نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

معرفی Antstream Arcade | سرویس استریم بازی‌های رترو

Antstream Arcade یک سرویس استریم با محوریت بازی‌های کلاسیک است که در این مطلب نگاهی کلی به آن و ویژگی‌هایش خواهیم داشت. همراه زومجی باشید.

با بهبود کلی وضعیت اینترنت در جهان، شاهد گسترش سبک جدیدی از در دسترس قرار دادن بازی‌ها در قالب سرویس‌های استریم بودیم و هستیم. سرویس‌هایی مثل Playstation Now، GeForce Now، Google Stadia و ایکس‌کلاد. شاید این فرم از تجربه بازی‌ها مخصوصا در کشور ماه هنوز خیلی جا نیوفتاده باشد و حتی در کشور‌های دیگر هم اینترنت مناسب این کار برای همه در دسترس نباشد، اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد رشد بیش‌تر چنین سرویس‌هایی باشیم.

Antstream Arcade هم یک سرویس استریم بازی است که البته تمرکز آن نه روز آثار روز بلکه روی بازی‌های کلاسیک آرکید یا پلتفرم‌هایی چون آمیگا، Commodore 64، Spectrum ZX و تعدادی بازی هم از کنسولی چون مگا درایو است که البته در بین آن‌ها خبری از آثار مشهور این پلتفرم مثل سونیک نیست. تمرکز روی چنین آثاری، Antstream Arcade را به سرویسی خاص و منحصربه‌فرد در بین سرویس‌های استریم بازی تبدیل کرده و در ادامه سعی خواهیم کرد کمی در مورد امکانات و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. 

کلکسیون بازی‌های سرویس Antstream

Antstream Arcade امکان دسترسی به بیش از هزار بازی مختلف را فراهم می‌کند که البته این بازی‌ها، قشر خاصی از گیمر‌ها را هدف قرار داده‌اند؛ قشری که مثلا با بازی‌های آرکید حوالی دهه ۸۰ میلادی خاطره دارند و می‌خواهند در قالب یک سرویس قانونی، به کلکسیونی از این بازی‌ها دسترسی داشته باشند. طراحان Antstream Arcade، برای این منظور بازی‌ها را بر اساس موارد مختلفی دسته‌بندی کرده‌اند؛ از بازی‌های پیشنهادی خود سرویس گرفته تا آثاری که توسط کاربران آن ترند می‌شوند و همینطور دسته‌بندی بر اساس سبک بازی‌ها از ریسینگ گرفته تا ورزشی، پلتفرمر، بیت ام آپ و ژانرهای دیگر. در بین آثار سرویس، می‌توان بازی‌های خاطره‌انگیز خوبی پیدا کرد؛ از نسخه آرکید مورتال کامبت گرفته تا دو نسخه از مانکی آیلند و بازی‌هایی مثل Metal Slug که تجربه مجددشان تجربه‌ای دوست‌داشتنی است. 

Antstream Arcade در دسته‌بندی بازی‌ها بر اساس ژانر و ویژگی‌های دیگر عملکرد خوبی دارد اما تعامل با منو‌های آن در کل جالب نیست و گاهی پیدا کردن بازی‌ها را سخت و آزاردهنده می‌کند

اما خب برای دسترسی داشتن به این آثار، هزینه‌ای که سرویس در نظر گرفته ماهیانه ۱۰ دلار است که برای قضاوت در مورد آن، باید بیش‌تر از هر چیزی، مخاطب سلیقه خودش را در مورد بازی‌ها در نظر بگیرد. مثلا برای افرادی که عاشق و شیفته‌ی آثار کلاسیک آرکید هستند، شاید توجیهی برای پرداخت این مبلغ وجود داشته باشد ولی حتی برای گیمر‌های قدیمی که خاطرات‌شان از بازی‌های کلاسیک به کنسول‌های خانواده نینتندو یا سگا و حتی پلی استیشن برمی‌گردد هم Antstream Arcade چندان شاید مناسب نباشد؛ چرا که بازی‌های انت‌استریم بیش‌تر روی آثار آرکید و پلتفرم‌هایی که بالاتر اشاره کردیم تمرکز دارند و قشر خاصی از گیمرها را هدف گرفته‌اند. 

بازی بوکس در سرویس Antstream

همچنین مثل هر سرویس استریم‌محور دیگری، بازی‌های Antstream Arcade دانلود نمی‌شوند و از طریق اینترنت در حال تجربه آن‌ها خواهید بود. البته به دلیل قدیمی و سبک بودن بازی‌ها، برای این منظور چندان به اینترنت پرسرعتی نیاز نیست و می‌توانید راحت و بدون وقفه به تجربه بازی‌ها مشغول شوید؛ هرچند که هر از گاهی به خاطر مشکلات همیشگی اینترنت ما، کیفیت تصویر برای چند ثانیه افت می‌کند. 

با اینکه Antstream Arcade در دسته‌بندی بازی‌ها بر اساس ژانر و سایر ویژگی‌ها عملکرد خوبی دارد و حتی امکان بوکمارک کردن بازی‌های موردعلاقه را هم فراهم می‌کند، اما چه در نسخه موبایل آن و چه در نسخه کامپیوتر، طراحی منوها یا به بیان بهتر نحوه تعامل داشتن با آن‌ها می‌توانست به مراتب بهتر و ساده‌تر باشد. از این جهت که مثلا در نسخه کامپیوتر، برای حرکت در ردیف بازی‌های هر دسته بندی، فقط محدود به استفاده از کیبورد هستید و با اینکه ماوس در محیط کلی تعریف شده، اما کاربردی برای خیلی از کارها ندارد و انگار کلا رابط کاربری بیش‌تر برای گیم‌پد بهینه شده است. ضعف‌های اینچنینی کلا در تعامل با منو‌های سرویس وجود دارند و حتی با وجود قابلیت جستجو و بوکمارک کردن بازی‌ها، باز هم پیدا کردن یک بازی برای اولین بار در بین منوهای درهم آن کار چندان ساده‌ای نیست و حتی بازی‌های بوکمارک‌شده هم در قسمت پروفایل اضافه می‌شوند که باز گشت و گذار در بین منو‌ها را طلب می‌کند. 

بازی Space Invaders در نسخه موبایل Antstream

البته با وجود چنین ضعفی، بحث بهینه کردن کنترل‌های خود بازی‌ها به مراتب وضعیت بهتری دارد. آثار موجود در Antstream Arcade برای تجربه با گیم‌پد، کیبورد و حتی کنترل‌های لمسی موبایل بهینه شده‌اند و پیش از شروع بازی، می‌توانید جزییات کلید‌های مربوطه را مشاهده کنید و به تجربه بازی بپردازید. حتی در برخی آثار مثل مانکی آیلند امکان استفاده از ماوس هم فراهم شده است. 

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب Antstream Arcade که آن را به چیزی فراتر از صرفا یک کلکسیون از بازی‌ها تبدیل می‌کند، وجود مواردی چون چالش‌ها یا تورنومنت‌ها است. چالش‌ها به این صورت هستند که برای یک سری بازی منتخب که دسته‌بندی آن هم در صفحه اصلی مشخص است، می‌توانید حالت چالش را تجربه کنید و مثلا باید برای یک مدت مشخص بودن شلیک تیر زنده بمانید یا کارهایی از این قبیل. تورنومنت‌ها هم رقابت‌هایی هستند که هر از گاهی با محوریت یک بازی خاص در دسترس قرار می‌گیرند و می‌توانید در آن‌ها شانس خودتان را محک بزنید و با کسب امتیاز، در بین کاربران بازی رتبه‌بندی شوید و حتی برنده Gem شوید. 

صفحه بازی نینجا گایدن در Antstream

جدا از بحث تورنومنت‌ها البته Antstream Arcade کلا یک جدول رتبه‌بندی بازیکن برای بازی‌های مختلف هم دارد و اگر از آن دست کاربرانی هستید که عاشق رقابت و به چالش کشیدن خودشان هستند، می‌توانید با تلاش برای کسب امتیاز، رتبه خودتان را در این جدول رتبه‌بندی بالا ببرید. در بخش اچیومنت‌ها هم می‌توانید برای انجام دادن کارهایی که توضیح داده شده، اچیومنت مربوطه را دریافت کنید. چنین ویژگی‌هایی و حتی مواردی مثل امکان تجربه دونفره برخی از بازی‌ها، باعث می‌شوند تا Antstream Arcade صرفا یک مجموعه از بازی‌ها نباشد و مواردی اختصاصی هم داشته باشد که برای علاقه‌مندان به آثار موجود در آن، انگیزه بیش‌تری برای رفتن به سراغش بدهد و بتوانند بازی‌های محبوب کلاسیک خودشان را با شکلی هدف‌مند‌تر تجربه کنند. 

Antstream Arcade کلکسیونی از بازی‌های آرکید و چند پلتفرم دیگر قدیمی دارد که با ویژگی‌هایی چون جدول رتبه‌بندی یا چالش‌ها، تجربه هدفمندی از آن‌ها ارائه می‌کند

بالاتر به Gem هم اشاره کردیم که حکم یک پول درون برنامه‌ای را برای Antstream Arcade دارد؛ پولی که البته قابل‌خرید با پول واقعی نیست و فقط با کارهایی از قبیل برنده شدن در چالش‌ها یا تورنومنت‌ها و حتی لاگین روزانه می‌توان آن را کسب کرد. کاربرد Gem‌ها هم برای مواردی چون باز کردن چالش‌های سطح بالاتر یا دعوت کردن از دوستان برای انجام چالش‌های دونفره است و به طور کلی محدودیت خاصی برای بازیکن از حیث امکان تجربه بازی‌ها به‌وجود نمی‌آورد که بتوان آن را ویژگی مضر یا موردی دانست که می‌تواند بین بازیکنان فرق قائل شود دانست.

بازی متال اسلاگ در Antstream

به‌طور کلی، Antstream Arcade را می‌توان یک سرویس خاص دانست؛ از این نظر که به شکل واضحی با سرویسی طرف نیستیم که جامعه مخاطبش را بتوان کل گیمر‌ها دانست. این سرویس بیش‌تر برای افرادی در نظر گرفته شده که علاقه زیادی به آثار کلاسیک آرکید و چند پلتفرم دیگر از مخصوصا دهه ۸۰ میلادی یا حتی قبل‌تر دارند و می‌خواهند در یک تجربه مجتمع، به تعداد زیادی بازی از این دوران دسترسی داشته باشند و آن‌ها را با ویژگی‌هایی چون جدول رتبه‌بندی، اچیومنت‌ها و تورنومنت‌ها در حالت استریم روی کامپیوتر یا موبایل بازی کند که البته مشکلاتی چون ضعف در طراحی منو‌ها، به این تجربه ضربه می‌زند. اگر این موارد برای شما جذابیت داشته باشند، Antstream Arcade تجربه مفرحی برای‌تان خواهد بود و در غیر این‌صورت، پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار برای استفاده از آن چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده