نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۷

بهبود‌ها و ویژگی‌های جالب بازی Mass Effect: Legendary Edition

زمان زیادی تا انتشار ریمستر سه‌گانه مس افکت باقی نمانده و به‌همین مناسبت، در این مطلب سراغ بهبود‌ها و تغییرات مهم این ریمستر در مقایسه با نسخه‌های اصلی می‌رویم.

اگر از چند بازی آخر بایوور فاکتور بگیریم، این استودیو همواره آثار نقش آفرینی ارزشمندی ساخته است که سه‌گانه اصلی مس افکت یا همان نسخه‌های اول تا سوم، جزو این بازی‌ها به‌حساب می‌آیند؛ سه‌ گانه‌ای با محوریت کاپیتان شپرد که ماجراجویی بسیار پرجزییات و حماسی است و حال قرار است ریمستر این سه بازی در قالب یک مجموعه با نام Mass Effect: Legendary Edition، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت منتشر شود. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا در مطلبی سراغ ویژگی‌ها و بهبود‌های مهم این نسخه‌های ریمستر در مقایسه با نسخه‌های اصلی برویم. همراه زومجی باشید. 

بهبودهای گان پلی ریمستر مس افکت

۱- بهبود دقت سلاح‌ها

بازی‌های ویدیویی معمولا در گذر زمان، از حیث مکانیک‌های گیم‌پلی قدیمی می‌شوند و خب این اتفاق در مورد مس افکت هم طبیعتا رخ داده و خب این مورد مخصوصا در مورد نسخه اول، شدیدتر هم حس می‌شود. گان پلی نسخه اول مس افکت، با اتکای زیادی که به جنبه نقش آفرینی بازی داشت، مخصوصا این روز‌ها زیادی خشک و بدقلق به‌نظر می‌رسد و خب به همین دلیل هم در نسخه ریمستر، این جنبه از بازی تغییراتی خواهد داشت که آن را بیشتر شبیه به گان پلی و کلا مکانیک سلاح‌‌ها در نسخه‌های دوم و سوم می‌کند. 

در پی این تغییرات، با اینکه قرار نیست آن حال و هوای نقش آفرینی مس افکت ۱ گرفته و بازی تبدیل به یک اثر شوتر شود، ولی دقت سلاح‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد شد تا تیراندازی با آن‌ها جذابیت بیش‌تری داشته باشد؛ به‌علاوه وقتی وارد حالت نشانه‌گیری دقیق با سلاح‌ها شوید، آن افزایش دقت و زوم را بهتر حس خواهید کرد تا این جنبه از بازی، حال و هوای در کل بهتر و مدرن‌تری ارائه بدهد. 

شپرد و تالی در ریمستر مس افکت

۲- بهبود تعادل قابلیت‌های ویژه

درکنار استفاده از سلاح‌های بازی، قابلیت‌های ویژه هم نقش مهمی چه در قدرت دفاعی و چه هجومی بازیکنان در سری مس افکت ایفا می‌کنند. به همین دلیل تیم توسعه‌دهنده تصمیم دارد تا در نسخه ریمستر، در زمینه تعادل این قابلیت‌ها هم تغییراتی در بازی بدهد که مخصوصا در مورد نسخه اول پررنگ‌تر خواهند بود. برای مثال، یکی از قابلیت‌های دفاعی در مس افکت ۱، باعث می‌شود تا برای مدت طولانی مقاومت شما دربرابر ضربات دشمن افزایش جزئی داشته باشد؛ حال در نسخه ریمستر، قرار است مدت زمان تاثیر این قابلیت کاهش پیدا کند و در عوض، شاهد قدرت بالاتر آن باشیم که باعث خواهد شد تا در مدت زمان کم‌تر، مقاومت بیش‌تری دربرابر ضربات دشمنان داشته باشید. 

سیستم سنگرگیری ریمستر مس افکت

۳- بهبود سیستم سنگرگیری

به همان میزان که سنگر گرفتن در سری مس افکت اهمیت دارد و نقش مهمی در نبرد‌های بازی ایفا می‌کند، از آن دست مکانیک‌هایی است که در گذر زمان کمی قدیمی شده و در مقایسه با بازی‌های روز، این ویژگی به‌شکل بدقلق و خشکی اجرا می‌شود. خبر خوب اینکه طبق اعلام بایوور، مکانیک سنگرگیری قرار است در هر سه نسخه بهبودهایی در نسخه ریمستر داشته باشد و با اینکه جزییات خیلی دقیقی در این مورد ارائه نشده، اما می‌توان انتظار داشت که در کل ورود به سنگر‌ها و خروج از آن‌ها روان‌تر انجام شود که می‌توان باعث تجربه کلی روان‌تری از گیم‌پلی بازی هم بشود. 

موجود فضایی در ریمستر مس افکت

۴- بهبود‌های کلی مبارزات و گیم‌پلی

جدا از سه تغییری که بالاتر اشاره کردیم، یک سری بهبود‌های جزئی ولی مهم هم در نسخه‌های ریمستر شاهد خواهیم بود. برای مثال، هدشات کردن دشمنان، مخصوصا در مس افکت ۱، تاثیر به‌مراتب بیش‌تری در نسخه ریمستر خواهد داشت. ضربات Melee در این نسخه، مثل مس افکت ۲ و ۳ کلید اختصاصی خواهند داشت. در مس افکت ۲، میزان مهماتی که در محیط پیدا می‌کنید افزایش پیدا کرده است و همه کلاس‌ها، قابلیت استفاده از تمام سلاح‌های بازی را خواهند داشت و هرچند برخی سلاح‌ها کماکان در برخی کلاس‌ها تاثیرگذاری بالاتری دارند (مثلا شاتگان برای کلاس ونگارد)، ولی در کل تمام کلاس‌ها می‌توانند از تمام سلاح‌ها استفاده مفیدی داشته باشند. 

تغییرات این‌چنینی به همین موارد ختم نمی‌شود و مثلا در مس افکت ۱، در سطوح بالاتر دیگر شاهد افتادن مهمات در محیط نبودیم که در نسخه ریمستر این‌چنین نخواهد بود و در کل بازی می‌توانید مهمات به‌دست بیاورید. نحوه مدیریت آیتم‌ها و Inventory هم بهبود‌هایی داشته و مثلا می‌توانید همزمان آیتم‌های مختلفی را به‌عنوان Junk نشانه‌گذاری کنید و یکجا همه را بفروشید و دیگر نیازی نیست که این کار را به شکل تک تک انجام دهید. به‌عنوان مثال‌های بیشتر از تغییرات اینچنینی، استفاده از Medi Gel با تعادل بهتری همراه شده است و در مس افکت ۱ که هدایت و رهبری هم‌تیمی‌ها دردسرهای زیادی داشت، شاهد بهبود مکانیک کلی این جنبه خواهیم بود که نتیجه آن هدایت راحت‌تر همراهان خواهد بود. 

مبارزات نزدیک ریمستر مس افکت

۵- در دسترس بودن تمام سلاح‌های DLC

مس افکت ۲ و ۳، بازی‌هایی بودند که بخشی از محتویات آن‌ها، در قالب DLC‌های پولی در دسترس قرار گرفت و در این بین، یک سری از بهترین و جذاب‌ترین سلاح‌های بازی هم در قالب محتویات اضافی و پولی باید خریداری می‌شدند. اما خب خبر خوب اینکه نسخه‌های ریمستر بازی‌ها، جدا از اینکه شامل تمام بسته‌های الحاقی می‌شوند، محتویات اضافی دیگری مثل همین سلاح‌ها را هم بدون نیاز به پرداخت هزینه بیشتر در دسترس کاربران قرار خواهند داد. در نتیجه تمامی این سلاح‌ها، در بازی وجود دارند و می‌توانید مثل سایر سلاح‌های بازی،‌ آن‌ها را هم به مرور زمان به‌دست بیاورید و استفاده کنید. 

ماکو در ریمستر مس افکت

۶- بهبود نحوه هدایت Mako

Mako به‌همان میزان که وسیله‌ای کاربردی در مس افکت ۱ بود، به همان میزان هم به‌خاطر سیستم هدایت بدقلقش پتانسیل آزار دادن مخاطب را داشت! خوشبختانه در نسخه ریمستر بازی شاهد تغییرات مهمی در نحوه هدایت این وسیله خواهیم بود. اولا که Mako در نسخه ریمستر،‌ وزن بالاتری دارد و در نتیجه هدایت آن، طبیعی‌تر و راحت‌تر از قبل خواهد بود و کلا دقت خیلی بیش‌تری خواهد داشت. همچنین در صورتی که در حین هدایت ماکو با لاوا برخورد داشته باشید، صرفا سلامتی شما کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر خبری از مرگ فوری نخواهد بود. ماکو در نسخه ریمستر یک قابلیت بوست هم خواهد داشت که برای مدتی سرعت بسیار بالاتری به آن می‌دهد و هم در سناریو‌های نبرد و هم در حین حرکت در محیط، مفید خواهد بود. درنهایت بایوور دوربین بازی در حین هدایت ماکو را هم بهبود داده تا در کل شاهد تجربه بهتری در استفاده از این وسیله باشیم. 

مبارزه با باس در ریمستر مس افکت

۷- تغییراتی در باس فایت‌های بازی

هرچند Mass Effect: Legendary Edition یک بازسازی نیست و از آن به‌عنوان یک ریمستر یاد می‌شود، اما درکنار تمام بهبود‌های بصری و صوتی، سازندگان این نسخه سعی کرده‌اند تا بهبود‌هایی هم در بازی اعمال کنند که می‌تواند منجر به‌افزایش کیفیت کلی طراحی بازی‌ها شود؛ هرچند که شاید این تغییرات درنهایت به‌مذاق طرفداران قدیمی بازی‌ها خوش نیاید ولی خب حال و هوای مدرن‌تری به بازی‌ها خواهند داد. 

برای مثال یکی از مهم‌ترین تغییرات این مدلی، مربوط‌به باس فایت‌های بازی، مخصوصا در نسخه اول خواهد بود. سازندگان باس فایت‌های این نسخه را به‌شکلی بهینه کرده‌اند تا تجربه جذاب‌تری در اختیار بازیکنان قرار دهند و در عین حال با رفع مسائل مربوط‌به طراحی سناریو کلی باس فایت، کم‌تر آزاردهنده باشند. مثلا در نبرد با Matriarch Benezia، در نسخه ریمستر محیط محل مبارزه بزرگ‌تر شده است تا فضای بیش‌تری برای مانور دادن داشته باشید و از طرفی سنگر‌هایی هم در محیط در دسترس قرار گرفته‌اند. 

صفحه ساخت کاراکتر ریمستر مس افکت

۸- سیستم یکپارچه طراحی کاراکتر و پیشروی در بازی

هدف بایوور از انتشار یک مجموعه ریمستر از سه نسخه مس افکت، این است که کاربران کل این مجموعه را به‌شکل یک تجربه واحد و یکپارچه تجربه کنند؛ هرچند که این کار اجباری هم نخواهد بود و به آن خواهیم پرداخت. بااین‌حال یکی از ویژگی‌هایی که در این راستا در بازی قرار گرفته، سیستم یکپارچه طراحی کاراکتر بازی است که ازطریق آن، می‌توانید کاراکترتان را بسازید و در هر سه نسخه، با همین کاراکتر که ظاهری ثابت و یکسان دارد بازی کنید؛ هرچند که بازی به‌تان اجازه می‌دهد تا در زمان شروع هر نسخه در صورت تمایل تغییراتی را روی شپرد اعمال کنید. 

اما جدا از یکپارچه بودن سیستم ساخت کاراکتر، در نسخه ریمستر شاهد سیستم مس افکت: جنسیس هم خواهیم بود؛ سیستمی که اولین‌بار در زمان انتشار نسخه پلی استیشن 3 مس افکت ۲ شاهدش بودیم. به‌لطف این سیستم، اگر بخواهید مجموعه ریمستر را با زدن قید تجربه مس افکت ۱، از مس افکت ۲ آغاز کنید، می‌توانید در یک تجربه کمیک‌مانند تصمیمات داستانی مربوط‌به نسخه قبلی را بگیرید و نسخه دوم را با درنظرگرفتن آن‌ها شروع کنید. (اگر بخواهید از ۳ هم شروع کنید این ویژگی برای نسخه‌های اول و دوم در دسترس خواهد بود). 

فرمانده شپرد در ریمستر مس افکت

۹- تاثیر نبود حالت چندنفره

احتمالا در خبر‌ها خوانده‌اید که بخش چندنفره مس افکت ۳ قرار نیست در مجموعه Mass Effect: Legendary Edition در دسترس باشد و خب اگر بازی اصلی را تجربه کرده باشید، در جریان هستید که این بخش روی روند کلی بازی هم تاثیر داشت؛ به طوریکه با بازی کردن آن، سطح آمادگی کلی شما در بازی بالا می‌رفت و این مسئله روی پایانی که تجربه می‌کردید هم تاثیر داشت. 

حال با حذف شدن بخش چندنفره، این میزان آمادگی براساس اقدامات شما در تجربه کلی سه نسخه سنجیده خواهد شد. برای مثال، اگر بازی را از همان نسخه اول آغاز کنید و بعد هم با نسخه دوم ادامه دهید و درنهایت هم سراغ نسخه سوم بروید، بسته به مأموریت‌هایی که در مجموع انجام داده‌اید، میزان آمادگی شما سنجیده می‌شود. سازندگان اعلام کرده‌اند که اگر بازیکنان بخواهند فقط نسخه سوم را بازی کنند هم امکان رسیدن به سطح آمادگی مناسب را دارند اما باید تقریبا تمام فعالیت‌های ممکن را انجام دهند و بازی را ۱۰۰ کنند تا به آن برسند. 

مقایسه گرافیک نسخه اصلی و ریمستر مس افکت

۱۰- وضعیت انتشار بازی در پلتفرم‌های مختلف

Mass Effect: Legendary Edition قرار است با تمام بهبود‌ها و تغییراتی که اشاره کردیم، برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر منتشر شود. هرچند بازی قرار است ازطریق Backward Compatibility روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس هم اجرا شود، اما سازندگان برنامه‌ای برای انتشار نسخه‌ای مخصوص پلتفرم‌های نسل نهمی ندارند. همچنین توسعه‌دهندگان از تمایل خود برای پورت بازی برای نینتندو سوییچ هم سخن گفته‌اند اما اشاره کرده‌اند که فعلا چنین برنامه‌ای ندارند و در حال حاضر، هدفشان این بود که بازی را به مرحله انتشار برسانند و بعد برای آینده تصمیم بگیرند. در پایان هم می‌توانید سیستم موردنیاز نسخه کامپیوتر را مشاهده کنید:

حداقل سیستم مورد نیاز

  • سیستم‌عامل: ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی
  • پردازنده: اینتل Core i5 3570 یا AMD FX-8350
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت
  • کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 760 یا رادئون 7970 یا R9 280x
  • فضای موردنیاز: ۱۲۰ گیگابایت

سیستم پیشنهادی

  • سیستم‌عامل: ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی
  • پردازنده: اینتل Core i7 7700 یا AMD Ryzen 7 3700X
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
  • کارت گرافیک: انویدیا GTX 1070 یا RTX 200 یا Radeon Vega 56
  • فضای موردنیاز: ۱۲۰ گیگابایت

در پایان، نظرات خود را در مورد این ریمستر و ویژگی‌های آن با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده