نویسنده: میلاد فاطمی
// شنبه, ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

Godfall؛ نبرد با خدایان به کمک دوال سنس

عرضه کنسول پلی استیشن 5 به‌منزله انتشار بازی Godfall هم بود. حال یکی از اعضای تیم سازنده در مصاحبه‌ خود صحبت‌های جالبی درخصوص گیم‌پلی و جهان بازی کرده است.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که بازی‌های ویدیویی و در کل این صنعت را تا این اندازه محبوب کرده، تنوع بالای آثار و سبک‌های گوناگون است؛ تنوعی که هر قشری از مردم با هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. یکی از سبک‌های قدیمی و همین‌طور پرطرفدار، بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی است؛ ژانری که در سال‌های اخیر با انتشار بازی‌هایی چون ویچر، اسکایریم و فال‌اوت بیش‌از پیش مورد توجه گیمرها قرار گرفت.

در رویداد The Game Awards 2019 دو استودیوی گیرباکس و کانترپلی گیمز با انتشار تریلری از یک بازی کاملا جدید رونمایی کردند؛ اثری که به دو دلیل توانست توجهات عموم را به‌خود جلب و انتظارات زیادی را نیز ایحاد کند. دلیل اول، نمایش جذاب بازی و دلیل دوم و شاید مهم‌تر اینکه گادفال به‌عنوان اولین بازی انحصاری کنسول پلی استیشن 5 قرار بود چراغ این مسیر را روشن کند.

پس از حدود دو دهه کار و ساخت مجموعه موفق بوردرلندز، استودیوی گیرباکس این‌بار در مقام ناشر و کانترپلی گیمز که تا پیش‌از این تنها در سال ۲۰۱۶ یک بازی استراتژی نوبتی به‌نام Duelyst را تولید و منتشر کرده، وظیفه ساخت بازی را برعهده داشته است.

شخصیت اصلی بازی Godfall در محاصره دشمنان

گادفال درواقع یک بازی نقش‌آفرینی و لوتر-اسلشر است که داستان آن در یک دنیای فانتزی به‌نام سرزمین آپریون در جریان است؛ سرزمینی که روبه نابودی است و شما باید در مفام یک شوالیه والرین با مبارزه با خدایان از یک رویداد آخرالزمانی جلوگیری کنید. حال به‌مناسبت عرضه کنسول پلی استیشن 5 و بنابراین انتشار بازی گادفال، دیک هین، مدیر ارشد فنی بازی، در مصاحبه اخیر خود با وبسایت خبری Gamingbolt اطلاعات جالبی در خصوص ساخته جدید خود با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

بازی گادفال نسبت به ساخته قبلی استودیوی کانترپلی گیمز تفاوت‌های چشمگیری پیدا کرده است. این تغییر سیاست را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باوجود تجربه‌ای فوق‌العاده‌، اما قطعا چالش‌های زیادی هم به‌‌همراه داشت. من سه، چهار سال پیش یعنی روزهای اول ساخت بازی گادفال را به یاد دارم که بسیار کوچکتر بودیم. نیمی از کارمندان بیرون از دفتر کار می‌کردند و نیم دیگر نیز در سایر نقاط جهان پراکنده شده بودند. کل تیم ما بین ۱۵ تا ۲۰ نفر بود.

بازی گادفال اولین بازی انحصاری معرفی شده برای کنسول پلی استیشن 5 است

از همان ابتدای کار، تیم تولید بازی با اشتیاق به‌دنبال تجربه‌ها و چالش‌های جدیدی بود. ما تمام تلاشمان را کردیم تا آمادگی خود را برای زمان مناسب بالا ببریم. این موضوع شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش تولید بازی نیز بود. بازی گادفال نسبت به تمام آثاری که روی آن‌ها کار کرده بودیم، پیچیده‌تر بود. تیم سازنده مدت زمان زیادی را تنها صرف تمرکز روی ویژگی‌ها و ابتکاراتی کرده تا درنهایت گیمر تجربه بهتری را به‌دست آورد.

در حالیکه این تغییر سیاست بسیار قابل‌توجه است، اما تیم تولید سعی کرد نسبت به تمام صحبت‌هایی که می‌گفتند این کار غیر ممکن است، مقاوت خود را از دست ندهد.

صحنه مبارزه در بازی Godfall

در بازی‌های سبک نقش‌آفرینی که تمرکز زیادی روی سیستم لوت خلاصه شده، معمولا بحث روایت و داستان‌گویی از اهیمتی کمتری برخوردار و به حاشیه کشیده می‌شود. گادفال در این مورد چگونه عمل کرده است؟

باتوجه به اینکه گادفال یک بازی جدید به‌حساب می‌آید، ما نمی‌توانستیم به‌راحتی داستان‌سرایی و خلق جهان را دست‌کم بگیریم. دنیای آپریون کاملا برای گیمر جدید است. اگر روایت و داستان‌گویی اهمیت خود را از دست می‌داد، خطر ایجاد یک جهان توخالی پررنگ می‌شد.

این موضوع به‌نظرمان تجربه عمیقی که از یک اثر لوت‌محور انتظار هست را منتقل نمی‌کند. وقتیکه روی کاراکتر یا جهان بازی وقت و سرمایه گذاشته نشود، چه اهمیتی پیدا می‌کند که مثلا با ابهت و گردن کلفت به‌نظر برسی.

به‌غیر از کمپین بازی، ما به‌دنبال خلق یک جهانی غنی بودیم تا گیمرها حتی پس از شکست دادن مکراس، بازهم به غرق شدن در بازی ادامه دهند. تیم سازنده به‌شدت روی تولید کد ارزشمندی متشکل از قطعات مهم تاریخ آپریون، دشمنان و سایر موارد کار کرده است.

پس از اینکه شوالیه‌های والرین حین مبارزات، خود را تعریف می‌کردند، ما مطمئن شدیم که هر اسلحه‌ای داستان مخصوص خود را دارد.

تمام این قطعات کنار هم یک جهانی را می‌سازند و ما بی‌صبرانه منتظر هستیم تا کشفیات کاربران از دنیای مرموز آپریون را تماشا کنیم.

کاراکترهای بازی نقش آفرینی Godfall

بازی گادفال این امکان را فراهم کرده تا گیمر به‌صورت تکی نیز بتواند آن را تجربه کند. باتوجه به اهمیت کوآپ در بازی، به‌نظر می‌رسد از نظر تیم سازنده تجربه گادفال به‌صورت چندنفره روش ایده‌آل‌تر و بهتری به‌حساب می‌آید، درسته؟

کلمه ایده‌آل به‌نظر من توصیف مناسبی نیست؛ چراکه ممکن است موجب دلسرد شدن افرادی شود که به‌دنبال تجره تک‌نفره بازی هستند. به‎‌نظر من روشی ایده‌آل است که بیشترین لذت را برای گیمر به‌ارمغان آورد.

من به‌شخصه عاشق تجربه بازی به‌صورت کوآپ هستم؛ چراکه باعث می‌شود هرکدام از ما با پرکردن خلا دیگری، درنهایت سعی کنیم در مبارزات پیروز شویم.

از طرفی اما بعضی مواقع نیز بیشتر دوست دارم مرحله یا ماموریتی را به‌روش خاص خودم انجام دهم. در این صورت حالت تک‌نفره یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

توحه زیادی به سیستم لوت بازی Godfall و مکانیزم آن شده است 

امیدوارم کاربرانمان از روش خود در بازی گادفال احساس خوب و ایده‌آلی کسب کنند. آن‌ها این قدرت را دارند تا نحوه انجام بازی را خودشان انتخاب کنند.

از آنجایی که گادفال در اصل یک بازی نقش‌آفرینی با تمرکز روی پیشرفت سیستم لوت است، بازیکنان از نحوه و عملکر این سیستم در بازی چه توقعاتی باید داشته باشند؟ لطفا در این زمینه اطلاعاتی با ما به اشتراک بگذارید.

بله حتما. در گادفال بیش‌از ۱۲۰ اسلحه موجود است. درکنار آن، انبوهی از وسایل افزودنی و خرده‌ریزهایی در بازی وجود دارند که همگی درنهایت برای شما نقش مهم و اساسی در ساخت‌ و ساز ایفا می‌کنند.

بازیکنان در بازی با تنوع بصری زیادی در میان اسلحه‌ها مواجه خواهند شد. ما به‌شدت دنبال این موضوع بودیم که طیف وسیعی از شکل‌وشمایل و احساسات را پوشش دهیم تا بازیکنان به‌راحتی اسلحه مورد نظر خود را پیدا کنند.

شخصیت اصلی بازی گادفال

از طرفی کارایی مواردی که لوت کرده‌اید نیز در بازی متفاوت است. ایده اصلی لوت‌ها براین اصل خلاصه شده که ابزارهای بازیکنان مثل Soulshatter و Breach Damage را تقویت کنند. بعضی از لوت‌ها اما باعث اضافه شدن ابزارهای جدید به انبار بازیکن می‌شوند. بعضی از این تجهیزات باعث می‌شوند که روی دشمنان تاثیر بیشتری داشته باشید. یکی از این ابزارها Mark of Lifetap نام دارد که به هم‌تیمیت وقتیکه در حال آسیب رساندن به دشمنان است، کمک می‌کند. بازیکنان از تاثیرات مثبت بعضی از لوت‌‌ها روی کاراکترشون که در مبارزات مفید است، بهره‌مند می‌شوند.

ما در این لحظه قرار نیست از همه موارد پرده‌برداری کنیم، اما سیستم لوت بازی گادفال شما را غافلیگر خواهد کرد.

باتوجه به دنیای فانتزی و بزرگ گادفال، مکانیزم ساخت‌وساز در بازی چگونه طراحی و اجرا شده است؟

در این زمینه توضیحاتی در ابتدای مصاحبه ارایه دادم. همان‌طور که گیمرها از منطقه Skybreaker Monolith بالا می‌روند، می‌توانند یک جهان وسیع وغنی با تنوع محیطی زیادی را مشاهده کنند. بازیکنان همچنین در بازی با بیش‌از هفتاد کاراکتر و دشمن‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو می‌شوند. 

حالت Dreamstone تجربه کوچکی از سبک روگ‌لایک را به بازی اضافه می‌کند

برنامه تیم سازنده درخصوص پشتیبانی از بازی پس از عرضه آن چیست؟ آیا محتوای اضافی برای گادفال منتشر می‌شود؟

این موضوعی است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. نسخه Ascended Edition بازی به‌‌همراه اولین بسته الحاقی روانه بازار خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای یک بازی کاملا جدید هیجان‌انگیز است؛ چراکه باید یک برنامه مشخصی داشته باشید. ما به‌دنبال این هستیم که هوشیاری خود را حفظ و اطمینان حاصل کنیم که اقدامات آینده ما به‌ نظرات جامعه/بازیکنانمان واکنش نشان دهد.

به‌عنوان آخرین سؤال، جذاب‌ترین ویژگی بازی گادفال از نظر شما کدام است؟

من به‌شخصه بسیار برای حالت Dreamstone هیجان دارم. این یکی از حلقه‌های پایان بازی است که در گذشته و در مصاحبه‌های قبلی راجع‌به آن صحبت‌هایی کرده‌ام. این درواقع یک تجربه کوچکی از سبک روگ‌لایک در بازی گادفال است.

بازی Godfall برای دو پلتفرم پلی استیشن 5 و پی سی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده