John WIck HEX؛ هارمونی گانفو با طعم اشاره و کلیک
شاید آن زمان که چاد استاهلسکی، دیوید لیچ و درک کولستاد تصمیم گرفتند یک مجموعه فیلم اکشن با نام جان ویک (John Wick) را خلق کنند هیچ کس حتی خود سازندگان فیلم هم بهذهنشان خطور نمیکرد که این فیلم، بتواند طرفداران بیشماری برای خودش دستوپا کند و رسما، بهیک استاندارد جدید در ساخت فیلمهای اکشن تبدیل شود. جان ویک قرار بود یک B-Movie ساده با بازی یکی از آن ستارگان قدیمی و از یادرفتهی سینمای اکشن یعنی کیانو ریوز باشد؛ کیانو ریوزی که آن زمانها مشغول شکستن رکوردهای خود در بازی در فیلمهای ضعیف و بد بود، برای ایفای نقش جاناثان ویک انتخاب شد و خیلیها با خود فکر کردند که این فیلم هم قرار است یک فیلم ناامیدکنندهی دیگر از کیانوی دوستداشتنی باشد؛ نتیجه اما یک فیلم معرکه و الهامبخش بود که توانست سبکی خاص از فیلمهای اکشن با محوریت تیراندازی و هنرهای رزمی (بهاصطلاح گانفو) را پررنگتر از همیشه در ژانر اکشن مطرح کند و الهام بخش فیلمهای اکشن بسیاری شود.
اکشنهای سریع و فوقالعاده جذاب، موزیکهای معرکه و صدالبته نقشآفرینی جانانهی کیانو ریوز درکنار داستان پردازی خوب این فیلمها، یک سهگانهی معرکه را رقم زده است. ریتم فیلمهای جان ویک بهقدری سریع، جذاب و گیرا است که تماشاگر بارها در ذهن خود، نحوهی روایت ماجراها و شکلگیری اتفاقات فیلم را با بازیهای ویدیویی مقایسه میکند و با خود فکر میکند که چه میشد اگر جان ویک را در هنر هشتم هم داشتیم؟ راستش را بخواهید، هیچ شکی ندارم گیمرهایی که سهگانهی جان ویک را حتی برای یک بار تماشا کردهاند، در ذهن خود ماجراهای ویک را بهدنیای بازیها بردهاند و هنرنماییهای این قاتل زخمی و سختیکشیده را در دنیای بازیهای ویدیویی تجسم کردهاند.
بازی John Wick HEX از نظر داستانی، یک پیشدرآمد بر ماجراهای جان ویک خواهد بود و زندگی ویک قبل از ملاقات با همسرش هلن را نمایش خواهد داد
ساخت بازیهای ویدیویی با اقتباس از فیلمهای سینمایی یا برعکس، ایدهای بوده که تا بهامروز، بهخوبی جواب نداده و آثاری که بهاین شکل ساخته شدهاند معمولا نتایجی ضعیف از خود برجای گذاشتهاند. برای همین است که ایدهی ساخت یک بازی ویدیویی با اقتباس از فیلمهای جان ویک درعین رویایی بودن و خواستنی بودن، کمی خطرناک و با ریسک فراوان بهنظر میرسد. برای ساخت یک بازی اقتباسی از فیلمهای جان ویک باید ابتدا از خودمان بپرسیم که «چه چیزی جان ویک را، جان ویک میکند؟». قطعا اولین پاسخ که بهذهن ما خطور میکند، کیانو ریوز است. ایفای نقش مردی که همسر و تنها یادگار او را از دست داده، موضوعی سنگین و سخت برای یک بازیگر است؛ کیانو ریوز که در طول زندگی خود طعم تلخ از دست دادن فرزند، همسر، بهترین دوست و بیشتر را چشیده است، بهخوبی با پیشزمینهی داستانی جان ویک ارتباط برقرار کرد و بهاندازهای در انعکاس زندگی سخت، غمبار و تراژیک جان ویک عملکرد خوبی را ثبت کرده که برخی میگویند ریوز با نقشآفرینی جان ویک، آشوب و انفجارهای روحی خود در طول زندگیاش را روی پردهی نقرهای آورده است! برای آشنایی بیشتر با فیلم های کیانو ریوز از شما دعوت میکنیم تا این مقاله را مطالعه کنید. درکنار نقشآفرینی عالی کیانو ریوز، اکشنهای خوشریتم و پرحرارت این فیلمها هستند که همراهبا فیلمبرداریها و آهنگسازیهای قوی این فیلم، میان سهگانهی جان ویک و دیگر فیلمهای اکشن، تفاوت ایجاد میکنند. در فیلمهای جان ویک، مبارزات و زدوخوردهای ویک و دشمنانش بهتمیزترین و خلاقانهترین شکل و صدالبته باورپذیرترین شکل ممکن بهتصویر کشیده میشوند. واقعگرایی این فیلمها درکنار بالا بودن خلاقیت در صحنههای اکشنش از مواردی هستند که یک بازیساز باید در بازی خود که قرار است اقتباسی از جان ویک باشد، لحاظ کند. مایک بیتل (Mike Bithell) خالق بازی Thomas Was Alone که این روزها سخت درگیر ساخت بازی John Wick HEX است، میخواهد با خلق یک بازی اکشنِ استراتژیک، اکشنهای ناب، خلاقانه و معرکهی جان ویک را از دریچهی هنر هشتم، برای گیمرها بازآفرینی کند و از نظر او، بهترین راه برای قرار دادن مخاطب در ذهن جان ویک و ایجاد حس «جان ویک بودن» خلق یک بازی استراتژیک/اکشن از این مجموعه است. بهبهانهی مطلب جدید مجلهی EDGE از بازی John Wick HEX، تصمیم گرفتیم که درکنار ترجمهی این مطلب نگاهی بهتمامی مکانیکهای بازی داشته باشیم و آنها را مرور بکنیم. همراه زومجی باشید.
طبق صحبتهای بیتل، ایدهی ساخت یک بازی با محوریت جان ویک پس از خروج او و دوستش بین آنداک (Ben Andac) از یک سینما بهذهنش خطور کرده است. بیتل دربارهی ایدهی ساخت بازی جان ویک، چنین میگوید:
با وجود اینکه وانمود میکنم آن فیلم را بهیاد نمیآورم، اما تمامی حوادثش خیلی خوب یادم مانده است (میخندد!). البته که بهدلیل مقایسهی آن فیلم اکشن با فیلمهای جان ویک است که میتوانم آن را بهیاد بیاورم. من و بن آن روز مشغول بحث دربارهی این بودیم که ساخت یک بازی با اقتباس از فیلمهای جان ویک چطور میتواند باشد. من هم در جواب بهبن گفتم که واضح است، ما باید یک بازی اکشن/شوتر را بسازیم اما نکته اینجا است که چطور میخواهیم استراژیها و تاکتیکهای ایفای نقش جان ویک را در بازیمان دخیل کنیم. بههمین دلیل، احتمالا این بازی را از یک شوتر، بهیک بازی استراتژیک اکشن تغییر میدهم و میسازمش!
در ادامه مشخص میشود که بن آنداک یکی از اعضای استودیو Good Shepherd بوده و در پی یافتن شخصی که بازی جان ویک را طراحی کند، سراغ بیتل رفته، با او یک فیلم اکشن را تماشا کرده و موضوع ساخت بازی اقتباسی جان ویک را با او مطرح کرده است!
بیتل در ادامه ایدهی خود پیرامون ساخت یک بازی استراتژیک/اکشن جان ویکمحور را با کمپاین لاینزنگیت (Lionsgate) که مالکیت سری جان ویک را در اختیار دارد، درمیان گذاشت. واکنش اعضای لاینزگیت بهایدهی خلق یک بازی استراتژیک از جان ویک این بود که ویک هرگز منتظر نمیماند تا نوبت حملهاش فرا برسد تا وارد مبارزه شود؛ درواقع، اعضای لاینزگیت بر این باور بودند که ساخت یک بازی استراتژیک نوبتی از روی سری جان ویک حرکتی عجیب است و واقعا راست هم میگفتند! اما طبق صحبتهای بیتل، بازی John Wick HEX یک اکشن استراتژیک نوبتی نیست. زمان در این بازی اصلیترین نقش را دارد چرا که مثل بازی Superhot، با توقف ویک زمان هم متوقف و با حرکت کردن او، زمان جاری میشود! درنتیجه، بازیکنان خیلی خوب میتوانند تمامی حرکات ویک را یکی پس از دیگری برنامهریزی کنند و در پایان، خیلی تمیز و حرفهای تمامی دشمنان را از پیش رو بردارند. هر حرکت شما در بازی زمان خاص خود را میبرد مثلا شیرجه زدن، خشاب عوض کردن، مبارزهی تنبهتن، کاور گرفتن و تمامی این موارد، همگی یک مدت بهخصوص را برای انجام شدن طلب میکنند و بهنوعی، اصلیترین مهمات شما ثانیهها هستند! این همان ایدهی اصلی بازی John Wick HEX است که تمامی مکانیکهای بازی روی آن سوار شده و راستش را بخواهید، واقعا همین ایده میتواند یک اقتباس جذاب و هیجانانگیز از جان ویک را در هنر هشتم برپا کند. در پایان هر مرحله هم میتوانید جزئیات عملکرد خود را بهصورت یک ویدیوی سینمایی جذاب و سریع، تماشا و بررسی کنید و از جان ویک بودن خود کیفور شوید!
باتوجهبه بازخوردهای شدیدا مثبت منتقدان و گیمرهایی که موفق بهتجربهی دموی قابل بازی John Wick HEX در E3 2019 شدهاند، میتوان انتظار داشت که یک تیم کاربلد و مسلط بهفیلمهای جان ویک مشغول کار روی بازی است. بیتل طی صحبتهای خود مشخص کرد که با سازندگان فیلم هم ارتباطی تنگاتنگ دارد و در بسیاری از مراحل ساخت فیلم John Wick Chapter 3: Parabellum هم حضور داشته و حتی قبل از اتمام فیلمبرداری آن، فیلمنامهاش را کامل خوانده بوده است. بدین ترتیب، سازندگان فیلم مثل چاد استاهلسکی (کارگردان فیلمهای جان ویک) نیز در مراحل ساخت بازی John Wick HEX به بیتل کمک و او را راهنمایی میکنند. از جمله مکانیکهای بازی که با همکاری سازندگان فیلمهای جان ویک خلق شدهاند، سیستم Fog of War است. این سیستم که با دو نوار در بالای صفحهی بازی نقش میبندد، عملکرد بازیکن و دشمنان را نمایش میدهد و بازیکنان را آگاه میکند که مثلا حرکتی که دشمنش مشغول انجام دادن آن است، چقدر بهطول میانجامد؛ سیستم نامبرده بهصورت کاملا مستقیم بهپیشنهاد چاد استاهلسکی بهبازی اضافه شده است.
گیمپلی بازی ترکیبی از سری XCOM و بازی Superhot خواهد بود و جریان زمان با حرکت کردن یا ساکن بودن کاراکتر شما تعیین میشود. در پایان هر مرحله میتوانید عملکرد خود را طی یک ویدیو سینمایی جذاب، بازبینی کنید
از دیگر نقاط مورد توجه بازی، جلوههای بصری و گرافیکی آن هستند. بیتل در گفتوگوهای خود اعلام کرده که برای واقعگرانه بودن انیمیشنهای ویک و حرکاتی که او روی دشمنان اجرا میکند، از بدلکارهای خود فیلمهای جان ویک استفاده شده است. (البته که ۹۰ درصد اکشنهای فیلمها توسط خود ریوز انجام میشوند). گرافیک فنی و محیطی خود بازی هم بسیار جالب است. تمامی نورپردازیها و رنگآمیزی محیطهای بازی با فیلترهایی از رنگ بنفش انجام شده است و نورپردازیهای سهگانهی جان ویک مخصوصا صحنههای مبارزه در کلاب Red Circle از قسمت اول را یادآور میشوند. از نظر بیتل، جلوههای گرافیکی مخصوصا انیمیشنهای ویک هنگام انجام دادن افعالی که بهاو دستور داده میشود، بهشدت نرم و روان هستند و گیمر را در جریان اکشنهای سیال بازی قرار میدهد. مراحل بازی رفتهرفته، سخت و سختتر میشوند و دشمنان هم قویتر بهطوری که انجام دادن یک حرکت مخفیانه برای Takedown کردن آنها با قویتر شدنشان، جواب نمیدهد و دشمن نامبرده درحالی که زیر دست جان ویک درحال دستوپا زدن است، میتوانید دشمنان دیگر را از بین ببرید و در پایان، بهخدمت آن یک دشمن باقی مانده برسید (دقیقا مثل صحنههای مشابه و پرتعدادی که در فیلمها هم بودند). طبق گفتهی سازندهی بازی، هرچقدر نسبت پیچیدگی مراحل بازی بیشتر میشود، تنیدگی سبک تفکرات شما و جان ویک هم بیشتر خودش را نمایان میکند. بازی باتوجهبه فاصله ویک تا دشمنان، یک شانس را برای برخورد موفقیتآمیز گلولههای او بهدشمنانش را در نظر میگیرد (مثل سیستم VATS مجموعهی Fallout). از پرتاب کردن تفنگ بهسمت دشمن تا هل دادن، زدن یک حرکت رزمی، تیراندازی کردن، دفاع کردن مشت دشمن، شیرجه زدن و یکعالمه انتخاب دیگر برای اتمام مراحل پیشروی شما قرار دارند. بیتل در صحبتهای خود میگوید که تستکنندگان بازی که با مجموعه فیلمهای جان ویک آشنا نبودهاند، برای فراگیری مکانیکهای بازی زمان بسیار زیادی را صرف کردهاند و در مواجهههای ابتدایی آنها با بازی، روشهایی کاملا دفاعی را اتخاذ میکردند؛ این درصورتی است که هواداران و دنبالکنندگان سری با انتخاب روشهایی پرریسک مثل پرتاب تفنگ بهسمت دشمن (حرکتی که در قسمت دوم و سوم فیلم هم دیدیم) مبارزات را باسرعت بیشتری پیش میبردند.
دربارهی داستان بازی نیز اطلاعات خاصی در دست نیست اما، این بازی قرار است یک پیشدرآمد بر تمامی قسمتهای مجموعهی جان ویک باشد. زمانیکه جان قبل از ملاقات با همسرش هلن، یک قاتل حرفهای و شدیدا مسلط بود و بهانجام قتلهای قراردادی میپرداخت. در تریلر معرفی بازی سازندگان از صدای کاراکتر Charon، دربان و مشاور اصلی مدیریت هتل کانتیننتال استفاده کردند و مثل فیلمهای جان ویک، در بازی هم لنس ردیک (Lance Reddick) نقش این کاراکتر را ایفا خواهد کرد. صداپیشهی کاراکتر جان ویک اما مشخص نیست و هنوز نمیدانیم که آیا خود کیانو ریوز در نقش جان ویک بهصداپیشگی پرداخته است یا خیر؛ طبیعتا اگر خودش نقش جان را ایفا کرده باشد عالی میشود چرا که این داستان یک پیشدرآمد برای فیلمها است و نقشآفرینی ریوز آن را جدیتر و باورپذیرتر میکند.
صداپیشگی کیانو ریوز در بازی در نقش جان ویک هنوز مشخص نشده و سازندگان هم فعلا قصد ندارند این موضوع را شفاف کنند
یتل درمورد داستان بازی و ارتباط آن با فیلمها اعلام کرده که آنها خیلی هم بهاسطورهشناسی سهگانهی جان ویک و ارتباطات پیچیدهی اعضای ردهبالای کانتیننتال (High Table) با دنیای این فیلمها نزدیک نشدهاند اما، بهصورتی داستان بازی را پرداختهاند که میتوان ارتباطات آن بهفیلمهای ویک را تشخیص داد و با دنیای بازی ارتباط برقرار کرد.در پایان، باتوجهبهاطلاعاتی که از بازی در دسترس است و با استناد بهواکنشهای اولیهی گیمرها و منتقدان، بازی John Wick HEX اثری امیدوارکننده بهنظر میرسد و اگر ایدههایی که تا بهاینجا معرفی کرده را بهخوبی پیادهسازی کند و سایر فاکتورهای سرگرمکنندهی یک بازی ویدیویی را در خودش گنجانده باشد، میتواند یک اقتباس عالی، هیجانانگیز و شدیدا سرگرمکننده از جان ویک را بهگیمرها تقدیم کند. فعلا باید صبر کنیم و ببینم که مایک بیتل، شرکت The Good Sheperd و دپارتمان ساخت بازیهای ویدیویی استودیو Lionsgate جان ویک دوستداشتنی را بهچه صورتی در هنر هشتم بازآفرینی میکنند. بازی در تاریخی نامشخص و ازطریق فروشگاه اپیک گیمز راهی پی سی خواهد شد.
این مقاله از شماره ماه اکتبر ۲۰۱۹ مجله Edge ترجمه شده است.