نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۶

سوپر لیگ اروپا و تاثیر آن روی بازی های ویدیویی فوتبالی [بروزرسانی]

برگزاری سوپر لیگ اروپا که توسط ۱۲ باشگاه بزرگ قاره سبز مطرح شده، تاثیرات زیادی روی ورزش فوتبال خواهد داشت. اما آیا این مسابقات، روی بازی‌های فوتبالی هم تأثیرگذار خواهد بود؟ همراه زومجی باشید.

بروزرسانی ساعت ۵ بامداد ۱ اردیبهشتپس از کناره‌گیری ۶ باشگاه انگلیسی از سوپر لیگ اروپا، این لیگ با انتشار بیانیه‌ای تصمیم باشگاه‌های مذکور را به دلیل فشار‌های وارد‌شده به آن‌ها دانست و تاکید کرد که هیچ اقدام غیرقانونی در کل صورت نگرفته است. با این حال کل فرایند برگزاری مسابقات در حال بازنگری است. بر اساس این بیانیه، سوپر لیگ اروپا حداقل فعلا به حالت تعلیق درآمده و بسته به اینکه آیا باشگاه‌های مرتبط با آن جریمه‌ای دریافت خواهند کرد یا خیر، این قضیه ممکن است روی بازی‌های فیفا ۲۲ و PES 22 هم تاثیر بگذارد یا اینکه اتفاق خاصی رخ ندهد. در صورتی که جزییات بیش‌تر و رسمی‌تری منتشر شود، این مطلب ممکن است بروزرسانی‌های بیش‌تری هم داشته باشد.

متن اصلی مقاله: برای علاقه‌مندان به فوتبال، مهم‌ترین خبر این روز‌ها سوپر لیگ اروپا است. مسابقاتی که ایده آن از مدت‌ها پیش مطرح بود ولی به‌نظر می‌رسد که کم کم این قضیه در حال تبدیل شدن به واقعیتی است که می‌تواند تاثیرات خیلی زیاد و حتی شاید در برخی جنبه‌ها غیرقابل تغییری روی ورزش فوتبال در اروپا بگذارد. اما این تاثیرات، فقط هم محدود به فوتبال نخواهند بود و قطعا هر چیزی که به‌نوعی مرتبط با یا متاثر از این ورزش باشد، دست‌خوش اتفاقاتی خواهد شد. یکی از این موارد هم چیزی نیست جز بازی‌های ویدیویی و به‌طور دقیق‌تر، سری بازی‌های فوتبالی مثل فیفا، PES یا حتی Football Manager که تغییرات احتمالی ناشی از برگزاری سوپر لیگ، می‌تواند روی آن‌ها هم تأثیرگذار باشد. پس در حالی که فعلا شایعه‌های مختلفی از حضور یا عدم حضور تیم‌ها در این مسابقات مطرح می‌شود و حتی بحث خروج برخی از آن‌ها مثل منچستر سیتی رسمی هم به‌نظر می‌رسد، بد نیست تا ما هم کمی در این موضوع دقیق‌تر شویم و ببینیم که با درنظرگرفتن احتمالات مختلف، چه اتفاقی ممکن است برای بازی‌های فوتبالی رخ بدهد.

لوگوی میلان در سوپر لیگ اروپا

سوپر لیگ اروپا چیست و چه اهمیتی برای بازی‌های ویدیویی دارد؟

ایده برگزاری شکل جدیدی از مسابقات فوتبال، از سال‌های گذشته مطرح بود و افراد فعال در این حوزه، از مربیان گرفته تا بازیکنان و مدیران اظهار‌نظر‌های مخالف و موافقی با آن داشتند. اما در تاریخ ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) بود که رسما ۱۲ باشگاه بزرگ اروپایی، سوپر لیگ اروپا را معرفی کردند که اگر به فوتبال و اخبار مرتبط با آن علاقه داشته باشید، قطعا در جریان هستید که چقدر این قضیه سروصدا کرده است. خیلی وارد جزییات خود سوپر لیگ نخواهیم شد تا مطلب‌مان از موضوع اصلی‌اش فاصله نگیرد اما در این حد اشاره کنیم که ۱۲ تیم اصلی این مسابقات در حال حاضر، میلان، اینتر، یوونتوس از ایتالیا، منچستر یونایتد، چلسی، لیورپول، منچستر سیتی، آرسنال و تاتنهام از انگلیسی و بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکو مادرید از اسپانیا هستند. 

درکنار این ۱۲ تیم که پایه‌گذاران مسابقات هستند و البته گفته می‌شود ایده اصلی توسط چهار باشگاه رئال مادرید، میلان، منچستر یونایتد و یوونتوس مطرح شده، مسئولان مسابقات در نظر دارند تیم‌های اصلی را به ۱۵ عدد برسانند و ۵ تیم هم به شکل متغیر در مسابقات حاضر شوند و بسته به عملکردشان در لیگ‌های داخلی مجوز ورود به مسابقات را به‌دست بیاورند. پس از اعلام خبر رسمی برگزاری سوپر لیگ، شاهد واکنش‌های مختلفی نسبت به آن بودیم؛ از طرفی مثلا فلورنتینو پرز به‌عنوان مدیر اصلی این تورنومنت و رئیس باشگاه رئال مادرید، در صحبت‌هایی که داشت سوپر لیگ را راهی برای احیای مجدد فوتبال دانست که به‌خاطر درآمدزایی بالا برای باشگاه‌های شرکت‌کننده، وضعیت مالی بد آن‌ها را که در اثر مشکلات ناشی از شیوع کرونا و عدم حضور تماشاگران بدتر هم شده، بهبود خواهد بخشید و همین قضیه هم باعث می‌شود تا این باشگاه‌های بزرگ، بتوانند با خرید بازیکنان باشگاه‌های دیگر با قیمت‌های گران‌تر به وضعیت مالی آن‌ها هم کمک کنند. 

اعتراض تماشاگران به سوپر لیگ اروپا

پرز همچنین در صحبت‌هایش اعلام کرد که تیم‌های حاضر در سوپر لیگ مشکلی با حضور در لیگ‌های داخلی کشور‌هایشان ندارند و بازیکنان این باشگاه‌ها هم نباید حق حضور در مسابقات ملی با تیم کشور‌هایشان را از دست بدهند. اما خب این دیدگاه، چیزی نیست که مسئولان یوفا، فیفا یا حتی لیگ‌های داخلی کشور‌های مرتبط با آن موافق باشند؛ به طوریکه حداقل تا الان، بازخورد‌های منفی به اقدام این باشگاه‌ها به مراتب بیشتر بوده است و از بازیکنان مطرحی چون دیوید بکهام گرفته تا مسئولان یوفا و فیفا، این مسابقات را اقدامی برعلیه عدالت فوتبال دانسته‌اند که درنهایت آن جنبه رقابتی و شگفتی‌های فوتبال را از بین خواهد برد. 

مقامات یوفا و فیفا حتی تهدید‌هایی هم علیه این باشگاه‌ها داشته‌اند که این جنبه مخصوصا در مورد تاثیر این مسابقات روی بازی‌های ویدیویی مهم است. این تهدید‌ها شامل مواردی چون حذف این تیم‌ها از لیگ‌های داخلی، ممنوعیت حضور بازیکنان این تیم‌ها در تیم‌های ملی‌شان در مسابقاتی چون جام جهانی و یورو و همینطور جریمه‌های مختلف است. پس با درنظرگرفتن تمام این جنبه‌ها، به‌سراغ بازی‌های فیفا و PES برویم و ببینیم که با هر احتمال ممکن، چه اتفاقاتی ممکن است در این بازی‌ها رخ بدهد.

مسابقه لیورپول و منچستر سیتی در فیفا ۲۱

تاثیر سوپر لیگ اروپا روی بازی فیفا ۲۲

سری فیفا به‌عنوان یکی از دو بازی شبیه‌ساز ورزش فوتبال، هر سال تبلیغ زیادی روی محتوای لایسنس‌شده خودش می‌کند که خب در مقایسه با سری PES، همیشه هم از این نظر برتری داشته است. اما این برتری از چه طریقی حاصل شده است؟ یکی از اولین صفحه‌هایی که در هر نسخه از فیفا مشاهده می‌کنیم، نوشته‌هایی درکنار لوگوی FIFA است که نشان می‌دهد این بازی، با لایسنس رسمی فیفا (به‌معنی فدراسیون جهانی فوتبال و نه اسم بازی) ساخته شده و در ادامه هم می‌خوانیم که استفاده از بازیکنانی با اسم و ظاهر واقعی، با مجوز FIFPro صورت گرفته است. با فدراسیون جهانی فوتبال که خب طبیعتا همگی آشنا هستیم اما این وسط، FIFPro چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر خاطرتان باشد، چند وقت پیش زلاتان ابراهیموویچ، بازیکن فعلی باشگاه میلان، با انتقاد از سری بازی فیفا به‌خاطر استفاده از چهره و کلا حضور او در بازی و کسب درآمد ازطریق آن، جنجالی به پا کرد که توسط مینو رایولا، مدیر برنامه‌های این بازیکن هم ادامه داشت و حتی گرت بیل، بازیکن باشگاه تاتنهام هم به این جمع پیوست. اما واکنش الکترونیک آرتز به این اعتراض، به این شکل بود که اعلام کرد مجوز استفاده از چهره این بازیکنان ازطریق FIFPro دریافت شده است و FIFPro هم بیانیه‌ای منتشر کرد که باعث ختم کلی این جنجال‌ها شد. 

لوگوی FIFPro از موافقین سوپر لیگ اروپا

در بیانیه FIFPro، آمده بود که FIFPro یک سازمان غیرانتفاعی است که ازطریق همکاری با اتحادیه‌های بازیکنان در بیش از ۶۰ کشور جهان، حقوق مربوط‌به استفاده از ظاهر بازیکنان شاغل در این کشور‌ها و لیگ‌ها را دریافت می‌کند و آن را در اختیار شرکت‌های فعال مثلا در حوزه بازی‌های ویدیویی قرار می‌دهد. همکاری این سازمان با شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدیویی، مکملی برای سایر قرارداد‌هایی است که این شرکت‌ها ممکن است با لیگ‌های خاص، تیم‌های خاص یا حتی خود بازیکنان داشته باشند و در نتیجه همه‌چیز فقط در اختیار FIFPro هم نیست؛ به این معنی که شاید اصلا یک بازی هیچ قراردادی با FIFPro نداشته باشد ولی به‌صورت مستقل با یک بازیکن یا تیم خاص قرارداد امضا کند. همچنین بخش پایانی بیانیه FIFPro هم به این نکته اشاره داشت که درآمد حاصل از این همکاری‌ها، به شیوه‌های مختلفی مثل تقسیم مستقیم در بین بازیکنان یا کمک به آن‌ها در شرایط مختلف خرج می‌شود و مسئولان این سازمان با بازیکنانی که اعتراضی داشته باشند، در تماس برای حل مشکل خواهند بود.

خب پس با این توضیحات مفصل، می‌دانیم که الکترونیک آرتز برای گرفتن حق لایسنس تیم‌ها، لیگ‌ها و بازیکنان در سری بازی فیفا، اولا با خود فدراسیون جهانی فوتبال و یوفا همکاری دارد، تحت قرارداد با سازمان FIFPro است و همینطور به‌صورت مستقل هم لایسنس استفاده از یک سری لیگ‌ها و تیم‌ها را دریافت کرده است؛ اتفاقی که مثلا در همین نسخه فیفا ۲۱، برای دو باشگاه اینتر و میلان افتاد و EA لایسنس انحصاری آن‌ها را خریداری کرد. 

لوگوی سوپر لیگ اروپا

تمام این مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم احتمالات هستند و هنوز تصمیم‌گیری قطعی صورت نگرفته است

با این اطلاعات، اولین احتمال این است که درگیری بین برگزارکنندگان سوپر لیگ و فیفا / یوفا، به جایی برسد که این تیم‌ها توسط این نهاد‌ها به‌رسمیت شناخته نشوند. در نتیجه الکترونیک آرتز به‌سبب همکاری که با FIFA دارد، حق استفاده از این تیم‌ها را با اسم واقعی در فیفا ۲۲ نخواهد داشت. در نتیجه بدترین حالت حذف شدن تمام و کمال تیم‌ها از بازی خواهد بود. حالت ملایم‌تر، این است که مثل اتفاقی که برای باشگاه یوونتوس پس از قراردادش با کونامی افتاد، تیم‌های سوپر لیگ با اسامی غیرواقعی در بازی فیفا ۲۲ حاضر باشند و در لیگ‌های داخلی‌شان با لوگو، لباس و اسم غیرواقعی شاهد آن‌ها باشیم. در این حالت اگر FIFPro که قبلا در مورد برگزاری سوپر لیگ اعلام کرده که برای گرفتن حقوق بازیکنان تلاش خواهد کرد و دوست ندارد که شاهد حذف بازیکنان مثلا از تیم‌های ملی‌شان باشیم، می‌تواند کماکان مجوز استفاده از ظاهر واقعی بازیکنان را در اختیار الکترونیک آرتز قرار بدهد و مثل خیلی از بازیکنان فعلی باشگاه یوونتوس در فیفا ۲۱، آن‌ها با چهره و اسامی واقعی در بازی فیفا ۲۲ حاضر باشند و فقط اسم تیم‌شان متفاوت باشد. 

البته در نظر بگیرید که همین حالت هم خود پیچیدگی‌های حقوقی زیادی دارد و مثلا اگر تیم‌های سوپر لیگ کلا به سمتی بروند که هیچ‌یک از سازمان‌های مرتبط را به رسمیت نشناسند، شاید اصلا از حیث استفاده از اسم و ظاهر بازیکنان هم مشکلاتی پیش بیاید؛ همان‌طور که مثلا در همین فیفا ۲۱، تیم ملی برزیل با اسم واقعی خودش حضور دارد اما اسامی بازیکنان آن واقعی نیستند! اما حالت بعدی که ممکن است برای فیفا ۲۲ رخ بدهد، بحث حذف شدن تیم‌های سوپر لیگ از لیگ‌های داخلی است؛ اتفاقی که هرچند خیلی‌ها آن را بعید می‌دانند، ولی اگر با هر درصد شانس کمی رخ بدهد، در این حالت لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و سری آ (با توجه به ترکیب فعلی تیم‌های سوپر لیگ) بدون حضور این تیم‌ها در فیفا ۲۲ وجود خواهند داشت و در صورتی که مانع دیگری نباشد، شاید EA بتواند نهایتا تیم‌های سوپر لیگ را در قالب یک لیگ متفرقه، چیزی مثل بخش Rest of the World نسخه‌های فعلی و آن هم احتمالا کماکان با اسامی غیرواقعی برای تیم‌ها به بازی بیاورد! البته بحث حذف شدن تیم‌ها از لیگ‌های داخلی خیلی بعید به‌نظر می‌رسد و مثلا فلورنتینو پرز هم در صحبت‌هایش در مورد سوپر لیگ اشاره کرد که آن‌ها قصد ایجاد مشکلات اینچنینی را ندارند و به‌دنبال همکاری هستند.

سوپر لیگ اروپا و تاثیر روی بازی فیفا 22 و EA

در بین تمامی این احتمالات، نباید فراموش کنیم که خب الکترونیک آرتز لایسنس رسمی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را هم در اختیار دارد و طبیعتا اگر تیم‌های سوپر لیگ قید حضور در این مسابقات را بزنند یا از سوی فیفا و یوفا از آن حذف شوند، خبری از آن‌ها در بازی هم در این حالت‌ها نخواهد بود. یک حالت دیگر هم توسط برخی کاربران در پلتفرم‌های مختلف مطرح می‌شود که احتمال لایسنس شدن خود رقابت‌های سوپر لیگ در فیفا ۲۲ است. اتفاقی که بعید و حتی غیرممکن است؛ چرا که اشاره کردیم الکترونیک آرتز، سری فیفا را به‌عنوان اثری با لایسنس رسمی فدراسیون جهانی فوتبال معرفی و منتشر می‌کند و خب از آنجایی که سوپر لیگ، حداقل فعلا توسط این نهاد‌ها به‌هیچ وجه به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، ممکن هم نیست که شاهد لایسنس شدن آن در بازی فیفا ۲۲ باشیم. همین مسئله در مورد امکان مذاکره مستقیم الکترونیک آرتز با تیم‌های حاضر در سوپر لیگ هم صدق می‌کند و بعید به‌نظر می‌رسد که چنین اقدامی، باعث ایجاد مشکل بین EA و نهاد‌هایی که بازی با لایسنس آن‌ها ساخته می‌شود نشود. 

پس به‌عنوان یک جمع‌بندی کلی از احتمالات، اگر مشکلات حل نشوند و مواضع به شکل فعلی باشند، یا تیم‌های سوپر لیگ به‌کل از بازی حذف می‌شوند، یا تیم‌ها در لیگ‌شان حاضر خواهند بود و فقط با اسامی غیرواقعی، درست مثل چیزی که برای یوونتوس رخ داد، در فیفا ۲۲ به‌تصویر کشیده می‌شوند. یا تیم‌ها از لیگ‌ها هم حذف خواهند شد و لیگ‌ها بدون حضور آن‌ها وجود خواهند داشت و در چنین حالتی احتمالا این تیم‌ها به یک لیگ متفرقه منتقل می‌شوند و حالت دیگر هم اینکه اصلا خیر، کل این قضیه به خوبی و خوشی تمام می‌شود و تیم‌ها هم به همین شکل فعلی در بازی حاضر خواهند بود.

این را که احتمال کدام یک از این حالت‌ها بالاتر است نمی‌دانیم، ولی این وسط، فیفا و یوفا فعلا شدیدا مخالف سوپر لیگ و اقدام تیم‌های حاضر در آن هستند و حتی سازمان‌های داخلی کشور‌های مرتبط هم بیشتر در سمت مخالفین حضور دارند؛ در نتیجه احتمال لایسنس نبودن این تیم‌ها در فیفا ۲۲ بالاتر می‌رود. اما از طرف دیگر، FIFPro به‌عنوان سازمانی که لایسنس چهره و اسامی بازیکنان را اعطا می‌کند، قبلا در مورد ایده‌ای مشابه سوپر لیگ اعلام کرده بود که دربرابر اقداماتی چون حذف بازیکنان از تیم‌های ملی‌شان ایستادگی می‌کند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود که حتی در صورت حضور تیم‌ها با اسامی غیرواقعی، مشکلی برای اسامی بازیکنان و چهره واقعی آن‌ها در بازی پیش نیاید. هرچند که تمام این موارد فقط و فقط گمانه‌زنی و احتمال هستند و حتی شایعه‌هایی مبنی بر پشیمانی برخی تیم‌ها و تلاش‌شان برای خروج از سوپر لیگ هم به‌گوش می‌رسد. 

اعتراض طرفداران به سوپر لیگ اروپا

هرکدام از این حالت‌ها که رخ بدهند، جدا از اینکه بخش‌هایی چون کریر مود یا بازی‌های دوستانه و رقابت‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را در فیفا ۲۲ تحت تاثیر قرار می‌دهند، اصلی‌ترین تاثیر روی بخش آلتیمیت تیم فیفا ۲۲ خواهد بود؛ جایی که فقط تصور کنید بدترین حالت ممکن رخ بدهد و این تیم‌ها، به همراه بازیکنان‌شان به کل از فیفا ۲۲ حذف شوند. در این حالت در آلتیمیت تیم فیفا ۲۲ خبری از بازیکنان بزرگی چون (با درنظرگرفتن تیم فعلی و بدون درنظرگرفتن احتمال انتقال به تیم‌های دیگر) کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، سرخیو راموس، برونو فرناندس، کوین دی‌بروینه، کانته و به‌شکل خلاصه تمام بازیکنان تیم‌های حاضر در سوپر لیگ نخواهد بود. این اتفاق صد در صد تاثیر بسیار منفی روی اشتیاق بازیکنان به تجربه این بخش خواهد گذاشت و می‌تواند ضرر مالی قابل‌توجهی برای EA داشته باشد. 

البته در هرکدام از سایر احتمالات اشاره‌شده، این بازیکنان در آلتیمیت تیم حضور خواهند داشت و از آنجایی که در این بخش تمرکز بیشتر روی ساخت تیم خودتان با استفاده از بازیکنان دلخواه است و خیلی بحث اسامی واقعی تیم‌ها مطرح نمی‌شود، اهمیت حضور بازیکنان واقعی در آن به مراتب بیشتر از واقعی بودن اسم تیم‌ها است و در نتیجه مشکلات کم‌تری هم در بازی رخ خواهد داد. 

پس در کل، در مورد فیفا ۲۲ از آنجایی که بازی اثر لایسنس‌شده FIFA است و کلا بحث لایسنس همیشه اهمیت زیادی در آن داشته، به‌نظر می‌رسد که درگیری‌های حقوقی بین نهاد‌ها و باشگاه‌های سوپر لیگ، می‌تواند تاثیری خنثی یا در حالت‌های محتمل‌تر، منفی روی بازی بگذارد که میزان تاثیر منفی هم بستگی به این دارد که در ماه‌های باقی‌مانده تا انتشار بازی، درگیری بین نهاد‌ها و سوپر لیگ به کجا برسد. 

توپ فوتبال در بازی PES 2022

تاثیر سوپر لیگ اروپا روی بازی PES 2022

اما خب برسیم به دومین بازی بزرگ شبیه‌ساز فوتبال یعنی PES 2022 از شرکت کونامی. راستش را بخواهید، به همان میزان که قضیه سوپر لیگ برای سری بازی فیفا می‌تواند خطرناک باشد و عواقب بدی به‌همراه بیاورد، کونامی و PES می‌توانند از این اتفاق به نفع خودشان بهره ببرند. به‌این صورت که کونامی و سری PES، خیلی قراردادی با سازمان‌هایی چون فیفا و یوفا ندارد و فقط طبق اطلاعات سایت رسمی خود بازی‌ها، برای گرفتن مجوز استفاده از ظاهر واقعی بازیکنان با FIFPro همکاری داشته‌اند و سایر لایسنس‌ها را هم بیشتر به شکل مذاکره مستقیم با لیگ، باشگاه یا بازیکن به‌دست می‌آورند. 

این بدین معنی است که اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که سری بازی فیفا امکان استفاده از تیم‌های حاضر در سوپر لیگ یا اسامی آن‌ها را نداشته باشد، کونامی می‌تواند ازطریق مذاکره مستقیم با خود این تیم‌ها یا در هر حالتی ایده‌آل‌تر با مسئولان سوپر لیگ، لایسنس مربوط‌به تعدادی از این تیم‌ها یا کل آن‌ها را به‌دست بیاورد و شاهد حضور آن‌ها با جزییات کامل در بازی باشیم. این قضیه حتی می‌تواند منجر به گرفتن لایسنس کلی رقابت‌های سوپر لیگ هم باشد و این مسابقات در بازی PES 2022 شبیه‌سازی شوند. 

پس می‌توانید ببینید که هرچقدر سوپر لیگ ممکن است موانع و محدودیت‌هایی برای بازی فیفا ایجاد کند، برای PES می‌تواند فرصتی برای گرفتن لایسنس تیم‌ها یا خود رقابت‌ها باشد؛ چرا که اینجا دیگر خبری از موانعی چون فدراسیون جهانی فوتبال یا یوفا نیست و همه‌چیز به خود کونامی و تمایلش برای برقراری ارتباط با این تیم‌ها یا مسئولان سوپر لیگ دارد. قطعا حضور این تیم‌ها در PES 2022 و عدم حضورشان در بازی فیفا ۲۲ و حتی لایسنس شدن رقابت‌های سوپر لیگ، می‌تواند درکنار رفتن کونامی سراغ یک موتور جدید برای بهتر کردن کلیت بازی، از مواردی باشد که پتانسیل جذب گیمر‌ها به سمت نسخه جدید PES را دارد. 

تاثیرات سوپر لیگ اروپا روی Football Manager

در پایان، اولا به این نکته اشاره کنیم که به جز فیفا و PES، مثلا بازی Football Manager هم با فوتبال مرتبط است اما به‌خاطر اینکه این بازی کلا تمرکز خیلی زیادی روی بحث لایسنس‌ها ندارد، قضیه سوپر لیگ خیلی روی آن تأثیرگذار نخواهد بود. جدا از این، در کل تمام آنچه که در مقاله ذکر کردیم،‌ احتمالاتی است که بسته به اتفاقات یکی دو روز اخیر می‌توانند رخ بدهند و طبیعی است اتفاقی در این مقیاس، انقدر چالش‌های حقوقی و پیچیدگی‌های مختلفی خواهد داشت که همگی برای به نتیجه رسیدن آن‌ها باید منتظر روز‌ها و ماه‌های آتی باشیم. همچنین این وسط باید بحث قرارداد‌های فعلی الکترونیک آرتز با تیم‌ها را هم در نظر داشت که مثلا همین سال پیش این شرکت با باشگاه‌های اینتر و میلان قرارداد امضا کرد و باید دید آیا امکان زیر سؤال رفتن این قرارداد‌های طولانی‌مدت وجود دارد یا خیر. 

پس با درنظرگرفتن تمام این موارد، حال نوبت شما است تا نظرات خودتان را در مورد احتمالاتی که مطرح کردیم با زومجی و کاربرانش در میان بگذارید. همچنین از شنیدن نظرات‌تان در مورد ایده کلی سوپر لیگ هم استقبال می‌کنیم. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده