نویسنده: مرتضی کارگر
// یکشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

اهمیت پورت بازی های بزرگ روی گوشی های موبایل

از Mario گرفته تا Call of Duty، امروزه کمتر بازی معروفی را می‌توان مشاهده کرد که نسخه‌ی موبایلی آن وجود نداشته باشد. با بررسی دلایل این پدیده نوظهور با ما همراه شوید.

زمانی‌که بازی Diablo: Immortal برای گوشی‌های هوشمند معرفی شد، یکی از ترند‌های خبری آن موقع، ناامیدی و عصبانیت طرفداران به خاطر معرفی این بازی موبایلی به‌جای مثلا معرفی نسخه چهارم این سری محبوب بود. از ناراحتی به حق طرفداران این شرکت که بگذریم، با یک بررسی کوتاه می‌توانیم ببینیم که اکثر ناشران و توسعه‌دهندگان بزرگ، در این چند سال اخیر تقریبا تمام بازی‌های معروف و شناخته شده‌ی خود را راهی پلتفرم موبایل کرده‌اند. از کال آف دیوتی و ماریو گرفته تا همین دیابلو و فورتنایت و پابچی، تقریبا در دورانی قرار گرفته‌ایم که هر بازی معروفی یک نسخه‌ی موبایل هم برای خود دارد. اما سؤال مهم این است که چرا پلتفرم موبایل تا این حد برای توسعه‌دهندگان و ناشران اهمیت پیدا کرده است؟

2017 mobile game industry

موبایل گیمینگ و تصاحب نیمی از صنعت بازی
بیاییم با هم روراست باشیم، اینکه هر کدام از ما چقدر برای موبایل و بازی‌های این پلتفرم ارزش قائل می‌شویم اهمیتی ندارد. بررسی آمار کلی سال‌های اخیر به ما نشان می‌دهد که موبایل گیمینگ با اختلاف نه‌تنها بزرگ‌ترین بخش صنعت بازی را تشکیل می‌دهد، بلکه همچنان با حفظ رشد شگفت‌انگیز خود در حال افزایش هرچه بیشتر این حکم‌رانی است.

موبایل گیمینگ در سال ۲۰۱۷ با درآمد ۴۶.۱ میلیارد دلاری، سهم ۴۲ درصدی از درآمد بازار بازی‌های ویدیویی را به خود اختصاص داده بود که این میزان در سال ۲۰۱۸ با درآمد ۶۳.۲ میلیارد دلاری به ۴۷ درصد افزایش پیدا کرد.

2017 mobile game industry

به همین خاطر وقتی صحبت از بازی‌های موبایلی می‌شود، موضوع نیمه از صنعت بازی به میان است و بدون شک هیچ آدم عاقلی به‌سادگی از کنار ظرفیت‌های عظیم این بخش عبور نمی‌کند. مسئله درآمدزایی تنها یکی از مولفه‌های این موضوع است. براساس آمار در سال ۲۰۱۸ در حدود ۳ میلیارد کاربر فعال در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند داشته‌ایم که این میزان تا سال ۲۰۲۲ به مرز ۴ میلیارد نفر هم می‌رسد که این رقم برای مثلا کنسول‌های نسل هشتمی با فروشی حدودا ۲۰۰ میلیون واحدی بسیار کمتر است.

تبلیغات بدون هزینه

به فرض محال، حتی اگر شما به‌دنبال درآمدزایی از چنین ظرفیت بزرگی نباشید، حداقل برای تبلیغ بازی‌های موفق خود از آن استفاده خواهید کرد و چه تبلیغی بهتر از اینکه یک نسخه موبایلی جذاب از ساخته خود روانه‌ی بازار کنید.

امروزه راه‌های گوناگونی برای تبلیغ بازی‌های ویدیویی وجود دارد. از تبلیغ مستقیم در رسانه‌ها گرفته تا اسپانسیرینگ استریمرهای مشهور، همه نمونه‌هایی از این قبیل هستند که البته استفاده از آنان هزینه‌های معمولا بالایی را هم طلب می‌کند. به‌عنوان نمونه پس از انتشار بازی Apex Legends  بود که خبر نینجا برای تبلیغ بازی Apex Legends یک میلیون دلار دریافت کرده است، منتشر شد.

active smartphone users globally

به همین خاطر زمانی‌که هزینه‌ی پایین تولید بازی‌های موبایلی را درکنار هزینه‌های سنگین روش‌های رایج تبلیغاتی، آن هم در مقیاس جهانی قرار می‌دهیم، به‌سادگی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که تولید یک بازی موبایلی موفق برای یک عنوان بزرگ، نه‌تنها می‌تواند بخش زیادی از اهداف تبلیغاتی ما را پوشش بدهد، بلکه در ادامه خود محصول هم می‌تواند به سطح درآمدزایی برسد و هزینه‌هایی که صرف تولید آن شده را به‌طور کامل بازگرداند.

در حال حاضر نزدیک به 2 میلیارد دستگاه فعال اندرویدی از گوگل‌ پلی استفاده می‌کنند و این رقم برای فروشگاه اپل در حدود ۱.۴ میلیارد دستگاه است که ۹۰۰ میلیون آن را گوشی‌های آیفون تشکیل می‌دهد. خب شرایطی را در نظر بگیرید که شما از روی یکی از عناوین خود یک نسخه‌ی موبایلی باکیفیت ساخته و روانه بازار می‌کنید. این بازی به‌راحتی و تقریبا بدون هیچ هزینه‌ای می‌تواند تا مدت‌ها یا حتی در یک بازه‌ی زمانی مشخصی، در صدر بازی‌های این فروشگاه‌ها با کابران میلیاردی قرار بگیرد و به‌طور مستقیم بازی مورد نظر شما را تبلیغ کند.

به‌علاوه افراد زیادی وجود دارند که آن احساس محافظه‌ کارانه‌ی خود در خرید بازی‌های کنسولی را در پلتفرم موبایل ندارند و مهم‌ترین دلیل آن، قیمت به مراتب پایین‌تر بازی‌های موبایلی است. به همین خاطر این پلتفرم حتی ظرفیت جذب مخاطب برای محصولات کنسولی و ... را هم دارد و می‌تواند زمینه‌ی آشنایی بسیاری از افراد با بازی‌های ما را هم فراهم کند.

 

دسترسی شبانه‌روزی به مخاطب

از گذشته تا به امروز، مسئله حفظ و بالا نگه‌داشتن مخاطبان بازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های توسعه‌دهندگان بوده است. برای هر یک از ما بسیار پیش آمده که پس از تجربه‌ی یک بازی جدید، دیگر سراغ بازی قبلی نرفته‌ایم. البته گاهی اوقات صرفا به‌دلیل عدم دسترسی به تجهیزات لازم، امکان تجربه بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را نداریم که مسافرت‌های درون شهری روزانه یکی از مهم‌ترین دلایل آن است.

قابلیت‌های نوظهوری مثل خرید و پیشرفت میان‌پلتفرمی، ارزش نصب یک نسخه‌ی موبایلی را بیشتر کرده است

به همین خاطر وجود یک نسخه‌ی موبایلی از بازی ما می‌تواند تا مقدار زیادی چنین مسئله‌ای را برای ما پوشش بدهد. در حال حاضر قابلیت‌های نوظهوری مثل خرید و پیشرفت میان‌پلتفرمی، ارزش نصب و استفاده از یک نسخه‌ی موبایلی توسط کاربران را بسیار بیشتر کرده است و افراد می‌توانند از زمان‌های بدون استفاده‌ی خود برای ارتقا‌ی سطح حساب خود درون بازی استفاده کنند که از نمونه‌های آن می‌توانیم به بازی فورتنایت اشاره کنیم. به همین سادگی امروزه می‌توانیم با استفاده از یک نسخه موبایلی، ارتباط خود با کاربران را در تمامی طول روز حفظ کنیم و با متصل نگه‌داشتن آن‌ها، احتمال جذب شدنشان به آثار دیگر را نیز کمتر کنیم.

 بازی Super Mario Run

مسیر راحت‌تر بازی‌های بزرگ

با تمامی دلایل گفته شده اما همچنان مولفه‌های درآمدزایی و تبلیغات، مهم‌ترین دلیل ناشران و توسعه‌دهندگان برای پورت بازی‌هایشان برای پلتفرم موبایل است. از طرفی بازی‌های بزرگ مشکل ناشناخته بودن آی‌پی‌های نوظهور را ندارند و به‌راحتی می‌توانند با کمترین هزینه از ظرفیت‌های این پلتفرم به خوبی استفاده کنند.

اگر به یاد داشته باشید، به محض انتشار خبر آمدن ماریو به پلتفرم موبایل، چه هیاهوی رسانه‌ای پیرامون این مسئله به‌وجود آمد و این در حالی بود که نه‌تنها هزینه تبلیغات در چنین وسعتی از عهده‌ی آثار ناشناخته با بودجه‌های محدود برنمی‌آمد،‌ بلکه نینتندو هم یک ریال برای این مسئله خرج نکرده بود.

حال بعد از تمامی موارد گفته شده خودتان را جای ناشران و مالکان بازی‌های بزرگ صنعت بازی قرار دهید. آیا به آن‌ها حق نمی‌دهید که برنامه‌ای برای نیمی از صنعت بازی داشته باشند و بخواهند از بازی‌هایی که سال‌ها برای بزرگ کردن آن‌ها تلاش کرده‌اند، بهره‌ی بیشتری ببرند؟

نظر شما در رابطه با پورت بازی‌های بزرگ برای پلتفرم موبایل چیست؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده