نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

10 اقتباس رمان‌های استیون کینگ که لایق بازسازی هستند

در این مقاله قرار است به ۱۰ اقتباس سینمایی و تلویزیونی از رمان‌های استیون کینگ بپردازیم که شایسته هستند تا یک فرصت دیگر به آن‌ها داده شود.

مدتی است که اکران جهانی فیلم It: Chapter 2 (آن: قسمت دوم) آغاز شده تا دوگانه فیلم It (آن) رسما تکمیل شود. این فیلم ترسناک براساس رمان‌های استیون کینگ ساخته شده که پیش از این شاهد یک مینی سریال نه چندان موفق از آن بودیم و حال نسخه سینمایی آن تبدیل به یکی از بلاک‌باسترهای پر فروش سینمای امروز شده و رکوردهای زیادی را در نیز به‌نام خود ثبت کرده است. طی امسال شاهد ساخت و اکران بازسازی فیلم Pet Sematary (قبرستان حیوانات خانگی) نیز بودیم که این فیلم نیز یکی دیگر از فیلم‌هایی است که براساس یکی دیگر از رمان‌های ترسناک و محبوب استفن کینگ تولید و اکران شده است. همچنین نسخه‌های جدیدی از دیگر رمان‌های کینگ مثل رمان Firestarter (آتش‌افروز)، رمان Salem’s Lot (سالمز لات) و رمان The Stand (ایستادگی)، در دست ساخت هستند که قابل انتظار است طی چند سال آینده شاهد اکران این فیلم‌ها باشیم. حال در این مقاله قرار است به ۱۰ رمان دیگر کینگ بپردازیم که پیش از این شاهد ساخت فیلم یا سریال براساس آن‌ها بودیم، اما نتیجه برخی از این کارها خیلی مثبت نبوده و پتانسیل ساخت یک بازسازی براساس این رمان‌ها وجود دارد. در ادامه با زومجی همراه باشید.

فیلم The Dead Zone

رمان The Dead Zone

تمرکز بازسازی فیلم The Dead Zone می‌تواند روی شخصیت استیلسون باشد

تصور اینکه شخص دیگری قرار است نقش شخصیت جانی اسمیت را در یک اقتباس جدید از رمان The Dead Zone (منطقه مرده) بازی کند، بسیار سخت است. کریستوفر واکن نقش این شخصیت را در فیلم The Dead Zone به‌کارگردانی دیوید کراننبرگ، که در سال ۱۹۸۳ اکران شده بود، بازی کرده که این فیلم توانسته با تحسین منقدان نیز مواجه شود و عملکرد نسبتا خوبی را نیز در گیشه داشته است. بااین حال، تمرکز اقتباس کراننبرگ بیشتر روی شخصیت جانی اسمیت بود و اقتباس امروزی‌تر و بازسازی آن‌ می‌تواند تمرکز بیشتری روی شخصیت گریگ استیلسون داشته باشد که مارتین شین نقش آن را در اقتباس اول آن بازی کرده بود. استیلسون نامزد سیاسی و دیوانه‌ای بود که دارای چندین صحنه ترسناک از این شخصیت در رمان کینگ بودیم که در فیلم اصلی وجود نداشت. همین موضوع درکنار بحران سیاسی چند سال اخیر، تمرکز روی شخصیت استیلسون در بازسازی فیلم The Dead Zone می‌تواند یک فرصت جذاب و طلایی باشد که در آن می‌توان یک شخصیت و هویت ترسناک از او را به تصویر کشید.

فیلم Christine

رمان Christine

جان کارپنتر از تغییراتی که در فیلم Christine ایجاد کرده بود، ابراز پشیمانی کرده است

فیلم Christine (کریستین) به‌کارگردانی جان کارپنتر در سال ۱۹۸۳ به‌روی پرده‌های سینما رفت و این فیلم ترسناک درواقع بیش از آنکه یک اقتباس مستقیم از منبع اقتباسش باشد، بیشتر حال و هوای کارهای کارپنتر را گرفته بود. بااین حال، فیلم به خوبی توانسته بود تا فضای دلهره‌آور و اتمسفر کتاب را به تصویر بکشد. تفاوت کتاب و رمان در این بود که در کتاب، ماشین پلیموث فیوری که در سال ۱۹۵۸ تولید شده بود، از زمان خط تولید یک ماشین شیطانی بوده، اما در کتاب کریستین صرفا با روح شیطانی دارنده سابق ماشین مواجه می‌شود که در صندلی عقب ماشین ظاهر شده و شروع به صحبت می‌کند. خود کارپنتر بعدها از این تصمیمش در فیلم ابراز پشیمانی کرد و حال شاید یک بازسازی با اصلاح این جزئیات و نکات بتواند برای نسل جدید تولید و منتشر شود تا در دوره‌ای که فیلم‌های ترسناک اکثرا فروش خوبی را تجربه می‌کنند، طرفداران صاحب یک فیلم ترسناک ماشینی هم شوند!

فیلم Silver Bullet

رمان Silver Bullet

فیلم Silver Bullet (گلوله نقره) که در سال ۱۹۸۵ اکران شد، یکی از اقتباس‌های ضعیف از رمان‌های استفن کینگ بود که مشکلات خاص خودشم داشت. این فیلم ترسناک داستان یک قاتل خونخوار که مثل گرگینه است، در یک شهر کوچک در نیو انگلند را دنبال می‌کند که با یک پسر ۱۰ ساله که فلج کامل شده، در هم آمیخته شده بود که پتانسیل بسیار خوبی برای یک بازسازی امروزی هم دارد. اقتباس جدید داستان کوته Silver Bullet با طراحی بهتر موجود، خط و مسیر داستانی بهتر و انتخاب یک بازیگر معلول واقعی برای نقش اصلی، می‌تواند به اثری با پتانسیل بالاتر تبدیل شود و شاید در بازسازی آن شاهد روش راه ساخت یک اقتباس بهتر از آن باشیم.

فیلم Maximum Overdrive

فیلم Maximum Overdrive

استفن کینگ تنها یک فیلم را کارگردانی کرده بود که آخرین تجربه او نیز بوده است

فیلم Maximum Overdrive تنها فیلمی است که خود استفن کینگ روی صندلی کارگردانی آن نشسته است و حتی برای آن نامزد دریافت تمشک طلایی نیز شده بود. این فیلم براساس داستان‌های کوتاه کینگ به‌نام Night Shift ساخته شده بود، اما عملکرد چندان جالبی را نداشت. در هر حال، منتقدان و حتی تماشاگران بدجوری از خجالت کینگ در اومدن و باعث شدند تا کینگ به صنعت سینما نیامده از ادامه راه جدیدش نیز منصرف شود. بااین حال، درکنار آثاری ماشینی مثل مجموعه فیلم Fast and Furious (سریع و خشمگین) و مجموعه فیلم Transformers (تبدیل شوندگان)، بازسازی فیلم Maximum Overdrive می‌تواند گزینه جالب و جذابی باشد و مانند قسمت اصلی، شاهد ترکیبی از یک فیلم اکشن و ترسناک باشیم که قطعا می‌تواند فیلم متفاوتی در بین این دسته از فیلم‌ها نیز محسوب و با استقبال تماشاگران امروزی نیز مواجه شود.

فیلم The Running Man

رمان The Running Man

حتی آرنولد شوارتزنگر هم نتوانست باعث موفقیت فیلم The Running Man شود

فیلم The Running Man (مرد فراری) در سال ۱۹۸۷ و با بازی آرنولد شوارتزنگر که اون روزها حسابی روی بورس بود، ساخته و منتشر شد، اما نتوانست نظر منتقدان را جلب کند و حتی در گیشه نتوانست سود چندان را برای سازندگان آن داشته باشد. نکته جالب رمان مرد فراری این بود که این رمان با نام مستعار کینگ یعنی ریچارد باکمن نوشته و منتشر شده بود که داستان بن ریچاردز را دنبال می‌کند که برای حل مشکلات خانواده‌اش داوطلب یک کار کشنده می‌شود. در فیلم این اقتباس او دستور کشتار کسانی که به‌دنبال جستجوی غذا هستند، را انجام نمی‌دهد تا دولت به‌دنبال شکار او باشد، اما در کتاب شاهد داستان هیجان انگیز چالش اخلاقی شخصیت اصلی هستیم که داستان پیچیده‌تری را نسبت به داستان فیلم که روایتی خسته کننده‌ای دارد و بیشتر به یک فیلم اکشن از جنس کارهای آرنولد تبدیل شده بود، دنبال می‌کند. اتفاقات فیلم The Running Man در قرن بیست و یکم جریان دارد و بازسازی آن می‌تواند یک اقتباس وفادار به رمان آن باشد.

فیلم Misery

رمان Misery

کتی بیتس برای بازی در نقش آنی ویلکس در فیلم Misery جایزه اسکار دریافت کرده است

فیلم Misery (میزری) در سال ۱۹۹۰ به‌روی پرده‌های سینما رفت و توانست نظر منتقدان را جلب و کتی بیتس برای بازی در نقش آنی ویلکس جایزه اسکار و گلدن گلوب را دریافت کند. بدون شک این فیلم، یکی از بهترین اقتباس‌ها از روی رمان‌های کینگ در تمام دوران است، اما در دوره کنونی وسوسه بیشتری نسبت به گذشته برای ساخت یک اقتباس از رمان‌های کلاسیک و بازسازی آن وجود دارد و بازسازی آن می‌تواند داستان پیچیده‌تر و هنری‌تری نسبت به اقتباس اول داشته باشد. فراتر از آن، یک نسخه به‌روز شده از فیلم Misery می‌تواند می‌تواند بیشتر به جنبه‌های مختلف مثل اعتیاد به مواد مخدر بپردازد که در اقتباس اول به‌طور کامل در فیلم استفاده نشده بود و در مجموع فیلم می‌تواند تمرکز بیشتری روی رمان داشته باشد. همچنین در بازسازی فیلم Misery می‌توانیم شاهد نسخه نزدیک‌تری از شخصیت آنی ویلکس به نسخه رمان آن باشیم. علاوه‌بر این۷ شاید جالب است بدانید که تمرکز فصل دوم سریال Castle Rock (کسل راک) قرار است روی رمان Misery و آنی ویلکس باشد که لیزی کاپلان نقش این شخصیت را بر عهده داشته است.

فیلم  Needful Things

رمان Needful Things

حتی سر سخت‌ترین طرفداران کینگ هم نمی‌تواند فیلم Needful Things را در بین بهترین اقتباس‌ها از رمان‌های این نویسنده محبوب قرار دهند. اگرچه خود کتاب نیز کیفیتی در حد دیگر آثار کینگ ندارد و نمی‌توان آن را اثر برجسته‌ای دانست، اما با ۶۹۰ صفحه کتاب که جزئیات و نکات زیادی هم دارد، می‌توان حداقل ۲ فصل سریال از آن تولید و منتشر کرد. شاید شخصی مثل آلن بال یا حتی رایان مورفی گزینه مناسبی برای ساخت بازسازی Needful Things باشند و بازسازی آن می‌تواند مخاطبان جدید و بیشتری را نسبت به فیلم آن که در سال ۱۹۹۳ منتشر شده بود، جذب کند.

فیلم Desperation

رمان Desperation

زک هیدیش و مایک فلناگان سابقه کارگردانی از آثار کینگ را در کارنامه داشته‌اند

اگرچه رمان Desperation یکی از متفاوت‌ترین رمان‌های ترسناک کینگ است، اما این رمان ترسناک ۷۰۰ صفحه‌ای توانسته نظر خوانندگان و طرفداران کینگ را جلب کند و هر ساله شاهد افزایش خوانندگان این رمان هستیم. بااین حال، این رمان نیز سرنوشتی مشابه دیگر اقتباس‌ها از کارهای کینگ که در دهه ۹۰ و اولین دهه از قرن ۲۱ تولید و منتشر شده بودند، داشته است. در سال ۲۰۰۶، شبکه ABC فیلم Desperation به‌کارگردانی میک گریس، را تولید و منتشر کرد که با وجود استقبال بسیاری خوبی که از این فیلم در آن زمان شد، این اقتباس تلویزیونی نه توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند و نه در جلب نظر بینندگان و طرفداران کینگ موفق بود. همین موضوع باعث شده تا ریبوت فیلم Desperation بتواند گزینه مناسبی در بین شانس مجددهای رمان‌های کینگ پیدا کند که زک هیدیش با سابقه کارگردانی فیلم 1922 که اقتباسی موفق از رمان کینگ بود، به‌همراه مایک فلناگان، سازنده سریال The Haunting of Hill House (تسخیرشدگی) که اخیرا فیلم Doctor Sleep (دکتر اسلیپ) که اقتباسی از رمان‌های کینگ است، را کارگردانی کرده، می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای کارگردانی ریبوت این فیلم باشند.

سریال Bag of Bones

رمان Bag of Bones

رمان Bag of Bones یکی از پر فروش‌ترین رمان‌های آن بود که سریال آن فراتر از یک اثر متوسط و ضعیف نشد

سریال Bag of Bones در سال ۲۰۱۱ از شبکه A&E به‌روی آنتن رفت که یک مینی سریال از رمانی ترسناک به همین نام اثر استیون کینگ بود که در سال ۱۹۹۸ منتشر شده و یکی از پر فروش‌ترین کارهای کینگ نیز بوده است. این سریال تنها در دو قسمت تولید شده بود و میک گریس وظیفه کارگردانی آن را بر عهده داشت که دومین تجربه این کارگردان برای کارگردانی آثار کینگ به‌حساب می‌آید که دوباره تجربه بسیار ناموفقی هم بوده است. حتی حضور پیرس برازنان باعث نشد تا سریال Bag of Bones به اثری فراتر از یک سریال متوسط و ضعیف تبدیل شود. در هر حال، دنیای ماور الطبیعه و مدرن رمان باعث می‌شود تا رمان Bag of Bones به گزینه مناسبی برای کارگردان‌هایی مثل جیمز وان یا جنیفر کنت تبدیل شود و این رمان قطعا این پتانسیل را دارد تا یک سریال سطح بالا و ترسناک از آن ساخته و منتشر شود که علاوه‌بر طرفداران کینگ و منتقدان، مخاطبان جدیدی هم جذب کند.

The Dark Tower

رمان The Dark Tower

آمازون در حال ساخت ریبوت سریال The Dark Tower است

چی می‌شد اگر منتظر یکی تحسین شده‌ترین و بهترین رمان‌های کینگ باشید، اما نتیجه نهایی یک ناامیدی بسیار بزرگ باشد؟ درست حدس زدید ما داریم در مورد رمان The Dark Tower (برج تاریک) صحبت می‌کنیم که فیلمی براساس آن ساخته و در سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود که نتیجه این فیلم با بازی ادریس البا و متیو مک کانهی تنها یک فاجعه بوده است. در فیلم The Dark Tower شاهد ترکیبی از صحنه‌های اکشن خسته کننده، جلوه‌های ویژه معمولی و سطح پایین و غیره باعث شد تا اثری نه چندان وفادار به منبع اقتباس آن را مشاهده کنیم که حتی نزدیک به بهترین نکات این رمان فانتزی نیز نشده بود. اگرچه شاید ساخت یک اقتباس سینمایی دیگر از رمان برج تاریک گزینه مناسبی باشد تا بودجه بزرگی هم در اختیار تیم تولید قرار بگیرد، اما آمازون در حال ساخت یک ریبوت تلویزیونی براساس این رمان است که باتوجه‌به گستردگی رمان آن می‌تواند اتفاق خوبی هم برای آن محسوب شود. اگر آمازون بودجه و آزادی عمل خوبی در اختیار تیم سازنده قرار دهد و همچنین اثر نهایی اقتباسی وفادار به رمان آن باشد، سریال The Dark Tower می‌تواند خاطرات بسیار بد فیلم آن را پاک کند و شاهد یک اثر شایسته برای این رمان فانتزی و بسیار محبوب کینگ باشیم که آمازون اخیرا استخدام بازیگران سریال را نیز آغاز کرده است. در هر حال تنها می‌توانیم امیدوار باشیم تا سریال The Dark Tower به ناامیدی دیگری برای طرفداران کتاب برج تاریک تبدیل نشود.

شما دوست دارید بازسازی اقتباس تلویزیونی یا سینمایی کدامیک از رمان‌های کینگ ساخته شود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده