نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از مترو تا South Park

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، هم یک بازی بامزه و خنده‌دار داریم و هم اثری آخرالزمانی و ترسناک! همراه زومجی باشید.

طبق روال چهارشنبه‌ها، این هفته هم قسمتی دیگر از مقالات آخر هفته چی بازی کنیم را آماده کردیم که در آن، به معرفی چهار بازی مختلف رفتیم. مثل همیشه، سعی کردیم بازی‌هایی در سبک‌های مختلف در نظر بگیریم تا تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد. پس در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید.

آرتیوم در حال مبارزه با دشمنان در مترو ۲۰۳۳

بازی Metro 2033

چند روز دیگر، نسخه نسل نهمی بازی Metro Exodus منتشر خواهد شد و همین بهانه‌ای شد تا در مقاله این هفته، سراغ این مجموعه برویم و البته نسخه‌ای که برای معرفی انتخاب کردیم، قسمت اول سری مترو یا همان Metro 2033 است؛ بازی که اولین بار در سال ۲۰۱۰ و زمانی که هنوز THQ قدیمی وجود داشت منتشر شد و بعدا در سال ۲۰۱۴، نسخه بهبود‌یافته و Redux آن، این بار توسط دیپ سیلور منتشر شد. سازنده بازی هم استودیو 4A Games است. 

داستان بازی، برگرفته از رمان مترو ۲۰۳۳ است که دیمیتری گلوخوفسکی آن را در سن ۱۸ سالگی نوشت و البته که استودیو سازنده در همکاری نزدیکی که با این نویسنده داشت، با آزادی عمل بیش‌تری سراغ روایت داستان رفت. وقایع مترو ۲۰۳۳، تحت تاثیر یک جنگ اتمی هستند که در سال ۲۰۱۳، دنیا را درگیر کرد و کشور روسیه هم یکی از مناطقی بود که در اثر این اتفاق، آسیب‌های زیادی دید و مسکو تبدیل به شهری آخرالزمانی و ویران‌شده شد. هرچند افراد زیادی در جریان این اتفاق کشته شدند، اما گروهی از انسان‌ها هم در سازه‌های زیرزمینی مترو شهر پناه گرفتند که داستان بازی هم در مورد یکی از همین شخصیت‌ها به اسم آرتیوم است. 

مترو ۲۰۳۳، ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که ارزش تجربه بسیار بالایی به آن می‌دهند و در راس این ویژگی‌ها، می‌توان به مواردی چون اتمسفر آخرالزمانی فوق العاده تاثیرگذار و ترسناک، گیم پلی چالش‌برانگیز و البته داستانی غنی اشاره کرد که خیلی خوب آن حس تلاش برای بقا و زنده ماندن در جهانی آخرالزمانی را به مخاطب منتقل می‌کند. همه‌چیز از طراحی اسلحه‌ها گرفته تا مواردی مثل مکانیک استفاده از ماسک، تحت تاثیر این فضای آخرالزمانی هستند و اگر شما هم از افرادی باشید که سرشان برای گشت و گذار در ویرانه‌های پسا جنگ، آن هم از نوع سرد و تاریک و برفی‌اش درد می‌کند، بدون شک لذت زیادی از مترو ۲۰۳۳ خواهید برد که پس از آن هم می‌توانید سراغ نسخه‌های بعدی مجموعه بروید.

لوگوی بازی Worms WMD

بازی Worms W.M.D

خب پس از یک بازی کاملا جدی و آخر الزمانی، نظرتان در مورد یک بازی بامزه و مفرح چیست؟ این هفته دو بازی این مدلی داریم که اولی، Worms W.M.D محصول سال ۲۰۱۶ و از سری قدیمی Worms است. به شکل خیلی خلاصه و مفید، هدف بازیکنان در نسخه‌های Worms هدایت تیمی از کرم‌ها برای از بین بردن کرم‌های رقیب و دشمن است که نتیجه این تقابل هم می‌شود یک تجربه بسیار بامزه که هم انصافا سرگرم‌کننده است و هم می‌تواند حسابی حال‌تان را خوب کند و خب Worms W.M.D هم از این قاعده مستثنی نیست.

در Worms W.M.D، کماکان آن گیم پلی همیشگی مجموعه را داریم؛ شما می‌توانید در حالت‌های مختلف بازی، تیم خودتان را تشکیل دهید، ظاهرشان را عوض کنید و بعد هم با انواع و اقسام سلاح‌ها و تجهیزاتی که دارید با دشمنان مبارزه کنید. نشانه‌گیری درست و دقیق در بازی بسیار مهم است و البته که باید کمی چاشنی خلاقیت هم به آن اضافه کنید و مثلا می‌توانید به جای هدف قرار دادن کرم دشمن به‌صورت مستقیم، جایی را که روی آن ایستاده خراب کنید تا با سقوط به داخل آب، مرگی حتمی برایش رقم بخورد.

همچنین در Worms W.M.D، مواردی در بازی وجود دارند که تنوع بیش‌تری به گیم پلی می‌دهند و مثلا، می‌توانید از یک سری ماشین‌ها استفاده کنید، در داخل ساختمان‌ها سنگر بگیرید یا از همه مهم‌تر، سلاح‌هایی در حین نبرد بسازید و مثلا بازوکایی با تیرهای مخصوص داشته باشید که جدا از آسیب رساندن به حریف، باعث آتش گرفتن وی هم می‌شوند. Worms W.M.D، بازی است که هم روند جذابی دارد و هم تا دلتان بخواهد بامزه است و به نظرم همین‌ها، دلیل کافی است که سراغش بروید. 

شهر و شخصیت‌ها در بازی Machinarium

بازی Machinarium

استودیو آمانیتا دیزان را می‌توان یکی از بازیسازان متفاوت و صد البته بسیار خلاق دانست که اگر اسمش را فراموش کرده‌اید، باید بگویم که تقریبا یک سال پیش بازی Creaks آن‌ها هم منتشر شد که تجربه بسیار لذت‌بخشی بود. اما در مقاله این هفته، سراغ بازی قدیمی‌تر این استودیو یعنی Machinarium رفتیم که می‌توانید روی انواع پلتفرم‌ها آن را بازی کنید و به‌نوعی می‌توان آن را اولین بازی کامل استودیو دانست؛ هرچند که قبل از Machinarium، چند بازی مبتنی بر مرورگر و کوچک‌تر هم توسط آن‌ها ساخته شده بود. 

Machinarium، یک بازی ماجراجویی اشاره و کلیک است که در جریان آن، هدایت یک ربات بسیار دوست‌داشتنی را برعهده خواهید داشت و باید انواع پازل‌ها را حل کنید؛ پازل‌های بازی که قطعا جزو نقاط قوت اصلی آن هستند، طراحی بسیار خلاقانه‌ای دارند و اگر دلتان می‌خواهد حسابی خودتان را به چالش بکشید و به هر دلیلی تا امروز سراغ Machinarium نرفته‌اید، لحظه‌ای در تجربه آن شک نکنید. اما جدا از پازل‌ها، یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم بازی قطعا طراحی هنری شدیدا چشم‌نواز آن است و بله، با اینکه تقریبا ۱۲ سال از انتشار این اثر گذشته، هنوز می‌توان واژه چشم‌نواز را خیلی راحت برایش به کار کرد. 

در واقع، زیبایی Machinarium آن را تبدیل به آن دسته از بازی‌هایی می‌کند که مثل یک اثر هنری، گذر زمان تاثیری روی زیبایی‌شان نخواهد داشت و هنوز هم می‌توانید غرق محیط پرجزییات بازی شوید که مثل یک تابلوی نقاشی، تماشایی است. 

شخصیت های بازی South Park: The Stick of Truth

بازی South Park: The Stick of Truth

آخرین بازی این هفته و دومین بازی بامزه این هفته هم چیزی نیست جز South Park: The Stick of Truth، ساخته استودیو آبسیدین که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد؛ یک بازی نقش آفرینی در جهان سریال انیمیشنی South Park که هم دقیقا مثل خود سریال طنز بسیار عمیق و خاصی دارد و هم در پس ظاهر بامزه‌اش، یک بازی نقش آفرینی واقعا پرجزییات است. 

در South Park: The Stick of Truth، بازیکنان نقش کاراکتری را برعهده می‌گیرند که در ابتدای بازی می‌توانید کلاسش را انتخاب کنید و پس از آن، در تعامل با شخصیت‌های دیگر جهان بازی و گشت و گذار در محیط شهری آن، داستانی را پیش خواهید برد که از حیث دیوانه‌وار و عجیب بودن، هیچ کم و کاستی ندارد! آنقدر که از موجوداتی مثل زامبی‌ها گرفته تا انواع و اقسام دشمنان دیگر را در بازی داریم و از قضا برای نبرد با آن‌ها، شاهد یک سیستم نسبتا عمیق مبارزه هم هستیم؛ به این صورت که در نوبت خودتان باید از گزینه‌هایی که دارید برای شخصیت‌های تحت کنترل استفاده کنید و دشمنان را از بین ببرید. 

در صورتی که از تجربه South Park: The Stick of Truth لذت بردید، می‌توانید پس از آن هم سراغ نسخه South Park: The Fractured but Whole این مجموعه بروید که آن هم تجربه شدیدا مفرح و بامزه‌ای است و توسط یوبیسافت سن فرانسیسکو ساخته شده است. اگر دلتان هوس یک بازی که بتوانید ساعت‌ها پای آن بخندید کرده، این دو نسخه South Park گزینه‌های بسیار ایده‌آلی هستند. 

در پایان لطفا نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده