// شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰

نکاتی که باید درباره بازی Crossfire بدانیم

Crossfire را می‌توان یکی از بازی‌های پربیننده صنعت بازی‌های ویدیویی دانست و چندی پیش هم نسخه کاملا فارسی این بازی به‌همراه حالت بتل‌ رویال در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت.

در چند سال گذشته شاهد رشد بازی‌های رایگان یا همان Free to Play بوده‌ایم. طبق آمار و تحقیق‌هایی که گروه تحقیق سوپر دیتا انجام داده است، بازی‌های دیجیتالی در سال ۲۰۱۸ رشد بسیار زیادی داشته‌اند. نکته‌ی بسیار جالب این آمار، این است که ۸۰ درصد از مجموع رشد بازی‌های دیجیتال، مربوط به بازی‌های رایگان می‌شود. البته با وجود بازی‌هایی مثل Fortnite ،Apex Legends یا PUBG می‌توان به این نتیجه رسید که این روزها بازی‌های رایگان، مخصوصا بازی های بتل رویال، طرفداران زیادی را به‌خود جذب می‌کنند. در این میان یکی از بازی‌های رایگان که بیستم اسفند نسخه‌ی فارسی آن منتشر شده است، بازی کراس فایر است.

کراس فایر

کراس فایر کلاسیک یک بازی تیراندازی اول شخص آنلاین و نظامی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در کشور چین و سپس سایر کشورهای شرق آسیا از جمله کره و ژاپن منتشر شد. رفته رفته و با افزایش کاربرها، این بازی در سال ۲۰۰۹ وارد بازار آمریکای شمالی و مناطق دیگر شد تا بتواند مخاطبان بی‌شماری را به‌خود جذب کند. با‌توجه به‌ آمار موجود در سایت اسمایل گیت (Smilegate)، ناشر و توسعه‌دهنده بازی کراس فایر، این بازی تا به امروز در ۸۰ کشور مختلف عرضه شده است که از میان آن‌ها می‌توان به چین، کره، روسیه و ایالات متحده اشاره کرد. بازی Crossfire در طول ۱۲ سال توانسته ۶۵۰ میلیون کاربر را به خود جلب کند و به ویژه در چند سال اخیر و به لطف محبوبیت بازی‌های رایگان در پلتفرم‌های مختلف، شاهد حضور گسترده‌تر این اثر در کشورهای مختلف از جمله ایران هستیم.

داستان بازی روایتگر نبردهای میان گلوبال ریسک و بلک لیست است. گلوبال ریسک، نام یک گروه نظامی خصوصی است که از سربازان سابق نیروهای عملیات ویژه تشکیل شده است و وظیفه‌شان این است که نظم را به‌هر قیمتی در جهانی پر از آشوب و درگیری برقرار کنند. درواقع سر الکس روید به‌همراه ژنرال ادوارل وولف که عضو بازنشسته SAS ارتش بریتانیا بودند، سازمان و گروه گلوبال ریسک را راه‌اندازی می‌کنند. در ماموریت‌های اولیه، دو موسس گلوبال ریسک به‌تنهایی حضور داشتند، اما پس از کشته شدن ژنرال وولف در یکی از ماموریت‌های جنوب آفریقا، الکس روید این گروه را به‌خدمت گرفت و با تعلیم دادن نیروهای جدید، گسترش داد. این در حالی است که بلک لیست، نام یک گروه تروریستی است که اهداف تروریستی مختلفی را در سراسر جهان انجام می‌دهند و تنها موردی که برای آن‌ها اهمیت دارد، پول است. در واقع اعضای بلک لیست دشمنان قسم‌خورده گلوبال ریسک به‌حساب می‌آیند. هدف اصلی بلک لیست و سازمان شکل گرفته‌شان مبارزه با کپیتالیسم و قدرت‌های جهانی است که از کشورهای کوچک‌تر با دفاع نظامی ضعیف سواستفاده می‌کنند. به‌عبارتی سازمان بلک لیست تشکیل شده از گروه‌های نظامی بسیار کوچک از کشورهایی که در جریان جنگ‌های مختلف نابود شده‌اند.

کراس فایر

اما سوال اصلی این است که چرا بازی کراس فایر توانسته در طول ۱۲ سال به ویژه در کشورهای آسیای شرقی محبوبیت بسیاری به‌دست بیاورد و چرا اکنون زمان آن رسیده تا بازیکنان ایرانی نیز به جمع بازیکنان کراس فایر بپیوندند؟ برای فهم بهتر این موضوع بد نیست سوال کلی خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و به‌ آن‌ها پاسخ بدهیم.

کراس فایر چه ویژگی‌هایی دارد؟

روز پنجشنبه ۱۶ اسفند برای اولین بار در ایران شاهد رونمایی از بازی کراس فایر کلاسیک بودیم. بازی کراس فایر کلاسیک شامل حالت بتل رویال می‌شود و با گرافیکی بهبود یافته با الهام از بازی پابجی (مانند بسیاری از بازی‌‌های بتل رویال امروزی) ساخته شده است. در حالت بتل‌رویال ۶۰ بازیکن وارد جزیره‌ای پهناور می‌شوند تا با پیدا کردن اسلحه، تجهیزات و پوشش‌های مختلف، در نهایت برای تبدیل شدن به بهترین بازیکن یا بازیکنان زمین تلاش کنند. کراس فایر کلاسیک (Crossfire Classic) همچنین از سه حالت تکنفره، دو نفره و چهار نفره پشتیبانی می‌کند.

اما جدای از کراس فایر کلاسیک، این بازی همچنین مانند گذشته حالت‌های رقابتی دیگری را نیز دارد. از میان حالت‌های کراس فایر می‌توان به Free for All ،Team Deathmatch و Search and Destroy اشاره کرد که بازیکنان با ورود به لابی‌های هر حالت می‌توانند با سایر بازیکنان بازی کنند. همچنین می‌توانید لابی یا اتاق بازی مخصوص به‌خودتان را بسازید تا سایرین به‌شما متصل شوند و وارد بازی بشوید.

نسخه فارسی کراس فایر دارای سلاح‌های مختلفی است که بازیکنان می‌توانند آن‌ها را با پول داخل بازی خریداری کنند. دسته‌بندی سلاح‌ها و تعدادشان خوب است و سلاح‌های بازی، در حالت کلاسیک (بتل رویال) و سایر حالت‌ها متفاوت هستند. البته در این میان اشاره کنم که رفته رفته سلاح‌های بیشتری هم به‌بازی اضافه خواهند شد.

کراس فایر

اما سوال اصلی این است که چه چیزی کراس فایر را جذاب می‌کند؟

می‌توان گفت موفقیت اصلی و جهانی کراس فایر از سال ۲۰۱۰ به‌بعد آغاز شد. این بازی در سال ۲۰۱۳ توانست لقب پر درآمدترین بازی رایگان را از آن خودش کند. در سال ۲۰۱۴ و با منتشر شدن آمار سوپردیتا، موردی به چشم خورد که نام کراس فایر را جهانی کرد. در سال ۲۰۱۴ سوپر دیتا ۱۰ بازی رایگان پردرآمد سال ۲۰۱۳ را جمع‌آوری و باتوجه به‌ درآمدشان (منظور سود به‌دست آمده نیست) رتبه‌بندی کرد. در این لیست بازی Crossfire با ۹۵۷ میلیون دلار درآمد در رتبه‌ی اول قرار گرفت. این در حالی است که بازی‌هایی نظیر League of Legends و Dungeon Fighter Online به‌ترتیب با ۶۲۴ میلیون دلار و ۴۲۶ میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته بودند.

البته باید گفت اکنون پنج سال از زمان انتشار آمار سوپردیتا می‌گذرد و به ویژه در سال جاری شاهد گسترش بازی‌های رایگان هستیم؛ همین موضوع دلیلی شده است تا اسمایل گیت به فکر حضور فعال‌تر در این بازار رو به رشد باشد.

کراس فایر

کراس فایر همانطور که در بالا اشاره شده از لحاظ آماری به ویژ‌ه در چند سال ابتدایی انتشارش توانست موفقیت‌های خوبی را به‌دست بیاورد. طبق اعلام وب‌سایت رسمی بازی کراس فایر، این بازی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ توانسته است نظر ۶۵۰ میلیون کاربر را جلب کند. از طرفی در بازه‌ای که دقیقا زمان آن اعلام نشده، این اثر هشت میلیون کاربر فعال داشته است که موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود. با این حال باید توجه داشت که کراس فایر همواره لانچر مخصوص به خود را داشته است و درنتیجه طبیعی است که آمار آن در کلاینت‌های دیگر مانند استیم ثبت نشده باشد.

همچنین در سال ۲۰۱۷ سوپر دیتا یک لیست از بازی‌های پر درآمد را تهیه کرد که با توجه به‌لیست منتشر شده، بازی کراس‌فایر با درآمد ۱.۴ میلیارد دلار پس از League of Legends و Dungeon Fighter Online در رتبه سوم قرار گرفته است.

کراس فایر

پینگ و لیتنسی کراس فایر در ایران

مقاله‌های مرتبط به پینگ در زومیت:

ابتدا بگذارید توضیح کوتاهی در رابطه با پینگ و لیتنسی بدهیم. پینگ دستوری است که سرعت ارسال اطلاعات از میزبان به یک پروتکل اینترنتی و سرور را اندازه‌گیری می‌کند. در نتیجه هرچه فاصله کاربر با سرور افزایش پیدا کند، به همان نسبت نیز پینگ کاربر بالاتر می‌رود؛ زیرا دیتاهای رد و بدل شده در این میان باید مسافت بیشتری را تا سرور میزبان طی کنند و برگردند. حال هرچه کیفیت سرورها و سرویس میزبان بهتر باشد و عواملی مانند نویز یا فیلترینگ کمتر باشد، لیتنسی یا زمان تاخیر ارسال اطلاعات کاهش می‌یابد.

بالا بودن پینگ و لیتنسی همواره یکی از شکایات گیمرهای ایرانی بوده است و دلیل آن نیز عدم حضور سرورهای بازی‌های خارجی در ایران است. به‌همین دلیل هر اندازه هم که زیرساخت عوامل موثر بر افزایش پینگ را کاهش دهد، باز هم به دلیل حضور نداشتن سرورهای بازی‌ها در ایران، پینگ کاهش چشم‌گیری پیدا نمی‌کند. 

بازی کراس‌فایر کلاسیک هم به‌صورت کامل برای مخاطبان ایرانی بومی‌سازی شده است و شاهد یک بازی «کاملا فارسی» هستیم

همین موضوع است که حضور سرور بازی‌های خارجی را در ایران با وجود هزینه‌های فراوان آن، حائز اهمیت می‌کند. بازی کراس فایر را می‌توانیم یکی از آثار معدودی بدانیم که اکنون سرورهای آن در ایران حضور دارند. در نتیجه در زمان تجربه کراس فایر، پینگ و لیتنسی به شدت کاهش می‌یابد و کاربران ایرانی می‌توانند تجربه‌ای با پینگ پایین را به لطف سرورهای اختصاصی کراس فایر داشته باشند؛ به شکلی که نمونه آن را پیش از این در بازی‌های خارجی مشاهده نکرده‌ایم. البته باید گفت در تاریخ ۲۰ اسفند بازی کراس فایر کلاسیک به صورت «سافت‌لانچ»‌ در ایران منتشر شده است؛ در نتیجه طبیعتا در ابتدا شاهد مشکلاتی در سرورها بودیم که به لطف پشتیبانی لایو، این مشکلات به مرور رفع شدند. انتظار می‌رود مسئولان ناشر این اثر در ایران، پشتیبانی مناسب را برای بازی ادامه دهند و با توجه به بازخورد‌ها ایرادات را رفع کنند.

کراس فایر

حضور کراس فایر در ورزش‌های الکترونیک (eSports)

حضور بازی‌ها در ورزش‌های الکترونیک و برگزاری مسابقاتی با جوایز منحصربه‌فرد، می‌تواند جایگاه محبوبیت یک بازی را افزایش دهد.

این احتمال وجود دارد که با محبوبیت بازی کراس فایر در ایران، جایگاه ویژه‌ای برای حضور نماینده ایران در این مسابقات نیز فراهم شود

مسابقات جهانی کراس‌فایر با نام Crossfire Stars از سال ۲۰۱۴ کار خود را شروع کرد. در آن زمان جوایز نقدی در نظر گرفته شده برای اولین دوره از مسابقات، مبلغ ۲۲۱ هزار دلار بود و رفته رفته مسابقات کراس فایر استارز گسترش یافت. در جریان مسابقات ۲۰۱۸ که می‌توان آن را بزرگ‌ترین مسابقات کراس‌فایر دانست، مبلغ یک میلیون دلار جایزه نقدی در نظر گرفته شده بود. از نظر میزان بیننده هم کراس فایر در سطح مطلوبی قرار دارد. آماری از مسابقات سال ۲۰۱۸ در دسترس نیست، اما ۳۸ میلیون نفر مسابقات نهایی CFS World Championship 2017 (کراس فایر استارز 2017) را تماشا کرده‌اند. نحوه انتخاب تیم‌های نهایی هم ظاهرا بدین شکل است که سه تیم از کشور چین، دو تیم از فیلیپین، برزیل و ویتنام و یک تیم از آمریکای شمالی و اروپا جواز حضور در مسابقات را دریافت می‌کنند. این احتمال وجود دارد که با محبوبیت بازی کراس فایر در ایران، جایگاه ویژه‌ای برای حضور نماینده ایران در این مسابقات نیز فراهم شود.

حال پلتفرم گیمینگ آریو، بازی کراس‌فایر کلاسیک را در روز دوشنبه بیستم اسفند در ایران و پلتفرم کامپیوتر منتشر کرده است. همانطور که بالا اشاره شد، کراس‌فایر کلاسیک، در واقع نام حالت بتل‌ رویال بازی Crossfire است و به‌صورت سافت‌لانچ عرضه می‌شود. معمولا بازی‌های سافت‌لانچ در روزهای ابتدایی مشکلاتی را به‌همراه دارند، اما رفته رفته نقاط ضعف خود را از بین خواهند برد و امیدواریم که در صورت وجود این قبیل مشکلات، شاهد پشتیبانی سریع برای رفع آنها باشیم. یکی از مواردی که در بالا هم به آن اشاره شد، سرورهای متعدد بازی در کشورهایی است که کراس فایر برای آن‌ها بومی‌سازی شده است. ازاین‌رو بازی کراس‌فایر کلاسیک هم به‌صورت کامل برای مخاطبان ایرانی بومی‌سازی شده است و شاهد یک بازی «کاملا فارسی» هستیم.

 کراس فایر

پیش از این در مراسم رونمایی کراس فایر کلاسیک در ایران، عرفان میرکمالی، مدیر مارکتینگ آریو در مورد سرورهای بازی و نسخه کلاسیک کراس فایر به زومجی گفت:

سرور‌های بازی کراس فایر در ایران قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا بازی با پینگ و لیتنسی بسیار پایینی اجرا شود که برای بازی‌های شوتر اهمیت زیادی دارد. نسخه فارسی کراس‌فایر، نخستین بار است که در جهان با نام Crossfire Classic در دسترس قرار می‌گیرد. کراس فایر کلاسیک شامل حالت بتل رویال است و برای اولین بار در ایران در دسترس قرار خواهد گرفت.

کراس‌فایر کلاسیک همانند بازی کراس فایر دارای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است. پرداخت‌های درون برنامه‌ای در بازی‌های آنلاین باید به‌نحوی باشند که روی گیم‌پلی بازی تاثیر مستقیم نگذارد؛ به‌عبارتی شاهد یک بازی Pay to Win نباشیم.

کراس فایر

 در این رابطه هم سجاد مهدی‌خانی، روابط عمومی آریو، در جریان گفت‌وگوی اختصاصی خود با زومجی و مراسم رونمایی از بازی کراس‌ فایر کلاسیک اعلام کرده است:

خریدهای داخل بازی تنها برای اسکین‌ سلاح‌ها و پوشش شخصیت اصلی است.

همانطور که اشاره شد، بازی بتل رویال Crossfire Classic در تاریخ ۲۰ اسفند عرضه شده است. در این حالت ۶۰ نفر با یکدیگر به‌رقابت خواهند پرداخت. هم‌اکنون کاربران با مراجعه به‌سایت رسمی کراس‌فایر کلاسیک در ایران می‌توانند اقدام به دانلود این بازی کنند. آریو جوایزی را برای پیش ثبت‌نام کنندگان در نظر گرفته بود که اکنون در دسترس پیش‌ ثبت‌نام کنندگان بازی قرار دارد:

  • چاقو طلایی KA-BAR Serrated به‌مدت هفت روز
  • سلاح AK-47 Fuel-Cell به‌مدت هفت روز
  • سلاح Desert Eagle Gold به‌مدت سه روز (اگر تعداد ثبت نام کننده‌ها به ۵۰۰۰ نفر برسد)
  • سلاح M4A1 طلایی به‌مدت سه‌روز (اگر تعداد ثبت نام کننده‌ها به ۱۰ هزار نفر برسد)

در این میان باید گفت که کراس‌فایر در ایران تنها به‌حالت بتل‌رویال بازی ختم نمی شود و سایر حالت‌ها نظیر Team Deathmatch برای بازیکنان در نظر گرفته شده است. به‌عبارتی همانطور که عرفان میرکمالی اعلام کرد، حالت بتل رویال بازی برای اولین بار در دسترس کاربران ایرانی قرار خواهد گرفت. از طرفی ناشرین بازی در ایران قول پشتیبانی خوب از کراس فایر را داده‌اند.

برای دانلود بازی کراس فایر می‌توانید به سایت آن مراجعه کنید و بازی را رایگان دریافت کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده