مصاحبه سازندگان Outriders با محوریت داستان و گیم پلی بازی
در جریان نمایشگاه E3 2019 بود که اسکوئر انیکس بهصورت رسمی اعلام کرد که به کمک استودیوی People Can Fly در حال توسعه و عرضه یک بازی جدیدی است. این پروژه که تحت عنوان Outriders معرفی شد درواقع یک بازی نقشآفرینی سومشخص محسوب میشود که باتوجه به نمایشها و تریلرهای منتشر شده، توانست توجه زیادی را به سمت خود معطوف کند.
با استناد بهگفته استودیوی لهستانی People Can Fly که با مشارکت در ساخت آثار بزرگ و موفقی چون فورتنایت و Gears of War شهرت قابلتوجهی را برای خود دستوپا کرده، روند تولید بازی Outriders از سال ۲۰۱۵ در جریان است.
همانطور که احتمالا در جریان هستید، بازی Outriders در ابتدا قرار بود در ماه فوریه در دسترس عموم قرار گیرد، اما چندی پیش تیم سازنده اعلام کرد که بهمنظور افزایش کیفیت بازی، زمان عرضه آن با تاخیری دو ماهه مواجه شده است.
حال بهمناسبت نزدیک شدن به زمان انتشار این بازی، اخیرا بارتوز کمیتا، کارگردان و همچنین پیوتر نواکوفسکی، طراح ارشد بازی، طی مصاحبهای درخصوص جنبههای محتلف ساخته خود توضیحات جالبی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشتهاند. پس در ادامه شما را به مطالعه این گفتوگو دعوت میکنم.
«ما کاملا به این بازی ایمان داریم و معتقدیم که یک اثر فوقالعادهای خواهد بود؛ از همینرو دلیلی ندارد که تا پیشاز عرضه رسمی، آن را مخفی نگهداریم.
ما به این موضوع واقف هستیم که شاید عموم مردم با بازی Outriders ارتباط برقرار نکنند و بهنوعی انتخاب قشر خاصی از گیمرها تلقی شود، اما به اعتقاد من این یک محصول بینقصی خواهد بود. چرا نباید یک نسخه دمو و آزمایشی را برای نمایش به مردم عرضه کنیم؟
این بهترین راه برای تجربه و لذت بردن از بازی Outriders است. برای ما ارتباط برقرار کردن با مخاطبان درخصوص ماهیت بازی، گیمپلی و مکانیزمهای آن از راه نمایش و تصویر بسیار راحتتر از توصیف آنها است.»
چنانچه زومجی را دنبال کرده باشید، احتمالا اطلاع دارید که جدیدترین ساخته استودیوی People Can Fly، سفری علمی تخیلی جهت یافتن زیستگاهی تازه برای انسانها را روایت میکند. براساس شواهد و نمایشهای بازی، کاراکتر اصلی در Outriders توسط یک نیروی عجیبی بهنام Anomaly به قدرتی مخرب مجهز شده است.
افرادی که بهدنیال تجربه بازی Outriders پیشاز عرضه رسمی هستند، از تاریخ هفت اسفندماه بهصورت رایگان میتوانستند نسخه دموی بازی را دریافت کنند.
یکی از ویژگیهای اصلی در آثار سبک نقشآفرینی، سیستم ساخت و ساز (Crafting) است. طبق شواهد بهنظر میرسد متاسفانه اما در نسخه دمو بازی Outriders خبری از این ویژگی نیست. تیم سازنده دلیل رخ دادن چنین اتفاقی را معرفی این مکانیزم پس از آماده شدن نسخه آزمایشی بازی اعلام کرده است.
همانطور که احتمالا مطلع هستید نسخه نهایی بازی Outriders در تاریخ دوازده فروردین (یک آوریل) بهصورت رسمی منتشر خواهد شد. از همینرو و باتوجه به نزدیکی زمان عرضه بازی، بهنظر میرسد بازی نسبت به نسخه دمو تغییرات زیادی را متحمل نخواهد شد.
«این یک نسخه دمو است نه دسترسی زودهنگام (میخندد). سیستم Crafting تازه پس از آماده شدن این نسخه معرفی شده و به همین دلیل متاسفانه در آن حضور ندارد.
هدفمان این بود که مکانیزمهای زیادی از بازی را که البته سیستم Crafting یکی از مهمترین آنها نیز است را به شما معرفی کنیم؛ اما در عین حال برای اینکه حجم نسخه دمو بیشاز حد نشود، مجبور شدیم تا تعدادی از این مکانیزمها را حذف کنیم.»
نواکوفسکی در ادامه صحبتهای خود درخصوص تواناییهای تیم سازنده و توجه به بازخوردهای مخاطبان در این نسخه اعلام کرد که «هنوز جنبهها و نکاتی از بازی وجود دارد که میتوان آنها را بهبود بخشید. البته باید در نظر داشت که فضایی جهت اعمال تغییرات عمده و دگرگونیهای بزرگ در نسخه کامل بازی نیست. از نظر تعادل، ما براساس دادههای زیادی که بهدست میآوریم، کارها را تنظیم خواهیم کرد.
مورد دوم بیشتر بهمنظور آشنا کردن گیمرها با بازی است. اگر درک یک مکانیزم در بازی سخت باشد، ما برای کمک به رفع این مشکل، نحوه عملکرد آن را به تصویر کشیده و نمایش میدهیم.
از آنجاییکه زمان عرضه بازی بسیار نزدیک است، اعمال تغییرات بزرگ تقریبا امری غیرممکن است.»
برنامهریزیهای اولیه تیم سازنده بهنحوی بوده که Outriders بهعنوان یک بازی زمان عرضه کنسولهای نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در دسترس عموم قرار گیرد؛ اما بنابه دلایل مختلف و مشکلات ایجاد شده که البته دامن بسیاری از آثار را نیز گرفته، انتشار بازی با تأخیر مواجه شد و به بازه زمانی مورد نظر نرسید.
به اعتقاد بسیاری رویکرد تعداد زیادی از آثار در صنعت بازیهای ویدیویی معمولا "امروز بخر بعدا درستشون کن" است؛ در حالیکه اما سران استودیوی People Can Fly اعتقاد دارند که تعهد آنها درمورد بازی Outriders تغییر چنین سیاست رایجی بوده است. احتمالا شما هم با آنها همنظر باشید که چنانچه یک بازی با عجله در دسترس قرار گیرد، ممکن است صدماتی به آن وارد شود.
«مواردی وجود دارد که درصورتیکه زمان عرضه بازی Outriders به تعویق نمیافتاد، امکان ارایه آنها در محصول نهایی مهیا نمیشد. از نظر فنی ممکن بود پس از انتشار بازی با عرضه بهروزرسانیهایی بتوان مشکلات احتمالی آن را رفع کرد؛ اما ما تصمیم گرفتیم چنین کاری نکنیم. ساخته ما از آن دست بازیهایی است که چنانچه نتوانیم با بهروزرسانیهایی تغییرات زیادی در آن اعمال کنیم، مردم به بازی روی خوشی نشان نخواهند داد. این موضوع بههیچ عنوان برای گیمر منصفانه نیست؛ از همینرو تصمیم گرفتیم تا در وهله اول تمام جنبههای بازی را صیقل داده و سپس روند توسعه را به اتمام برسانیم. شاید در نگاه اول احتمالا زماینکه تاریخ عرضه اعلام شده با تأخیر مواجه شود، کمی ناخوشایند بهنظر برسد، اما امیدواریم مردم ما را ببخشند؛ چراکه یک محصول بهتری را در اختیارشان قرار خواهیم داد.»
باوجود بحران جهانی و مشکلاتی که بهوجود آمده بهنظر میرسد یکی از اهداف استودیوی People Can Fly رساندن بازی Outriders به جایگاه مدنظر خود و همچنین از بین بردن مقایسههایی که از لحاظ بصری بعضی مواقع با آثاری چون Destiny 2 و Anthem میشود، است.
Outriders درواقع یک بازی داستانمحور و نقشآفرینی است
تیم خلاقیت بازی معتقد است درصورتیکه افراد بیشتری بتوانند نسخه دموی بازی را تجربه کنند به این نتیجه خواهند رسید که برخلاف تصورات موجود، بازی Outriders نه یک اثر صرفا لوتمحور بلکه یک محصول داستانمحور و نقشآفرینی است.
«اگر شما از طرفداران بازیهای ماجراجویی یا داستانمحور هستید، Outriders را تجربه کنید. در حالیکه در بیشتر مواقع داستان یک اثر در خدمت هدف اصلی است، اما روایت صرفا یک داستان شلوغ و بیاساس در اکثر بازیهای شوتر امری قابل قبول نیست. برای آن دسته از بازیکنانی که فارغ از محتوای داستانی بازی، بهدنیال تمام کردن سریع آن و یافتن بهترین آیتمها هم هستند، این موضوع کاملا صدق میکند.
خودم بهشخصه گفتم کافیه، این یک چیز واقعی است. این دنیایی است که باید به آن اهمیت دهید. چرا دارید چنین کاری انجام میدهید؟ چرا برای حفظ خود بهدنبال اسلحههای متفاوتی میگردید؟ برای همه این موارد در داستان و طرح اولیه بازی دلایلی نهفته شده است. هدفمان این است که دریچه جدیدی از بازی را به سوی مردم باز کرده تا آنها با دید تازهای به این اثر نگاه کنند. این فوقالعاده خواهد بود. چنانچه بتوانیم آن دو جهان را با هم مطابقت دهیم، همچون جام مقدسی خواهد بود.»
همانطور که احتمالا در جریان هستید، بازی Outriders طبق برنامهریزیها قرار است برای پی سی، گوگل استیدیا، کنسولهای نسل هشتم، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در دسترس طرفداران قرار گیرد.
حال نوبت شما است تا اگر از طرفداران این سبک از بازیهای ویدیویی هستید، نظرات و پیشبینیهای خود درخصوص جدیدترین ساخته استودیوی لهستانی People Can Fly را با ما نیز به اشتراک بگذارید.