نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۸

گزارشی از وضعیت کاری بسیار نامناسب استودیو سازنده بازی Season

استودیو Scavengers درحالی تولید بازی Season را برای پلی استیشن 5 و پی سی پیش می‌برد که اعضای آن شکایت‌های زیادی از محیط کاری ناسالم دارند.

در جریان The Game Awards 2020 در ماه دسامبر سال گذشته بود که شاهد معرفی اثری زیبا برای پلی استیشن 5 و پی سی بودیم؛ بازی Season که با تریلری خوش آب و رنگ نمایش داده شد و پُر بود از لحظاتی دلنشین و شاعرانه در مورد زن جوانی که تلاش می‌کند از زندگی تکراری خود فاصله گرفته و با دوچرخه به گشت‌وگذار در نقاط دورافتاده برود و البته از رازی عجیب هم در مورد دنیا پرده بردارد.

شرکت سازنده‌ی بازی یعنی Scavengers Studio که پیش از این با پروژه داروین (Darwin Project) توانسته بود علاقمندان بتل رویال را جذب خود کند، این بار به‌سراغ اثری کاملاً متفاوت رفته که با حال‌وهوای ماجرایی خود قرار است مخاطبان را وارد سفری دور و دراز کند؛ پروژه‌ای که البته به نظر می‌رسد سازندگان آن روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند.

خبرنگار سایت گیمز اینداستری بعد از مطلع شدن از اتفاقاتی که درون استودیو Scavengers واقع در مونترال کانادا در حال رخ دادن است، به سراغ ۹ نفر از اعضای فعلی و سابق آن رفته تا بیشتر در جریان این ماجراها قرار بگیرد؛ افرادی که در چهار سال اخیر در این استودیو مشغول فعالیت بوده‌اند و درخواست کرده‌اند نامی از آن‌ها در این گزارش برده نشود.

دوچرخه سواری در بازی Season

به‌گفته‌ی این افراد، استودیو پُر از اعضای بااستعداد و باانگیزه‌ای است که با عشق و علاقه‌ی زیاد روی پروژه داروین و Season کار کرده و می‌کنند، ولی از طرف دیگر باید با محیط کاری بد و شرایط سختی دست‌وپنجه نرم کنند که بیش‌از هرچیز به خاطر رفتار نامناسب دو مؤسس آن ایجاد شده است: سیمون  داروو، از اعضای ارشد استودیو و کارگردان پروژه داروین که پیش‌از تأسیس Scavengers در یوبیسافت فعالیت می‌کرده و شرکت Spearhead Games را هم راه‌اندازی کرده بود. و همین‌طور املی لامارش، مدیرعامل اجرایی استودیو.

تقریباً تمام افرادی که به صحبت در مورد شرایط نامساعد کار در استودیو Scavengers پرداخته‌اند، پیش‌از هرچیز آن‌را مکانی نامناسب برای زنان می‌دانند؛ جایی که بیشتر محیطی مردانه محسوب می‌شود و بازی‌سازهای زن در آن با رفتار ناشایستی از طرف بعضی مردان از جمله سیمون داروو مواجه هستند. اوضاع به شکلی است که حتی به زنان به‌عنوان افرادی پایین‌تر از مردان از نظر توانایی‌های مختلف نگاه می‌شود، درحالی‌که در زمان انجام مصاحبه‌ی شغلی و استخدام خبری از این قضیه نبوده و کارمندان زن استودیو در جریان چنین فضایی نبوده‌اند. وضعیت به قدری ناراحت‌کننده است که در همه حال، از گفت‌وگوهای معمولی داخل استودیو تا قرار ملاقات‌ها و بحث‌های زمان استراحت، بخشی از کارمندان با زنان برخوردی نامناسب دارند.

البته قضیه فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود و داروو و بعضی دیگر از مردان حاضر در استودیو، حتی حرف‌های نامناسبی در مورد ظاهر و طرز پوشش زنان هم می‌زنند و صحبت‌ها گاهی اوقات به جایی رسیده که برای مثال یکی از مردان، بارها از جذاب بودن خود برای یکی از زنان حاضر در استودیو سؤال کرده و بارها به شکل نامناسبی از او می‌خواسته با این فرد ازدواج کند.

شاید عجیب به نظر برسد که چنین استودیویی با این فضای کاری آلوده، یک زن را به‌عنوان شخصیت اصلی بازی Season انتخاب کرده است. ولی حتی در این بازی هم زن بودن شخصیت اصلی مشکلاتی را به‌دنبال داشته و به‌گفته‌ی یکی از اعضای سابق استودیو، وقتی آن‌ها در حال صحبت در مورد ویژگی‌های این شخصیت با نام «اَبی» بوده‌اند و یک نفر پیشنهاد داده که او در طول بازی توانایی کار با گیتار را داشته باشد، یکی از مردان حاضر در استودیو گفته چنین چیزی واقع‌گرایانه نیست، چرا که گیتار زدن برای زنان بیش‌از حد پیچیده است و شاید بهتر باشد او یوکللی بنوازد (سازی کوچک‌تر از گیتار با چهار سیم). بعد از آن هم کسی شکایتی نسبت به این حرف نداشته است.

دراین‌میان یکی از مشکلات استودیو Scavengers در گذشته به این برمی‌گشته که به علت کوچک بودن آن (بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در استودیو کار می‌کردند)، خبری از بخش مدیریت منابع انسانی در آن نبود؛ بخشی که در شرکت‌های بزرگ وظیفه‌ی رسیدگی به کارهای مختلف از جمله شکایت‌های کارمندان را برعهده دارد. در غیاب این بخش، املی لامارش مسئولیت رسیدگی به شکایت‌های کارمندان را برعهده داشته و البته این قضیه مشکلی نیز به همراه داشت. او در آن زمان با داروو رابطه‌ی عاطفی عمیقی داشت و بنابراین وقتی کسی از حرکات داروو شکایت می‌کرد، به جایی نمی‌رسید و افراد شاکی با قضاوت بی‌طرفانه‌ای مواجه نمی‌شدند.

دانلود ویدیو از آپارات

در همین رابطه یکی از اتفاقات عجیب استودیو در اواسط سال ۲۰۱۸ رخ داد. یک روز درحالی‌که همه مشغول فعالیت بودند، متوجه شدند که خبری از یکی از اعضا نیست و بعد از آن هم او دیگر به استودیو سر نزد. بعدها مشخص شد که داروو دلبستگی‌هایی به این شخص پیدا کرده بوده و به‌همین دلیل لامارش که از این قضیه عصبانی شده، باعث جدایی این فرد از استودیو شده است؛ جدایی‌ای که البته هیچ‌وقت مشخص نشد به شکل اخراج بوده یا با وادار کردن خود آن فرد به ترک کردن استودیو.

چنین رفتاری از طرف داروو در حدی سابقه دارد که به‌گفته‌ی یکی از اعضای استودیو، او حتی یک بار خود را با سگ‌هایی مقایسه کرده که وارد فصل جفتگیری می‌شوند و کنترلی روی حرکات خود ندارند.

یکی از نقاط اوج مشکلات استودیو Scavengers در ژانویه ۲۰۱۹ اتفاق افتاد؛ زمانی‌که قرار بود یک دورهمی در شرکت شکل بگیرد و آن روز داروو به‌حدی در نوشیدن زیاده‌روی کرده بود که دست به شوخی‌های نوجوانانه و از آن بدتر حرکات ناشایستی در ارتباط با کارمندان زده و اوضاع به شکلی بود که یکی از اعضای استودیو در صحبت با گیمز اینداستری، داروو را آن روز مثل حیوانی درنده توصیف کرده است.

از نظر یکی از کارمندان استودیو، زنان توانایی گیتار زدن حرفه‌ای را ندارند و بنابراین شخصیت اصلی بازی Season هم نباید از گیتار استفاده کند

همین ماجرا هم باعث شد یکی از کارمندان زن استودیو روز دوشنبه‌ی بعد از این اتفاق از آن جدا شود و یکی دیگر هم مدتی بعد استعفا دهد. اوضاع در حدی وخیم بوده که بالاخره بعضی از اعضای بلندمرتبه‌ی استودیو تصمیم می‌گیرند واکنشی نشان دهند و حتی فردی را از خارج شرکت برای رسیدگی در زمینه‌ی بدرفتاری‌های اعضای آن دعوت می‌کنند، ولی این کار هم نتیجه‌ی خاصی به دنبال ندارد.

البته این قضیه حداقل از یک جهت سودمند بود و بعد از آن قرار شد دیگر در محیط کاری استودیو، خبری از نوشیدنی نباشد و داروو هم حق نوشیدن آن‌ها را در هیچ شرایطی نداشته باشد. البته همین قضیه هم از طرفی باعث ناراحتی بعضی از کارمندان شد، چرا که به‌نوعی داروو تمام مشکلات رفتاری خود را به گردن نوشیدنی انداخت و این موضوع باعث شد پاسخ‌گوی حرکات نامناسب خود در موقعیت‌های مختلف نباشد.

به‌گفته‌ی یکی از اعضای شرکت: «واقعاً ناراحت‌کننده بود که همه‌چیز تقصیر نوشیدنی‌ها افتاد، درحالی‌که داروو قبل از مصرف آن‌ها هم فردی عوضی بوده و اکنون تنها یک بهانه‌ی جدید به‌دست آورده بود. بعد از آن هم جلسه‌ای درون شرکت برگزار شد که تنها به خواندن یک بیانیه‌ی رسمی توسط لامارش منتهی شد و هیچ سود دیگری نداشت و اشاره‌ای به داروو نشد.»

به‌این ترتیب همه‌چیز به شکلی پیش رفت که گویا داروو اصلاً کار خاصی نکرده و در این زمینه بی‌گناه بوده است. اوضاع به شکلی بود که افرادی که در آن مهمانی حضور نداشتند، نمی‌دانستند علت تمام این ماجراها به حرکات زشت داروو برمی‌گردد و از این خبر نداشتند که رفتار مؤسس شرکت بوده که باعث شده از آن به بعد خبری از این نوشیدنی‌ها درون شرکت نباشد.

یادداشت برداری در بازی Season

بعضی از اعضای استودیو، همین ماجرا را عاملی برای تبدیل شدن لامارش به مدیرعامل اجرایی شرکت می‌دانند و او که تا آن روز چنین سمتی نداشت، اواخر آن سال این مسئولیت را برعهده گرفت درحالی‌که پیش‌از آن خود داروو در آن سِمَت قرار داشت. البته بعد از آن هم از قدرت داروو در استودیو کاسته نشد و او به‌عنوان یکی از دو مؤسس Scavengers و کارگردان پروژه‌های آن، همچنان مقام بالای خود را حفظ کرده است.

یکی از افرادی که در آن دوران عضوی از استودیو بوده، با اشاره به آن روزها می‌گوید: «مقامات استودیو در آن جلسه‌ی بعد از اتفاق مهمانی گفتند که از این به بعد می‌توانید در مورد مشکلات خود با ما صحبت کنید. ولی همه‌ی ما این را می‌دانستیم که نباید چیزی علیه مؤسسان شرکت بگوییم و در آن صورت با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.»

با وجود اینکه در جلسات بعد از آن مهمانی به بداخلاقی‌های داروو اشاره‌ی مستقیمی نشده بود، ولی اعضای استودیو از این می‌گویند که بعد از آن شرایط کار در Scavengers کمی بهتر شده و به نظر می‌رسد خود داروو هم از آن اتفاق خجالت‌زده شد. ولی باز هم حال‌وهوای کلی استودیو از آن حالت مردانه‌ی خود خارج نشده و هنوز هم نگاه از بالا به پایین به زنان و ناچیز دانستن آن‌ها ادامه دارد.

یکی از اعضای استودیو در این مورد می‌گوید: «چیزی که همچنان باعث ناراحتی من می‌شود این است که با گذشت زمان، هنوز هم شرایط نامناسب کار در استودیو سر جای خود باقی مانده و اوضاع ادامه پیدا کرده است؛ به شکلی که انگار مقامات استودیو همه‌چیز را به‌دست فراموشی سپرده‌اند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.»

گذشته از ناملایمتی‌هایی که در مورد زنان حاضر در استودیو وجود دارد، به‌گفته‌ی خیلی از اعضای Scavengers، داروو در مجموع طرز نگاه مناسبی نسبت به کارمندان ندارد و آن‌ها را افرادی می‌داند که می‌توان خیلی راحت کنار گذاشت و با کارمندان جدید تعویض کرد. بارها پیش آمده که داروو ارزش کار افراد را پایین آورده و آن‌ها را متهم کرده که هیچ‌چیز در مورد بازی‌سازی نمی‌دانند و توانایی کار روی پروژه‌ها را ندارند. او حتی این قضیه را جلوی دیگران هم مطرح می‌کند و با صدای بلند و طوری که همه متوجه شوند، از افتضاح بودن کار فرد موردنظر و احتمال اخراج او می‌گوید.

البته مدیران استودیو گاهی اوقات سعی می‌کنند به ظاهر پاداش و ارتقای مقام هم برای اعضای سختکوش آن در نظر بگیرند ولی به‌دلیل در دسترس نبودن سازوکار مناسبی برای این قضیه، خیلی کم پیش می‌آید که کسی به چنین مواردی دست پیدا کند. حتی اگر فردی تمام موارد ممکن را رعایت کند و طبق دستورالعمل‌های داده شده پیش برود، ممکن است هرگز خبری از پاداش موردنظر نشود و اگر او به مدیران مراجعه کرده و از آن‌ها در این مورد سؤال کند هم با پاسخ‌هایی مثل این مواجه می‌شود که در کار خود خوب عمل نکرده یا به تمام خواسته‌های آن‌ها دقت نکرده است و مواردی از این دست.

سیمون داروو و املی لامارش

سیمون داروو و املی لامارش

این نوع حرکات داروو و کوچک کردن افراد، بارها برای کارمندان مختلف پیش آمده ولی به نظر می‌رسد گروهی در استودیو حضور دارند که از چنین چیزی در امان هستند؛ افرادی که خود داروو لقب «تکاوران» یا «کماندوها» را برای آن‌ها انتخاب کرده و بیشتر شامل برنامه‌نویس‌های شرکت می‌شوند. آن‌ها تحت حمایت داروو هستند و هیچ‌وقت مورد انتقاد او قرار نمی‌گیرند؛ افرادی که جزو قدیمی‌های استودیو محسوب می‌شوند و به شکلی با آن‌ها رفتار می‌شود که گویا به‌هیچ‌وجه امکان ندارد خطایی از آن‌ها سر بزند.

طبق صحبت‌های یکی از اعضای استودیو، این افراد اتفاقاً جزو اعضایی از Scavengers هستند که حرکات ناشایست زیادی از خود نشان می‌دهند ولی چون تحت حمایت داروو قرار دارند، کسی نمی‌تواند از آن‌ها شکایتی داشته باشد. یکی دیگر از کارمندان هم این حرف را تأیید می‌کند و همچنین یکی از اعضای سابق شرکت هم با تأیید حرف‌های دو نفر قبلی، این گروه را افرادی گستاخ می‌داند که خیلی وقت‌ها کار سایر اعضای شرکت را کوچک جلوه می‌دهند.

سیمون داروو در نگاه اول فردی جذاب به نظر می‌رسد، ولی ویژگی‌های اخلاقی جالبی ندارد و خیلی اهل داد و فریاد زدن سر اعضای استودیو است

شاید جالب‌ترین نکته در مورد داروو این باشد که بعضی از اعضای استودیو درکنار جالب بودن پروژه‌های داروین و Season که باعث ملحق شدن آن‌ها به شرکت شده بود، داروو را هم از دور به‌عنوان فردی جذاب و پُر انرژی می‌دیدند و تصور می‌کردند که کار کردن درکنار او لذت‌بخش خواهد بود. ولی هرچقدر که داروو از دور برای مخاطبان آثار Scavengers فردی جالب به نظر می‌رسد، درون استودیو شخصیتی متفاوت دارد و به‌گفته‌ی اعضای شرکت، مدام در حال داد و فریاد و نعره زدن سر کارمندان و پایین آوردن ارزش زحمات آن‌ها است.

هرچند به‌گفته‌ی دو نفر از اعضای استودیو، داروو در چند وقت اخیر رفتار بهتری نسبت به قبل پیدا کرده ولی هنوز خاطرات تلخ کارهای او با اعضای Scavengers باقی مانده، از جمله اتفاقی که در سال ۲۰۱۸ افتاد؛ روزی که او یکی از کارمندان را با عصبانیت به اتاقی برد و در آن‌جا به همراه لامارش به بحث پرداخته و سر آن کارمند فریاد کشید، به شکلی که سایر اعضای استودیو هم می‌توانستند نعره‌های او را بشنوند.

بعد از آن هم از اتاق خارج شد و در را محکم کوبید و کارمند موردنظر هم فوراً از استودیو جدا شد. چنین کارهایی به‌گفته‌ی چهار نفر از اعضای استودیو باز هم سابقه داشته و داروو با بردن اعضای شرکت به داخل آن اتاق، شروع به داد و فریاد به آن‌ها کرده است.

او حتی به افراد خارج از شرکت هم رحم نکرده و کارمندان روزی را به خاطر دارند که داروو در حال صحبت تلفنی با یکی از نماینده‌های ایکس باکس، صدای خود را بالا برده و با عصبانیت با او حرف زده است؛ به این علت که فرد موردنظر در آستانه‌ی برگزاری یک نمایشگاه بازی‌های ویدیویی به داروو گفته بود امکان تدارک فضای کافی برای قرار دادن ۱۰ پی سی درکنار یکدیگر برای تجربه‌ی پروژه داروین را در غرفه‌ی خود ندارند.

طبق صحبت‌های کارمندان استودیو، داروو تنها کسی نیست که عادت به نعره زدن و فریاد کشیدن دارد و بعضی دیگر از اعضا هم گاهی اوقات چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند؛ از جمله در جلساتی که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا مجبور بودند از درون منازل خود به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند و شاهد داد و فریادهای زیادی بودند.

استفاده از تیرکمان در بازی Darwin Projectیکی از کارمندان می‌گوید: «رقابت بین اعضای استودیو برای فریاد کشیدن سر یکدیگر به امری عادی تبدیل شده و در جلسات مختلف شاهد آن هستیم. تا قبل از کووید 19، این داد و فریادها درون استودیو اتفاق می‌افتاد و به قدری صداها بلند بود که سایر اعضا هم خارج از اتاق آن‌ها را می‌شنیدند ولی در دوران کووید 19 اوضاع حتی بدتر از قبل هم شده، چرا که اعضا در حال تماس با یکدیگر هم شروع به فریاد زدن می‌کنند و همه‌ی ما به‌طور مستقیم شاهد آن‌ها هستیم. این افراد و مخصوصاً داروو مدام وسط حرف یکدیگر می‌پرند و ایده‌ها و نظرات یکدیگر را بی‌ارزش می‌دانند و تماشای این همه داد و فریاد و توهین بین اعضای استودیو واقعاً سخت و استرس‌زا است.»

از طرف دیگر به‌گفته‌ی بعضی اعضای Scavengers، داروو رفتارهای کودکانه‌ای هم دارد که باعث می‌شود از هر فردی که نظری مخالف او دارد، کینه به دل بگیرد و حتی روزها و هفته‌ها با او صحبت نکند و ازطریق افراد دیگر در جریان کارهای او قرار بگیرد. درعین‌حال او خیلی وقت‌ها در همان دفتر کار خود می‌خوابد و باعث به‌هم ریختن محیط می‌شود و گاهی اوقات می‌توان لباس‌های کثیف، باقی‌مانده‌ی غذا و زباله و چیزهای دیگری که او از خود به‌جای گذاشته را در بخش‌های عمومی استودیو مشاهده کرد.

دراین‌میان بد نیست به یکی از اتفاقات رخ‌داده برای داروو در اولین ماه‌های تأسیس Scavengers هم اشاره کنیم. گیم‌پلی اسپیس (GamePlay Space) مکانی است که در مونترال برای بازی‌سازهای مستقل در نظر گرفته شده تا با کمک امکانات آن بتوانند در محیطی بزرگ و مشترک درکنار سایر استودیوها فعالیت کنند. داروو هم مدتی در گیم‌پلی اسپیس حضور داشته و البته خیلی زود آن‌جا را ترک کرده است؛ به‌این علت که نوشیدنی‌های اعضای سایر استودیوهای حاضر در آن‌جا را از درون میزها یا یخچال‌ها می‌دزدیده و بدون اجازه‌ی آن‌ها مصرف می‌کرده است.

جالب اینکه خود داروو بعدها این ماجرا را با خوشحالی برای اعضای Scavengers تعریف کرده و به شکلی با شور و شوق در مورد آن حرف زده که گویا نوجوانی است که از یک کار خلاف لذت می‌برد.

بعد از اینکه خبرنگار گیمز اینداستری از مسئولان گیم‌پلی اسپیس در این زمینه سؤال کرده، آن‌ها تأیید کرده‌اند که Scavengers زمانی یکی از اعضای این تشکیلات بوده و حادثه‌ای انضباطی رخ داده که با قوانین و مقررات آن‌جا در تضاد بوده است، ولی توضیح بیشتری در این زمینه نداده‌اند.

همچنین بعد از انتشار این گزارش، یکی از افرادی که در جریان ماجرا بوده با گیمز اینداستری تماس گرفته و ضمن تأیید رفتار نامناسب داروو، از این گفته که او از گیم‌پلی اسپیس اخراج نشد، بلکه ساعات حضور او در آن‌جا محدودتر شد و آزادی عمل کمتری نسبت به قبل پیدا کرد.

دوباره به سال‌های اخیر برگردیم. طبق صحبت‌های بعضی از اعضای استودیو، یکی از بدترین دوره‌های پرخاشگری و عصبانیت داروو در زمانی اتفاق افتاد که او کارگردانی پروژه داروین را برعهده داشت. این بازی آنلاین Free to Play که نسخه‌ی نهایی آن در اولین روزهای سال ۲۰۲۰ عرضه شده بود، قرار بود تا آخر سال فعال باشد ولی خیلی زودتر از آن، یعنی فقط چهار ماه بعد از انتشار به پایان مسیر خود رسید و پشتیبانی از آن متوقف شد.

طرح های اولیه بازی Season

طرح‌های اولیه‌ی بازی Season

البته بعد از آن هم بعضی از سرورهای بازی فعال بوده، ولی دیگر نه خبری از رفع ایرادات و باگ‌های آن بوده و نه چت‌های صوتی و محتوای دیسکورد رسمی بازی توسط استودیو نظارت می‌شده و در مجموع بازی خیلی زود وارد حالتی شد که گویا به حال خود رها شده و کسی کاری با آن ندارد؛ پروژه‌ای که گفته می‌شود تعدادی از اعضای استودیو بعد از انتشار آن اخراج شدند.

بعد از ارائه‌ی پروژه داروین بود که تمرکز اصلی Scavengers به تولید بازی Season اختصاص پیدا کرد؛ اثری که کارگردانی آن برعهده‌ی کوین سالیوان گذاشته شد و او ایده‌های اولیه و حال‌وهوای بازی را تدارک می‌دید و قرار بود هم‌زمان با ساخت آن، داروو هم روی مراحل تولید یک پروژه‌ی دیگر کار کند.

به‌گفته‌ی بعضی از اعضای استودیو، اوضاع در آن روزها به‌شدت به‌هم ریخته بود و محیط کاری پُر از استرسی ایجاد شده بود، چرا که برخلاف برنامه‌ریزی‌های اولیه، به‌نظر می‌رسید داروو قصد دارد به سراغ بازی Season آمده و هدایت آن‌را به‌دست بگیرد؛ موضوعی که نه‌تنها کارمندان استودیو، بلکه بعضی از اعضای ارشد را هم نگران کرده بود. چرا که Season قرار بود یک اثر داستانی با تمرکز زیاد روی نحوه‌ی روایت ملایم باشد، درحالی‌که داروو بیشتر اهل بازی‌های سریع با تأکید زیاد روی گیم‌پلی است و احتمالاً فرد مناسبی برای مدیریت این پروژه نخواهد بود.

بعضی از جلسات سازندگان بازی Season در سال گذشته که به خاطر ویروس کرونا به شکل اینترنتی برگزار می‌شده، پُر بوده از دعوا و داد و فریاد بین اعضای استودیو

همین‌طور نگرانی‌هایی وجود داشت که شاید داروو بعضی از ویژگی‌های جالب Season را تغییر بدهد یا با ایده‌های خود در مورد سومین پروژه‌ی استودیو ترکیب کند و حال‌وهوای بازی عوض شود. درعین‌حال افرادی که پیش‌از این با او در تولید پروژه داروین کار کرده و تحت استرس و شرایط سختی قرار گرفته بودند هم دیگر تمایلی به تکرار این تجربه نداشتند.

درنهایت با وجود تمام مخالفت‌هایی که بین اعضای استودیو در مورد حضور داروو در تولید بازی Season وجود داشت، او به سراغ این پروژه آمد؛ موضوعی که دو منبع مختلف آن‌را به لامارش ارتباط داده و تصمیمی از جانب او می‌دانند. البته این دو نفر که هنوز در Scavengers حضور دارند، از این می‌گویند که همچنان مشخص نیست داروو دقیقاً چه نقشی در تولید Season دارد و هنوز سالیوان فرد اصلی این پروژه محسوب می‌شود. حتی یکی از آن‌ها عقیده دارد که داروو به‌عنوان زنگ تفریح به سراغ Season می‌آید و هر وقت از سایر کارهای خود خسته می‌شود، سری هم به تیم سازنده‌ی این بازی می‌زند.

طبق گفته‌های همین فرد، کم‌کم نگرانی‌هایی در مورد حضور داروو در پروژه‌ی Season شکل گرفته است. او مدیری بی‌نظم و بی‌برنامه محسوب می‌شود که علاقه‌ای به شنیدن نظرات سایر اعضای تیم ندارد و پیشنهادهای مختلف را هم قبول نمی‌کند و این موضوع خود را در پروسه‌ی تولید بازی نشان می‌دهد؛ همان‌طور که در پروژه داروین هم باعث شد بازی به آن میزان موفقیتی که انتظارش را داشتند نرسد.

یکی از اعضای تیم می‌گوید: «این قضیه هر بار اتفاق می‌افتد. ایده‌ی اولیه‌ی جالبی مطرح می‌شود و همه هم از آن ذوق‌زده می‌شوند. سپس این ایده با ناشر درمیان گذاشته می‌شود و آن‌ها هم جذب آن می‌شوند. ولی پس‌از آن تازه متوجه می‌شویم که طرح خاصی برای پیاده‌سازی ایده وجود ندارد و مسیر تولید بازی به شکلی نیست که بتواند به ایده‌های اولیه وفادار بماند. به‌این ترتیب درحالی‌که اعضای تیم تمام تلاش خود را به کار می‌برند، به بن‌بست می‌رسیم و با وجود تدارک نمونه‌ی اولیه‌ی مناسب و دریافت پول از ناشر، در عرضه‌ی یک بازی باکیفیت به مشکل می‌خوریم.»

شخصیت اصلی بازی Season نشسته روی چمن

در همین مدتی که داروو مشغول کار روی بازی Season شده، تفاوت‌های آن با حال‌وهوای اولیه در حال بیشتر شدن است. از آنجایی که داروو روابطی با شرکت سونی داشته و توانسته بازی را برای عرضه روی پلی استیشن 5 به آن‌ها پیشنهاد دهد، از طرف خود قول‌هایی هم به مسئولان سونی داده و باعث شده پروژه به سمت اثری با دنیای بزرگ‌تر، مأموریت‌های زیاد و نقشه‌ای پُر از علامت‌گذاری برای کارهای مختلف برود؛ چیزهایی که با ایده‌های اولیه در تضاد هستند و قرار نبوده بازی به این سمت و سو برود.

به‌گفته‌ی یکی از سازندگان بازی: «واقعاً نمی‌دانم بازی‌ای که تریلر معرفی آن‌را دیدیم چه چیزی بود، چرا که خیلی با برنامه‌های اولیه‌ی ما تفاوت داشت و انگار اصلاً بازی دیگری بود.» تعدادی دیگر از افرادی که پیش‌از این روی بازی کرده بودند و اکنون از تیم جدا شده‌اند هم با اینکه به‌نوعی از معرفی آن خوشحال هستند و به تلاش دوستان خود در استودیو افتخار می‌کنند، ولی تریلر نمایش داده‌شده را چیزی متفاوت از پروژه‌ای می‌دانند که سرگرم ساخت آن بودند.

یکی از آن‌ها می‌گوید: «بازی واقعاً زیبا و تماشایی شده و از دیدن تریلر آن و زحمات دوستانم خیلی خوشحالم، ولی از طرف دیگر ناراحتم که مخاطبان با دیدن تریلر شروع به تحسین استودیویی می‌کنند که توانسته اثری دلنشین و آرام را به این زیبایی تدارک ببیند؛ استودیویی که در واقعیت با چیزی که مردم فکر می‌کنند خیلی متفاوت است. شاید درنهایت بازی Season اثری خوش‌ساخت از آب دربیاید، ولی تجربه‌ی من در برخورد با مدیریت استودیو اصلاً لذت‌بخش نبود.»

فرد دیگری هم می‌گوید: «خیلی وقت‌ها با دیدن یک اثر باکیفیت می‌توانید حال‌وهوای استودیوی سازنده‌ی آن‌را هم تصور کنید. ولی در مورد Season چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و هرچقدر بازی توانسته بازخوردهای خوب و مثبتی از طرف علاقمندان دریافت کند، کار در خود استودیو اصلاً حس خوبی برای ما نداشته است.»

با وجود شکایت‌هایی که همچنان از اوضاع درون استودیو وجود دارد ولی همان‌طور که گفته شد، بدترین اتفاق رخ‌داده در آن به حدود دو سال قبل برمی‌گردد و از آن پس اوضاع بهبود پیدا کرده است. بعد از تماس خبرنگار گیمز اینداستری با روابط عمومی استودیو، آن‌ها با تأیید این موضوع که پیش‌از این حداقل یک بار درگیر مشکل بزرگی بوده‌اند (بدون اشاره‌ی مستقیم به آن)، از این گفته‌اند که سعی در پاک‌سازی و رفع مشکلات داشته‌اند و اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند.

در بیانیه‌ی استودیو چنین آمده است: «استودیو Scavengers ضمن تأیید این موضوع که در دوران رشد و بزرگ‌تر شدن خود با مشکلاتی درگیر بوده، این اتفاقات را به‌هیچ‌وجه قابل قبول نمی‌داند و برای جلوگیری از مشکلات، قدم‌های مثبتی برداشته تا فضای فرهنگی خود را بهتر از قبل کرده و ایرادات را برطرف کند.»

در بخشی از بیانیه هم به تغییر جایگاه داروو اشاره شده است: «در اوایل سال ۲۰۱۹، سیمون داروو که مدیرعامل اجرایی شرکت بود، جای خود را به لامارش داد و از آن پس لامارش در این مقام به‌عنوان یک مدیر زن جدید به ایفای نقش پرداخته و شروع کرده به تدارک تیم مدیریت میانی که رابطی بین کارمندان و سران شرکت باشند و بتوانند به ایجاد فضایی بهتر در استودیو و در نتیجه تولید بازی‌هایی باکیفیت و نوآورانه کمک کنند. این تیم مدیریتی جدید فضایی آرام و دلنشین را در محیط کاری استودیو ایجاد کرده که استعدادهای شرکت می‌توانند در آن به‌راحتی به کار روی پروژه‌های خود بپردازند، بدون اینکه مدیران شرکت تفاوتی بین آن‌ها قائل شوند.»

نشستن مقابل مجسمه در بازی Season

درکنار بیانیه‌ی Scavengers، آن‌ها به گیمز اینداستری گفته‌اند که بخش‌هایی از گزارش موردنظر شامل مطالب اشتباهی می‌شود ولی وقتی گیمز اینداستری از آن‌ها سؤال کرده که کدام بخش‌ها اشتباه بوده‌اند، از پاسخ طفره رفته‌اند.

همچنین شرکت به سراغ اقدامات دیگری هم در مورد اتفاقات آزاردهنده رفته که البته به عقیده‌ی اعضای آن، این موارد یا مفهوم خاصی ندارند یا به درستی اجرا نمی‌شوند و بی‌فایده هستند:

  • بهره‌گیری از سیاست‌هایی برای پیشگیری از آزار و اذیت کارمندان
  • دادن آموزش‌های لازم توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت منابع انسانی به کارمندان برای مقابله با آزاررسانی از طرف سایر افراد
  • پروسه‌ی مخصوصی برای رسیدگی به شکایات و گزارش‌ها که با حضور دو فرد آموزش‌دیده و متخصص انجام می‌شود
  • استخدام مدیری که وظیفه‌ی رسیدگی به بخش منابع انسانی را دارد و استانداردهای آن‌را تعیین می‌کند
  • استفاده از یک مشاور خارج از استودیو که با تیم مدیریت منابع انسانی در ارتباط است و به اعضای شرکت در این راه کمک می‌کند
  • تشکیل بخشی درون استودیو که وظیفه‌ی آن کنترل امنیت روانی اعضا و ایجاد محیطی سالم برای کار است
  • ارزیابی سالانه‌ی استودیو که از افراد به‌صورت ناشناس می‌خواهد نظرات خود را در مورد هرچه بهتر شدن محیط کار بگویند و بدون نیاز به پشت سر گذاشتن مراحل اداری سخت و پیچیده، مدیران شرکت را در بهتر کردن شرایط کاری کمک کنند

این بندها شباهت بسیار زیادی به قوانین تنظیم‌شده توسط مقامات استان کِبِک کانادا دارند که برای کار در محیط‌های سالم پیشنهاد شده‌اند. دراین‌میان باید به این نکته اشاره کنیم که طبق صحبت‌های کارمندان شرکت، دو نفری که قرار بوده پروسه‌ی شکایت اعضا را پیگیری کنند، استودیو را ترک کرده‌اند؛ یکی در تابستان سال گذشته و دیگری هم در ماه نوامبر.

بعضی از اعضای سابق استودیو درحالی‌که از موفقیت دوستان خود در تولید بازی Season خوشحال می‌شوند، از این ناراحت هستند که مخاطبان حال‌وهوای استودیو را هم مثل خود بازی دلپذیر و دوست‌داشتنی تصور کنند

با وجود اینکه شرکت به ظاهر سعی کرده اوضاع را بهبود ببخشد، ولی هنوز هم مشکلات به‌طور کامل رفع نشده‌اند و فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به شرایط آرمانی وجود دارد. چرا که همچنان داروو و لامارش همه‌کاره‌ی شرکت هستند و البته به‌گفته‌ی کارمندان، رابطه‌ی نزدیک آن‌ها به پایان رسیده و دیگر مثل قدیم با یکدیگر ارتباط عاطفی ندارند، ولی لامارش هنوز هم در موارد مختلف از داروو دفاع می‌کند.

یکی از اعضای استودیو در این زمینه می‌گوید: «داروو جذابیت و کاریزمای زیادی دارد و به همین دلیل هر کاری بخواهد انجام می‌دهد. ولی لامارش حتی از او هم بدتر است و به‌جای دفاع از کارمندان در مقابل داروو، همیشه سمت داروو را می‌گیرد و حق را به او می‌دهد.»

یکی دیگر از آن‌ها هم اعتقاد دارد بخشی از مشکلات استودیو به خاطر حضور لامارش است و او در قالب یک مدیرعامل زن، ژست دفاع از حقوق زنان را می‌گیرد ولی در واقعیت خلاف آن عمل می‌کند: «لامارش به شکلی عمل می‌کند که گویا پشتیبان و مدافع حضور زنان در صنعت بازی است، ولی در واقعیت چنین نیست. بارها پیش آمده که او باید از زنان حاضر در استودیو دفاع می‌کرده، از جمله مواقعی که داروو جوک‌های نامناسبی گفته یا بر سر آن‌ها فریاد کشیده، ولی لامارش هیچ دفاعی از آن‌ها نکرده است.»

شخصیت اصلی بازی Season با دوچرخه در چمنزار

تقریباً همه‌ی افرادی که در تهیه‌ی این گزارش نقش داشته‌اند، داروو و لامارش را به یک اندازه در مشکلات ایجاد شده درون استودیو Scavengers دخیل می‌دانند و در مرحله‌ی بعدی هم افرادی را متهم می‌کنند که توسط این دو نفر به پست و مقام‌های بالایی درون شرکت رسیده‌اند. اما از طرف دیگر آن‌ها از کارمندان بااستعداد شرکت هم تعریف می‌کنند و همین‌طور دوستانی که در طول کار روی دو پروژه داروین و Season به‌دست آورده‌اند.

آن‌ها خیلی دوست دارند نتیجه‌ی تلاش‌های خود را به شکل بهتری در بازی‌های Scavengers ببینند، ولی محیط کاری نامناسب این استودیو را سد راه خود می‌دانند و بعضی از آن‌ها هم به خاطر همین قضیه استعفا داده‌اند و حتی یکی از آن‌ها کار در این استودیو را بدترین تجربه‌ی خود در صنعت بازی می‌داند.

یکی از اعضای سابق شرکت می‌گوید: «اگر حتی نیمی از چیزهایی که در مورد بازی Season شنیده‌ام حقیقت داشته باشد، اثر زیبا و جذابی خواهد بود و خیلی خوشحالم که دوستانم بتوانند در این راه موفق باشند. ولی از طرف دیگر اصلاً حس خوبی ندارم که استودیو Scavengers به خاطر ارائه‌ی این بازی به‌عنوان یک استودیوی مستقل درجه یک با محیط کار مناسب و دوست‌داشتنی شناخته شود.»

باید صبر کرد و دید که بازی Season چه سرنوشتی پیدا می‌کند؛ اثری که تریلر زیبای آن نوید یک تجربه‌ی متفاوت و دلنشین را می‌دهد ولی اوضاع درون استودیوی سازنده‌ی آن، در تناقضی عجیب کاملاً متفاوت با این ظاهر زیبا است؛ استودیویی که امیدواریم با بهبود شرایط و رفع مشکلات بتواند وارد مسیر بهتری شده و در آینده به محیطی آرام و ایده‌آل برای تولید بازی‌های ویدیویی تبدیل شود.


منبع Games Industry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده