نویسنده: میلاد فاطمی
// دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

نگاهی کوتاه به بازی Telling Lies، جدیدترین اثر خالق Her Story

تعداد زیادی ویدیو از صحبت‌های افراد مختلف در اختیار شما قرار گرفته تا بتوانید با حس کارآگاهانه خود سرنخ‌ها را کنار هم گذاشته و پرونده باز روی میز را به سرانجام برسانید. با زومجی و ترجمه مصاحبه‌ای که مجله Wireframe با یکی از اعضای  تیم تولید بازی Telling Lies انجام داده، همراه باشید.

تا پیش از سال ۲۰۱۴ اگر از کسی راجع‌به فردی به‌نام سم بارلو سوال پرسیده می‌شد، اکثر گیمرها شاید نام او را حتی نشنیده بودند؛ کسی که در طراحی و نویسندگی بازی‌های بزرگی چون Silent Hill: Origins و Silent Hill: Shattered Memories همکاری کرده بود، تصمیم گرفت از استودیوی کلایمکس جدا شود و به‌عنوان بازی‌ساز مستقل، اولین اثر خود به‌نام Her Story را روانه بازار کند. بازی‌ تحسین‌شده‌ای که توانست نظر مثبت منتقدین را جذب کند و جوایز متعددی را برای خالق خود به‌ارمغان آورد. در بازی Her Story با روایت غیرخطی و گیم‌پلی جذاب و خلاقانه‌ای که دارد، باید یک پرونده قتل قدیمی را حل و قاتل را پیدا کنید؛ اما نه شبیه هیچ بازی‌ای که تا حالا تجربه کرده‌اید، بلکه بیشتر همانند فیلم های معمایی و کارآگاهی موجود. بازی به حدی درگیرکننده است که تنها با گذشت چند دقیقه از آن، خود را مشغول یادداشت کردن و ثبت سرنخ‌های پرونده می‌بینید.

بازی Her Story

قضییه زمانی جالب می‌شود که متوجه می‌‌شوید برای تولید چنین اثری نه تیم بزرگی از آن حمایت کرده و نه هزینه‌ گزافی بابت آن صرف شده است؛ تنها نکته‌ای که Her Story را به یکی از درگیرکننده‌ترین آثار صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل کرده، ذهن خلاق سم بارلو و بازیگری بی‌نقص ویوا سی‌فِرت است. این بازی در ابتدا برای پلتفرم استیم و iOS روانه بازار شد اما پس از چندوقت راه خود را به سیستم‌عامل اندروید نیز باز کرد. حال لیز آتوود، کارگردان فنی استودیوی Furious Bee، در مصاحبه‌ای که با مجله Wireframe انجام داده، اطلاعات جالبی از شروع کار خود با سم بارلو و ادامه همکاری برای عرضه بازی جدید آن یعنی Telling Lies، ارایه داده است:

سم در ابتدا از من برای رفع مشکلات نسخه iOS بازی Her Story کمک خواست. پس از اینکه به او کمک کردم، صحبت از انشار بازی روی سیستم‌عامل اندروید نیز زده شد. بعد از آن قضیه بود که او به من پیشنهاد همکاری روی پروژه بعدی را داد.

تعداد شخصیت‌های بازی Telling Lies در مقایسه با Her Story افزایش یافته و با دنیای وسیع‌تری روبه‌رو هستیم

این اتفاق باعث شروع ساخت بازی Telling Lies شد. در این بازی نیز همانند Her Story، برای یافتن حقایق و رسیدن به پایان، باید از موتور جستحویی که در اختیار دارید، ویدیو‌های بازجویی و مصاحبه افراد درگیر پرونده را که در دیتابیس سیستم موجود است بگردید تا سرنخ‌هایی برای حل پرونده پیدا کنید. در Her Story،‌ تنها یک شخصیت در بازی وجود داشت و شما محدود به تماشای صحبت‌های او بودید، اما تفاوت اصلی Telling Lies با آن دقیقا همین نکته است؛ سم بارلو در این پروژه تصمیم گرفته دنیای بازی خود را وسیع‌تر کند و علاوه‌بر اینکه چندین شخصیت مختلف به بازی اضافه کرده، باعث پیچیده‌تر شدن داستان بازی نیز شده است.

بازی Telling Lies

استودیوی Annapurna Interactive، که سابقه تولید و ساخت فیلم‌های زیادی نیز در کارنامه خود دارد، وظیفه تولید بازی را در کنار سم بارلو برعهده گرفته است. این اتفاق باعث شده تیم بازیگری Telling Lies را افراد سرشناسی چون لوگان مارشال، الکساندرا شیپ، کری بیشی و آنجلا سارافیان تشکیل دهد.

بازی ترکیبی از داستانی معاصر و تکنولوژی روز را در هم آمیخته است؛ به‌طوریکه برعکس Her Story که با یک سیستم اداری قدیمی طرف بودید، در اینجا تیم سازنده سیستمی را طراحی کرده که با ظاهری جذاب و دقت فراوان به جزییات، باعث شده ساعت‌ها بتوانید در محیط و داستان بازی غرق شده و با جستجو در ویدیوها، صحبت‌های افراد پرونده را گوش دهید تا بتوانید آن را به سرانجام برسانید. لیز آتوود در همین رابطه اضافه می‌کند که:

ظاهر محیط بازی در حین طراحی، دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در ابتدای کارهیچ ایده و کمکی در اختیار نداشتیم.

بازی Telling Lies

محیط و سیستم بازی، کاملا نسبت به دنیای واقعی غیرقابل پیش‌بینی و متفاوت است؛ به‌عنوان مثال در بازی علامت باتری همواره عدد ۱۰۰ را نشان می‌دهد، در حالی که ممکن است کامپیوتر و لپ‌تاپ شما حتی در حال خاموش شدن نیز باشد.

در حین انجام بازی Telling Lies و دیدن ویدیوهای افراد، تصویر محوی از صورت یک زن را در پس‌زمینه فیلم‌ها مشاهده می‌کنید، اما اینکه چرا چنین اتفاقی می‌افتاد و تصویر متعلق به چه کسی است، هنوز مشخص نشده است؛ زمانی هم که از لیز آتوود راجع‌به جزییات بازی سوال پرسیده شد، از گفتن و فاش کردن اطلاعات اضافی خودداری کرد.

شما باید تعداد زیادی ویدیو از مصاحبه افراد تماشا کنید تا بتوانید پرونده را به سرانجام برسانید

اگر بازی Her Story را تجربه کرده باشید، در همان ابتدای آن در جریان پرونده قتل قرار خواهید گرفت، اما در Telling Lies قضییه کمی متفاوت است؛ چراکه تنها اطلاعاتی که از بازی مشخص است، این است که شما به یک هارد دزدیده شده از سازمان امنیت ملی دسترسی دارید که حاوی ساعت‌ها ویدیو از مصاحبه افراد مختلف است و این شما هستید که به این نتیجه می‌رسید کدام‌یک از آنها ممکن است به دیگری مربوط باشد و می‌تواند گره‌های پرونده را باز کند.

بازی Telling Lies

سازمان امنیت ملی بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، برای سیستم‌های خود برنامه جدیدی به‌نام رتینا را پیاده‌سازی کرده است. سم بارلو هم در محیط بازی خود برای سیستمی که با آن ویدیوها را جستجو می‌کنید برنامه‌ای با همین اسم را شبیه‌سازی کرده است تا حس‌وحال دنیای واقعی به شما به بهترین شکل القا شود. مکانیزم جستجو و پیدا کردن ویدیوی مورد‌نظر بر پایه یک کلمه یا رشته کلمات برنامه‌ریزی شده است و خبری از سیستم پیشرفته و هوشمندی که مثلا گوگل از آن استفاده می‌کند، نیست.

مکانیزم جستجو در بازی بر پایه کلمه برنامه‌ریزی شده است

در بازی Telling Lies همانند اثر قبلی بارلو، برای هر واژه‌ای که جستجو کنید تنها به پنج ویدیو با ترتیب زمانی وقوع آنها دسترسی خواهید داشت که این باعث می‌شود پس از مدتی دقیق‌تر و جزیی‌تر بازی را پیش ببرید. تفاوت بازی با Her Story اینجا نمایان می‌شود که جدا از اینکه ویدیویی که پخش می‌کنید از جایی شروع خواهد شد که کلمه مورد نظر گفته شده، می‌توانید از روی زیرنویس‌هایی که نمایش داده می‌شود کلمه خاصی را انتخاب کنید تا فیلم‌های مربوط به آن واژه برای شما به نمایش گذاشته شود.

بازی Telling Lies

برای به پایان رسیدن بازی، هدف این نیست که تمام ویدیو‌های داخل هارد دیده شود؛ چراکه حتی احتمال دارد کسی با یک ساعت تماشای ویدیو به نتیجه مورد نظر برسد. آتوود در این رابطه تاکید می‌کند که:

هدف سم بارلو این نیست که بازی را کامل انجام داده و تمام ویدیوها را تماشا کنید؛ همان‌طور که کسانی هم در Her Story این کار را انجام داده‌اند و باعث شگفتی ما شده‌اند.

در بازی تصاویر و ویدیو‌های بسیار زیادی وجود دارد که حتی آنها را تماشا نخواهید کرد. وظیفه‌ای که بر گردن شما قرار دارد این است که به لطف موتور جستحویی که در اختیار دارید، مدارک و سرنخ‌هایی که به دست آوردید را کنار هم گذاشته و به کمک نتایجی که به آن رسیده‌اید، پرونده را حل کنید. به‌عنوان مثال، اگر دو ویدیوی مجزایی که زمان و تاریخ دقیقا یکسانی دارند را پیدا کنید، می‌توانید درمورد موضوعی خاص، عقاید و صحبت‌های دو نفر را رصد کنید ک؛ این کار باعث می‌شود حقایق پشت آن را سریع‌تر و راحت‌تر کشف کنید.

در Telling Lies می‌توانید ویدیوها را با هر ترتیب زمانی دلخواهی تماشا کنید. احتمال دارد حتی پس از صرف زمان کوتاهی به ویدیو‌های پایانی بازی دست پیدا کنید، اما باتوجه به اینکه هیچ پیش‌زمینه‌ای از داستان ندارید، نمی‌توانید آنطور که باید متوجه آن شوید. پس بهتر است به ویدیوهای قبلی برگردید و آنها را مشاهده کنید تا مفهوم صحبت‌هایی را که شخصیت‌های بازی زده‌اند بهتر متوجه شوید.

سم بارلو

سم بارلو، خالق بازی

همان‌طور که اشاره شد برای درک و لذت بردن بیشتر آثار سم باریلو، به کاغذ و قلم برای یادداشت کردن نکات و سرنخ‌های مهم بازی نیاز دارید؛ اینکه بازی بتواند گیمر را درگیر دنیای ساخته خود کند، دقیقا هدفی است که بارلو به‌دنبال آن است.

این مطلب از مجله Wireframe شماره ۱۹ سال ۲۰۱۹ ترجمه شده است.

نظرات خود را درمورد این بازی با ما در میان بگذارید که آیا بازی می‌تواند همانند Her Story تاثیرگذار و جریان‌ساز ظاهر شود؟


منبع wireframe
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده