// دوشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

در آستانه‌ی اکران در جشنواره‌ی کن 2019؛ پنج سوالی که از فیلم جدید کوئنتین تارانتینو داریم

فیلم Once Upon a Time In Hollywood به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو، به‌زودی در جشنواره‌ی کن اکران می‌شود و این مطلب کوتاه، بزرگ‌ترین سوالات ما درباره‌ی آن را مرور کرده است.

از آن‌جایی که اکنون کمتر از ۳۶ ساعت تا اولین اکران ساخته‌ی جدید کارگردان فیلم‌هایی چون Pulp Fiction و Inglourious Basterds در جشنواره‌ی فیلم کن سال میلادی جاری باقی مانده است، بسیاری از رسانه‌ها حدس و گمانه‌زنی درباره‌ی «روزی روزگاری در هالیوود» را به نقطه‌ی اوج خود رسانده‌اند. فیلمی که لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت، مارگو رابی، داکوتا فانینگ، لینا دانم و آل پاچینو را در گروه بازیگران خود می‌بیند و اگر به موفقیت هنری قابل توجهی نرسد، بسیاری از مخاطبان را متعجب خواهد کرد. Once Upon a Time In Hollywood که مشخصا در نام‌گذاری‌اش وام‌دار دو اثر از فیلم‌ساز بزرگ و افسانه‌ای سرجیو لئونه یعنی «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon a Time in the West) و «روزی روزگاری در آمریکا» (Once Upon a Time in America) بوده است، از نگاه بسیاری از منتقدان، مورد انتظارترین فیلم در کن 2019 است. پس بهتر است هرچه سریع‌تر، پنج سؤال درباره‌ی اثر مورد بحث و شرایط اکران آن را از خودمان بپرسیم تا در ساعات آتی با دیدی بهتر، مشغول انتظار کشیدن برای از راه رسیدنِ نخستین واکنش‌ها نسبت به نهمین فیلم بلند کارنامه‌ی تارانتینو (همان‌طور که خود او بارها و بارها تاکید کرده است، هر دو قسمتِ Kill Bill، فیلمی واحد را تشکیل می‌دهند) باشیم.

Once Upon a Time in Hollywood

۱- «روزی روزگاری در هالیوود» پس از پایان یافتن نخستین اکران، چند دقیقه ایستاده تشویق می‌شود؟

باتوجه‌به روحیه‌ی تماشاگران مخصوصا در دوره‌های اخیر جشنواره‌ی کن، وقتی به فیلم‌هایی همچون اثر جدید تارانتینو می‌رسیم، مسئله اصلا بر سر ایستاده تشویق شدن یا نشدن آن‌ها نیست. چرا که تقریبا تمامی فیلم‌های حاضر در فستیوال، کم‌وبیش با چنین رفتار پسندیده‌ای از سوی مخاطبان مواجه می‌شوند. به همین خاطر، حالا که فیلم Rocketman با نقش‌آفرینی تارون اگرتون، ریچارد مدن و برایس دالاس هاوارد که داستان زندگی التون جان را به تصویر می‌کشد، با دریافت تشویق ایستاده و پنج دقیقه‌ای بعد از اکران، رکورددار کنِ امسال بوده است، بسیاری از مخاطبان می‌خواهند بدانند که آیا Once Upon a Time In Hollywood این‌قدر جذاب خواهد بود که رکورد مطرح‌شده را با عددی بالاتر، به خودش اختصاص دهد؟

۲- زمزمه‌های جایزه‌ی اسکار برای این فیلم، به گوش خواهند رسید؟

آخرین همکاری‌های تارانتینو با برد پیت و لئوناردو دی‌کاپریو به ترتیب در «حرامزاده‌های لعنتی» و «جنگوی زنجیرگسسته»، هر دو منجر به دریافت نامزدی‌های قابل توجهی برای جوایز اسکار شدند. به همین خاطر، اگر تارانتینو جادوی بهترین فیلم‌هایش را به ثانیه‌های «روزی روزگاری در هالیوود» هم تزریق کرده باشد، تقریبا شکی وجود ندارد که منتقدان به سرعت پس از دیدن فیلم در کن، مشغول صحبت درباره‌ی نامزدی‌های احتمالی آن در بخش‌هاش گوناگونی از اسکار سال ۲۰۲۰ می‌شوند. همه‌ی این‌ها هم یعنی آن که شاید خیلی زودتر از زمان مورد انتظرمان متوجه شویم که فیلم یکی‌مانده به آخرِ عالی‌جناب QT (به ادعای خودش)، چه میزان شانس برای دریافت اصلی‌ترین مجسمه‌های طلایی آکادمی در نود و دومین مراسم سالانه‌ی آن را دارد.

۳- مردم چه برنامه‌هایی برای به چنگ آوردن بلیط‌های اکران اول فیلم دارند؟

سونی پیکچرز که با خرج صد میلیون دلاری‌اش روی فیلم جدید تارانتینو، مشخصا انتظارات زیادی از آن چه در مجامع هنری و چه در گیشه‌ها دارد، از مدتی قبل اعلام کرد که اکثر ژورنالیست‌ها را به سالن اکران جهانی «روزی روزگاری در هالیوود» برای اولین‌بار، راه نمی‌دهد. بااین‌حال، تقریبا همه معتقدند که حضور فیلم در فستیوال امسال، تعداد مخاطبان حاضر در اطراف محل برگزاری را به شکلی کمتر دیده‌شده، افزایش خواهد داد. چرا که با وجود اعلام‌های رسمی مبنی بر عدم وجود راهی برای دیده شدن فیلم توسط مخاطبان عامه، آن‌ها بدون شک برای کسب حق نشستن روی صندلی‌های اندک باقی‌مانده خواهند جنگید و همین موضوع، احتمالا حاشیه‌های جالبی را هم برای کن ۲۰۱۹، خواهد ساخت.

فیلم Once Upon a Time in Hollywood

۴- آیا مارگو رابی با اجرای شخصیت شارون تیت، تصویری تحریف‌شده از واقعیت را ارائه خواهد کرد؟

بسیاری از سینماشناس‌ها باور دارند که مارگو رابی با حضور در ساخته‌ی جدید خالق برخی از عامه‌پسندترین فیلم‌های هنری و تحسین‌شده‌ی سال‌های اخیر، فرصتی برای رساندن بهترین بازیگری‌اش تا به امروز به پرده‌های نقره‌ای را به دست آورده است. طوری که شاید این نقش‌آفرینی، نه‌تنها مثل بازی‌اش در I, Tonya وی را نامزد جایزه‌ی اسکار کند، بلکه واقعا جایزه‌ی گفته‌شده را به دستان او نیز، برساند. اما همان‌طور که می‌دانید، برخی از شخصیت‌های حاضر در Once Upon a Time In Hollywood، انسان‌هایی کاملا واقعی هستند که باتوجه‌به خاطرات خوش‌مان از لحظات تماشای Inglourious Basterds، بعید نیست تارانتینو در تصویرسازی از آن‌ها، مطلقا هم واقع‌گرایی را رعایت نکرده باشد.

همین هم باعث شده است که برخی منتقدان بگویند احتمالا شارون تیتِ اجراشده توسط رابی، تفاوت‌هایی کلیدی با نسخه‌ی واقعی فرد مورد اشاره خواهد داشت و بعید نیست که مورد نام‌برده، اعتراضاتی از سوی خانواده‌ی تیت را تحویل سازندگان اثر دهد.

۵- کدام یک از ستاره‌های فیلم، قدم به فرش قرمز جشنواره می‌گذارد؟

در حالت عادی و بدون خوش‌بینی بیش از اندازه، باید پذیرفت که لینا دانم و داکوتا فانینگ و در بهترین حالت آل پاچینو، اعضایی از تیم بازیگری «روزی روزگاری در هالیوود» هستند که در کاخ جشنواره حضور به هم می‌رسانند. اما شاید به شکلی غیرمنتظره، تارانتینو با لشگری کامل‌تر قدم روی فرش قرمز بگذارد و این‌چنین برای مدتی طولانی، تمامی عکاس‌ها را مشغول تصویربرداری از برد پیت، دی‌کاپریو و مارگو رابی کند.

Once Upon a Time in Hollywood

شما چه نظری درباره‌ی Once Upon a Time In Hollywood دارید و فکر می‌کنید در اولین واکنش‌های رسمی ارائه‌شده از سوی داوران کن، چه جنس از مطالبی را درباره‌ی تازه‌ترین ساخته‌ی تارانتینو مطالعه کنیم؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده