// شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۱

گزارش فصل پاییز ۱۳۹۸ کافه بازار؛ نگاهی به محبوبیت سبک‌های مختلف بازی در ایران

گزارش فصل پاییز کافه بازار با تمرکز بر دسته‌های مختلف بازی‌ها، دیدی کلی را از شرایط صنعت بازی‌های موبایل در طول فصل بهار ۱۳۹۸ می‌دهد.

کافه بازار، به‌صورت فصلی گزارش‌ خود را با عنوان «گزارش فصلی توسعه‌دهندگان بازی» منتشر می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند متوجه درخواست کاربران و عملکرد هر دسته از محصولات شوند. همچنین این گزارش به کاربران هم کمک می‌کند تا از عملکرد بازی‌های موبایل در دسته‌بندی‌های مختلف آگاه شوند. گزارش فصل پاییز کافه بازار در موضوعات مختلفی مثل سهم کاربران هر برند گوشی موبایل، رشد تعداد خریداران و رشد نصب فعال برنامه‌ها در هر دسته منتشر شده است. گزارش فصل پاییز تفاوت‌های مختلفی با فصل‌های گذشته دارد که در ادامه نگاهی به این گزارش خواهیم انداخت. 

گزارش پاییز کافه بازار

نسخه API دستگاه‌های اندرویدی کاربران

در گزارش فصل پاییز کافه بازار، شاهد منتشر شدن نموداری هستیم که نسخه «رابط برنامه‌نویسی برنامه» دستگاه‌های اندرویدی کاربران را نشان می‌دهد. در این نمودار، درصد کاربران مربوط‌به اشخاصی است که در فصل پاییز کافه بازار را نصب کرده‌اند. همچنین درصد کاربران خریدار هم مربوط‌به کاربرانی است که با یک دستگاه اندرویدی، از کافه بازار خرید انجام داده‌اند. 

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

سهم کاربران هر برند

 یکی از بخش‌هایی که کافه بازار در گزارش‌های خود منتشر می‌کند، مربوط‌به سهم کاربران هر برند/مدل از گوشی موبایل است. در فصل پاییز و تصویر منتشر شده، نشان می‌دهد که ۲۱ درصد از کاربران کافه بازار، از مدل‌های مختلف برند هواوی استفاده می‌کنند. این در حالی است که هفت درصد از کاربران هم گوشی موبایل Galaxy J7 را دارند. همچنین ۳۷ درصد از سایر کاربران کافه بازار هم از سایر مدل/برندهای موجود در بازار استفاده می‌کنند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

سهم خرید بازی‌ها و برنامه‌ها به تفکیک برند گوشی

در جریان نمودار خرید بازی‌ها و برنامه‌ها باتوجه‌به به برند گوشی موبایل، شاهد هستیم که کاربران موتورولا، بیشتر جذب بازی‌های موبایل داخل کافه بازار شده‌اند تا اینکه به‌سراغ خرید برنامه‌ها بروند. این در حالی است که ۷۱ درصد از کاربران ایسوس و نوکیا، برنامه‌های کافه‌بازار را خریداری کرده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

سهم درآمد برنامه‌ها و بازی‌ها از برندهای گوشی موبایل

در فصل پاییز، تقریبا شاهد عملکرد یکسانی از نظر درآمد حاصل از بازی‌ها و برنامه‌های موبایل کافه بازار روی برندهای مختلف گوشی موبایل هستیم. بااین‌حال، ۶۴ درصد از درآمد حاصل از بازی‌ها، به برند سامسونگ تعلق دارد. همچنین سامسونگ در بخش درآمد حاصل از برنامه‌ها هم عملکرد بسیار خوبی را نشان داده است و ۶۳ درصد از درآمد کل، به این برند تعلق دارد.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

نقشه‌ زمانی خرید

این نمودار مربوط‌به زمان‌هایی می‌شود که کاربران برنامه‌ها و بازی‌ها را از کافه بازار خریداری کرده‌اند. همان‌طور که مشخص است، بیشتری میزان خرید مربوط‌به روز جمعه است.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

سهم هر دسته از تعداد کل برنامه‌های بازار

کافه بازار در گزارش فصل پاییز خود، سعی کرده است با اعمال نمودارهای مختلف، تغییرات فصل پاییز نسبت‌به تابستان را هم نشان دهد. نمودار بالا سهم برنامه‌های فعال در هر دسته نسبت‌به کل برنامه‌های بازار را نشان می‌دهد. همچنین در این نمودار شاهد تغییر سهم برنامه‌های فعال هر دسته نسبت‌به فصل گذشته هستیم. در این نمودار نشان داده می‌شود که دسته آموزش، با ۱۸ درصد رشد، بیشتری رشد از نظر تعداد برنامه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در دسته خرید، شاهد رشد ۹ درصدی سهم برنامه‌ها نسبت‌به فصل تابستان هستیم. 

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

تعداد برنامه‌های جدید

در بخش تعداد برنامه‌های جدید (منظور از برنامه در این گزارش فصلی، شامل بازی هم می‌شود)، برنامه‌های آموزشی بیشتری سهم را به خود اختصاص داده است. در فصل پاییز شاهد اضافه شدن ۳۳۵ برنامه جدید به کافه بازار هستیم.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

میانگین نصب فعال برنامه‌های پرطرفدار هر دسته

در این نمودار اشاره کنم که منظور از برنامه‌های پرطرفدار، ۲۰ برنامه برتر هر دسته است که بیشترین نصب فعال را به‌خود اختصاص داده‌اند. منظور از نصب فعال هم تعداد برنامه روی دستگاه‌های متصل به اینترنتی است که از بازار استفاده می‌کنند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

رشد نصب فعال برنامه‌ها در هر دسته

در این نمودار شاهد رشد یا کاهش نصب فعال برنامه‌ها نسبت‌به فصل گذشته هستیم. در میان بازی‌های کافه بازار، سبک استراتژی، امتیازی و شبیه‌سازی نسبت‌به فصل تابستان، کاهش نصب فعال داشته‌اند. این در حالی است که بازی‌های سبک ماجراجویی و کلمات، نسبت‌به فصل گذشته رشد هشت و هفت درصدی داشته‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

برنامه‌هایی با بیش از ۱۰ هزار نصب فعال

این نمودار تعداد برنامه‌هایی را که فصل پاییز بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته‌اند، نشان می‌دهد. همچنین نمودار آبی کمرنگ، مربوط‌به درصد برنامه‌های ذکر شده به کل برنامه‌های دسته است. برای مثال، ۵۷۵ بازی تفننی در فصل پاییز بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته است. حال این رقم مربوط‌به تقریبا ۱۳ درصد از کل بازی‌هایی است که در دسته تفننی قرار گرفته‌اند. 

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

مدت زمان رسیدن به ۱۰ هزار نصب فعال

در این نمودار، شاهد میانگین تعداد روزی هستیم که برنامه‌های هر دسته از زمان انتشار خود تا پایان فصل پاییز، به ۱۰ هزار نصب فعال رسیده‌اند. برای مثال در دسته معمایی، بازی‌ها در جریان یک پروسه ۴۵۶ روز، به ۱۰ هزار نصب فعال رسیده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

تعداد برنامه‌های فروشنده

این نمودار مربوط‌به برنامه‌هایی می‌شود که کسب درآمد داشته‌اند. در فصل پاییز حدود ۲۳۲۸۲ برنامه روی کافه بازار درآمد داشته‌اند. دراین‌میان ۶۷۴۵ برنامه در دسته آموزش قرار داشته است که بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده است. نکته‌ی جالب، این است که تقریبا ۳۸ درصد از بازی‌های دسته کلمات و دانستنی‌ها، در فصل پاییز کسب درآمد داشته‌اند. همچنین ۳۱ درصد از بازی‌های دسته استراتژی هم توانسته‌اند در فصل پاییز کسب درآمد داشته باشند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

سهم درآمد انواع مدل‌های پرداخت

در کافه بازار، سه‌نوع درآمد وجود دارد که خرید درون برنامه‌ای، خرید برنامه و اشتراکی است. در این نمودار شاهد این مورد هستیم که در هر دسته‌بندی، کدام نوع خرید بیشتری سهم را به‌خود اختصاص داده است. به این نکته اشاره کنم که روش اشتراکی، از اعتبار بازار کاربر استفاده می‌کند و با پرداخت‌های درون برنامه‌ای متفاوت است. باتوجه‌به این نمودار، اکثر دسته‌های برنامه‌های کافه بازار در فصل پاییز، از مدل پرداخت درون برنامه‌ای، کسب درآمد کرده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

رشد تعداد خریداران

نمودار بالا، رشد فصل‌به‌فصل خریداران را در کافه بازار نشان می‌دهد. برای مثال در دسته معمایی، شاهد رشد ۱۴۳ درصدی تعداد خریداران نسبت‌به فصل تابستان هستیم. همچنین این نمودار براساس نفراتی تهیه شده است که حداقل یک خرید را در فصل پاییز انجام داده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

سهم درآمد از خریداران جدید

این نمودار نشان می‌دهد که کاربران جدید در فصل‌های مختلف، به‌ چه شکل به درآمدزایی توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند. دراینجا شاهد سهم خریداران جدید از برنامه‌های هر دسته نسبت‌به کل خریداران هستیم. برای مثال، در دسته‌بندی آموزش، ۸۸ درصد از درآمد حاصل از بازی‌های این دسته، مربوط‌به خریدارانی است که برای اولین‌بار، از پرداخت‌های داخل بازی استفاده کرده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

نرخ خریداران تکراری در بازه ۹۰ روزه

 این نمودار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا وفادارای کاربران را به هر دسته مشاهده کنند. این نمودار مربوط‌به به آن دسته از افرادی است که در فصل پاییز، بیش از یک بار از دسته مورد نظر خرید کرده‌اند. برای مثال، ۵۷ درصد از کاربران دسته استراتژی در فصل پاییز، بیش از یک بار از روش‌های خرید بازی‌های این دسته استفاده کرده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

نرخ ریزش فصلی خریداران

نمودار نرخ ریزش فصلی خریداران نشان می‌دهد که چند درصد از خریداران فصل تابستان، در فصل پاییز، خریدی را انجام نداده‌اند. برای مثال ۹۷ درصد از کاربران دسته آموزش که در فصل تابستان برای بازی‌های این دسته خریدهای مختلفی را انجام داده‌اند، در فصل پاییز دست‌به خرید نزده‌اند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

مقایسه نسبی میانگین درآمد سه‌ماهه

در این نمودار منظور از میانگین درآمد از هر سبد خرید که به AOV معروف است، میانگین تراکنش‌های مالی خریدار از هر دسته است. در حالت کلی این نمودار مقایسه‌ای است میان بیشترین میانگین درآمد از هر خریدار در یک دسته و مقایسه‌ی آن با سایر دسته‌ها. برای مثال میانگین درآمد از هر خریدار در دسته کلمات و دانستنی‌ها، یک پنجم میانگین درآمد از هر خریدار در دسته استراتژی است.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

مقایسه نسبی ارزش طول عمر مشتریان

کافه‌ بازار در نمودار مقایسه نسبی ارزش طول عمر مشتریان نشان می‌دهد که خریداران هر دسته، در آینده چه میزان درآمد را به‌وجود می‌آورند.

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

تمرکز درآمد بازار محصولات دیجیتال

نرخ تمرکز به وضعیت رقابت مربوط می‌شود. تمرکز بالا، بدین معنی است که درصد بسیار کمی از رقبا، سهم بسیار زیادی را از آن خود کرده‌اند. این در حالی است که در تمرکز پایین، سهم بازار از همه‌ی برنامه‌ها تقریبا پایین است. 

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

نسبت Pareto نصب فعال

در این نمودار توسعه‌دهندگان و کاربران می‌توانند مشاهده کنند که ۸۰ درصد از کل نصب‌های فعال هر دسته، مربوط‌به چند درصد از کل برنامه‌های آن دسته می‌شود. برای مثال، ۸۰ درصد از کل نصب‌‌های فعال دسته شبیه‌سازی، تنها مربوط‌به ۷.۷ درصد از کل برنامه‌های موجود در این دسته می‌شود. 

گزارش پاییز ۹۸ کافه بازار

وضعیت بازار محصولات دیجیتال

یکی از مهم‌ترین نمودارهای گزارش فصل پاییز کافه بازار، به نمودار وضعیت بازار محصولات دیجیتال مربوط می‌شود. این نمودار نشان می‌دهد که در کدام دسته‌ها، با وجود تقاضای بالای مشتری، محصولات کمتری وجود دارد. در این نمودار محور افقی نشان‌دهنده تعداد خریدادر، محور عمودی نشان‌دهنده تعداد برنامه‌ی فروشنده (برنامه‌ای که حداقل در طول فصل یک فروش داشته است) و حباب‌ها هم نشان‌دهنده‌ی نرخ تمرکز بازار است. برای مثال، در دسته‌ بازی‌های خانوادگی، تعداد متقاضی بالا است، اما تعداد مشتری/رقیب (برنامه‌ای که در طول فصل یک بار فروش داشته باشد) پایین است. همچنین تمرکز توسعه‌دهنده هم در این بخش بالا است. این در حالی است که در بخش اکشن، هم تعداد متقاضی و هم تعداد رقیب بالا است، اما تمرکز روی این دسته‌بندی پایین است. توسعه‌دهنده‌ها باتوجه‌به این نمودار می‌توانند دسته‌هایی را که تقاضا و فروش بالایی دارند، شناسایی و محصولات خود را در این دسته‌ها عرضه کنند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده