نویسنده: روزبه حسینی
// دوشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۹

Shenmue 3؛ نگاهی به جزییات جدید‌ترین تلاش ریو هازوکی برای انتقام

پس از گذشت سال‌ها از عرضه‌ آخرین نسخه سری Shenmue، ماجراجویی ریو هازوکی برای انتقام ادامه خواهد یافت. با مروری بر اطلاعات Shenmue 3 همراه زومجی باشید. 

زمانی بود که بازی باشکوهی مبتنی بر هنر‌های رزمی به نام شنمو، به‌عنوان پرخرج‌ترین بازی ساخته شده در تاریخ شناخته می‌شد. آن قدر پرخرج که هنگامی که بازی نتوانست انتظار سازندگان از نظر فروش را برآورده کند، به یکی از دلایل سقوط کنسول Dreamcast تبدیل شد تا این دستگاه از گردونه‌ی رقابت میان کنسول‌ها کنار رود. دنباله‌ای برای این بازی روی کنسول ایکس‌باکس اولیه در غرب منتشر شد که این بازی نیز نتوانست به نجات این سری کمکی کند. شنمو مرده بود، به همین دلیل،‌ ساخت نسخه‌ی سوم این بازی شبیه به معجزه بود. حال بعد از گذشت تقریبا بیست سال و پس از تلاش خستگی ناپذیر طرفداران بازی، داستان ریو هازوکی ادامه خواهد یافت. خالق مجموعه یعنی یو سوزوکی دوباره به سکان هدایت بازی بازگشته است و داستان بازی دقیقا از همان جایی که در نسخه‌ی دوم رها شده بود، از سر گرفته خواهد شد. ریو در تلاش برای یافتن لن دی، مردی که پدرش را به قتل رسانده است، خود را در روستایی در چین می‌یابد. شنمو 3 بیش از هفت میلیون دلار از کمپین کیک استارتر خود سرمایه‌ی مردمی جمع آوری کرده است که عطش طرفداران پر و پا قرص خود را برای مشاهده‌ی پایان یا ادامه‌ی داستان ریو نشان می‌دهد. Shenmue 3 از دهکده‌ای آرام به نام Bailu آغاز می‌شود که تغییر بزرگی نسبت به محیط‌های نسخه‌ی اول (حومه‌ی شهر‌های ژاپن) و دوم (‌ خیابان‌های هنگ کنگ) به شمار می‌رود. این دهکده در عمق کوه‌های مه‌آلود Guilin چین واقع شده است؛ منطقه‌ای که شخص یو سوزوکی هنگام تحقیق برای این پروژه از آن بازدید کرده است. این مسئله که سوزوکی همچنان به توسعه و خلق دنیاهایی اتمسفریک و دقیق متعهد است، بسیار خوش‌حال کننده است چرا که سری شنمو همیشه به توجه خود به جزئیات معروف بوده است.

ناگفته نماند که بازی در ادامه شامل مکان‌های بیشتری مانند شهر با جوامعی شهر نشین خواهد بود اما ساعات ابتدایی بازی در همان دهکده Bailu خواهد گذشت. مانند نسخه‌ی اول، ‌تمام روستاییان در Bailu زندگی روزمره، خانه و رفتار منحصر‌به‌فرد خود را دارند. حس و حال این نسخه‌، بیشتر شبیه به نسخه‌ی اول و منطقه‌ی Yokosuka است تا محله‌ی پر هرج‌و‌مرج و شلوغ هنگ کنگ که به نظر باعث شده است تا محیط شنمو 3 بسیار جالب توجه شود. با تعامل با روستاییان، بازیکن با فرهنگ چین بیشتر آشنا خواهد شد اما برخلاف نسخه‌ی کنسول دریم کست، قرار نیست هرکسی را که بازیکن ملاقات می‌کند همان ابتدای کار تمایل به تعریف داستان زندگی خود داشته باشد. به همین جهت، تعامل با NPCها نیازمند کسب شهرت و اعتبار است تا آن‌ها به ریو اعتماد کنند و اطلاعات مهمی درباره‌ی لن دی به او بدهند. از آن‌ جایی که شنمو در باطن خود همیشه یک بازی کارآگاهی است، این ویژگی می‌تواند به گیم‌پلی روحی تازه بدمد و پویایی آن را افزایش دهد و خب از لحاظ بعد داستانی نیز این ویژگی کاملا منطقی به نظر می‌رسد چرا که معمولا روستاییان در جامعه‌ای دور افتاده،‌ به این سادگی‌ به غریبه‌ها اعتماد نمی‌کنند. ریو در این نسخه تنها نخواهد بود و و شنهوآ ( Shenhua) او را همراهی خواهد کرد. شخصیت زنی که در ذهن ریو در دو نسخه‌ی گذشته وجود داشت و در انتهای شنمو 2 نیز حضور کوتاهی داشت. او و ریو پیوندی عمیق و مرموز دارند که قرار است تا در بازی جدید به ارتباط میان این دو نفر بیشتر پرداخته شود. شنهوآ در این نسخه بسیار شخصیت کارآمدی خواهد بود چرا که منطقه‌ی Bailu خانه‌ی او محسوب می‌شود و این یعنی هنگامی که ریو می‌خواهد تا با مردم این روستا بیشتر آشنا شود،‌ اگر شنهوآ او را همراهی کند مردم ساده‌تر به او اعتماد خواهند کرد و رفتار دوستانه‌تری از خود نشان می‌دهند

Shenmue III

جدای از بخش کارآگاهی بازی، ‌ریو زمان زیادی را به مبارزه کردن خواهد پرداخت. سیستم مبارزات بازی در نسخه‌های پیشین براساس دیگر بازی سوزوکی یعنی سری Virtua Fighter بنا شده بود. شنمو 3 نیز همچنان از همان انیمیشن‌های عجیب و غریب و آرکید نسخه‌های قبلی پیروی خواهد کرد با این تفاوت که شاهد انیمشن‌های نرم‌تری بین انجام دو حرکت در حین مبارزه خواهیم بود با فیزیک پیشرفته‌تر از بازی‌های قبلی؛ همچنین مبارزات به‌لطف سیستم ارتقای نقش‌آفرینی گونه‌ی بازی بهبود چشم‌گیری داشته است. بازیکن می‌تواند توانایی‌های کلیدی ریو مانند قدرت حمله و استقامت او را ازطریق انجام مینی گیم‌هایی ( شامل فعالیت‌هایی که باید در زمان محدودی انجام داده شوند) افزایش دهد. با افزایش این دو توانایی، توانایی سوم به نام کنگ فو افزایش خواهد یافت که تکنیک‌های مبارزه‌ای پیشرفته‌ای را آزاد خواهد کرد. مینی‌گیم‌های بازی بیشتر بر مبنای امتحان کردن زمان‌بندی، واکنش و چابکی مخاطبان هستند.یکی از چالش‌های بازی Horse Stance نام دارد و به اینگونه است که ریو باید خود را در موقعیتی سخت نگه دارد و بازیکن باید با فشردن دکمه‌های کنترلر یا کیبورد خود با ریتمی مشخص، تعادل ریو را حفظ کند. اگر بازیکن موفق به انجام این‌کار نشود مجبور به تکرار آن خواهد بود اما با پشت سر گذاشتن آن، نوار استقامت ریو افزایش خواهد یافت. برای افزایش نوار قدرت حمله‌ی ریو نیز مینی‌گیم‌هایی طراحی شده است که یکی از آن‌ها One-Inch Punch نام دارد که براساس حرکت معروف بروس لی ساخته شده است. این مینی‌گیم نیز به این صورت است که گیمر باید به عروسکی سر زمان‌بندی مناسب ضربه بزند و با هر ضربه،‌ فرصت کمتری برای زدن ضربه‌ی درست بعدی در اختیار خواهد داشت. اگر هم کسی تمایل به انجام حرکاتی خطرناک‌تر از ضربه زدن به عروسک داشته باشد، بازی این امکان را ازطریق تمرین کردن مهارت‌های رزمی با افراد واقعی در اختیار او خواهد گذاشت. در بازی آموزشگاهی محلی وجود دارد که در آن می‌توان با دیگر دانش‌آموزان مبارزه کرد. یا اینکه می‌توان به منطقه‌ی Rose Garden رفت. مکانی که در معبدی زیبا و باشکوه واقع شده است و باشگاه مبارزه‌ای است که در ازای پرداخت مبلغی،‌ می‌توان با حریفانی حرفه‌ای مبارزه کرد. اگر بازیکن بتواند آن‌ها را شکست دهد، نه‌تنها به میزان زیادی نوار مهارت‌ها افزایش خواهد یافت، بلکه کمی پول نیز به جیب خواهد زد. با اینکه این فعالیت جزو فعالیت‌های فرعی و انتخابی بازی خواهد بود اما قطعا ارزش زمان گذاشتن را خواهد داشت.

Shenmue III

در Shenmue 3، المان‌های دیگری نیز از نقش آفرینی به چشم می‌خورند. نوار استقامت ریو با دویدن در دنیای بازی افزایش خواهد یافت و هنگام دویدن از Stamina او کاسته خواهد شد. برای جبران این کاهش می‌توان از مغازه‌های مرتبط غذا خریداری کرد و مطمئن باشید که خوردن غذا قبل از شروع نبردی مهم به عادت هر کس تبدیل خواهد شد. با اینکه در بازی‌های قبلی نیز امکان پیشرفت حرکات وجود داشت اما به‌دلیل نبود هیچ‌گونه بازخورد مشخصی از طرف بازی، خیلی این پیشرفت‌ها به چشم نمی‌آمد؛ اما در Shenmue 3، این مشکل به واسطه‌ی وجود نوار‌های پیشرفت برطرف شده است و حس پیشرفت خیلی رضایت ‌بخش‌تر کار شده است.

شخصیت ریو مانند همیشه همان جوان خجالتی و عبوس،‌ فراموشکار و بی توجه است که ابایی از پرسش سؤال‌های عجیب و غریب ندارد. برای سوزوکی این بسیار مهم بود که جنبه‌های شخصیتی ریو را حفظ کند چرا که طرفداران عاشق این شخصیت هستند؛ اما این دلیل نمی‌شود که این شخصیت در شنمو 3 هیچ پیشرفتی نکند. سوزوکی قول داده است که در این نسخه‌ی جدید شاهد رشد شخصیتی ریو خواهیم بود. پوچی هدف ریو در تعقیب لن دی همواره بخشی از داستان نسخه‌های قبلی بوده است. طرفداران همیشه بر این باور بوده‌اند که تعقیب لن دی،‌ چه کار احمقانه‌ای است. امیدواریم که در این نسخه،‌ برخی از این نصیحت‌ها به گوش ریو برسد.

Corey Marshall، صدا پیشه‌ی ریو در نسخه‌ی انگلیسی دو بازی اول، برای ایفای نقش وی مجدد بازخواهد گشت

برای ساخت دنباله‌ای در حد و اندازه‌ی نسخه‌های قبلی، نیاز به تیمی خبره است و بسیار مسرت بخش است که اعلام شده است Corey Marshall، صدا پیشه‌ی ریو در نسخه‌ی انگلیسی دو بازی اول، برای ایفای نقش مجدد بازخواهد گشت؛ همچنین افراد کلیدی دیگری از نسخه‌های پیشین به تیم ساخت شنمو ۳ اضافه شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به ریوجی لوچی به‌عنوان آهنگساز، نویسنده‌ی بازی یعنی ماساهیرو یوشیماتی و کنجی میاواکی، طراح شخصیت‌های بازی اشاره کرد. همچنین سوزوکی، مانابو توکیاماتو معمار را استخدام کرده است تا خیالش از بابت تنوع و دقت سازه‌های بازی راحت باشد. ویژگی‌ای که سایر شنمو‌ها نیز در آن زبان زد بوده‌اند. نکته‌ای که واضح است این است که تمام سازندگان کاملا کاسه‌ی عشق خود را روی بازی لبریز کرده‌اند و شنمو ۳ اثری دلی به شمار می‌رود، از حمایت طرفداران گرفته تا استفاده از سازندگان کلیدی نسخه‌های پیشین در این بازی. سوزوکی مدعی شده است که Shenmue 3 همان حال و هوای همیشگی سری را حفظ خواهد کرد و بازی از قواعد این روز‌های بازی‌های جهان باز پیروی نخواهد کرد که این مسئله باعث خوشحالی طرفداران شده است؛ با اینکه تغییراتی در دوربین بازی صورت گرفته است اما بااین‌حال، کنترل بازی مانند نسخه‌های گذشته خواهد بود. بازیکن همچنان می‌تواند دوربین بازی را به اول شخص تغییر دهد و محیط اطراف را مشاهده کند یا همچنان می‌تواند با محیط تعامل داشته باشد و با جست‌وجو در کشوها و گنجه‌ها به آیتم‌هایی مخفی دسترسی پیدا کند. ویژگی‌های پرطرفدار دیگری مانند QTEها ، دستگاه‌های آرکید قابل بازی و کپسول‌های اسباب بازی قابل جمع‌آوری نیز به بازی بازخواهند گشت.

Shenmue III

اطلاعات منتشر شده از بازی،‌ مطمئنا تمام طرفداران بازی را دلگرم کرده و خاطرات خوب آن‌ها را از دیگر نسخه‌های سری زنده کرده است اما شنمو ۳ به هیچ وجه فقط برای برانگیختن حس نوستالژی مخاطبان ساخته نشده است. مبارزات عمیق‌تر، المان‌های نقش‌افرینی بیشتر و سیستم تعامل با NPCها تنها بخشی از مثال‌هایی هستند که پیشرفت بازی را نشان می‌دهند و قطعا یو سوزوکی در آینده اطلاعات بیشتری از بازی در اختیار علاقه‌مندان خواهد گذاشت. پیدا کردن کار برای ریو و کسب درآمد مانند نسخه‌های پیشین برای این بازی نیز تایید شده است اما Ys Net، استودیوی سازنده‌ی بازی، اطلاعات بیشتری از نحوه‌ی عملکرد این بخش منتشر نکرده است.

مبارزات عمیق‌تر، المان‌های نقش‌افرینی بیشتر و سیستم تعامل با NPCها تنها بخشی از مثال‌هایی هستند که پیشرفت بازی را نشان می‌دهند

فعلا برای قضاوت Shenmue 3 کمی زود است و نمی‌توان نظر قطعی داد که آیا این بازی می‌تواند در حد و اندازه‌ی نسخه‌های قبلی خود ظاهر شود یا خیر اما به هر جهت اگر بازی به همان اندازه عجیب و غریب، صمیمی و به طرز باورنکردنی‌ای پرجزییات باشد،‌ چرا باید به موفقیت بازی شک کرد؟ کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از بیست سال داستان ریو هازوکی بتواند شانس ادامه پیدا کردن داشته باشد و به نظرم همین قضیه به‌تنهایی جای شکر دارد. سوزوکی به‌طور واضح عاشق شنمو است و این مورد از مصاحبه‌ها و صحبت‌هایش درباره‌ی اینکه چقدر به این بازی اهمیت می‌دهد و دوست دارد تا دنباله‌ای آبرومند برای آن بسازد،‌ پیدا است. Shenmue 3 تا ماه اوت امسال عرضه نخواهد شد که به کسانی که این سری را تاکنون تجربه نکرده‌اند فرصت خوبی می‌دهد که به سراغ آن بروند و طرفداران سری هم باری دیگر نسخه‌های اول و دوم را تجربه کنند تا بعد از تقریبا بیست سال، برای سومین ماجراجویی ریو هازوکی آماده شوند.

بازی  Shenmue 3 که توسط استودیوی Ys Net و شرکت Deep Silver توسعه می‌یابد، در تاریخ ۱۹ نوامبر (‌۲۸ آبان)‌ برای کامپیوتر و پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد.

اگر شما نیز از طرفداران سری Shenmue هستید، لطفا نظرات خود را در مورد جدیدترین نسخه‌ی این مجموعه با ما در میان بگذارید و از تغییراتی که علاقه دارید تا در بازی رخ دهد به ما بگویید.

این مطلب ترجمه‌ای از مقاله‌ای به همین نام در شماره‌ی ۳۱۹ مجله‌ی PC Gamer است.


منبع PC Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده