شرکت سونی هم‌زمان با عرضه‌ی پلی استیشن 5، به سؤالات مختلف در مورد کنسول نسل بعد خود پاسخ داده است.

نسل جدید آغاز شده و به‌زودی می‌توانیم به تجربه‌ی بازی‌هایی تازه روی کنسول‌هایی پیشرفته‌تر از همیشه بپردازیم. رقابت نسل نهم از همین ابتدای کار با حضور دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس از طرف مایکروسافت و همین‌طور مدل‌های معمولی و دیجیتالی پلی استیشن 5 از طرف سونی، به داغ‌ترین شکل ممکن شروع شده و علاقمندان دنیای بازی روزهای جذابی را پیش رو دارند.

به‌همین مناسبت، سونی به‌تازگی مقاله‌ای کامل را به پرسش و پاسخ پیرامون پلی استیشن 5 اختصاص داده و در آن به‌سراغ تمام سؤالات مهمی که در این مدت از طرف مخاطبان مطرح شده‌اند، پاسخ داده است. با زومجی همراه باشید تا سری بزنیم به این پرسش و پاسخ‌ها و بیش‌ازپیش با بخش‌های مختلف پلی استیشن 5 و ویژگی‌های این کنسول آشنا شویم.

سخت‌افزار پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 چه زمانی وارد بازار می‌شود و قیمت آن به چه شکلی خواهد بود؟

کنسول پلی استیشن 5 در بازه‌های زمانی متفاوتی وارد کشورهای مختلف می‌شود و هرکدام نیز قیمت خاص خود را دارند که در جدول زیر قابل مشاهده است:

کشورتاریخ عرضهقیمت و واحد پول
آمریکای شمالی۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹)

مدل معمولی: ۴۹۹ دلار (۶۲۹ دلار کانادا)

مدل دیجیتالی: ۳۹۹ دلار (۴۹۹ دلار کانادا)

مکزیک۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹)

مدل معمولی: ۱۳۹۹۹ پزو مکزیک

مدل دیجیتالی: ۱۱۴۹۹ پزو مکزیک

برزیل۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آبان ۱۳۹۹)

مدل معمولی: ۴۶۹۹ رئال برزیل

مدل دیجیتالی: ۴۱۹۹ رئال برزیل

بریتانیا۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آبان ۱۳۹۹)

مدل معمولی: ۴۴۹ پوند

مدل دیجیتالی: ۳۵۹ پوند

اروپا۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آبان ۱۳۹۹)

مدل معمولی:‌ ۴۹۹ یورو

مدل دیجیتالی:‌ ۳۹۹ یورو

مدل معمولی و دیجیتالی پلی استیشن 5 درکنار دوال سنس

چه تفاوتی بین مدل معمولی و دیجیتالی پلی استیشن 5 وجود دارد؟

تنها تفاوت بین دو کنسول به درایو بلوری (Ultra HD Blu-Ray) در مدل معمولی مربوط می‌شود که مدل دیجیتالی فاقد آن است. این درایو به دارندگان مدل معمولی امکان استفاده از دیسک‌های بلوری پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 را درکنار ویدیوهایی می‌دهد که روی دیسک‌های بلوری 4K Ultra HD، بلوری معمولی و همین‌طور دی‌وی‌دی قرار گرفته‌اند.

مدل دیجیتالی قابلیت استفاده از دیسک‌های بلوری و دی‌وی‌دی را نخواهد داشت و دارندگان آن برای تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 می‌توانند به‌سراغ خریداری آن‌ها از فروشگاه پلی استیشن بروند یا با گرفتن حق اشتراک سرویس‌های پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus) و پلی استیشن ناو (PlayStation Now) بازی‌های متنوعی را دریافت کنند.

بیش‌از ۹۹٪ از مجموع ۴۰۰۰ بازی پلی استیشن 4 روی هر دو مدل پلی استیشن 5 قابل اجرا خواهند بود و از این نظر تفاوتی بین دو مدل وجود ندارد. تنها تفاوت به نحوه‌ی اجرای بازی‌ها مربوط می‌شود که در مدل دیجیتال باید آن‌ها را از فروشگاه پلی استیشن دانلود کرد، ولی در مدل معمولی می‌توان با استفاده از دیسک‌های بلوری پلی استیشن 4 نیز به اجرای بازی‌ها پرداخت.

آیا تفاوت سخت‌افزاری بین دو مدل پلی استیشن 5 وجود دارد؟

خیر، سخت‌افزار و کارایی هر دو کنسول دقیقاً یکسان است و تنها تفاوت به درایو مربوط می‌شود.

ابعاد و اندازه‌های دو مدل پلی استیشن 5 و همین‌طور وزن آن‌ها به چه صورت است؟
ابعاد مدل معمولی پلی استیشن 5 بدون احتساب پایه‌ی آن برابر است با ۳۹۰x۱۰۴x۲۶۰ میلی‌متر و وزن آن نیز برابر ۴.۵ کیلوگرم است.

ابعاد مدل دیجیتالی نیز بدون احتساب پایه برابر است با ۳۹۰x۹۲x۲۶۰ میلی‌متر با وزنی معادل ۳.۹ کیلوگرم.

آیا می‌توان هر دو مدل پلی استیشن 5 را به شکل‌های افقی و عمودی استفاده کرد؟

بله، هر دو مدل پایه‌ی مخصوصی دارند که می‌توان با کمک آن کنسول را هم به شکل عمودی استفاده کرد و هم افقی. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی استفاده از پایه می‌توانید به ویدیوی باز کردن اجزای پلی استیشن 5 مراجعه کنید:

دانلود ویدیو از آپارات

در زمان عرضه‌ی پلی استیشن 5 شاهد رنگ‌های دیگری به جز سفید هم خواهیم بود؟

در حال حاضر پلی استیشن 5 تنها با یک رنگ و یک نوع طراحی در دسترس علاقمندان است.

ورودی‌ها و خروجی‌های کنسول و اتصالات آن چه مواردی را شامل می‌شوند؟

ورودی و خروجیتوضیحات
ورودی‌ها و خروجی‌های جلوی کنسول

یک درگاه USB-C با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه

یک درگاه USB-A پُرسرعت (برای شارژ کنترلر از این درگاه استفاده کنید)

ورودی‌ها و خروجی‌های پشت کنسول

دو درگاه USB-A با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه

(برای اتصال درایو USB به‌عنوان حافظه‌ی خارجی و دوربین HD از این درگاه استفاده کنید)

شبکهEthernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)Wifi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax


آیا پلی استیشن 5 از منبع تغذیه خارجی (Power Brick) استفاده می‌کند؟

خیر، پلی استیشن 5 به شکلی طراحی شده که منبع تغذیه آن داخلی است.

چه مواردی درون جعبه‌ی پلی استیشن 5 قرار گرفته‌اند؟

  • مدل معمولی یا دیجیتالی پلی استیشن 5
  • یک عدد کنترلر دوال سنس (DualSense)
  • کابل شارژ دوال سنس با یک سر USB-A و یک سر USB-C
  • کابل HDMI 2.1 با سرعت بسیار بالا
  • کابل برق
  • پایه‌ی مخصوص قرارگیری کنسول به‌صورت افقی و عمودی
  • راهنمای کار با کنسول و اطلاعات ایمنی آن

درعین‌حال هر دو مدل پلی استیشن 5 با یک بازی از پیش نصب‌شده روی کنسول همراه خواهند بود؛ بازی Astro's Playroom که اثری است پلتفرمر و مخاطبان را به ماجراجویی در چهار دنیای مختلف به‌همراه گیم‌پلی نوآورانه دعوت و استفاده‌های گسترده و خلاقانه‌ای از قابلیت‌های دوال سنس می‌کند.

حافظه SSD

حافظه SSD پلی استیشن 5 چه ویژگی خاصی دارد؟

SSD بسیار پُرسرعت پلی استیشن 5 درکنار سیستم یکپارچه و اختصاصی ورودی‌خروجی (I/O) با این هدف طراحی شده‌اند که تمام محدودیت‌های موجود را در زمینه‌ی بارگذاری (لودینگ) از بین ببرند. به‌این ترتیب تولیدکنندگان بازی‌ها می‌توانند اطلاعات موردنظر را با سرعتی فوق‌العاده بالا وارد پلی استیشن 5 کنند و تجربه‌هایی را برای مخاطبان رقم بزنند که به‌شدت سریع و پویا خواهند بود و اجازه‌ی انجام کارهایی مثل حرکت از بخشی به بخش دیگر نقشه (Fast Travel) را در بازی‌های عظیم و جهان‌باز (اپن‌ورلد) با سرعتی بالا می‌دهند.

چنین سرعتی به بازی‌سازها اجازه می‌دهد دنیاهایی غنی‌تر و عظیم‌تر از قبل طراحی کنند و دیگر نگران محدودیت‌های قبلی نباشند. گیمرها هم به‌جای اتلاف وقت در زمان بارگذاری بازی‌ها، می‌توانند بیش‌ازپیش زمان خود را درون خود بازی‌ها بگذرانند.

چه تفاوتی بین SSD بسیار سریع پلی استیشن 5 و سایر SSDها وجود دارد؟

سرعت خواندن اطلاعات به‌صورت خام در SSD پلی استیشن 5 برابر ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه است؛ سرعتی فوق‌العاده که آن‌را با کمک طراحی اختصاصی خود به‌دست آورده و این سرعت در ترکیب با سیستم غیر فشرده‌سازی قابلیت‌های خود را نمایش می‌دهد. به‌این ترتیب SSD کنسول باعث می‌شود سرعت بارگذاری به‌شدت کاهش پیدا کرده و بازی‌سازها بتوانند به اطلاعات موردنیاز خود در کسری از ثانیه دست پیدا کنند.

به عقیده‌ی ما چنین دستاوردی یک تحول واقعی در ارتباط با نسل جدید محسوب می‌شود و اجازه‌ی خلق دنیاهایی بزرگ‌تر و پویاتر از هر زمان دیگری را به تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی می‌دهد.

SSD کنسول پلی استیشن 5

آیا قابلیت‌های PS5 تأثیری روی نحوه‌ی دانلود و نگه‌داری بازی‌ها می‌گذارد؟

PS5 هم مثل PS4 قابلیتی به‌نام Preferred Install دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ابتدا به‌سراغ نصب آن بخشی بروند که بیشتر منتظرش هستند و به‌این ترتیب می‌توانند اول حالت دلخواه خود را تجربه کنند و برای مثال اگر بیشتر به حالت تک‌نفره علاقه دارند، ابتدا آن‌را نصب و تجربه کنند و سپس به‌سراغ بخش چندنفره بروند.

در بعضی از بازی‌های PS5 هم می‌توان به‌سراغ قابلیتی رفت که اجازه‌ی حذف بعضی از بخش‌های بازی را می‌دهد و به‌این شکل فضای خالی بیشتری روی کنسول به‌دست آورد. این قابلیت‌ها به خود سازندگان بازی مربوط می‌شود و اگر آن‌ها بخواهند می‌توان چنین کارهایی را انجام داد.

از طرف دیگر دانلود و نصب به‌روزرسانی‌های بازی‌های PS5 سریع‌تر از PS4 خواهد بود، چرا که مدیریت آن‌ها ساده‌تر و بهینه‌تر از قبل می‌شود. همچنین می‌توان با کمک برنامه‌ی موبایل پلی استیشن (PlayStation App) به مدیریت حافظه‌ی PS5 از راه دور پرداخت و اگر فضای خالی کم بود و بازی‌ای در صف دانلود قرار داشت، از این طریق دانلود آن‌را آغاز کرد.

آیا می‌توان بازی‌های PS5 را روی درایو USB ذخیره کرد یا از این طریق به انجام آن‌ها پرداخت؟

خیر، کاربران نمی‌توانند بازی‌های PS5 را در درایو USB ذخیره کنند و این بازی‌ها برای اجرا تنها باید روی SSD داخلی کنسول قرار گیرند. البته سونی روی این قضیه کار می‌کند که در آینده ذخیره (نه بازی کردن) آثار PS5 ازطریق درایوهای USB را هم امکان‌پذیر کند.

ولی از طرف دیگر می‌توان بازی‌های PS4 را روی درایو USB ذخیره و از این طریق بازی کرد.

می‌توانیم حافظه‌ی SSD پلی استیشن 5 را ارتقا دهیم؟

پلی استیشن 5 برای این کار درگاه مخصوصی را در نظر گرفته که در آینده‌ای نزدیک به کاربران اجازه‌ی افزودن SSDهای M.2 را برای نصب و بازی کردن می‌دهد. این درگاه M.2 SSD بعد از عرضه‌ی پلی استیشن 5 ازطریق یک به‌روزرسانی قابل استفاده خواهد بود و به‌زودی اطلاعات بیشتر مثل مدل‌هایی که کنسول از آن‌ها پشتیبانی می‌کند را ارائه می‌کنیم.

در مورد آثار پلی استیشن 4 می‌توانید از همان روز اول ازطریق حافظه‌های خارجی به ذخیره و بازی کردن آن‌ها بپردازید، ولی بازی‌های پلی استیشن 5 باید ابتدا در SSD داخلی قرار بگیرند.

دانلود ویدیو از آپارات

درایو M.2 SSD چیست؟

درایوهای M.2 SSD، درایوهای فوق‌العاده پُرسرعتی هستند که می‌توان از آن‌ها برای افزایش حافظه در وسایل قابل پشتیبانی استفاده کرد. هر دو مدل پلی استیشن 5 از M.2 SSD پشتیبانی می‌کنند و این ویژگی بعد از عرضه‌ی کنسول ازطریق یک به‌روزرسانی در دسترس خواهد بود.

آیا باید از درایو M.2 SSD ویژه‌ای با مدل و سرعت خاص روی پلی استیشن 5 استفاده کنیم؟

بله، درایوهای موردنیاز باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند که در آینده‌ای نزدیک اطلاعات آن‌ها را منتشر خواهیم کرد.

آیا باید هم‌زمان با خریداری پلی استیشن 5، درایو M.2 SSD هم برای آن تهیه کنیم؟

خیر. توصیه‌ی ما به شما این است که فعلاً از خریداری این درایوها دست نگه دارید و به‌زودی اطلاعات موردنیاز را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

پلی استیشن 5 در حالت افقی

صدای سه‌بعدی

تکنولوژی صوتی تمپست سه‌بعدی (Tempest 3D AudioTech) چیست؟

موتور صوتی اختصاصی پلی استیشن 5 با عنوان تمپست برای خلق صداهای سه‌بعدی طراحی شده است. این موتور امکان تولید صداهایی بسیار باکیفیت را می‌دهد و بازی‌ها از این طریق می‌توانند تجربه‌ای به‌مراتب عمیق‌تر را با کمک صدای سه‌بعدی و ترکیب آن با هدست‌های سازگار با پلی استیشن 5 ارائه دهند.

صدای سه‌بعدی کنسول چگونه به بهبود گیم‌پلی کمک می‌کند؟
بازی‌های پلی استیشن 5 از راه‌های مختلفی می‌توانند به‌سراغ استفاده از صدای سه‌بعدی پیشرفته‌ی این کنسول بروند و این موضوع به خود سازندگان بازی بستگی دارد. این تکنولوژی اجازه‌ی خلق کیفیتی بالا را در زمینه‌ی صوتی می‌دهد و مثلاً می‌توان با کمک آن صدای فشردن کمان برای رها کردن تیر را شفاف‌تر از هر زمان دیگری شنید یا با شنیدن صدای قدم‌های دشمن در اتاقی دیگر، متوجه حضور او شد و راحت‌تر دشمن را شناسایی کرد.

آیا تمام بازی‌های پلی استیشن 5 از صدای سه‌بعدی بهره می‌برند؟

بله. حتی بازی‌هایی با سیستم صوتی ساده و تک‌کاناله هم به‌لطف تمپست، بُعد بیشتری پیدا می‌کنند. البته کیفیت صدای سه‌بعدی و افکت‌های آن بستگی به تولیدکنندگان بازی دارد و آن‌ها باید با بهینه‌سازی‌های لازم به خلق بهترین تجربه‌ها بپردازند.

قابلیت‌های پردازش صوتی پلی استیشن 5 به‌مراتب پیشرفته‌تر از پلی استیشن 4 است و همین قضیه هم دست سازندگان بازی‌های این کنسول را برای استفاده از ابزار قدرتمندتر صوتی باز می‌گذارد.

از چه هدست‌هایی می‌توان برای لذت بردن از صدای سه‌بعدی استفاده کرد؟

هدست بی‌سیم پالس (PULSE 3D) با هدف بهره‌گیری از تمام توانایی‌های پیشرفته‌ی صدای سه‌بعدی پلی استیشن 5 ساخته شده و با طراحی مناسب خود و میکروفن‌های ضد نویز و کنترل راحت، تجربه‌ای فوق‌العاده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ولی به‌جز پالس 3D می‌توان به‌سراغ سایر هدست‌هایی که پلی استیشن 5 از آن‌ها پشتیبانی می‌کند نیز رفت و از راه‌هایی مثل اتصال USB یا جک ۳.۵ میلی‌متری دوال سنس از آن‌ها استفاده کرد.

آیا صدای سه‌بعدی ازطریق تلویزیون نیز در دسترس خواهد بود؟

در زمان عرضه‌ی کنسول خیر، ولی برنامه‌هایی برای این موضوع در آینده وجود دارد.

بهترین راه برای تجربه‌ی صدای سه‌بعدی پلی استیشن 5 چیست؟

بهره‌بردن از یک هدست استریوی سازگار با این کنسول که صداها را به خوبی به هر دو گوش برساند، بهترین تجربه‌ی ممکن را رقم می‌زند. همچنین از آنجایی که گوش هر فرد نسبت به دیگران ساختار متفاوتی دارد، در پلی استیشن 5 پروفایل‌های مختلفی تدارک دیده شده که کاربران می‌توانند از بین آن‌ها بهترین حالت ممکن را برای خود انتخاب کنند.

تراشه‌ی گرافیکی، پردازنده و حافظه

مشخصات تراشه‌ی گرافیکی، پردازنده و حافظه‌ی کنسول به چه شکلی است؟

سخت‌افزار
پردازنده

x86-64-AMD Ryzen Zen 2

۸ هسته‌ای با ۱۶ رشته و فرکانس متغیر تا ۳.۵ گیگاهرتز

تراشه گرافیکی

AMD Radeon مبتنی بر RDNA 2 به‌همراه شتاب‌دهنده‌ی ری تریسینگ

فرکانس متغیر تا ۲.۲۳ گیگاهرتز (۱۰.۳ ترافلاپس)

حافظه

۱۶ گیگابایت رم GDDR6

پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

ری تریسینگ (رهگیری پرتو) دقیقاً چیست و چگونه بازی‌های پلی استیشن 5 را زیباتر می‌کند؟

به‌طور مختصر و مفید، ری تریسینگ نحوه‌ی بازتاب نور و تعامل آن با اشیا و سطوح مختلف را شبیه‌سازی می‌کند و باعث خلق گرافیکی با جزئیات بیشتر می‌شود. شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری ری تریسینگ که درون تراشه‌ی گرافیکی پلی استیشن 5 قرار گرفته هم به بازی‌سازها اجازه می‌دهد دست به انجام کارهای زیادی بزنند.

به‌این ترتیب بازی‌سازها می‌توانند با کمک ری تریسینگ به‌سراغ نمایش افکت‌های بهتر آب، شیشه، بازتاب نور و سایه‌ها بروند و سطوحی هرچه طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر را در بازی‌های خود تدارک ببینند. قابلیت دستیابی به مدل‌های نورپردازی و افکت‌های پیشرفته‌ی دیگر نیز وجود خواهد داشت که خود تولیدکنندگان باید برای رسیدن به آن‌ها اقدام کنند.

سایر اطلاعات کنسول

چه دکمه‌هایی روی پلی استیشن 5 قرار گرفته‌اند؟

مدل معمولی پلی استیشن 5 دارای یک دکمه‌ی روشن و خاموش و یک دکمه‌ی مخصوص خارج کردن دیسک از درایو است که مدل دیجیتالی این دکمه را ندارد.

پلی استیشن 5 در زمان اجرای بازی‌ها چه میزان صدایی تولید می‌کند؟

تمام تلاش ما این بوده که کنسول نسبت به پلی استیشن 4 با صدای کمتری همراه باشد. این قضیه هم از راه‌هایی مثل تغییر در سیستم انتقال برق و خنک‌کننده‌های آن به‌دست آمده و طراحی اختصاصی پلی استیشن 5 به‌گونه‌ای بوده که با درنظرگرفتن هیت‌سینک مخصوص و فلز مایع به محصولی کم‌سروصدا دست پیدا کنیم.

آیا پلی استیشن 5 دارای حالت استراحت (Rest Mode) خواهد بود؟ در این حالت چه قابلیت‌هایی دارد؟

بله، کنسول چنین قابلیتی دارد و در این حالت صفحه خاموش می‌شود و رنگ آبی کنسول هم به نارنجی تغییر پیدا می‌کند که نشان‌دهنده‌ی ورود آن به حالت کم‌مصرف است. می‌توانید از قبل تنظیم کنید که در این حالت کنسول به کارهایی مثل دانلود یا شارژ کردن دوال سنس بپردازد.

اجزای داخلی پلی استیشن 5

چه مواردی را در مورد محل استفاده و شرایط کار با کنسول پیشنهاد می‌کنید؟

برای اینکه تهویه‌ی هوای کنسول به بهترین شکل ممکن جریان داشته باشد، بهتر است این موارد را رعایت کنید:

  • کنسول را حداقل ۱۰ سانتی‌متر با فاصله نسبت به دیوار قرار دهید.
  • آن‌را روی فرش با پُرزهای بلند قرار ندهید.
  • در جای تنگ و باریک از آن استفاده نکنید.
  • روی آن‌را با پارچه نپوشانید.
  • اجازه ندهید گرد و غبار روی محفظه‌های خروج هوای کنسول قرار گیرد و از وسایلی مثل جاروبرقی برای ازبین‌بردن گرد و غبار استفاده کنید.

آیا تنها با تلویزیون‌های 4K می‌توان از پلی استیشن 5 استفاده کرد؟ کنسول چه رزولوشن‌هایی را پشتیبانی می‌کند؟

خیر، پلی استیشن 5 نیازی به استفاده‌ی اجباری از تلویزیون‌های 4K ندارد و از این رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند: 1080p، 1080i، 720p و 2160p یا همان 4K.

همچنین پلی استیشن 5 با نمایشگرهای 8K نیز سازگار است و به‌زودی با به‌روزرسانی‌ای که از راه می‌رسد، می‌تواند رزولوشن 8K را نیز در محتوای مخصوص آن نمایش دهد.

پلی استیشن 5 از HDR نیز پشتیبانی می‌کند؟

بله، کنسول از HDR10 پشتیبانی می‌کند.

آیا می‌توانیم کنسول را به سیستم صوتی یا ساندبار وصل کنیم؟

بله، می‌توان ازطریق درگاه HDMI OUT آن‌را به تلویزیون یا سیستم صوتی متصل کرد.

پلی استیشن 5 از چه فرمت‌های صوتی‌ای پشتیبانی می‌کند؟

فهرست فرمت‌های پشتیبانی‌شده از کنسول به‌این ترتیب است:

  • دالبی دیجیتال ۵.۱ کاناله
  • دالبی دیجیتال پلاس ۷.۱ کاناله
  • دالبی TrueHD در حالت ۷.۱ کاناله
  • DTS در حالت ۵.۱ کاناله
  • DTS-HD High Resolution Audo در حالت ۷.۱ کاناله
  • DTS-HD Master Audio در حالت ۷.۱ کاناله
  • AAC در حالت ۵.۱ کاناله
  • Linear PCM در حالت ۷.۱ کاناله

برای اتصال کنسول به نمایشگر باید از چه کابلی استفاده کنیم؟

استفاده از همان کابل HDMI داخل جعبه پیشنهاد می‌شود، ولی به‌طور کلی بهتر است از کابل HDMI 2.1 با سرعت بسیار بالا استفاده کنید.

آیا پلی استیشن 5 از حالت 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کند؟

بله، کنسول از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند و به‌این ترتیب از 4K 120Hz نیز پشتیبانی خواهد کرد. هرچند هنوز تلویزیون‌های 4K با پشتیبانی از HDMI 2.1 بخش عظیمی از بازار را در اختیار نگرفته‌اند.

کنترلر دوال سنس

چه تفاوت‌هایی بین کنترلر بی‌سیم دوال سنس و کنترلر بی‌سیم دوال شاک 4 (DualShock 4) وجود دارد؟

دوال سنس نحوه‌ی تجربه‌ی بازی‌ها و درگیر شدن با آن‌ها را نسبت به قبل ارتقا می‌دهد و این قضیه از راه‌هایی مثل بازخورد لمسی (Haptic Feedback) و تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triggers) امکان‌پذیر خواهد بود.

هر دو ویژگی باعث می‌شوند حس و حال استفاده از کنترلر ارتقا پیدا کند و بازیکن را بیش‌ازپیش درون بازی غرق کرده و تعامل او را با بازی افزایش دهد.

ابعاد کنترلر دوال سنس به چه ترتیبی است؟

کنترلر ابعادی برابر ۱۶۰x۶۶x۱۰۶ میلی‌متر دارد و وزن آن هم ۲۸۰ گرم است.

سمت راست کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5

تکنولوژی بازخورد لمسی دوال سنس به چه شکلی کار می‌کند؟

بازخورد لمسی نسل بعد جایگزین قابلیت‌های لرزشی قبلی شده و اجازه‌ی خلق حسی باورپذیرتر و عمیق‌تر را در تعامل با موقعیت‌های مختلف می‌دهد. انتظار داریم بازی‌سازها راه‌های جالب و جذابی برای استفاده از این ویژگی پیدا و با کمک آن بتوانند مخاطب را بیش‌ازپیش درون دنیای بازی غرق کنند.

البته کاربران در صورت تمایل می‌توانند تأثیرات بازخورد لمسی را ملایم یا غیرفعال کنند.

بازخورد لمسی در مقایسه با ویژگی‌های لرزشی دوال شاک 4 چگونه خواهد بود؟

تکنولوژی لرزشی به‌طور استاندارد از دو موتور کوچک تشکیل می‌شود که برای ایجاد حس لرزش به حرکت می‌افتند و لرزیدن را به این شکل شبیه‌سازی می‌کنند.

ولی در بازخورد لمسی با دو عملگر مکانیکی طرف هستیم که باعث می‌شوند نتیجه سریع‌تر، دقیق‌تر و قابل لمس‌تر باشد. به‌این ترتیب می‌توان شاهد تنوع بیشتری در مدل‌های فیزیکی مختلف در اثر کار با محیط‌های درون بازی بود و از حالت‌های ملایم‌تر تا برخوردهای فیزیکی شدید را شبیه‌سازی کرد.

باید به این نکته اشاره کرد که در زمان بازی کردن آثار پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5، بازخورد لمسی دوال سنس همان حس لرزش دوال شاک 4 را شبیه‌سازی می‌کند. همچنین افرادی که می‌خواهند بازی‌های پلی استیشن 4 را دقیقاً با همان حس و حال قبلی روی کنسول جدید تجربه کنند، می‌توانند از دوال شاک 4 روی پلی استیشن 5 بهره ببرند. ولی نمی‌توان از دوال شاک 4 برای تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن 5 استفاده کرد.

بازی‌هایی که نیاز به لایت‌بار (بخش نورانی جلوی دوال شاک 4) دارند نیز تنها با همین کنترلر قابل انجام خواهند بود و توصیه می‌شود برای بهترین تجربه‌ی ممکن با پلی استیشن VR روی پلی استیشن 5، از دوال شاک 4 استفاده شود. بعضی بازی‌ها هم ممکن است نیازمند استفاده از کنترلر حرکتی پلی استیشن موو (PlayStation Move) یا ایم کنترلر (PlayStation VR Aim Controller) باشند.

 می‌توانید مثالی در مورد نحوه‌ی کار بازخورد لمسی بزنید؟

برای مثال در بازی دیمنز سولز (Demon's Souls) می‌توان برخورد فلز با فلز را در مبارزات به خوبی احساس کرد یا با حرکت کردن روی سطوح مختلف در بازی Astro's Playroom، حس واقعی آن‌ها به شما منتقل می‌شود.

تریگرهای تطبیقی چگونه کار می‌کنند؟

این تریگرهای جدید که دکمه‌های R2 و L2 را تشکیل می‌دهند، می‌توانند حرکات داخل بازی را به شکل جالبی به کنترلر منتقل کنند. مثلاً اگر بازیکن کمان را برای پرتاب تیر بکشد، مقاومت و سفت شدن آن‌را ازطریق تریگر لمس خواهد کرد. یا با فشردن تریگر به‌عنوان پدال ترمز سر پیچ‌های تند، حس مقاومت به خوبی به بازیکن منتقل می‌شود.

بازی‌سازها می‌توانند برای هرکدام از تریگرها مقاومت خاصی را تعیین کنند و به‌این ترتیب می‌توانیم منتظر کارهای خلاقانه‌ای از طرف آن‌ها باشیم. اگر هم کسی تمایلی به استفاده از این مکانیزم‌ها ندارد، می‌تواند شدت آن‌را کاهش دهد یا به‌طور کامل غیرفعال کند. بازی‌هایی که از تریگرهای تطبیقی پشتیبانی نمی‌کنند نیز عملکردی مثل R2 و L2 در دوال شاک 4 خواهند داشت.

آیا دوال سنس دارای اسپیکر داخلی است؟

بله، این کنترلر از یک اسپیکر داخلی استفاده می‌کند که با کیفیت فرکانس بالا و بهبودهایی که در زمینه‌ی صوتی داشته، صداهایی شفاف‌تر از اسپیکر دوال شاک 4 فراهم خواهد کرد. همان‌طور که در پلی استیشن 4 شاهد استفاده‌های جالبی از اسپیکر کنترلر در بعضی بازی‌ها بودیم، اکنون نیز می‌توانیم منتظر کارهای متفاوتی از طرف بازی‌سازها با اسپیکر دوال سنس باشیم.

نمای جلوی کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5

آیا کنترلر از میکروفن داخلی نیز استفاده می‌کند؟

بله، دوال سنس دارای یک میکروفن داخلی خواهد بود که جلوی صداها و انعکاس‌های مزاحم را هم می‌گیرد تا بازیکن‌ها به‌راحتی و بدون نیاز به هدست به صحبت کردن با دوستان خود بپردازند. البته می‌توان از هدست هم برای این کار استفاده کرد، ولی میکروفن داخلی به شما اجازه می‌دهد هر زمان خواستید بدون نیاز به وسایل اضافه به‌سراغ صحبت با سایر افراد بروید.

دکمه‌ای هم برای فعال و غیرفعال کردن میکروفن روی کنترلر قرار داده شده که فشردن کوتاه‌مدت آن باعث خاموش و روشن شدن میکروفن داخلی کنترلر یا میکروفن متصل به آن می‌شود. با فشردن طولانی‌مدت و نگه داشتن دکمه برای چند ثانیه هم می‌توان درکنار خاموش کردن صدای میکروفن، تمام صداهای خارج‌شده از سایر وسایل متصل به کنسول مثل تلویزیون، اسپیکر و هدست را قطع کرد.

دوال سنس دارای جک مخصوص هدست هم خواهد بود؟

بله، کنترلر دارای جک هدست است تا در صورت نیاز بتوان هدست، ایرباد و وسایل صوتی دیگر را به آن متصل کرد و در بازی‌های چندنفره به صحبت با دوستان پرداخت.

آیا دوال سنس می‌تواند صحبت‌های ما را به عبارات داخل کنسول تبدیل کند؟

بله، کاربران می‌توانند با کمک میکروفن داخلی دوال سنس یا میکروفن هدست خود، ازطریق صحبت کردن به تایپ پیام یا جست‌وجو بپردازند. در زمان عرضه‌ی کنسول از زبان‌های ژاپنی، انگلیسی آمریکایی، انگلیسی بریتیش، اسپانیایی، اسپانیایی آمریکای لاتین، فرانسوی، فرانسوی کانادایی، ایتالیایی و آلمانی پشتیبانی می‌شود.

دوال سنس از قابلیت‌های حرکتی هم بهره می‌برد؟

بله، این کنترلر دارای قابلیت‌های حرکتی در ۶ محور است، سه محور ژیروسکوپی و سه محور شتابی.

صفحه‌ی لمسی کنترلر نسبت به مدل قبلی ویژگی جدیدی هم دارد؟

صفحه‌ی لمسی دوال سنس اندکی بزرگ‌تر شده و راحت‌تر از قبل می‌توان از آن استفاده کرد. لایت‌بار آن هم در محل متفاوتی قرار گرفته و وضعیت کنترلر را نشان می‌دهد و در بعضی مواقع هم با اتفاقات داخل گیم‌پلی در ارتباط خواهد بود، همان‌طور که در دوال شاک 4 نیز شاهد آن بودیم.

آیا دکمه‌ی به‌اشتراک‌گذاری (Share) هم روی دوال سنس قرار گرفته است؟

بله، این دکمه با نام خلق کردن (Create) ادامه‌دهنده‌ی مسیر دکمه‌ی به‌اشتراک‌گذاری دوال شاک 4 خواهد بود و به بازیکن‌ها امکان تولید محتوای جالب از گیم‌پلی و به‌اشتراک گذاشتن آن با سایر افراد یا لذت بردن از آن در کنسول خودشان را می‌دهد.

لایت‌بار دوال سنس چه ویژگی‌هایی دارد؟
این لایت‌بار برخلاف دوال شاک 4، در بخش بالایی کنترلر و دو طرف صفحه‌ی لمسی آن قرار گرفته و مثل گذشته امکان نمایش رنگ‌های متنوعی را دارد که می‌توانند با گیم‌پلی در ارتباط باشند.

برای تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن VR کنسول پلی استیشن 4 که نیاز به شناسایی لایت‌بار در جلوی کنترلر دارند، استفاده از دوال شاک 4 پیشنهاد می‌شود.

آیا تأخیر در اجرای حرکات توسط دوال سنس نسبت به دوال شاک 4 کاهش داشته است؟

بله، تأخیر کنترلر نسبت به قبل کمتر شده است.

آیا امکان شخصی‌سازی قابلیت‌های دوال سنس وجود خواهد داشت؟

بله، می‌توان قابلیت‌های بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی را ملایم‌تر یا غیرفعال کرد. همچنین می‌توان کارایی دکمه‌های آن‌را تغییر داد و درعین‌حال با کمک میکروفن داخلی کنترلر، راحت‌تر از قبل به جست‌وجو در محتوای موردنیاز پرداخت.

چگونه می‌توان دوال سنس را شارژ کرد؟

این کار از دو راه انجام می‌شود. هم می‌توان ازطریق درگاه USB کنسول به شارژ کردن کنترلر پرداخت و هم با استفاده از دستگاه شارژ دوال سنس (که به‌طور جداگانه فروخته می‌شود) به‌طور هم‌زمان دو کنترلر را شارژ کرد.

چه مدت می‌توان با دوال سنس بازی کرد و چند ساعت طول می‌کشد تا به‌طور کامل شارژ شود؟

در حالت عادی باتری دوال سنس طول عمری تقریباً برابر با دوال شاک 4 دارد. شارژ کردن آن با PS5 یا دستگاه شارژ هم حدود سه ساعت طول می‌کشد.

چند عدد کنترلر را می‌توان به‌طور هم‌زمان به PS5 وصل کرد؟

تا چهار عدد کنترلر را می‌توان به PS5 وصل کرد و چراغ‌هایی زیر صفحه‌ی لمسی قرار گرفته که در زمان بازی کردن آثار چندنفره می‌توانید باتوجه‌به تعداد آن‌ها متوجه شوید چندمین کنترلر در اختیار شما است.

آیا می‌توانیم از دوال سنس به‌طور سیمی به‌وسیله‌ی کابل USB هم استفاده کنیم؟

بله، دوال سنس هم با کمک اتصال بلوتوث ۵.۱ با PS5 ارتباط برقرار می‌کند و هم به‌طور سیمی با کابل USB.

D-Pad کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5

آیا رنگ سیاه هم برای دوال سنس در دسترس است؟

در حال حاضر دوال سنس تنها با یک رنگ عرضه می‌شود، ولی در آینده رنگ‌های بیشتری برای آن موجود خواهد شد.

می‌توانیم از دوال سنس روی PS4 استفاده کنیم؟

خیر، امکان کار با دوال سنس روی PS4 وجود ندارد.

می‌شود از دوال شاک 4 روی PS5 استفاده کرد؟

برای تجربه‌ی بازی‌های PS4 روی PS5 می‌توان هم از دوال سنس استفاده کرد و هم دوال شاک 4. ولی بازی‌های مخصوص PS5 تنها با دوال سنس کار می‌کنند، چرا که برای بهره‌گیری از قابلیت‌های این کنترلر طراحی شده‌اند.

برای بهترین تجربه‌ی ممکن در کار با بازی‌های پلی استیشن VR هم بهتر است از دوال شاک 4 استفاده کنید و بعضی بازی‌های مخصوص PS4 هم نیاز به پلی استیشن موو و ایم کنترلر دارند.

آیا می‌توان از دوال سنس برای بازی با پی سی استفاده کرد؟

با استفاده از قابلیت ریموت پلی (Remote Play) و اتصال کنترلر ازطریق USB می‌توان این کار را انجام داد.

امکان استفاده از کنترلرهای تردپارتی مثل SCUF Vantage و Astro C40 TR روی پلی استیشن 5 وجود دارد؟

کنترلرهایی که به‌طور رسمی برای استفاده روی پلی استیشن 4 تولید شده‌اند، از جمله بعضی از فرمان‌ها و کنترلرهای آرکید در صورت پشتیبانی بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 روی کنسول جدید قابل استفاده هستند.

کنترلرهای مجوزداری مثل SCUF Vantage و Astro C40 TR نیز برای تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 مشکلی ندارند، ولی نمی‌توان از آن‌ها برای بازی کردن آثار مخصوص پلی استیشن 5 استفاده کرد.

چطور باید بین دوال سنس با پلی استیشن 5 ارتباط برقرار کرد؟

خیلی ساده، تنها نیاز است دفعه‌ی اول کنترلر را با کمک کابل USB به کنسول متصل و آن‌را با فشردن دکمه‌ی PS روشن کنید.

از چه هدست‌هایی می‌توان روی دوال سنس استفاده کرد؟

تمام هدست‌هایی که جک ۳.۵ میلی‌متری دارند را می‌توان روی کنترلر استفاده کرد.

بازی‌ها

چه بازی‌هایی روز اول عرضه‌ی پلی استیشن 5 برای آن منتشر می‌شوند؟

این بازی‌ها در همان روز اول عرضه در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۹ نوامبر (نسبت به منطقه‌ی موردنظر) توسط خود سونی برای پلی استیشن 5 منتشر می‌شوند:

  • Astro's Playroom (Japan Studio) - این بازی روی تمام مدل‌های پلی استیشن 5 نصب شده است
  • Demon's Souls (Bluepoint Games)
  • Marvel's Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games)
  • Marvel's Spider-Man Remastered (Insomniac Games) - این بازی در نسخه‌ی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition نیز موجود است
  • Sackboy: A Big Adventure (Sumo Digital)

بازی‌هایی مثل Destruction AllStars (اثر Lucid Games)، Returnal (اثر Housemarque Games)، Horizon Forbidden West (اثر Guerrilla Games)، Ratchet and Clank: Rift Apart (اثر Insomniac Games)، Gran Turismo 7 (اثر Polyphony Digital) و نسخه‌ی بعدی God of War (اثر Santa Monica Studio) نیز برای عرضه در سال بعد در نظر گرفته شده‌اند.

عبور قهرمان Demon

بازسازی Demon's Souls، از بزرگ‌ترین آثار هم‌زمان با عرضه‌ی پلی استیشن 5

همچنین بازی‌های تردپارتی هم‌زمان با عرضه‌ی پلی استیشن 5 عبارت‌اند از:

  • Assassin's Creed Valhalla (Ubisoft)
  • Borderlands 3 (2K)
  • Bugsnax (Young Horses) - این بازی برای دارندگان اشتراک پلی استیشن پلاس تا ۴ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۵ دی ۱۳۹۹) در دسترس خواهد بود
  • Call of Duty: Black Ops Cold War (Activision)
  • Dead by Daylight (Behaviour Interactive)
  • Devil May Cry 5 Special Edition (Capcom)
  • Dirt 5 (Codemasters)
  • Fortnite (Epic Games)
  • Godfall (Gearbox Publishing)
  • Goonya Fighter (Mutan)
  • King Oddball (10Tons Ltd)
  • Maneater (Tripwire Interactive)
  • NBA 2K21 (2K)
  • No Man's Sky (Hello Games)
  • Observer: System Redux (Bloober Team)
  • Overcooked! All You Can Eat (Team 17)
  • The Pathless (Annapurna Interactive)
  • Planet Coaster (Frontier)
  • Warhammer: Chaosbane Slayer Edition (Nacon)
  • Watch Dogs: Legion (Ubisoft)
  • WRC 9 FIA World Rally Championship (Nacon)

چه بازی‌های دیگری برای پلی استیشن 5 در دست تولید هستند؟

تعداد این بازی‌ها بسیار زیاد است و نمی‌توان فهرست کامل آن‌ها را در اینجا قرار داد. برای اطلاع از بازی‌های آینده‌ی پلی استیشن 5 می‌توانید به بلاگ پلی استیشن یا سایت رسمی آن مراجعه کنید.

اگر بازی‌های پلی استیشن 5 را ازطریق دیسک بلوری انجام دهیم یا به‌طور دیجیتالی دانلود کنیم، تفاوتی در کیفیت آن‌ها ایجاد می‌شود؟
خیر، بعد از نصب بازی روی SSD دیگر اهمیتی ندارد که روی دیسک بلوری بوده یا دیجیتالی، و همه‌چیز کاملاً یکسان خواهد بود.

آیا می‌توانیم بازی پلی استیشن 5 را متوقف کنیم و بعداً دوباره از همان نقطه به‌سراغ آن برویم؟

مثل پلی استیشن 4، اگر در پلی استیشن 5 نیز مشغول انجام بازی‌ای باشید و سپس کنسول را در حالت استراحت قرار دهید یا وارد یکی از برنامه‌های جانبی شوید، می‌توانید بعداً بازی را از همان نقطه‌ی قبلی ادامه دهید.

ولی اگر بازی دیگری را شروع کنید یا کنسول را به‌طور کامل خاموش کنید، بازی قبلی به حالت اول برمی‌گردد و دیگر نمی‌توان آن‌را از نقطه‌ی موردنظر ادامه داد. البته به‌لطف سرعت فوق‌العاده بالای SSD می‌توان خیلی سریع وارد بازی‌ها شد و به ادامه‌ی کار پرداخت.

آیا بازی‌های پلی استیشن 5 قفل منطقه‌ای دارند؟

خیر.

می‌توانیم از روی پلی استیشن 5 سایر افراد به مجموعه بازی‌های دیجیتالی خود دسترسی پیدا کنیم؟

بله، کاربران می‌توانند روی هر پلی استیشن 5 وارد اکانت خود شوند و به محتوای خود دسترسی پیدا کنند. همچنین می‌توان با کمک برنامه‌ی موبایل پلی استیشن، بدون وارد کردن رمز به‌وسیله‌ی کنترلر وارد کنسول دیگری شد.

فهرست تروفی‌های پلی استیشن 5 از تروفی‌های قبلی جدا خواهد بود؟
فهرست تروفی‌ها ترکیبی از تمام تروفی‌های پلی استیشن 3، پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 خواهد بود که به ترتیب زمان آزاد کردن تروفی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

سیستم تروفی‌ها به‌تازگی به‌روزرسانی شده و تغییراتی نسبت به قبل داشته است.

دانلود ویدیو از آپارات

آیا سیستم بازپس‌گیری پول در خریدهای دیجیتالی تغییری نسبت به قبل داشته و اگر مدل دیجیتالی پلی استیشن 5 را داشته باشیم، تفاوتی با مدل معمولی دارد؟

این سیستم و نحوه‌ی درخواست در آن مثل سابق خواهد بود و تفاوتی با گذشته ندارد.

آیا می‌شود بازی‌های پلی استیشن 4 را روی پلی استیشن 5 انجام داد؟

بله، پلی استیشن 4 بیش‌از ۴۰۰۰ عدد بازی دارد که بیشتر از ۹۹٪ آن‌ها را می‌توان در همان زمان عرضه‌ی پلی استیشن 5 با این کنسول تجربه کرد.

بازی‌های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 با تغییراتی نیز همراه هستند؟

بله، بعضی از بازی‌های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 با سرعت بارگذاری بیشتری همراه هستند و بعضی از آن‌ها نرخ فریم بهتر یا با ثبات‌تری را نیز ارائه خواهند کرد. بازی‌هایی که پیش‌از این نرخ فریم آزاد داشته‌اند و رزولوشن آن‌ها هم به شکل پویا تا 4K می‌رسیده، اکنون روی پلی استیشن 5 با نرخ فریم و کیفیت تصویر بهتری اجرا خواهند شد.

برای رسیدن به این نرخ فریم و رزولوشن بهتر هم نیاز به انجام هیچ کاری نیست و همه‌چیز به‌طور خودکار انجام می‌شود و اگر بازی پیش از این نسخه‌ی مخصوص پلی استیشن 4 پرو نیز داشته، بهبودهای گرافیکی و ویژگی‌های فنی این نسخه به پلی استیشن 5 منتقل می‌شود. همچنین بازی‌های پلی استیشن 4 از بعضی ویژگی‌های رابط کاربری جدید پلی استیشن 5 نیز استفاده می‌کنند.

مایلز مورالز در لباس مرد عنکبوتی در Spider-Man: Miles Morales

بازی Spider-Man: Miles Morales، از اولین آثار مطرح پلی استیشن 5

آیا SSD پلی استیشن 5 تأثیری روی بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن VR خواهد گذاشت؟

بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن VR درصورتی‌که روی SSD پلی استیشن 5 نصب شوند، بارگذاری سریع‌تری خواهند داشت. ولی این بازی‌ها از تمام قابلیت‌های SSD به‌طور کامل استفاده نمی‌کنند.

می‌توان بازی‌های پلی استیشن 4 را ازطریق USB روی پلی استیشن 5 تجربه کرد؟

بله، می‌توان بازی‌های پلی استیشن 4 را روی درایو USB ذخیره کرد و از این طریق به تجربه‌ی آن‌ها با پلی استیشن 5 پرداخت و حتی ما هم این کار را پیشنهاد می‌کنیم، چرا که باعث می‌شود فضای داخلی پلی استیشن 5 آزاد بماند.

همچنین می‌توان تنظیماتی روی پلی استیشن 5 انجام داد که با وصل کردن USB، بازی‌های پلی استیشن 4 بعد از دانلود یا نصب با دیسک بلوری روی USB نصب شوند و به‌روزرسانی‌های آن‌ها نیز روی همان USB قرار گیرند.

البته هر مدل درایو USB را نمی‌توان برای این قضیه به کار برد و از دو درایو USB یا بیشتر از آن هم نمی‌توان به‌طور هم‌زمان استفاده کرد.

از چه مدل درایوهای USB می‌توان برای بازی کردن آثار PS4 روی PS5 استفاده کرد؟

برای این کار باید از SuperSpeed USBها یا موارد سریع‌تر (USB 3.0 و بهتر از آن) استفاده کرد که حداقل ۲۵۰ گیگابایت و حداکثر ۸ ترابایت ظرفیت داشته باشند و فرمت آن‌ها نیز exFAT باشد (خود پلی استیشن 5 هم می‌تواند درایوهای USB را به exFAT فرمت کند). اگر درایو USB پُرسرعت‌تر باشد، ممکن است بارگذاری‌های بازی‌های پلی استیشن 4 را نیز کاهش دهد.

اگر پیش از این بازی‌ای را روی پلی استیشن 4 به‌طور دیجیتالی خریده باشیم، می‌توانیم آن‌را روی پلی استیشن 5 نیز دانلود کنیم؟

بله، می‌توانید بازی‌های پلی استیشن 4 را درصورتی‌که جزو آن ۹۹٪ بازی‌های سازگار با پلی استیشن 5 باشند، روی این کنسول دانلود کنید.

آیا دموها و نسخه‌های بتای بازی‌های پلی استیشن 4 هم روی پلی استیشن 5 قابل تجربه هستند؟
بخش زیادی از دموهای قدیمی و نسخه‌های بتای بازی‌های پلی استیشن 4 قابلیت اجرا روی پلی استیشن 5 را ندارند، ولی موارد جدیدتر را می‌توان روی پلی استیشن 5 بازی کرد.

آیا بازی‌های مشترک بین پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 دو حالت متفاوت دارند؟

بله، نسخه‌های پلی استیشن 5 بازی‌های مشترک بین دو کنسول به‌طور اختصاصی برای بهره بردن از قابلیت‌های این کنسول طراحی شده‌اند، از جمله استفاده از ویژگی‌های بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی دوال سنس، سرعت بارگذاری بالا، گرافیک بهتر و صدای سه‌بعدی.

اگر نسخه‌ی پلی استیشن 4 یک بازی را داشته باشیم، می‌توانیم آن‌را به نسخه‌ی پلی استیشن 5 تبدیل کنیم؟

بعضی از بازی‌ها چنین قابلیتی دارند و می‌توان نسخه‌ی دیجیتالی یا دیسکی آن‌ها را به نسخه‌ی پلی استیشن 5 تبدیل کرد. اینکه برای چنین کاری نیاز به پرداخت هزینه‌ی اضافه باشد یا خیر، بستگی به ناشر بازی دارد.

برای مثال می‌توان با در اختیار داشتن نسخه‌ی پلی استیشن 4 بازی‌های اسپایدرمن: مایلز مورالز و Sackboy: A Big Adventure به‌طور رایگان نسخه‌ی پلی استیشن 5 آن‌ها را انجام داد. برای این کار هم تنها کافی است وارد بخش مربوط‌به بازی در منوی اصلی پلی استیشن 5 شوید (اگر بازی را به‌صورت دیسکی خریده‌اید، باید دیسک آن‌را درون کنسول قرار دهید) و در آن‌جا شاهد گزینه‌ی دانلود نسخه‌ی پلی استیشن 5 خواهید بود.

اگر نسخه‌ی دیسکی یک بازی پلی استیشن 4 را داشته باشیم ولی مدل پلی استیشن 5 ما دیجیتالی باشد، می‌توانیم نسخه‌ی پلی استیشن 5 آن بازی را تجربه کنیم؟

خیر، مدل دیجیتالی پلی استیشن 5 به‌علت نداشتن درایو بلوری نمی‌تواند بازی را اجرا کند و به نسخه‌ی پلی استیشن 5 آن بازی دسترسی نخواهید داشت.

فایل‌های ذخیره‌ی بازی‌های پلی استیشن 4 را به چه شکلی می‌توان وارد پلی استیشن 5 کرد؟

این کار را می‌توان ازطریق کابل لن یا به شکل بی‌سیم (ازطریق WiFi) انجام داد یا فایل ذخیره را به درایو USB منتقل کرده و وارد پلی استیشن 5 کرد. همچنین اگر اشتراک پلی استیشن پلاس داشته باشید، می‌توانید فایل ذخیره را در فضای ابری قرار دهید و روی پلی استیشن 5 از آن استفاده کنید.

آیا می‌توان فایل ذخیره‌ی یک بازی را از نسخه‌ی پلی استیشن 4 آن وارد نسخه‌ی پلی استیشن 5 کرد و بازی را در نسخه‌ی نسل بعد ادامه داد؟

این قابلیت به تصمیم خود بازی‌سازها بستگی دارد و نسبت به هر بازی متفاوت است. ولی برای مثال در مورد بازی اسپایدرمن: مایلز مورالز درصورتی‌که صاحب بازی بخواهد از پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 کوچ کند، می‌تواند فایل ذخیره‌ی خود را نیز به کنسول جدید منتقل کند. بازی Sackboy: A Big Adventure نیز چنین قابلیتی خواهد داشت و ازطریق یک به‌روزرسانی که تا پایان سال عرضه می‌شود، اجازه‌ی انجام این کار را می‌دهد.

تجربه‌ی بازی‌های آنلاین چندنفره‌ی پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 به چه شکلی خواهد بود؟

اگر به‌سراغ یک بازی آنلاین پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 بروید (ازطریق قابلیت Backward Compatibility)، می‌توانید هم با افرادی بازی کنید که آن‌را روی پلی استیشن 4 تجربه می‌کنند و هم کسانی که روی پلی استیشن 5 مشغول انجام آن هستند.

پلی استیشن 4 درکنار پلی استیشن 5

اگر اثری را روی پلی استیشن 4 انجام دهیم، می‌توانیم با دوستان خود که همان بازی را روی پلی استیشن 5 اجرا کرده‌اند هم‌بازی شویم؟

امکان انجام این کار وجود دارد، ولی بستگی به سازنده‌ی بازی و تصمیمات او دارد.

آیا کاربران پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 می‌توانند با یکدیگر چت کنند؟

بله، کاربران این دو کنسول و همین‌طور کاربران برنامه‌ی موبایلی جدید پلی استیشن می‌توانند با یکدیگر چت کنند. در بعضی از آثار هم می‌توان داخل خود بازی بین دارندگان دو نسخه‌ی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 ارتباط صوتی برقرار کرد.

فرستادن دعوت‌نامه‌های بازی بین PS4 و PS5 به چه شکلی است؟

بازی‌هایی که برای هر دو کنسول عرضه شده‌اند، قابلیت ارسال و دریافت دعوت‌نامه را بین کاربران دارند و در غیر این‌صورت نمی‌توان دعوت‌نامه‌ای دریافت کرد.

آیا می‌توانیم روی PS5 به بازی‌های PS Plus که روی PS4 دانلود کرده بودیم دسترسی داشته باشیم؟

بله، اگر بازی موردنظر قابلیت اجرا روی PS5 را داشته باشید و همچنان عضو PS Plus باشید، می‌توانید آن‌را روی PS5 هم دانلود و اجرا کنید.

سرویس PS Now روی PS5 هم در دسترس است؟

بله، افرادی که در حال حاضر مشترک این سرویس هستند، می‌توانند روی PS5 نیز از آن استفاده کنند، هم به‌شکل استریم و هم دانلود بازی‌هایی که چنین قابلیتی را دارند.

آیا PS Plus بازی‌های PS5 را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؟

تمام کاربران پلی استیشن در ادامه نیز هر ماه دو بازی جذاب PS4 دریافت می‌کنند و هدف ما این است که بازی‌های PS5 را هم به‌طور ماهانه به این سرویس اضافه کنیم.

کلکسیون پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus Collection) چیست؟

کاربران پلی استیشن پلاس روی پلی استیشن 5 می‌توانند ازطریق این مجموعه‌ی رایگان به بخشی از بهترین بازی‌های پلی استیشن 4 دسترسی پیدا کنند. کلکسیون پلی استیشن پلاس از تاریخ ۱۲ نوامبر در آمریکا، ژاپن، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی در دسترس خواهد بود و از ۱۹ نوامبر هم در اختیار کاربران سایر نقاط دنیا از جمله اروپا، خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقای جنوبی قرار می‌گیرد.

این مجموعه در چین عرضه نخواهد شد و احتمال آن وجود دارد که در بعضی کشورها با تغییراتی در بعضی بازی‌ها همراه باشد.

چه بازی‌هایی در این مجموعه قرار گرفته‌اند؟

این مجموعه که امتیاز اضافه‌ای درکنار بازی‌های ماهانه‌ی پلی استیشن پلاس محسوب می‌شود، شامل تعدادی از بزرگ‌ترین بازی‌های پلی استیشن 4 خواهد بود که در مواردی مثل سرعت بارگذاری و نرخ فریم نیز روی پلی استیشن 5 با بهبودهایی همراه هستند.

بازی‌های مجموعه که محصول استودیوهای سونی هستند:

  • Bloodborne
  • Days gone
  • Detroit: Become Human
  • God of War
  • Infamous Second Son
  • Ratchet and Clank
  • The Last Guardian
  • The Last of Us Remastered
  • Until Dawn
  • Uncharted 4: A Thief's End

بازی‌های مجموعه که محصول بازی‌سازها و ناشران تردپارتی هستند:

  • Batman: Arkham Knight
  • Battlefield 1
  • Call of Duty: Black Ops III - Zombies Chronicles Edition
  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
  • Fallout 4
  • Final Fantasy XV Royal Edition
  • Monster Hunter: World
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Resident Evil 7 Biohazard

آیا می‌توانیم بازی‌های اوریجینال PS2، PS1 و PS3 را روی PS5 تجربه کنیم؟

خیر، PS5 بازی‌های خود این کنسول و بیش‌از ۹۹٪ از بازی‌های PS4 از جمله آثار PSVR را اجرا می‌کند.

دیسک‌های بلوری پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 از چه فرمتی برای دیسک‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند؟

پلی استیشن 5 (در مدل معمولی) از دیسک‌های بلوری 4K Ultra HD، بلوری استاندارد و دی‌وی‌دی پشتیبانی می‌کند.

آیا دیسک‌های بازی پلی استیشن 5 اطلاعات بیشتری را نسبت به دیسک‌های پلی استیشن 4 در خود ذخیره می‌کنند؟

بله، دیسک‌های پلی استیشن 5 تا ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات در خود ذخیره می‌کنند، در مقایسه با ۵۰ گیگابایت فضای دیسک‌های پلی استیشن 4.

دانلود ویدیو از آپارات

آیا پلی استیشن 5 از دیسک‌های بلوری پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کند؟

بله، دیسک‌های بلوری پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5 سازگاری دارند، در صورتی‌که بازی موردنظر توسط پلی استیشن 5 پشتیبانی شود.

پلی استیشن 5 از فیلم‌های بلوری سه‌بعدی هم پشتیبانی می‌کند؟

خیر، فیلم‌های سه‌بعدی توسط کنسول پشتیبانی نمی‌شوند.

پلی استیشن VR، ریموت کنترل چندرسانه‌ای و سایر تجهیزات پلی استیشن 5

آیا می‌توان بازی‌های PSVR را روی PS5 اجرا کرد؟

بله، بازی‌های PSVR جزو هزاران بازی PS4 هستند که روی PS5 اجرا می‌شوند. تجربه‌ی این آثار روی PS5 نیازمند هدست واقعیت مجازی PSVR، دوربین PS4 و همین‌طور تبدیل مخصوص این دوربین برای PS5 است که برای تهیه‌ی این تبدیل نیازی به هزینه‌ی اضافه نیست و برای اطلاعات بیشتر به اینجا سر بزنید.

برای بهترین تجربه‌ی ممکن با PSVR، پیشنهاد می‌کنیم از دوال شاک 4 استفاده کنید و آثاری که به پلی استیشن موو یا ایم کنترلر نیاز دارند نیز تنها با استفاده از آن‌ها قابل بازی هستند.

دوربین پلی استیشن 4 قابلیت کار با پلی استیشن 5 را دارد؟

بله، این دوربین برای کار با بازی‌های واقعیت مجازی و پلی استیشن موو موردنیاز است و می‌توانید از آن برای پخش تصویر خود نیز استفاده کنید.

پلی استیشن موو و ایم کنترلر روی پلی استیشن 5 کار می‌کنند؟

بله، هر دو با پلی استیشن 5 کار می‌کنند. ولی قبل از کار با آن‌ها باید دوربین پلی استیشن 4 را ازطریق تبدیل مخصوص به کنسول متصل کنید.

دوربین HD

دوربین HD پلی استیشن 5 چیست؟

این وسیله شامل دو حسگر می‌شود و لنزهای آن با رزولوشن ۱۹۲۰x۱۰۸۰ می‌توانند عمق میدان دید را تشخیص دهند و از این طریق پس‌زمینه‌ی فردی که در حال استریم کردن است را حذف کنند. دوربین ازطریق درگاه USB-A قرار گرفته در پشت کنسول به آن متصل می‌شود.

ابعاد و وزن دوربین HD به چه ترتیبی است؟

ابعاد دوربین ۱۰۰x۴۱x۷۵ میلی‌متر است و وزن آن هم ۹۲ گرم. طول کابل اتصال دوربین هم حدود دو متر است.

دوربین HD پلی استیشن 5 از زاویه کناری

آیا می‌توان از دوربین HD برای هدست پلی استیشن VR هم استفاده کرد؟

خیر، دوربین HD پلی استیشن 5 از پلی استیشن VR پشتیبانی نمی‌کند و برای این کار نیاز به دوربین پلی استیشن 4 و تبدیل مخصوص آن دارید.

میکروفن هم برای دوربین HD در نظر گرفته شده است؟

خیر، برای صحبت کردن می‌توانید از میکروفن داخلی دوال سنس یا هدست استفاده کنید.

ریموت کنترل چندرسانه‌ای

ریموت کنترل چندرسانه‌ای چیست؟

این ریموت کنترل گزینه‌ای راحت و مناسب برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی روی پلی استیشن 5 است و دکمه‌های مخصوصی برای برنامه‌های محبوب استریم دارد و همین‌طور دکمه‌های مختلفی برای تنظیم و کنترل ویدیوها.

ابعاد و وزن ریموت کنترل از چه قرار است؟

سایز آن عبارت است از ۴۵x۱۴۵x۲۶ میلی‌متر و وزن آن هم ۵۵ گرم است.

می‌توان از این وسیله برای بازی کردن استفاده کرد؟

خیر، ریموت کنترل تنها برای کارهای چندرسانه‌ای و تماشای فیلم و سریال طراحی شده است.

وضعیت باتری‌های آن به چه شکلی است؟

این وسیله دو عدد باتری AA (باتری قلمی) نیاز دارد که در بسته‌بندی آن موجود است.

ریموت کنترل ورودی صدا هم دارد؟

بله، میکروفنی برای این وسیله در نظر گرفته شده که وقتی علامت مخصوص آن روی صفحه وجود داشته باشد، می‌توان با زدن روی آیکون آن در پلی استیشن 5 ازطریق صوتی به نوشتن عبارات مختلف پرداخت یا در برنامه‌هایی که از تشخیص صدا پشتیبانی می‌کنند، به این شکل فیلم و سریال موردنظر را پیدا کرد. دکمه‌ی فیزیکی میکروفن که روی ریموت کنترل قرار گرفته نیز برای مقاصدی در آینده در نظر گرفته شده است.

دکمه‌های نتفلیکس و دیزنی پلاس روی ریموت کنترل پلی استیشن 5

هدست پلی استیشن 5

هدست پالس 3D چیست و چه تفاوت‌هایی با هدست‌های قبلی دارد؟

پالس 3D هدست رسمی PS5 محسوب می‌شود و طراحی بهینه‌ی آن درکنار دو میکروفن ضد نویز و کنترل‌های آسان برای غیرفعال کردن میکروفن، تنظیم صدا و ترکیب صدای بازی و چت باعث می‌شود محصولی مناسب برای تجربه‌ی بازی‌های PS5 باشد و دکمه‌ی مخصوصی هم دارد که با کمک آن می‌توانید متوجه شوید صدای شما به چه شکلی برای هم‌تیمی‌ها پخش می‌شود.

پالس 3D قابلیت شارژ ازطریق USB-C را دارد و می‌توان از آن روی PS4 و PS5 استفاده کرد و همچنین ازطریق جک ۳.۵ میلی‌متری آن‌را به منابع صوتی دیگر یا مواردی مثل دوال شاک 4، پلی استیشن VR و موبایل‌ها وصل کرد.

ابعاد و وزن پالس 3D به چه شکلی است؟

ابعاد آن برابر ۲۱۳x۱۹۰x۹۱ میلی‌متر است و وزن آن هم ۲۹۲ گرم.

باتری پالس 3D با یک بار شارژ چقدر کار می‌کند؟

این هدست می‌تواند با یک بار شارژ تا حدود ۱۲ ساعت کار کند.

آیا می‌توان از هدست‌های گلد یا پریمیوم هم روی PS5 استفاده کرد؟

بله، هر دو مدل رسمی گلد و پریمیوم توسط PS5 پشتیبانی می‌شوند و برای این کار باید از تبدیل USB بی‌سیم یا جک ۳.۵ میلی‌متری دوال سنس استفاده کنید.

از سایر هدست‌های تردپارتی هم می‌توان روی PS5 استفاده کرد؟

هدست‌های تردپارتی رسمی PS5 بعد از عرضه‌ی کنسول وارد بازار می‌شوند، ولی بعضی از هدست‌های رسمی که برای PS4 تولید شده بودند ممکن است نیاز به یک به‌روزرسانی داشته باشند و بهتر است در این زمینه با شرکت موردنظر تماس بگیرید.

هدست‌های تردپارتی غیررسمی که به‌صورت بی‌سیم با بلوتوث کار می‌کنند، توسط PS5 پشتیبانی نمی‌شوند ولی بیشتر هدست‌های USB با کنسول سازگار خواهند بود. همچنین می‌توان از هدست‌هایی که با جک ۳.۵ میلی‌متری، USB-A و USB-C در ارتباط هستند برای تجربه‌ی صدای سه‌بعدی استفاده کرد.

هدست پالس 3D پلی استیشن 5 از نمای روبرو

سایر وسایل جانبی

آیا می‌توانیم کیبورد و ماوس را به پلی استیشن 5 وصل کنیم؟

بله، کیبوردها و ماوس‌های USB و بلوتوث توسط کنسول پشتیبانی می‌شوند، ولی این خود بازی‌سازها هستند که باید از آن‌ها درون آثار خود پشتیبانی کنند.

امکان استفاده از کنترلر آرکید (Fight Stick) پلی استیشن 4 هم روی پلی استیشن 5 وجود دارد؟

خیلی از کنترلرهای آرکید رسمی پلی استیشن 4 را می‌توان برای تجربه‌ی بازی‌های همین کنسول روی پلی استیشن 5 استفاده کرد، ولی بهتر است در این مورد با شرکت سازنده‌ی کنترلر تماس بگیرید.

تجربه‌ی کاربری (UX) و برنامه‌های پلی استیشن 5

چه اهدافی را با طراحی این نوع رابط کاربری و تجربه‌ی متفاوت کار با پلی استیشن 5 در نظر داشته‌اید؟

هدف از این طراحی جدید، ارزش قائل شدن برای زمان بازی کاربران بوده و تجربه‌ی کاربری جدید پلی استیشن 5 به شکلی است که بازیکن در مرکز همه‌چیز قرار می‌گیرد و می‌تواند یک تجربه‌ی واقعاً نسل بعدی را سریع‌تر و عمیق‌تر از همیشه پشت‌سر بگذارد و به شکل بهتری با بازی‌های مختلف و جامعه‌ی کاربران پلی استیشن در ارتباط باشد.

بزرگ‌ترین تفاوت‌های رابط کاربری پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 را چه مواردی تشکیل می‌دهند؟

تجربه‌ی کاربری جدید پلی استیشن 5 شامل بهبودهای فراوانی می‌شود، از جمله مرکز کنترل (Control Center) که نوع تکامل‌یافته‌ی منوی سریع (Quick Menu) در پلی استیشن 4 است. یک بار فشردن دکمه‌ی PS روی دوال سنس کافی است تا مرکز کنترل را شاهد باشید و بدون نیاز به رها کردن بازی، ازطریق منوهای مفید آن به انجام کارهای مختلف بپردازید.

بخش فعالیت‌ها (Activities) ویژگی جدید دیگری است که شما را بیش‌ازپیش به المان‌های مهم گیم‌پلی نزدیک می‌کند. این بخش ازطریق کارت‌هایی در مرکز کنترل در اختیار شما خواهد بود و در بازی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، اجازه‌ی انجام کارهای مختلفی را در ارتباط با گیم‌پلی می‌دهد؛ از جمله بازگشت به بخش‌هایی از بازی که آن‌ها را از دست داده بودید، ورود سریع به مراحل مختلف، انجام چالش‌های گوناگون و موارد دیگر.

کارت‌های دیگری هم در دسترس خواهند بود که شامل مواردی مثل بخش کمکی، به‌اشتراک‌گذاری و سایر گزینه‌ها می‌شوند و از بعضی از آن‌ها می‌توان در حالت تصویر در تصویر نیز استفاده کرد، بدون اینکه نیازی به رها کردن بازی باشد.

آیا پلی استیشن 5 به‌طور خودکار به‌سراغ دانلود پچ‌ها و به‌روزرسانی‌های بازی‌های ما می‌رود؟

بله، اگر قابلیت دانلود خودکار را فعال کرده باشید و به اینترنت متصل باشید، پلی استیشن 5 به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهد و می‌تواند در حالت استراحت نیز به‌سراغ این کار برود، اگر از قبل برای آن تعریف شده باشد.

رابط کاربری پلی استیشن 5 در زمان عرضه از فولدرها و تم‌ها هم پشتیبانی می‌کند؟

خیر، کنسول در زمان عرضه از فولدرها و تم‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

دانلود ویدیو از آپارات

آیا رابط کاربری پلی استیشن 5 اخبار و اطلاعات مختلف را در مورد بازی‌های کنسول به ما می‌دهد؟

بله، تمام دارندگان پلی استیشن 5 به اخبار رسمی از طرف ناشران در مورد بازی‌های خود دسترسی خواهند داشت و وارد بخش مربوط‌به هر بازی که بشوند، می‌توانند اخبار و اطلاعات آن‌را دنبال کنند، از جمله اخبار جدید به زبان خودشان که در کارت‌های مخصوصی در مرکز کنترل هر بازی منتشر می‌شود. برنامه‌ی موبایل پلی استیشن هم شامل این قضیه خواهد شد.

خریداران پلی استیشن 5 در آمریکا می‌توانند از همان روز اول با ورود به بخش Explore در صفحه‌ی اصلی، تمام اخبار و اطلاعات بازی‌های خود و سایر بازی‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند را به‌طور یک‌جا دنبال کنند و درعین‌حال این بخش اجازه‌ی تماشای استریم‌های سایر بازیکن‌ها، ویدیوهای به‌اشتراک گذاشته شده و تصاویر ترند شده را هم می‌دهد.

آیا باید همان روز اول عرضه‌ی کنسول به‌سراغ دانلود یک به‌روزرسانی برویم؟

بله، برای پلی استیشن 5 یک به‌روزرسانی در نظر گرفته شده که در همان روز اول باید آن‌را دانلود کرد.

اگر قابلیت آنلاین شدن نداشته باشیم، می‌توان به‌روزرسانی را ازطریق درایو USB انجام داد؟

بله، مانند پلی استیشن 4 در اینجا هم می‌توانید به‌روزرسانی را ازطریق سایت رسمی پلی استیشن توسط پی سی خود دریافت و به کمک درایو USB با فرمت FAT32 به پلی استیشن 5 منتقل کنید.

بخش کمکی (Game Help) چیست و چگونه کار می‌کند؟

این بخش جزئی از ویژگی‌های جدید پلی استیشن 5 است که برای کاربران پلی استیشن پلاس در نظر گرفته شده و به آن‌ها راهنمایی‌های مختلفی در زمینه‌های متعدد ارائه می‌دهد؛ ویژگی‌ای که کاملاً اختیاری خواهد بود، ولی می‌توانید از آن در بخش‌هایی از بازی که با مشکل مواجه شده‌اید و نیاز به راهنمایی دارید استفاده کنید و گزینه‌ای راحت‌تر از جست‌وجو در اینترنت برای رسیدن به راهنمایی خواهد بود.

پلی استیشن 5 چه گزینه‌هایی برای تنظیمات و دسترسی راحت‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
کاربران می‌توانند میزان قدرت بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی را کاهش دهند یا آن‌ها را غیرفعال کنند و همین‌طور کارایی دکمه‌های دوال سنس را تغییر دهند.

سیستم تشخیص صدا هم به کاربران اجازه‌ی تبدیل صحبت‌های آن‌ها به عبارات درون کنسول را می‌دهد و هرچیزی که بگویید، روی صفحه به نمایش درمی‌آید؛ سیستمی که می‌توان از آن با کمک هدست، میکروفن داخلی دوال سنس یا ریموت کنترل استفاده کرد.

همچنین سیستم پخش صدای منوها به کاربران اجازه می‌دهد نوشته‌های مختلف را به‌جای خواندن از روی نمایشگر، ازطریق صدا بشنوند، در صورت نیاز رنگ‌ها را معکوس کنند، متن‌ها را بزرگ‌تر، کوچک‌تر یا پررنگ کنند، کنتراست تصویر را تغییر دهند و نوع رنگ‌ها را تنظیم کنند، سرعت اسکرول خودکار را تغییر دهند و گزینه‌های حرکتی دوال سنس را نیز به دلخواه تنظیم کنند.

در بخش چت و گفت‌وگو با سایر افراد هم می‌توان صحبت‌ها را به نوشته تبدیل و همین‌طور نوشته‌ها را به شکل صوتی پخش کرد. زبان‌های پشتیبانی‌شده برای این قابلیت عبارت‌اند از انگلیسی آمریکایی، انگلیسی بریتیش، ژاپنی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، فرانسوی کانادایی، اسپانیایی و اسپانیایی آمریکای لاتین.

کنسول پلی استیشن 5 از زاویه پشت

فروشگاه پلی استیشن و محتوای دیجیتالی

فروشگاه پلی استیشن در PS5 بهبودی نسبت به قبل داشته است؟

فروشگاه پلی استیشن این‌بار روی پلی استیشن 5 به‌طور کامل جزئی از خود سیستم شده و از آن جدا نخواهد بود. فروشگاه به‌مراتب سریع‌تر و کار با آن ساده‌تر از قبل شده و به‌شکل هوشمندانه‌تری شما را به چیزی می‌رساند که به‌دنبال آن هستید.

می‌توان از فروشگاه پلی استیشن روی PS5 به‌سراغ خرید بازی‌های PS4 و PSVR رفت؟

بله، تمام بازی‌های PS4 و PSVR که توسط PS5 پشتیبانی می‌شوند، در این فروشگاه در دسترس شما قرار دارند.

برنامه‌ی موبایل پلی استیشن به چه شکلی با PS5 در ارتباط خواهد بود؟

این برنامه تغییرات فراوانی نسبت به قبل داشته و تجربه‌ی کار با PS4 و PS5 را ارتقا می‌دهد. از رابط کاربری به‌روزرسانی‌شده و بخش پیام‌ها تا گفت‌وگوی صوتی و گروه‌های دوستان، و همین‌طور گشت‌وگذار راحت‌تر در فروشگاه پلی استیشن و نظارت روی دانلود‌ها و دنبال کردن اخبار، همه و همه دست به‌دست یکدیگر می‌دهند تا این برنامه بهتر از قبل کار کند.

چگونه می‌توان دانلودهای PS5 را از راه دور مدیریت کرد؟

برنامه‌ی جدید پلی استیشن روی iOS (نسخه‌ی ۱۲.۲ یا جدیدتر) و اندروید (نسخه‌ی ۶.۰ یا جدیدتر) به شما اجازه می‌دهد به بهترین شکل ممکن وارد فروشگاه پلی استیشن شوید و جست‌وجو و خرید در آن و دانلود بازی‌ها و محتوای آن‌ها را به خوبی برای PS4 و PS5 انجام دهید.

با کمک این برنامه می‌توانید از راه دور بازی‌های PS5 را اجرا کنید، حافظه‌ی کنسول خود را مدیریت کنید و ازطریق برنامه وارد اکانت خود روی PS5 شوید.

چگونه می‌توانیم به تمام بازی‌های PS4 و PS5 روی کنسول جدید دسترسی داشته باشیم؟

از صفحه‌ی اصلی منوی PS5 وارد بخش Game Library شوید و در آن‌جا تمام بازی‌های PS4 و PS5 شما به چشم می‌خورند، از جمله آثاری که پیش از این ازطریق PS Plus و PS Now بازی کرده بودید.

اگر اشتراک PS Plus و PS Now شما به پایان رسیده باشد، تا زمان شارژ مجدد آن‌ها نمی‌توانید از این بازی‌ها استفاده کنید.

برنامه‌های سرگرم‌کننده و چندرسانه‌ای

از کجا می‌توانیم به برنامه‌های سرگرم‌کننده و چندرسانه‌ای دسترسی پیدا کنیم؟

ازطریق بخش Media در صفحه‌ی اصلی پلی استیشن 5 می‌توانید به‌سراغ برنامه‌هایی بروید که به‌تازگی از آن‌ها استفاده کرده‌اید. برنامه‌های دیگری که دانلود کرده‌اید ولی مدت‌ها از آن‌ها استفاده نکرده‌اید هم در بخش App Library قرار می‌گیرند.

برای دانلود کردن برنامه‌های جدید باید به‌سراغ بخش All Apps بروید و همین‌طور می‌توانید از بخش TV & Video برای پیدا کردن برنامه‌های تلویزیونی استفاده کنید.

اگر هم نمی‌دانید کدام برنامه چه فیلم یا سریالی را در خود دارد، می‌توانید از بخش جست‌وجوی کلی پلی استیشن 5 استفاده کنید.

چه برنامه‌های چندرسانه‌ای در زمان عرضه‌ی پلی استیشن 5 در دسترس خواهند بود؟

سرویس‌های محبوبی مثل نتفلیکس، اپل تی وی پلاس، یوتیوب، دیزنی پلاس و اسپاتیفای در زمان عرضه‌ی کنسول موجود هستند، هرچند شاید در بعضی مناطق تغییراتی در این زمینه را شاهد باشیم.

آیا سرویس‌های استریم در نقاط مختلف دنیا متفاوت هستند؟

بله، این سرویس‌ها که برای استفاده از آن‌ها نیاز به اتصال به شبکه پلی استیشن دارید، حق اشتراک مخصوص خود را می‌خواهند و شاید در بعضی کشورها و مناطق در دسترس نباشند.

پلی استیشن 5 از رزولوشن 4K و HDR در برنامه‌های چندرسانه‌ای استفاده می‌کند؟

بله، اگر برنامه‌ی موردنظر از این‌ها پشتیبانی کند، پلی استیشن 5 نیز پشتیبانی خواهد کرد.

آیا می‌توانیم در زمان بازی کردن با پلی استیشن 5 به موسیقی‌های خود گوش دهیم؟

بله، اسپاتیفای از همان زمان عرضه‌ی پلی استیشن 5 روی آن موجود خواهد بود و اجازه‌ی پخش موسیقی در حالات مختلف، از جمله به‌عنوان پس‌زمینه در زمان اجرای بازی‌ها را می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند به موسیقی‌های خود با فرمت‌های FLAC، MP3 و AAC ازطریق درایو USB گوش دهند.

پلی استیشن 5 و دوال سنس روی میز

پارتی، دوستان و ویژگی‌های شبکه

ویژگی‌های اجتماعی پلی استیشن 5 مثل فهرست دوستان و پارتی چه بهبودهایی نسبت به قبل داشته‌اند؟

پلی استیشن 5 مفهوم پارتی‌ها را گسترش داده و به فضاهایی بزرگ با حضور شما و ۹۹ از دوستانتان تبدیل کرده است. در آن‌جا می‌توانید محتوای مربوط‌به بازی‌ها را به‌اشتراک بگذارید، برای انجام بازی‌ها با یکدیگر برنامه‌ریزی کنید یا به چت و گفت‌وگوی صوتی یا نوشتاری با دوستان خود در پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 و برنامه‌ی موبایل پلی استیشن بپردازید.

پارتی‌های جدید پلی استیشن 5 سرعت بیشتری نسبت به قبل دارند و حالتی راحت‌تر و تعاملی‌تر خواهند داشت و برای مثال اگر می‌خواهید با دوستان خود وارد یک بازی چندنفره شوید، نیازی به دعوت‌نامه نیست و می‌توانید از همان‌جا این کار را انجام دهید.

با کمک ویژگی Share Screen می‌توانید درعین‌حال که در حال بازی کردن هستید، با دوستان خود چت کنید و آن‌ها هم می‌توانند تصویر بازی شما را به‌طور هم‌زمان ببینند و در همان حال مشغول بازی خود نیز باشند.

گزینه‌ی Share Play (که نیاز به اشتراک پلی استیشن پلاس دارد) نیز به شما اجازه می‌دهد کنترل بازی را به‌دست دوست مورداطمینان خود بسپارید یا بازی را در حالت همکاری (Co-op) پیش ببرید.

ویژگی جدید Game Base هم به‌عنوان بخش اجتماعی مرکزی پلی استیشن 5 عمل می‌کند. این بخش تمام دوستان شما، پارتی‌ها و محتوای چت‌ها را در مجموع پلتفرم‌های پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و برنامه‌ی موبایل پلی استیشن به‌طور یک‌جا جمع می‌کند و تمرکز خوبی به این قسمت‌ها می‌دهد.

چند نفر می‌توانند روی پلی استیشن 5 به‌طور هم‌زمان در یک چت صوتی درون پارتی حضور داشته باشند؟

شما می‌توانید روی پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و برنامه‌ی موبایل پلی استیشن تا ۱۶ نفر را درون چت صوتی داشته باشید.

پلی استیشن 5 در زمینه‌ی کنترل والدین و قابلیت‌های خانوادگی چه مواردی را شامل می‌شود؟

اگر شما فرد بالغ و بزرگسالی هستید و اکانتی روی شبکه پلی استیشن دارید، می‌توانید برای فرزند خود نیز اکانتی ترتیب دهید و مدیریت آن‌را برعهده بگیرید؛ ویژگی‌ای که ازطریق بخش مدیریت خانواده (Family Management) در دسترس است. این بخش شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت مدت زمان بازی
  • مدیریت خریدهای متصل به حساب مدیر خانواده
  • مدیریت ورود به بازی‌ها، ویدیوها و برنامه‌ها
  • امکان غیرفعال کردن پیام‌ها و چت صوتی
  • امکان غیرفعال کردن ویدیوها، تصاویر و استریم‌های سایر بازیکن‌ها
  • تعیین سایر اعضای بزرگسال خانواده به‌عنوان نگهبان (Guardian)، که به آن‌ها اجازه‌ی تغییر و تنظیم گزینه‌های مختلف را می‌دهد.

همچنین ازطریق بخش کنترل والدین می‌توان محدودیت‌های سنی برای کودکان  در نظر گرفت تا نتوانند وارد بازی‌ها و برنامه‌هایی شوند که از درجه سنی آن‌ها بالاتر هستند. تعداد ساعات قابل بازی و زمان کار با کنسول و همین‌طور ارتباط با دیگران و استفاده از پلی استیشن VR را نیز می‌توان تنظیم کرد.

آیا می‌توانیم نام کاربری (ID) خود را تغییر دهیم؟

بله، برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

آیا می‌توانیم از حالت Appear Offline برای نشان دادن آفلاین بودن خود به دیگران استفاده کنیم؟

بله، امکان این کار وجود دارد. همچنین پلی استیشن 5 گزینه‌ی دیگری هم به‌نام مشغول بودن (Busy) دارد تا دوستان شما متوجه شوند با اینکه آنلاین هستید، در آن لحظه امکان پاسخ‌گویی به آن‌ها را ندارید.

امکان اتصال سایر سرویس‌ها به اکانت پلی استیشن وجود دارد؟

بله، می‌توانید اکانت خود در سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای، توییچ، توییتر و یوتیوب را به اکانت پلی استیشن 5 وصل کنید.

خلق محتوا و به‌اشتراک‌گذاری آن

دکمه‌ی جدید خلق کردن (Create) روی دوال سنس چه کاری انجام می‌دهد؟

این دکمه به بازیکن‌ها اجازه می‌دهد هر لحظه‌ای که می‌خواهند اقدام به ثبت تصاویر کنند. گزینه‌های مختلفی برای این دکمه در نظر گرفته شده که می‌توانید ازطریق آن‌ها به ضبط بخشی از گیم‌پلی که پشت‌سر گذاشته‌اید بپردازید، همان لحظه ضبط گیم‌پلی را آغاز کنید، تصویری جالب از بازی بگیرید یا شروع به استریم کردن گیم‌پلی کنید.

همچنین گزینه‌های دیگر مثل رزولوشن ضبط ویدیو، فرمت تصاویر و وجود یا عدم وجود صدای چت روی ویدیوهای ضبط‌شده نیز ازطریق منوی ساده‌ای در دسترس هستند و نیازی به رها کردن بازی برای انتخاب آن‌ها نیست.

پلی استیشن 5 اجازه‌ی ضبط چند دقیقه ویدیو را می‌دهد؟

کنسول به‌طور خودکار به ضبط ۶۰ دقیقه‌ی اخیر گیم‌پلی می‌پردازد و برای ذخیره کردن آن می‌توانید از گزینه‌ی «ذخیره‌ی گیم‌پلی اخیر» استفاده کنید. همچنین در آن‌جا می‌توانید تعیین کنید که تمام ۶۰ دقیقه ذخیره شود، یا مثلاً تنها ۱۵ ثانیه‌ی آخر آن.

پلی استیشن 5 و دوال سنس روی میز کنار تلویزیون

ویدیوهای ضبط‌شده چه رزولوشنی دارند؟

ضبط خودکار ۶۰ دقیقه‌ی اخیر با رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۶۰ انجام می‌شود ولی اگر بخواهید به‌طور دستی ویدیویی را ضبط کنید، قابلیت انتخاب گزینه‌های ۱۹۲۰x۱۰۸۰ یا همان 1080p و ۳۸۴۰x۲۱۶۰ یا 4K وجود دارد.

 تصاویر و ویدیوهای ضبط‌شده در کدام بخش پلی استیشن 5 ذخیره می‌شوند؟

این موارد در بخش گالری (Media Gallery) ذخیره می‌شوند که از قسمت بازی‌ها در منوی اصلی قابل دسترسی است و به شما اجازه‌ی تماشای تصاویر و ویدیوها، ویرایش و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها، کپی کردن روی درایو USB و همین‌طور پخش ازطریق درایو USB را می‌دهد.

چگونه می‌توانیم تصاویر و ویدیوهای خود را به سایر وسایل منتقل کنیم؟

با انتخاب موارد موردنظر و کپی و انتقال آن‌ها به درایو USB می‌توانید این کار را انجام دهید.

چه گزینه‌هایی در مورد کیفیت ویدیوها برای پخش روی سایر پلتفرم‌ها وجود دارد؟ آیا می‌توان ویدیوها را با رزولوشن 4K روی پلتفرم‌های دیگر اجرا کرد؟

گزینه‌های 1080p و 4K برای ویدیوها در دسترس هستند، ولی رزولوشن ویدیوها روی پلتفرم‌های دیگر به خود آن‌ها بستگی دارد و ممکن است با کاهش کیفیت همراه باشند.

فرمت و رزولوشن تصاویر ضبط‌شده در پلی استیشن 5 به چه ترتیب است؟

می‌توانید تصاویر را با فرمت‌های JPEG یا PNG ذخیره کنید و رزولوشن‌های ۱۹۲۰x۱۰۸۰ و ۳۸۴۰x۲۱۶۰ برای آن‌ها در دسترس خواهد بود. بازیکن‌ها همچنین می‌توانند در صورت وصل بودن پلی استیشن 5 به نمایشگر HDR، تصاویر HDR هم ذخیره کرده یا تماشا کنند. این تصاویر بعد از به‌اشتراک‌گذاری به فرمت استاندارد JPEG تبدیل می‌شوند.

محتوای خود را در زمان عرضه‌ی کنسول با چه کسانی می‌توانیم به اشتراک بگذاریم؟

بازیکن‌ها می‌توانند تصاویر و ویدیوهای ضبط‌شده (تا سه دقیقه) را با دوستان خود در پارتی‌های پلی استیشن 5 یا برنامه‌ی موبایل پلی استیشن به اشتراک بگذارند. همچنین می‌توان آن‌ها را در سرویس‌هایی مثل توییچ، توییتر و یوتیوب نیز به اشتراک گذاشت.

آیا می‌توانیم تصاویر و ویدیوهای خود را به برنامه‌ی موبایل پلی استیشن منتقل کنیم تا آن‌ها را راحت‌تر ازطریق موبایل با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

بله، بازیکن‌ها می‌توانند بعد از به‌اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها در پارتی‌ها ازطریق بخش Game Base، آن‌ها را در برنامه‌ی موبایل پلی استیشن نیز مشاهده کنند.

پلی استیشن 5 از وسایل ضبط تصویر نیز پشتیبانی می‌کند؟

بله، پلی استیشن به کاربران اجازه‌ی وصل کردن وسایل ضبط تصویر را ازطریق درگاه HDMI با غیرفعال کردن گزینه‌ی HDCP در تنظیمات کنسول می‌دهد.

بخش Share Factory Studio در پلی استیشن 5 چه تفاوت‌هایی با این بخش در پلی استیشن 4 دارد؟
Share Factory Studio یک ویرایشگر قدرتمند چندرسانه‌‌ای است که قابلیت‌های زیادی را برای ویرایش و تنظیم بخش‌های ضبط‌شده‌ی گیم‌پلی به کاربران می‌دهد. این بخش در پلی استیشن 5 با ابزار و امکانات بسیار بیشتری همراه است، از جمله پشتیبانی از ویدیوهای 4K HDR و موارد دیگر که به شما اجازه‌ی خلق ویدیوهایی جذاب را برای به‌اشتراک گذاشتن با سایر افراد می‌دهد.

ویژگی‌های Share Screen و Share Play چه کاربردی دارند؟

Share Screen ویژگی جدیدی در پلی استیشن 5 است که به کاربر اجازه می‌دهد تصویر بازی در حال اجرای خود را به‌طور هم‌زمان در یک پارتی ۱۶ نفره همراه چت صوتی به نمایش بگذارد. به‌نوعی می‌توان این قابلیت را یک استریم جمع‌وجور در فضایی دوستانه در نظر گرفت.

بازیکن می‌تواند در حالت Share Screen، از قابلیت Share Play استفاده کند (این قابلیت نیاز به اشتراک پلی استیشن پلاس دارد) و به‌این ترتیب کنترل بازی خود را به‌دست یکی از افراد حاضر در چت صوتی بسپارد و فرد موردنظر از راه دور به مدت یک ساعت به ادامه‌ی بازی بپردازد، درحالی‌که پارتی نیز همچنان سر جای خود است.

همچنین ازطریق قابلیت Share Play می‌توان به انجام بازی‌های همکاری‌محور محلی (Local Co-op) پرداخت، حتی اگر نفر دوم آن بازی را در اختیار نداشته باشد.

آیا می‌توان تصاویر و ویدیوهای ضبط‌شده روی پلی استیشن 4 را به پلی استیشن 5 منتقل کرد؟

خیر، ولی می‌توانید آن‌ها را از روی پلی استیشن 4 درون درایو USB ذخیره کنید تا نگرانی‌ای بابت از بین رفتن آن‌ها نداشته باشید.

سایر پرسش‌ها

چند کاربر می‌توانند از یک کنسول پلی استیشن 5 استفاده کنند؟
تا ۱۶ نفر می‌توانند روی پلی استیشن 5 اکانت داشته باشند و تا چهار نفر نیز می‌توانند به‌طور هم‌زمان وارد اکانت‌های خود شده باشند.

آیا پلی استیشن 5 دارای مرورگر اینترنت است؟

خیر، کنسول مرورگر اینترنت اختصاصی ندارد.

دانلود ویدیو از آپارات

قابلیت ریموت پلی روی پلی استیشن 5 چگونه کار می‌کند؟

بازیکن‌ها می‌توانند ازطریق ریموت پلی، به‌وسیله‌ی پی سی یا وسایل همراه به پلی استیشن 5 دسترسی پیدا کنند، مثل همان حالتی که در پلی استیشن 4 نیز وجود داشت. همچنین می‌توان این کار را ازطریق پلی استیشن 4 یا یک پلی استیشن 5 دیگر نیز انجام داد و به این شکل با پلی استیشن 5 خودتان ارتباط برقرار کنید.

آیا می‌توانیم هم‌زمان با عرضه‌ی پلی استیشن 5 منتظر تغییرات بیشتری در ریموت پلی باشیم؟

ما همچنان در حال کار روی به‌روزرسانی و افزودن ویژگی‌های بیشتر ریموت پلی در پلی استیشن 4 هستیم. اکنون می‌توانید علاوه‌بر وارد شدن به پلی استیشن 4 ازطریق پی سی و وسایل همراه، با کمک خود این کنسول نیز وارد پلتفرم‌های دیگر شوید و مثلاً به پلی استیشن 5 وصل شوید و بازی پلی استیشن 5 خود را روی پلی استیشن 4 استریم کنید.

همچنین ریموت پلی امکان پشتیبانی هم‌زمان از سه کاربر دیگر را نیز در دورهمی‌های مبتنی بر این قابلیت به‌دست خواهد آورد و به‌این شکل به افراد اجازه می‌دهد بازی‌های چندنفره‌ی محلی را ازطریق ریموت پلی تجربه کنند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده