// دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش سال ۱۳۹۸ کافه بازار: نگاهی به‌ عملکرد بازی‌های موبایل ایرانی

کافه بازار به‌تازگی گزارشی از عملکرد بازی‌های موبایل ایرانی در سال ۹۸ منتشر کرده است که در آن مواردی همانند چرخه عمر، رشد ماهانه درآمد و میزان نصب فعال بازی‌ها آورده شده است.

با گسترش روزافزون گوشی‌های اندرویدی بین کاربران ایرانی بسیاری از برنامه‌نویسان برای تولید محتوا و نرم‌افزارهای گوناگون به سیستم‌عامل اندروید روی آورد‌‌ه‌اند. کم‌کم چیزی نگذشت که اندروید به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های برنامه‌نویسی بین علاقه‌مندان تبدیل شد و امروزه شاهد حضور تعداد بی‌شماری بازی و نرم‌افزار ایرانی روی این پلتفرم هستیم. ازاین‌رو سرویس کافه‌ بازار در سال‌های اخیر به بستری برای توسعه‌دهندگان تبدیل شده است تا به‌واسطه آن آثار خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند و ازطریق آن‌ها کسب درآمد کنند.

کافه بازار همواره تلاش می‌کند تا با ارائه گزارش‌های متعدد از وضعیت‌ بازی‌های ایرانی موجود در این فروشگاه، اطلاعات جامع و کاملی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. آن‌ها می‌توانند با ارزیابی نمودارها و گزارش‌های ارائه شده، میزان علاقه‌مندی مخاطبان به دسته‌های بازی را مورد بررسی قرار دهند و نسبت به تقاضای روز مخاطبان آگاه باشند. حال این وب‌سایت به‌تازگی گزارش جدیدی منتشر کرده که در آن به عملکرد بازی‌های ایرانی در سال ۱۳۹۸ نگاهی جامع انداخته است. در این گزارش مواردی همچون طول و چرخه عمر، نرخ رشد و مقدار تراکنش بازی‌ها مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آن‌ها در سال‌های اول انتشار ارائه شده است. در این گزارش نشان داده می‌شود که بازی‌های دسته کلمات و دانستنی‌ها تا چه اندازه از محبوبیت بالایی بین مخاطبان برخوردار هستند و بیشترین مقدار تراکنش‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند و از سویی دیگر بازی‌های ماجرایی در سال ۹۸ کم‌تر از دسته‌های دیگر برای سازندگان خود کسب درآمد کرده‌اند.

درآمد بازی‌های ایرانی در سال ۱۳۹۸ با رشد ۴۷ درصدی به عدد چشمگیر ۶۹ میلیارد تومان رسیده است

براساس گزارش منتشر شده، تعداد بازی‌های فعال این فروشگاه در انتهای سال ۹۸ معادل ۱۸ هزار عدد بوده است که نزدیک به ۱۴ درصد کل برنامه‌ها و بازی‌ها را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که تعداد نصب این بازی‌ها با ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷، به عدد ۸۳ میلیون رسیده است که نشان می‌دهد کاربران هر سال بیشتر از قبل به تجربه بازی‌های موبایل ایرانی می‌پردازند. همچنین اوضاع‌ بازی‌های ایرانی در بخش کسب درآمد با رشد محسوسی مواجه بوده است و با ۴۷ درصد افزایش شاهد درآمد خالص ۶۹ میلیاردی بازی‌ها در سال ۹۸ بوده‌ایم. لازم به‌ذکر است که این درآمد از یک میلیون خریداری که از ۷/۷ هزار بازی نزدیک به ۶ میلیون بار تراکنش داشته‌اند، به‌دست آمده است. رشد ۴۷ درصدی درآمد بازی‌ها عددی بسیار چشم‌گیر در سال ۹۸ بوده است که نشان می‌دهد هر ساله شاهد افزایش علاقه مخاطبان به خرید و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بازی‌ها بوده‌ایم. طبیعتا این اعداد ثابت می‌کنند که پلتفرم اندروید تا چه اندازه می‌تواند برای فعالیت بیشتر و بهتر توسعه‌دهندگان انگیزه ایجاد کند و می‌تواند به بستری امن برای کسب درآمد تبدیل شود. در ادامه گزارش، کافه‌بازار نگاهی دقیق‌تر به بازی‌ها در سال‌های اول انتشار انداخته‌ است و شرایط آن‌ها را با گذشت زمان مورد ارزیابی قرار داده است. مواردی همچون چرخه عمر، رشد ماهانه درآمد، روند تمرکز نصب فعال از جمله مواردی هستند که در ادامه آن‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

سهم درآمد بازی‌های موبایل ایرانی پس از انتشار در سال ۹۸

سهم درآمد تجمیلی کل بازی‌های موبایل ایرانی در سال‌های اول انتشار

بدون شک درآمد حاصله از هر بازی را می‌توان از جمله المان‌های مهم موفقیت یا عدم موفقیت آن در نظر گرفت. هر بازی بخش مهمی از درآمد کلی خود را در ماه‌های ابتدایی معرفی کسب می‌کند که نشان می‌دهد این دوره تا چه اندازه می‌تواند حیاتی باشد. طبیعتا با رسیدن یک بازی به دوران بلوغ، درآمد حاصله کاهش پیدا می‌کند و در انتها با گذشت چند سال حتی ممکن است به‌طور کامل متوقف شود.

این موضوع برای بازی‌های ایرانی هم صادق است و همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، به‌طور میانگین بازی‌های ایرانی نزدیک به ۵۳ درصد از درآمد کل خود را تنها در ۶ ماهه اول زمان معرفی کسب می‌کنند. در این بین بازی‌های دسته معمایی و امتیازی با سرعت بیشتری نسبت به دیگر دسته‌ها رشد می‌کنند که نشان می‌دهد تا چه اندازه کاربران حاضر هستند تا با بازی‌های جدیدالورود به این دسته‌ها اعتماد کرده و در آن‌ها تراکنش انجام دهند.

درصد بازی‌های موبایل ایرانی فعال پس از انتشار در سال ۹۸

درصد بازی‌های موبایل ایرانی فعال در سال‌های اول انتشار

دسته بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها با نیمه عمر ۳۹ ماه، بیشتر از هر دسته دیگری برای سازندگان خود درآمدزایی داشته‌اند

در بخش بعدی شاهد بررسی میزان طول عمر بازی‌های مختلف هستیم که نشان می‌دهد پس از انتشار تا چه مدت می‌توانند برای سازندگان خود در‌آمد داشته باشند. بدون شک موفقیت یک بازی در کسب درآمد مداوم، عامل مهمی در افزایش طول عمر آن اثر به‌شمار می‌رود. در بین بازی‌های ایرانی، دسته کلمات و دانستنی‌ها بیشترین طول عمر را دارند و با نیمه عمر ۳۹ ماه بهتر از دسته دیگری عمل کرده‌اند. کمترین مقدار نیمه عمر هم مربوط‌به دسته بازی‌های ماجرایی است که نشان می‌دهد کابران ایرانی بیشتر از آن‌که حاضر باشند روی آثار این‌چنینی هزینه کنند، ترجیح می‌دهند تا در بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها تراکنش انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید تراکنش‌های موجود در این بازی‌ها معمولا در رابطه با کسب سکه‌ و طلای داخل بازی و به‌دست آوردن پاسخ سوالات است.

براساس نمودار منتشر شده، نزدیک به ۵۳ درصد بازی‌های منتشر شده در فروشگاه کافه ‌بازار تا سال دوم پس از انتشار همچنان فعال هستند و توانسته‌اند برای سازندگان خود کسب درآمد کنند. در این بین ۱۵ درصد بازی‌ها تا ۶ ماه اول و ۸۰ درصد بازی‌ها تا سال چهارم انتشار به فعالیت خود خاتمه می‌دهند. واضح است که به‌روزرسانی‌های متعدد، افزودن محتویات بیشتر و پشتیبانی کامل از بازی‌ها می‌تواند به افزایش طول عمر بازی‌ها کمک کند. البته نمی‌توان منکر شد که عدم وجود اسپانسر و عدم ثبات شرایط اقتصادی از عوامل مهم دلسرد شدن سازندگان و دست کشیدن از به‌روزرسانی محصولات‌شان به‌شمار می‌روند.

نرخ رشد مرکب درآمد بازی‌های موبایل در سال‌های اول انتشار

نرخ رشد مرکب درآمد بازی‌های موبایل ایرانی در سال‌های اول انتشار

کافه‌بازار در گزارش خود تلاش کرده است تا با درنظرگرفتن پارامترهایی همانند درآمد ماه nام و درآمد ماه اول، نرخ رشد مرکب ماه به ماه بازی‌ها را محاسبه کند که نتیجه نموداری شده است که می‌توانید در بالا مشاهده کنید. براساس این نمودار بازی‌های ایرانی به‌طور میانگین در ۶ ماهه اول انتشار خود نزدیک به ۷ درصد رشد مرکب ماه به ماه داشته‌اند.

البته اگر بخواهیم نرخ رشد را تنها برای دسته‌های مختلف در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که باز هم بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها با عملکردی به‌مراتب بهتر نسبت به دیگر دسته‌ها در ۶ ماه اول انتشار خود نزدیک به ۱۹ درصد رشد مرکب را تجربه‌ کرده‌اند. البته که همانند بخش قبل اوضاع در این قسمت هم برای بازی‌های ماجرایی چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد. چرا که این بازی‌ها در ۶ ماه اول زمان انتشار خود نه‌تنها هیچ رشد مثبتی نداشته‌اند، بلکه با نرخ رشد منفی ۹ درصدی هر ماه وضعیت بدتری را تجربه کرده‌اند.

نرخ رشد مرکب نصب بازی‌های ایرانی در سال‌های اول انتشار

نرخ رشد مرکب نصب بازی‌های موبایل ایرانی در سال‌های اول انتشار

برخلاف بازی‌های استراتژی ایرانی که مورد استقبال چندان کاربران قرار نمی‌گیرند، بازی‌های خارجی مشابه همانند کلش آف کلنز هنوز هم برای سازندگان درآمدزایی قابل ملاحظه‌ای دارند

همچنین در نمودار بالا می‌توان مشاهده کرد که بازی‌ها به‌طور میانگین از زمان انتشار به‌ چه صورت رشد ماهانه نصب فعال را داشته‌اند. همان‌طور که مشخص شده است، تمامی بازی‌های ایرانی به‌طور میانگین در ۶ ماهه اول زمان انتشار خود حدود ۱۱ درصد رشد مرکب ماه به ماه نصب فعال به خود دیده‌اند که بیشترین مقدار باز هم با ۲۰ درصد به بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها اختصاص دارد. کمترین نرخ رشد هم با نرخ رشد مرکب ۶ درصدی مربوط‌به بازی‌های ماجرایی و استراتژی است. 

همان‌طور که تاکنون مشاهده شد، به‌نظر می‌رسد کاربران ایرانی بیش از هر دسته دیگری به بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها علاقه‌مند هستند و ترجیح می‌دهند تا اوقات فراغت خود را با این‌گونه‌ بازی‌ها سپری کنند. شاید دلیل یکی از دلایل اصلی این محبوبیت این باشد که این بازی‌ها را می‌توان در جمع‌های خانوادگی و دوستان تجربه کرد و از آن‌ها لذت برد. البته ناگفته نماند که برخلاف بازی‌های ماجرایی که هم از لحاظ علاقه هم از لحاظ سنی تنها قشر خاصی از کاربران را به‌ خود جذب می‌کنند، دسته بازی‌های دانستنی و کلمات را مخاطبانی با سنین مختلف تجربه می‌کنند.

شاید اگر توسعه‌دهندگان داخلی کمی بیشتر روی کیفیت آثار ماجرایی و استراتژی تمرکز کنند و از آثار مشابه خارجی تجربه کسب کنند، شاهد رشد این دسته از بازی‌ها بین مخاطبان در نتیجه کسب درآمد بالای آن‌ها باشیم. به‌عنوان مثال بازی محبوب استراتژی کلش‌ آف کلنز در سال ۲۰۱۹ میلادی میزان ۷۲۷ میلیون دلار درآمد برای توسعه‌دهندگان داشته است که به‌تنهایی ثابت می‌کند چگونه می‌توان از یک بازی استراتژی حتی پس از گذشت ۷ ۸ سال از زمان انتشار، درآمد بالا به‌دست آورد.

روند رشد تراکنش دسته‌های مختلف بازی‌های کافه بازار در سال ۹۸

روند رشد تراکنش دسته‌های مختلف بازی‌های کافه بازار در سال ۹۸

اجازه دهید به گزارش کافه بازار بازگردیم تا ببینیم در ادامه چه موارد مهم دیگری در آن ارائه شده است. پیش از این از اهمیت کسب درآمد بازی‌ها گفتیم و اینکه تا چه اندازه موفقیت یک بازی ارتباط مستقیمی با میزان درآمد حاصله آن برای توسعه‌دهندگان دارد. از همین رو در بخش بعدی گزارش، کافه ‌بازار تلاش کرده است تا با ارائه شاخص میانگین متحرک ۳۰ و ۱۸۰ روزه، عملکرد تراکنش‌های دسته‌های بازی‌های موبایل ایرانی را مورد بررسی قرار دهد. میانگین متحرک روزانه، به میانگین تعداد تراکنش در بازی‌ زمانی ۳۰ یا ۱۸۰ روزه قبل از هر روز گفته می‌شود. تقریبا تمامی دسته‌ها در پایان سال ۹۸ با رشد ناگهانی تعداد خرید مواجه بوده‌اند که خوب طبیعتا دلیل آن را می‌توان شیوع بیماری کرونا و خانه‌نشین شدن بسیاری از مردم تلقی کرد. در بین بازی‌های کافه‌بازار، دسته‌های استراتژی، خانوادگی، تفننی و اکشن در مقایسه با سایر دسته‌ها عملکرد نسبتا بهتری از خود نشان داده‌اند.

میزان تمرکز نصب فعال دسته‌های مختلف بازی‌های کافه بازار در سال ۹۸

میزان تمرکز نصب فعال دسته‌های مختلف بازی‌های کافه بازار در سال ۹۸

در بخش دیگری از این گزارش میزان تمرکز نصب فعال بین دسته‌های بازی‌های ایرانی مورد بررسی قرار گرفته‌ است. این شاخص نشان می‌دهد که بازی‌های یک دسته تا چه اندازه توزیع متوازنی در نصب فعال داشته‌اند. براساس نمودارهای ارائه شده، مشاهده می‌شود که تقریبا میزان تمرکز نصب فعال بازی‌های تمامی دسته‌ها به‌غیر از دسته ماجرایی در طول سال ۹۸ با کاهش مواجه شده است.

مقایسه سهم بازی‌های موبایل ایرانی قدیم و جدید منتشر شده در سال ۹۸

مقایسه سهم بازی‌های موبایل ایرانی قدیم و جدید منتشر شده در سال ۹۸

در انتهای گزارش هم مقایسه‌ای بین بازی‌های جدید و قدیمی دسته‌ها انجام شده است که نشان می‌دهد در دسته‌های ماجرایی، آموزشی، معمایی و ورزشی، بازی‌های جدید منتشر شده در سال ۹۸ روند رشد بهتری را در مقایسه با دیگر دسته‌ها به خود دیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که سازندگان بازی‌ها، می‌توانند با درنظرگرفتن علایق کاربران و درس گرفتن از آثار مشابه‌ این سبک‌ها، بازی‌هایی تولید کنند که با استقبال خوب از جانب بازیکنان پلتفرم موبایل روبه‌رو شود.

بدون شک گزارش منتشر شده اطلاعات بسیار مفیدی از شرایط بازی‌های موبایل ایرانی در اختیار ما قرار می‌دهد که به‌واسطه آن می‌توانیم تاحدی پارامترهای موفقیت یا عدم موفقیت یک اثر یا یک دسته را استخراج کنیم. توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند با مطالعه گزارش‌های تحلیلی این‌چنینی از وضعیت آثار خود بین کاربران ایرانی آگاه شوند و در عین حال برای ارائه محصولی بهتر و در عین حال درآمدزاتر تلاش کنند. در انتها شما کاربران زومجی می‌توانید نظرات خود را راجع گزارش پیش‌رو با ما در میان بگذارید و به ما بگویید به نظر شما چه عواملی در محبوبیت و درآمدزایی یک بازی می‌تواند اثرگذار باشد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده