// سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

چرا برای بازی Ratchet & Clank: Rift Apart هیجان زده هستیم؟

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart به‌زودی برای کنسول پلی استیشن 5 سونی عرضه می‌شود تا همه ببینیم که اینسامنیاک گیمز وقتی کاملا روی نسل ۹ متمرکز باشد، چه اثری را تحویل می‌دهد.

اینسامنیاک گیمز به دلایل متفاوت یک استودیو معروف است؛ از بازی‌سازی در سبک‌های گوناگون تا جلو بردن پروژه‌ها با سرعتی کمتر دیده‌شده در وضعیت امروز صنعت ویدیوگیم. ولی خوش‌سابقگی استودیو در تحویل دادن بدون کرانچ و در عین حال پرسرعت پروژه‌ها هم باعث نمی‌شد که بسیاری از افراد باور کنند اینسامنیاک گیمز حدودا ۶ ماه بعد از عرضه‌ی یک ریمستر و یک بازی ۵۰ دلاری جدید، بتواند یک بازی AAA متعلق به نسل ۹ را هم تحویل گیمرها دهد.

کات به امروز و تمام تاکیدهای این استودیو بازی‌سازی قرارگرفته در شهر بربنک ایالت کالیفرنیا کشور آمریکا روی عرضه‌ی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart در تاریخ ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) درست از آب درآمدند. اما چرا رچت و کلنک جدید حداقل از دور یک انحصاری هیجان‌انگیزی برای کنسول پلی استیشن 5 سونی به نظر می‌رسد؟

تماشا در یوتیوب

رچت و کلنک را بدون شک باید یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های انحصاری پلی استیشن دانست. اصلا شاید میان هر سری بازی انحصاری پلی استیشن که از مدت‌ها قبل کلید خورد و هنوز به نفس کشیدن ادامه می‌دهد، مجموعه بازی Ratchet & Clank میان آثار مناسب برای اکثر گروه‌های سنی، با اختلاف محبوب‌ترین باشد. زیرا اکثر فرنچایزهای ویدیوگیمی معروف متعلق به پلی استیشن سونی را بازی‌هایی تشکیل می‌دهند که دست‌کم برای گیمرهای دارای سن ۱۶ سال به بالا ساخته شده‌اند.

بااین‌حال موفقیت مالی بسیار عظیم بازی Marvel's Spider-Man کاری کرد که عده‌ای بگویند شاید اینسامنیاک گیمز برای چند سال به‌صورت کامل تمام بازی‌های دیگر خود را کنار بگذارد و فقط روی مرد عنکبوتی متمرکز شود. اما خوش‌بختانه به نظر می‌رسد که استودیو مورد بحث به مانند همیشه می‌خواهد طیف گسترده‌ای از بازی‌های ویدیویی را بسازد؛ تا در پلی استیشن 5 هم فقط به اسپایدرمن محدود نشود. اعضای اینسامنیاک گیمز می‌خواهند با بازی Ratchet & Clank: Rift Apart چند هدف را با یک تیر بزنند.

ریوت، شخصیت دختر بازی Ratchet & Clank: Rift Apart در حال صحبت با کلنک

یکی از بزرگ‌ترین قدم‌هایی که استودیو با بازی Ratchet & Clank: Rift Apart برمی‌دارد، افزایش تسلط روی استفاده‌ی صحیح از قابلیت‌های کنسول جدید است. اینسامنیاک گیمز با بازی Marvel's Spider-Man: Miles Morales و بازی Marvel's Spider-Man Remastered موفق به آشنایی بیشتر با سخت‌افزار و نرم‌افزار پلی استیشن 5 شد. اما بازی رچت اند کلنک: ریفت اپارت نخستین اثر استودیو به شمار می‌آید که به شکل کاملا اختصاصی برای کنسول نسل ۹ سونی عرضه می‌شود. در نتیجه این‌جا اینسامنیاک گیمز به استفاده‌ی بیشتر از تکنولوژی‌های مربوط‌به ماشین لرنینگ و ری تریسینگ می‌پردازد.

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart استودیو اینسامنیاک گیمز با توجه تمام‌وکمال به نسل ۹ کنسول‌های بازی‌های ویدیویی ساخته شد

البته که استودیو اینسامنیاک گیمز مانور زیادی هم روی SSD بسیار پرسرعت پلی استیشن 5 داد. جابه‌جایی بسیار پرسرعت میان دنیاهای متفاوت صرفا یک المان نمایشی نیست. بلکه روی داستان‌گویی، طراحی مرحله و گرافیک هنری بازی Ratchet & Clank: Rift Apart نیز تاثیر می‌گذارد. زیرا از همان ابتدا در مرکز توجه سازندگان قرار داشت و اصلا قصه‌ی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart با محوریت سلاحی جلو می‌رود که راه‌های ورود به جهان‌های موازی را باز می‌کند.

پس مثلا چند باس‌فایت با این دید طراحی شده‌اند که قرار است داخل محیط‌هایی متفاوت جلو بروند. از آن سو وجود این همه محیط متفاوت باعث می‌شود که سازندگان وقت زیادی روی برقراری تناسب بین سلاح‌های مختلف، نحوه‌ی حمله‌ی دشمن‌ها و چینش اجسام متفاوت در نقاط مختلف هر محیط بگذارند. تازه وجود دنیاهای موازی نیز کاری می‌کند که بعضا چند نسخه از یک جهان را داخل بازی ببینیم؛ نکته‌ای که چالش‌های مخصوص به خود را برای تیم طراحی بصری بازی به وجود آورد.

ریوت در حال حمله به دشمن با سلاح بزرگ میان آتش در بازی رچت اند کلنک ریفت اپارت استودیو اینسامنیاک گیمز

از این نظر شاید ساخته‌ی جدید اینسامنیاک گیمز محصول کم‌وبیش منحصربه‌فردی به نظر بیاید. نباید انکار کرد که معمولا طی یک سال بعد از عرضه‌ی کنسول‌های جدید معمولا شاهد بازی‌های Cross-Gen (عرضه‌شده برای دو نسل متفاوت) هستیم. این وسط آن بازی‌هایی که با تمرکز روی نسل جدید ساخته شده‌اند نیز بارها در دو گروه آثار شبیه به Tech Demoها و محصولات نسبتا کوچک ساخته‌شده با آزمایش‌گرایی طبقه‌بندی می‌شوند؛ بازی‌هایی که به ترتیب یا صرفا برای به رخ کشیدن قابلیت‌های فنی ساخته شدند یا در کسب ستایش‌های جدی و جلب توجه تعداد زیادی از گیمرها شکست می‌خورند.

طی یک سال نخست عرضه‌ی کنسول‌ها کمتر می‌بینیم که یک بازی AAA کامل با تمرکز مطلق روی نسل جدید تقدیم گیمرها شود و قصد سرگرم کردن بسیاری از آن‌ها را داشته باشد. به همین خاطر اگر واقعا بازی Ratchet & Clank: Rift Apart از جوانب گوناگون تبدیل به یک ویدیوگیم بسیار موفق شود، اینسامنیاک گیمز بیش‌ازپیش هیجان‌انگیز جلوه خواهد کرد.

تیم سازنده فارغ از جذابیت‌های دوال‌سنس (دسته PS5)، بهره‌برداری از قابلیت‌های گرافیکی و استفاده‌ی قابل‌توجه از سرعت SSD به تک‌تک قابلیت‌های دیگر کنسول هم فکر کرده است. برای نمونه در عین آن که حجم خود بازی Ratchet & Clank: Rift Apart کمتر از ۴۳ گیگ و کاملا قابل قبول به نظر می‌آید، اینسامنیاک گیمز با استفاده‌ی بیشتر از پشتیبانی پلی استیشن 5 از فشرده‌سازی کراکن موفق شد حجم فایل نصبی محصول را تا ۳۳.۶ گیگ پایین بیاورد؛ به این هدف که بازیکن‌ها سریع‌تر و راحت‌تر بازی رچت و کلنک: ریفت اپارت را از پلی استیشن استور دانلود و نصب کنند.

ریوت در مقابل هیولا شاخ دار بزرگ رچت و کلنک ریفت اپارت، بازی انحصاری پلی استیشن 5 سونی

اما چگونه می‌توان قسمتی جدید از یک سری بازی قدیمی و محبوب را به درستی روی کنسول جدید عرضه کرد؟ مسئله این‌جا است که اگر با یک بازی آغازکننده‌ی مجموعه‌ای جدید روبه‌رو بودیم، پاراگراف‌های قبلی به‌تنهایی توضیح می‌دادند که اینسامنیاک گیمز دقیقا چگونه می‌تواند در راضی کردن بسیاری از گیمرها موفق باشد. ولی رچت و کلنک قسمتی از تاریخ پلی استیشن را تشکیل می‌دهد. در نتیجه رچت اند کلنک ریفت اپارت باید برای گروه‌های متفاوتی از گیمرها کار کند؛ از طرفدارهای قدیمی که تک‌تک قسمت‌های مجموعه بازی Ratchet & Clank را به‌صورت کامل تجربه کردند تا گیمرهایی که بعضا برای اولین‌بار در این نسل سراغ خرید یک کنسول بازی می‌روند.

سلایق متفاوتی باید پوشش داده شوند. زیرا قرار نیست همه با شناخت یکسان از مجموعه سراغ بازی Ratchet & Clank: Rift Apart بروند. اینسامنیاک گیمز هسته‌ی اصلی بازی را به شکلی ساخت که هر کسی آن را بفهمد. از مکانیزم‌های گیم‌پلی با تک‌تک عناصر داستانی انقدر خوب در همین نسخه توضیح داده می‌شوند که بدون داشتن هیچ پیش‌نیازی بتوان از بازی Ratchet & Clank: Rift Apart لذت برد.

در عین حال هرچه‌قدر که بیشتر بدانید، بیشتر هم لذت می‌برید؛ بسیاری از محیط‌ها، سلاح‌ها، موجودات متفاوت و ایستراگ‌ها را می‌شناسید. بیشتر به عمق شخصیت‌پردازی برخی از کاراکترها و چگونگی ارتباط پیدا کردن جهان‌های موازی حاضر در مجموعه بازی Ratchet & Clank: Rift Apart پی می‌برید. در نتیجه بدون آن که گیمرهای جدید احساس تنبیه شدن به خاطر عدم آشنایی کامل با سری بازی رچت و کلنک را داشته باشند، طرفدارهای پروپاقرص قدیمی با گشت‌وگذار در نقطه به نقطه‌ی بازی و توجه به تمامی جزئیات، انقدر از مواجهه با تک‌تک ارجاعات به گذشته لذت می‌برند که احتمالا احساس دریافت پاداش را دارند.

آپدیت PS5 بازی Ratchet and Clank

توجه به گذشته و آینده به شکل همزمان در انواع‌واقسام عناصر سازنده‌ی بازی هم به چشم می‌خورد. سلاح‌های قدیمی و سلاح‌های جدید درکنار سیاره‌های پیش‌تر دیده‌شده در رچت و کلنک و سیاره‌های تازه تنها برخی از نمونه‌های موجود برای اثبات ادعای اینسامنیاک گیمز مبنی بر در نظر داشتن گیمرهای مختلف به شمار می‌آیند. اصلا یکی از شخصیت‌های قابل بازی در رچت و کلنک جدید، کاراکتری نیست جز ریوت (Rivet)؛ یک لامبکس (نوعی گربه‌ی دوپا انسان‌نما) دختر که با بازی Ratchet & Clank: Rift Apart قدم به این مجموعه می‌گذارد. اما حضور او باعث نشد که این بازی جدید به‌شدت به رچت، کلنک، دکتر نفاریوس و شخصیت‌های آشنای دیگر توجه نداشته باشد.

سازندگان بازی رچت و کلنک: ریفت اپارت وقت زیادی را صرف توجه درست به نیازها و خواسته‌های انواع‌واقسام گیمرها کرده‌اند

نگرش مورد اشاره که می‌خواهد به حداکثر گیمرها توجه داشته باشد، در بخش‌های دیگر بازی نیز به چشم می‌خورد. مثلا بازی Ratchet & Clank: Rift Apart از بیشترین امکانات Accessibility میان تک‌تک ساخته‌های اینسامنیاک گیمز تا به امروز پشتیبانی می‌کند؛ گزینه‌های قابل شخصی‌سازی پرتعداد که به گیمرهای محترم دارای محدودیت‌های جسمی گوناگون و شرایط خاص، شانس بزرگی برای لذت بردن از رچت اند کلنک ریفت اپارت می‌دهند.

بازیکن‌هایی که به‌دنبال تجربه‌ای نه‌چندان سخت هستند، فرصت غرق شدن در لذت بردن از بخش به بخش محتوای حاضر در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart را خواهند داشت و حتی با یک دور تجربه‌ی کامل و بادقت، شاید تروفی پلاتینیوم بازی جدید اینسامنیاک گیمز را نیز کسب کنند. در همین حین آن بازیکن‌ها که به‌دنبال چالش می‌گردند، به‌لطف سخت‌ترین درجه‌ی سختی و سپس درجه‌ای حتی سخت‌تر از آن در نیوگیم‌پلاس می‌توانند خود را شدیدا تحت فشار بگذارند؛ تا مدام مجبور به نشان دادن سریع‌ترین واکنش‌ها و استفاده‌ی کاملا فکرشده و دقیق از تک‌تک سلاح‌ها و ابزار موجود در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart باشند.

سلاح Pixelizer و زره Carbonox دربازی Ratchet and Clank: Rift Apart

گیمرها وقتی به صحبت راجع به بازی Ratchet & Clank: Rift Apart اینسامنیاک گیمز می‌پردازند، بیشتر از گرافیک هنری و گرافیک فنی آن می‌گویند که در ترکیب با یکدیگر موفق به خلق تصاویری شبیه به انیمیشن‌های استودیوهای دیزنی و پیکسار شدند. ولی در نگاه اینسامنیاک گیمز آن بخش ظاهری صرفا حکم رنگ‌آمیزی عالی برای یک نقاشی پرشده از طراحی‌های مثال‌زدنی را دارد. به همین دلیل بازی جدید رچت و کلنک می‌تواند تبدیل به محصولی جدی‌تر از یک دموی تکنیکی چشم‌نواز شود.

البته که جلوه‌ی تصویری بازی هم بسیار مهم است و روی تجربه‌ی کاربر تاثیر می‌گذارد. بسیاری از افرادی که صنعت ویدیوگیم را از دور دنبال می‌کنند، شاید صرفا شباهت بصری انکارناپذیر بازی Ratchet & Clank: Rift Apart به انیمیشن‌های پرخرج بزرگ‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی سینمایی در هالیوود را حاصل پیشرفت تکنولوژی بدانند. ولی واقعیت انصافا عجیب به نظر می‌رسد.

انیمیشن‌های سینمایی بزرگ پس از ساخته شدن روی سیستم‌های قوی، با قدرتمندترین کامپیوترها و یک بار برای همیشه خروجی گرفته می‌شوند. تازه آن‌ها فیلم هستند و قرار نیست تعامل مخاطب با شخصیت و محیط را نشان بدهند. اما این‌جا کنسول پلی استیشن 5 باید فریم به فریم بازی در حال اجرا را در لحظه خروجی بدهد. مقایسه شدن تصاویر انیمیشنی Real Time (در حال Render گرفته شدن در لحظه) اینسامنیاک گیمز با انیمیشن‌های غیرتعاملی خروجی گرفته‌شده از قبل روی قوی‌ترین کامپیوترها به‌تنهایی نشان می‌دهد که استودیو بازی‌سازی مورد بحث به چه توانایی تکنیکی انکارناپذیری دست یافته است.

راستی شما می‌توانید این بازی جدید PS5 را با رزولوشن 4K، فریم‌ریت ۳۰ و ری تریسینگ یا رزولوشن 4K و فریم‌ریت ۶۰ اجرا کنید. هرچند باتوجه‌به اتفاقی که برای نسخه‌ی نسل ۹ بازی مرد عنکبوتی مایلز مورالز رخ داد، تعجبی ندارد اگر اینسامنیاک گیمز با یک آپدیت فرصت انتخاب یک گزینه‌ی گرافیکی دیگر را هم به گیمرها بدهد؛ گزینه‌ای که با کاهش رزولوشن اصلی هم فریم‌ریت را روی عدد ۶۰ نگه می‌دارد و هم ری تریسینگ را روشن می‌کند.

رچت در حال کار با سلاح Enforcer در بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

پیش‌نمایش‌های منتشرشده توسط رسانه‌های مختلف خبر از این می‌دهند که احتمالا بازی Ratchet & Clank: Rift Apart صرفا بزرگ‌تر از بازی Ratchet & Clank سال ۲۰۱۶ نیست. بلکه قصه‌گوتر از آن هم ظاهر می‌شود.

رسانه‌های گوناگون همچون پوش اسکوئر و گیم اسپات از این می‌گویند که چه‌طور رچت اند کلنک ریفت اپارت هم ست‌پیس‌هایی به مراتب شلوغ‌تر از قبل دارد که انگار از دل سری بازی آنچارتد بیرون آمده‌اند و هم میان این همه شلوغی فرصت لازم برای روایت درست قصه، ارائه‌ی شوخی‌ها و شخصیت‌پردازی احساسی کاراکترها به کمک مواردی همچون دیالوگ‌نویسی درست را پیدا می‌کند. هرچند باید تا تجربه‌ی کامل محصول نهایی صبر کرد و فهمید که آیا نکات مثبت مورد اشاره واقعا در اکثر لحظات بازی Ratchet & Clank: Rift Apart پیدا می‌شوند یا صرفا محدود به دقایق بررسی‌شده در پیش‌نمایش‌های رسمی هستند.

لامبکس ناشناس در بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با سلاح سرد جذاب در دنیای سایبرپانکی چشم نواز

صنعت بازی‌های ویدیویی به قدری سخت‌گیر است که بسیاری از مجموعه‌ها را به شکلی تلخ برای همیشه تغییر داد و تعداد قابل توجهی از آن‌ها را نیز نابود کرد. در نتیجه میان تعریف رسانه‌ها از شخصیت‌های فرعی متعدد و صحبت‌های سازندگان راجع به جزئیات فراوان مقاومت تریگرها و لرزش دوال‌سنس، شاید بیشتر از هر نکته‌ی دیگر همان توجه به انواع‌واقسام گیمرها به چشم بیاید؛ این واقعیت که رچت و کلنک پیشرفت کرد، هویت خود را دور نیانداخت و هنوز به زندگی ادامه می‌دهد.

رچت و کلنک جدید پرشده از انواع‌واقسام تازگی‌ها است تا ببینیم اینسامنیاک گیمز قصد قدرت‌نمایی در نسل ۹ به کمک سخت‌افزار و نرم‌افزار قوی‌تر را دارد. ولی میان این همه رنگ‌ولعاب چشم‌نواز و صداگذاری‌هایی که از غرق‌کنندگی و باورپذیری آن‌ها شنیده‌ایم، بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart این است که همچنان «رچت و کلنک» است؛ از گیم‌پلی پرشده از جابه‌جایی و شلیک تا همکاری و دوستی یک گربه‌ی بسیار خاص با رباتی کوچک و دوست‌داشتنی که البته بالاخره بدن او به بهترین شکل ممکن از قابلیت نمایش دقیق بازتاب نور با ری تریسینگ برخوردار شد!


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده