‌های این فروشگاه از ۴۱ میلیون در سال ۹۸، به رقمی معادل ۴۴ میلیون دفعه در سال ۹۹ رسیده است.

ظرفیت‌های بازار کافه‌بازار در سال ۱۳۹۹

ابتدا قبل از ادامه این گزارش به‌طور خلاصه نگاهی بیاندازیم به روش‌های مختلف تبلیغات این استور که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد:

  • تبلیغات در جست‌وجو: این روش فرصتی را در اختیار تبلیغ‌دهنده قرار می‌دهد تا برنامه‌ها و بازی‌های آن‌ها در هنگام جست‌وجو در رتبه‌های بالاتری نسبت به سایر به مخاطبان به‌نمایش گذاشته شود.
  • تبلیغات در گشت‌وگذار: روش تبلیغات در گشت‌وگذار ردیفی در صفحه جزئیات برنامه‌ است که هنگام نصب به مخاطب نشان داده می‌شود. درواقع با استفاده از این روش، برنامه‌ها و بازی‌های تبلیغ‌دهنده در قسمت «برنامه‌های پیشنهادی» به‌نمایش در می‌آیند.
  • تبلیغات در ویدیو: در این شیوه، تبلیغات مورد نظر تبلیغ‌دهنده در ابتدا یا در میانه ویدیوهای بازار به‌نمایش در‌می‌آید. این نوع تبلیغات برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) یا تبلیغات با هدف نصب، می‌تواند مناسب باشد.

در این گزارش آمده است که با استفاده از روش تبلیغات در جست‌وجو، ۱۱۵۹ برنامه‌ مختلف موفق به نصب شده‌اند که تعداد نصب کلی آن‌ها در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۳ میلیون عدد می‌رسد. این روش می‌تواند تأثیر به‌سزایی در دیده شدن برنامه‌ها داشته باشد، به‌نحوی که در این سال، ۱۸۳ برنامه‌ مختلف تنها در یک روز از این طریق نصب گرفته‌اند.

میانگین جست‌وجوی روزانه برنامه‌ و بازی‌های کافه‌بازار در سال ۱۳۹۹

به‌صورت میانگین آمار بیشترین نصب برنامه‌ها از این روش مربوط‌به دسته‌های ابزار و شبکه‌های اجتماعی می‌شود و در بخش بازی‌ها هم این رتبه‌ها در اختیار سبک اکشن و تفننی اختصاص دارند. همچنین اگر بخواهیم قیمت برنامه‌ها و بازی‌های نصب شده از این روش تبلیغات را مد نظر قرار دهیم، به‌ترتیب بازی‌های اکشن و برنامه‌های مربوط‌به شاخه پزشکی بیشترین قیمت را در مقایسه با رقبای خود داشته‌اند. در انتها اشاره شده است که از هر ۱۰۰۰ تبلیغ نمایش داده شده در روش تبلیغات در جست‌وجو، به‌صورت میانگین ۱۲.۴ برنامه و بازی به مرحله نصب رسیده‌اند.

میانگین بازدید روزانه صفحه‌ جزئیات برنامه و بازی‌های کافه‌بازار در سال ۱۳۹۹

در روش تبلیغات در گشت‌وگذار، ملاک بازدید کاربران از بخش جزئیات برنامه یا بازی است که باعث می‌شود تبلیغات به آن‌ها نشان داده شود. بنا به گزارش کافه‌بازار، بیشترین بازدید روزانه به‌ترتیب از صفحات جزئیات بازی‌های اکشن، تفننی و رانندگی صورت گرفته است. پس از آن‌ها برنامه‌های ابزار و شبکه‌های اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. براین اساس دسته‌ بازی‌های تفننی با حدودا دو میلیون بازدید روزانه از بخش جزئیات آن‌ها، می‌توانند بهترین گزینه برای به‌نمایش گذاشتن تبلیغات و معرفی بازی‌ها و برنامه‌های پیشنهادی باشند.

در ادامه به روش تبلیغات در ویدیو می‌رسیم که بدون شک این روزها بسیاری از ما با این روش تبلیغات سرو کار داشته‌ایم. جالب است بدانید که در سال ۹۹، بیش از دو میلیون کاربر غیریکسان به‌صورت ماهانه تبلیغ یک برنامه‌ را از این روش مشاهده کرده‌اند. براساس این گزارش، مجموعه دقایق تماشای ویدیو توسط کاربران بازار در یک ماه به بیش از یک میلیارد دقیقه رسیده است که عدد فوق‌العاده‌ای به‌نظر می‌رسد. درواقع در تبلیغات با هدف آگاهی از برند، به‌صورت میانگین تعداد نمایش روزانه تبلیغات ویدیویی در بازار به بیش از ۵ میلیون دفعه می‌رسد. همچنین چهار و نیم میلیون کاربر غیریکسان به‌صورت ماهانه تبلیغات ویدیویی کافه‌بازار را مشاهده نمو‌ده‌اند که نشان می‌دهد این روش تا چه اندازه مخاطبان زیادی را می‌تواند در برگیرد.

عملکرد تبلیغات ویدیویی در کافه‌بازار در سال ۱۳۹۹

البته که جالب است بدانید کافه‌بازار از ابتدای سال ۹۹ تعداد نمایش ماهانه تبلیغات خود را از عددی حدود ۴۸ میلیون آغاز کرده بود و با افزایش آن تا حدود ۱۳۵ میلیون در ماه اسفند موفق شد تا میزان دقیقه مشاهده ویدیوهای خود را تا رقم یک میلیارد برساند.

از نکات جالب توجه دیگر این گزارش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مردم استان‌های یزد، بوشهر، تهران و سمنان بیشترین ضریب نفوذ را در زمینه تعداد مشاهدات ویدیوهای تبلیغاتی داشته‌اند. به‌صورتی‌که در استان‌های یزد و بوشهر، هر نفر به‌طور متوسط در ماه ۳ تبلیغ را در بازار مشاهده کرده‌اند و کافی است برای محاسبه این ضریب نفوذ، میزان نمایش آگهی این استان‌ها را به تعداد جمعیت‌شان تقسیم کنیم. بدون شک آگاهی از این ارقام می‌تواند در خصوص مخاطب‌های هدف، دید نسبتا خوبی را در اختیار تبلیغ‌کنندگان و توسعه‌دهندگان قرار دهد. بیشترین مخاطب این ویدیوها قشر سنی ۲۵ الی ۳۵ سال هستند که درمجموع ۳۸.۸ درصد کل مخاطبان را تشکیل می‌دهند.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، تبلیغات می‌تواند باعث دیده شدن برنامه‌ها و بازی‌های توسعه‌دهندگان شود و استفاده از روشی درست در مکان و زمان صحیح می‌تواند تأثیر به‌سزایی در درآمدزایی و سودآوری یک پروژه داشته باشد. شناخت سلایق مردم و قشر سنی مخاطبان از جمله روش‌هایی است که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند در زمان استفاده از روش تبلیغاتی خود در نظر بگیرند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده