نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از بتمن تا شبیه ساز مدیریت زندان

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، هم نسخه‌ای محبوب از بتمن را داریم و هم سه بازی جذاب دیگر معرفی کرده‌ایم. همراه زومجی باشید.

به رسم چهارشنبه‌ها، قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم را آماده کرده و سراغ چهار بازی مختلف رفته‌ایم. طبق معمول بازی‌ها با در نظر گرفتن حداکثر تنوع ممکن انتخاب شده‌اند تا هر سلیقه‌ای، اثری برای تجربه از بین آن‌ها انتخاب کند. پس در ادامه با چهاردهمین قسمت از این مقاله‌ها همراه زومجی باشید. 

بتمن و جوکر در تیمارستان آرکام

بازی Batman: Arkham Asylum

بدون شک مجموعه بتمن استودیو راک‌استدی، جزو بهترین و خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های مرتبط با کاراکتر شدیدا محبوب بتمن است که Batman: Arkham Asylum، محصول سال ۲۰۰۹، اولین نسخه آن به‌حساب می‌آید؛ بازی که انقدر موفق و با‌کیفیت بود که توانست نمره متای ۹۱ (نسخه پی‌سی) را کسب کند و حتی در جوایزی چون بفتا، بهترین بازی سال انتخاب شود. از همه این‌ها مهم‌تر هم اینکه با وجود گذشت ۱۲ سال از انتشار بازی، این نسخه بتمن هنوز هم ارزش تجربه بالایی دارد. 

همانطور که از اسم بازی هم مشخص است، وقایع این نسخه بتمن با تیمارستان آرکام مرتبط می‌شود و در روایتی که برگرفته از کمیک‌ها است، در آن شاهد تقابل بتمن با تهدید‌های مختلفی هستیم که در راس آن، جوکر قرار دارد. در وصف کیفیت بالای Batman: Arkham Asylum و اینکه چرا این بازی انقدر موفق بوده، نیازمند مقاله بسیار مفصل‌تری هستیم ولی خب همین بس که استودیو راک‌استدی، دقیقا آن تصویری از بتمن را در بازی به‌تصویر کشید که کاملا مناسب مدیوم ویدیو گیم بود و با شناختی کامل از این شخصیت ارائه می‌شد. در نتیجه، مبارزات بازی هنوز هم شدیدا جذاب هستند، استفاده از ابزار‌های مختلف بتمن لذت زیادی به گیمر منتقل می‌کنند و ریتم کلی بازی هم آنقدر مناسب است که از ابتدا تا انتهای بازی، مخاطب را سرگرم نگه می‌داد. 

پس اگر دلتان برای بتمن تنگ شده، Batman: Arkham Asylum تجدید خاطره جذابی خواهد بود و اگر هم به هر دلیلی تا امروز سراغ بازی نرفته‌اید، مطمئن باشید که اثر شدیدا ارزشمندی را از دست داده‌اید. 

زندانیان در بازی Prison Architect

بازی Prison Architect

بازی‌های شبیه‌ساز طرفداران زیادی دارند و انصافا هم آثار این سبک، می‌توانند گاهی شدیدا اعتیادآور باشند و برای ساعت‌های طولانی مخاطب را سرگرم کنند. به همین دلیل هم هر از گاهی در این مقالات سراغ بازی‌های این سبک هم می‌رویم که Prison Architect هم یکی از همین بازی‌ها است؛ اثری که شما را در نقش مدیر یک زندان قرار می‌دهد. 

بازی Prison Architect، اولین بار در سال ۲۰۱۲ به شکل دسترسی زودهنگام در دسترس قرار گرفت و نسخه نهایی آن هم سال ۲۰۱۵ منتشر شد. در بازی، بازیکن نقش مدیری را ایفا می‌کند که توسط یک سازمان برای ساخت و مدیریت زندان استخدام می‌شود و از اینجا به‌ بعد، می‌توانید زندان خودتان را بسازید و به شیوه‌ای که می‌خواهید آن را مدیریت کنید. به‌عنوان اثری شبیه‌ساز، Prison Architect تعادل خیلی خوبی بین ارائه یک تجربه فان و سرگرم‌کننده و پرجزییات ایجاد کرده است. در نتیجه حتی اگر خیلی تجربه بازی‌های مشابه را هم نداشته باشید، می‌توانید مکانیک‌های بازی را راحت یاد بگیرید و از تجربه آن لذت زیادی ببرید. 

Prison Architect روی پلتفرم‌های مختلفی، از جمله موبایل هم در دسترس است و تا امروز بسته‌های الحاقی متنوعی هم برای بازی منتشر شده است. با این حال پیشنهاد می‌کنم اول نسخه اصلی را تجربه کنید و در صورتی که آن را دوست داشتید،‌ به مرور سراغ محتویات اضافی بازی هم بروید. 

لوگوی بازی ترسناک SOMA

بازی SOMA

استودیو فیرکشنال گیمز، کارنامه خوبی از خودش در ساخت بازی‌های ترسناک به‌جا گذاشته و مثلا مجموعه Amnesia را از آن‌ها داریم که نسخه Rebirth آن چندی پیش منتشر شد. اما بازی که امروز از این استودیو سراغش رفتیم، اثری محصول سال ۲۰۱۵ به نام SOMA است. یک بازی ترسناک ارزشمند که برای طرفداران این سبک، تجربه‌ محبوبی به‌حساب می‌آید. 

SOMA بازیکنان را به مکانی در زیرِ آب می‌برد که با نام PATHOS-II شناخته می‌شود؛ یک مکان تحقیقاتی که در آن، اوضاع چندان نرمالی حاکم نیست و پس از اینکه بازیکن کنترل شخصیت اصلی را برعهده می‌گیرد، باید به رمز و راز‌های این فضا پی ببرد. SOMA بیش‌تر از آنکه اثری با ترس‌های لحظه‌ای و به طور دقیق‌تر متمرکز بر جامپ اسکر‌ها باشد، تمرکز خیلی زیادی روی ترس روانی دارد و البته که هر از گاهی بازیکن را با تهدید‌هایی هم روبه‌رو می‌کند که امکان شکست و مرگ در آن‌ها وجود دارد. یکی از مواردی که کنار غنی بودن حس ترس بازی SOMA را جذاب کرده، دنیای مرموز بازی است که به مرور می‌توانید با مدارکی که در جای جای آن قرار گرفته‌اند، به راز‌هایش پی ببرید و انصافا هم داستان کلی بازی آنقدر ارزشمند است که این کار را به تجربه‌ای لذت‌بخش برای مخاطب تبدیل کند. 

SOMA از آن دست بازی‌های ترسناکی است که برای القای ترس، خیلی روی مواردی مثل خشونت شدید یا موارد مشابه تمرکز نکرده ولی هنوز هم می‌توان با تمام وجود ترس را در آن حس کرد. پس اگر به آثار ژانر وحشت علاقه دارید، این ساخته فیرکشنال گیمز گزینه مناسبی برای تجربه است. 

دو کاراگاه بالای سر جسد در Thimbleweed Park

بازی Thimbleweed Park

بله، شاید بازی‌های ادونچر کلاسیک این روز‌ها دیگر خیلی در بین بازیسازان پرطرفدار نباشند و آثار زیادی در این سبک ساخته نشود، ولی قطعا هنوز هم کاربرانی هستند که یا به واسطه خاطرات خوشی که با اثر طلایی آثار این سبک در دوران اوج استودیو‌هایی چون لوکاس آرتس دارند هنوز هم عاشق آن هستند یا حتی کاربران کم سن و سالی که کلا از حل کردن پازل و معما در این بازی‌ها لذت می‌برند. قطعا به مرور سراغ بازی‌های ارزشمند کلاسیک این سبک هم خواهیم رفت اما برای امروز، بازی Thimbleweed Park را انتخاب کرده‌ایم که توسط ران گیلبرت و گری وینیک ساخته شده است؛ بازیسازانی که در کنار افرادی چون تیم شیفر، روی آثار ادونچر اشاره و کلیک خاطره‌انگیزی کار کرده‌اند. 

Thimbleweed Park که به‌نوعی یک دنباله معنوی برای آثاری چون Maniac Mansion هم به‌حساب می‌آید، بازیکنان را به شهری هم‌اسم بازی می‌برد که در آن یک قتل رخ داده و ماموران FBI به‌دنبال پیدا کردن قاتل و حل راز آن هستند. داستان بازی، پیچیدگی‌های زیادی دارد که هم این قضیه جذابش می‌کند و هم اینکه در کنار این پیچیدگی‌ها، آن طنز خاص بازی‌های لوکاس آرتس در این اثر هم دیده می‌شود. از نظر گیم‌پلی، بازی شدیدا به آثار کلاسیک اشاره و کلیک وفادار است و از یک سیستم فعل‌محور هم بهره می‌برد که مثلا به‌لطف آن می‌توانید با ترکیب افعالی چون صحبت کردن، برداشتن و ... با موارد مختلف بازی را پیش ببرید. 

معما‌های جذاب و گاهی هم حسابی پیچیده و همینطور حضور شخصیت‌های مختلف در بازی و گرافیک هنری چشم‌نواز، از دیگر مواردی هستند که Thimbleweed Park را به بازی خوبی در سبک ماجرایی تبدیل می‌کنند. 

نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده