// دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

روایت مرگ مجموعه Driver و تبدیل شدن آن به Watch Dogs

در این مقاله قصد داریم از داستان سرنوشت مجموعه درایور و مسیری که آن را به سری جدیدی به‌نام واچ‌داگز تبدیل کرد، بگوییم.

ماجرای تبدیل شدن درایور به واچ‌داگز و ظهور یک مجموعه جدید درحالی که مجموعه قدیمی از بین می‌رود، چیزی است که سرآغاز آن‌ به سال‌های قبل باز می‌گردد (اگر بخواهیم دقیق باشیم باید بگوییم ۱۰ سال). روایات مختلف و مبهمی از این اتفاق وجود دارند و حتی ارتباط مجموعه واچ‌داگز با مجموعه درایور توسط افراد داخلی استودیوهای سازنده، یک چیزی شبیه افسانه محلی خطاب می‌شود. با این‌وجود اگر نگاهی دقیق‌تر به ماجرا بیاندازیم، متوجه رد و آثاری می‌شویم که به ما می‌گویند که چگونه یک مجموعه پرفروش و محبوب توسط یک مجموعه دیگر جایگزین شده است.

این درحالی است که زمانی‌که از استودیو یوبی‌سافت درباره این موضوع سؤال شد،‌ آن‌ها از پاسخ دادن به آن امتناع کردند، اما لائورنت دتوک (Laurent Detoc) رئیس واحد امریکای شمالی این استودیو در جریان مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۳ با وب‌سایت خبری IGN انجام داد، فاش کرد که استودیو سازنده واچ‌داگز درواقع قرار بوده روی ساخت و توسعه یک بازی دیگر کار کند:‌ «آن‌ها در حال کار روی یک موتور بازی رانندگی بودند. ما هم حق امتیاز Driver را در اختیار داشتیم، اما در مقطعی آن موضوع تغییر کرد. این مربوط‌به حداقل سه سال پیش بود. سپس کمی بعدتر پروژه Watch Dogs از برخی کارهایی که روی این موتور بازی رانندگی انجام شده بود،‌ استفاده مجدد کرد.»

رانندگی در شهر در بازی Driver

لذت رانندگی در شهر در بازی اصلی و یه‌یادماندی درایور

آن‌طور که دتوک ماجرا را روایت می‌کند، بازی ابتدا قرار بود کاملا روی رانندگی تمرکز داشته باشد. تا اینکه تیم جدید به سمت یک کارگردان خلاق جدید رفت و پروژه کاملا ریبوت شد. نتیجه یک بازی جهان‌باز شد که در بیشتر بخش‌های آن شخصیت اصلی پیاده در جهان بازی گشت‌وگذار می‌کرد.

او اضافه کرد: «من نمی‌گویم که بازی Driver به Watch Dogs تبدیل شد،‌ چرا که این موضوع حقیقت ندارد. این واقعا چیزی نبود که اتفاق افتاد. چیزی که اتفاق افتاد این بود که آن بازی کنسل شد و بعد از آن بخش‌هایی از آن بازی برای ساخت یک بازی جدید مورد استفاده قرار گرفت.»

البته داستانی که وب‌سایت VG247 به‌دست آورده است، کمی متفاوت است. با گفت‌وگویی که این وب‌سایت به با سه منبع مختلف که یکی از آن‌ها در یوبی‌سافت کار می‌کند، دومی از کارکنان ارشد سابق یوبی‌سافت بوده و سومی هم طراح نسخه اصلی درایور بوده (مارتین ادموندسون؛ Martin Edmondson)، تصویری از یک بازی را رونمایی می‌کند که ورای حق امتیاز مجموعه درایور آرام‌آرام رشد کرد و درنهایت باعث به‌وجود آمدن مجموعه واچ داگزی که امروزه آن را می‌شناسیم، شد.

منبع یوبی‌سافت گفت: «بازی‌ای که با نام واچ‌داگز منتشر شد، ابتدا کار خود را درواقع به‌عنوان دنباله مجموعه درایور آغاز کرد، اما از همان اول از جهات بسیاری مشابه چیزی بود که در محصول نهایی مشاهده کردیم. وقایع بازی در دنیای مدرن اتفاق می‌افتاد، در آن‌ درکنار رانندگی المان‌های پیاده حرکت کردن، پارکور و سیستم مبارزات مختلف وجود داشت که همگی وقایع آن‌ها در یک شهر جهان‌باز بزرگ رخ می‌داد که نکته اصلی بازی تکنولوژی مدرن و توانایی هک کردن بود. پس از گذشت مدتی تلاش برای آوردن این ایده به مجموعه درایور، تصمیم به آن شد که این اثر خود به یک ‌آی‌پی جدید تبدیل شود.»

رانندگی در شهر در بازی درایور سان‌فرانسیسکو

گیم‌پلی بازی درایور: سان‌فرانسیسکو

معمولا یک ناشر از یک بازی حمایت و پشتیبانی می‌کند تا به‌واسطه آن یک مجموعه را بازسازی کند، سپس اگر نتیجه کار موفقیت‌آمیز بود، براساس آن روند ساخت و توسعه را ادامه می‌دهد. اما یوبی‌سافت در آن زمان دو ایده مختلف از چیزی را که قرار بود مجموعه درایور به آن تبدیل شود، دنبال می‌کرد. اولی به هدایت ادموندسون در کشور بریتانیا و استودیو تاریخی مجموعه درایور یعنی Reflections در حال ساخت بود که San Francisco نامیده می‌شد. اثری که هم شجاعانه بود و هم قرار بود نوستالژیک به‌شمار رود. این بازی همانند نسخه اصلی دهه ۹۰ میلادی، شخصیت اصلی را درون خودرو نگه می‌داشت، اما در عین حال ازطریق یک روش جالب به‌نام «Shift» به بازیکنان اجازه می‌داد تا بتوانند بین خودروها جابه‌جا شوند. بازیکنان همانند یک روح از قالب شخصیت اصلی جدا می‌شدند و با پرواز در شهر، دیگر رانندگان را تسخیر می‌کردند و در این بین مکالمه‌ای هم با مسافران خود انجام می‌دادند!

درحالی‌که توسعه نسخه سان‌فرانسیسکو در حال انجام بود، یک تیم تحت نظارت جاناتان مورین (Jonathan Morin) از اعضای سازنده بازی فار کرای 2 در استودیو یوبی‌سافت مونترال استودیو سازنده بازی Assassin's Creed دیدگاه خود را از دنباله درایور داشت. Reflections هیچ دیدی نسبت به داستان نداشت، به‌صورتی‌که شخصیت‌هایی همانند Tanner پلیس‌مخفی، همکار او Jones و شخصیت منفی که شاتگان در دست دارد یعنی Jericho را کنار گذاشت. اگرچه این اولین بازی درایوری نبود که این اتفاق برای آن رخ می‌داد.

دریفت کردن در بازی درایور: سان فرانسیسکو

تیم مونترال یوبی‌سافت برای طراحی سیستم کنترلی خودروهای دموی خود سراغ استودیو Reflections رفت

منبع یوبی‌سافت اشاره کرد: « زمانی‌را به یاد بیاورید که ما شخیصت‌های Tanner و Jones را از بازی Driver: Parallel Lines که نیمی از وقایع آن در دهه ۷۰ و نیمی دیگر در دهه ۲۰۰۰ میلادی رخ می‌داد، خارج کردیم. نسخه سال ۲۰۰۶ مجموعه درایور شامل المان‌های پیاده شدن شخصیت اصلی و تیراندازی به‌سبک مجموعه GTA می‌شد. اگرچه یوبی‌سافت مونترال هیچ‌وقت پیش از این یک بازی درایور نساخته بود، اما تفسیر آن‌ها از اینکه این مجموعه به کدام سمت حرکت کند، ریشه در گذشته این مجموعه داشت.

تیم مونترال به‌شکلی واضحی به تاریخچه چیزی که به درون آن قدم می‌گذاشت، آگاه بود و با سازنده درایور درباره یکی از شاخص‌ترین نکات این بازی یعنی کنترل خودروها مشورت می‌کرد. ادموندسون گفت: «ما روی بازی Driver: San Francisco کار می‌کردیم و به‌یاد می‌آورم که یکی از تهیه‌کنندگان یوبی‌سافت یک نسخه دمو اولیه از بازی‌شان را در اختیار ما قرار داد تا نسبت به آن بازخورد دهیم. در این نسخه دمو هیچ موردی درباره بازی یا مکانیزم‌های هک کردنی که در واچ‌داگز مشاهده می‌کنید، وجود نداشت و گیم‌پلی آن تنها مربوط‌به کنترل مدل‌های خودرو می‌شد.»

نسخه دمو تنها درباره رانندگی در سطح شهر بود. ادموندسون درباره حس خود نسبت به حرکت خودروها نظر می‌داد و به بازیکنان گفته بود که می‌توانست چراغ‌های راهنمایی و دیگر المان‌های جهان بازی را هک کند. او گفت: «چیزی که پیش‌روی ما قرار گرفت در مراحل بسیار بسیار ابتدایی قرار داشت. در حدی که خودروها حتی هنوز به‌درستی تسکچر نخورده بودند.»

راه رفتن در شهر در بازی Driver: Parallel Lines

در بازی Driver: Parallel Lines شما می‌توانستید از خودروی خود پیاده شوید

ادموندسون به‌خاطر ندارد که چیزی از این دمو درنهایت به بازی درایور ختم شد یا نه، اما این را می‌دانست که این نسخه از هیچ‌کدام از کدهای نسخه استودیو Reflections استفاده نکرده بود و درواقع تجربه و مهارت این استودیو در به‌حرکت درآوردن خودروهای عضلانی بود که خودنمایی می‌کرد. پس از آن ادموندسون تمرکز خود را روی پروژه‌اش معطوف کرد و نسخه San Francisco را به مرحله انتشار رساند.

بازی Driver: San Fancisco در سال ۲۰۱۱ منتشر شد که البته نمرات نسبتا خوبی هم دریافت کرد. اما با این وجود این بازی فروش چشم‌گیری نداشت و همین موضوع آغازی بود بر مرگ یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های دنیای بازی‌های ویدیویی. به‌نحوی‌که یکی از کارکنان ارشد سابق استودیو یوبی‌سافت فروش کم بازی سان‌فرانسیسکو را پایان راه مجموعه قلمداد کرد.

او در ادامه گفت که پس از فروش بد سان‌فرانسیسکو، نسخه دمو درایور استودیو یوبی‌سافت مونترال دچار تغییرات مختلف شد و تمرکز آن بیشتر به سمت مواردی از قبیل هک کردن رفت: «آن‌ها کار مربوط‌به خود را انجام دادند و ایو گیلموت (Yves Guillemot) رئیس استودیو یوبی‌سافت را قانع کردند که او می‌تواند به‌جای یک بازی درایور کم‌فروش، نسخه GTA مخصوص به‌خود را داشته باشد.»

موتورسواری ایدن پیرس در واچ‌داگز

همان‌گونه که نسخه جدید پرنس آف پرشیا به اساسینز کرید تبدیل شد، واچ‌داگز هم از ابتدا قرار بود یک نسخه از مجموعه درایور باشد

منبع یوبی‌سافت در مورد زمان‌بندی این وقایع چندان مطمئن نبود و احتمال می‌داد که بازی درایور یوبی‌سافت مونترال قبل از آن‌که San Francisco منتشر شود، به Watch Dogs تبدیل شده بود. اما همگی آن‌ها معتقد بودند که مکانیزم هک کردن همان پایه و اساسی بود که کل مجموعه را به‌سمت جدیدی پیش برد:‌ «این حرکت بازی را از چیزی که حس درایور بدهد، بسیار دور کرد. آن‌ها نمی‌توانستند این طرح مفهومی را با مجموعه درایور جفت و جور کنند.»

هر دو منابع برای توضیح بهتر به نمونه‌ای یکسان اشاره کردند: تبدیل شدن دنباله برنامه‌ریزی ‌شده Prince of Persia به بازی اساسینز کرید که در همین چند سال قبل فرایند آن در همین استودیو به جریان افتاد. کارمند ارشد سابق یوبی‌سافت گفت: «این تنها راه به‌دست آوردن یک IP جدید AAA بود. کار را با یک برند شروع کرده و از بودجه آن برای ساخت یک دمو و یک اسپین‌آف استفاده کنید. واچ داگز درواقع قرار بود درایور باشد، همان‌گونه که بازی Assassin's Creed در ابتدا پرنس آف پرشیا بود.»

منبع یوبی‌سافت گفت که در صنعت بازی‌سازی این یک روش رایج برای شروع به کار سری‌های جدید است: «توسعه‌دهندگان کار کردن بدون محدودیت روی مکانیزم‌ها و تنظیمات جدید را دوست دارند. این تجارت علاقه شدیدی به حاشیه امن ساخت دنباله‌ها و توسعه دنیای یک مجموعه با وجود کاربرانی وفادار دارد. چه حالا و چه در زمان گذشته اگر یک تیم توسعه‌دهنده بتواند مرزهای یک مجموعه را تا دوردست‌ها پیش ببرد و اگر بتواند کاری کند که این تجارت حامی ایده‌های آن‌ها باشد، در نتیجه آن یک مجموعه جدید خلق می‌شود.»

رانندگی در حومه شهر در بازی واچ‌داگز

رانندگی‌ و سیستم کنترل خودرو در بازی واچ‌داگز شما را یاد مجموعه درایور می‌اندازد

درنهایت، این‌گونه شد که Reflections به چیزی بیشتر از یک بازخورد ساده در روند توسعه واچ‌داگز وارد شود. بعدها در جریان توسعه این استودیو طراحی داخلی تمامی ساختمان‌های شهر شیکاگوی جهان‌باز را به‌همراه طراحی هنری خودروهای بازی به‌عهده گرفت. به‌شکلی که آن‌ها به‌طور منظم مراحل مربوط‌به رانندگی بازی را طراحی کردند. در زمان انتشار بازی واچ‌داگز، نظرهای مختلفی نسبت به خودروهای این بازی از جانب منتقدان وارد شد، اما با کمی دقت متوجه می‌شدید که سیستم رانندگی و خودروها شباهت فراوانی به مجموعه درایور دارند.

درواقع وقتی‌که شما بدانید که باید دنبال چه چیزی بگردید، رد و اثر درایور را در جای‌جای واچ‌داگز پیدا می‌کنید. همانند شخصیت تَنِر، ایدن پیرس درحالی‌که هیچ شغلی نداشت، خود را درون اتاق یک مسافرخانه معمولی حبس کرده بود و درعین حال به‌عنوان رانندگی یک سازمان خلاف‌کار زیرزمینی شناخته می‌شد. بیشتر مأموریت‌های بازی شامل تعقیب و گریزهای سرعت‌بالایی می‌شدند که شما در جریان آن‌ها می‌توانستید با هک کردن موانع، خودروهای پلیس‌ها را نابود کنید و به‌دنبال آن شاهد یک تصادف چشم‌گیر صحنه‌آهسته باشید. واچ‌داگز همچنین مراحل مخفی‌کاری با خودرو را که پیش از این مجموعه درایور معرفی کرده بود، بسط داد و بازیکنان را در شرایطی قرار می‌داد تا برای انجام برخی مراحل از کوچه‌های پشتی عبور کنند، در گاراژ مخفی شوند و به‌عنوان راه‌حل نهایی برای رهایی یافتن از مأمورین خودروی خود را خاموش کنند. تمامی این موارد نسبت به ایده‌هایی که در بازی Driver: San Francisco شاهد آن بودیم، بهتر و خوش‌ساخت‌تر پیاده‌سازی شده‌ بودند، اما باز هم باعث نمی‌شوند که ارزش کارهایی که در مجموعه درایور انجام شد، زیر سؤال برود.

مورین تا زمان پایان پروژه به‌عنوان کارگردان خلاق بازی باقی ماند و نقش خود را برای واچ‌داگز 2 در سال ۲۰۱۶ ادامه داد. Reflections هم در ساخت دنباله مجموعه واچ‌داگز دخالت داشت و مسئولیت ساخت مدل‌های کنترل خودروها را به‌عهده داشت.

نرم‌افزار موبایل Driver SF در بازی واچ‌داگز 2

ادای احترام یوبی‌سافت به درایور در بازی واچ‌داگز 2

برای طرفداران درایور طبیعی است که نسبت به واچ‌داگز حس احترام داشته باشند. نزدیک به یک دهه بازی درایور در سکوت کامل قرار داشته و هیچ نشانه‌ای هم از احیای آن وجود نداشته است. درحالی‌که Reflections هنوز درون یوبی‌سافت وجود دارد و در ساخت مدل‌های رانندگی بازی‌هایی همانند Ghost Recon شرکت دارد، از زمان بازی San Francisco همچنان به‌عنوان استودیو اصلی ساخت بازی‌های رانندگی بودجه بالا شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید چند ماه قبل بود که نسخه جدید مجموعه واچ‌داگز در اختیار مخاطبان قرار گرفت و رضایت نسبی منتقدان را جلب کرد.

دنباله مجموعه درایور که درنهایت به واچ‌داگز تبدیل شد، درواقع یک رویداد ناگهانی و اتفاقی بود. از یک سمت فروش San Francisco باعث نابودی مجموعه شد و همین موضوع باعث گردید تا یوبی‌سافت مونترال راهی را پیدا کند تا درایور در قالب دی‌ان‌ای یک بازی جدید با نامی متفاوت به زندگی و حیات خود ادامه دهد. کافی است موبایل مارکوس هالووی (Marcus Holloway) را در واچ‌داگز 2 باز کنید و ببینید که برنامه مرحله تاکسی او «Driver SF» نام دارد. یک ادای احترام شیرین به مجموعه‌ای که شاید از بین رفته باشد، اما همچنان رد و اثر آن در بازی‌های امروزی یوبی‌سافت قابل مشاهده است.

منبع یوبی‌سافت در انتها گفت: «من فکر نمی‌کنم که درایور خیلی محدودکننده باشد. کارهای بسیاری وجود دارد که شما می‌تواند با آن انجام دهید و داستان مختلفی را از جانب آن روایت کنید. اما بازی‌های درایور در بطن خود باید درباره رانندگی باشند. الان زمان خوبی برای یک بازی رانندگی جدید نیست، اما خب کسی از آینده خبر ندارد.»

در انتها نوبت شما کاربران زومجی است که نظر خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید. به‌نظر شما آیا مجموعه درایور به پایان کار خود رسیده است یا هنوز هم انتشار یک نسخه جدید از این مجموعه می‌تواند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند؟


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده