پیش نمایش بازی Darksiders III

پیش نمایش بازی Darksiders III

سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

بازی Darksiders III یعنی جدیدترین محصول ویدیوگیمی THQ Nordic، می‌تواند همان هک اند اسلش داستانی، شلوغ و جذابی باشد که طرفداران این مجموعه، مدت‌ها انتظارش را کشیده‌اند.

Darksiders 3

از همان زمانی که رینهارد پولایس، تهیه‌کننده‌ی اجرایی کمپانی THQ Nordic (که البته آن زمان هنوز با نام قدیمی‌اش یعنی نوردیک گیمز شناخته می‌شد)، چند ماه پس از خرید حق ساخت و انتشار بازی‌های این سری از شرکت ورشکست‌شده‌ی THQ، اعلام کرد که عرضه‌ی Darksiders 2: Deathinitive Edition، در حقیقت روشی برای بخشیدن حیات دوباره به این سری شناخته‌شده به حساب می‌آید، مشخص شد که قطعا آن‌ها به زودی سراغ قسمت سوم مجموعه که خیلی‌ها اصلا امیدی به انتشارش نداشتند هم خواهند رفت. اثری که باید ما را با سومین سوار از چهار سوار آخرالزمان همراه کند و با قرار دادن‌مان در نقش او که جادوگری به نام Fury است، مسئولیت پاک کردن زمینِ آخرالزمان‌زده از گناهان کبیره را در دستان‌مان بگذارد. هفت گناه بزرگ و کشنده که هر کدام هم خدمت‌گذاران و محافظان خودشان را دارند و Fury هم برای مبارزه با آن‌ها، می‌تواند به پنج فرم مختلف که توانایی‌های گوناگونی را تقدیمش می‌کنند، دربیاید. این یعنی قبل از هر چیز، ما می‌دانیم که بازی Darksiders 3، در ذات گیم‌پلی خود دشمنانی گوناگون، تفاوت‌های زیادی برای نحوه‌ی بازی کردن با پروتاگونیست اصلی، سلاح‌ها و قابلیت‌های کاملا و متفاوت و در کل مواردی از این دست را یدک می‌کشد. عناصری که بخش زیادی از موفقیت یک هک اند اسلش جذاب در دنیای بازی‌های ویدیویی، وابسته به چگونگی کمیت و کیفیت حضورشان در بندبند بازی است و استودیوی Gunfire Games که حالا برای اولین بار بدون همکاری با هیچ استودیوی دیگری مسئولیت ساخت یکی از قسمت‌های این مجموعه را برعهده دارد، قطعا می‌تواند با توجه کافی به آن‌ها، سفر غیر قابل پیش‌بینی‌ترین سوارکار آخرالزمان به ادعای خودش را تبدیل به تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای برای گیمرها کند. البته Darksiders 3، یقینا با دو چالش جدی روبه‌رو خواهد شد. اول از همه راضی کردن طرفداران دنباله‌ی مورد انتظار یکی از محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر و دوم، کشاندن مخاطبان جدید به سمت مجموعه‌ای که تا یک قدمی نابودی کامل پیش رفت و دوباره زنده شد.

با توجه به تریلرهای گوناگون بازی، می‌توان فهمید که سازندگان با توجهِ کافی و صحیح به نسخه‌های قبلی این مجموعه و صد البته در نظر گرفتن کهن‌الگوهای حاضر در بازی‌های مشابه با آن، سعی کرده‌اند یک هک اند اسلش آشنا و در عین حال به اندازه‌ی کافی متفاوت را بسازند که به جای خلق گیم‌پلی جدید، سعی می‌کند گیم‌پلی قابل انتظار سبک خود را در ترکیب با فضاهای داستان و الگوهای مجموعه‌اش، به شکل کم‌وبیش اوریجینالی ارائه کند. طوری که همه‌چیز هم شبیه به بازی‌های مشابه باشد، هم خلاقیت کافی را یدک بکشد. این‌جا هم به مانند دو بازی قبلی، با یک جهان باز و آخرالزمانی سر و کار داریم که بر پایه‌ی مبارزات، حل پازل‌ها و معماهای مختلف و جست‌وجو در محیط‌های گوناگون، بازیکنان را به چالش می‌کشد.

 

البته به واسطه‌ی در نظر گرفتن سلاح اصلی Fury یعنی شلاق و قدرت‌های جادویی خاصی که سازندگان تقدیم وی کرده‌اند، بازی قول مبارزاتی متفاوت و جذاب‌تر از دو قسمت قبلی مجموعهش را به طرفداران داده است. ادعایی که برای اثبات یا رد آن باید تا زمان عرضه‌ی اثر مورد بحث صبر کرد اما فعلا با توجه به ظواهر و اسلحه‌های حقیقتا متنوع Fury و طراحی قابل قبول دشمنان حاضر در تریلرها، باورپذیر جلوه می‌کند. مخصوصا با تاکید مجدد بر این نکته که Fury به عنوان خواهر دو کاراکتر اصلی نسخه‌های قبلی مجموعه یعنی War و Death، قادر به تغییر شکل است و در هر یک از اشکال به قابلیت‌ها و سلاح‌های مختلفی دسترسی می‌یابد. البته از پنج چهره‌ی متفاوت Fury، ما فقط سه عدد از آن‌ها را تا به امروز دیده‌ایم و احتمالا THQ Nordic در کاری هوشمندانه، مواجهه‌مان با دو شکل دیگر او را به عنوان سورپرایز برای خود بازی، کنار گذاشته است.

در اکثر مواقع، Darksiders III کاری می‌کند که دائما با دقت و هیجان دقایقش را دنبال کنید و در هر نبرد، مجبور به ارائه‌ی بهترین توانایی‌های Fury در سریع‌ترین زمان ممکن باشید

Darksiders III محیط‌های متفاوت و ترسناکی دارد که بسیاری از آن‌ها در ترکیب با اتمسفر شهرهای مدرن نابودشده، از پس خلق تجربه‌هایی جذاب به خاطر ترس از مبارزه با موجوداتی ناشناخته در  فضاهای بسته، برآمده‌اند. دشمنانی که Fury برای شکست دادن‌شان به واقع مستلزم استفاده‌ی به جا از تمام اشیا حاضر در محیط، جاخالی دادن، اجرای کمبوهای مختلف و همچنین قفل کردن روی دشمنان مخصوصا در سکانس‌هایی است که درون آن‌ها موجودات زیادی شما را احاطه کرده‌اند. سیستم مبارزات بازی، به گونه‌ای نیست که رشد توانایی بازیکن در انجام حملات مختلف برای جان سالم به در بردن از آن‌ها کافی باشد و تقریبا پشت سر گذاشتن تمامی باس‌فایت‌ها و حتی شکست دادن هر کدام از مینی‌باس‌های بازی، بستگی به عملکرد سریع شما در کنار کشیدن از حملات قدرتمندانه‌ی آن‌ها نیز دارد. به همین سبب، در اکثر مواقع Darksiders III کاری می‌کند که دائما با دقت و هیجان دقایقش را دنبال کنید و در هر نبرد، مجبور به ارائه‌ی بهترین توانایی‌های Fury در سریع‌ترین زمان ممکن باشید.

Darksiders 3

اما آن‌چه که این تجربه را جذاب‌تر از قبل می‌کند، وابستگی Fury به قابلیت‌های متفاوتی است که در طول داستان به چنگ می‌آورد و بسیاری از بخش‌های بازی را فقط و فقط می‌تواند با محوریت یکی از آن‌ها، پشت سر بگذارد. ولی حتما می‌خواهید بپرسید که مرموزترین سوارکار آخرالزمان، چه حالت‌های متفاوتی را یدک می‌کشد و در چه اشکال ویژه و هیجان‌آوری ظاهر می‌شود؟

قبل از هر چیز، با شکل عادی Fury در قالب یک جادوگر روبه‌رو هستیم که با تکیه بر تازیانه و جادوهایش، می‌خواهد مجددا بین خوبی و بدی تعادل برقرار کند. اما حالت دوم او که موهایش را به رنگ قرمز آتشین درمی‌آورد، مدل خشمگین‌تر این شخصیت با نام FLAME یا The Flame Hollow را به تصویر می‌کشد. در این حالت که تمام ویژگی‌هایش با توجه به توانایی‌ها و خطرهای شعله‌های آتش ساخته شده‌اند، Scorn یعنی همان شلاق Fury، تبدیل به دو تازیانه‌ی آتشین می‌شود. تازیانه‌هایی که باعث می‌شوند Fury در اوج خشونت و ظرافت، دشمنانش را از پای دربیاورد. این سلاح‌های قوی، مجموعه‌ی تازه‌ای از حمله‌ها را در اختیار بازیکنان می‌گذارند و بعد از شارژ شدن سطح انرژی آتشین Fury به سبب مبارزه با آن‌ها، شانس نابود کردن دشمنان‌تان در فاصله‌ی کم نسبت به آن‌ها را با یک انفجار ترسناک، تقدیم‌تان می‌کنند. البته درآمدن قهرمان داستان به این حالت عجیب، شانس حرکت کردن در بعضی از مسیرهای غیر قابل عبور دیده‌شده در بازی تا پیش از بر تن کردن آن‌ها را نیز در اختیارتان می‌گذارد.

طراحی مراحل به سبک مترویدوانیا، در قسمت سوم هم مثل همیشه یکی از محوری‌ترین عناصر شکل‌دهنده به دنیای بازی‌های Darksiders محسوب می‌شود

مثلا وقتی به حالت The Flame Hollow درمی‌آیید، می‌توانید از محیط‌های پوشیده‌شده از آتش و گدازه‌های سوزان بدون برداشتن یک خراش بگذرید و حتی بازی به شما پرش جدید و به شدت بلندی را می‌بخشد که به خاطر آن، با ورودی مکان‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. پس مثل قبل، احتمالا Darksiders 3 از پس خلق یک محیط ظاهرا محدود که هر بار با توجه به افزایش توانایی‌های شما گسترده‌تر، پیچیده‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از قبل می‌شود، برخواهد آمد و این کار را با روش‌های هوشمندانه‌ای هم به سرانجام می‌رساند. چون طراحی مراحل به سبک «مترویدوانیا» (Metroidvania)، همیشه یکی از محوری‌ترین عناصر شکل‌دهنده به بازی‌های این مجموعه بوده است و توجه عالی سازندگان Darksiders 3 به آن، با توجه به پیشرفت این اثر در گیم‌پلی و گرافیک نسبت به کل مجموعه، می‌تواند باعث چنگ زدن این مجموعه به استانداردهای سطح بالاتری بشود. راستی، اصلا نیازی نیست که نسبت به افت گرافیک بازی در نسخه‌ی نهایی، نگران باشید. چون تریلرهای مختلف ساخته‌ی جدید گان‌فایر گیمز، ثابت کرده‌اند که اثر مورد اشاره دائما در پروسه‌ی ساخت خود، از همه نظر پیشرفت کرده است و ابدا با افت گرافیک یا از دست رفتن بخش‌های جذابی از گیم‌پلی، دست‌وپنجه نرم نمی‌کند.

Darksiders 3

با توجه به ظواهر و اسلحه‌های حقیقتا متنوع Fury و طراحی قابل قبول دشمنان، ادعای سازندگان مبنی بر عالی بودن مبارزات بازی، باورپذیر به نظر می‌رسد

اما سومین و آخرین حالت معرفی‌شده از بین پنج حالت خلق‌شده توسط گان‌فایر گیمز برای Fury، چیزی نیست جز The Force Hollow. حالتی که باعث می‌شود بازیکنان توانایی بیشتری در جمع کردن قدرت‌های‌شان و متمرکز کردن کل انرژی‌های Fury روی حملات به خصوصی داشته باشند. در The Force Hollow که موهای قرمزرنگ Fury در حالت عادی را به رنگ بنقش درمی‌آورد، Scorn یا همان اسلحه‌ی همیشه همراه این شخصیت، شکل یک پتک غول‌آسا را به خود می‌گیرد که گارد دشمنان را می‌شکند و آسیب زیادی به تک‌تک‌شان وارد می‌کند. همچنین این چکش، به مانند یک آهن‌ربای مغناطیسی، توانایی جذب انرژی‌های مختلف را تحویل‌تان می‌دهد و حتی می‌تواند اشیا حاضر در محیط مانند سنگ‌ها یا خود دشمنان را به نزدیکی‌اش بکشاند. رخدادی که با رها شدن آن‌ها از دست این جاذبه، یک انفجار خطرناک و نابودکننده را به دشمنان Fury می‌بخشد. همچنین به کمک این چکش، توانایی خورد کردن دیوارها و سقف‌های حاضر در بازی هم به دست‌تان داده می‌شود و باز هم به مانند حالت قبلی، کاری می‌کند که امکان کشف محیط‌های تازه‌ای در دل محیط‌های پیش‌تر دیده‌شده‌ی اثر، نصیب‌تان شود.

Darksiders 3

اولین Darksiders، یک بازی هک اند اسلش اکشن-ادونچر بود و Darksiders 3 هم دقیقا در همین دو ژانر طبقه‌بندی می‌شود. این یعنی برخلاف نسخه‌ی دوم مجموعه، در ماجرای سومین سوارکار آخرالزمان، مجددا عناصر حاضر در بازی‌های نقش‌آفرینی کم‌رنگ‌تر شده‌اند و سازندگان تمرکزشان را روی شکل‌دهی بهتر به ویژگی‌های ریشه‌ای مجموعه گذاشته‌اند. موردی که با توجه به طول پانزده ساعته‌ی تجربه‌ی ارائه‌شده توسط بازی که دقیقا یادآور مدت‌زمان گیم‌پلی قسمت اول مجموعه است، منطقی هم به نظر می‌رسد و می‌تواند در درخشان ظاهر شدن اثر، موثر باشد. چون مجموعه Darksiders، تقریبا با قسمت‌های اول و دومش به امتیازات و تحسین‌های سرتاسر برابری رسید و پیش‌تر ثابت کرده است که بیش از هر چیز، به حفظ کیفیت مورد نظرش ادامه می‌دهد. پس کار کردن اعضای گان‌فایر گیمز به صورت دقیق‌تر برای مواردی گزیده‌شده، یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که می‌تواند به حفظ استانداردهای مجموعه کمک کند.

محصول تازه‌ی گان‌فایر گیمز، در سه نسخه‌ی استاندارد، Digital Deluxe و Blades & Whip Edition عرضه می‌شود که به ترتیب شصت، هشتاد و صد دلار قیمت دارند

Darksiders 3

محصول تازه‌ی گان‌فایر گیمز، در سه نسخه‌ی استاندارد، Digital Deluxe و Blades & Whip Edition عرضه می‌شود که به ترتیب شصت، هشتاد و صد دلار قیمت دارند. تفاوت نسخه‌ی Digital Deluxe بازی با نسخه‌ی عادی آن، در اصل چیزی نیست جز این که دو DLC پولی با اسم‌های The Crucible و Keepers of the Void را نیز بعد از انتشارشان در تاریخ‌هایی نامشخص، در اختیار خریداران می‌گذارد. با این که هنوز اطلاعات بسیار اندکی درباره‌ی بسته‌های الحاقی بازی داریم، اما THQ Nordic برخی از جزئیات مرتبط با آن‌ها را با بازیکنان، به اشتراک گذاشته است. مطابق این اطلاعات، The Crucible داستان ارسال دعوت‌نامه‌ای به خصوص برای Fury را زیر ذره‌بین می‌برد. دعوت‌نامه‌ای که در آن شخصی ناشناس، توانایی‌های وی را به چالش می‌کشد و با فرا خواندن او به منطقه‌ای با همین اسم، دشمنان زیادی را مقابل او می‌گذارد.

جالب‌تر آن که هر چه‌قدر شما در طول مراحل DLC نام‌برده موفق به کشتن دشمنان بیشتری بشوید، جوایز بهتری هم از بازی دریافت خواهید کرد. Keepers of the Void اما داستان به نسبت جذب‌کننده‌تری دارد و با بردن Fury به منطقه‌ای با نام Serpent Holes، مخاطبان را وادار به نابود کردن یک تهدید باستانی، حل تعداد قابل توجهی از پازل‌ها و پشت سر گذاشتن چند مرحله‌ی کاملا جدید می‌کند که باز هم به مانند بسته‌ی الحاقی قبلی، در انتها می‌تواند سلاح‌ها و تجهیزات تازه‌ای را تحویل‌تان دهد.

نسخه‌ی Blades & Whip Edition بازی نیز در کنار داشتن تمامی محتویات حاضر در نسخه‌های استاندارد و Digital Deluxe، نسخه‌های ریمستر بازی‌های قبلی این مجموعه برای کنسول‌های نسل هشتمی یعنی Darksiders Warmastered Edition و Darksiders II Deathinitive Edition را هم به اکانت خریدار اضافه می‌کند تا عملا با پرداخت ۱۰۰ دلار، هر سه قسمت ساخته‌شده از این مجموعه تا به امروز را به دست بیاورد. البته اگر اهل خریداری نسخه‌های فیزیکی خاص بازی‌ها هستید هم THQ Nordic ناامیدتان نکرده است و با دو نسخه‌ی گران‌قیمت Collector و Apocalypse، احتمالا از پس راضی کردن‌تان برخواهد آمد.

Darksiders 3

در Darksiders III با محیط‌های غنی، به اندازه‌ی کافی پرجزئیات و جالبی سر و کار دارید که در بندبندشان می‌توانید طراحی‌های هنری قابل ستایشی را مشاهده کنید

بدون شک هنوز نمی‌توان با اطمینان به صحبت درباره‌ی گرافیک فنی و هنری، صداگذاری‌های بازی و عملکرد کلی آن در خلق تجربه‌ای لایق ستایش برای مخاطبانش پرداخت. اما با توجه به نمایش‌های گوناگون اثر تا به امروز، می‌شود گفت که در Darksiders III با محیط‌های غنی، به اندازه‌ی کافی پرجزئیات و جالبی سر و کار داریم که در بندبند آن‌ها و ظاهر شخصیت‌های مثبت و منفی بازی، می‌توانیم طراحی‌های هنری قابل قبولی را مشاهده کنیم. طراحی‌های هنری خاصی که با در نظر داشتن میزان بودجه و توانایی‌های اقتصادی سازندگان، از منظر فنی هم تصویرسازی‌های دوست‌داشتنی و جذب‌کننده‌ای را تحویل بازیکنان می‌دهند و اگر بازی مثل تریلرهایش همواره محیط‌ها، دشمنان و جلوه‌های بصری تازه‌ای را به تصویر بکشد، قطعا می‌توانند باعث و بانی شکل‌گیری احساسات بسیار مثبتی از سوی مخاطب نسبت به محصول مورد بحث شوند. از مناظری مانند ساخت موسیقی‌ها، طراحی گیم‌پلی و عملکرد فنی اثر هم حداقل از دور، همه‌چیز عالی به نظر می‌رسد. حالا باید صبر کرد و دید بعد از ورودمان به آن هم ساخته‌ی گان‌فایر گیمز همین‌قدر لایق تعریف و تمجید خواهد بود یا خیلی سریع عیوب و ضعف‌هایش را نشان‌مان می‌دهد. در هر صورت، Darksiders III برای رسیدن به موفقیت‌های مورد نظرش، باید در همه‌ی بخش‌ها در حد و اندازه‌ی لازم درخشان جلوه کند.

چون متاسفانه عرضه‌ی یک بازی کاملا تک‌نفره‌ی داستانی پانزده ساعته با برچسب قیمت شصت دلاری، در بازار امروز جهان هنر هشتم می‌تواند برای سازندگان شدیدا خطرآفرین باشد و Darksiders III هم تنها در صورت عالی ظاهر شدن در اکثر قسمت‌ها، روایت داستانی جذاب و خلق یک گیم‌پلی معتادکننده، در برآورده‌سازی اهداف تجاری‌اش به در بسته نمی‌خورد. اهدافی که در صورت برآورده شدن آن‌ها، می‌توان انتظار عرضه‌ی بازی چهارم مجموعه با محوریت چهارمین سوار آخرالزمان یعنی Strife در نسل نهم را داشت تا این مجموعه‌ی دوست‌داشتنی بالاخره به طور کامل، پایان بیابد.

Darksiders 3

Darksiders 3 که سازندگان آن پیش‌تر پشتیبانی‌اش از فناوری HDR را تایید کرده‌اند، در تاریخ ۲۷ نوامبر (۶ آذر ماه) درون پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و PC، در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. البته کاربرانی که بازی را روی فروشگاه‌های دیجیتالی سونی و مایکروسافت و برای PS4 یا Xbox One پیش‌خرید کرده باشند، ۲۴ ساعت زودتر از تاریخ انتشار رسمی، موفق به اجرا و آغاز تجربه‌ی آن می‌شوند. افزون بر تمامی این‌ها، اگر می‌خواهید با شناخت کامل داستان‌های پیش‌تر روایت‌شده در این مجموعه و شناخت اسطوره‌شناسی و شخصیت‌های مهم آن وارد بازی سوم شوید، به زودی می‌توانید مقاله‌ی «راهنمای داستان و دنیای مجموعه بازی‌های Darksiders» را در زومجی بخوانید.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید بازی Darksiders III تبدیل به اثری سطح بالاتر از نسخه‌های قبلی مجموعه، دنباله‌ای درخور و در حدِ استانداردهایِ آن‌ها یا ساخته‌ای ناامیدکننده خواهد شد؟

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده